marți, 9 februarie 2016

Il putem critica pe Foucault?

Il putem critica pe Foucault? – 26 ianuarie 2016


Smaranda Dobrescu a distribuit postarea publicată deAlexandru Racu.
 

Câte un bemol pe ici pe colo, dar cu siguranță merită citit:
"Foucault was highly attracted to economic liberalism: he saw in it the possibility of a form of governmentality that was much less normative and authoritarian than the socialist and communist left, which he saw as totally obsolete. He especially saw in neoliberalism a "much less bureaucratic" and "much less disciplinarian" form of politics than that offered by the postwar welfare state (…)
To his mind, the mechanisms of social assistance and social insurance, which he put on the same plane as the prison, the barracks, or the school, were indispensable institutions "for the exercise of power in modern societies." (…)
Along the same lines, when I read the philosopher Beatriz Preciado, who writes in Libération that "we're not going to cry over the end of the welfare state, because the welfare state is also the psychiatric hospital, the disability office, the prison, the patriarchal-colonial-heteronormative school," it makes me think that neoliberalism has done much more than transform our economy; it has profoundly reconfigured the social imagination of a certain "libertarian" left."

 

 

Can We Criticize Foucault? | Jacobin

Can We Criticize Foucault? Late in life, Michel Foucault developed a curious sympathy for neoliberalism. by Daniel Zamora Since his death in 1984, Michel Foucault's work has become a touchstone for the academic left worldwide. But in…

JACOBINMAG.COM

 

Prospectiv A-z Nu-s un cititor de Foucault, dar stiu destul sa-i recunosc cateva miscari si mai ales ecouri in discursul altora.

Acestea fiind precizate am sa remarc un alt fapt: Cam la acelasi timp, unii prin State incepeau sa se sature si ei de Stanga/Democrati si virand catre Dreapta/Republicani aveau sa ajunga neoconservatorii pe care ii stim azi.

Mai aproape de casa, cred ca insisi propaganditii PCRului au cunoscut un recul ideologic, care la randu-i a generat si mai multa obtuzitate dela varful static (Tezele din Iulie etc.).

Cumva declinul Stangii a inceput odata cu penetrarea establishmentului de catre vocile pana la un moment dat contestatare? Perspectiva analitica aici ar fi una de tip 'population ecology' si s-ar uita la transformarea elitei intelectuale pe ansamblu. Intrebarea de 1000euro devine: Este neolibearlismul ultima statie a istoriei? Mai mult, ce anume a facut ca neoliberalismul sa fie continuarea lui 'welfare state', un accident sau natura relatiei noastre cu complexitatea, mediata de tehnologie?

Sa revin la text, plin de ocazii de reflectie, ca urmatorul pasaj:

*******This logic, which redefined the social question on both sides — on both the Right and on the Left — as a conflict between two factions of the proletariat, rather than between capital and labor, is something that needs to be examined. On the Right, the aim was to limit the social rights of the "surplus population" (surnuméraires) by mobilizing the "workers" (actifs) against them, and on the Left it was about mobilizing the "surplus population" against the embourgeoisement of the "workers." Both sides, then, accept the centrality of the factions "excluded" from the stable workforce, at the expense of the "workers."******

Interesant epitet, cei care-s pe dinafara sunt numiti in franceza 'surplus de populatie'--in engleza, 'redundanti'. Prin polarizarea dintre surplus si activi, propagandistii celor 1% au asmutit pe cei 99%, unii impotriva altora. In Romania, Basescu si agit-propii sai asmuteau romani impotriva romanilor (bugetari, batrani, copii, bolnavi versus...).

 

Smaranda Dobrescu Sunt destule paradoxuri legate de filosof: pe de o parte acesta, in virtutea unei inertii ante 1970 este considerat de stanga franceza ca o figura emblematica de neatins a stangii democrate; pe de alta parte prin pozitiile sale impotriva etatismului si dorinta manifestata de dezetatizarea societatii franceze, incadrandu-se astfel in curentul anti Welfare State, el poate fi considerat drept un precursor al teoriei Blair-Schroder "A treia cale" (Colin Gordon). Este adevarat ca in anii 2000 aproape toti social democratii am fost atrasi de aceasta noua ideologie, fermecati de ideea obtinerii eficientei economice pastrand redistribuirea proprie modelului social democrat. Ne-am revenit in simtiri dupa 4-5 ani de punere in aplicare in GB si in Germania a noilor masuri. Foucault nu a mai avut timp sa realizeze alunecarea rapida in neoliberalism a acestei politici a "stangii"
Fara sa fiu o adepta inflacarata a lui Foucault accept avand in vedere sinceritatea si convingerea cu care filosofii politici isi nuanteaza periodic convingerile, ca apropierea sa de neoliberalism a avut in vedere ca de pe aceste pozitii sa poata purcede intelectualitatea franceza la reinventarea stangii. Din pacate reinventarea stangii dorita si incercata intens in ultimii ani s-a dovedit ineficienta dat fiind cel putin in Europa conglomeratul care aduna laolalta oameni ai stangii si ai dreptei neoliberale, extremisti si populisti de ambe aripi, in eforturi comune de a se concura in cadrul unei uniuni monetare incapabila sa faca fata globalizarii cu eterogenitatea actuala de dezvoltare si resurse ale diferitelor state.

