Dileme și contratimpi românești la
vreme de alegeri prezidențiale-Adrian Severin-13 septembrie 2014
Atâta timp cât va exista ca națiune, România va avea interese (naționale).
Atâta timp cât va avea interese ea își va căuta aliați cu ajutorul cărora să și
le promoveze. Alianțele pe care le va realiza vor dura atât timp cât la baza
lor va sta solidaritatea de interese a aliaților. Cum interesele se schimbă în
funcție de evoluția contextului istoric (inclusiv pe măsura îndeplinirii lor),
se schimbă și alianțele. Dacă România va avea veșnic interese, ea nu va avea
veșnic aceiași aliați sau aceiași dușmani. De aceea, ea trebuie să trateze pe
orice aliat ca și când i-ar putea deveni dușman și pe orice dușman ca și când
i-ar putea deveni aliat. Aceasta este regula jocului ce nu poate fi schimbată
decât dacă toată lumea renunță la ea; adică dacă natura jocului însăși se
schimbă. Este timpul ca românii să își reamintească aceste adevăruri.
Oricât ar părea de șocant, în relațiile internaționale credibilitatea unui
aliat nu este determinată de loialitatea sa față de celălalt ci de
predictibilitatea atitudinii sale care, la rândul ei, este funcție de
loialitatea fiecăruia față de propriile interese naționale. Spre exemplu,
încrederea SUA în aliatul român nu decurge din consecvența cu care România își
trădează interesele naționale spre a sluji celor americane, atunci când ele
încetează a mai fi congruente, ci din capacitatea Americii de a prevedea
comportamentul românesc întrucât acesta exprimă fără greș și fără ezitare
interese românești naturale, transparente și neechivoce, asupra cărora
consensul politic național este clar și net. Definirea intereselor românești în
context european sau euro-atlantic nu presupune abandonarea instinctului
național în favoarea unor interese străine, ci conceperea destinului național
propriu în armonie cu alte destine naționale, în condițiile în care împlinirea
aspirațiilor românești se poate realiza mai bine, mai repede, mai ușor și mai
sigur prin sinergie, alături de alții și împreună cu ei, mai degrabă decât
împotriva lor ori în concurs cu ei. Parteneriatul nu înseamnă renunțarea la
identitate ci armonia identităților diferite, realizarea unității în
diversitate. Chiar dacă între puterea aliaților există diferențe, a fi un aliat
mai slab este una, a fi un protectorat este alta. Parteneriatul și
protectoratul sunt nu doar noțiuni diferite ci și noțiuni contrarii.
Încetarea "armistițiului" dintre Occidentul euro-atlantic și
Rusia, simultan cu fracturarea acelui Occident și cu emergența unor noi
super-actori globali - statali (China), suprastatali (BRICS) și nestatali
(ISIS), convenționali și neconvenționali, vizibili și invizibili, de factură
democratică sau de factură oligarhică - pun România într-o nouă situație
strategică de natură a o obliga să își reamintească principiile enunțate
anterior. Pornind de la ele românii vor trebui: i. să își consolideze actualele
alianțe și influența proprie înăuntrul lor; ii. să își construiască noi alianțe
în interiorul și / sau în afara celor existente; iii. să își mobilizeze
resursele naționale întru sporirea maximală a puterii proprii astfel încât, la
nevoie, să poată atinge singură ținte esențiale pe care aliații săi nu sunt
interesați să le atingă ori sunt interesați, chiar, ca nimeni să nu le atingă.
SUA – încă prima super-putere a lumii deși putere decadentă - sunt
interesate în reducerea consturilor aferente funcției de "jandarm
global", care o sufocă. În acest sens, pe de o parte, vor urmări păstrarea
ordinii globale americane - "pax americana" - printr-un mecanism de
autoreglare bazat pe echilibrul puterilor regionale, iar pe de altă parte, se
vor opune emergenței unor super-puteri imperiale echivalente Americii (ex
Statele Unite ale Europei sau Uniunea Euro-Asiatică) sau unor blocuri de
hegemoni cu vocație imperială (ex antanta Europei germane și Rusiei putiniene
neo-imperiale sau Grupul de la Shanghai) care să îi pună în discuție supremația
(inclusiv în ceea ce privește caracterul pretins universal al "valorilor
americane"). Una dintre cheile pentru atingerea unor asemenea obiective
este menținerea controlului american asupra Mării Negre și a gurilor Dunării;
dacă se poate prin interpuși. Într-o asemenea perspectivă se conturează
sporirea majoră a rolului strategic al României în contextul politicii
americane de echilibru între Europa și Eur-Asia, precum și al aceleia vizând
securitatea la frontiera dintre spațiul euro-atlantic și cel euro-asiatic.
Pe noul "coridor sanitar" cuprins între "liniile roșii"
trasate (cu grija de a rămâne paralele) aproape simultan de Rusia și NATO, în
2014, România este un avanpost esențial, care se cere întărit și apărat. O
recomandă poziția geografică (un amplasament strategic de prim rang),
realitatea demografică (o populație care, în ciuda tendinței descrescătoare, o
plasează pe a șaptea poziție în UE), relativa independență energetică (fără
egal în toată Europa centrală și orientală) și îndatorarea relativ redusă (atât
datoria publică cât și cea privată fiind sub nivelul PIB și dintre cele mai
mici din UE).
Cu toate acestea, valoarea României nu trebuie supraestimată. Ca unic
„contrafort” strategic ea este ușor de împresurat. Parteneriatul tot mai
aprofundat dintre Rusia și Ungaria, precum și acela de tradițe dintre Rusia și
Serbia, încercuiesc și izolează geo-strategic România. În timp ce statele din
vecinătatea sa sud-dunăreană – exceptânu-le poate pe cele albaneze – sunt fie
tradițional ruso-file fie gradual americano-fobe.
Este pe zi ce trece mai evident că aspirațiile naționale ale Budapestei și
Belgradului sunt tot mai greu de promovat în cadrul UE sau NATO, atât din punct
de vedere al securității cât și al dezvoltării economice. Pentru nici unul
dintre aceste state de uscat și de relativ mici dimensiuni, Rusia nu este o
amenințare militară; în schimb piața rusă este una „salvatoare” iar „democrația
suverană” (controlată) rusă, croită după standarde mai adaptate culturii
maghiare și respectiv slave, decât cele anglo-saxone ale Occidentului,
congruentă cu proiectele lor aliberale. În plus, apropierea de Rusia – în
condițiile resuscitării „Sfintei Alianțe” a eternilor suspecți, dacă nu chiar a
eternilor refuzați, ai Europei, Rusia și Germania, ca super-jucător regional,
dacă nu chiar global – le poate proteja de hegemonismul german; în orice caz
mai mult decât le-ar putea proteja apropierea de Germania (oricum dificilă ca
fiind împotriva naturii) în fața apetitului neo-imperial rus. Anunțurile făcute
chiar în aceste zile atât de NATO cât și de UE, excluzând extinerea lor spre
est și sud-est pe termen mediu, nu fac decât să încurajeze asemenea tendințe.
Ca și reducerea bruscă a livrărilor de gaz rusesc spre beneficiarii
central-europeni.
În atari condiții, în loc de aliat util, România nu ar fi decât o altă
povară pentru SUA care, cu siguranță, nu vor avea de ce să își bată capul și să
își consume energiile cu ea. O înțelegere cu Rusia prin spatele europenilor, ar
fi mai bună. Spre a putea spera la păstrarea interesului american pentru ea și
la menținerea unei prezențe reale americane în zonă, România va trebui să iasă
din încercuirea în care deja se găsește și să se transforme dintr-o posibilă
redută strategică izolată, într-un post fortificat pe un front strategic unind
Marea Baltică cu Marea Neagră. Numai așa va avea și șanse să redevină din
protectorat partener strategic.
