Mercenarii constiintei – 29 septembrie 2014
Comentariu
la articol al d-lui Liiceanu, cenzurat la „Contributors” (linkul la urmă). Se
descurcă, băieții.....
- E o
confuzie, aici: „Să ne imaginăm conștiința ca pe un recipient care treptat,
până la o anumită vârstă (a maturizării), se umple cu anumite conținuturi de
idei, credințe și sentimente” . Conștiința este poziția morală pe „eu” o iau
față de aceste conținuturi. Pot sa am ideea de, credința in….etc de (zic la
nimereală) „teocrație”, pot să-i cunosc măruntaiele, functionamentul, dar
„conștiintă” este raportul moral în care eu mă așez față de această idee,
(credință, sentiment). Fără raport moral rămâne pură „știintă”, (convingere,
pulsiune) . E cea mai banală (dar flatantă) confuzie a intelectualului.
„Știință fară conștiintă este moartea sufletului”….etc. Cel care-și „vinde”
știința nu-și vinde implicit si conștiința. Daca ar fi așa nu l-am mai putea
acuza de minciuna. În fine….(nu pare sa aibă consecințe asupra restului
articolului).
- Ba are… de
la „despărțirea de valori” incolo: e necinstit să orientezi articolul care
„noua generație de politicieni” (subîntelegem „pesedisti”) când de aceleași
tare sufereau si politicienii„regimului Basescu”. Ba chiar ACOLO se vedea mai
degraba, nu stiu daca „vinderea” ci „de-posedarea” de conștiință: Băsescu zicea,
de curând, (e doar UN exemplu) ca e „mai bun politician” decât Ponta pentru că
îl trăsese-n piept la semnarea pactului de cohabitate. Spunea, adica „ȘTIU
politică mai bine decât” – o și spune de altfel, chiar in aceasta forma- „dar
nu am nicio pozitie morala fata de trișerie”. Adica minciuna este pentru el o
simpă chestie tehnica. Lipsește „pozitionarea morală” zisa la inceput,
conștiința. La fel in „cazul Mihăileanu” („legal dar imoral”)….etc. Sunt SUTE
de astfel exemple.
- (articol
propagandistic, din păcate… pură manipulare. E greu de crezut ca dl. GL o face
involuntar).
Gabriel Liiceanu
xistă o
piață a organelor de transplant. Toate organele înlocuibile pot fi vândute și
cumpărate: inimă, rinichi, ficat… Ele sunt scumpe și, de obicei, ca să le
obții, trebuie să aștepți luni, chiar ani întregi. Dar nu cumva există și o
piață pe care se poate vinde și cumpăra un „organ” special? În folclorul
popoarelor europene organul acesta poartă numele de „suflet”. Nu pot oare să-mi
vând sufletul, dar, spre deosebire de cazul celorlalte organe, nu pentru a-l
înlocui pe-al altuia, ci pentru a fi eu locuit de altcineva? Pentru a lăsa la
dispoziția altuia, în schimbul unor avantaje certe, regimul de funcționare al
sufletului meu?
Când e vorba
de „suflet”, cel care vinde e omul, și cel care cumpără e diavolul. Negoțul
acesta este pecetluit de un contract care e mai presus de un act notarial:
„pactul cu diavolul”. Cel mai celebru pact cu diavolul din cultura europeană
este, după cum se știe, cel al lui Faust. În schimbul sufletului său, Faust
primește de la diavol, pentru o perioadă bine determinată, cunoaștere
nelimitată, putere și un surplus de tinerețe în vederea unei vieți pline de
plăceri lumești. Mai există, în Frații Karamazov, și pactul, făcut la un
moment dat al istoriei ei, de Biserică (reprezentată de Marele Inchizitor) cu
Satana. În sfârșit, mai există și varianta în care omul își vinde diavolului
umbra sa. E vorba de nuvela unui romantic german, Adelbert von Chamisso,
publicată în 1814, Nemaipomenita poveste a lui Peter Schlemihl.
De la „vinderea sufletului” la „vinderea conștiinței”
În
modernitate se întâmplă ceva interesant: din forma ei clasic-legendară,
vinderea sufletului trece în spațiul etic-comunitar și devine „vindere a
conștiinței”. Am putea spune că vinderea conștiinței e varianta laică a
vinderii sufletului. „Pactul cu diavolul” atesta simbolic utilizarea strict
instrumentală a seamănului și, astfel, triumful egoismului în lupta dintre Bine
și Rău. Căci prin „pactul” făcut, cel ce-și vindea sufletul se auto-expulza de
pe teritoriul Binelui prin ruperea contractului divin cu chipul lui Dumnezeu
oglindit în semenii săi. Semnatarul pactului se zidea în singurătatea
absolută a sinelui său. Nu mai exista, pentru el, „celălalt”, nu mai existau
mila, iubirea și dăruirea. Astfel mutilat, vânzătorul sufletului fugise din
ograda Domnului și trecuse în cea a diavolului. Asta era tot. Am putea chiar
spune că diavolul-cumpărător, spre deosebire de cel ce-și vânduse
sufletul pentru putere, bani și plăceri, nu obținea în fapt nimic. Diavolul
nu-i ceruse să facă un lucru anume. Îi era de-ajuns să știe că-i răpise
victimei sale capacitatea de a dărui. El se mulțumea astfel să instaleze în
sufletul vânzătorului premisa ieșirii din comunitatea oamenilor. Nu exista
o utilizare precisă a sufletului cumpărat. Cel ce vindea putea la o adică să-și
spună că a primit totul fără să dea în schimb „ceva”. Tocmai pentru că și-a
vândut sufletul, el nu mai are nimic de dat nimănui (nici măcar
Satanei!), ci numai de luat. Cumpărarea sufletului, pe care Satana îl prelua la
împlinirea termenului, nu era mai mult decât o rundă pe care el o câștiga în
pariul infinit făcut cu Dumnezeu în privința omului, un fel de „sâc!” adresat
Cerului.
