Mai avem nevoie de transport feroviar? -1 iunie
Un Prospectiv Pardon?!
DOCUMENT Piste de biciclete în locul căilor ferate. Aceasta este strategia Guvernului pentru eficientizarea sectorului feroviar adev.ro/n6an6r
Guvernul va desfiinţa între 25% şi 40% din liniile ferate, iar pe
tronsoanele respective se vor amenaja „drumuri pentru transportul în comun,
artere pietonale şi chiar piste pentru biciclişti“, potrivit unui memorandum de
măsuri pentru eficientizarea sistemului de transport feroviar. ŞTIRI PE ACEEAŞI
TEMĂ Bulgarii vor un tren care să traverseze podul Calafat-Vidin şi să ajun...
Se întâmplă şi la case mai mari: Franţa are 2.000 de trenuri prea late... Şova
a promis, la Târgovişte, că traficul feroviar înspre Pietroşiţa v... Scoatem
şinele de cale ferată şi traversele, apoi pe „drumul“ astfel rezultat vor
circula autobuze, iar dacă nici varianta cu autobuze nu va fi viabilă, vom
amenaja piste pentru biciclete. Aceasta este, pe scurt (fără glumă!), viziunea
Guvernului privind eficientizarea sistemului feroviar, revelată într-un
memorandum prezentat într-o primă lectură în şedinţa de miercuri a
Executivului. Iată ce scriu, mai exact, la paginile 48-49 (Anexa 3), autorii
memorandumului: „Linia de cale ferată ar trebui închisă, dar poate fi utilizată
în continuare ca şi arteră pietonală sau pistă de biciclişti“. Această metodă
de utilizare „ar rezerva terenul pentru o posibilă reamenajare în viitor a căii
ferate, în situaţia în care cererea de transport pe cale ferată va reveni“, mai
precizează autorii memorandumului. Varianta apare ca ultimă soluţie după mai
multe încercări de a reintroduce în circulaţie linia ferată slab circulată.
Prima „treaptă“ în această încercare este închirierea liniei către un operator
privat, apoi transferul către un sistem de transport local şi amenajarea ca
linie de „tramvai uşor“, iar în situaţia în care cele două soluţii de mai sus
nu sunt posibile „secţiunea de cale ferată poate fi transformată într-o
conexiune rutieră“. Decimarea reţelei, ultima soluţie Mai mult de jumătate din
memorandum descrie starea deplorabilă în care a ajuns infrastructura feroviară,
ca urmare a subfinanţării, şi costurile exorbitante de întreţinere, concluzia
finală fiind aceea că avem o reţea nesustenabilă financiar. În consecinţă, sunt
propuse mai multe scenarii de „concentrare pe o reţea feroviară mai restrânsă“,
respectiv renunţarea la 26% până la mai bine de 40% din liniile existente în
prezent. „Guvernul a avut o primă lectură a acestui memorandum. Dintre propunerile
acestuia menţionăm: concentrarea pe o reţea feroviară mai restrânsă, stimularea
competitivităţii în atribuirea contractelor de servicii publice, introducerea
indicatorilor de performanţă în finanţarea serviciilor publice de transport
feroviar de călători şi programe de reducere a costurilor“, se arată într-un
comunicat al Executivului. În raportul privind definirea problemelor din
domeniu, aferent Master Planului de Transport, prezentat la jumătatea lunii
aprilie, se arată că preţul biletelelor de tren au un nivel „relativ ridicat“
faţă de alte state europene şi pot descuraja alegerea acestui mijloc de
transport. Reamintim că închiderea sau închirierea unor tronsoane din reţeaua
feroviară este şi unul dintre angajamentele României faţă de Fondul Monetar
Internaţional. CFR Master Plan Cai Ferate
Un. P Cand cei din industria automobilului conspirau sa se
faca tranzitia dela cale ferata la sosea, era probabil in numele progresului si
libertatii, dar in mod cert nu se punea problema incalzirii globale sau
peak-oil. Nu cred ca cei dela Adevarul bat campii, ce i-a apucat p'astia din
Guvern?
Dupa atatea destructurari nu ne-am invatat minte ca
daca nu poti intretine ceva, mai bine bagi acel ceva in conservare?
http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles_Railway#Decline Los Angeles Railway - Wikipedia, the free encyclopedia
en.wikipedia.org
Fogarassy Paul
Tatal meu s-a intrebat toata viata daca activistii
de partid erau sabotori sau chiar erau cumplit de prosti. Vad ca activistii de
atunci au facut pui.
Un.P Sau erau mici copii...
