joi, 13 noiembrie 2014

Sa schitam modelul reformarii statului!



Sa schitam modelul reformarii statului!-3 noiembrie 2014
Prospectiv FCh.
Ne intrebam adesea ce legatura au declaratiile oficialilor dela externele americane despre rolul luptei anticoruptie cu cele ale guvernatorului despre modernizarea statului si cu actiunile DNA. Iata o schita, incomplet specificata de Fukuyama:

Celebrul teoretician al "SFÂRŞITULUI ISTORIEI" avertizează: Conflictul din estul Ucrainei, pericol pentru ORDINEA MONDIALĂ!

Conflictul din estul Ucrainei este foarte periculos pentru ordinea mondială şi poate fi începutul unei lungi perioade de instabilitate în regiunea unde trăiesc etnici ruşi, ţinând cont de comportamentul Rusiei în criza ucraineană, a declarat reputatul analist american Francis Fukuyama, într-un interviu acordat agenţiei ucrainene de presă Ukrinform.

"Cred că actualul conflict este foarte periculos pentru ordinea mondială nu atât de mult din cauza evenimentelor tragice în sine din Ucraina, ci din cauza comportamentului Rusiei", a afirmat Fukuyama.

După destrămarea URSS în 1991, întreaga Europă de Răsărit s-a bazat pe principiul că etnicii ruşi care s-au trezit în afara ţării lor de origine trebuie să rămână în ţările în care i-a surprins colapsul imperiului sovietic, fără niciun fel de pretenţii teritoriale.

Dar prin acţiunile sale împotriva Ucrainei, "Putin a dat un semnal etnicilor ruşi, care trăiesc în afara statului /rus/, că atunci când nu le va plăcea situaţia din ţara de reşedinţă, Rusia le va veni în ajutor", consideră Fukyama, citat de Agerpres.

Referitor la atitudinea rezervată a Casei Albe în ceea ce priveşte furnizarea de arme letale Ucrainei, celebrul politolog american a estimat că administraţia preşedintelui Barack Obama s-ar putea să conştientizeze riscurile implicării Statelor Unite în astfel de conflicte militare.

"Evident, există îngrijorări (la Washington) că un astfel de pas ar putea duce la o complicare şi mai profundă a situaţiei", a spus el, în interviul acordat cu ocazia lansării noului său volum 'Political Order and Political Decay' la Washington.

Ideea 'revoluţiei portocalii' din 2004 a eşuat în Ucraina din cauza nivelului ridicat al corupţiei, consideră cunoscutul expert, apreciind că actualele forţe prooccidentale care au venit la putere la Kiev au şansa să învingă acest flagel nu prin adoptarea doar a unor legi anticorupţie în parlament, ci prin punerea lor în aplicare.

"Mai întâi de toate, trebuie să se schimbe mentalitatea. În mod real. Bunăoară, georgienii şi-au reformat eficient activitatea din sectorul public, sistemul de colectare a impozitelor, învăţământul superior, procedurile vamale etc. Eu cred că Ucraina s-a angajat pe această cale şi trebuie să treacă prin acest proces foarte dificil", a declarat Fukuyama.

În acelaşi timp, spune el, există încă un aspect necesar şi foarte important pentru realizarea acestui obiectiv.

Persoanele care doresc democraţie şi societate civilă trebuie să fie gata să se implice în politica reală, să reprezintă guvernul. În condiţiile menţinerii vechii elite la putere, reformele nu au nicio şansă.
Prospectiv FCh .
Iata aici coordonatele argumentului lui Fukuyama
http://www.amazon.com/.../ref=cm_cr_dp_see_all_summary...
Alexandru Botu Sa fie asta chintesenta? Adica, citez din Prospectiv FCh: "Persoanele care doresc democraţie şi societate civilă trebuie să fie gata să se implice în politica reală, să reprezinte guvernul. În condiţiile menţinerii vechii elite la putere, reformele nu au nicio şansă."....
Niculae Malanca ``Persoanele care doresc democratie si societate civila sa se implice in politica reala , dar asa cum vrem noi , nu de capul lor``.
Cristi Pantelimon Un "celebru" autor pe care istoria îl tot dezminte, de când el spune că s-a sfârşit...
Draghi Puterity Fukuyama ar trebui sa inceapa orice declaratie publica cu ceva de genul "va rog sa se consemneze, am fost un dobitoc".

In rest, ce ar trebui el sa spuna e ca coruptia e buna pana are loc transferul de proprietate in mana bubulilor. Dupa aceea nu mai e buna. Asa se explica toate asset-urile gen DNA, ANI, CSM, s.a.m.d. puse sa "enfortzeze" acest lucruri.
C.P  Cum să facă aşa ceva? Păi cum s-ar mai naşte statul ăla global pe care-l visează el? Revoluţia Mondială trebuie susţinută până la... ultimul om!
P.FCh. In cartea sa, Fukuyama discuta despre coruptia democratiilor liberale ca motiv al anchilozei in stadiul tarziu/de descompunere al acestora. Tot acolo este si ideea corelarii stadiului de dezvoltare al institutiilor cu cel al elitelor si etapele modernizarii si industrializarii.

Ce nu inteleg este cum face Fukuyama saltul dela povestile astea descriptive la designul unei tranzitii catre un model de democratie liberala care, ne spune chiar el, are probleme chiair si in locurile de origine.

Atribuind *esecul* revolutiei portocalii in Ucraina coruptiei, desigur ca fara demonstratie, el ne spune ca solutia ar fi implicarea cetatenilor in politica pe locurile politicienilor de azi. Sa intelegem ca revolutia portocalie romaneasca e un proces in 2 pasi? In primul, incheiat cu succes, neoliberalizam, iar in al doilea, DNAul asista la inlocuirea clasei politice prin crearea unui vid de putere? Ce nu este clar este pe cine asista.