Varianta
laică a „pactului” apare în principal când politicul suprimă contactul cu
divinul, fără să fie capabil să pună în loc urma acestuia în lume. Altfel spus,
fără să poată pune în locul rămas gol un cod etic funcțional. Varianta laică a
„pactului” apare când cenzura pe care onoarea, fidelitatea și credința o impun
conștiinței se relaxează sau e suprimată și, în lume, își fac loc mai lesne, în
absența acestei cenzuri, trădarea, sperjurul și incoerența spațiului interior
al conștiinței. Cumpărătorul nu mai e acum reprezentat de întruparea unui
simbol satanic. Tranzacția are loc numai între oameni. Pe de o parte, cei care
cumpără: grupurile de putere (putem să le spunem direct „partide”), care se
prezintă de fiecare dată ca slujitoare ale unei părți a poporului (dacă nu
chiar ale poporului în întregul lui) și ale nobilelor cauze pe care le
presupune slujirea lui. Pe de altă parte, cei ce vând, adică indivizii seduși
de putere și de privilegiile ei și care, de dragul acestora, sunt dispuși să-și
folosească semenii, manipulându-i, ca trepte de ascensiune către varii poziții.
Iar la capătul acestei tranzacții, fiecare „parte” se alege cu „ceva”:
donatorul obține, asemeni lui Faust, facilități de existență; iar cel ce
cumpără, spre deosebire de Satana, obține o marfă pe care o folosește în
imediat și în scopuri clar definite.
Calitățile conștiinței ca marfă
Din clipa în
care e vândută, conștiința ta nu mai e a ta, deși, după însemnele exterioare
ale posesorului, ea apare în continuare în public ca aparținându-ți. Însuși
soclul vizibil al persoanei tale e un garant pentru existența ei. Numai că în
fond ea nu te mai reprezintă pe tine, ci, în mod ocult, pe cumpărătorul ei.
E important ca vânzarea să nu poarte semnele vizibile ale efectuării ei. În
secret, tu cedezi altuia dreptul ei de folosință, dar, astfel vândută,
conștiința poartă în continuare masca persoanei tale.
Dar ce se
poate face cu conștiința? La ce e ea bună, ca să fie cumpărată? Să ne imaginăm
conștiința ca pe un recipient care treptat, până la o anumită vârstă (a
maturizării), se umple cu anumite conținuturi de idei, credințe și sentimente.
Vinderea conștiinței trebuie atunci imaginată ca o golire a recipientului
conștiinței însoțită de o reumplere a lui cu conținuturile pe care le
decide cumpărătorul. Iar la capătul acestei tranzacții, cel ce cumpără conștiințe
spre a umple „locul” rămas gol cu ideile, credințele și sentimentele lui își va
multiplica propria conștiință cu numărul conștiințelor cumpărate.
Cumpărarea
și vânzarea conștiinței reprezintă axa negoțului în spațiul puterii.
Deținătorul puterii într-o țară coruptă este cel care a cumpărat îndeajuns de
multe conștiințe pentru a putea manipula cu ele conștiințele care nu sunt
cumpărate. Nu e nevoie, așadar, pentru a acapara puterea, să cumperi toate
conștiințele, ci numai numărul necesar pentru manipularea majorității
conștiințelor. În felul acesta, voința posesorului de conștiințe cumpărate se
poate impune peste tot. În fapt, el sfârșește prin a poseda toate conștiințele:
unele prin cumpărare, iar altele prin manipulare cu ajutorul celor cumpărate.
Succesul unui regim totalitar, al unei dictaturi sau al oricărei puteri corupte
depinde până la urmă de numărul de conștiințe care sunt scoase la vânzare pe
piața puterii. Într-o lume în care conștiința n-ar deveni marfă, în care, deci,
n-ar exista nici o conștiință de cumpărat, nici o putere coruptă n-ar fi,
evident, cu putință.
Pe o piață
politică devenită, după „revoluțiile burgheze”, vastă și „populară”, vinderea
și cumpărarea conștiinței ajunge să fie o activitate comercială constantă.
Începând din secolul 19, eliberată de angajamentul sacru pe care se baza
instituția medievală a cavaleriei, conștiința se poate vinde și cumpăra în mod
liber. Pentru deținătorii puterii corupte, ea devine un organ extrem de căutat
și, în mod simetric, extrem de bine vândut. Apare acum și o concurență între
cei dispuși să vândă conștiință. Cea mai căutată și cea mai bine vândută este
conștiința care conține cantitatea minimă de scrupule. Iar cea mai prețioasă
și, astfel, cea mai scumpă conștiință este, evident, conștiința total lipsită
de scrupule. Cumpărătorul poate să-i ceară persoanei care și-a vândut
conștiința orice: să mintă, să înșele, să fure, să-i facă ode, să
participe, cu bună știință, la manipularea conștiințelor unui întreg popor.
