joi, 21 aprilie 2016

Ce impozit platesc multinationalele

Ce impozite platesc multinationalele – 9 aprilie 2016


Smaranda Dobrescu
 

In 2014 ancheta LuxLeaks dezvaluia ca multinationalele nu plateau practic niciun impozit in Europa gratie filialelor lor din Luxemburg. In 2016, "Panama Papers"arata gradul de intindere al disimularilor de patrimoniu operate de elitele financiare si politice atat din Nord cat si din Sud.Jurnalistii pare ca si-au facut treaba. Problema este ca guvernele nu si-o fac pe a lor. Adevarul este ca aproape nimic nu s-a facut din 2008 pana in prezent. Ba s-ar putea constata ca in multe directii lucrurile chiar s-au inrautatit.
Impozitarea profiturilor marilor societati, concurenta fiscala acerba a atind cote nebanuite inEuropa. Regatul Unit de exemplu, se pregateste sa fixeze acest impozit la 17 %, lucru de neimaginat pentru o tara bogata si dezvoltata, protejand in acelasi timp tacticile pradatoare di Insulele Virgine si din alte locuri care adapostesc off-shore-uri ale GB. Daca nu se iau masuri la nivel general, atunci vom sfarsi prin a atinge niveluri de taxare de 12% precum in Irlanda, chiar de 0% sau chiar prin a acorda subventii pentru investitii, asa cum se intampla uneori. iata rezultatul guvernarilor de durata ale dreptei neoliberale.La noi, cota unica este de 16% iar colectarea se face cam in jur de 25%. Poate de aceea fostul ministru Teodorovici gandea in urma cu un an sa taie complet aceasta datorie catre bugetul statului...

 

 .
Tinta e competitivitatea cu China si alte tari care tranzitioneaza dela feudalism la industrializare. Miscarea asta n-o sa-i faca pe occidentali ca romanii, ci o sa-i impinga si mai in urma pe romani.

 

Mihai Ion Turcu Mai in urma nu se poate. Trebuie sa observam incercarile de protectionism ale Ungariei si Poloniei.

 

Prospectiv A-z .
'In urma' era pe scala dezvoltarii socio-economico-umane. Democratia de piata, o sintagma pe care tocmai am vazut-o la textul lui Mircea Platon, a distrus Romania.

 

Mihai Ion Turcu Poate distruge Romania. O reactie imunitara se manifesta, pe ea trebuie contat.

 

Prospectiv A-z .
Da, numai ca distrugerea e asa mare incat nu poti paria decat pe efectele timpului cu conditia existentei unor repere morale. Putem avea si surprize? Cu siguranta, dar discutia basculeaza in alte zone...

Reperele morale romanesti vor trebui sa-si doozeze asteptarile si eforturile pentru a nu fi mistuite de katiusa etichetarilor.

 

Mihai Ion Turcu Morala este in disolutie in general. Ce este mai aproape de viata este "moralul" , se leaga de dorinta de a supravietui ca individ, ca grup, ca mare grup. Acesta poate fi reanimat.

 

Mihai Ion Turcu Guvernarile nu sunt ce constitutional ar trebui sa fie.Este bine ca avem constitutii, conventii trebuind sa limiteze puterea. Magna Charta Libertatum prevedea dreptul vasalilor de a rebela qarmat in conditiile nerespectarii acordului de catre suveran impotriva suveranului. Aceasta era garantia pentru functionalitatea tratatului.Vasalii moderni nu au armate, doar puterea are posibilitatea de a constrange violent pe cei frustrati de drepturile lor constitutionale. Arma alegerilor ca principiu si sursa a legitimitatii puterii a devenit iluzorie. Alegem intre interpusi nu intre puternici puterea actuala fiind la adapostul obscuritatii sofisticate, cum ar fi banii care nu mai masaoara ce la origine masurau ci cuantumul de influenta in afaceri incluzand influenta asupra guvernelor.Problema limitarii influentei banilor asupra puterii democratice exercitate prin reprezentanti a scapat de sub controlul "poporului suveran" prin servitutea reprezentantilor fata de puterea detinatorilor banilori. Masura acestei servituti este costul campaniilor electorale in SUA , exemplul scoala. Fara enorm suport financiar nu poti candida. Sofisticarea sistemului electoral american se leaga de imensitatea federatiei care face imposibila democratia directa, nascuta in orase stat (Atena, Roma) consumata in agora prin vot scrijelat pe scoici sau aclamatii. Nu insemneaza ca precum constitutiile si dependenta totusi de actul alegerii a celor care exercita puterea au devenit simple accesorii formale. Neoliberalismul a violat esenta constitutionalitatii - limitarea puterii, uzand de pacalelala privind detinatorii reali ai puterii, cei 1%.