 

Prospectiv A-z  "in virtutea unei inertii ante 1970 este considerat de stanga franceza ca o figura emblematica de neatins a stangii democrate" Ar trebui un Racovita sa exploreze un pic 'inertia' cu pricina!

 

Alexandru Botu In timp ce extremele par a se bate pe viata si pe moarte, unii strang tot ce se poate, lasandu-i pe toti, fara jena si remuscari, in fundul gol. Filozofii si doctrinarii economici ai zilelor noastre sunt lasati sa se "joace" si sa discute despre "sexul ingerilor", caci nu doctrinele lor se aplica pentru a redresa, asigura solutii multumitoare, ci alte planuri care doar se aplica, nu se discuta.

 

Prospectiv A-z  Domnule Botu, sper ca nu gasiti rolul filozofilor total neimportant. Majoritatea, prin galceava lor, ascund problemele reale. Exista totusi o minoritate interesata de mai binele comun. Pana la urma, toti sunt importanti, primii pentru 1%, ceilalti pentru 99%.

Socul postarii d-nei Dobrescu vine din faptul ca cei mai multi de Stanga il cred inca pe Foucault ca fiind unul de-al lor. Adica in loc sa-l vada ca masina de zgomote ce este, il mentin in calendarul sfintilor.

 

Alexandru Botu Interventia mea necesita o clarificare din partea dumneavoastra, Domnule Prospectiv A-z, binevenita. Nu eu neg rolul filozofilor, al ganditorilor de doctrine, ci realitatea, care nu prea tine cont de ceea ce propun ei, sau ca sa fiu mai corect, tine cont din ce in ce mai putin. Nici nu apuca ei sa consolideze un concept pentru implementare, cand conditiile concrete nu mai permit aplicarea acelui concept. Pare ca singurele lucruri serioase care ar mai putea veni de la filozofi nu ar fi cele prospective, ci analizele post mortem. Este ca si cand intamplarea ar fi cea care conduce jocurile, nu ratiunea, ceea ce stim cu totii ca nu este asa.
Ba chiar unii din ei, precum acest Foucault, care are acelasi nume cu al unui savant ce a studiat pendulul, isi schimba opiniile destul de rapid (fara a pendula, ceea ce ar fi fost accceptabil pentru cunoasterea unei realitati complexe si instabile), pentru "a se adapta".

 

Smaranda Dobrescu In "Marea Transformare" a lui Polanyi vedem ca socialismul acestuia imbraca haina statului bunastarii care protejeaza clasa muncitorilor de excesele pietei. Foucault se pare ca avea o aversiune totala fata de stat, cel putin in perioada descrisa de autorul cartii. Traditional, cetatenii unui stat mic vad in stat ultimul lor aparator si au asteptari pe masura de la acesta.La fel ca si cetatenii defavorizati ai oricarui stat.
Foucault vede rolul stangii in combaterea saraciei, prin asigurarea unui venit minim de subzistenta pentru orice cetatean si nu prin combaterea inegalitatilor din societate care in afara de rezultatul scontat al manifestarii unei societati inclusive bazate pe echitate are avantajul ca poate scoate capitalismul dintr-o criza ce i-ar putea fi fatala ca sistem. Desigur, Piketty este cel care a vazut cel mai clar si a tratat in consecinta inegalitatile din societate si implicit saracia; e adevarat a facut-o si pentru ca a apucat sa vada mai clar datorita ultimei crize mondiale efectele polarizarii societatii.
IN beneficiul lui Foucault ramane fara doar si poate sustinerea de catre acesta a ideii de libertate individuala, foarte necesara a fi sustinuta se pare in Franta anilor `70.. Echitatea sociala, conditie a societatii coezive a intuit-o insa mai bine Polanyi. De aceea si capitalismul vazut de acesta era de tip 'luminat"
Foucault atent la libertatea individuala a neglijat in anumite rationamente se pare faramitarea interesului statului si disiparea acestuia catre individ si nu spre grupe specifice de indivizi cu nevoi speciale.