Vânzătorul unei conștiințe lipsite de orice scrupul prezintă imensul avantaj de
a fi pregătit pentru toate tipurile de dirty works.
Interesant,
în cazul acestui tip de vânzare-cumpărare este că avem de-a face cu un „organ”
care este ceva altfel intim, și cu mult mai mult intim, decât ficatul,
inima, rinichii. Este intimul însuși, ceva care îți aparține ție și
numai ție, pierderea lui însemnând pierderea propriei definiții: sufletul tău,
conștiința ta, umbra ta. Putând deveni orice, putând lua forma pe care pactul
semnat ți-o cere, ai renunțat la articularea proprie unei personalități și nu
mai ești, în fond, nimic.
Premisa vinderii conștiinței: despărțirea de
valori
Vinderea
conștiinței e ușor de depistat după faptul că, printr-o manevră bruscă și
ireversibilă, conștiința este total decuplată de la valori. Nu înseamnă
că ele au ieșit din scenă. Dimpotrivă, cuvintele care le desemnează sunt
fluturate la rampă (cinste, popor, iubire de patrie, libertate, lupta
anti-corupție, egalitate, dreptate etc.), dar nu mai au în spate decât o gură care
le rostește. Altfel spus, sunt vorbe goale: cei mai mulți dintre cei care le
enunță și care susțin că ar crede în ele nu le locuiesc. Și e firesc, de vreme
ce vinderea conștiinței nici nu s-ar putea face câtă vreme proprietarul ei ar
crede în ceva. Crezând, el n-ar mai fi liber pentru vânzarea conștiinței, ar fi
angajat în ceva. Și, din acea clipă, el n-ar putea profita de pe urma
ei; mai degrabă ar putea muri gratis în numele conștiinței sale și al
angajării ei.
De aceea,
conștiința, ca să fie vândută, trebuie să fie liberă, liberă de orice angajare.
Ea trebuie să fie asemeni unei case goale, pe care scrie „de vânzare” sau „de
închiriat”. Ea trebuie să aibă libertatea soldatului care nu aparține nici unui
stat, nici unei țări, nici unei armate, care își aparține doar sieși și
intereselor sale și care-și vinde forța și priceperea de a lupta cui plătește
mai mult. Vânzătorul de conștiință e, de aceea, un mercenar al conștiinței.
Armata în care el se înrolează este o grupare politică în care valorile nu reprezintă
decât o butaforie ideologică și care are ca singur scop deținerea puterii de
dragul privilegiilor. Mercenarilor conștiinței nu le pasă câtuși de puțin dacă
profitul lor se realizează pe spezele semenilor lor sau ale țării în care s-au
născut. De fapt, ei își disprețuiesc poporul din care fac parte, de vreme ce el
este îndeajuns de înapoiat pentru a se lăsa condus spre propria-i pierzare de
către un om politic ajuns la vârf tocmai cu ajutorul mercenarilor din partid.
Expresia cea mai limpede a mercenariatului conștiințelor poate fi deslușită
astăzi în „traseismul politic”. În acest fenomen, straniu amestec de „epocă
modernă” și levantinism, devine extrem de vizibil faptul că aparteneța unui
individ la un partid nu se face în virtutea unor valori și a unui program, ci
în virtutea partidului care plătește mai bine marfa numită „conștiință”.
„Politicianismul
burghez”, așa cum apare în dramaturgia caragialiană și care în interbelic
creează reacția violentă a extremismului de dreapta eticist și creștin, a dat
la noi un prim exemplu modern despre ce anume înseamnă mercenariatul
conștiinței. Însă fenomenul „vânzării conștiinței” și-a căpătat expresia
limpede și „clasică” abia odată cu venirea la putere a partidului comunist. Ea
a devenit un mod de viață curent, scuzabil cu formula „așa erau vremurile”.
În epocă, fenomenul vinderii conștiinței a fost botezat „fripturism”, iar
cei care-l promovau erau numiți pudic scatofagi. Membrii plutonului
fruntaș al Partidului își „setau” periodic conștiința după schimbările care
interveneau în „linia Partidului”. Ei aveau atâtea conștiințe câte „linii ale
Partidului” apăreau. La câțiva ani o dată, conștiința vândută inițial trebuia
reamenajată. Deasupra capului fiecărui vânzător de conștiință pândea primejdia
ruperii contractului de către Partid în chip unilateral. Ca să nu riște să cadă
în afara cercului de privilegiați (trimiterea la „munca de jos”),
vânzătorul de conștiință în comunism se preta la orice: mărea cota de
arestări, extermina „dușmanul de clasă”, vitupera la adresa lui, cultiva
teroarea, își înfiera tovarășii, turna, scria „articole de fond”, compunea
omagii, ținea ședințe punitive, organiza condamnări publice…
Noii mercenari ai conștiinței. Minciuna despletită
Pe fondul
acestor idei, putem înțelege mai bine fenomenul pe care-l trăim astăzi. Dacă
n-ar avea consecințe tragice pentru noi toți, acesta ar fi, pentru un
observator detașat, de-a dreptul pasionant. Să încercăm să-l descriem.