Desigur, toate schimbarile acestea pierd din vedere singurul aspect care ar trebui sa conteze inaintea tuturor celorlalte: romanul. Adica de ce fac toate schimbarile acestea, de dragul inca unei stampile de buna purtare sau sa-i fie mai bine omului?
Criză politică de proporţăii în Georgia, care, alături de Republica Moldova este cea mai prooccidentală republică ex-sovietică şi un bastion important al politicii SUA în Caucaz.
Ministrul georgian de Externe, Maia Panjikidze, şi-a anunţat miercuri demisia, după ce ministrul prooccidental al Apărării, Irakli Alasania (care este cumnatul Maiei Panjikidze), a fost demis marţi seară de premierul Irakli Garibaşvili. Colegul şi prietenul lui Alasania, ministrul pentru Integrarea Europeană, Alexi Petriaşvili, şi-a anunţat şi el demisia. Demiterea neaşteptată a lui Alasania a fost precedată de deschiderea procedurilor judiciare împotriva mai multor înalţi responsabili din Ministerul Apărării de la Tbilisi suspectaţi de corupţie. Evident, ministrul a negat vehement.
Demiterea lui Alasania poate schimba însă raportul de forţe din parlamentul de la Tbilisi. Coaliţia Visul Georgian riscă să rămână fără majoritatea absolută de până acum, iar aceasta nu poate fi decât o veste bună pentru fostul lider proamerican al Georgiei, Mihail Saakaşvili, care acum stă departe de ţară, pentru a nu fi arestat.
Criza majoră prin care trece guvernul de la Tbilisi a fost prefigurată de disputele puternice dintre premierul Irakli Garibaşvili şi preşedintele Ghiorghi Margvelaşvili, ambii datorându-şi funcţiile şi susţinirea partidului aflat la putere, Visul Georgian. Partidul este condus de Bidzina Ivanishvili, un oligarh excentric care şi-a obţinut averea în Federaţia Rusă şi care a promis georgienilor bani peşin şi a investit sume uriaşe în campania electorală din 2012, pentru a înlătura de la putere regimul prooccidental al lui Mihail Saakaşvili.
Pe un scenariu bine cunoscut şi în România, preşedintele Marghelasvili (45 de ani, licenţiat în filosofie) şi premierul Garibasvili (32 de ani, anterior ministru de Interne la doar 29 de ani) au început să-şi dispute prerogativa de reprezentare a ţării la Adunarea Generală ONU. A avut câştig de cauza premierul, mai apropiat şi mai uşor de controlat de liderul din umbră al ţării, oligarhul filorus Ivanişvili.
Toate fricţiunile din sânul puterii de la Tbilisi vin pe fondul unei stagnări a economiei, a unor avansuri minime în direcţia apropierii de UE (trecerea în a doua fază a discuţiilor pentru liberalizarea vizelor) şi în direcţia NATO (Alianţa nu poate integra un stat pe teritoriul căruia se află două republici separatiste recunoscute de Federaţia Rusă) ce contrastează puternic cu promisiunile făcute de coaliţia Visul Georgian. Cea mai mare problema a momentului ţine însă de criticile occidentale faţă de ceea ce este perceput drept justiţie selectivă – fostul preşedinte Mihail Saakaşvili este acuzat pentru abuz de putere, la fel şi mulţi dintre foştii săi colaboratori.
Acum Saakasvili locuieşte în SUA, pentru a evita detenţia la care a fost condamnat in Georgia, până la începerea proceselor împotriva sa. Justiţia georgiana controlată de actuala putere a avut totuşi “grijă” să lanseze acuzaţiile la adresa sa în momentul în care fostul preşedinte se afla în Ungaria.
Pare a fi un moment propice însă pentru fostul şef de stat autoexilat pentru a scăpa de închisoare. Aflat la o conferinţă în Austria, Saakaşvili a cerut o reuniune de urgenţă a partidului său, Mişcarea Naţională Unită, a doua forţă politică din Parlament. Nu este exclus ca fostul preşedinte proamerican să îşi facă nişte calcule simple: în parlamentul de 100 de locuri, rivalii din coaliţia Visul Georgian deţine 85 de mandate, iar partidul său 65 de mansdate. Cum însă partidul Liber Democrat al fostului ministru al Apararii (cu 10 mandate) a părăsit coalitia, acum există şansa creării unei noi majorităţi.
Rămâne de văzut cum se va înţelege fostul ministru Irakli Alasania cu cei din partidul lui Saakaşvili. Cei doi au colaborat îndeaproape în primul mandat al lui Saakaşvili, însă apoi Alasania a denunţat modul autoritar în care preşedintele conducea statul şi a trecut în tabăra adeversă.

luni, 10 noiembrie 2014

Mai are nevoie tara de reforme?



Tara mai are nevoie de reforme?-13 octombrie 2014
Prospectiv FCh
Care este parerea dumneavoastra despre reforme?
Mai trebuie statul roman reformat, dar economia romaneasca? Reforme in justitie sau invatatmant, careva? Ce ar mai fi de reformat, ce ar fi de contrareformat?
Plecam dela faptul ca reformele au un nume nenorocit in Romania, chiar Isarescu spunea undeva la Constanta in ultimul an ca au fost deja prea multe reforme pe capul romanilor. Iata si perspectiva unui reformator timpuriu al Romaniei post-1989:
"...în România nu "s-a continuat cu reformele", căci cu reformele s-a terminat de mult (cam prin 1993) în cadrul unei tranziții neterminate. Într-un contratimp istoric caracteristic pentru români, s-a continuat cu politicile neo-liberale într-o țară incomplet reformată, chiar și după ce steaua neo-liberalismului începuse să apună în chiar locul în care răsărise. Asta este altceva." (Desigur, ati retinut ca acesta este parte dintr-un raspuns al lui Adrian Severin la o alta postare).
Deci, ce parere aveti dumneavoastra despre contra/reforme?
Smaranda Dobrescu O parere: In cadrul UE reformele structurale sunt cele care pe scurt au rolul sa mentina intre state o coeziune economica si sociala suficienta. Astfel schimburile de bunuri, capitalsi persoane se pot efectua in conditii simetrice. Cu alte cuvinte, moneda comuna care e conditionata de preturi si salarii comparabile. In prezumtia continuarii fiintarii uniunii monetare care este UE mi se pare ca cel putin Romania are de strabatut o cale lunga de reforme in spiritul acesta. Fondurile structurale puse la indemana tuturor statelor sunt cele detinatein principal agriculturii, dezvoltarii regionale, pescuitului, coeziunii, adica infrastructura, transport, mediu.
O bună parte a Fondului European de Dezvoltare Regională s-a hotarat anul acesta va fi canalizată exclusiv spre patru domenii: inovare şi cercetare, agenda digitală, sprijin pentru IMM-uri şi eficienţă energetică. Cea mai mare parte din Fondul Social European va fi ȋndreptată spre educaţie şi instruire, incluziune socială şi spre ameliorarea administraţiilor publice
Unde ar mai fi nevoie de reforma? Peste tot
S.D  Cum ar trebui facute reformele? Prin definirea prioritatilor de catre Guvern, prin renegociere acolo unde este nevoie, prin , mai ales prin acceptarea unor deficite bugetare mai mari care sa permita acoperirea lor prin insasi cresterea economica.
Cum ar trebui orientata cercetarea/inovarea? Nu spre temele propuse de mediul academic si institutele de cercetare publice, adesea teme reluate si pieptanate, ci prin cerinte guvernamentale clare ..
Restrangerea domeniilor de investitii va trebui acceptata de UE functie si de nevoile fiecarei tari. Nu stiu daca gandesc corect, dar mie mi se pare ca restrangerea masiva a economiei romanesti indeparteaza tara de reformele structurale, adica acestea neaplicate sau prost aplicate nu au ajutat in niciun fel dezvoltarea. Austeritatea nu a facut altceva decat sa scada si mai mult calitatea vietii, a educatiei, sanatatii. Intr-un cuvant, blocaj.
Alexandru Botu Chestiunea este intr-un fel perfida, caci incep sa nu mai vad nicio deosebire intre "revolutia continua" si succesiunea deliranta de reforme. S-a ajuns in situatia in care se da impresia ca nu exista solutii si ca se incearca ajustari mai mici sau mai mari in speranta ca ceva se va reusi. Ori tocmai in aceasta consta perversitatea situatiei, adica in crearea acelei impresii de impotenta generala, tocmai cand sa "faurim" societatea globalizarii avansate. Caci faptul in sine ca nu conteaza daca mai este cineva impotriva globalizarii (desi exista motive fundamentale si dialectice sa fie) arata ca "ondularile si pendularile" nu sunt decat modalitati de asezare ferma pe
traseul globalizarii. Pe scurt, reformele si contrareformele nu sunt decat miscarile budihanului in care se aseaza mai confortabil mancarea pentru siesta stapanilor. Era vorba de burdihanul lor, desigur.
Draghi Puterity Austeritatea e necesara statelor din UE care s-au indatorat masiv. Pentru state ca Romania, care s-ar putea dezvolta mai rapid, e contraproductiva. Dar cine isi lasa concurentul sa se dezvolte?
P.FCh  Austeritatea e acelasi lucru ca reforma? As zice ca nu, e mai putin decat reforma...
Octavian Lupu Austeritatea nu e una cu reforma dar romanii percep instinctiv "reformele" ca pe o diminuare din ce in ce mai accentuata a statului social.
P.FCh E o perceptie corecta, prea multe porcarii au fost vandute romanilor ca reforme. Iar cine s-ar opune sau ar intreba ce si cum e considerat comunist/nostalgic/anti-modern etc. Reformele ca austeritate sunt deforme.
O.L  Semnarea TTIP-ului va reprezenta bomboana pe coliva statului social.
O.L  Din perspectiva "reformelor" efortul analitic al membrilor grupului, in special al celor vechi si mai echipati in acest sens, mi se pare superfluu : nici unul dintre candidati nu este un Mesia. Toti vor aplica cu mai mult sau mai putin entuziasm ceea ce li se dicteaza pentru a perpetua sistemul actual si al transforma intr-unul si mai draconic. Dezbaterea aprinsa ar trebui sa fie pe alta tema: sistemul economic si politic in care ne aflam este cel mai indicat pentru iesirea Romaniei din impas? Nu am nici cea mai mica simpatie pentru Orban si ceea ce face regimul lui in Ungaria, dar spiritul lui de fronda nu-mi displace. Sa nu uitam acelasi tip de spirit i-a facut pe unguri sa fie ceva mai liberi sub comunism. Mi-aduc aminte, de exemplu ca inventatorul cubului Rubik, a incasat cea mai mare parte din redeventele rezultate din vanzarea drepturilor de autor si a folosit o parte din bani pentru infiintarea unei fundatii care sa vina in sprijinul tinerilor designeri. Asa ceva era de neconceput in Romania lui Ceausescu. Acum un an sau doi am citit pe net "panseul" unui domn al carui nume nu mi-l reamintesc care zicea cam asa: "Democratia nu e altceva decat un comunism mai soft" La data citirii nu i-am dat prea mare importanta zicerii. Cu timpul am inceput sa inteleg ce vroia sa spuna preopinentul.
P.FCh  Ce stim despre TTIP, in general si in particular cu implicatiile sale pentru o tzara ca Romania?