 

Prospectiv A-z  Aici este vorba de mult mai mult decat subiectul nostru in discutie, dar gasesc potrivita descrierea efectelor sociale ale postmodernismului si pozitia lui Foucault in toata povestea.

https://youtu.be/pYnpcnlnsmA

 

Smaranda Dobrescu "The Christian suspects that Foucault was doing something similar. For although he sought to demolish Enlightenment idols, he seems in the end to have slid into a form of self-deification, in which care and devotion were lavished on the self rather than on the Creator. His mentor, Nietzsche, was frank about his own idolatry. 'Let me reveal my heart to you entirely, my friends: if there were gods, how could I endure not to be a god? Hence there are no gods.' For Nietzsche God was a rival, an impediment to his own autonomy. God must be killed if the individual self was to reign.[12] For Foucault the situation was more poignant. His life was devoted not to killing God, but to filling the terrible vacuum left by God's apparent death. His idolatry, like that of the people of Athens in Acts 17, probably arose as much from ignorance and a deep sense of emptiness as from the desire to be autonomous."
http://www.jubilee-centre.org/michel-foucalt-and.../

 

 

Michel Foucault and postmodern atheism: life after the death of God…

JUBILEE-CENTRE.ORG


Mihai Ion Turcu Vreau sa "rezolv" problema sexului ingerilor, fara exceptie sunt barbati, iata:

 

Smaranda Dobrescu Excelenta fotografie! Mi-ar placea sa cred ca nu are legatura cu gandurile noastre despre Foucault. E drept ca pentru a defini si a epuiza problema "Foucault" am avea nevoie de vreo 3 decenii.. ca si pentru ingeri..

 

Mihai Ion Turcu Este modul meu de a incerca sa fiu simpatic.... (Tabloul este ce numesc "o porcarie" manierista, bine executata in stilul epocii, grandilocvent, decorativ si fara suflet,

 

Smaranda Dobrescu Apreciez intocmai intentia. Efect pe masura ! 

· 

Mihai Ion Turcu Privind filozofii, mai abstract decat ce produc ei este doar ce produc matematicienii, ce produc cand sunt creatori de sistem, propun o paradigma si demonstreaza o modalitate de a ordona gandirea in sensul obiectului filozofiei, potrivit paradigmei mpropuse. Filozofia este o latura a modului uman de a fi. Statul are importanta lui in raport cu grupul uman care genereaza stat, nu este o realitate in sine si un mod de raportare intre oameni intermediat de o institutie creata pentru sistematizarea raporturilor reale si necesare intre convivi organizati. Polonezii fac foarte bine, in idee cel putin.

 

Smaranda Dobrescu
 


As numi daca-mi permiteti aceasta ultima saptamana, "Saptamana Foucault". Am evocat cateva aspecte contradictorii ale filosofiei sale, am amintit despre unele inconsecvente si chiar despre perceptia subiectiva a sa de catre marele public. Pe undeva am senzatia ca am comis o mica nedreptate fata de el, omul bantuit de influente si indoieli carora a incercat sa le faca fata cat a putut el mai bine. Asa ca,in compensatie imi amintesc si de un panseu luminos al sau:
What strikes me is the fact that in our society, art has become something which is related only to objects and not to individuals, or to life. That art is something which is specialized or which is done by experts who are artists. But couldn't everyone's life become a work of art? Why should the lamp or the house be an art object, but not our life?

 

Alexandru Botu Inteleg ca discutiile intr-o anumita perioada de timp, chiar si fara premeditare, ar putea concentra atentia pe diferite subiecte majore, ceea ce ar fi minunat.

 

Smaranda Dobrescu Nadajduim cu totii..


Mihai Ion Turcu Obiectele pe care le generam au sens doar in relatie cu viata noastra , cand viata celor care le-au generat este de mult apusa, obiectele lor pastreaza amprenta vietrii lor. Este o tema in filozofia restaurarii. Cat din uzura prin folosirea unui obiect istoric se cere indepartata si ce se cere completat daca lipseste, ideea fiind ca obiectul are istorie proprie conexa utilizarii sale de catre oamenii reali care l-au folosit. Istalienii sunt de parere ca obiectele trebuie doar bine conservate nu refacute. Detasat de viata oamenilor artefactul este fara sens. Obiectiv se reintegreaza treptat ca material in natura. O alta problema, am sustinut candva o comunicare la un congres intens discutata, este daca conservam forma sau substanta obiectelor.Exista obiecte formate intr-o substanta inconsistenta cum ar fi nisipul, ce conservam? Ce conservam dintr-o biserica din lemn ? Exista metode care permit pietrificarea lemnului. Pietrificam lemnul sau inlocuim lemnul pe masura degradarii prezervand forma ? prin substanta lor obiectele nu sunt vesnice.