Realizarea frontului menționat, apt a impune geo-politica americană atât în
fața Rusiei cât și în cea a Germaniei, asigurând totodată echilibrul între
Europa și Eur-Asia, precum și coerența spațiului euro-atlantic, implică o
alianță polono-româno-turcă. În lipsa oricăreia dintre aceste componente întregul
front cade. A realiza și menține unitatea celor trei – iată pariul strategic pe
care România trebuie să îl câștige.
După eliberarea din lagărul sovietic Polonia a mizat până la refuz pe cartea
antirusă. Mizând și pe „rubedeniile” americane de la Casa Albă, a susținut
emanciparea și integrarea euro-atlantică a statelor baltice, revoluția
„portocalie” ucraineană și rebeliunea Maidanului de după pirueta lui Victor
Ianukovici de la Vilnius, opoziția belarusă de toate culorile, extinderea NATO
în Caucazul de Sud și belicismul rusofob al președintelui Shakashvili,
inițierea politicii de vecinătate estică a UE cu ignorarea aproape ostentativă
a intereselor rusești în regiune și altele asemenea. Spre a asigura succesul
unei atari politici, Polonia a format parteneriate aprofundate cu Suedia și
România dar s-a apropiat și de Germania; probabil mai puțin cu speranța ca
aceasta să o apere de Rusia cât cu ideea de a profita de piața germană și de a
lega interesele strategice poloneze de cele germane prin intermediului unei
uniuni economico-comerciale de facto în interiorul UE. Când separat când cu
sprijinul subtil al Berlinului, Varșovia a împins constant America pe poziții
conflictuale cu Moscova, chiar dacă motivele beligeranței celor trei au fost
diferite: nemții au urmărit să motiveze astfel refacerea pactului ruso-german
și să faciliteze reducerea influenței americane în Europa; polonezii, să
neutralizeze pericolul rusesc, împingând Rusia spre Urali și îndiguindu-o;
americanii, să păstreze echilibrul strategic între puterile euro-atlantice și
cele euro-asiatice, împiedicând totodată stricarea acestuia prin emergența
coaliției ruso-germane.
Bilanțul politicii poloneze este, însă, descurajant. Țările baltice sunt mai
vulnerabile ca niciodată. Belarusul, rămas sub controlul autoritar al regimului
neo-sovietic instalat de președintele Lukașenka, are toate legăturile cu
Occidentul rupte. Ucraina este sfâșiată de război civil, cu Crimeea pierdută,
în pragul dezmembrării și al falimentului economic, precum și practic lipsită
de orice perspective reale de integrare europeană și euro-atlantică. Abhazia și
Osetia de Sud sunt ca și pierdute de Georgia, în favoarea Rusiei. Armenia și
Azerbaijanul au întors, de voie de nevoie, spatele asocierii cu UE și nici nu
se gândesc să curteze NATO, ambele fiind totodată ostatece ale conflictului
eternizat din Nagorno-Karabakh. Tot astfel cum europenizarea Moldovei este
prizoniera conflictului transnistrean. În plus, Germania s-a profilat ca
arbitru în disputele geo-strategice din Europa de est și totodată partener
privilegiat al Rusiei și garant al evitării războiului deschis dintre aceasta
și Occident. Întreaga strategie de securitate concepută de Polonia pare,
astfel, a se fi prăbușit. Ceea ce afectează și soliditatea parteneriatului polono-român.
Pe acest fundal, Varșovia pare obligată a opta între a rămâne ferm alături
de SUA sau a se integra încă mai profund cu Germania. Washingtonul, însă, oferă
mai mult vorbe. Soluțiile adoptate de recentul Summit NATO, dincolo de
împovărarea bugetelor militare ale statelor europene (justificată, desigur, dar
oricum dureroasă), au darul îndoilenic de a aplica măsuri mai degrabă
psiho-politice împotriva unei amenințări mai degrabă iluzorii. În spatele lor
se poate bănui intenția unor înțelegeri discrete americano-ruse negociate peste
capul europenilor.
Germania, în schimb, pare decisă să țină Polonia aproape, oferindu-i
beneficiul pieței germane, garanții geo-politice privind securitatea sa
(inclusiv energetică) în relația cu Rusia și, mai nou, sprijin pentru
ascensiunea în conducerea UE. După ce Jerzy Busek a condus Parlamentul European
cu sprijinul popularilor germani iată că acum Donald Tusk preia, cu același
sprijin, funcția mult mai importantă de Președinte al Consiliului European.
Aceasta în paralel cu marginalizarea continuă a României în UE. (O
marginalizare pe care nominalizări de alcov precum cea a Corinei Crețu la
ocuparea unicei funcții semnificative din instituțiile europene rezervată
românillor, nu au cum să o stopeze.)
Se poate spune așadar că în timp ce americanii sunt interesați să închidă
foarfeca polono-română spre a tăia o linie defensivă pe harta Europei orientale
– fără a face, însă, mare lucru în acest sens, nemții deschid eficient
respectiva foarfecă încercând să mărească pe cât se poate de mult distanța
dintre Varșovia și București; politica energetică a Rusiei dând și ea o mână de
ajutor. Atâta timp cât Polonia este promovată în liga întâi a UE iar România se
pregătește de retrogradare în grupa a treia, cooperarea și coordonarea dintre
ele va fi tot mai dificilă, atât din rațiuni practice cât și din rațiuni
psihologice.
În asemenea condiții, la celălalt capăt al frontului, o Turcie neo-otomană
și, în consecință, tot mai ambarasată (sub aspect cultural dar și geo-politic)
de vechiul aliat strategic american, va găsi tot mai puține motive spre a
rămâne singură cu România în flancul unui aliniament amputat. Alături de
România și Polonia, și sub presiune americană, Turcia va fi înclinată să adopte
o atitudine prudentă, critică și chiar exigentă față de Rusia, asigurând
astfel, echilibrul strategic al arhitecturii de securitate în Europa de est.
Pornind de aici ar apărea și posibilitatea unor contribuții turcești
constructive în stabilizarea Caucazului, Orientului Mijlociu și Africii de nord.
Absența Poloniei sau României din formație împinge, însă, Turcia spre mai
vechiul aliat german, care îi poate garanta o perspectivă europeană (chiar și
în lipsa intrării în UE) dar și spre o Rusie care, urmărind dominația
strategică a Eur-Asiei, caută un partener apt a stabiliza frontul islamic.
În timp ce își vede vechii aliați din lumea islamică (precum Arabia Saudită)
trecând în tabăra unor interese adverse și se vede astfel obligată să apeleze
la vechii inamici islamici (precum Iranul) spre a domoli „viesparul oriental”,
SUA au nevoie ca de aer să păstreze Turcia într-o structură de securitate
regională capabilă să asigure echilibrul strategic între Europa și Eurasia,
scutindu-le de o nouă și costisitoare intervenție directă în Europa (fie
împotriva Rusiei fie împotriva Germaniei fie împotriva amândurora). Turcia nu
poate fi păstrată, însă, dacă alături de ea nu vin România și Polonia.
Altminteri, pentru Ankara realizarea unui triunghi ruso-germano-turc cu centrul
în Marea Neagră este mult mai seducătoare. Un asemenea triunghi ar fi
anti-american dar și anti-românesc.