Cum cred ca TTIPul este o tema majora a timpului nostru, am initiat o postare la pagina Grupului, adica acolo unde subiectele sunt putine dar importante.

https://www.facebook.com/GrupuIProspectiv/posts/261945637263034
O.L  Prospectiv FCh Pai tocmai aici este problema: ca nu stim mare lucru. Si hai sa zicem ca noi prostimea nu trebuie sa stim. Dar nici distinsii nostrii lideri nu stiu mare lucru (si nu ma refer aici numai la ai nostrii). Si asta pentru simplul fapt ca reprezentatii corporatiilor negociaza intre ei atat la nivel oficial (unde pot sa mai puna baietii veseli un microfon), dar si neoficial. Doar daca nu or fi printre avocatii corporatisti care negociaza si ceva "acoperiti".
S.D  O alta vorba despre democratie, despre democratia lui Gorbaciov spunea ca solutia este sa lungim latul catelului pentru multumirea celui in cauza.
Cred ca daca am discuta despre sistemul economic si politic adecvat iesirii din impas am ajunge pana la urma tot in gradina neinmiresmata a UE. O majoritate de stanga in Consiliul European s-ar lovi acum de problema largirii datoriilor suverane ca si cuantum si tari atinse. Deci, Merkel ar spune austeritate, sau rupere (probabil). Poate s-ar auzi destule glasuri care ar cere federalizare, cateva tari sud-estice (inclusiv Italia) ar opta pentru doua viteze. Pana ce Germania in principal se va hotari nu ne ramane de facut decat sa aducem investitii, romanesti sau de afara si sa capitalizam economia fara sa mai acordam facilitati marilor transnationale .
S.D  Si sa oprim vanzarea terenurilor agricole, bineinteles, in timp ce ne zbatem sa initiem ceva renegocieri
P.FCh  "Din perspectiva "reformelor" efortul analitic al membrilor grupului, in special al celor vechi si mai echipati in acest sens, mi se pare superfluu : nici unul dintre candidati nu este un Mesia. [...] Dezbaterea aprinsa ar trebui sa fie pe alta tema: sistemul economic si politic in care ne aflam este cel mai indicat pentru iesirea Romaniei din impas?"

Daca sistemul economic este ce trebuie, nu mai trebuie reforma, altfel, tot reforma s-ar numi. Sa nu ne lasam derutati de cuvinte. Chiar stiind bine ca nu suntem Mesia, mai trebuie stiut ca adevarul se construieste pe o tema de acest gen, nu-l iei/dai din mana in mana.

Cum am mai spus, nimeni n-are monopolul subiectelor interesante aici, asa oricare poate propune o astfel de conversatie la Grup, despre cat de potrivit este sistemul economic actual pentru a iesi Romania din impas.
P.FCh
"Pai tocmai aici este problema: ca nu stim mare lucru."

Da si nu. Nu parem a discuta nici despre ce se stie--m-am uitat de exemplu pe raportul Fundatiei Bertelesmann dpdv al eficientelor scontate. O gluma--se merge pe modele, ca pana la 2008.

Pe de alta parte, la nivel fundamental, poate capitalismul sa continue fara ceva de gemul asta?

Liderii stiu cat trebuie sa stie, dar triajul pentru TTIP e in cancelariile putine si mari, iar creatorii nazdravaniei chiar dincolo.
O.L   Prospectiv FCh Nu va inflamati inutil pentru ca eu nu va critic si nu pe membrii grupului i-am calificat drept Mesia. Ceea ce faceti dvs este un exercitiu fara indoiala util doar ca ne aflam la un turning point care s-a putea dovedi cel mai important din aceasta prima jumatate de secol. si concentrarea prea multor resurse analitice doar pe cine? si nu pe ce? si cum? risca sa ne duca intr-un dead end. Eu am facut un comentariu, nu am propus nimic. Inca.
P.FCh  Ei, cateodata chiar si noi putem fi tinta autoironiei

Unul din putinele motive de semi-inflamare pe care le am este nivelul discutiilor publice in spatiul discursiv romanesc.