 

Smaranda Dobrescu Ar rezulta ca obiectele fara valoare de intrebuintare nu sunt importante. Valoare de intrebuintare, ca sa extindem putin ideea au si operele de arta care aduc satisfactii estetice in viata omului, cu nimic mai prejos decat un cuptor cu microunde, de exemplu, util la randul sau. Din acest punct ar trebui probabil sa definim niste criterii de incadrare in arta si implicit de motivatie a restaurarii in timp.Cine o va face si pe cine va defavoriza?

 

Eugénia Paraschiv Cu întrebarea/ările dvs.(Exista obiecte formate intr-o substanta inconsistenta cum ar fi nisipul, ce conservam? ), domnule Mihai Ion Turcu, mi-ați amintit de întrebările pe care și le punea Eminescu,Inconsistența nisipului și "modelarea" intermediară a lopeții în forma indirectă și apoi finală a piramidei.Numa" bine m-au fascinat și mi-au hrănit căutările prin gimnaziu...

 

Mihai Ion Turcu Conservarea restaurarea de muzeu conserva informatie inglobata in artefacte, unele fara utilitate practica, cu utilitate simbolica candva, daca este posibil impreuna cu materia formata. Asistam prezent la masive distrugeri in Orientul Apropiat, sunt distruse ruinele antice. Informatia este conservata, fotografii desene specializate, filme. Obiectele dispar. Obiectele erau "inca vii".

Sistemul si-a facut partid!

SISTEMUL și-a făcut PARTID! – 30 ianuarie 2016

 

Gheorghe Gradinaru
 

Ne unim fortele in Platforma Actiunea Civica a Tinerilor (PACT)
Si, pe baza a patru principii esentiale - 
Profesionalism, Actiune, Comuntiate si Transparenta - 
Ne angajam sa redam Romania cetatenilor ei pentru a construi impreuna
O tara democratica, dezvoltata si demna."

 

 

SISTEMUL și-a făcut PARTID! La vremuri noi, copiii lor

SISTEMUL lanseaza partidul Platforma Actiunea Civica a Tinerilor. Fondatorul este Sebastian Burduja, presedintele Fundatiei CAESAR si fost lider al Ligii Studentilor…

COMISARUL.RO

 

Smaranda Dobrescu In mini platforma prezentata din care nu intelegi ce fel de partid politic avem placerea sa salutam,. al dreptei neoliberale, al stangii plapande, al tehnocratilor europeni, etc apare si mentiunea: "Ne angajam sa redam Romania cetatenilor ei pentru a construi impreuna O tara democratica, dezvoltata si demna."

Se naste intrebarea: De la cine reiau tinerii Romania ca sa o redea cetatenilor ei? De la clasa politica in prezent anihilata? De la Parlamentul a carui activitate de baza este acordul pentru arestari, de la Presedinte care abia si-a luat-o? De la puterile straine decidente?

 

Mihai Ion Turcu In politica nu se vine din neant. Sa nu-i contaminam cu propiul nostru scepticism, eventual "bine temperat" care noua ni se potriveste.Cu studentii mei ( am hotarat sa ma retrag definitiv din universitate, este timpul lor) am dificultati sa-i fac sa fie activi la seminarii. "Spuneti orice , si dintr-o prostie se poate ajunge la ceva intelept !" le spun....

.

Smaranda Dobrescu Ingaduinta, Domnule Profesor este cea mai potrivita atitudine fata de tinerii entuziasti. Au dreptul si ei sa greseasca sa invete din propria experienta. Este insa o problema de baza ca oameni politici sa fie clari in a-si defini adversarul. Altfel confuziile acestora pot trece nestingherit in perceptia electoratului si ne pomenim cu mesaje, tinte si atitudini false.. pe care tocmai ce le-am incriminat la altii...

Cearta culturala cu istoria

Cearta culturala cu istoria – 30 ianuarie 2016

 

Gheorghe Gradinaru
 

" Ce este, la urma urmei, de făcut? Aceasta e adevărata şi eterna întrebare. Sincer vorbind, mă tem că… nimic. Deocamdată e suficient să ducem mai departe meseria de a exista pur şi simplu. Să nu periclităm prea tare profesia de român. Să mai întreţinem acest obsedant şi vesel „neant colectiv". Să nu ne îndoim prea metodic de faptul aleatoriu al existenţei. Căci nu prea rezistă celula. Restul, ca întotdeauna, poate va veni de la sine. Dacă va veni… Dacă nu, după o îndelungată lamentaţie, „n-a fost să fie"…"

 

 

Cearta culturală cu istoria

Abordarea trecutului, a tipurilor de raportare la prezent, a naturii şi obiectivităţii demersului istoric sînt teme pe care istoriografia noastră le-a

CONTRIBUTORS.RO

 

Smaranda Dobrescu "Un popor care nu are nici un proiect de anvergură pe domeniile spirituale fundamentale este un popor (dacă mai este) mai mult decît sărac, este demisionar în istorie. „Un neam care n-are o misiune – spunea acelaşi E. Cioran -, nu numai că nu merită să trăiască, dar n-are absolut nici un sens". Un destin naţional nu se poate face butonînd în proporţie de masă telecomanda ori alergînd după o băşică pe stadioane. Un destin se face – repetăm lucruri ştiute, care pot părea uşor patetice – din marile fapte ale spiritului făcute cît mai accesibile celor interesaţi."