Ce ar putea face România în asemenea condiții? Să stea cât mai aproape de
Polonia și Turcia, ținând ferm linia Varșovia-București-Ankara – în ciuda
faptului că nici una dintre ele nu mai cred că SUA sunt gata să se angajeze
decisiv, la nevoie, pentru apărarea securității lor; sau, dacă o vor face, va
fi numai după ce cei trei parteneri strategici europeni își vor fi epuizat cu
totul resursele. Aceasta în timp ce Polonia ia serios în considerare
alternativa apropierii de Germania, care îi poate oferi nu doar azil ci și,
iată, rolul șefului de azil în noua Europă germană (alias UE); iar Turcia
analizează, desigur, posibilitatea unei eventuale antante cu Rusia care, cel
puțin, să îi asigure spatele pentru a o lăsa să pună ordine în lumea islamică,
instituind acolo o pax turcica. La rândul lor, oferind asemenea perspective
Poloniei și Turciei, Berlinul și Moscova le îndepărtează de România și distrug
frontul baltico-euxin anihilându-i flancurile și încercuindu-i centrul.
Din nefericire pentru România alternativele nu sunt la fel de evidente sau
de convingătoare; nici antecedentele încurajatoare. De câte ori a fugit spre
Berlin ca să se ferească de îmbrățișarea rusească, a sfârșit-o în brațele Moscovei.
De câte ori a părăsit barca germană în favoarea unei alianțe rusești a pierdut
– tezaur, teritorii, independență. Înțelegând că niciodată nu trebuie să fie
înstrăinată simultan față de ambele puteri învecinate – Germania și Rusia –
România a oscilat între ele, lăsându-le amândurora sentimentul că au fost
trădate. Amintirea acestei istorii, cu toate ambiguitățile ei, apasă greu
asupra încrederii în existența unei solidarități autentice a intereselor
strategice; acea încredere fără de care nici un parteneriat strategic real nu
este posibil. Peste toate acestea, zece ani de pro-americanism dogmatic și de
comportament neo-colonial al trimișilor la București ai unei Americi decadente
și înstrăinate de propriile valori, au determinat izbucnirea unui anti-americanism
militant chiar la baza societății românești.
Pentru România singura cale a unei apropieri sigure de Germania este prin
creșterea influenței sale în UE și exercitarea acesteia în mod eficient spre a
construi o democrație transfrontalieră paneuropeană – Statele Unite ale Europei
ca antipod al unui nou Sfânt Imperiu Roman de Origine Germană. România se află,
însă, spre minimul imaginabil al ponderii reale în UE iar actuala sa clasă
politică coruptă și decerebrată, precum și societatea românească înstrăinată și
împinsă, printr-o propagandă criminală, către autodispreț, ură de sine și
convingerea incompatibilității cu civilizația occidentală, nu au cum schimba o
atare tendință.
Situația nu va putea fi ameliorată de faptul că toți principalii candidați la
viitoarele alegeri prezidențiale sunt exponenții cercurilor de interese
germane. (America nu a catadicsit să spere la un candidat mai bun decât Elena
Udrea iar Rusia nu se obosește să-și bată capul cu cineva, așteptând să culeagă
liniștită fructele amare ale actualului măcel politic intern românesc.)
Victoria acestora va schimba doar puterea suzerană nu și statutul de dominion
al României (ca să nu spunem chiar de colonie).
Iată de ce nu ar strica un viitor președinte „român” (adică ales cu adevărat
de români conform intereselor lor). Chiar dacă nici acesta nu ar fi o garanție
a succesului, el ar garanta măcar o corectă definiție a interesului național
românesc și ar câștiga credibilitate și respect prin predictibilitatea unei
politici circumscrise de acest interes. De unde să găsești, însă, un asemenea
președinte? Pentru aceasta condiția minimă este existența unei națiuni române.
Or, după neo-cezarismul închinat al lui T. Băsescu (de instalarea căruia
vinovați sunt toți predecesorii săi), grădina politicii românești este doar un
teren pârjolit iar națiunea română este doar nominală.
Gavrila Ch. Iata valoarea unei educatii in istoria contemporana
si politica a unui distins om de stat ca D-l A. Severin. La cat mai multe
realizari, maestre!
Smaranda
Dobrescu Am
nevoie, cum s-ar spune sa diger ideile, sa citesc si sa recitesc textul, chiar
daca impresia de inceput este ca logica demonstratiilor te cucereste.
Deocamdata ma opresc si ma gandesc in ce fel un comportament mai putin
"'ortodox" ne-ar servi, cand pana acum lipsa de incredere in noi a
aliatilor ne-a tinut departe de centru
"O înțelegere cu Rusia prin spatele
europenilor, ar fi mai bună. Spre a putea spera la păstrarea interesului
american pentru ea și la menținerea unei prezențe reale americane în zonă,
România va trebui să iasă din încercuirea în care deja se găsește și să se
transforme dintr-o posibilă redută strategică izolată, într-un post fortificat
pe un front strategic unind Marea Baltică cu Marea Neagră. Numai așa va avea și
șanse să redevină din protectorat partener strategic." Revin.
Prospectiv FCh
1) Un text-fluviu, care te aduce in cele din urma la o concluzie greu de
respins. Atentie, ultimele paragrafe ale textului ar fi o post-concluzie.
2) Viktor Orban? Sa-l studiem cu cea mai mare
atentie in continuare pe Calin Georgescu.
3) Sa-mi fie permis sa reiau un comentariu recent.
Toti vom pierde.
Problema pe fond este ca mai devreme sau mai tarziu,
partida nationala va fi impinsa in cele 3 zari de catre Vestul arogant.
Aici imi vine dureros in gand exemplul VietNamului
si neintelegerea traditiilor si aspiratiilor multiseculare la independenta ale
acestuia de catre mai multe administratii americane postbelice, prinse intre
altruismul cu care s-au declarat si actionat impotiva colonialismului si un nou
tip de colonialism nascut din aplicarea Doctrinei Dominoului.
Ho Chi Min nu era comunist, el era nationalist. A
devenit comunist numai cand de acolo si-a putut obine sprijinul. Intr-o oarece
masura, la fel si cu Fidel Castro.
Mi-as dori ca in Romania sa nu se repete aceste
erori, caci pana la corectia venita cu ajutorul unora sau altora, romanii vor
trece probabil printr-o militariada.
De aceea insist aici pe ideea actionarii TUTOROR
parghiilor din statul democratic, in ideea scutirii romanilor de basism
instituionalizat sub semnul luptei cu X sau Y. Pentru asta e nevoie de
coalizarea elitei romanesti, in asta sper--lucru pentru care am fost acuzat de
o recent-fosta membra de a fi naiv/ticalos.
Stiu, recenta iesire la rampa a d-lui Liiceanu in
favoarea candidatei Monica Macovei imi spune ca romanii sunt, vai!, foarte
departe de a vorbi cu o singura voce puterilor. N-ai cum sa negociezi cu cei
care suporta spalarea rufelor la Bruxelles. Iar pe motivul acestui
contra-exemplu de unitate a elitei sunt un naiv realist.
Alt ingredient lipsa la acest moment, pe care l-am
denumit aici Antonescu/de Gaulle, este lipsa unui lider care sa poata insufleti
o majoritate. Ion Iliescu e prea in varsta si botzit de toate cele, insa cred
ca el a reusit acest lucru cel mai recent in istoria romanilor. Din pacate,
nimic nu s-a ridicat in umbra acestuia sau a lui Coposu care sa poata
intruchipa persoana de care este nevoie.