Distrugerea sistemului educational

Distrugerea sistemului educational – 7 aprilie 2016


Stefan Kovacs
 shared his post.

 

Sunt și eu un pic curios ce se urmărește cu tot haosul ăsta . De la "resetarea clasei politice" și până la distrugerea sistemului educațional-avem tot felul depersonaje patetice- fie că discutăm de dna. Șercan, dna. Moraru, Tapalagă,Cumpănașu și încă mulți alții care aleargă precum iepurii pe benzedrină, fără morcov și fără niște lucruri concrete și de bun simț. Să resetăm clasa politică ! Dăăă...de unde alții ? Există, au pregătire ? Să schimbăm radical acest sistem de învățământ învechit ? Dăăă...cu ce ? Toată această mișcare browniană- chiar dacă am presupune prin absurd că e motivată de bune intenții- nu face decât să distrugă statul funcțional. Dacă mai adăugăm și Molohul de DNA care înghite nediscriminatoriu pe oricine nu e pe placul cuiva (nu știm cine) deja începe sincer să-mi fie frică.

 

 .
Remarcandu-l recent pe Tichindeleanu aici la Grup, am vazut un clip pe youtube in care el explica resetarea ca o manevra a Dreptei neocoloniale de a-si insusi mesajul de reforma al puterii, mesaj care se auzea traditional din Stanga. Adica hotii striga 'Hotii!'

https://youtu.be/7jVSIq-pYzI

 

 

Ovidiu Tichindeleanu: From Oppositional Coexistence to…

YOUTUBE.COM

 

Stefan Kovacs Să fie și dreapta- dar să știm și noi. Și o dreaptă normală la cap, nu madam Guseth și madam Pippidi.

 

Prospectiv A-z .
Tocmai am scris recent despre Dreapta romaneasca, an echo chamber of neocolonism, care nu tine cont deloc de rigorile liberalismului in context romanesc. Niste impostori de colo-colo, domnule Kovacs, iar noi trebuie sa-i numim ca atare cu fiecare ocazie.

 

Smaranda Dobrescu Resetarea s-a impus la noi odata cu schimbarea guvernului Ponta. In acea multime sa-i spun eterogena, se auzeau insa destul de clar sloganurile lui MM. Aici, D-l Tichindelean are dreptate. Pe de alta parte, asa dupa cum spune un filosof francez contemporan, "nu poti critica islamismul de pe pozitii crestine ci poate doarde pe pozitiile atee sau agnostice", asa si D-l Tichindeleanu face critica de pe pozitiile unui political corectness impins la extrem..

 

Prospectiv A-z .
Poate pentru ca Tichindeleanu doreste sa-si pastreze un modicum de consistenta a mesajului/demersului.

Nu stiu ce filozof francez contemporan a spus prostia aia, "nu poti critica islamismul de pe pozitii crestine ci poate doarde pe pozitiile atee sau agnostice," insa reflecta relativismul care ne duce catre paralizie/nihilism. Trebuie sa ne asumam crezurile, nu suntem chiar toti Ba'hai.

In timp ce noi ne lasam paralizati, fundamentele pe care s-au construit valorile noastre ne sunt puverizate, iar fructele valorilor insusite fraudulos de oameni care stiu mai bine/cred mai mult.

 

Stefan Kovacs Discutăm atunci despre un fel de nihilism "de dreapta" pentru că dreapta tradițională- de la Catargiu Barbu și până la actualul domn Trump își cunoaște totuși interesele.

 

Prospectiv A-z . 
Domnule Kovacs, nihilismul Dreptei neocoloniale are ca obiect numai tintele neocolonialismului. Subiectul dela centru stie foarte bine ca nihilismul e numai pentru fraieri, centrul fiind definit tocmai de adeziunea la crezul neo-conservator/liberal.

 

Smaranda Dobrescu Prospectiv A-z nici eu nu sunt Ba`hai si chiar imi aduc aminte ca am criticat ideea bratelor deschise fata de refugiati, neconditionat, situandu-ma de partea Anei Blandiana. poate printre putinii oameni care se considera de stanga si au facut acest gest de less-political corectness.

 

Prospectiv A-z .
Poate ca Tichindeleanu, in tineretea lui, inca mai crede intr-o Stanga consistenta/fara contradictii. Ar fi culmea ca oamenii trecuti de o varsta sa mai creada orbeste in doctrine. Mai cu seama romanii cu experienta ultimilor 26 ani.

Adaptarea GMO la mediu

Adaptarea GMO la mediu – 9 aprilie 2016

 


Dinica Roman
 shared MIT Technology Review's post.
 

Distinsi prospectivi, dumneavoastra ce parere aveti?