Nu doar pasajul acesta dar intreg articolul respira un defetism covarsitor si as spune o atitudine -poate motivata personal- de sila fata de poporul roman si tendinta acestuia de a se retrage in faptele glorioase ale unui trecut indoielnic redat de istorici. Aceasta asumare a trecutului o vede autorul ca un mijloc de a masca neimplicarea in prezent, acceptarea unui prezent la fel de putin glorios precum trecutul. Ce inteleg eu de fapt ca reproseaza in prezent romanilor este condamnarea elitelor ca si acceptarea lipsei unei ierarhii a societatii bazate pe meritocratie. Condamnarea elitelor desi nu este o maniera noua de comportament poate ar trebui explicata si prin deceptia fata de "elitele" anilor din urma, aservite in totalitate politicului antiromanesc.
In privinta trecutului destule fapte, chiar nehiperbolizate de o memorie subiectiva ele exista in istorie indiferent de subiectivismul istoricilor.
Toate acestea nu justifica atitudinea defetista, cu radacini in spusele istoricului Lucian Boia prin care invocarea patriotismului si a elementului national sunt doar o eschiva a nimicniciei prezente.


Eugénia Paraschiv Bine văzut doamnă Smaranda Dobrescu, dincolo de izul chagrinic îmbibat textual îmi pare maiestuos utilizată solidaritea tribală atît de criticată de H Arendt la procesul lui Eichman....

 

Prospectiv A-z  N-ar fi cazul ca acesti meta-istorici sa inceapa a scrie istoria romaneasca in loc sa tot discute despre cum nu s-a scris bine, de parca ar fi observatori de pe Luna ai Marelui Zid?

Niste aia sunt suparati ca in Romania nu s-a construit ceea ce ei cred ca merita. De aceea ei se BOIESC pe neamul din care nu s-au remarcat cu ceva inca.


"Logică după care noi am avut întotdeauna un trecut măreţ, grandios, dar, paradoxal, nu prea avem niciodată prezent." Miturile sunt parte a ORICAREI istorii pe care s-a cladit ceva. Cat timp procesul de cladire continua/se amana, e bina sa pastrezi miturile vii. Numai dintr-un sentiment de neadecvare al trecutului cu prezentul se ridica unul de va schimba directia.

 

Smaranda Dobrescu De ce astfel de articole apar intr-o perioada in care suntem asaltati de teoriile disparitiei statelor natiune, a granitelor, a omogenizarii populatiilor si pierderii identitatii? Parca aceste teorii ar avea nevoie de fundamentare.

 

Prospectiv A-z ...poate pentru ca numai asa mai poti face un ban neatacabil de DNA in Romania?

 

Smaranda Dobrescu Brrr!!

Cate viteze are Europa Centrala?

Cate viteze are Europa Centrala? – 28 ianuarie 2016
 

Prospectiv A-z
 

Invitați speciali: prof.dr. Adrian Severin și Oana POPESCU, director Global Focus. Moderator: prof.univ.dr. Adrian Nastase, președintele FET.

 

 

Câte viteze are Europa Centrală?

YOUTUBE.COM

 .


Ce prapastie intre generatii! 

O urmaresc pe Oana Popescu si constat ca pentru cei mai tineri lumea se reduce la o chestiune de vointa si reprezentare. Avand primul cuvant, Oana Popescu a reusit sa trimita mare parte dub discutie intr-o zona minora. Poate ca era firesc, data fiind diferenta vadita a modelelor de reprezentare. 

Personal, as fi centrat discutia pe ideea colonizare/decolonizare, atinsa deAdrian Severin. Abordarea ar fi fost pe dimensiunile de economie, securitate, cultura etc. Asta in raport cu cel putin 3 poli de atractie/influenta si cu interesul national ca metrica.

O pata de culoare adauga interventia istoricului militar Dogaru (cca. min 90). 

La minutul 110, Ambasadorul Mares da exemplul polonez si ilustreaza 'egoismul feroce' al polonezilor.

Observ ca se tot pune problema a ce ar fi de facut; se intelege in general de toti nevoia de multidimensionalitate a abordarilor, dar nimeni din cei prezenti nu discuta despre structura politica actuala la varf din Romania--mai precis, este aceasta configuratie un inceput sau un sfarsit pentru aspiratiile romanilor?