Mercenariatul
conștiințelor dinainte de 1990 avea loc, cum am spus, sub cupola desenată de
„linia Partidului”. Aceasta asigura, pentru toată populația, constanța unui
cadru de existență valabil pentru câțiva ani buni. Indiferent de cât de „dură”
sau de „relaxată” era această „linie”, ea dădea un cod de conduită socială și
oferea un orizont de existență. A existat între 1948 și 1964 un cod de conduită
socială care promova, atât pentru cei ce-și vindeau conștiința
(„fripturiștii”), cât și pentru cei ce trăiau pe pielea lor efectele mercenariatului
conștiinței, linia „internaționalismului proletar” și prietenia cu
„marele popor sovietic”. A existat apoi un cod de conduită socială în care
mercenariatul conștiințelor a mers în direcția „comunismului naționalist și
dinastic”. În ambele tipuri de cod, atât mercenarii politici, cât și populația
suferitoare aveau un sistem de se orienta, adică aveau apucături, obiceiuri și
conduite, oricât de mizerabile ar fi fost ele, formate. Altfel spus, oricine
știa destul de bine „pe ce lume trăia”, chit că lumea aceea îi plăcea sau,
dimpotrivă, îi apărea ca odioasă.
Cazul clasei
politice actuale, și mai ales al actualului guvern, prezintă o formidabilă
originalitate. Orizontul dispare. Nu mai există nici o perspectivă, de vreme ce
șeful partidului aflat la putere, dotat cu o plasticitate ieșită din comun,
schimbă „linia partidului” și de trei ori pe zi. În comunism, se mințea de
dimineața până seara într-un singur fel: minciuna era dictată în mod constant
de imposibila întrupare a utopiei cu care comuniștii veniseră la putere.
Existau doar marile trasee ale minciunii.
Astăzi, s-a
trecut de la minciuna mecanică, repetitivă și maniacală la minciuna despletită.
Însăși direcția minciunii e imprevizibilă, pentru că în fapt ea nu se
raportează la o ideologie, ci la o inepuizabilă sete de căpătuială care se
poate așeza sub cupola oricărui program politic și poate împrumuta orice
frazeologie (de obicei naționalistă: exalți tocmai poporul pe care-l furi și-l
nenorocești). Fiind dictată doar de furt, ea e minciună „la firul ierbii”,
șerpuitoare, variată și distributivă. Să nu confundăm această incoerență cu
contorsionismul de rutină, care-l însoțește prin definiție pe politician.
Atunci când furi continuu (titluri academice, voturi, bunuri, contracte, bani
publici, licitații, concursuri etc.) ești obligat să minți continuu și,
vrând-nevrând, va trebui să execuți la nesfârșit, strict contextual, salturi
spectaculoase la scară națională.
Ei bine,
când se minte în felul acesta continuu și divers, e nevoie să fii asistat de o
echipă riguros selectată. Un mega-mincinos politic intră în arenă însoțit de un
amplu cortegiu, alcătuit din indivizi capabili să-și adapteze, ca într-o uriașă
pantomimă, mișcările conștiinței pe care au vândut-o la mișcările conștiinței
protagonistului-cumpărător. Ei trebuie să preia cu maximă viteză și să
moduleze, în conștiința lor vândută, conținuturile dictate de ritmurile
minciunilor și fluctuațiilor conștiinței șefului de partid.
M-am
întrebat la un moment dat, văzând felul în care arată „noua generație de
politicieni”, majoritatea agramați, neavând nici o competență, dar toți
aroganți și agresivi: oare pentru ce calitate a lor au ajuns ei acolo? La ce
anume pot fi ei folosiți? Ce au avut de oferit pentru a fi luați în partide și
făcuți parlamentari, miniștri, șefi de consilii județene, prefecți, primari
etc., de vreme ce nu se remarcau decât printr-un comportament de birjari? De
unde au apărut? Cine sunt ei în fond?
Sunt noii
mercenari de conștiință. Clamând mândria de a fi români, ei sunt câtă
frunză și iarbă. În România, pentru vânzarea conștiinței se stă astăzi la
coadă. Și ei, ca și înaintașii lor, sunt gata oricând, în alt context al
istoriei, în alte rânduieli sociale și dispunând de alte tehnici de manipulare,
să facă orice. Când îi privești, ceea ce-ți sare în ochi în primă
instanță este, în afară de gradul extrem de scăzut de aglutinare al cuvintelor,
capacitatea de a se solidariza cu minciuna aflată la ordinea zilei.
Incompetenți în raport cu funcția pe care o ocupă, ei sunt apți, în schimb, să
execute, întocmai și într-un timp record, orice li se cere: să facă să
voteze morții, să stingă lumina în sala în care membrii unei comisii academice
sunt pe cale să deconspire un plagiator, să explice de ce crearea de noi locuri
de muncă nu e treaba guvernului, să bage repetenți în facultate, să măsluiască
licitațiile, să alimenteze fondurile partidului, să promită fără acoperire tot
soiul de lucruri… Pe scurt, să pună la cale, să cauționeze și să acopere,
mințind, orice netrebnicie.