La o *solutie* din zona serviciilor as gandi cu
atentie maxima. Romanii fiind buni si rapizi comunicatori, cred ca suntem in
situatia in care prea multi trimit acelasi material, cu modificarile de
rigoare, in mai multe directii. Adica nu-i unitate de viziune si interese nici
macar in zona aceea.
Cum armata si clerul sunt cele care au devenit, nu
stiu ce se poate astepta nici de acolo.
Unde ne lasa toata asta? La a-l intreba pe Ponta ce
garantii ofera ca ce va promite in campania electorala nu va fi uitat imediat
dupa. La a intreba orice candidat presidential daca vrea pace sau razboi si cum
va actiona pentru iesirea din necaz. La a ignora dirijabilele emise de mass
media, care paraca au primit din turnul de comanda si control ordinul de a crea
confuzie generalizata si zgomot.
Cum scrie Stefan Kovacs, daca lectiile istoriei ar
avea gura sa strige...
S.D Pe Victor Orban
l-am studiat din toate pozitiile la grup si cel putin mie mi s-a parut ca
doctorul meu personal nu mi-a recomandat inca renuntarea la democratia
liberala, nu mi-a recomandat nici capitalismul de stat, nici munca fortata,
nici sa diminuez drepturile minoritatilor. De aceea nu stiu de ce l-as studia
pe Calin Georgescu. in acelasi context. Acestuia, cand va candida pentru
functia de presedinte i-as pune doua intrebari: cum vede aliantele
geostrategice ale Romaniei si l-as ruga sa-mi exemplifice o tara cu economie
distributista in secolul 21, izolata fata de fluxul economic si financiar al
lumii, rupta de tic-tacul dat de Greenwich.
V.S Chestie de
perceptie si viziune.1. Mie nu-mi convine capitalismul ,,privat" ,care
controleaza statul ; 2. Din varii motive dvs apreciati democratia
liberala.Eu,nu.Mi-a golit buzunarele ; 3.Daca munca fortata inseamna sa fii
obligat sa nu mai ceri ajutor de la cei care muncesc,sint de acord cu ea ; 4.
Sint satul de discriminarea pozitiva la care sint ,,supuse'' minoritatile.
V.S A ! uitasem 5. Daca
v-ar spune ca Islanda nu merge dupa GMT ?
S.D 1. Capitalismul de
stat incurajeaza libera concurenta? Rusii, care au un astfel de capitalism nu
au oare oligarhi si coruptie? Macar cel "privat" poate beneficia
teoretic de un stat care sa-si poata impune reglementarile necesare pentru
descurajarea exceselor capitaliste.
2. Mie democratia liberala nu mi-a golit buzunarele
care nu au fost niciodata pline, dar mi-a dat posibilitatea sa ma exprim-chiar
si pe FB-, sa votez, sa particip la viata publica, sa folosesc internetul fara
oprelisti, etc.
3. Cu orice risc consider ca munca trebuie sa
fie un drept, nu o obligatie, ca in comunism. Stiu ca acesta este un punct
vulnerabil intr-o tara cu someri, dar se poate lupta cu somajul si in alte
feluri decat a ma obliga statul sa muncesc fara limita de timp, fara tragere de
inima in domenii pentru care nu am de ce sa optez.
4. Discrimnarea pozitiva nu e un concept pe
care sa-l folosesti a la long. Pe perioade limitate. Poate multi avem ceva de
spus fata de acest aspect. In acelasi timp as dori ca romanii traitori in
Ungaria sau in SUA sa aibe exact aceleasi drepturi ca si cetatenii maghiari sau
americani nativi. Discriminarea pozitiva la noi as folosi-o doar in ce priveste
fortarea educarii romilor.
5. Islanda e o insula cu 300 mii de locuitori care
traiesc in special din pescuit si din cresterea vitelor si cailor. Asta au
facut de secole. Ce fel de economie, vezi, Viorel, potrivita Romaniei? Ca
trebuie dezvoltata agricultura este clar si primordial. Ca trebuie asigurata
securitatea alimentara a unei populatii de 19 milioane cu pregatire
profesionala diferita, superioara in multe cazuri, este altceva. Putem renunta
la atata capital uman ca sa revenim toti in agricultura? (desigur nu vorbesc
peiorativ, poate doar putin exagerat:-)
Nedeea Burca
Smaranda, cred ca ai dreptate, dar il inteleg si pe
dl. Strauanu. La ora actuala, exista in Romania, categorii intregi de cetateni
care sunt aproape de limita disperarii. Pentru ca se simt fara nicio sansa. Si,
daca tot a venit vorba despre felul in care organizarea sociala a cetatii in
care traim ne influenteaza viata, pot sa vorbesc - n-am nici un motiv sa n-o
fac - despre ceea ce mi se intampla chiar mie. Caut de ani de zile de lucru. Si
nu, vai, in edituri sau in presa (formatia mea este de redactor si pot afirma
cu mana pe inima ca sunt un redactor bun, cunosc meseria asta asa cum putini o
mai cunosc la ora actuala), am renuntat demult la asemenea vise. Acum caut
orice. Si nu gasesc! Sunt femeie, sunt vaduva si am 51 de ani - iata niste
handicapuri majore. Nimeni, dar absolut nimeni nu e interesat de ceea ce stiu
si ceea ce pot. Cu atat mai putin de ceea ce am facut pana acum si ma
recomanda. Presupun ca nu sunt singura intr-o asemenea situatie. Si-atunci, ma
intreb: dreptul meu de a munci, dreptul meu de a trai a fost abolit cumva, in
ultimii zece ani? Ma pot exprima liber. Da asa este. Si e, oarecum, o
mangaiere, poate singura. Dar, când o fac, ma aude cineva? Pe noi toti, ne aude
cineva, vreodata?
Adrian
Severin Eu
v-am auzit dar nu v-a ajutat prea mult pentru că nici dvs nu m-ați auzit pe
mine...
P.FCh
...adica romanii trebuie sa re/invete SOLIDARITATEA.
N.B Eu va aud tot mai
bine, domnule Severin dar, din pacate, nici pe dvs. nu va ajuta cu nimic
S.D Draga Nedeea, sa nu
crezi ca traiesc pe alta planeta. Artistii, umanistii, oameni importanti de
cultura se zbat in aceasta injusta si disperata situatie. Nu inseamna insa ca a
transforma munca din drept in obligatie, caz in care probabil ar trebui sa
accepti orice fel de munca sub pregatirea ta reprezinta solutia. La noi e
vina,Apoi, transformarea muncii in obligatie i vine la pachet cu multe altele
in viziunea lui Orban, printre care diminuarea drepturilor omului etc. Da-mi
voie sa ma gandesc cateva zile la cazul tau si poate imi vine vreo idee de
actiune.
N.B Da, asa este, vina
e la noi. Si iti multumesc. Char ti-as fi extrem de recunoscatoare pentru orice
idee. Eu... nu mai am niciuna.