 

MIT Technology Review

April 9 at 4:00pm

Weekend Reads: This 2013 feature made the case that GMOs will be important tools for adapting to climate change.
____________________________________________
This weekend we revisit MIT Technology Review stories on the promise and challenges of reinventing our food supply—not to mention making a more creative dinner.

 

 

Why we will need genetically modified foods

Climate change will make it increasingly difficult to feed the world. Biotech crops will have an essential role in ensuring that there's enough to eat.

TECHNOLOGYREVIEW.COM

 

Mihai Ion Turcu Prefer crearea de hibrizi. In ce ne priveste ne-am distrus capacitatea productiva, misiunea nr. 1 este refacerea acesteia tinand cont de greselile proprii (salinizarea si desertificarea) si de urgenta reinvestiri in sistemul de gestiune a apelor , generarea infrastructurilor necesare agriculoturii , zootehniei, si valorificarii productiei, o banmca agricola autohtona, stoparea vanzarii pamantului catre straini. Refacerea institutelor de cercetari agricole si bazei de seminte etc.

 

Prospectiv A-z .
Aici trebuie remarcat ce fac romani ca Alexandra Teodor cu intiative de genul celei pe care am semnalat-o deja:

https://www.facebook.com/alexteodor/posts/10205724216455187

Mircea Albulescu a plecat..

Mircea Albulescu a plecat – 9 aprilie 2016


Prospectiv A-z
 via Adrian Nastase

 

 

 

Mircea Albulescu

  Timp de 50 de ani, Mircea Albulescu m-a insotit. A fost prezent in adolescenta mea culturala, atunci cand asteptam cu nerabdare sa merg sa-l ascult la Teatrul de Comedie sau la Teatrul Natio…

NASTASE.WORDPRESS.COM

 

https://www.facebook.com/alina.nedelea.39/posts/599653796865540

 

Alina Nedelea

April 9 at 3:22am · 

Domnu' Albulescu, 
cand m-a lasat 'corijenta' Gonta, pe motiv ca Doamna Catalina Buzoianu a decis sa interpretez rolul Chirei Chiralina, de Panait Istrate, la teatrul din Braila, ah, Braila, ce oras superb... am crezut ca sunteti un soi de Mesia, cand ati acceptat sa fac parte din clasa dumneavoastra,
De unde sa stiu ca dumneavoastra, pe cat erati de remarcabil ca actor, erati atat de mic ca pedagog. 
M-ati schilodit. Ati insistat atat de mult pe faptul ca nu valorez nimic ca de proasta care eram am avut tendinta sa va cred, desi MIrcea Diaconu, profu de film, a incercat timid sa va explice ca a fi o capra pe scena, nu inseamna ca esti o varza in cinema. 
L-ati muit pe el, m-ati muit si pe mine. Chiar asa, la propriu.
Muieeee, muieeeee, muieeeeeeeee.

Ce voiam sa va zic.
Ah, da. Ca mi.a provocat un soi de voma statusurile unor fosti colegi de clasa care plangeau cu spume astazi pe fb, ca vai ce pierdere, vai cat l-am stimat, vai , dar cat l-am iubit, maestrul, geniul, varza, branza, va iubesc, va ador.
Nu conteaza ca in timp ce erau batjocoriti de dumneavoastra ii aparam cu riscul de a fi exmatriculata. Eu, da. Sau prietena mea din Elvetia.
Ce voiam sa va rog, de-o fi sa dati nas in nas cu Sfantul Petru va rog sa ii spuneti ca, spre deosebire de limbistii dumneavoastra, eu v-am iertat- Si va rog sa-i spuneti ca nu am nici cea mai mica intentie sa intru in Rai. 
Stiti dumneavoastra de ce, profu'.

 

Smaranda Dobrescu Lumea teatrului in intimitatea ei bine ascunsa nu este chiar o poveste induiosatoare.. De aceea e bine sa ne salvam idolii, neincercand sa-i judecam in afara talentului si performantelor actoricesti. Ca dovada, marturisirea socanta si cel putin nepotrivita in acest moment s-a bucurat de o apreciere speciala din partea unui alt monstru sacru...