Dar de ce e
atât de gravă minciuna în spațiul public? Când un om politic minte zi de zi, el
năruie credibilitatea cuvintelor și, odată cu ea, a clasei politice în
întregul ei. Politicienii care mint termină prin a minți împotriva lor înșiși.
Ceea ce se subminează în felul acesta este încrederea oamenilor în dimensiunea politică
a societății. Ideea că politica este un „lucru murdar” bazat pe minciună, având
ca unic țel căpătuiala și ca mijloc furtul, dereglează toate mecanismele de
funcționare ale societății. Politicienii care, decredibilizând cuvintele,
compromit politica destramă societatea și, mai devreme sau mai târziu, ei se
scufundă odată cu ea. Cum s-a spus atât de frumos: în „neantul absenței de
destin istoric”.
Octavian Lupu Eu cred ca atat dl Liiceanu cat si
Plesu sunt niste mitomani dimpreuna cu idolul lor Basescu care-i si intrece. Ei
sunt in acel stadiu al mitomaniei in care cred sincer in minciunile pe care le
debiteaza, pentru ca altfel nu s-ar putea suporta pe ei insisi. De asemenea
ceeea ce debiteaza verbal sau in scris este si un soi, mai mult sau mai putin
discret, de auto-laudatio. Adica vezi dumneata stimabile, noi nu suntem ca ei.
Smaranda
Dobrescu Adrian
Rusu, dupa cata armonie se afla pe forumul contributors, esti total disarmonic
cu parerea ta,
Eu vad acolo un articol pretios, lung, oferind pilde care nu se pot asocia cu situatia alegatorului nostru.: avand contact cu lume prin piete, magazine, in parcuri, pot auzi diferite ""bravade"" de acelasi tip:" Eeei, eu am primit sacosa de la toti. Ce, mi-e greu sa promit si apoi sa nu votez sau sa votez cu cine doresc eu?" Este desigur o cotcarie, smecherie a romanului simplu si viclean care are bucuria sa pacaleasca dusmanul tuturor, politicianul. De aici pana a face un proces de genul:pactul cu diavolul"" si "'vanzarea constiintei"" este cale lunga.
Cel care insa, avand oconstiinta superioara, o foloseste in a imprastia principii morale de la inaltimea elitei intelectuale inducand false vinovatii, este mult mai pasibil de a fi banuit de ipocrizie si pacte necurate.
Faptul ca autorul incrimineaza doar cumparatorul nu si vanzatorul de constiinte ma face sa ma intreb daca aceasta pledoarie pro constiinta nu este iar un demers din sirul diversificat prin care elita cere restrangerea drepturilor democratice la unele categorii de cetateni.
Eu vad acolo un articol pretios, lung, oferind pilde care nu se pot asocia cu situatia alegatorului nostru.: avand contact cu lume prin piete, magazine, in parcuri, pot auzi diferite ""bravade"" de acelasi tip:" Eeei, eu am primit sacosa de la toti. Ce, mi-e greu sa promit si apoi sa nu votez sau sa votez cu cine doresc eu?" Este desigur o cotcarie, smecherie a romanului simplu si viclean care are bucuria sa pacaleasca dusmanul tuturor, politicianul. De aici pana a face un proces de genul:pactul cu diavolul"" si "'vanzarea constiintei"" este cale lunga.
Cel care insa, avand oconstiinta superioara, o foloseste in a imprastia principii morale de la inaltimea elitei intelectuale inducand false vinovatii, este mult mai pasibil de a fi banuit de ipocrizie si pacte necurate.
Faptul ca autorul incrimineaza doar cumparatorul nu si vanzatorul de constiinte ma face sa ma intreb daca aceasta pledoarie pro constiinta nu este iar un demers din sirul diversificat prin care elita cere restrangerea drepturilor democratice la unele categorii de cetateni.
Zoe Petre Dl. Liiceanu spune, prețios și
plicticos, că nu votează cu Ponta. Ce surpriză!
A.R Exact. Mai e cineva, acolo, care remarca ca
doar cumparatorul e in chestie. Daca citesti inceputul de la Faust, vezi ca isi
vinde sufletul pentru cunoaștere . Chestia constiintei morale ii scapa.
Liiceanu citeste si el lucrurile cam la fel. E o inversiune nițel monstruoasă,
dar nu vede nimeni.
Nu e pledoarie pentru conștiintă. Nu prea intelege ce e aia. Cred ca scrie toată magma asta vâscoasă ca sa nu se prinda nimeni.
(O ! Poți să spui ca „nu votezi Ponta” ceva mai laconic....)
Nu e pledoarie pentru conștiintă. Nu prea intelege ce e aia. Cred ca scrie toată magma asta vâscoasă ca sa nu se prinda nimeni.
(O ! Poți să spui ca „nu votezi Ponta” ceva mai laconic....)
O.L Cred ca decat sa-i dam atata atentie
ipochimenului ar fi mai utila o dezbatere despre rolul intelectualului in
politica. Cred ca in acest panel sunt destui intelectuali de marca (evident nu
ma includ in aceasta categorie), care ar putea sa ne impartasaseasca opiniile
lor in acest sens.
A.R Octavian Lupu...„intelectualul”...trebuie să
aibă câteva achiziții tehnice intâi. Asta e baza (onestă) a chestiei. Domnul e
„filosof” dar „intelectual”....În fine...