V.S D-na Dobrescu
,apropos de drepturi... aveti idee cite directive venite de la
Bruxelles,centrul democratiei liberale europene,ne interzic sute de
lucruri?Intreb retoric,sigur ca stiti . Multe de ele tin chiar de drepturile
omului.Cit priveste munca sub pregatire,o fac si eu si... majoritatea.Sistemul
de care facem vorbire prin exponentii sai de mult timp ne obliga s-o
facem.Nimeni nu spune ca traiti in alta lume cu atit mai putin eu dar
scuzati-ma,nu cred ca in investigatiile dvs ati intrat chiar la nivel macro .Eu
si alti IMM-isti am avut buzunarele pline la un moment dat.Cu bancnote mici
ce-i drept dar muncite.Cred ca in spatele asa zisei obligatii de a munci se
ascunde altceva ,o gaselnita menita sa taie ajutoare sociale sau pe aproape.Nu
stiu daca-i buna comparatia dar cred ca e ceva de genul motivatiei pt care
femeile vor iesi la pensie la aceeasi virsta cu barbatii :egalitatea de
drepturi,nediscriminarea.La anul probabil vom fi anuntati ca nu-i corect acest
lucru.Pe cale de consecinta barbatilor li se va mari virsta de pensionare.
V.S p.s M-as bucura ca
postarea mea sa fi declansat un final cu happy end pt situatiea d-nei Nedeea Burca...pt
ca polemica a declansat cit incape
Alexandru
Cosmin Codreanu Foarte
buna descrierea dinamicii din Europa de est si zona Marii Negre facuta de dl. Adrian
Severin. Dumnealui are meritul de a surprinde foarte bine dilemele
incercate de Polonia si Turcia care trebuie sa ia in calcul apropieri de
Germania, respectiv de Rusia.
La fel de importanta mi se pare alinierea pieselor
esentiale care pot inclina pe termen lung balanta influentei estice sau vestice
in Europa de est - Polonia, Turcia si Romania.
La aceasta analiza am putea insa adauga si
incalzirea relatiilor cu Rusia optiune a Romaniei pentru a-si creste puterea de
negociere in cadrul NATO (strategie care s-ar putea sa se dovedeasca
ineficienta in cazul unei "înțelegeri a SUA cu Rusia prin spatele
europenilor" sau a unor discutii "neoficiale" intre Berlin si
Moscova).
Nu sunt atat de sigur ca un Presedinte cu carisma,
constient de ceea ce are de facut (repunerea Romaniei pe harta UE ca membru de
facto) poate reusi aceasta misiune de unul singur. Vad in schimb ca pe un
ajutor esential in realizarea acestui deziderat promovarea Romaniei drept un
factor de stabilitate european in zona Marii Negre, eventual, de ce nu, un
jucator important in reconstructia Ucrainei si temperarea unei Ungarii
imprevizibile si periculoase pentru intreaga regiune.
Evident, Romania nu poate atinge aceste obiective
exclusiv cu propriile resurse, insa ar trebui sa fie in stare sa gestioneze
situatia si sa actioneze conform propriilor interese integrate intr-un plan
comun cu cel al "finantatorilor".
Cum zicea Preda, "timpul nu mai are
rabdare". Criza politica interna de identitate din Romania cred ca a ajuna
in 2014 la un maxim ce va conduce la explozia mamaligii. Vor trebui promovati
noi oameni politici, cu sustinerea unor democratii "mature", care in
afara cunostiinte de engleza, sper sa nu fi uitat limba romana.
P.FCh
De fapt, cred ca meritul textului lui Adrian
Severin este acela de a re/legitima si introduce astfel in discursul
public ideea interesului national ca parte a ORICARUI binom de securitate in
care ar fi plasata Romania.
Ideea interesului national a mai fost lansata, numai
ca evolutia recenta a evenimentelor din Ucraina pare sa fi polarizat optiunile
Romaniei in 2 directii opuse, la un nivel caricatural de reprezentare al
lucrurilor, fara tractiune reala la populatie: Fie esti un slugoi perfid al
americanilor, fie esti pro-rus.
Probabil ca o incalzire a relatiilor cu Rusia nu
poate fi decat un obiectiv pe termen mediu care va cere multa grija in
executie. Timpul-Preda nu permite asemenea luxuri, dar tot un lux la fel de
pagubos e sa sari ca coiotul lihnit la gatul ursului rusesc.
Nu cred ca mai e timp pentru vreo promovare.
Alternativele la cei cativa trebuiau puse in miscare acum un an, odata cu
refuzul ucrainienilor de a merge mai departe cu schema europeana. Realistic
s-ar merge mai bine pe minimizarea raului. Numai ca ce incredere sa ai intr-un
Ponta care se suceste nonsalant sau in vreunul de Dreapta?! Cum ai scris
recent, Alexandru, multi vor sarbatori neparticiparea cu o sticla de
sampanie.
Pericolul
Moscova-Berlin – alianţa născută din complexul singurătăţii
|
La ce să ne așteptăm de la Berlin astăzi, după 75 de ani de la semnarea
Tratatului Molotov-Ribbentrop, dacă experţii germani numesc „văicăreală”
urmările acestui pact pentru România? „Consecințele Tratatului Hitler-Stalin
sub forma de discurs al victimei în România”, adică o lamentaţie pe fondul
cedării Basarabiei și Bucovinei, a fost în 2009 titlul unei dezbateri la
Universitatea din Leipzig. Această traumă națională a românilor ar fi așadar,
în conceptul de „pax germanica”, o ipocrizie şi un bocet nefondat. În ceea ce-l
priveşte, Berlinul pretinde că dreptul la propria istorie aparține exclusiv
hegemonului.
Deşi URSS, sub Gorbaciov, s-a dezis formal de infamul pact, Berlinul a
evitat până în zilele noastre condamnarea lui. Interesant doar că în Europa
reapare astăzi teama de alianţa ruso-germană. Fără a-şi face complexe pe urma
unor traume ale trecutului, Berlinul este tot mai preocupat de construirea
noului său rol în lume. Şi cum ar putea Germania să debuteze pe parchetul
politicii mondiale și să depășească imaginea unei simple puteri regionale sau
economice? În căutarea unui nou statut al Berlinului în lume, poziția de aliat
al Americii devenise din ce în ce mai incomodă. Instrumentarea unui fals conflict
sau non-conflict oferă cel mai bun prilej pentru a facilita ascendentul
Germaniei la nivel mondial. Pentru aprinderea motorului german de mare putere
politică este însă nevoie de o igniție intensă pe care nu o poate oferi decât
Rusia. Prin regizarea bine cântărită a decuplării Europei de America, servită
audienţei prin gălăgioasa critică a Berlinului în urma interceptărilor (de
altfel reciproce) între prieteni, observăm că trecerea de la adolescență la
maturitate politică a Germaniei nu funcţionează fără pierderi colaterale.
Rețeta „Merkel si poporul rus libertatea ne-au adus” este cât se poate de
simplă: se alege o țară tânără, dependentă de Rusia, dar totuși cu o imagine de
aspirant la occidentalism, multietnică și cu risc limitat de contagiune în
zonă. Ghinionul Ucrainei, ca și cel al Greciei, iar mai înainte al defunctei
Iugoslavii, este de a fi tolerat experimente de ascensiune politică ale
Germaniei, pentru ca Berlinul să aibă prilejul să-şi proiecteze în faţa lumii o
politică tot mai ambiţioasă.