Gradinaru
Gheorghe In opinia
mea, fara a fi specialist in transporturi, cred ca Master Planul pentru CFR
este un document cuprinzator care identifica in mod corect situatia prezenta a
CFR si propune solutii de eficientizare a activitatii in acest domeniu. Este
neserioasa , ca sa nu spun rauvoitoare, tratarea acestui document in modul in
care jurnalistul respectiv o face( mentionarea unei masuri cu totul
nesemnificativa in planul de restructurare a CFR cu dorinta evidenta de a aduce
in derizoriu intregul plan) plecand de la realitatea ca foarte putini vor citii
documentul in intregime pentru a-si face o imagine completa. Sunt convins ca un
specialist in domeniu va identifica posibil si aspecte negative demne de
relevat sau care nu au fost cuprinse in document. Mi-am permis aceasta
interventie deoarece apare o evidenta intentie de manipulare negativa care asa
cum este prezentata nu aduce nici un aport la imbunatatirea situatiei din acest
domeniu.
Un.P Multumesc, GG. Numai ca odata fripti cu ciorba
privatizarilor, mici si mari, romanii ar face mai bine sa sufle in iaurtul
*eficientizarilor* infrastructurilor publice.
Toata povestea asta cu spargerea CFRului se va dovedi un tembelism al timpurilor. Mai mult, eficientizarea nu-i decat o platitudine a consultantilor de management, iar din scanarea la viteza a acelui document vad ca-i o colectie de locuri comune neolib.
Transportul in comun nu-i profitabil pentru ca vrei sa-l faci incluziv, ca un serviciu social, iar mai nou ca o protectie de mediu. Soselele romanesti gem de masini, de parca lumea cand merge la Sinaia sau Mamaia ar fi parte din cortegiul funebru la moartea lui Stalin, iar Sova imi spune mie ce i-au spus consultantii ca CFR trebuie eficientizat?!
Toata povestea asta cu spargerea CFRului se va dovedi un tembelism al timpurilor. Mai mult, eficientizarea nu-i decat o platitudine a consultantilor de management, iar din scanarea la viteza a acelui document vad ca-i o colectie de locuri comune neolib.
Transportul in comun nu-i profitabil pentru ca vrei sa-l faci incluziv, ca un serviciu social, iar mai nou ca o protectie de mediu. Soselele romanesti gem de masini, de parca lumea cand merge la Sinaia sau Mamaia ar fi parte din cortegiul funebru la moartea lui Stalin, iar Sova imi spune mie ce i-au spus consultantii ca CFR trebuie eficientizat?!
Un.P COMENTARIATUL dela ADEVARUL are cuvantul:
SUNT IDIOTI !!, desfiintezi calea ferata ca asa vrea FMI?, unde in lume sa mai intimplat asa ceva????????
Aia nu e cale ferata ba. Aia e fier vechi care rugineste. In anul 2014 o cale ferata suporta trenuri care merg macar cu 200 km/h
In Romania trebuie sa fie contruite cai ferate de mare viteza intre marele orase, sau cai care sa lege resedintele de judet, restu tot la fier vechi, nu ne trebuie sa mergem cu 40 km pe ora. Sa fie cateva si ca lumea.
Da.. si inainte sa fie alea construite demolam tot apoi constatam ca nu mai putem construi nici ce-am demolat!, ba ca nu sunt bani, ba ca nu vrea FMI..nu?
vlad,ai o structura feroviara care trebuie modernizata si nu destructurata,a crescut cumva viteza de deplasare pe cfr in romania,preturile au devenit deja prohibitive,a taia si vinde mafiei politice totul este ff usor ambalata in dorinta de modernizare.daca esti de acord cu marirea potentei prin castrare no problem
Este o aberatie aceasta strategie,pe langa faptul ca este ridicola.Se loveste direct in transportul ieftin si sigur.O tara cu oameni sanatosi la cap valorifica ce are,imbunatateste si exploateaza.La noi CFR a vandut rute ,,neprofitabile,, care sub bisnitarii privati au devenit foarte profitabile.
asta-i master plan ? fiti atenti acilea: taiem tara cu flexu si o dam la fier vechi ... daca nici asa nu economisim, eu nu stiu ce sa mai zic...
distrugem un transport sigur si ecologic, asta da master plan
Si voi ce asteptati de la Sova, care stie ca o cale ferata are patru sine, pentru dus-intors?
SUNT IDIOTI !!, desfiintezi calea ferata ca asa vrea FMI?, unde in lume sa mai intimplat asa ceva????????
Aia nu e cale ferata ba. Aia e fier vechi care rugineste. In anul 2014 o cale ferata suporta trenuri care merg macar cu 200 km/h
In Romania trebuie sa fie contruite cai ferate de mare viteza intre marele orase, sau cai care sa lege resedintele de judet, restu tot la fier vechi, nu ne trebuie sa mergem cu 40 km pe ora. Sa fie cateva si ca lumea.
Da.. si inainte sa fie alea construite demolam tot apoi constatam ca nu mai putem construi nici ce-am demolat!, ba ca nu sunt bani, ba ca nu vrea FMI..nu?
vlad,ai o structura feroviara care trebuie modernizata si nu destructurata,a crescut cumva viteza de deplasare pe cfr in romania,preturile au devenit deja prohibitive,a taia si vinde mafiei politice totul este ff usor ambalata in dorinta de modernizare.daca esti de acord cu marirea potentei prin castrare no problem
Este o aberatie aceasta strategie,pe langa faptul ca este ridicola.Se loveste direct in transportul ieftin si sigur.O tara cu oameni sanatosi la cap valorifica ce are,imbunatateste si exploateaza.La noi CFR a vandut rute ,,neprofitabile,, care sub bisnitarii privati au devenit foarte profitabile.
asta-i master plan ? fiti atenti acilea: taiem tara cu flexu si o dam la fier vechi ... daca nici asa nu economisim, eu nu stiu ce sa mai zic...
distrugem un transport sigur si ecologic, asta da master plan
Si voi ce asteptati de la Sova, care stie ca o cale ferata are patru sine, pentru dus-intors?
Gradinaru
Gheorghe Master
Planul pe CFR este parte a master planului pe transporturi si reprezinta
conditia pentru obtinrea de fonduri europene in perioada urmatoare.Eu personal
consider( aici sunt de acord cu Base) ca acest master plan trebuia intocmit mai
de mult. Eu as fi vazut utilitatea unui articol pe acest subiect care sa
stimuleze interventia specialistilor care sa aduca imbunatatiri de maniera a ne
ferii de pericolele evidentiate si de tine.
Un.P "reprezinta conditia pentru obtinrea de fonduri
europene in perioada urmatoare" GG, noi romanii am invatat ceva? CARE
fonduri europene? Catre ce se indreapta aceste fonduri, catre amanarea
falimentului?
Numai ca pana se declara falimentul totul trebuie *eficientizat* sa nu cumva sa fenteze romanii falimentul...
_____________
P.S. Documentul acela a fost intocmit de ceea ce pare un consultant junior care a pornit dela concluzii, dupa care a aruncat 'justificari'. Ma rog, daca la Bucuresti aia se considera Master Plan samd, Basescu e chior imparat in tara orbilor.
Numai ca pana se declara falimentul totul trebuie *eficientizat* sa nu cumva sa fenteze romanii falimentul...
_____________
P.S. Documentul acela a fost intocmit de ceea ce pare un consultant junior care a pornit dela concluzii, dupa care a aruncat 'justificari'. Ma rog, daca la Bucuresti aia se considera Master Plan samd, Basescu e chior imparat in tara orbilor.
Smaranda
Dobrescu CFR-ul
a inceput sa piarde calatori dupa ce in anii `90 au aparut sute de microbuze pe
sosea care faceau o reala concurenta Cailor ferate. Daca acest memorandum ar fi
plecat de exemplu de la criteriul unui transport ecologic s-ar fi putut
constata ca acele microbuze au fiecare la activ intre 200 si 500 mii de
kilometri nu se stie in ce stare tehnica mai sunt si in ce conditii de
siguranta si lipsa de noxe functioneaza.Mai mult, acestea fac o evaziune
fiscala majora intrucat bilete, deci impozite dau doar cand le ajunge la urechi
ca va fi cate un control pe traseu. Un alt criteriu de la care s-ar putea
judeca memorandumul ar fi utilitatea transportului cu trenul a miilor de
navetisti care pentru a castiga o paine si aia amara sunt obligati zilnic sa
parcurga si peste 100 kilometri. Asta daca ai si alte criterii decat eficienta.
CFR-ul trebuia de la inceput sa ramana in propietatea integrala a statului. Si
daca Romaniei i se va permite sa se dezvolte si sa aibe nevoie de transport pe
calea ferata ce se va intampla?
S. D Intreg planul
reformei CFR conform memorandumului se bazeaza pe prezumtia ca in viitor
traficul se va diminua, calatorii se vor imputina si unele directii vor disparea
din interesul calatorilor sau transportului de marfa. Este complet aiurea.!
Avem planuri prin care prevedem o crestere economica de 5% anual, planuri de
dezvoltare a portului Constanta ca sa faca fata schimburilor accentuate cerute
de dezvoltarea economiei, etc. Sunt cu alte cuvinte directii complet opuse. De
ce traficul si caile de transport marfa trebuie diminuate drastic daca economia
va creste atat de spectaculos? Este incoerent si este o masura de mentinere a
poluarii si asa foarte mare. De fapt s-ar putea crede ca procesul de
desfiintare a Cailor Ferate Romane a luat fiinta inca inainte de anul 2000: http://peromaneste.blogspot.ro/.../traiasca-republica...
G.G In opinia mea o
crestere economica cu 5%( la nivel de tara) dezvoltarea portului Constanta etc
nu presupune o dezvoltare , cu acelasii procent, a transportului feroviar
uniform la toata tara.Deci daca din 100% transport feroviar se
desfiinteaza/reduce/optiomizeaza un anumit procent ineficient din punct de
vedere economic( exemplu cursa tirgoviste-bezdead) asta nu inseamna ca se
afecteaza dezvoltarea economica a Rom cu procentul stabilit sau a portului
Cta.Si eu cred ca falimentarea transportului de marfa pe calea ferata a avut la
baza pe linga criza economica si interesele transpartinice ale
transportatorilor auto dar asta nu inseamna ca acest colos cu picioare de lut(
infrastructura feroviara a Rom) nu trebuie restructurata si adaptata nevoilor
actuale. Tot atat de adevarat este si faptul ca in Romania orice necesitate de
acest gen, indiferent de domeniu , de regula va fi supusa interesului privat in
dauna interesului public, dar asta este o alta discutie.
S.D Problema de baza pe
care o contest este ca folosim criteriul eficientei in absolut toate ocaziile,
chiar in acelea in care gradul de utilitate si grija fata de mediu ar trebui sa
fie criterii in secolul 21. Si spitalele desfiintate de BOC pareau a fi
ineficiente. Ce faci insa daca locuitorii acelor localitati le foloseau si nu
aveau posibilitatea sa mearga sa zicem la Targoviste din Bezdead?. Si apoi nu
vorbim de 5 bretele neinsemnate la nivel de tara ci de desfiintarea a pana la
40% din caile de transport feroviar. Este acesta un semn consonant al
dezvoltarii sau dimpotriva este o politica de distrugere, de desfiintare, de
deconstructie?
Alexandru
Cosmin Codreanu Cand
reducem infrastructura de dragul reducerii costurilor interne, reducem implicit
si profitul maxim potential al infrastructurii. Optimizarile de azi inseamna
reduceri permanente ale profitului in viitor.
Nu in ultimul rand, o infrastructura mai mica inseamna implicit costuri de achizitie integrala mai mici. Suntem incurajati sa facem un ban cinstit din fier vechi pentru ca maine sa putem fi cumparati (si) mai ieftin.
Intr-o lume in care infrastructura feroriaza devine tot mai importanta, expertii locali, consiliati de "experti" internationali constata ca pe noi aceasta structura feroviara ne trage in jos.
Suntem prea saraci sa ne permitem cai ferate gata construite. E mai "ieftin" sa le inlocuim cu piste de biciclete, a caror cost de intretinere ulterior va fi mai mare decat cel al caii ferate inlocuite. Se poate asa ceva? Bineinteles ca se poate. Nu am invatat nimic in acesti 25 de ani.
Nu in ultimul rand, o infrastructura mai mica inseamna implicit costuri de achizitie integrala mai mici. Suntem incurajati sa facem un ban cinstit din fier vechi pentru ca maine sa putem fi cumparati (si) mai ieftin.
Intr-o lume in care infrastructura feroriaza devine tot mai importanta, expertii locali, consiliati de "experti" internationali constata ca pe noi aceasta structura feroviara ne trage in jos.
Suntem prea saraci sa ne permitem cai ferate gata construite. E mai "ieftin" sa le inlocuim cu piste de biciclete, a caror cost de intretinere ulterior va fi mai mare decat cel al caii ferate inlocuite. Se poate asa ceva? Bineinteles ca se poate. Nu am invatat nimic in acesti 25 de ani.
F.P Inteleg ca FMI ne
vrea fara cai ferate. Stie cineva ce spune UE, care finanteaza autostrazile in
baza unui interes strategic pan-european ? Oare structura feroviara nu intra in
sfera acestui interes comun ? Sau primeaza necesitatea construirii liniilor de
mare viteza, pe tehnologie franceza / germana (aici e aici !)