O.L Nu am facut aceasta propunere cu gandul la dl.
Liiceanu ci la amintirea nostalgica a unui articol din revista SINTEZA editata
de ambasada americana, de prin anii '80 unde concluzia era ca intelectualul
trebuie sa stea in afara partizanatului politic daca doreste sa-si conserve
acest statut.
Fogarassy Paul Intr-adevar, un intelectual
implicat activ si partizan in politica renunta de facto la statutul de
intelectual. Nu poti face politica partizana si sa te pretinzi intelectual. Din
pacate, multi oameni inteligenti si culti si-au vandut stiloul si mult
respectabila impartialitate.
Prospectiv FCh .
"concluzia era ca intelectualul trebuie sa stea in afara partizanatului politic daca doreste sa-si conserve acest statut."
Mi-aduc aminte cat ne-a consumat steril aceasta idee la inceput de ani '90... Cei mai nervosi acum, generatii venite dupa, n-ar pierde timpul daca s-ar informa de conditiile in care re/nasterea Romanei post-ceausiste s-a produs la 7 luni.
A-i da prea mare crezare intelectualului in politica e o problema daca acest transfer nu se analizeaza. In fond, de ce parerea intelectualului generic ar valora mai mult decat a celorlalti cetateni? Pentru ca acesta ar fi echipat tehnic de genul la care face Adrian Rusu aluzie. Asumand ca tehnica se potriveste cu circumstantele, intelectualul in cauza ar trebui sa mai aiba si o istorie personala din care reiese moralitatea, in ciuda pericolelor/tentatiilor.
Inapoi la Liiceanu &co. Poate numi careva care este specialitatea care sa-i distinga in vreun domeniu intelectual? Ma refer la genul de distinctie care-ti vine din afara cercului de prieteni. Cat despre rectitudinea morala a acestor boieri ai mintii cred ca omul obisnuit si fara ifose poate sa detecteze absenta acesteia.
Ce mai era de discutat, aa altii cenzureaza? Pai daca n-o faceau, poate ca nu se mai infiinta Grupul Prospectiv. Ca doar asta e motivul pentru care ne aflam aici, de toate culorile politice samd.
"concluzia era ca intelectualul trebuie sa stea in afara partizanatului politic daca doreste sa-si conserve acest statut."
Mi-aduc aminte cat ne-a consumat steril aceasta idee la inceput de ani '90... Cei mai nervosi acum, generatii venite dupa, n-ar pierde timpul daca s-ar informa de conditiile in care re/nasterea Romanei post-ceausiste s-a produs la 7 luni.
A-i da prea mare crezare intelectualului in politica e o problema daca acest transfer nu se analizeaza. In fond, de ce parerea intelectualului generic ar valora mai mult decat a celorlalti cetateni? Pentru ca acesta ar fi echipat tehnic de genul la care face Adrian Rusu aluzie. Asumand ca tehnica se potriveste cu circumstantele, intelectualul in cauza ar trebui sa mai aiba si o istorie personala din care reiese moralitatea, in ciuda pericolelor/tentatiilor.
Inapoi la Liiceanu &co. Poate numi careva care este specialitatea care sa-i distinga in vreun domeniu intelectual? Ma refer la genul de distinctie care-ti vine din afara cercului de prieteni. Cat despre rectitudinea morala a acestor boieri ai mintii cred ca omul obisnuit si fara ifose poate sa detecteze absenta acesteia.
Ce mai era de discutat, aa altii cenzureaza? Pai daca n-o faceau, poate ca nu se mai infiinta Grupul Prospectiv. Ca doar asta e motivul pentru care ne aflam aici, de toate culorile politice samd.
A.R Am avut,
totusi cativa intelectuali proeminenti angajati in politica de facon onorabil,
daca n-ar fi decat d-na Zoe Petre, prezenta in grup. Mi se pare ca se POT
angaja, cu conditia sa inteleaga ca, in acest spatiu sunt PARTENERI EGALI cu
preopinentii. Parerea lui Vanghelie (ignorant, adica- nu PSDist) are aceleasi
drepturi cu cea a lui Pleșu (nu mai zicem de cea a lui Beligan). In aceasta
lume „toutes les vérités se valent” sunt relative- in vreme ce, in lumea
intelectuală „adevarul” maestrului trece inaintea celui al discipolului. Or,
urmarind pozitionarile țuțărimii intelectualo-politice a vreunui Plesu, iti dai
seama ca ei vor sa prelungeasca autoritatea intelectuala a acestuia in spatiul
politic. „Adevarul” lor depinde de emitent. Astfel, Vanghelie, ignorantul, isi
pierde dreptul moral de a avea opinii, adica de a participa la jocul opiniei
democratice. Pe de alta parte, ignorantul de dreapta (Udrea, sa zicem), le are-
drepturile. Sunt deci de cel putin 2 ori discriminatori: o data fața de
Vanghelie (in jos) si a doua oara fata de Udrea (in sus).
S.D Ce-ai face, Adrian Rusu, prin absurd sa te
trezesti cu Vanghelie ca sef politic pe motivul talentului organizatoric?
A.R Daca e sef in ce STIE sa faca, nu m-ar durea. E
valabil ptr oricine, țigan sau domn, de altfel.