Referindu-ne mereu la Tratatul Molotov-Ribbentrop din 1939 riscăm să pierdem
din vedere motivele complexe de apropiere ale acestor două mari puteri
europene. Izolarea Germaniei, dar şi a Uniunii Sovietice după Primul Război
Mondial a creat cele mai favorabile condiţii pentru această alianţă nefastă,
aşa cum s-a întâmplat în 1922 prin Tratatul de la Rapallo – spre surprinderea
marilor puteri occidentale, Germania este primul stat din lume care recunoaşte
Rusia Bolşevică, iar Moscova îşi deschide porţile pentru produsele şi
tehnologia germană. Situaţia economică şi politică după Primul Război Mondial a
fost predestinată pentru o astfel de alianţă, dat fiind faptul că modul prin
care America şi Franţa s-au impus în Europa prin Tratatul de la Versailles nu a
fost agreat nici de Berlin, nici de Moscova. Noua arhitectură de pace în Europa
după război a urmărit din perspectiva diplomaţiei germane şi sovietice
remedierea greşelilor făcute la Versailles şi înlăturarea izolării lor. Iar de
la Rapallo la Molotov-Ribbentrop ne mai desparte doar un mic pas, Tratatul de
Prietenie de la Berlin din 1926, care a exprimat trecerea de la solidaritatea
între două state izolate la ambiţiile lor pe plan extern de a-şi aservi Europa.
Aşadar carantina simultană impusă Uniunii Sovietice şi Germaniei a creat un
focar de insecuritate în Europa de care nu ne putem feri până în zilele
noastre. Excepţionalismul, anticapitalismul si antiamericanismul german
cultivat de Hitler nu putea identifica pe plan mondial un aliat mai bun decât
Uniunea Sovietică, un alt duşman de clasă politică şi economică al Americii.
Imaginea Germaniei greu de desluşit este expresia poziţiei centrale în Europa
care o obligă pe de o parte la o colaborare cu vestul, dar şi cu estul
continetului, iar pe cealaltă parte impune totodată şi o politică de
„Sonderweg” (cale aparte), mereu în contratimp cu aliaţii şi diferită de
aşterptarile partenerilor. Iar noi ce concluzii putem trage din angajamentul
Germaniei astăzi în Ucraina? Sindromul singurătăţii atât al Berlinului, cât şi
al Moscovei sunt expresia dorinţei de neînrolare în structurile politice,
economice şi juridice pe plan mondial, bine defintite prin standarde
anglo-saxone.
In concluzie, efectele izolării Germaniei şi a Uniunii Sovietice în prima
jumătate a secolului al XX-lea sunt identice cu aspiraţiile la un „Sonderweg”
politic diferit de restul lumii din zilele noastre, riscul la nivel mondial
fiind probabil mai mare decât scenariul uncrainean. Ironia sorţii este că exact
lipsa propriei istorii pe plan politic, în mod normal o critică adusă lumii
noi, se potriveşte mai degrabă Germaniei şi Rusiei. Lipsa propriei istorii – în
acest context nefiind definită atât de vechimea culturii acestor două popoare
cât de nesiguranţa şi stângăcia pe parchetul politicii mondiale – şi
parvenitismul politic generat de un belşug trecator sunt adevaratele motive de
îngrijorare pentru întreaga planetă. O uniune din singuratate. Artificialitatea
statului german înfiinţat doar la 1872, născut din condeiul lui Bismarck, fără
posibilitatea de ascensiune mondiala într-o lume deja împarţită, nu putea să
gasesasca un numitor comun decât cu un aliat de asemenea încă nedefinit, însă
cu o întindere teritorială mai mare decât toate coloniile la un loc.
Din cautarea cu obstinaţie a unei politici proprii, a unei definţii limpezi
şi a unui profil vizibil, Germania a făcut până în prezent, prin relaţia cu
Rusia, mai mult rău decat bine. De aceea, se impune prudenţă faţă de pacifismul
german! Doar tot dintr-un avânt de pacifism l-au dus nemţii pe Lenin în Rusia
ca, printr-o Revoluţie, să înceteze războiului în estul Europei! Şi aşa s-a
ales Germania cu un aliat fidel, iar noi nu ne-am mai dorit decât să ne
păzească nemţii de ruşi. Un plan magistral!
P.S. Daca ar fi sa facem un scurt inventar al
perspectivelor publicate in ultimele 2 saptamani despre jocul Germaniei, ce ar
mai fi de spus, ce ar fi de inteles?
S.D Ce poate insemna
statul muncii obligatorii, ne intrebam cu totii. Adrian Severin pregateste
terenul explicatiilor prin exprimarea: "dl Orban neagă de fapt
personalitatea umană și lasă fără obiect drepturile omului. Pentru dl Orban
omul nu mai există. Există doar colectivul (cu identitate națională, adică
etno-culturală dată) al cărui „succes” este cu atât mai mare cu cât identitatea
persoanelor care îl compun este mai irelevantă și prin urmare, aspirațiile lor la
fericire contează mai puțin iar succesul lor individual este mai mic" Cu
alte cuvinte, obiectivul-laudabil de altfel- este succesul natiunii. Acest
succes trebuie gandit, dirijat, controlat de stat. Pana aici, nimic blamabil.
Aici insa, in detalii salasuieste de fapt raul: In acest context ce faci cu
conditiile de munca, cu prevederile Codului Muncii care servind interesul
natiunii va neglija interesele individuale si va mari programul de lucru atat
cat e nevoie, va desfiinta foarte probabil negocierile sindicale, poate si
contractele colective, va reduce salariile, concediile, etc.? Un secol de lupta
sindicala si reglementari OIM vor disparea. Nu stiu daca ajutoarele sociale vor
disparea dar egalizarea varstelor de pensionare si cresterea acestora este din
pacate o necesitate obiectiva si un trend general determinat de demografie si
media pensiei femeilor mai mica decat a barbatilor
V.S Codul
muncii,programul de lucru,drepturi individuale,negocieri sindicale nu mai
exista de facto.Sint calcate in picioare de foarte mult timp.Asa ca
oficializarea incalcarii acestor drepturi este pur formala.
A.C.C Prospectiv FCh Mai este ceva de spus legat de Germania si Rusia - Ungaria
. Hai sa facem un exercitiu de imaginatie si sa acceptam ca Budapesta este
scapata din brate de Moscova. Care va fi urmatoarea miscare a dlui Orban?
Vizita de curtoazie la Berlin via Viena.
O zona Germano-Austro-Ungara ar izola Polonia,
Cehia, Slovacia si Slovenia, zone dominate deja economic de Berlin. Cu NATO sau
fara, cu resentimente istorice sau nu, Berlinul isi va consolida (si mai mult)
influenta in zona.
Romania ar deveni granita de este a zonei germane,
iar Bulgaria, Romania si vestul Ucrainei vor deveni fie parte a influentei
rusesti, fie o zona tampon fragila intre est si vest.
Vedem asadar ca daca Varsovia este atrasa de Berlin,
Budapesta va face o intoarcere mai mult sau mai putin eleganta catre Viena.
In lumina teorie dlui. Adrian
Severin, Ankara ar putea deveni mai rezervata fata de NATO, iar
Sofia, Bucuresti si Kiev vor deveni o zona tampon permeabila si agreabila
tuturor.
O piesa mai putin importanta in jocul local al
puterii, insa cu mare valoare sentimentala pentru noi, Chisinau, va fi din nou
greu incercat de presiunea estica, insa curtat cu poduri de flori (si atat) de
Bucuresti. Apropos, printre atatea scenarii posibile, Chisnaul este ignorat
complet? Oare merita atata lipsa de atentie?
S.D Alexandru Cosmin
premiza dezvoltarii tale este ca Moscova renunta la Ungaria al carui Orban
tocmai si-a adaptatin mare masura planul de societate viitoare celei rusesti.
Si daca Moscova nu renunta la Ungaria? Mai exista posibilitatea zonei fragile
tampon sau doar a zonei de influenta rusa?
