Cum
pozitioneaza Presedintele, Parlamentul? – 12 februarie 2015
Andrei Alexandru
Textul ce urmează se adresează în egală măsură prietenilor mei de pe Facebook și președintelui Iohannis, cel care a dat o replică acidă și imediată Senatului, după votul exprimat la cererea DNA pentru urmărirea penală a senatorului Vosganian.Cu câteva zile în urmă, mai precis luni, președintele României a ținut un discurs excelent în fața Camerelor reunite. Citez din acest discurs:
”O spun direct: îmi doresc un Parlament puternic... Parteneriatul Președintelui cu Parlamentul răspunde nevoii de a restabili încrederea în această instituție fundamentală a democrației. Dar este important ca și acțiunile dumneavoastră, deopotrivă, să fie în același sens.” Se înțelege fără echivoc că președintele României își oferă voluntar parteneriatul pentru nobila misiune de restabilire a încrederii cetățenilor în Parlament, atitudine absolut lăudabilă. Scurtul răgaz care a trecut de la instalarea dlui. Iohannis la Cotroceni nu ne-a permis încă să pătrundem sensul spuselor sale și mentalitatea sa sau, cu alte cuvinte, dacă pentru domnia sa parteneriat înseamnă că Parlamentul trebuie să execute temele date de Cotroceni (”acțiunile dumneavoastră, deopotrivă, să fie în același sens”) sau va exista o colaborare reală și un respect reciproc privind opiniile și deciziile fiecărei instituții. Dacă ar fi să ne ghidăm după reacția, aș spune, pripită a Cotrocenilor după votul de azi din Senat pe tema Vosganian: ” Mă așteptam ca Senatul să încuviințeze cererea DNA de începere a urmăririi penale în cazul senatorului PNL Varujan Vosganian. Votul senatorilor arată că nu s-a înțeles încă pe deplin necesitatea schimbării pentru care am pledat atât la consultările cu partidele politice parlamentare, cât și în recentul discurs ținut în plenul Parlamentului. În fața justiției, nu există decât o singură măsură: respectul față de lege, indiferent de persoană sau funcție.”, dl. Iohannis crede că Senatul sau Parlamentul trebuie să execute întocmai și fără comentarii ”ordinele” venite dinspre Cotroceni sau dinspre Ministerul Public. Dacă dl. președinte crede că prin îngenuncherea Parlamentului de către Președintele României sau de către Ministerul Public se va reface credibilitatea Legislativului, cu umilință îmi permit să-i aduc la cunoștință că se află într-o mare eroare. Pentru ce mai este prevăzută procedura din Senat, când Ministerul Public sau DNA cer acceptul pentru diverse proceduri judiciare, dacă acesta ar trebui să fie de acord automat, fără excepție ? De unde atâta siguranță că procurorul general, dna. Kovesi sau procurorii nu pot greși ? Poate că nu au venit cu probe convingătoare, poate că și-au depășit atribuțiile, poate că este o comandă politică, așa cum am mai văzut în statul de drept inventat de Băsescu pentru adversarii politici. Mai ales dna. Kovesi și cu o parte a echipei domniei sale, cei care au ținut în nelucrare până spre finalul mandatului lui Băsescu o serie de dosare care privesc pe apropiații și rudele fostului președinte și care acum ies brusc pe piață, sunt principalii suspecți.
” Unul dintre punctele importante, unde am constatat că există acord, se referă la răspunsul Parlamentului la solicitările justiției... Dincolo de aspectul practic, al celerității și transparenței, va fi un semnal de angajament public și voință politică, în raport cu independența justiției și sprijinirea ei în lupta anticorupție.”, mai spunea dl. Iohannis. Președintele României ar trebui să știe că nu se poate pune semnul de egalitate între ”independența justiției și sprijinirea ei în lupta anticorupție” și acceptarea de către Senat sau Cameră a oricărei cereri venite dinspre Ministerul Public. Aș spune chiar că este foarte igienic pentru fragilul nostru stat de drept ca să se exercite permanent principiul ”check and balance” între Puterile statului. De aceea a și fost inventată procedura prin care Parlamentul poate aproba sau nu cererile organelor de anchetă.
Și acum, să venim la cazul concret al senatorului Vosganian. Nu e locul să detaliez cazul, DAR CEREREA PROCURORILOR PUNE ÎN DISCUȚIE OPORTUNITATEA UNEI DECIZII POLITICE CONCRETIZATĂ PRINTR-O HOTĂRÂRE DE GUVERN ȘI NU FAPTE DE CORUPȚIE DIN CARE DL. VOSGANIAN S-AR FI ALES CU SUME NECUVENITE. Îmi permit să afirm că azi, Senatul a luat o decizie mai mult decât necesară pentru ca România să nu se transforme într-o republică a procurorilor. Un vot în favoarea cererii procurorlui general, așa cum își dorea președintele Iohannis, ar fi creat precedentul potrivit căruia orice decizie a Executivului ar fi putut fi cenzurată în viitor de către procurori din varii motive, inclusiv la comenzi politice. Nu uitați: cine numește procurorul general și șeful DNA ? Președintele României, iar la capitolul ăsta ”suflăm și-n iaurt”.
Pledoaria mea nu are legătură cu persoana senatorului Vosganian, mai ales că am fost tot timpul pe baricade diferite și am avut de-a lungul timpului și schimburi de replici mai contondente.
Ar mai fi multe de spus, pentru că votul de azi din Senat poate fi considerat ca un moment de referință, un pas important spre recâștigarea încrederii în Parlament, așa cum își dorește președintele Iohannis, în care o autoritate publică și-a exprimat legal și constituțional punctul de vedere, chiar dacă se află în contradicție cu moda actuală, conform căreia procurorii au dreptate orice ar spune.
Nu pot totuși să închei fără a menționa poziția premierului Ponta, ipocrită și slugarnică față de președintele Iohannis, așa cum ne-a obișnuit: "Votul Senatului in cazul Vosganian - o mare greseala si inconsecventa!” Ponta face și el tot felul de ”tumbe” ca să-și salveze pielea după eșecul de la prezidențiale, așa că nu poate fi luat în serios, mai ales că nu știm ce calitate a sa a exprimat cele de mai sus: calitatea de premier, de președinte al PSD, de deputat, de tată, de soț etc. Știm bine că declarațiile lui Victor Ponta sunt contradictorii în funcție de calitatea pe care și-o folosește la un moment dat.
.