O tara mica ar face bine sa evalueze critic cat de multe optiuni asaincat la momentul in care se cunoaste directia, o pornesti cu viteza.
S.D   Abia astept sa va dati cu parerea. Altfel pot crede cu ceva emfaza ca ceea ce gandesc eu in fata tastaturii ar avea vreo valoare. Nu fiti nici modest, nici retinut!
O.L  Smaranda Dobrescu Va apreciez ironia: "Altfel pot crede cu ceva emfaza ca ceea ce gandesc eu in fata tastaturii ar avea vreo valoare." Premiza de la care pornesc in aceste dezbateri virtuale este faptul ca nimeni nu este detinatorul adevarului absolut si chiar si atunci cand postarile mele par vehemente nu uit acest lucru. Generalul Patton spunea: "cand doi oameni aflati in aceeiasi incapere sunt de acord pe subiectele tratate, inseamna ca unul dintre ei este prost." Desigur este o exagerare dar care vrea sa sugereze ca fara confruntarea de opinii nu poti ajunge la o solutie acceptabila, ca sa nu mai spun aflarea "adevarului". Dupa cum v-ati dat seama sunt un om din afara spatiului academic, dar chiar daca membrii grupului ar include si castigatori ai premiului Nobel, iar tema pusa in discutie mi-ar fi cat de cat familiara nu as ezita sa spun ce gandesc. A propos de Premiul Nobel, ce parere aveti despre propunerile recentului castigator al sectiunii economice? http://tempsreel.nouvelobs.com/.../fin-du-cdi-permis-de...
S.D   Nu ma pronunt inca definitiv asupra propunerilor lui Tirole. Trebuie sa ma mai gandesc la Uniunea bancara europena, cel putin sa-l consult pe Prospectiv, sau sa ne consultam in grup. In privinta transformarii CCD si CDI in contracte unice cred ca judecata se poate face in paralel cu modificarea moduluide acordare a alocatiei de somaj. Daca s-a dorit preluarea atributiilot Agentiei de Somaj de catre o agentie privata, nelegata in niciun fel de stat care sa asigure atat flexibilitatea cat si protectia lucratorilor, acestea imi pun firesc intrebarea de ce nu au ramas la indemana patronilor CDD si CDI care sa asigure atat flexibilitatea necesara incarcarii cu comenzi cat si protectia lucratorilor. Este aparent o exonerare de responsabilitate a patronilor si a statului care nu mai are atributii in serviciile colaterale ajutorului de somaj si implicit a acestuia. Politica somajului se muta de la stat la niste privati care cunosc doar politica profitului.
In privinta salariilor nu agreez ideea evaluarii doar in functie de vechime si experienta, atat de neconvingatoare pentru supradotati si ultracalificati.
Ca o prima si probabil si urmatoare concluzie pot spune ca ma asteptam la Piketty...
A propos, D-voastra ce parere aveti despre motivele acordarii premiului si inca .in Suedia?
P.FCh "A propos de Premiul Nobel, ce parere aveti despre propunerile recentului castigator al sectiunii economice?"

Economia e noua religie, creditul este salvarea. Degeaba o tot dam pe ecuatii, alea's doar sa ameteasca fraierii care au complex la numere.

Nu mi-e clar care-i situatia franceza la 1 & 2 asa ca nu ma pot pronunta. Nr. 3 e o bazaconie care baga si mai multi bani in buzunarele cui nu trebuie, adica brokerilor--o forma aditionala de taxare. La nr. 4 pot confirma doar ca omul asta e... economist: Cum adica sa fac o uniune bancara inaintea uneia politice?

P.S. Dupa ce am scris aici am vazut comentariul imediat de sus. Sunt 150% de acord, daca acest comitet ar avea vreo legatura cu lumea in care traim, Piketty ar fi trebuit sa ia premiul, nu unul care pledeaza pentru si mai multe scheme de piatza.
Alexandru Botu Nu sunt economist si nici "mai echipat" printre membrii grupului, dar constat ca laureatul premiului Nobel crede ca deznodarea economiei s-ar putea face prin doua masuri privitoare la forta de munca (un contract nou de munca) si o modalitate flexibila de concediere, o masura legata de stoparea poluarii prin premierea celor ce nu polueaza si o masura financiara specifica globalizarii fortate, astea fiind cele patru mari idei ale sale. Daca se va implementa cumva ceva din conceptele sale banuiesc ca masura financiara ar putea fi prima ("Părerea mea este că crearea unei uniuni bancare este ceva destul de important", a adăugat Jean Tirole într-o conferință de presă improvizată, în Toulouse, luni) .
S.D  Din ce in ce mi se pare impropriu acest Nobel pentru contributii deosebite in economie acordat lui Tirole. Cercetarile sale au fost in domeniul pietii muncii, care pot influenta desigur mersul economiei prin ricoseu. Urmeaza sa vedem insa daca influenta propunerilor este pozitiva sau nu.
1. Piata muncii va fi puternic distorsionata daca competenta nu va fi premiata ci doar vechimea in munca. In goana dupa competitivitate chiar patronii pot fi dezavantajati, caci urmarind sa angajeze lucratori tineri ci salarii mici vor face rabat calitatii si profesionalismului in locurile in care acestea conteaza.
2. Nesiguranta totala a pastrarii slujbei in absenta unui contract pe perioada nedeterminata va dezvolta stress si boli printre angajati. Chiar in cazuri unor persoane calificate sau suppracalificate, ideea de cariera construita dispare
3. O flexibilitate totala, asa cum este avuta in vedere trebuie insotita de o securitate a muncii pe masura, adica ajutoare de somaj importante in cuantum si cursuri de recalificare continua in asa fel incat lucratorul sa-si poata relua repede statutul de angajat. Flexisecuritatea nordica asigura protectia lucratorului , ceea ce nu pare posibil in acceptiunea lui Tirole. Poate el are in vedere protectia slujbelor, mai degraba pe model german.
4. Aplicabilitatea propunerilor sale ar necesita modificari masive ale Codului Muncii in toate tarile Europei, de exemplu, s-ar ridica probleme de corelatie cu contractele colective de munca (care nu stiu daca vor mai exista in acceptiunea Nobelistului) si va disparea masura negocierii salariului la angajare., etc
O.L  Iata mai jos un articol care vorbeste despre impostura pe care o reprezinta Premiul Nobel pentru economie cand denumirea sa corecta este premiul Bancii Suediei pentru economie in memoria lui Alfred Nobel. Peter Nobel, unul dintre mostenitorii lui Alfred Nobel se inscrie in corul contestatarilor spunanad ca stramosul sau nu a avut niciodata intentia de a infiinta un astfel de premiu. Probabil pentru ca economia nu e o stiinta exacta si daca privim succesiunea esecurilor majore ale teoriilor economice in confruntarea cu realitatea putem sa ne intrebam daca este ctusi de putin stiinta sau mai degraba o profesie. O profesie din care este eliminata raspunderea profesionala. Un medic plateste cu libertatea pentru malpraxis. Un economist care sfatuieste prost guverne fapt care face sa sufere o societate intreaga scapa intodeauna nepedepsit. Cum spunea Galbraith, marele merit al stiintelor economice este acela ca ofera de lucru economistilor. A propos, atunci cand am cerut parerea membrilor grupului vis-a-vis de propunerile lui Tirole vroiam doar sa aduc un argument in plus in ceea ce priveste faptul ca nimeni nu este detinatorul adevarului absolut. Cu atat mai putin in economie. Iata mai jos articolul in cauza, de care pomeneam la inceputul postarii.http://www.monde-diplomatique.fr/2005/02/HENDERSON/11930


Une querelle inhabituelle a récemment secoué...
S.D  As cam fi de acord cu discutia de mai sus, cu atat mai mult cu cat premiul pentru matematica, ale carei rezultate si modele le foloseste cam mecanic economia nu se acorda. O discutie mai ampla ne-ar impinge spre dilema ridicata de Nicholas Taleb referitoare la faptul ca economia este sau nu o stiinta. Nu ma aventurez insa in conditiile cand avem in jur economisti de marca capabili sa mentina dilema.
A.B  Totusi, cu toate dezamagirile noastre legate de alegerea premiatiilor Nobel, nu as opta cu larghete la folosirea calificativului: Nobelist.
S.D   Premiul Nobel este prestigios, nu se acorda oricum si oricui, juriul nu este supus dubiilor. Asadar, ai dreptate, Sandu! Din graba mi-a scapat exprimarea peiorativa
D.P   Parerea mea de inginer: in economie nu exista "legi", de tipul celor din matematica. Exista doar niste dogme controversate de genul "piata are intotdeuna dreptate", "oamenii actioneaza intotdeauna rational", s.a.m.d. pe baza carora se construiesc niste modele mai mult sau mai putin rupte de realitate. De aceea juriul care decerneaza premiul Nobel pentru economie e obigat sa faca mai mult o judecata de gust decat de una valoare.

P.S. Apropo, de ce inventatorul LED-ului albastru primeste un Nobel, iar cel al LED-ului nu?
O.L  Pe de altă parte, fără a pune în discuție obiectivitatea juriului premiului acordat de Banca Suediei trebuie să-i reproșez selectivitatea. Nici o lucrare care sa pună în discuție poncifele neoliberalismului nu mi-aduc aminte să fi fost premiata. Este ca și cum premiul ar fi acordat de Coca-Cola și s-ar numi premiul pentru cea mai bună băutură naturală :într-un an ar câștiga Coca-Cola în altul PepsiCo, în altul Red Bull, etc Numai fresh-urile de fructe nu ar fi selecționate.
S.D  Ledurile rosii si verzi se pare ca a fost floare la ureche sa fie inventate. Cel albastru deschide calea, se spune, sa fie descoperita sursa de lumina alba, puternica cu aplicabilitate in iluminat, fiind un emitaor de consum mic. Cand imi lumina mintea profesorul de fizica, D-l Gheorghe Moisil, nu sunt sigura ca se inventase inca ledul rosu.
A.B   Domnule Draghi Puterity, oricat de nepus la punct cu matematica in economie, afirm ca aceasta exista cu prisosinta, cel putin in Econometrie, una dintre materiile cu multa modelare matematica. Apoi, sa nu uit, in urma cu mai bine de 30 de ani citeam carti despre teoria sistemelor mari, exemplificate prin cele din economie. Astfel ca pot sa va asigur ca in economie se foloseste foarte mult matematica, dar prostilor li se spune ca acolo nu se poate face nimic pe baza de modelare, singura "lege" invocata fiind cea a cererii si ofertei (desi noi vedem cum oferta ni se prezinta si baga pe gat inainte de a exista cerere). De ce sunt descurajati prostii sa creada ca s-ar putea conduce procesele economice? Pai tocmai pentru ca se conduc al dracului de bine, dar nu in interesul prostilor (corect, cu scuze: ignorantilor).
O.L  Modelarea economica a fost imbratisata cu entuziasm (matricea lui Leontieff, etc) experimentata cu "succes i
D.P  Impresia mea (total neavizta) e ca se neglijeaza prea mult faptul ca in economie (ca si in politica dealtfel) avem de a face cu sisteme adaptive, care isi pot schimba natura intr-un mod mai radical decat prevad "dogmele" economice (indiferent care).

Cred ca dificultatea majora provine din faptul ca se incearca diverse mecanisme de autoreglare fara a recunoaste ca acestea au un termen de valabilitate limitat. Practic, pentru a modela corect un astfel de sistem, el trebuie remodelat continuu. Cred ca un econom bun, nu poate fi doar un bun analist sau matematicean, el trebuie sa fie si un artist inspirat.
S.D  Remodelarea continua trebuie sa tina seama de perturbatiile aleatoare care nu sunt avute in vedere initial ca intrari configurabile. Ma gandesc ca chiar zvonurile, declaratiile lui Basescu care influenteaza bursa, poate in mod relevant, evenimente precum cuplari-decuplari de moineda, etc necesita remodelare. Cred ca putem cadea cu totii deocamdata de acord ca fara noi, inginerii automatisti/ informaticieni, nu se poate!
D.P  Asa! :))))) Si daca mai punem la socoteala ca premiul Nobel pentru economie e oarecum "nelegitim"...

http://www.monde-diplomatique.fr/2005/02/HENDERSON/11930

Revenind putin la modele - poate ar fi mai util ca astfel de sisteme complexe sa fie modelate conform teoriei haosului (unii ar putea sustine ca acest lucru s-a si intamplat deja). Un sistem haotic se poate afla in doua stari distincte: "haotic propriu-zis", instabil, in care orice perturbare, cat de mica, are consecintze atat de complexe, incat ele nu pot fi analizate satisfacator folosind un model "clasic", sau metastabil, in care perturbatiile sunt atenuate de sistem, acesta incercand sa ramana in starea metastabila, pe un "atractor". Cand perturbatiile sunt suficeint de mari sau chiar si in urma cumulari ilor cantitative suma lor depaseste pragul de metastabilitate, sistemul "sare de pe atractor", devine din nou haotic-haotic, dupa care se stabilizeaza pe un alt atractor. Sau ceva de genul asta...
Une querelle inhabituelle a récemment secoué...
S.D  Draghi, ai cazut de acord de data asta cu Octavian Lupu, pe care il banuiesc a fi economist, postand acelasi articol elocvent (mai sus) E pace si acord total pe acest subiect!
D.P   Interesant, eu nu vad (inca) postarea lui Octavian Lupu cu linkul la care te referi. Poate mai dureaza un pic pana ma "updateaza" si pe mine FB-ul. Apropo, articolul respectiv tot FB-ul mi l-a bagat sub nas, pe "wall"-ul meu, dupa ce poastasem aici treaba cu modelele economice. Poate ar trebui sa ma bucur ca un sistem software imi poate anticipa atat de bine dorintzele si necesitatile. Sau poate ar trebui sa ma sperii...
D.P  Acum o vad...
S.D  Google are un sistem autoinstruibil care deceleaza derularea logica a ideilor..
D.P ... iar NSA-ul detine de multi ani un patent pentru descifrarea limbajului alegoric
A.B  Adica vreti sa ziceti Smaranda Dobrescu si Draghi Puterity ca ei iau fara bani ceea ce le oferim noi cu generozitate?
P.FCh Au fost acestia primii sau singurii beneficiari ai reformei?

http://www.youtube.com/watch?v=Lfoi1jvToH8
Despre cum "se râd" băieții deștepți, oligarhii, mogulii !...
P.FCh Domnul Andrei Marga pare a ne fi auzit tema de dezbatere si ofera raspunsul sau in Cotidianul de azi:

"Între timp, reformele din ţara noastră s-au împotmolit. Referinţa la ele este acum doar nominală. Explicaţia opririi reformelor în România ultimei decade rezidă în cel puţin patru cauze.

Prima este lipsa competenţei în a concepe reforme. După 2004, s-a reluat obiceiul lui Ceauşescu de anumi nepricepuţi în posturi de decizie, de această dată sub pretextul „sângelui proaspăt”, cum s-a spus cu emfază. Astăzi, în faţa crizei grave în care a fost adusă ţara, se poate spune că „întinerirea” forţată (căci cei ulterior născuţi vin oricum pe scenă!) nu a dat rezultate, ea nefiind – cum mulţi şi-au dat seama de la început – decât o ideologie a înlăturării rivalilor. Câtă vreme noii decidenţi sunt recrutaţi nu dintre vârfurile profesionale, cu merite civice, ale noilor generaţii, ci mai ales din rândul celor cu pregătire precară, obţinută în condiţii îndoielnice, favorizaţi însă de cârdăşiile politice, nici nu putea fi altfel. Deocamdată, venirea pe scenă a unor noi generaţii nu a adus cu sine soluţii mai bune. Se confirmă încă o dată că valoarea persoanelor nu este o chestiune de vârstă, ci ţine de pregătire, cultură şi devoţiune civică, luate la un loc.

A doua cauză o constituie erorile de concepere a reformelor. Acum se înţelege uşor – ceea ce destui au spus la timpul potrivit – că, de pildă, privatizarea unităţilor economice trebuie însoţită de obligaţii de investiţie, precum în alte ţări. Or, în locul investiţiilor, avem, în prea multe locuri, o deşertificare economică. Până şi în negocierile de aderare reprezentarea ţării a fost lacunară (de exemplu, omiterea unui milion de hectare la subvenţionare sau cote de producţie prea reduse). În definitiv, nu se poate cere populaţiei să aplaude reforme dacă măsurile sunt prost gândite şi duc la şomaj şi sărăcie. Peste toate, priceperea de a elabora proiecte, de a aborda sistematic economia sau orice alt sector şi de a anticipa consecinţe este slabă printre decidenţi.

A treia cauză a opririi reformelor o reprezintă revenirea în forţă a vechilor năravuri. Când îţi dai seama că achiziţiile publice se fac la preţuri umflate, când vezi că promovarea în roluri publice a rudelor ia amploare fără precedent, când diversiunile se ţin lanţ pentru a nu se discuta vreo problemă până la capăt, te simţi dezarmat. Corupţia, nepotismul şi „oportunismul bizantin” (cum spunea Virgil I. Bărbat, în Dinamism cultural, 1926, iar Hugh Seton-Watson, cu Eastern Europe between the wars, 1945, trăgea semnalul de alarmă!) macină din nou trupul unei ţări în care se invocă, aproape ritual, potenţialul ei aparte.

A patra cauză a împotmolirii reformelor în România a fost absenţa presiunii externe. Nu se justifică, după opinia mea, generalizarea conform căreia România ar face reforme doar sub presiune din afară şi nici aceea că mereu altora li s-ar datora situaţia din ţară. Este însă un fapt că, atâta vreme cât în faţă a fost ştacheta Uniunii Europene, a existat o preocupare pentru reforme şi că, după aderare, acestea s-au oprit. Au mai avut loc schimbări, dar reformele propriu-zise au încetat. Uniunea Europeană, intrată în criza financiară începută în 2008 şi preocupată mai mult de extindere decât de integrare, nu a mai examinat riguros situaţia din ţările Europei Centrale şi Răsăritene, iar când, totuşi, şi-a spus părerea, s-a luat după rapoarte interne prea puţin eliberate de patimi. Pe de altă parte, România s-a trezit brusc şi insuficient consolidată în competiţia din uniune, iar decidenţii ei nu înţeleg nici acum că problema nu este să bifezi participări la reuniuni, ci să promovezi soluţii elaborate şi dezvoltări proprii într-o interacţiune cu forţe exersate."

http://www.cotidianul.ro/impotmolirea-reformelor-249708/
D.P  Am inceput sa citesc "Cele doua Romanii" a lui Adrian Nastase. Cred ca ofer o explicatie mai buna, mai completa si mai coerenta, oarecum complementara celei date de domnul Marga.
P.FCh Draghi, poate ne faci din cand in cand cate un sumar/extras etc. din aceasta carte. Multumesc mult si anticipat!

Romania, noul Israel?

Scris de : Mircea Platon,  Ziua Veche     2010-06-06 17:56
Consiliera primului ministru Boc a afirmat recent ca Romania ar trebui sa ia exemplu de la Israel pentru a putea infaptui un “miracol romanesc”. Conform doamnei Andreea Vass, succesul economiei israeliene se datoreaza “antreprenoriatului”: “Un model la care Romania trebuie sa se gandeasca este cel israelian, al antreprenoriatului. De ce au avut succes remarcabil? Au avut un think-tank central orientat catre antreprenoriat. Lectia de baza este ca o tara bine educata ingaduie esecuri si incurajeaza expunerea la risc.” De aceea, continua doamna Vass citata de Agerpres, “populatia” Romaniei “trebuie educata in acest sens”, al orientarii catre risc.
Ceea ce omite sa ne spuna doamna Vass este ca succesul Israelului nu are la baza doar “antreprenoriatul”. Literatura dedicata succesului economic al Israelului vorbeste despre o combinatie de factori printre care cei mai inflluenti sunt dezvoltarea unui robust complex militaro-industrial si un influx de capital motivat politic. Dupa cum arata cercetatoarea Linda Sharaby , “in parte datorita precarei sale pozitii militare, Israelul, sarac in resurse, a atras mari sume de capital strain motivate politic, nu economic. Imprumuturile straine si transferurile de capital venite ca donatii de la comunitatile evreiesti, despagubirile platite de Germania, ajutorul economic si militar venit din SUA, au ajutat la dezvoltarea tarii si la ridicarea nivelului de trai al locuitorilor ei.” Si mai important inca, “nevoile de aparare ale Israelului au dus la dezvoltarea unui complex militaro-industrial care a devenit motorul principal al dezvoltarii, ducand la crestere economica, la progres tehnologic si aducand mari beneficii la export.”
Conform cartii  Start-Up Nation: The Story of Israel’s Economic Miracle (Twelve, 2009), de Dan Senor si Saul Singer, pe langa
comercializarea inovatiilor militare (Idden, PillCam etc.), complexul militaro-industrial a contribuit la succesul economiei israeliene si datorita militarizarii societatii israeliene.  Senor si Singer afirma ca ceea ce distinge antreprenorii israelieni de cei americani sau europeni e experienta serviciului militar obligatoriu in conditii de tensiune si chiar de conflict militar permanent care ii silesc pe tinerii ofiteri israelieni sa ia decizii care depasesc litera instructiunilor militare si regulile conventionale. Odata intorsi in viata civila, antreprenorii bine educati in tactici de lupta non-conventionale sunt capabili sa functioneze in cadrele unui stat care, dupa cum precizeaza Sharaby, e “construit pe secole de trecut religios si national comun care ajuta la mentinarea devotamentului multor israelieni fata de succesul statului lor. Acest tip de capital social le permite israelienilor sa isi rezolve problemele colective mai usor si sa construiasca o solida baza civica pentru a sustine dezvoltarea economica”.
Exact despre acest capital social nu vor sa ne vorbeasca doamna Vass si sistemul in numele caruia vorbeste domnia-sa. “Cultura riscului”, asa cum o prezinta domnia-sa, e o simpla componenta ideologica a neoliberalismului. Dar “riscul” asumat de israelieni nu are de a face cu neoliberalismul, ci cu nationalismul. Nu e un risc antrenat la bursa, ci pe front, in apararea patriei, a Tarii Fagaduite, si a Bibliei (Alon Tal, Pollution in a Promised Land. An Environmental History of Israel, University of California Press, 2002, pp. 20-21). E un risc antrenat in exercitiul apararii unui mod de viata si unor valori fundamentale.
Dar conform doamnei Vass si neoliberalilor chirciti in atasul actualei divizii de tampenie motorizata care e sistemul basescian, romanii nu au voie sa vorbeasca de nationalism, de eroii neamului, de religie sau de traditie decat la un mod fie dispretuitor, fie negustoresc. Dupa cum bine observa publicistul crestin Gheorghe Fedorovici, ideologii actualului regim iti dau voie sa-ti manifesti public doar scarba fata de romani si Romania. Dragostea fata de Romania e considerata demagogie, impostura, de prost-gust.
De exemplu, recent istoricul Emilia Corbu a vernisat prima expozitie dedicata “infratirilor” economice, sistemului economic bazat pe mica industrie si pe obstile satesti, sistem care a stat la baza infloririi economice a Romaniei interbelice. Expozitia  s-a  bucurat de indiferenta totala a sistemului reprezentat de doamna Vass, desi miscarea dezgropata cu admirabila pricepere si daruire de doamna Emilia Corbu ar putea oferi un model de renastere economica a Romaniei. In paralel cu aceasta miscare, in Romania interbelica a existat si o miscare cooperatista evreiasca. Kibbutz-ul e, de altfel, una din institutiile de baza ale bunei-asezari economice a Israelului. Sunt curios ce parere are doamna Vass despre expozitia doamnei Corbu.   
In absenta acestui liant social care e constiinta nationala, sacrificata pe altarul globalizarii ca “dar al libertatii”, in absenta interesului pentru o economie la scara umana, sacrificata pe altarul neoliberalismului economiei financiar-globale si al gigantismului corporat parazitar, in absenta unui stat reprezentativ, adica a unui stat care sa sustina si aplice legea, sacrificat pe altarul statului mafiot-clientelar, cum anume putem “educa” romanii la “risc”? Simplu, facem, dupa cum propune doamna Vass, un “think tank central”. Minunat! Stiu si cine va fi presedintele consiliului stiintific, al panoului de onoare si al tuturor celorlalte comitete si comitii din interiorul noului megacreier al societatii romanesti. Dupa “anticomunismul” neostalinist si libertarianismul de partid si de stat (vezi cazul dlui Patapievici), vom avea si o cultura a “riscului antreprenorial” atent coordonata de la centru. Curat revolutie cu voie de la politie! Exact din cauza acestui tip de conducere au fost siliti romanii ultimelor sapte decenii sa prefere sa-si asume riscul de a trece granita, de a fugi in alte tari, unde onestitatea si munca sunt rasplatite. 
Nu stiu de ce absolut toate guvernele Romaniei din ultimii 65 de ani au tinut sa tot “educe” si reeduce “populatia”. (Re)Educarea cu pricina s-a facut, intotdeauna, prin minciuna sau prin jumatati de adevaruri. Guvernantii nostri ne-au tratat intotdeauna ca mijloc, nu ca scop. Ne-au tratat ca si cum, daca se supara pe noi, isi pot oricand alege un alt popor. Cred ca a sosit timpul sa-i lasam sa afle care sunt riscurile meseriei.        
D.P   Noul Israel? Trecand peste afinitatile doamei Vaas pentru poporul ales, sper ca nu o sa urmeze si bombardarea Harcovul din doi in doi ani
Petre Opris Eu stau încă şi mă întreb când au început reformele în România şi când s-au terminat. Este aceeaşi poveste ca a Revoluţiei din Decembrie 1989? Ştim, în mare, când a început, dar nu a anunţat nimeni că revoluţia s-a terminat.
Ionel Iani Velciov O revolutie este o schimbare brusca iar o reforma este o schimbare gradata ... Ce schimbari gradate cunoastem ?!! Nu prea ... Sa nu uitam ca si in domeniul penal si in domeniul reformelor TENTATIVA se pedepseste !!!
Mihaila Augustiniu Ba stim exact cand s-a terminat Revolutia , Petrica. Revolta popular a inceput la Timisoara si s-a incheiat la Bucuresti in dimineata de 22, Revolutia a inceput in dimineata de 22 declansata de Insurectia armata si a continuat pana spre ora 17 .... cand a ajuns Iliescu in fruntea bucatelor.... Din ziua de 22.12.1989 orele 17.01 si pana acum e in desfasurare contra-revolutia....
P.O  Dragă Augustiniu, revoluţiile au un program. În cazul de faţă, acesta a fost anunţat de Ion Iliescu în seara de 22 decembrie 1989. După îndeplinirea programului (parţial sau în totalitate), revoluţia se termină. Există însă politicieni care nu au curajul să spună acest lucru deoarece s-ar putea ca lumea să-i considere trădători ai idealurilor revoluţionare. Totodată, există şi aşa-numiţii "revoluţionari de profesie", care încearcă pe diferite căi să perpetueze provizoratul politic pentru a-şi satisface orgoliile deoarece se cred Dumnezeu pe Pământ.
O.L  Un economist american spunea ca economia mondiala a intrat intr-o epoca cand, similar zborului unui avion, zonele cu turbulente au devenit regula iar planarea relativ linistita exceptia. Parafrazandu-l pe dl Ionel Iani Velciov cred ca pe viitor avem nevoie de reforme revolutionare pentru a mentine avionul Romania pe cursul de zbor.
M.A  Petrica, imi aduca aminte de un discurs, in jurul orei 1330 --14 , citit de pe o bucata de hartie de pe treptele televiziunii (nu veztitul Mircea, fa-te ca lucrezi), in care se exprimau programmatic cateva reforme , pornind de la cea in exprimare =)) (domnule in loc de tovarase) si continuand cu alte modificari ale realitatii sociale. Imi amintesc binisor momentu', pt ca exact dupa aceea ne-a trimes Suciu Tzigareta in misiune pe vreo cativa sa patrulam in jurul Boteniului ... =)) sa nu cumva sa intre Ceausescu in unitate =)) ca Malutan il lasase o tzara mai incolo de capu'pistei =)) . Personal, consider acel moment ca un prim pas programmatic al Revolutiei. Tu ca istoric, daca te intereseaza, poate o sa studiezi aspectul. Sunt inca destui marori in viata.
P.O  Ai dreptate, sunt mai multe programe ale revoluţiei, însă Ion Iliescu a fost cel care a reuşit să transmită programul său în aproape toată ţara. Evident, nu este bine să neglijez ceea ce a fost
I.I.V  In acest moment Romania are doua mari variante: 1) sa se reancoreze in trecut , sa isi caute radacini-ancora si sa riste, in bucla, sa reediteze vechile greseli, nemaireusind sa iasa dintr-o ciclicitate istorica inchisa ...2) sa se reinventeze ca japonezi ( Japonia din ultimii 50 de ani nu prea seamana cu Japonia de acum100 de ani) ...
P.FCh  Domnule Velciov, nu stiu despre ce Japonii vorbim, insa Japonia de acum, prin comparatie cu Romania, e mult mai aproape de aceea de Japonia de acum o suta de ani.

N-as apela la exemplul japonez, a carei modernirnizare rapida a inceput in seculul XIX, ci la Coreea de Sud, a carei modernizae a inceput la sfarsit de ani 1960. Ce este remarcabil la coreeni este pastrarea traditiilor cu o atentie deosebita.

Asa ca poate clarificam ce vrem sa spunem prin ancorare in trecut caci eu nu vad ceva rau in asta, ba dimpotriva, numai cu picioarele adanc infipte in trecute, prin respectul, cunoserea si asumarea acestuia, putem sta in doua picioare si privi cu ceva certitudine in viitor.
I.I.V  Trecutul este si traditie dar si comportamentul politicienilor ... La modul general, traditia este foarte buna, dar partea ei care cuprinde comportamentul politicienilor de prea multe ori a fost perdant ... Sunt de acor ca exemplu Coreei de sud este mai bun pe plan economic dar eu ma refeream la exemplul Japoniei pe plan militar... Mea culpa ca am fost expeditiv si nu am clarificat .. reinventarea japonezilor la care ma refer este schimbarea orientarii militare de la "spre exterior" la "spre interior"
O.L  Ca sa impacam si capra si varza adica Japonia cu Coreea de Sud, probabil ca putini stiu ca generalul Park Chung Hee sub regimul autoritar al caruia s-a relansat economic Coreea de Sud a fost ofiter al armatei japoneze servind in Manciuria. Principala sa strategie a fost promovarea exporturilor prin ajutorul pe care bancile erau obligate sa-l dea firmelor selectionate de guvern pentru produse manufacturiere de export. Un rol important l-a jucat si reforma sistemului educational promovata de japonezi in timpul ocupatiei.
P.FCh "ma refeream la exemplul Japoniei pe plan militar... [...] reinventarea japonezilor la care ma refer este schimbarea orientarii militare de la "spre exterior" la "spre interior""

Ei, aflandu-ne in compania atator militari la Grup, prin vocatie si/sau profesie, avem numai de invatat. Conditiile schimbarii japoneze datoreaza mult contextului geo-istoric--au pierdut o initiativa de hegemonie local, dupa care au fost incadrati intr-o doctrina de proiectie a puterii invingatorului -hegemon. Adica nu prea aveau de ales, Constitutie si toate cele pana la sisteme de productie etc. fiindu-le impuse.

Una peste alta, incapacitatea militara a Japoniei e o chestiune relativa, cu exceptia Chinei, nu m-as aventura sa le suflu in ciorba ca alt stat SE-Asiatic. China sau alt hegemon in ascensiune nu va putea provoca Japonia atat timp cat aceasta este parte din sistemul mondial fara sa aiba de-a face cu SUA.

Parca de prin 2007 incoace, s-au ridicat voci si acolo in ideea unei politici externe cu un grad mai mare de autonomie si pragmatism--care ar fi putut merge, daca nu era intrerupta (temporar?) pana la acomodarea Chinei.

In cazul Romaniei, transformarea ceruta pentru intrarea in NATO a constat in prima faza din degradarea TUTUROR capacitatilor de aparare pre-1990 (onor gral Degeratu), in ideea ca faze succesive ar fi trebuit sa reconstituie aceasta capacitate in armonie cu sistemul NATO. Se observa deja 2 diferente fata de Japonia: 1) Romania nefiind invinsa si ne-semnand o capitulare de jure, reformele sale au fost mult mai sinuoase si obiectivul declarat al multora s-a pierdut pe drum; 2) Capacitatea militara a Romaniei este inexistenta, tarile din jurul imediat n-ar putea s-o provoace caci au trecut prin aceleasi procese de re/de-structurare, dar Romania nefiind parte din sistemul mondial decat la nivel foarte superficial, nu se poate estima care va fi reactia SUA la provocari rusesti.

Cred ca am scris destul pe tema asta si trebuie sa precizez ca am facut-o mai cu seama pentru a starni opiniile expertilor militari dela Grup despre reformele militare/de securitate. Va multumesc anticipat, domnilor & doamnelor!
I.I.V  am invatat un cuvant nou: elicita http://en.wiktionary.org/wiki/elicita
en.wiktionary.org
P.FCh Pardon!
I.I.V   M-am bucurat ca am invatat un cuvant nou. PS: imi cer scuze ca am monopolizat un pic mai mult discutia de pe aici, tinand cont ca majoritatea suntem de acord ca avem nevoie de schimbare/reforma si degeaba unii stim ce, daca decidentii nu decid ...
P.FCh Nu-i nicio nevoie de scuze, mai ales cand lucrurile devin interesante. Vedeti dumneavoastra, ce se intampla aici e exemplu de societate civila aflata posibil in avangarda gandului d-lui ministru*general*doctor*[samd] Oprea si altora...

_________________
Cu Oprea si Ontanu aperi cel mult o scara de bloc. Cu amandoi la un loc, desigur.
I.I.V  Oprea ... am vrut sa discut la o manifestare oficiala cateva vorbe cu el si el s-a retras panicat cand m-am apropiat la mai putin de un metru de el ... I-am zambit, dar degeaba, am schimbat doua-trei vorbe si ... s-a retras de parca m-a confundat cu Bin-Laden, chiar daca nu am barba
M.A  Hm ... am asistat cu multi ani in urma, la un doctorat in stiinte militare cu tema : "Formulare tipizate in Armata Romana "...
P.O  Erau tipizate copy&paste?
A.B  Banuiesc ca, la momentul prezentarii Tezei, putine formulare tipizate mai erau in vigoare. "Tipizatele" au un rost in productivitate, in eficienta, in control etc si stim cum s-au schimbat, inlocuit in permanenta. Este posibil ca mult haos si dezorganizare, cu consecinte neluate totdeauna in calcul pot produce astfel de schimbari bulversante pentru o institutie in care ordinea si disciplina erau/sunt esentiale. Asa ca eu nu as rade fara sa ma intreb care a fost scopul tezei...
Nu sunt deloc un sustinator al ordinii imuabile, ci un critic al dezordinii facute cu scopuri distructive.
M.A  '96, aula Academiei Militare . Prezentarea a inceput cu formularea : "Am dat nota telefonica in unitatile subordinate sa-mi trimita cate un exemplar din formularele care le completeaza pe la magazii si depozite .... " ... Mai departe nu mai retin, caci m-a apucat greatza .... Inca e in functie, ipochimenu'... Functie mare...
A.B  In acest caz, retrag ce am spus. Sunt de acord si ca este un ipochimem.
P.O  Zisu? Cătălin? General, în prezent? :))))))