Zoe Petre Orban iși urmărește propriile interese iredentiste -
pentru Rusia e interesant să întrețină o zonă de conflict și ruptură pe Tisa -
si propria înfumurare băsesciana: speră să devină el un mic țar maghiar. Dacă
vorbim de interese naționale, interesul României a fost în anii 90 o relatie
cordiala cu Ungaria pentru a obține integrarea; nu sînt sigură că acum mai e în
interesul nostru o atare relație. Dl. Severin are dreptate, trebuie să ne
revizuim solidaritățile în noul context.
P.FCh Budapesta
are o pozitie mai centrala decat Bucurestiul in sahul regiunii--unde ai
intr-adevar interese slave, germanice, si liberale. Istoria ne spune totusi ca
aranjamentele sunt extrem de fluide in lipsa unei paci intre imperii.
In
conditiile provocarilor Pax Americanei, cred ca acum se cauta un alt
aranjament, cu asumarea de pierderi minime la fiecare centru imperial. Ceilalti
intra la colaterale.
Romania
ar putea totusi sa aranjeze cu imperiul de departe in sensul intaririi
economiei si statului si a deveni astfel un cap de pod credibil pentru
liberalism sau confucianism in proximitatea imediata a slavilor si
germanicilor. Dar aici intru deja pe taramul fanteziei--vezi motive in
post-concluzia textului d-lui Severin.
Un
pivot al Ungariei nu e foarte probabil, dar nu pot sa nu gandesc la trinomul
Severin, aflat in lucru pana la demiterea Guvernului Ciorbea:
Austria-Romania-Ungaria...
In
lipsa unor asemenea nuclee formate din tari mici si medii care sa ofere o
contrapondere la cei mari, o solutie analitica la care pot sa ajung este
federalismul european la nivel de tzara. Numai asa entitatile de pana in 20
milioane locuitori pot spera sa aiba o voce reala in corul EUro-germanic. Stiu,
intaiul federalist al Romaniei de azi este tot Adrian Severin, sa fiu corectat
daca gresesc; mai trebuie sa spun fara probleme ca a fost expunerea ideilor
sale in sensul federalizarii care m-a facut sa cantaresc meritul
federalimsului. Ce n-am reusit sa aflu insa este unitatea de baza a
federalimului pe care-l propune dl. Severin/Grupul Spinelli. Acolo, eu as
insista ca la momentul acesta, unitatea de baza a federalismului european sa
fie statul national.
A.S Noi am și vorbit despre
o "federație de state-națiune"; ceea ce a vrut să spună că
"Statele Unite ale Europei" sunt o formulă menită să salveze
statul-națiune, pus astăzi sub presiune din toate părțile, iar nu să îl
distrugă.
Cristi
Pantelimon Problema
cu imperiile este că recunosc legitimitatea principiului statului naţional
numai aparent. Memorandumul Hossbach arată un Hitler preocupat de dăinuirea
biologică a naţiunii germane câteva generaţii, pe grupe de resurse. Mă tem că
la fel gândesc...Vezi
mai mult
P.FCh "Ce poate rezulta de aici, dacă aceste planuri
"politice" nu sunt dejucate de un plan divin?" Lumea de maine,
care pentru cei mici va fi un 'viitor mai bun si mai drept'.
A.C.C @ Smaranda
Dobrescu Este evident pentru cei care stiu un pic de istorie ca Ungaria
se afla intr-o permanenta cautare de stapan potent, care-i sa-i puna la masa
puterii la care alminteri nu ar avea acces. Dupa ce armata romana a ajuns la
Budapesta, si noi am fost curtati sa formam un nou "imperiu"
romano-ungar.
Un alt aspect important este ca nici acum, in timpul
unor pasi concreti in directia apropierii de Moscova, Ungaria isi pastreaza
senin statutul de membru de facto al NATO si al UE. Apropos, desi UNgaria nu a
trimis niciodata trupe in cadrul operatiunilor NATO, cetatenii ungari pot intra
in SUA fara vize. Nu de acelasi tratament se bucura cetatenii romani, care
asigura de ani buni trupe NATO in Irak si Afganistan.
In aceste conditii nu stiu daca este corecta
formularea "Budapesta renunta la Moscova". As merge mai degraba pe formula
"Ungaria se afla intr-o permanenta cautare de sprijin pentru a-si
satisface fanteziile expansioniste, acestea din urma avand radacini adanci in
istorie culminand cu Gingis Han".
Cred ca mai merita facuta aici o precizare. Dl.
Orban nu este deloc un om impulsiv, care actioneaza pripit. Intreaga dumnealui
cariera este rezultatul unei planificari atente, urmata de o executie
meticuloasa si curajoasa in timp. Este de inteles ca democratiile
"mature", care lupta din greu o data la 4 ani pentru un consens de
maxim 30-40%, privesc cu suspiciune larga sustinere de care se bucura dl. Orban
acasa in lipsa unui conflict armat. Insa cine i-a urmarit cariera dlui. Orban
stie ca inainte de a deveni un star politic ungar, dumnealui s-a implicat in
stimularea activitatilor asociative printre unguri. Ca sa folosesc o formula
draga corporatistilor, Dl. Orban are o mare experienta de facilitator de team
building. In plus, un abil diplomat ca dumnealui si-a cultivat relatiile cu
toti:
- Viena de dragul unor zile de glorie pe cursul
superior al Dunarii;
- SUA prin cel mai mare lobbist ungar, dl. Soros;
- Marea Britanie, prin eurosceptisicmul recunoscut
recent atat de Londra, cat si de Budapesta;
- Rusia, prin eurosceptisicm, oferta geo-strategica
de cartita in spatele frontului si prelungirea fericita a spatiului de manevra
rusesc pe teritoriul sarb catre nord.
In lumina afirmatiei de mai sus inclin sa cred ca
dl. Orban nu este cel care a avut initiativa apropierii de Moscova, ci mai
debraba se incadreaza intr-o tendinta regionala de cautare a unor aliati
potenti in est, aliati care pe de o parte sa intarzie si sa atenueze (daca nu
sa impiedice) consolidarea sferei de influenta americane in zona Marii Negre.
Mai concret, dl. Orban este cel care a avut curajul sa devina vocea publica a
Vienei (posibil si al Berlinului), scopul fiind la vedere - Transilvania.
Moscova nu renunta usor la nimeni care i-a declarat
sentimente sincere de iubire. Daca vreodata Ungaria va obosi sa priveasca
rasaritul si va dori sa se relaxeze la lumina apusului, zgomotul facut de
Moscova cu siguranta ii va strica siesta. Insa Ungaria este o natiune care isi
poate asuma astfel de costuri in numele viziunii sale pe termen lung.
Daca insa acceptam varianta Ungaria vrea sa fie unul
din arhitectii spatiului euro-asiatic, iar Austria si Germania fac doar afaceri
cu Moscova, fara a se implica intr-o noua constructie geo-politica, asistam la
o potentiala rupere a Europei in:
- Europa de vest care include astazi si Polonia,
Cehia, Slovenia, Slovacia, si in curand, indraznesc sa afirm, Croatia
- noua Europa de est care ar cuprinde: Ungaria,
Serbia, Albania, vestul Ucrainei, Romania, Moldova, Bulgaria,
Lipsa unei zone tampon nu ar avantaja pe nimeni. Din
istorie vedem ca pactul Ribbentrop-Molotov a fost de fapt doar un armistitiu pe
termen scurt. Ori o noua reasezare a sferelor de influenta cere timp, iar
timpul poate fi asigurat (si) prin zone tampon / de tranzitie intre culturi.