 

Prospectiv A-z  http://adevarul.ro/.../mircea-albulescu-actor.../index.html

 

 

INTERVIU Mircea Albulescu, actor: „Am văzut cu ochii mei evrei agăţaţi în cârlige…

ADEVARUL.RO

 

Prospectiv A-z  http://www.cotidianul.ro/revoltator-ce-i-s-ar-fi.../

 

 

Revoltător: Ce i s-ar fi întâmplat actorului Mircea Albulescu înainte de deces

COTIDIANUL.RO

 

Prospectiv A-z .
via Draghi Puterity
https://youtu.be/5tiHA22wEqg

 

 

Cursa(1975).avi

Filmul "Cursa" 1975, full Regia: Mircea Daneliuc Cu: Mircea Albulescu

Venitul de baza

Venitul de baza – 5 aprilie 2016


Smaranda Dobrescu
 

"Prin efectul de multiplicator economic al redistribuirii diferite a VB lucrătorilor cu salarii mici și medii, veniturile totale se vor așeza la nivel de țară într-o scală diferită, veniturile celor din jumătatea de jos a scalei crescând. Rezultatul ar putea fi considerat drept o îmblânzire (îmbunătățire) a capitalismului. Întâmplător sau nu, introducerea VB cu acest efect economic favorabil imaginii capitalismului se constituie într-o alternativă a propunerii lui Piketty de impozitare a averilor. Minți mai suspicioase ar putea spune că VB-ul s-a născut nu doar din pierderea slujbelor datorată informatizării masive a societății ci și din inventivitatea celor foarte bogați de a găsi soluții alternative la taxarea propriilor averi."

 

 

Grupul Prospectiv™ : Venitul de baza

BLOG.PROSPECTIV.ORG|BY SMARANDA DOBRESCU

 

Alexandru Botu Cred ca ..." inventivitatea celor foarte bogați de a găsi soluții alternative la taxarea propriilor averi" nu poate fi "corectata" prin astfel de masuri, caci inventivitatea celor bogati este net superioara masurilor administrative pomenite si este cea care sporeste accelerat capitalul. Capitalul Financiar, cel care a devenit cel mai important in practica economica capitalista.Cat timp concentrarea si globalizarea continua accelerat ne indreptam sigur spre o "gaura de vierme".

 

Smaranda Dobrescu Masura venitului de baza va avea un impact colosal si va interesa pe oricine. Este de fapt o masura de subzistenta pentru toti. Este sustinuta general in SUA si cvasi general in UE (atat cat e ea de disipata in mediile politice). Daca fiecare va avea un minim de mijloace asigurate, atunci raportul1% vs.99% se va imbunatati, fara ca cei bogati sa sufere taxarea averilor proprii. Finantarea masurii in SUA se va face practic din taxele tuturor care au venituri din munca. I-au inchis gura lui Piketty si carcotasilor inegalitatii. Lasand aceasta presupunere a mea de-o parte, pana in 2020 vor disparea peste 5 milioane de joburi doar in 15 cele mai dezvoltate tari ale lumii.., lucru aproape sigur.. Ceva trebuia facut, chiar daca mijloacele sunt dificile sub aspect dimensional si al finantarii...

 

Alexandru Botu Optimismul Dumneavoastra Doamna Smaranda Dobrescueste binecunoscut si are la baza inteligenta, bun simt, dreptate sociala. Dar deocamdata Dumneavoastra si noi ceilalti suntem pe partea celor care cer, nu a celor ce impun. Iar guvernarile, tot subordonate celor mai puternici sunt. Asa ca orice seamana cu o concesie pe mine ma pune pe ganduri, nu pentru ca sunt pesimist, ci realist. Am vazut la ce au condus asazisele intelegeri, de coeziune sociala, cu sindicatele.

 

Smaranda Dobrescu Sandu, daca vei avea timp, poate citesti materialul. Este pur si simplu un studiu privind solutiile propuse in diverse tari ale lumii in vederea preintampinarii somajului masiv ce se asteapta cat de curand urmare celei de a patra revolutii industriale. Contributia mea de luat in seama a fost mai degraba in critica solutiilor si enumerarea unor efecte cu impact major in social si economic. Eu nu propun aceasta masura, se pare ca ea va aparea dintr-o cerinta obiectiva care intamplator satisface si un deziderat al celor ce vor sa scape de impozitarea averilor.Rolul sindicatelor prin aceasta masura este mult diminuatin functia de negociere a salariilor. Lumea se va schimba prin acest Venit de baza mai mult decat ne inchipuim azi.

 

Mihai Ion Turcu Aceste mari averi s-au generat in conditii de pace , lipsa razboaielor, si de pace sociala relativa asigurata prin standardul asigurat populatiei, care in aceste conditii a si crescut.La noi standardul scazut produce depopulare selectiva. Oamenii cumsecade emigreaza si nu genereaza substituirea populatiei, se reproduc 1 la 2 sau 0 la 2. Perspectiva , scaderea veniturilor si disparitia locurilor de munca NU mai asigura pacea sociala. Fara pace sociala conditia de stabilitate favorabila afacerilor este anulata. Mentinerea pacii sociale cu forta insemneaza regimuri dictatoriale, politienesti, care nu rezista la nesfarsit, si solutiile criminale (razboi si genocid prin accesul selectiv la ingrijirea medicala si resurse). Preferat va fi razboiul. In conditii de rezboi bogatii pot deveni si mai bogati (iesire violenta din criza de sistem).Daca toate acestea sunt inacceptabile sau prea periculoase ( chiar sunt, fie ca este vorba de razboi mondial fie ca este vorba de mizerie generalizata cu ep[idemii, degenerare, infractionalitate crescuta), atuncea obligatoriu trebuie regandita societatea ca sistem integrat si integrator. Aceasta insemneaza politica si etatism, "stat de drept" separat de "capitalism" . Capitalismul s-a nascut intr-o nisa, orasele medievale cu libertatile si civilizatia lor in conditiile unei lumi feudale agrare. Prin extensia exceotiei nisa a disparut. Socialismul trebuia sa rezolve problema. Conceptul socialist are viciul sau, se bazeaza pe industrialismul de tip capitalist , statul fiind unic capitalist si antreprenor si nu s-a mondializat. Insumi nu sunt atat de expert nici suficient de inteligent pentru a concepe o alternativa.


Smaranda Dobrescu S-ar gasi bani pentru venitul de baza ..
http://www.theguardian.com/.../panama-papers-taxes...

 

 

The Panama Papers prove it: America can afford a universal basic income | Colin…

Oare si Ministrul Schauble?

Oare si Ministrul Schauble ? – 9 aprilie 2016


Draghi Puterity
 

Hopa, un element surprinzator in hartiile panameze. Se pare ca si ministerul de finantze German (via Tipografia Federala) avea un offshore in Panama (Billingsley Global Corporation), prin care derula afaceri cu Venezuela.

 

 

Panama Papers: Schäuble ließ Informanten abblitzen - SPIEGEL ONLINE

Mehrmals wandte sich ein Whistleblower nach SPIEGEL-Informationen an den Bundesfinanzminister. Der Insider wollte über dubiose Geschäfte der…

SPIEGEL.DE|BY SPIEGEL ONLINE, HAMBURG, GERMANY

 

Smaranda Dobrescu Cred ca cu aceasta ocazie s-au inasprit si mai mult relatiile dintre M.Schauble si M.Y. Varoufakis, in legatura cu ceva concurenta in off shore-uri:
http://www.the-american-interest.com/.../varoufakis.../

Varoufakis Charging $60,000 per SpeechDeposit to offshore bank account, please.

THE-AMERICAN-INTEREST.COM

 

Prospectiv A-z .
Asta spune cata incredere au in sistem chiar cei incredintati cu sarcina gestiunii acestuia. ZERO!!!!!!!!!

Nu asa a devenit mare vreo tzara sau vreun popor, atunci s-a sfarsit maretia tuturor, cand oamenii n-au mai crezut.

 

Prospectiv A-z .
Ar mai fi interesant de vazut in ce isi tin astia banii, aur, yuani etc.

 

Gheorghe Gradinaru nu ai sa afli sau daca vei sti poti devenii un om bogat

 

Smaranda Dobrescu Banuiesc ca englezii l-au cercetat pe YV dupa ce Corbyn si l-a ales drept consilier:

 

Smaranda Dobrescu http://blogs.spectator.co.uk/.../jeremy-corbyn-hires.../

 

 

Jeremy Corbyn hires Yanis Varoufakis to advise Labour |…

BLOGS.SPECTATOR.CO.UK

Mantra investitorului aiurit

Mantra investitorului aiurit – 3 aprilie 2016


Stefan Kovacs

Mantra investitorului aiurit
----------------------------------
Una din cele mai mari și mai sinistre prostii făcute de statul român după 1989 a fost ideea că dacă ne dăm chiloții jos și stăm cu fundul la soare o să dea năvală onor investitorii peste noi mai ceva precum șoferii turci pe doamnele de pe centură. În aceste condiții evident că statul nu mai trebuia să facă nimic și vaga creștere economică să depindă dacă Saheb importa suficientă gumă Topi-Top sau dacă Ibrahim aducea prafuri de suc de calitate.
Acuma o minimă logică (n-au avut-o și n-o au nici azi) ar fi trebuit să le spună guvernanților că chestia cu investitorii e o treabă finită. Adică mult mai multe zile decât investitori. Atunci când a fost o poveste de succes relativ- vezi Dacia- a fost cu participarea puternică a statului. 
Nu trebuie să fii specialist în fizică atomică ca să-ți dai seama că în loc să așteptăm niște iluzorii investitori- statul român și-ar putea formula niște obiective decente, normale la cap (adică nu cel mai mare fund de cazan din lume) și care pot fi îndeplinite. Statul român ar putea deschide niște făbricuțe de mâncare, de textile, de piese de schimb pentru casă. Statul român ar putea promova o politică de discriminare pozitivă pentru astfel de făbricuțe (Da dă ce să nu fie concurență ? Dă chestie că sunt făbricuțele statului) și ar putea oferi locuri de muncă la 100-200.000 de persoane- pe puțin- în niște afaceri practice și care produc ceva. 
Câte locuri de muncă aduce un investitor ? Cu mici excepții- mai puțin de 100. Care e treaba cu investitorul ? Păi sunt banii lui și dacă el vrea să investească în gupy glazurați cu susan- asta face. Pe când statul român ar putea investi în lucruri cu un anumit viitor- în special în industria agricolă și servicii. Mă întreb- de exemplu- de ce trebuie să închirieze niște plaje și nu poate să le exploateze singur. Sau de ce nu poate să deschidă 10 Comtim-uri. 
În momentul de față România a devenit un fel de bordel ieftin în care nu contează perversiunea- să vină investitorul. Mai putem schimba ceva ? Da. ne putem descurca din resursele noastre, fără să așteptăm maximul de la investițiile străine ? Iarăși da.

 

Mihai Ion Turcu Statul trebuie sa se ocupe de cateva lucruri serioase care sunt treburi de stat, sosele si cai ferate, cateva industrii cheie, educatie si sanatate publica, prezervarea habitatului ca bun si proprietate nationala, imbunatatiri funciare si irigatii, este destul de simplu.


Prospectiv A-z .
De bun simt ce scrieti acolo, d-le Kovacs. Romanii trebuie sa invete odata despre Washington Consensus si cum NUMAI banii chinezesti au oferit o alternativa la acesta--pomeneam recent aici de o carte care ilustreaza o asemenea miscare la scara intregii Americi Latine.

Ajung din ce in ce mai mult la concluzia ca Ponta a fost tras pe dreapta pe motiv ca s-a vizitat cu chinezii... 

https://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Consensus

Washington Consensus - Wikipedia, the free encyclopedia

The Washington Consensus is a set of 10 economic policy prescriptions considered to constitute the "standard" reform package promoted for crisis-wracked developing countries by Washington, D.C.–based institutions such as the International Monetary Fund (IMF), World Bank, and the US Treasury Departme…

EN.WIKIPEDIA.ORG

 

Stefan Kovacs Statul ar trebui să se ocupe de cetățenii lui și inclusiv de locurile de muncă ale acestora. Nici în 1937, nici în 1947 și nici măcar în 1977 nu s-a stat după pomana investitorului care s-ar putea sau nu să apară.

 

Doina Nicolescu Investitori straini!!! Nu ne-am lamurit ca este una din gogosile inghitite dupa revolutie? A trecut peste un sfert de veac. Inca mai credem ca exista niste straini care din iubire pentru romani vor veni cu bani multi si vor crea o industrie compatibila cu tarile de unde vin?

 

Stefan Kovacs Păi exact. Nu văd de ce statul n-ar putea să investească nu în cine știe ce combinate gigant ci în chestii gen ComTim- care să scoată produse vandabile. Nu-mi trebuie 10 directori- ci un control permanent (ceea ce e într-adevăr dificil pentru un birocrat) și corecturi aduse pe parcursul procesului. Încep cu niște întreprinderi rezonabile- 50...100 de persoane- și găsesc niște legiști bine pregătiți care să poată să susțină că o astfel de instituție nu încalcă cine știe ce legi.

luni, 18 aprilie 2016

Poenaru vs Cucerai & others - Unde anume ma situez eu

Posted on aprilie 18, 2016by Alexandru Racu


Pe site-ul criticatac, Florin Poenaru acreditează ideea că Piața Universității a fost un fenomen deopotrivă antidemocratic și iliberal. Reacția sa vine la reacția de delimitare a diverși foști „golani" față de Marian Munteanu care, spun ei, nu este defel reprezentativ pentru fenomenul Piața Universității. Printre aceștia și Sorin Cucerai, cu care se întâmplă să fi avut un schimb de replici pe această temă chiar cu două zile înainte ca Florin Poenaru să-și scrie articolul. Din nefericire, domnul Cucerai a preferat să coboare discuția noastră sub nivelul unor norme elementare de civilizație. Reacția lui Sorin Cucerai, altminteri psihanalizabilă, este cu atât mai interesantă (și în mod neplăcut surpinzătoare) cu cât, deși m-am dezis de modul în care dânsul înțelege religia, i-am dat însă, în bună parte, dreptate, în ceea ce privește disputa sa cu Florin Poenaru și cei care îi împărtășesc poziția. În sensul în care, nu sunt de acord cu Florin Poenaru că fenomenul PU a fost unul iliberal. Sau, în orice caz, a fost cât se poate de liberal prin raportare la iliberalismul lui Ion Iliescu de la vremea respectivă, iliberalism cu rădăcini bolșevice, rădăcini de care cei care reclamă fascismul Pieței Universității nu se dezic (ba din contră), așa cum se dezic golanii democrați de neolegionarul Marian Munteanu (însă, ce-i drept, nu se dezic și de evoluția ulterioară a unor personaje precum Ana Blandiana, Traian Ungureanu – cel care se referă la musulmani în termeni de „goatfuckers" -, Mircea Mihăieș – cel cu „Matusalem votează" – sau colaboratori ai ÎLD precum Dragoș Paul Aligică și Vladimir Tismăneanu).

Unde am fost de acord cu Florin Poenaru, în bună măsură, e în ceea ce privește dimensiunea democratică a Pieței Universității. În acest sens, fenomenul trebuie înțeles în termenii tensiunii, definitorii pentru modernitate, dintre democrație și liberalism. Revenind, când mi-am exprimat acordul, ca urmare a intervenției unui alt comentator pe pagina mea de facebook, domnul Cucerai și-a ieșit din fire și a trecut la injurii și jigniri. În mod foarte interesant, a simțit nevoia să aducă în discuție și dimensiunea religioasă, cea cu privire la care îmi formulasem obiecțiile mele inițiale. Și spun că faptul cu pricina este foarte interesant deoarece, un alt aspect unde sunt perfect de acord cu Florin Poenaru, este acela că, cel puțin în cazul „golanilor" de dreapta (Sorin Cucerai e un fost „golan" care a trecut de la libertarianism la un liberalism radical de stânga, cu o puternică componentă anti ortodoxă, apartenența la Biserica Ortodoxă Română echivalând-o în una din postările sale de după Colectiv cu apartenența la Partidul Nazist), delimitarea lor de Marian Munteanu are mai puțin de-a face cu distanțarea de manifestări anti-democratice, altminteri destul de eterogene, și pe care Poenaru le include la rubrica definită generic drept „fascism", cât are de-a face cu nevoia „de a salva mitul Pieței …, de a menține intact momentul fondator al anti-comunismului, deasupra oricăror încercări de istoricizare sau problematizare." Cu alte cuvinte, cred că și pentru Sorin Cucerai, Piața Universității este mai mult decât un fenomen politic. Este o religie, cu proprii săi idoli, care, la fel ca orice sectă de acest tip, nu suportă nicio critică venită din partea Ortodoxiei, cu rigorile ei dogmatice, liturgice și canonice. Domnul Sorin Cucerai a mai avut o intervenție e acest tip, la care am răspuns, în care lua la rost Biserica Ortodoxă pe motiv că nu respectă drepturile omului, dar ceea ce voia el de fapt să reproșeze Ortodoxiei era refuzul acesteia de a se topi în panteismul religiei drepturilor omului. De menționat că, în mod paradoxal, exact la fel de vehement (și de multe ori la fel de suburban) reacționează și neolegionarii atunci când le spui că legionarismul e una iar creștinismul cu totul altceva. Vorbim așadar de fenomene de masă, de religii politice (vezi acest text mai vechi despre Ortodoxie și legionarism), care fie atacă Biserica în mod direct, așa cum au făcut-o bolșevicii, fie încearcă să o captureze, transformând religia tradițională într-un combustibil menit să satisfacă obiectivele terestre ale mișcării. 

Mai jos postarea inițială a lui Sorin Cucerai la care am dat share, comentariul meu, și, în fine, discuția de la rubrica de comentarii:

 

Postarea lui Sorin Cucerai:

Inspirat de Mihaela Miroiu, simt nevoia să fac, la rândul meu, unele precizări legate de Piața Universității din 1990 și de Marian Munteanu.

1. Cine spune că Golaniada a fost o manifestație legionară, sau cel puțin legionaroidă, greșește. Intenționat sau nu, habar n-am și nu mă interesează. Și când spun „greșește", mă exprim cât pot de decent și de eufemistic.

2. Din balconul Facultății de Geologie au vorbit Gabriel Andreescu, Florin Iaru, Doina Cornea, Radu Filipescu, Ana Blandiana (infinit mai democratică decât personajul de azi), Lucian Pintilie, părinți ai celor uciși pe 21 decembrie 1989 și mulți alții ale căror credințe democratice nu pot fi în niciun fel puse la îndoială. Ascultați versurile Imnului Golanilor: nu au nimic antidemocratic, și cu atât mai puțin pro-legionar în ele.