O.L In 1968
cand Ceausescu a refuzat sa intre in Cehoslovacia, acest fapt l-a transformat
peste noapte intr-un superstar, nu numai in Romania. Am cunoscut ulterior si
fosti detinuti politici care il adulau saracii. Eu, ca tanar adolescent eram si
eu foarte incantat de cele petrecute. Evenimentele m-au prins in vacanta la
bunicii mei din partea mamei. Spre surprinderea mea, bunicul meu, om simplu nu
impartasea entuziasmul general spunandu-mi:"Octavian eu am sa mor dar tu
ai sa prinzi vremurile ca sa vezi ce o sa faca cizmarul asta din Romania".
Am fost socat dar nu l-am luat in serios. In aceeiasi perioada la Europa Libera
a fost difuzata o conferinta de presa tinuta la Paris cred cu ocazia lansarii
unei carti despre iubitul nostru conducator. Din delegatia romana faceau parte
Mihnea Gheorghiu si alti distinsi intelectuali. Acestia incercau sa-i convinga
pe jurnalistii francezi ca in Romania democratia in sens occidental nu
functioneaza pentru ca romanii au nevoie de ideea de domnitor. Desigur nu vreau
sa absolutizez intr-o directie sau alta dar uneori opiniile oamenilor cu carte
mi-aduc aminte de o butada despre experti: "Expertii sunt acele persoane
care se inseala dupa reguli precise."
S.D Daca te
gandesti la parerile actuale ale intelectualilor aparent apolitici care ne
reprezinta inauntru sau afara, vei vedea ca si ei vorbesc despre aceeasi
incompatibilitate a romanilor cu democratia liberala. Ca dovada, democratia
reprezentativa sau deliberativa ar trebui ajustata in asa fel incat cei saraci,
cei batrani, persoanele neinstruite, cei cu dizabilitati, etc sa fie exclusi de
la vot.
Zoe Petre Le propun sa se stramute la Orban
Viktor sau la Putin.
A.R Smaranda
Dobrescu: Cred ca sunt inapti pentru ca nu sunt intr-adevar, REPREZENTATI. Cred
ca daca mecanica democraica a...post-votului, a ceea ce se intampla dupa
votare- ar functiona, romanii ar fi si ei apti ptr democratie. Daca sindicatele
ar fi pe bune sindicate, partidele partide....etc. De fapt aceasta forma de
democratie nu e compatibila cu „poporul”, nu poporul cu ea.
S.D Daca extrapolam, poporul nu este reprezentat
nici in structurile de decizie ale UE. nu neaparat de data aceasta din cauza
lipsei de angajament politic a europarlamentarilor respectivi ci datorita
structurii super statale care ia decizii la nivelul Consiliului European,care
pot fi in totala contradictie cu programul europarlamentarilor votati.Pe masura
ce integrarea este mai profunda, reprezentativitatea si democratia scad. In
paralel si suveranitatea statelor nationale, este stirbita. In sfarsit ma
departez de discutie care ajunsese in punctul compatibilitatii cu democratia
liberala a romanilor. Aici as adauga ca principala bucurie a romanului trecut
prin revolutie a fost aceea a libertatii de exprimare si a votului liber. Asta
inseamna ca democratia a fost si continua sa fie o vocatie a romanului, chiar
daca" intelectualii"o recunosc sau nu.
D.P Atat libertatea de exprimare cat si votul
liber au sens si vor continua sa fie percepute in sens pozitiv doar cand ele
produc si efecte in sensul dorit de romani. Daca libertatea si liberalismul se
traduc in practica doar sub forma unor privilegii acordate unor corporatii si
structuri transnationale, fara ca aceast lucru sa produca efecte pozitive in
viata majoritatii, ea nu are un motiv rational sa o sustina.
S.D Iti dau dreptate. Nu toate studiile aparute
recent despre regandirea democratiei sunt rau intentionate sau nefondate. Toate
insa, pastreaza ideea mentinerii reprezentativitatii prin vot ca un minim
necesar. Ramane de vazut daca acest drept va mai fi valorizat in cea mai mare
masura de populatia care vede cate avantaje au marile corporatii, cata
neputinta au micii lor patroni autohtoni, cate facilitati le sunt rapite prin
noi si noi versiuni ale Codului Muncii, etc.
O.L Democratia reprezentativa nu exista decat
pentru scurtul moment pe care il reprezinta alegerile. Am vazut undeva o
caricatura simpatica reprezentand un alien tocmai coborat din farfuria
zburatoare si un pamantean indreptandu-se spre cabinele de vot:"Who's in
charge?" il intreaba alien-ul iar pamanteanul ii raspunde plin de
mandrie"Today it's me". Dupa alegeri, de regula apararea valorilor
democratice este lasata pe seama mass-media, care stim cum e, pe mana
ONG-urilor, grupurilor de presiune si pe mana serviciilor, care stim si ele cum
sunt. Fara o implicare continua a cetatenilor obisnuiti aproape zi de zi de zi
(si aici nu ma refer la facebook) democratia reprezentativa este o fictiune.
Cum bine spunea Ralf Nader mult mai sintetic "Nu exista democratie zilnica
fara civism zilnic". Da, mi-e teama ca democratia, pe langa alte defecte,
este si obositoare.