Daca axa Sofia-Bucuresti-Kiev(-posibil
Minsk-Vilnius) nu este agreata ca zona tampon, alternativa ar fi o granita
sinuoasa, instabila, marcata de conflicte etnice, intre imperii. Nu cred ca
aceasta variata este pe placul niciunui arhitect regional.
Avand in vedere ca tot ce am scris sunt exercitii
(utile) de imaginatie geo-politica la nivel regional ma feresc sa trag vreo
concluzie. Ar merita insa ca politica noastra externa sa tina cont de aceste
posibilitati si sa actioneze in consecinta. Numai cu "yesman" nu
putem ajunge departe.
S.D Alexandru Cosmin.
Imi face placere sa-ti citesc analizele pertinente si obiective. Din pacate din
toate cele discutate la aceasta postare, incepand cu demonstratiile lui Adrian
Severin nu rezulta pentru Romania decat prognoze rele sau si mai rele.Adica in
toate prezumtiile ne asteapta o situatie care nu depinde de alegerea noastra.
Acest subiect nici macar nu intra in discutia publica si cu atat mai putin a
prezidentiabililor. Sigur, atitudinea lui Ponta este corecta declarand ca ne
respectam aliantele si parteneriatele. Dar in jur totul e fluid.Chiar si
acceptarea bazei Nato este un aspect cu multiple fatete. care ne pune in
postura de a deveni militarizati cu consecintele de rigoare. Prezenta lui Orban
la doi pasi de noi cu toate amenintarile majore ale revizionismului sau nu ma
impiedica sa constat diferenta de tratament pe care ai semnalat-o si tu a
partenerilor americani si europeni fata de maghiari si romani. Ei critica NATO
dar nu ii invita nimeni sa dea trupe in Afganistan, etc si nu au nevoie de
vize, ei se delimiteaza de Europa in chiar valorile sale de baza (democratia
liberala, de exemplu) si nu sunt sanctionati in nici un fel in timp ce noi
primim instructiuni in plic, pe puncte din partea UE si ni se refuza Schengenul
pe baza" nerespectarii" statului de drept. In concluzie nu viitorul
presedinte ar trebui sa antameze aceste teme importante pentru noi? Toti ne
comportam parca am fi dotati cu ochelari de cal.
A.C.C Dna. Smaranda
Dobrescu primul pas catre indreptarea situatiei este intelegerea
naturii duble a masurii la care suntem supuri si incetarea obiceiului de a ne
pune singuri cenusa in cap.
Daca exista ceva mai prost decat politica noastra
interna, acel lucru este politica noastra externa din ultimii 25 de ani. Nu
cred ca indreptarea acesteia tine exclusiv de un Presedinte roman, dar cu
siguranta de aici poate incepe schimbarea.
Din pacate societatea romaneasca este captiva
problemelor politice interne. Pentru majoritate politica externa se rezuma la
accesul pe piata muncii din UE. Si mai grav, se pare ca toti ne complacem in
aceasta situatie care convine de minune celor care ne lasa constant repetenti
Uniune.
Ma bucur ca acest dialog virtual m-a ajutat sa imi
lamuresc niste dileme mai vechi. Va multumesc tuturor celor care prin articole,
comentarii si intrebari m-ati pus pe ganduri. Pare a se inchega aici un
adevarat grup prospectiv !
S.D Te rog Alexandru sa
privesti si sa apreciezi grupul dinauntrul lui, nu din afara, desi niste
aprecieri obiective venite din partea unor persoane bine intentionate nu ne-ar
strica. Esti un prospectiv!
A.S Am apreciat mult
intervențiile dlui Alexandru Cosmin Codreanu. Din păcate, deși împărtășesc,
cele mai multe din cele spuse de domnia sa în ultimul comentariu de mai sus, nu
pot subscrie opiniei potrivit căreia cel mai prost lucru din politica
românească a fost "politica noastră externă din ultimii 25 de ani".
Ceea ce mă deranjează - și sper să nu fiu acuzat de subiectivism - sunt
cuvintele "din ultimii 25 de ani".
Acești ani nu au fost omogeni. Ei au cunoscut mai
multe etape și mai multe politici. Tocmai întrucât apreciez mult opiniile dlui
Codreanu intervin cu rugămintea de a evita formulele generalizatoare - care nu
pot fi nici corecte (de principiu) și nici probate - de tipul "toți
politicienii", "toată politica", "toată istoria" etc.
Cu atât mai mult cu cât și unul ca mine, care am fost de-a lungul ultimilor 25
de ani în epicentrul politicii, mai descopăr fapte petrecute lângă mine de care
nu știam și nu puteam ști nimic.
Informația noastră este, încă, inevitabil lacunară.
De aceea nu putem rezolva probleme ale căror date nu le cunoaștem integral
decât cu rezerve, moderație și modestie. Eu unul sunt gata să împărtășesc (pe
cât se poate) informațiile pe care le dețin celor care vor să știe înainte de a
judeca. M-am străduit și mă străduiesc mult să o fac și pe această pagină. În
rest, toate bune...
A.C.C
@ dl. Adrian
Severin
Va multumesc de aprecieri. Mi-am insusit critica.
Mi-as fi dorit sa dau exemple pozitive ale politicii noastre externe din
ultimii 25 de ani - intrarea in NATO sau UE, insa inca mai lucrez la o analiza
a costurilor versus beneficii.
Va voi urmari in continuare analizele. Ele
reprezinta o voce aparte, o alternativa extrem de necesara
P.FCh NATO a venit la pachet cu UE, altfel nu stiu daca
romanii s-ar fi inghesuit sa schimbe un Tratat de Securitate cu altul--citeste,
hegemon. Aspiratiile romanilor au fost covarsitor europene, iar UE reprezenta
la momentul acela acest deziderat cu brio.
Intr-o analiza NECESARA a balantei
costuri-beneficii, trebuie observata si natura nerealizarii beneficiilor,
interna vs. externa--vezi de exemplu, 'Europa intre colaps si utopie' http://blog.prospectiv.org/.../europa-intre-colaps-si....
Mai mult, un al treilea element ar fi necesar de analizat, costurile ramanerii
afara.
Despre aportul individual al politicienilor va
trebui sa aflam mai multe--ei fiindu-ne datori cu memorii, explicatii, relatari
etc. Am inceput sa aflu chestiuni foarte importante de cand dl. Severin
este la Grup--despre politica romaneasca si initiative importante ale sale.
Problema este una pe ansamblu: omul trage linie si calculeaza unde suntem dupa
25 de ani si vede ca ne aflam inca in cadere libera. Firesc este sa
responsabilizeze clasa politica pe ansamlu, moral ar fi sa se caute si pe sine,
iar prospectiv ar fi sa ne intrebam: Daca am avut atatia politicieni merituosi,
inclusiv prin ce au intreprins si reusit, cum se face ca ansamblul e atat de
sumbru? Nu, nu accept explicatia ca Basescu ar fi in toate, dupa cum nici macar
Ceausescu nu era in toate.
V.S
M-a cam luat valul in ce priveste comentariile pro
Dl Orban.
Sincer ,credeam ca dl.Severin si d-na Dobrescu exagereaza in ce priveste
politicile d-lui Orban fata de concetateni.Imi cer scuze daca am fost
vehement.Intre timp am mai studiat un pic problematica maghiara si lucrurile
par de un roz spre rosu.