 

Prospectiv A-z  Ma tot gandesc la un recent schimb al nostru in care spuneam ca fostii politicieni le datoreaza tinerilor adevarul.

Cu ocazia aceea, 
Smaranda Dobrescu a adaugat ca aceasta ar fi o idee daca tinerii ar mai vrea sa si invete. 

Teoretic, cred ca am avut dreptate, practica arata ca cel putin deocamdata, nu.

 

Smaranda Dobrescu Este o constatare la care nu pot da like, caci adevarul pe care-l contine atarna prea greu..

 

Prospectiv A-z ...dupa cum constat si eu ca-i greu ca tanar sa mananci o paine ca intelectual in Romania fara sa dai cu claxonul pe sens invers. Celorlalti tineri le-as crea in continuare sansa invataturii caci pribegia nu-i SOLUTIA. 

Ca veni vorba, ma intreb de ce gazda acestei intalniri a simtit nevoia de *impartialitate* invitand oaspeti atat de diferiti.

 

Smaranda Dobrescu Daca nu l-ar fi chemat pe D-l Adrian Cioroianu alaturi de D-l Adrian Severin in calitate de fosti ministri de externe, cu alta ocazie, cum ar fi putut AS sa fie covarsitor de convingator?


Constantin Gheorghe Câte țări în zonă, atâtea viteze! Simplu. Caz închis! 

 

Smaranda Dobrescu Adrian Severin pleaca in demonstratia sa de la ipoteza ca Europa Centrala este un concept definit de altii, nu neaparat de cei care fac parte permanent sau temporar din aceasta notiune, ci de alte puteri cu interese geostrategice in regiune.Asa se face ca imediat dupa schimbarile din 1989 grupul tarilor de la Visegrad in care Romania s-a zbatut din greu sa faca parte, lovindu-se insa de oponenta celor patru, in special Ungaria a avut parte atat de incadrare in Europa Centrala cat mai ales de avantaje economice occidentale, cu precadere americane. Explicatiile tin de hotararile de la Malta unde Romania si Bulgaria s-a horatat sa nu faca parte din zona centrala a Europei, nefiind nici in gratiile puterilor europene nici ale atlanticilor. Razboiul din Golf, atacurile teroriste din SUA au schimbat optiunea americanilor, facand posibila intrarea in NATO, chiar mai degraba decat aderarea la UE. Avand un avans economic datorita ajutoarelor financiare, tarile Visegrad s-au colonizat mai repede decat a facut-o Romania dar pe cale de consecinta a si inceput decolonizarea inaintea noastra. 
Marile puteri, teorie explicitata de Anglia este cu atat mai stabila cu cat este compusa in afara tarilor mari din tari mici cat mai faramitate care la nevoie sa poata fi cooptate intr-o parte sau alta a balantei intereselor celor mari si dezvoltati. S-a reusit cu Cehia-Slovacia, cu Iugoslavia. Este realizarea politicienilor romani din cei 25 ani ca au reusit sa depaseasca provocarile multiple destinate acestui scop, progresand insa economic, in consecinta mai anevoie.In tot acest timp altii au dorit sa reduca tarile din fosta zona de influenta sovietica intr-o stare de irelevanta.
Suntem intr-un moment in care tarile de la Visegrad manifesta o atitudine naravasa si se regrupeaza pe o platforma nationalista si conservatoare, situatie care le pune in situatia de a fi inlocuite in gratiile marilor puteri de un alt grup Visegrad. Romania e probabil sa preia rolul fostului grup Visegrad avand ca obiectiv mentinerea la distanta a Rusiei de Germania. Aceasta posibila basculare a noastra in zona tarilor Europei Centrale ar dovedi odata in plus ca vitezele Europei Centrale sunt determinate de logica puterilor globale..

 

Alexandru Botu Am urmarit si eu filmul si dezbaterile si singurul lucru optimist pe care l-am retinut a fost decolonizarea.

 

Smaranda Dobrescu Decolonizarea altora.. 

 

Alexandru Botu Pe rand, asa am fost asigurati ca este in dialectica lucrurilor razvratitilor.

 

Prospectiv A-z  Ce nu se vorbeste este cum s-ar decoloniza Romania. 

Sau numim colonizare/decolonizare suma relelor din Romania ultimilor 26 ani, respectiv ce fac altii prin jur (Ungaria, Polonia) si asteptam sa ne vina randul?!

 

Alexandru Botu Romania, daca ar ajunge si ea sa se decolonizeze, ar trebui-si de aceasta data- sa aiba in mod normal o cale diferita de a celorlalti. Asta daca nu va face si decolonizarea tot la comanda, neavand timp sa inteleaga ce i se intampla.