D.P Octavian sunt perfect de acord cu ce spui
legat de implicare, dar nu e valabil acelasi lucru chiar mai mult in cazul
democratiei directe?
In plus, in cazul democratiei directe, nu avem un risc mai mare al luarii unor decizii irationale sau emotionale induse de o mass-media aservita unor interese sau chiar manipulate prin razboi psihologic? Si in republica de la Weimar tot o democratie directa aveam si stim unde s-a ajuns. Mi s-a atras recent atentia ca situatia din Romania e destul de asemanatoare cu cea a Rebublicii din Weimar.
Mai e azi mass-media cainele de paza al democratiei, sau avem de fapt doar un grup de haite de lupi, preocupate de propria supravietzuire? Nu cumva rolul cainelui de paza a fost intre timp preluat de "social media" (Facebook, s.a.m.d.)?
In plus, in cazul democratiei directe, nu avem un risc mai mare al luarii unor decizii irationale sau emotionale induse de o mass-media aservita unor interese sau chiar manipulate prin razboi psihologic? Si in republica de la Weimar tot o democratie directa aveam si stim unde s-a ajuns. Mi s-a atras recent atentia ca situatia din Romania e destul de asemanatoare cu cea a Rebublicii din Weimar.
Mai e azi mass-media cainele de paza al democratiei, sau avem de fapt doar un grup de haite de lupi, preocupate de propria supravietzuire? Nu cumva rolul cainelui de paza a fost intre timp preluat de "social media" (Facebook, s.a.m.d.)?
P.FCh .
"Nu cumva rolul cainelui de paza a fost intre timp preluat de "social media" (Facebook, s.a.m.d.)?"
Nu, internetul e o iluzie. La rece discutand, singura paza a unui regim e bunastarea care rezulta din aplicatia talentului/efortului cetatenilor.
"Nu cumva rolul cainelui de paza a fost intre timp preluat de "social media" (Facebook, s.a.m.d.)?"
Nu, internetul e o iluzie. La rece discutand, singura paza a unui regim e bunastarea care rezulta din aplicatia talentului/efortului cetatenilor.
S.D In ultimele zile s-ar putea spune ca noi, cei
din Grup am declarat:"we are in charge" ca sa-i dam un raspuns
orgolios alienului de Romania. Ma tot gandesc la un exemplu pozitiv de colonie
cu regim aparent democratic. Oare incotro sa-mi indrept atentia?
D.P Coreea de Sud?
P.FCh . Nu vreau sa dezamagesc/alung pe
careva, dar noi cei dela Grup nu suntem 'in charge'. Intr-o zi buna, aflam ceva
din examinarea incrucisata a subiectului, ceva care sa ne faca actiunile mai
bune si mai degraba explicatiile pe care le vom da... nepotilor.
D.P Cine stie, poate si acumularile cantitative de
"slacktivism" vor duce candva la un salt calitativ.
S.D "In charge" era replica data de
votant alienului lui Octavian.
S.D Draghi, si eu cred ca daca prin activismul
acesta social am putea bascula modul de a problematiza al unui singur
tanar/adolescent, am avea o mica satisfactie. Altfel, in cele mai multe cazuri,
tot noi devenim mai nuantati si castigati.Ceea ce, la urma urmelor ar fi de
acceptat
D.P Si eu vad lucrurile mai optimist decat Prospectiv A-z, Internetul ne-a modificat si ne modifica mai mult decat putem noi
anticipa acum. Si in fond, de nu nu s-ar adapa si altii, din zona politicului,
dintr-un rezervor de ganduri, idei si analize "polenizate incrucisat"
cum e acest grup? E pe gratis
In orice caz, deja e un mare castig ca actionam in grup si nu individual.
In orice caz, deja e un mare castig ca actionam in grup si nu individual.
O.L D-le Puterity eu nu m-am referit nici un moment la
inlocuirea democratiei reprezentative cu democratia directa, desi mi-ar placea
acest lucru, pentru motivele binecunoscute. Sa nu uitam ca si in democratia
reprezentativa exista elemente de democratie directa (alegerea primarilor,
alegerea presedintelui, referendumurile). Eu mi-as dori introducerea mai multor
teme de guvernare in democratia referendara pe masura ce tehnologia informatiei
va permite acest lucru. Altfel vom asista cred eu la o demantelare a statelor
natiuni. Pentru ca supararea numarul unu a scotienilor a fost faptul ca se
simteau exclusi de la deciziile care ii priveau in mod direct. Opinia mea de
neofit este ca fie vom gasi modalitati de extindere rezonabila a elementelor de
democratie directa in cadrul statelor natiuni, fie vom asista la o demnatelare
graduala a acestei forme de organizare. Mi se pare evident faptul ca in raport
cu dezvoltarea tehnologiei, (cred ca tehnologia informatiei este cel mai bun
exemplu), stiinta, teoria si practica politica a ramas la nivelul
postalionului.
P.FCh .
Domnule Lupu, am putea elabora intr-o postare separata aceasta idee a referendumurilor inlesnite de tehnologie ca o metoda de intarire a statului social?
Domnule Lupu, am putea elabora intr-o postare separata aceasta idee a referendumurilor inlesnite de tehnologie ca o metoda de intarire a statului social?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu