Observatii
Proiect de tara
Autor: dr. Calin Georgescu
Revoluţia sustenabilităţii din România
Proiect de ţară: hrană, apă, energie
Publicat Miercuri, 08 octombrie 2014
În întreaga lume, milioane de oameni au început să
transpună în practică viziunea şi principiile celei mai rapide şi profunde
transformări sociale a timpurilor noastre: revoluţia sustenabilităţii. Astăzi,
sustenabilitatea oferă limbajul comun care leagă problemele centrale cu care se
confruntă civilizaţia noastră. Ca principiu organizatoric, sustenabilitatea
reflectă interdependenţa preocupărilor şi soluţiilor ecologice, economice şi
sociale. Într-o lume sfâşiată de contradicţii ireconciliabile, revoluţia
sustenabilităţii este singura situată într-o poziţie ideală pentru a furniza
contextul necesar unui larg dialog social şi un catalizator pentru acţiunea
concretă.
Acest proiect de ţară prezintă viziunea, direcţiile de
acţiune, soluţiile şi obiectivele specifice ale unei adevărate revoluţii a
sustenabilităţii în România. Pentru România, conceptul de sustenabilitate nu
este doar un concept la modă sau încă un cuvânt gol din limbajul politicianist.
El este o necesitate vitală, însăşi esenţa proiectului de ţară pentru
următoarele decenii. Clasa politică a avut grijă să torpileze Strategia
Naţională de Dezvoltare Durabilă din 2008. Dar nu a putut înăbuşi spiritul şi
viziunea ei. Ele se vor reaprinde în contextul noii economii civice a
revoluţiei sustenabilităţii. O revoluţie prin care România va renaşte.
Obiectivul strategic naţional este ca românii să trăiască în
prosperitate, să-şi recâştige demnitatea, hoţia sa fie stârpită, iar ţara să
ajungă acolo unde merită, conform potenţialului natural şi uman pe care îl
deţine. România trebuie să devină un lider în Balcani şi în Europa, pe teme
mari şi precise. Avem toate atuurile pentru a depăşi nivelul statelor Uniunii
Europene (UE) la principalii indicatori ai dezvoltării sustenabile în domeniile
economic, social şi uman către orizontul anilor 2020. Acest obiectiv nu poate
fi realizat în cadrul actualului sistem economic şi social nesustenabil, care a
condus ţara la ruină. Toate guvernele României au încurajat exploatarea
nemiloasă a patrimoniului natural şi a populaţiei, deşi obligaţia lor era să
protejeze oamenii şi natura împotriva exploatării, din orice parte ar fi venit
ea. Această situaţie va înceta odată ce revoluţia sustenabilităţii va reda
românilor prosperitatea şi demnitatea pierdute, precum şi speranţa în viitor.
Vom stabili ţintele intermediare şi de lungă durată
ale dezvoltării sustenabile a României printr-o largă consultare a forurilor de
decizie cu toţi factorii relevanţi: mediul de afaceri, comunitatea ştiinţifică,
Biserica şi societatea civilă. Ce trebuie să facem mai întâi? Pare un răspuns
imposibil de dat, numai că nu aşa se pune problema. Nu trebuie să ne preocupe problema
priorităţii. Trebuie să le facem pe toate, cu chibzuinţă şi realism, cât mai
repede şi mai bine. Avem convingerea că schimbarea radicală a calităţii vieţii
în România poate avea loc rapid şi uşor în câteva luni. Acest lucru presupune
fermitate în aplicarea direcţiilor de dezvoltare, iar noul guvern sa fie
incoruptibil şi să dea exemplu personal de moralitate, jertfă şi patriotism.
Ordinea, disciplina, cuvinte puţine, dar transpuse în multe şi frumoase fapte,
trebuie să fie farul călăuzitor. Corupţia endemică din România de azi este una
din principalele cauze ale nesustenabilităţii economiei româneşti şi a
nedreptăţilor de tot felul. Iată de ce ea trebuie scoasă în afara legii.
Eficienţa şi suportabilitatea socială vor fi
indicatori de bază: trebuie să obţinem o valoare adăugată cât mai mare, cu un
consum cât mai mic de resurse. În acelaşi timp, trebuie să rezolvăm în ritm
accelerat unele probleme care în ţările din Vestul Europei şi-au găsit răspuns
cu decenii în urmă. Atingerea obiectivelor-ţintă nu poate fi garantată pe
termen mediu şi lung, decât dacă structura şi funcţionarea sistemului politic
şi socio-economic se dimensionează şi se adaptează continuu la configuraţia şi
capacitatea de suport a capitalului natural, material, social şi uman de care
dispunem. În ultimii 25 de ani s-a produs o supradimensionare continuă a
sistemului politic, sufocat de legi şi reglementări numeroase şi
contradictorii, imposibil de aplicat.
Un asemenea pas istoric, cum este revoluţia
sustenabilităţii, reclamă imperativ realizarea unui consens naţional,
acceptarea unei strategii a interesului comun, care ar trebui să se ridice
deasupra confruntărilor politice şi a ciclurilor electorale. Cooperarea trebuie
să devină modus operandi, nu numai în economie, ci în întreaga societate
românească. Restaurarea sentimentului de încredere reciprocă, o trezire a
imboldului asociativ şi a spiritului de întrajutorare sunt absolut necesare.
Fără conlucrare şi dăruire nu pot renaşte micile comunităţi, care stau la baza
oricărei societăţi sustenabile, nu se poate concepe crearea şi răspândirea
largă a bogăţiei şi a autonomiei economice a fiecărui cetăţean. Va fi un test
de maturitate pentru partidele politice şi pentru societatea românească, în
general, dar asta ne va uni, daca vrem să trăim mai bine.
România deţine un capital natural superior multor ţări
membre ale Uniunii Europene. Sustenabilitatea este domeniul unde putem concura
de la egal la egal în cadrul UE, cu condiţia să lucrăm cu seriozitate şi
realism. În funcţie de rezultate, obiectivele noastre vor putea fi reajustate
după câţiva ani în direcţia stabilirii unor ţinte mai ambiţioase. Viitoarele
programe sectoriale şi regionale vor trebui să ţină cont de valoarea autentică
a patrimoniului natural, material, social şi uman existent. Există premise
reale pentru ca România să devină un exemplu european de utilizare şi de
conservare raţională a resurselor, în condiţiile unei dezvoltări echilibrate şi
ale creşterii continue a calităţii vieţii. Premisa cea mai importantă o
constituie omul însuşi: voinţa de a elabora proiecte viabile, adecvate
realităţii, şi de a le implementa.
Ideea de sustenabilitate presupune o corelare organică
între dezvoltarea diferitelor sectoare ale economiei şi societăţii, pe de o
parte, şi între regiunile ţării, precum şi alocarea corespunzătoare a
resurselor financiare disponibile, în funcţie de priorităţile convenite. Pentru
a decide ce avem de făcut şi în ce ordine, trebuie să înţelegem clar situaţia
în care ne aflăm. În România, tranziţia către democraţia funcţională şi
economia de piaţă a fost prelungită şi dureroasă. Să nu repetăm greşelile şi să
valorificăm succesele, atâtea câte au fost!
Ce propunem
A. Direcţii de acţiune
1. Întărirea instituţiilor fundamentale ale statului
şi a ordinii constituţionale.Paralel cu adâncirea democraţiei la toate nivelurile,
un efort naţional de o asemenea anvergură cere o consolidare a rolului de
îndrumător şi coordonator al statului. Principalele instituţii democratice
(autorităţile legislativă, executivă şi judecătorească) trebuie să găsească
modalităţi practice de a conlucra armonios şi eficient spre binele ţării,
evitând blocajele artificiale şi confruntările sterile. Fiecare persoană
învestită cu putere de decizie trebuie să poarte răspunderea profesională şi
morală şi, după caz, juridică pentru faptele sale. Trebuie adoptată mult
amânata lege a funcţionarului public. Un rol hotărâtor în monitorizarea şi
controlul performanţei funcţiei publice revine organismelor societăţii civile,
care trebuie să răspundă cu adevărat menirii lor, precum şi unei prese scrise
şi audiovizuale care respectă propriile norme deontologice. Avem nevoie de legi
care să protejeze presa liberă de influenţele nefaste ale "oamenilor cu
bani".
LEGEA 188/1999, Actualizata 2014, privind Statutul functionarilor publici.
LEGEA 188/1999, Actualizata 2014, privind Statutul functionarilor publici.
2. Dezvoltarea durabilă ca element de bază a politicii
de stat. Este nevoie
de o idee revoluţionară, unificatoare, capabilă să mobilizeze în mod conştient
contribuţiile celor mai bune minţi ale ţării spre un scop precis, idee care să
se bucure de acceptare şi sprijin din partea populaţiei. Conceptul dezvoltării
durabile ne oferă o asemenea alternativă, alături de democraţia economică,
numită de unii autori distributism sau economia proximităţii (răspândirea
bunăstării pe scară largă, prin generalizarea şi încurajarea micii proprietăţi
productive şi a formelor asociative.) Este vorba de un ansamblu de politici
publice, măsuri legislative şi iniţiative concrete, coerent articulate,
destinate creării şi dezvoltării de bănci populare, cooperative de producţie şi
distribuţie, uniuni de credit, întreprinderi cu lucrători-proprietari,
producţie în parteneriat (peer to peer) etc. Mica proprietate nu poate
supravieţui în lipsa cadastrului general. Acesta va fi pus la punct şi va apăra
proprietatea fiecarui român şi democraţia reală. Fiecare om, fiecare familie,
fiecare comunitate trebuie să ştie cu cât îi va fi mai bine mâine, peste o
lună, un an, 5, 10, 20 de ani şi ce trebuie să facă pentru aceasta.
Daca vorbim de
cadastru general, ne referim la terenuri vilane si intravilane in proprietatea
nimanui. Cred ca este vorba de o suprafata destul de limitata ca spatiu.Se stir
care este suprafata neimproprietarita si aproximativ cea care va ramane asa
dupa ”invazia cumparatorilor straini”? Pana la incercarea de punere in aplicare
prin masuri administrative si vanzare/cumparare, este in vigoare legea care
conform directivei europene permite cetatenilor europeni sau asociatiilor
europene sa cumpere pamant la noi. In prezent cca 1,5 milioane hectare pamant
agricol se afla in proprietatea unor cetateni straini. Formele de asociere au
nevoie de legislatie iar instituriile care le finanteaza, adica bancile populare
si cooperativele de credit au nevoie de capital. De unde provine capitalul? Ce
relatii vor avea aceste banci populare si cooperative de credit cu bancile
comerciale? Bancile populare nu sunt recunoscute de catre BNR ca institutii
financiare, nu pot obtine autorizare de
functionare.
3. Tranziţia economică spre economia civică. Revoluţia sustenabilităţii va
înfăptui trecerea de la un sistem economic interesat doar în investiţii
extractive (extragerea până la epuizare a energiilor înmagazinate în sol,
subsol, în apă, plante, animale şi oameni) către o economie civică,
funcţională, bazată în mare parte pe energie regenerabilă - o economie menită
să protejeze natura şi să satisfacă nevoile oamenilor, printr-un sistem de
producere şi răspândire largă a bogăţiei. Economia civică va fi un sistem
economic şi social mai echitabil, mai moral şi mai stabil. Întrepătrunderea
factorilor economici şi a celor sociali nu se va face însă prin privilegierea
statului dădacă şi prin redistribuirea egalitaristă de tip socialist, ci prin
răspândirea largă a unor forme asociative de proprietate productivă (asupra
pământului, uneltelor, resurselor de educaţie) şi prin accesul facil la capital
ieftin. Măsurile legislative şi de altă natură vor urmări prevenirea
concentrării puterii economice în câteva mâini. Dinamismul economic al României
sustenabile se va baza cu prioritate pe capitalizarea micului producător şi
susţinerea pieţelor locale; încurajarea şi apărarea unor noi forme de
proprietate productivă (de exemplu băncile populare, cooperativele) menite să reziste
maşinaţiunilor şi presiunilor venite din partea speculatorilor; îmbunătăţirea
guvernanţei întreprinderilor, a managementului micro- şi macroeconomic;
agricultura ţărănească, sectorul IT şi industriile verzi, ca locomotive ale
dezvoltării sustenabile.
Forme asociative pentru agricultori exista
si in prezent organizate pe principiul vecinatatii. Acolo se practica arenda pe
scara mare. Acolo sunt orasenii care nu vin la tara ci dau in arenda pamantul
lor si iau o parte din produse sau bani. Posibilitatea de a se mari prin
asocierea de noi proprietari este destul de mica in lipsa unor terenuri ne date
inca in proprietate. Actualii agricultori se afla deja intr-un proces de
productie fara institutii de creditare
specializate. Capitalizarea acestora ar trebui facuta prin subventii de la stat
sau din fonduri europene. Ce inseamna forme asociative de proprietate asupra
resurselor de educatie? Cum se face redistribuirea produselor, dupa capitalul
cu care se intra in asociatie sau dupa productia obtinuta pe lotul fiecaruia? Daca
e vorba de producerea energiei eoliene si fotovoltaice investitiile sunt
importante iar statul trebuie sa dea o subventie sub o forma sau alta pentru a
ajuta la amortizarea cheltuielii initiale facute de fiecare cetatean care are o
casa proprie pretabila la astfel de energie.Cea mai ieftina forma de energie
regenerabila este energia hidro cu un numar cat de mare de utilizatori.
Cu alte cuvinte este o perioada de inceput in care e nevoie de capitalzarea bancilor populare pe de o parte si de subventiile pentru investitiile in energiile neconventionale pe de alta parte iar scutirea de impozit avuta in vedere atat in mediul agricol cat si in industria IT, ptincipalele motoare ae economiei, micsoreaza veniturile bugetare esential. Din ce se acopera nevoile sociale: pensii, educatie, sanatate, asistenta sociala, etc?
Ce se are in vedere prin instituirea unor forme asociative de proprietate productivă asupra educatiei? Oare educatia nu va mai fi in administrarea statului?
Cu alte cuvinte este o perioada de inceput in care e nevoie de capitalzarea bancilor populare pe de o parte si de subventiile pentru investitiile in energiile neconventionale pe de alta parte iar scutirea de impozit avuta in vedere atat in mediul agricol cat si in industria IT, ptincipalele motoare ae economiei, micsoreaza veniturile bugetare esential. Din ce se acopera nevoile sociale: pensii, educatie, sanatate, asistenta sociala, etc?
Ce se are in vedere prin instituirea unor forme asociative de proprietate productivă asupra educatiei? Oare educatia nu va mai fi in administrarea statului?
Cum se poate face accesul
la capitalul ieftin? Cel mai ieftin capital de pe piata este cel dat de FMI.
4. Tranziţia şi securitatea energetică. România este încă o ţară energofagă.
Intensitatea energiei primare şi energiei finale este de 3 ori mai mare decât
media europeană, în contextul în care accesul la resursele de petrol şi gaze
devine tot mai costisitor. Dependenţa de importul de energie primară a ajuns la
25% la gaze naturale şi petrol, cu tendinţe de creştere, pe măsura epuizării
resurselor proprii. Infrastructura energetică este în mare parte învechită şi
ineficientă, iar efectele negative asupra mediului continuă să fie
substanţiale. Valorificarea potenţialului însemnat de economisire a energiei
poate fi realizată prin creşterea eficienţei energetice, reducerea pierderilor
de energie şi a intensităţii energetice în industrie, în sectorul utilităţilor
publice şi în cel rezidenţial. Asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a
consumului energetic şi de materiale se va face pe baza evaluării realiste a
capacităţii de suport a capitalului natural şi ameliorării semnificative a
productivităţii resurselor. Securitatea energetică va fi însă obţinută doar
prin implementarea tranziţiei energetice, trecerea la utilizarea energiei din
surse regenerabile (eoliană, solară, hidro). Revoluţia sustenabilităţii îi va
transforma pe mulţi români în proprietari, producători şi consumatori de
energie, care nu vor mai depinde de energia centralizată. Independenţa
energetică nu înseamnă decuplarea de import, ci se traduce prin faptul că
românii trebuie să aibă în proprietate şi gospodărire propria sursă de
producere a energiei regenerabile (solară, eoliană) în baza conceptului de
"energie distribuită".
Ce procent din actualul sistem energetic national este sustinut de energia regenerabila? !5, 20%? Consumul majoritar este al industriei iar populatia in proportie de 80-85% locuieste in urban, la blocuri unde ebergia eoliana sau solara este aproape imposibil de folosit. Cu alte cuvinte segmentul populatiei/industriei care ar putea folosi forme regenerabile este limitat.
Ce procent din actualul sistem energetic national este sustinut de energia regenerabila? !5, 20%? Consumul majoritar este al industriei iar populatia in proportie de 80-85% locuieste in urban, la blocuri unde ebergia eoliana sau solara este aproape imposibil de folosit. Cu alte cuvinte segmentul populatiei/industriei care ar putea folosi forme regenerabile este limitat.
5. Modernizarea sistemelor de sănătate, învăţământ,
cercetare şi inovare. Starea de
sănătate a populaţiei, echiparea ei cu acele cunoştinţe şi deprinderi
indispensabile pentru societatea de mâine reprezintă condiţii obligatorii
pentru menţinerea şi avansarea ţării. Redresarea situaţiei demografice, care
tinde să devină catastrofală, este, de asemenea, o necesitate stringentă care
trebuie abordată printr-un program naţional cu bătaie pe mai multe decenii. Vom
investi în educaţie şi formare profesională, cercetare şi inventică, în punerea
rapidă în practică a tehnologiilor de vârf, promovarea consecventă a
criteriilor de ecoeficienţă. Vor fi adoptate opţiuni clare pentru
profesionalizarea forţei de muncă. O atenţie deosebită va fi acordată noilor
forme de producţie în parteneriat (care includ colaborarea de tip "peer to
peer", „open source“, distribuţia pe Internet, accesul la platforme
comune). Profesioniştii care lucrează în cadrul acestor organizaţii
parteneriale au marele avantaj că ideile lor trec direct în producţie, nu au nevoie
de finanţare şi nici de utilaje mari. Bugetul alocat învăţământului şi
sănătăţii va fi sporit prin reducerea unor cheltuieli guvernamentale care nu
îşi vor mai găsi vreodată locul în cadrul noii economii civice. Vor dispărea
coloanele de maşini oficiale, elicopterele şi alte convoaie, ambasadele
nenumărate cu personal suprastufos, vilele de protocol inutile care storc
bugetul, chiriaşii de lux, foştii funcţionari care ocupă abuziv apartamente sau
vile, institute de cultură în zone care nu ne interesează, consulate nenumărate
care nu servesc românii din străinătate, se vor acorda puteri suplimentare
Curţii de Conturi, care nu poate trimite în judecată etc. Toate sursele de
îmbogăţire frauduloasă pe spinarea statului vot fi eradicate.
Sursele de imbunatatire ale bugetului
educatiei si sanatatii avute in vedere provin din economii la masini de
serviciu, proprietati RAPPS, reducerea ambasadelor, consulateloir(!!),
institutii de cultura, etc. Toate acestea in prezent cheltuiau mult sub un
procent din buget. Nu este decat o solutie de mare populism.
6. Stimularea şi dezvoltarea capitalului naţional prin
politici monetare ferme, reducerea şi raţionalizarea fiscalităţii. Vom încuraja şi sprijini formarea
unui capital autohton solid, capabil să concureze cu succes pe pieţele interne
şi internaţionale, de la sectorul financiar-bancar şi până la antreprenoriatul
dinamic de la firul ierbii în industrie, servicii, agricultură şi silvicultură.
În consonanţă cu tendinţele dominante în lumea modernă, povara fiscalităţii
trebuie să se mute de la impozitarea muncii spre taxarea consumului de resurse.
Vom crea o reţea de bănci populare şi cooperatiste, uniuni de credit, care va
finanţa revoluţia sustenabilităţii din economie, în primul rând din
agricultură.
Au fost pana acum politicile monetare ne
ferme? Ce semnificatie ar avea acest cuvant relativ la politica dobanzilor, de
exemplu? In ce anume domenii s-ar putea reduce fiscalitatea daca deja prin
politica economiei civice se fac atatea scutiri de impozite? A facut cineva o
socoteala cat de sumara a echilibrului bugetar in asumtia acestui proiect de
tara? Cum va fi incurajat capitalul autohton, de ce nu a fost el stimulat pana
in prezent daca s-a putut? Ce formule se au in vedere? Din impozitarea muncii
se finantau sanatatea, educatia,apararea, justitia, ordinea publica, vama,etc.
Scazand impozitele si asa scazute in IT, agricultura, industria verde ce anume
din resurse se pot taxa suplimentar? Este cumva vorba de taxarea suplimentara a
redeventelor? Exista contracte incheiate cu actualii beneficiari/exploatatori
facute pe 15-20 ani care stipuleaza clar mentinerea procentelor de redeventa si
tipul lor asa cum au fost stabilite la incheierea contractului.
7. Descentralizarea deciziilor economico-sociale
conform principiului subsidiarităţii. Subsidiaritatea înseamnă că toate hotărârile principale privind
dezvoltarea localităţilor, judeţelor şi regiunilor istorice ale ţării, şi nu
altele, trebuie să se ia la cel mai mic nivel de organizare administrativă care
le poate asigura fezabilitatea şi eficienţa. Descentralizarea deciziei
presupune, în primul rând, eradicarea corupţiei de la toate nivelurile, iar
ulterior, alocări bugetare mai substanţiale, în condiţiile menţinerii
integrităţii statului naţional român unitar şi a prerogativelor sale în ceea ce
priveşte asigurarea dezvoltării armonioase, de ansamblu, a ţării. Implicarea
activă a cetăţenilor şi a comunităţilor capătă astfel o importanţă primordială
în evaluarea şi corectarea performanţei efective a autorităţilor locale.
Punct inutil. Descentralizare exista.Un
rezultat clar si nedorit al ei este aparitia baronilor. Suplimentarea bugetelor
locale se va face functie de aportul acestora la buget prin alocarea unui
procent din TVA-ul colectat. Deci, daca judetele/localitatile se vor
autofinanta in mare masura prin economia de tip asociativ, cota ce le revine
din bugetul de stat va fi mai mica. Agricultura daca se va face doar pentru
consum individual nu va aduce statului nici TVA iar securitatea alimentara a
populatiei din urban nu va fi asigurata. Fara impozite locale provenite de la
comune,localitati, acestea nu vor putea asigura alimentare cu apa, canalizare,
drumuri, etc.
8. Relansarea agriculturii, asigurarea independenţei
alimentare a ţării.S-a spus, cu
deplin temei, că hrana, apa şi energia sunt factorii esenţiali ai progresului
în secolul XXI, componente vitale ale avuţiei şi securităţii naţionale. Conform
aprecierii experţilor internaţionali, România dispune de un potenţial
considerabil în toate aceste trei domenii, în special în agricultură, mult
peste media statelor Uniunii Europene. Sectorul agricol va fi relansat, prin
sprijinirea gospodăriei ţărăneşti şi a agriculturii tradiţionale, pentru a
asigura populaţiei o hrană sănătoasă şi independenţa alimentară a ţării.
România trebuie să devină un Centru European de Excelenţă pentru agricultura
organică şi sustenabilă. Producţia agricolă a gospodăriilor ţărăneşti va fi
organizată în forme cooperatiste moderne, cu respectarea legislaţiei UE (nici o
legătură cu fostele CAP-uri comuniste) mai ales în domeniul distribuţiei. Gospodăria
ţărănească tradiţională şi producţia sa agricolă vor fi ajutate de stat prin
credite cu dobândă zero. Reindustrializarea ţării va porni de la parteneriatul
sat-oraş şi se va face, în primul rând, după obiectivul agricol urmărit. Vor fi
eliminate total industriile poluante şi ineficiente.
„Reindustrializarea se va face dupa
obiectivul agricol urmarit.” Se intelege ca industria va fi bazata pe
producerea de tractoare si alte masini agricole. Nu se intelege daca actualele
domenii industriale care au asigurat in ultimul an cresterea asa, infima cat a
fost, se mai pastreaza sau nu, Conditia de
eliminare a industriilor poluante si ineficiente ne va duce odata in
plus la dependenta tarii de importuri (nu se stie sensul caci nu se indica daca
in interiorul sau in afara UE, lucru determinant in scutirile de vama) si pe de
alta parte la scumpirea produselor al caror producator a facut investitii in
tehnologii nepoluante. Nu e rau, e inevitabil dar costurile cine le suporta?
9. Conservarea şi gestionarea patrimoniului natural şi
cultural. Capacitatea
de suport a capitalului natural este depăşită, iar decalajul tinde să se
mărească, în măsura în care o seamă de programe sectoriale urmăresc obiective
contradictorii şi intră în conflict cu însuşi conceptul de dezvoltare durabilă,
generând, evident, efecte negative pe termen lung. România a ajuns să fie o ţară
săracă în păduri, ceea ce explică gravele dezechilibre ecologice şi frecventele
catastrofe naturale din ultima perioadă. Pe ansamblu, s-a redus potenţialul
productiv şi coprotectiv al pădurilor, cu consecinţe asupra stării economice şi
ecologice a ţării noastre. Gospodărirea raţională a resurselor de apă,
protecţia pădurilor, conservarea mediului şi a biodiversităţii sunt componente
esenţiale ale avuţiei naţionale. Este crucial să protejăm solul, ca primă
resursă strategică a României, alături de fondul forestier, care trebuie să
crească la 34% din suprafaţa ţării până în 2030. La fel de importante sunt
revitalizarea economică şi socială a zonei montane şi a zonelor umede;
încurajarea turismului, în special a celui ecologic, balneoclimateric şi
cultural; îmbunătăţirea şi diversificarea ocupării forţei de muncă în mediul
rural, inclusiv prin realizarea unor produse de nişă, tradiţionale sau
ecologice. Adoptarea unei legislaţii pentru protejarea patrimoniului
arhitectural tradiţional, atât la sate, cât şi la oraşe. Este necesară
adoptarea unui plan de dezvoltare dinamic, pentru ca resursele naturale să fie
exploatate în beneficiul românilor. În acest scop, se impune crearea unui Fond
Suveran, alimentat din redevenţele şi profitul rezultat din exploatarea raţională
şi responsabilă a resurselor naturale. La început, acest fond va fi alimentat
din banii obţinuţi prin confiscarea averilor dobândite ilicit în ultimii 25 de
ani. Deşeurile trebuie să fie considerate o resursă, iar nu ceva care poate fi
aruncat. Bucureştiul produce 7.000 de tone de deşeuri menajere pe zi, care au
un potenţial de valorificare de 60% pentru producerea de energie, 30% reciclare
şi 10% recuperare de metale diverse. Avem nevoie de o legislaţie care să
garanteze dreptul cetăţeanului român la apă potabilă suficientă şi de cea mai
bună calitate şi să asigure dreptul la apă pentru satisfacerea cerinţelor
igienico-sanitare la standarde europene ridicate. Apa este un bun public,
nicidecum o marfă. Aprovizionarea cu apă şi gestionarea resurselor de apă nu
vor fi supuse "liberalizării pieţelor". Apele minerale şi termale
sunt parte din patrimoniul natural al României şi nu pot fi privatizate sau
înstrăinate. Sub nici un motiv nu putem permite entităţilor economice, cum ar
fi firmele din industria extractivă şi agricultura industrială, cele care se
ocupă cu depozitarea deşeurilor menajere şi industriale, să contamineze sau să
distrugă resursele noastre de apă, de suprafaţă şi subterane.
Confiscarea averilor ilicite din ultimii 25
ani este doar un populism. Lucrurile sunt de acum acoperite de acte, unele
averi au disparut, etc Confiscarea
averilor va avea ca efect sigur si imediat prabusirea pietelor la nivelul
anului 1989, iar un videoplayer de exemplu va ajunge sa coste cat o masina.Mult
mai eficienta ar fi aplicarea teoriei lui Piketty in materie de impozitare a
averilor.
10. Ocrotirea familiei. La temelia României trebuie să stea familia creştină.
Familia este întruchiparea perfectă a unităţii în diversitatea persoanelor,
universul interpersonal al angajării reciproce, locul unde persoana se
defineşte pe sine în relaţie cu ceilalţi şi principala comunitate care se
interpune între individ şi stat. În prezent, familia este considerată un
element neesenţial, de multe ori chiar stânjenitor, ceva ce ţine de „orele de
după muncă“ – i se diminuează importanţa şi, uneori, este chiar batjocorită,
prin inacceptabile lărgiri de sens. Pentru orice guvernare responsabilă,
ocrotirea familiei ca nucleu al alcătuirii sociale, grija faţă de tânăra
generaţie, ca şi faţă de persoanele vârstnice sau păturile defavorizate trebuie
să se situeze la loc de frunte.
Grija inseamna in primul rand finantare. De
unde?
11. Securitatea personală şi egalitatea de şanse a
individului. Siguranţa
personală şi a proprietăţii onest dobândite trebuie să fie asigurată prin
măsuri ferme, fără compromisuri. Tot personalul Ministerului de Interne va fi
verificat, schimbat şi reorganizat, după principii morale şi profesionale
ferme. Încrederea publicului larg în imparţialitatea şi independenţa Justiţiei,
precum şi în imunitatea acesteia la orice încercare de imixtiune a politicului,
trebuie recăpătată, urmând să dea măsura profesionalismului şi eficacităţii în
acest domeniu. Vor fi date legi de responsabilizare a magistraţilor, în sensul
că orice magistrat care a dat un verdict greşit va trebui să plătească pentru
deciziile sale.
Securitatea personala si egalitatea de sanse a individului nu nicio tangenta intr-un singur capitol al proiectului de tara.
Securitatea personala si egalitatea de sanse a individului nu nicio tangenta intr-un singur capitol al proiectului de tara.
Rezerva de cadre pregatite pentru Politie
este suficient de mica ca sa nu ne permitem luxul schimbarii unor politisti
angajati prin concurs. Trebuie lasat sa functioneze statutul lor si in baza
acestuia sa fie penalizati/concediati la nevoie. Sau, schimbata legea impreuna
cu alte 3-400 legi din alte domenii care necesita modificari urgente.
12. O politică externă şi de securitate dinamică şi
constructivă pe plan regional, european şi global. România îşi va respecta obligaţiile faţă de alianţele,
organismele şi parteneriatele din care face parte, în măsura în care acestea le
vor respecta pe ale lor faţă de România. În acest context, ţara noastră poate
şi trebuie să-şi asume un rol mai consistent în afacerile internaţionale, atât
pe plan bilateral, cât şi în contextul mai larg internaţional. Criza economică
şi cea financiară au dovedit, o dată în plus, însemnătatea diversificării
relaţiilor externe şi a păstrării unor pieţe tradiţionale. Rolul diplomaţiei
române în promovarea intereselor economice ale ţării peste hotare trebuie
întărit substanţial, cu participarea efectivă a mediului naţional de afaceri.
România trebuie să-şi asume clar, în termeni conceptuali şi în acţiunea
practică, responsabilităţile care îi revin în zona extinsă a Mării Negre, în
bazinul Dunării şi în regiunea Balcanilor. România trebuie să îşi afirme
vocaţia de punte de legătură şi spaţiu de dialog şi complementaritate între
culturi şi să îşi valorifice avantajele care decurg din poziţia geografică
privilegiată, pe traseele viitoare ale schimburilor comerciale şi de energie
între Estul şi Vestul spaţiului eurasiatic. În acest context, se impune ca ţara
noastră să-şi reia activismul cunoscut în cadrul organizaţiilor internaţionale
guvernamentale şi neguvernamentale, în special în sistemul ONU. Consolidarea
capacităţii de apărare a ţării nu este doar un angajament faţă de aliaţi, ci o
cerinţă vitală a securităţii naţionale, într-un context atât de complicat al
relaţiilor internaţionale.
B. Obiective şi soluţii specifice
- Şomaj zero într-un an de la preluarea puterii de către un guvern de demnitate naţională şi declanşarea revoluţiei sustenabilităţii. Acest obiectiv se va realiza datorită trecerii la noul model economic, stârpirii corupţiei şi încetării politicii de tip "după noi, potopul", practicată de marile corporaţii în România.
Care este de fapt noul
model economic care poate absorbi somerii? Din cate se poate intelege, formele
asociative nu aduc nimic nou, decat finantatorii sub forma bancilor populare.
Ce ar putea atrage orasenii si somerii in mediul rural ar fi promisiunea celor
30000 euro dati la instalare. Aici se ridica problema cine este somer: cel care
fiind sau nu in evidenta agentiilor de somaj nu are un loc de munca si vine de
la oras sa se stabileasca in mediu rural, sau si cel din mediul rural care de
ani de zile indeplineste statutul de somer dar traieste din forme penibile de
subzistenta? Oficial somerii sunt 600 mii iar neoficial, adica somerii cronici
sau cei de la tara de varsta activa lipsiti de un venit reprezinta cca 30%.adica
3 milioane. Deci anvergura somajului aceasta este.
- Impozitare zero, timp de 10 ani, a sectorului IT din România. Sectorul românesc de IT are capacitatea să devină unul dintre primii jucători mondiali.
In prezent specialistii IT
pleaca din tara nu pentru ca nu isi gasesc un loc de munca ci pentru ca acest
loc de munca este foarte prost platit in comparatie cu omoloagele joburi
europene. Scutirea de impozit ar mari salariile respective cu 16%, nesemnificativ
fata de oferta externa de 3-400% mai mare. Salariile sunt la latitudinea
patronilor care daca ofera salarii mai mari ar avea avantajul ca nu le cresc
proportional contributiile sociale; partea din salariu la care se percepe
contributie si se plateste pensie este limitata.
- Impozitare zero, timp de 10 ani, a gospodăriei ţărăneşti de subzistenţă.
- Impozitare zero a oricărei ferme mici şi mijlocii care face parte dintr-o cooperativă legal întemeiată.
Nu este clar stipulat daca
proprietarii de terenuri intrati in asociatie sunt salariati sau doar
proprietari care se bucura de produse, respectiv de contravaloarea produselor
comercializate. In acest din urma caz orice venit ar trebui impozitat sau
scutit de impozit pe o perioada de tranzitie, limitata pana la atingerea unei
valori minime de productie si /sau vanzare
- Impozitare zero a întregului ciclu de producţie şi distribuire a produselor tradiţionale româneşti care îndeplinesc sau depăşesc normele agriculturii biologice.
Produsele biologice au un
pret de productie mai mare. Daca se doreste hrana bio sanatoasa pentru toti,
statul ar trebui sa subventioneze parte din pretul de productie al
producatorilor pentru a stimula in egala masura si consumatorul nu doar
producatorul scutit de impozite.pana acum sunt vizibile doar cheltuielile
facute de stat pentru stimularea agricultorilor, dar nu se vad efecte ale
cursului invers de intretinerea veniturilor statului prin impozite.
·
.Facilitarea achiziţiei de unelte
agricole şi alte materiale pentru producţia de hrană sănătoasă.
Ar trebui stabilite niste
reguli atat de verificare a indeplinirii standardelor de produse ecologice cat
si regulile de creditare de catre cooperativele de credir sau bancile popularea
achizitionarii de unelte agricole. Statul chiar nu are cum sa plateasca si
achizitionarea de masini agricole daca toti agricultorii cu exceptia fermelor
mari nu platesc impozite. In domeniul care devine preponderent al economiei.
- Wi-fi gratuit în toată România în 5 ani.
Posibil in urma unui
studiu comparativ daca Wi-Fi este mai util, mai eficient decat de exemplu
drumuri judetene, orasenesti, comunale necesare transportului de produse.Acest
studiu ar trebui sa adreseze si potentialii beneficiari dornici sau capabili sa
foloseasca beneficiile internetului.De mentionat ca in nicio tara dezvoltata nu
exista retea totala Wi-fi.
- Încurajarea producţiei şi răspândirii de carte digitală.
- Mutualizarea firmelor private falimentate de proprietarii lor, pentru a obţine avantaje necinstite. (Mutualizare = trecerea firmelor private sau de stat în proprietatea lucrătorilor lor şi transformarea în firme cu lucrători-proprietari).
Cine va debloca si va prelua
datoriile firmelor falimentate? Se are in vedere o metoda MEBO?
- Asistenţă gratuită pentru accesarea fondurilor europene de către cooperativele de producţie şi distribuţie.
Asistenta grauita din
partea cui?
- Recapitalizarea micului producător prin intermediul uniunilor de credit şi al băncilor populare.
Recapitalizarea in ce sens
este folosita? I se dau bani pe gratis sau sub forma de credit rambursabil?
Daca nu sunt rambursabili banii, banca populara sau cooperativa de credit va
trai doar un ciclu de productie. Trebuie stipulat acest lucru inca din faza de
proiect
- Tinerii şi persoanele între 50-65 de ani care se mută în sate depopulate şi care fac dovada exercitării unei activităţi productive vor fi scutiţi de la plata tuturor impozitelor timp de 10 ani. Prima de instalare va consta în produse româneşti (unelte, articole casnice, materiale de construcţie etc.) în valoare de 30.000 euro. Vor primi subvenţii la hectar la nivelul mediei europene.
- Măsuri de încurajare a absolvenţilor universităţilor să se instaleze şi să se implice în comunităţile rurale.
- Românii din diasporă care se repatriază vor primi scutiri de taxe şi facilităţi pentru deschiderea unei afaceri.
Observatii generale:
1. Proiectul poate fi de
dezvoltare durabila sau nu, atata timp cat nu se explica posibilitatea
continuarii ciclurilor de productie: ce destinatie au banii obtinuti de pe
produsele comercializate de asociatie. Cate procente revin proprietarului din
asociatie, pe ce criterii, cate asociatiei, cate bancii, etc
2. Nu reiese in ce mod forma
de organizare a societatii se schimba incat sa nu mai avem nci capitalism, nici
socialism ci economie civica a revolutiei sustenabilitatii: Nu se propune ca
noutate decat bancile populare. Forme cooperatiste exista de multi ani, cooperative
de credit, la fel, nu se renunta la activitati economice existente, doar ca ele
devin nepoluante, nu se renunta la privatizare, si deci nici la piata libera si
concurenta. Care ar fi specificitatile acestei economii civice in afara
faptului ca se produce hrana sanatoasa si nu se exploateaza resurse fara
discernamant sau folosind tehnologii poluante pentru apa si sol? Relatiile
economice justifica titlul de o noua societate?
3. Despre contextul european
nu se discuta decat la capitolul de politica externa si deloc in privinta mentinerii
directivelor UE in materie de agricultura, etc. Nu se vorbeste nici de
eventuale renegocieri, nici de continuarea sau stoparea vanzarii terenurilor
agricole fata de straini. In ce fel se vor plasa produsele romanesti pe piata
europeana, modul in care pentru acestea exista interes sa se pastreze
competitive sau ne multumim cu asigurarea necesarului de consum intern/
4. Proiectul pare absolut
utopic in privinta finantarilor si sustenabilitatii bugetului national. Taxele
dupa ce din pincipiu se doresc a fi mici mai exista si o gama de scutiri de
impozite extrem de vasta. Nu se intelege daca cei deplasati in mediul rural vor
fi salariati sau doar vor fi scutiti de impozit. Nu rezulta ca ar mai ramane
bani pentru sanatate, educatie, pensii, etc. Cum se asigura accesul la capital
al micului sau mai marelui producator, al investitorilor autohtoni, etc.
5. Laudabil se prevede un
randament mai mare al alimentarii cu energie, al folosirii resurselor umane.
Cresterea continua a randamentului naste somaj. Se doreste asigurarea
necesarului de hrana intern sau se iese si pe piete externe?
6. Proiectul de tara pare sa
aibe un autor colectiv neomogen ca educatie si experienta care in colectivitate
nu pare sa fi prins intelesul mersului Romaniei din ultimii 25 ani si nici
intelesul capitalismului Un guvern trebuie sa se ocupe de finantari, moneda,
bani stimulente.”Noutatea, ”formula asociativa” nu e nici noua nici definita
din cauza echivocului formelor de finantare negandite decat contextual.
7. Nu este nevoie de calcule
pe hartie pentru a realiza ca acest proiect nu prevede circuitul refacerii
bugetuli de stat ciclic, adica anual. Autorii par sa nu ia in seama datoriile
Romaniei , scadentele respective de plata, plata dobanzilor la datorii,
cheltuielile de aparare, securitate, pensii, educatie, invatamant, justitie,
etc Proiectul propune un sistem autointretinut, original dar nefunctional, sau
daca vreti un sistem de productie feudal care nu poate reface veniturile tarii.Asocierea
simultana a monedei tari(euro, leu?) cu scaderea taxelor si credite cu dobanda
zero dau senzatia intrarii rapide, nu stim daca nu si programate in faliment
8. Toate cele de mai sus sugereaza
o Romanie care este sau va fi curand in
faliment si este nevoita sa o ia de la zero ca dupa un razboi, un atac nuclear,
un cataclism natural.