 

Smaranda Dobrescu Prospectiv A-z , ma gandesc ca o decolonizare ar insemna refacerea partiala a proprietatii statului asupra resurselor, asupra marilor companii foste nationale, instituirea unor reglementari bancilor in sensul finantarii economiei reale si a cetatenilor in mod onest, fara a jupui 10 piei , scoaterea justitiei de sub influente diverse, refuzul contractelor statului cu firme off shore , revederea fiscalitatii marilor companii multinationale care fac afaceri in tara fara sa plateasca un impozit corespunzator, etc..Desigur, ce spun eu are aerul unei utopii, caci bani de recuperat ce s-a vandut pe nimic si azi s-ar rascumpara la preturi inzecite, nu prea stiu sa existe..

 

Alexandru Botu Este posibila si varianta: cand totul va fi fost exploatat desertic sa ni se spuna ca este datoria statului sa nationalizeze desertul si sa-l faca pe speze proprii paradis, la parametrii impusi.

 

Smaranda Dobrescu Alexandru Botu , de data asta esti chiar mai pesimist decat sunt eu. Dar... nimic nu-i exclus !

 

Alexandru Botu Doamna Smaranda Dobrescu, 
Eu nu sunt pesimist, incerc sa completez un tablou cu diverse posibilitati, variante. Adevarul este ca intr-o lume finita, nici variantele nu-s infinite si nici nu te doare capul prea tare daca faci un inventar cat mai complet. 
In mod normal, cine isi asuma o relatie cu cineva trebuie sa ia in calcul nu numai ce ii convine lui, chiar si in plus ceea ce ii convine celuilalt nu este suficient...

 

Gavrila Ch combativa 'tanara frumoasa si libera' pe numele ei Oana Popescu; ca toti ong-istii invata liniile cu care incearca sa combata nationalismul in favoarea omului de tip nou a la Soros. Folosirea nonsalanta a simpaticului cuvant 'nasol' al tinerei generatii ii sporeste persuasiunea sharmului - cum se mai zice la case mai mari: 'that's the best she's got?'


Smaranda Dobrescu Ne-a ajutat pe noi care nu intelegem ce inseamna buna vecinatate intr-un mod foarte plastic si la mintea noastra sa pricepem. Cu exemple personale, casnice si "mishto ".

 

Gavrila Ch amazoane care se incuie pe dinafara/suna dadaist!?- cu atat mai bine, pentru rinocerii de pe pasunile din codrul Vlasiei.

 

Smaranda Dobrescu Cam asa ceva, suta la suta dadaist (Tzara) i s-ar potrivi
Trece pe stradă domnul în negru cu fetiţa
Bucuria cerşetorilor la înserare
Dar am acasă un Polichinelle cu clopoţei
Să-mi distreze întristarea când mă-nşeli

Republica Moldova, un stat esuat

Republica Moldova, un stat esuat – 28 ianuarie 2016

 

Gheorghe Gradinaru
 

"În primul rând, Republica Moldova nu ar fi trebuit să existe. Este în mod evident un stat artificial, apărut pe ruinele Uniunii Sovietice, fără identitate şi fără coeziune societală, fără proiect strategic şi fără resursele proprii necesare unui sistem de guvernare autonomă la nivel european, cel mai sărac şi mai înapoiat stat de pe continent, care se depopulează văzând cu ochii, creat pentru a rămâne asistat, dinspre Est sau dinspre Vest, pe toată durata existenţei lui;"

 

 

Republica Moldova, un stat eşuat. Vârful crizei abia urmează. Ce trebuie să facă România?

Puncte cheie: În primul rând, Republica Moldova nu ar fi trebuit să existe. Este în mod evident un stat artificial, apărut pe ruinele Uniunii

CONTRIBUTORS.RO

 

 Recent, in RM s-a produs la scara mai mica acelasi lucru care s-a intamplat cu bancile romanesti in timpul CDR. Ciolos a conditionat 'ajutorul' de FMIzarea Moldovei, asa cum o facusera EUropenii cu Ucraina anterior. 

Adica nicio vorba de ce a pus economiile romanesti de ambele parti ale Prutului pe butuci, FMIzarea este o cale sigura spre un succes pe care fratii mai incercati o propun acum si celorlalti.

"Pentru moment, mi-au plăcut poziţionările sobre, pozitive pe fond dar lipsite de efuziune şi de accente populiste ieftine ale preşedintelui şi prim-ministrului României, cu ocazia vizitei noului premier moldovean la Bucureşti. Pe termen scurt, România a formulat bine. Ajutăm, dar condiţionat de rezultate, de măsuri legislativ-administrative şi performanţe concrete ale guvernării." 

Amintesc acum cum alta speranta a politicii romanesti, Aurescu, recomanda pentru R. Moldova un... MCV. Romania si tinerii din politica sunt exact unde s-a dorit: state semi/esuate si tineri care sunt dispusi s-o ia dela inceput, exact dela 'eliberarea de sub jugul...'

 

Smaranda Dobrescu Care sunt succesele obtinute de noi in urma "reformelor structurale" pe care liderii nostri le recomanda acum moldovenilor in pasul Doamnei Lagarde dansand cu indigenii cei micuti? Ne-a daunat sau ne-a ajutat in final neacordarea vizei Schengen si a perpetuarii unor rapoarte MCV negative? Daca ma gandesc la cele discutate ieri la FET as putea avansa prezumtia ca chiar o Moldova despartita pe criteriul pro si anti europeni/rusi, ar conveni ideii de tari mici lipsite de relevanta in sprijinul inclinarii balantelor marilor puteri in etape diferite de timp.

 

Prospectiv A-z  Despre MCV, cu Adrian Severin:

"Noul Raport MCV: un nou abuz al birocrației europene și al cozilor de topor din România
Mai jos se găsește un articol excelent care spune aproape totul despre caracterul antidemocratic, antiromânesc și până la urmă antieuropean (căci sfidează valorile europene și prin aroganța sa jignitoare la adresa românilor alimentează reacții eurosceptice) al acestui Raport și al mecanismului ilegal (MCV) care l-a generat. Adaug că Raportul mai include și recomandarea aberantă ca Parlamentul să amendeze legislația referitoare la domeniul justiției "numai" în conformitate cu inițiativele autorității judiciare transmise prin intermediul Guvernului. Cu alte cuvinte, dincolo de faptul că i se interzice libertatea de exprimare a opiniilor, Parlamentului i se limitează și libertatea de a legifera, transferându-se, împotriva Costituției României, puteri legislative autorității judiciare iar Guvernului încredințându-i-se rolul de simplu poștaș între magistrați și "notariatul" parlamentar. Ceea ce este excesiv este derizoriu. Prin aceste excese inacceptabile și incalificabile, care insultă deopotrivă suveranitatea României și inteligența românilor, Raportul MCV devine irelevant. O irelevanță periculoasă pentru statutul european al României. De aceea un Parlament și un Guvern românesc demne de acest nume trebuie să îl denunțe imediat și cu fermitate."

http://m.luju.ro/dresajul-prin-mcv-de-la-agonie-la-extaz...

 

 

Dresajul prin MCV. De la agonie la extaz si invers Dresajul prin MCV.…

M.LUJU.RO|DE EXPERTVISION.RO

Cuiul lui Pepelea

Prospectiv A-z
 

Cuiul lui Pepelea

 

 

Decizia Franței privind găzduirea unor structuri de comandă ale NATO

Franța nu are intenția de a găzdui structuri de comandă ale Alianței Nord-Atlantice pe teritoriul său, a declarat marți secretarul de stat pentru afaceri europene,…

COTIDIANUL.RO

 

Mihai Ion Turcu Franta este "Franta", este putere nucleara, are veleitate de stat suveran, desi teoretic , ca membra UE n-ar mai fi. Germania crede despre sine cam la fel doar ca nu arata.

 

Prospectiv A-z  Germania nu e putere nucleara. Stiu, se poate spune ca se pot nucleariza in doi timpi si trei miscari, dar altora le-ar lua un timp si o miscare sa-i capseze.

In plus, ma intreb daca la momentul reunirii germanii au mai semnat o capitulare neconditionata...

Problema cu Franta putere nucleara e cu dus-intos. N. Coreea si Pakistanul sunt puteri nucleare, coreenii chiar au vectori ce pot scoate 2 din primele 10 economii ale hipersistemului din joc. 

Problema comandamentului integrat NATO e o alta discutie. Trebuie gandita miscarea in 2-timpi: 1) De Gaulle scoate Franta, 2) Sarkozy reintroduce sau cel putin vrea sa reintroduca Franta in sistemul integrat. Care au fost motivele amandoura, cu ce s-au schimbat conditiile samd.

 

Alexandru Botu Daca ar fi sa dau un raspuns, in gluma, as zice ca De Gaulle era un urias, recunoscut ca atare de Aliati, pe cand Sarkozy este un pitic care probabil nici armata nu a facut.

 

Prospectiv A-z  Domnule, am sa va intorc favoarea facuta d-nei Dobrescu si am sa spun ca observatia dvs. e atat de adevarata incat n-o pot lua in gluma. 

 

Draghi Puterity De ce sa te transformi in "legitimate target" cand sunt altii fraieri care fac asta cu voiosie?

 

Smaranda Dobrescu Singura suparare a celor voiosi este ca nu apare la locul potrivit steagul...