3. Spre deosebire de azi, când e evident opresivă și (ultra-)conservatoare, în 1990 religia era eliberatoare și revoluționară: deschizătoare de lumi noi și dătătoare de sensuri noi lumii. Plus că era mai degrabă anarhică și voioasă, luând în răspăr poncifele vremii, nu ca azi, când e neguroasă, puternică și încrâncenată, izbind cu pumnul poncifelor ei în orice adiere de libertate.

Pe scurt, să spui „Tatăl nostru" în 1990 era o declarație de frondă; azi, e o declarație de supunere ternă și de închidere a minții și a inimii. În 1990, Dumnezeu era cool și hip, era anti-ponciful și anti-norma, la fel de cool și de hip cum e azi să fii ateu (sau cel puțin secularist) și să râzi de norma care obligă babele să pupe moaște. Spiritul de libertate era același, doar forma era diferită. Iar cei care între timp au preluat, cu îndârjire, forma de atunci, au ucis spiritul.

4. N-aș vrea să uitați că la Revoluție au murit oameni. Mulți. Foarte mulți. Nepermis de mulți. Și că moartea violentă a unui număr atât de mare de oameni provoacă o traumă socială uriașă. Ca să înțelegeți, gândiți-vă la trauma provocată de tragedia de la Colectiv. Înmulțiți cu o mie, sau mai bine cu un milion și veți înțelege ce simțea societatea românească în primele luni ale lui 1990.

Într-un asemenea context, recursul la religie e perfect inteligibil. Mai ales când religia nu e ofensatoare la adresa victimelor sau a rudelor lor. Întrebați orice antropolog și vă va explica de ce.

Privite cu ochiul de azi, desele îngenuncheri din Piața Universității par șocante. În contextul de atunci, ele vindecau o traumă, turnau un fel de balsam pe rana deschisă a faptului de a fi contemporan cu acei morți nevinovați. Era un mod de a mai fi, cumva, alături de ei și de a-i lăsa, încetul cu încetul, să plece în liniște.

5. Și dacă tot am pomenit de context, aș vrea să nu uitați că în 1990 URSS continua să existe. Și că, la noi, FSN decisese să devină, pe lângă putere legislativă și executivă, și partid politic. FSN tocmai devenise, cu alte cuvinte, partid-stat – într-o țară care tocmai se desprinsese de regimul partidului-stat printr-o revoluție violentă.

În condițiile astea, temerea că Revoluția avusese loc în zadar și că se va reveni la regimul de dinainte, într-o formă re-coafată, era pe deplin legitimă (sau cel puțin perfect inteligibilă), mai ales când reprezentanții puterii nu păreau deloc să se sinchisească de faptul că sunt un partid-stat, ba dimpotrivă, susțineau întruna că opțiunea transformării în partid-stat era justificată și legitimă – și agresau fizic și verbal pe toți cei care îi contraziceau. (Nu uitați că mineriada din iunie 1990 a fost deja a treia mineriadă, nu prima.)

6. Marian Munteanu avea convingeri legionaroide încă de pe atunci. Dar lucrul ăsta e irelevant, pentru că nu era cunoscut decât de colaboratorii săi din conducerea Ligii Studenților și de unii colegi de-ai lui din Facultatea de Litere.

Meritul uriaș al lui Marian Munteanu a fost acela că pe întreaga durată a manifestației din Piața Universității nu a încercat în niciun fel să își impună convingerile asupra publicului care se aduna seară de seară. Nu a încercat nici măcar să și le exprime public. A lăsat manifestația să curgă liberă, așa cum vroia ea, fără să impună nimic. Dacă nu făceai parte din cercul lui de apropiați sau de colaboratori, habar n-aveai că omul e legionaroid.

Pe scurt, legionarismul lui Marian Munteanu nu a avut nici cea mai mică influență asupra Pieței Universității.

7. Lăsați, așadar, Piața Universității în pace! Nu-i mai atribuiți, retrospectiv, legionarismul profesat de Marian Munteanu, care nu a devenit public decât abia în 1992, odată cu apariția Mișcării pentru România.

La fel, nu mai încercați să-l spălați pe Marian Munteanu de legionarism prin recurs la calitatea lui de lider al Pieței Universității. Dacă Ion Iliescu a fost și rămâne un bou, nu încercați, vă rog, să deveniți boi (sau vaci) de sens contrar. Mulțumesc!

 

Comentariul meu inițial 

Nu sunt de acord că Iliescu a fost un bou. Cred că a fost și este mult mai inteligent decât mai toată clasa politică actuală, cu mici excepții. Și cred că a fost și mai puțin naiv decât golanii din Piața Universității, atât în sensul că a fost mai matur, cât și în sensul că a fost mai machiavelic.

De asemenea, ar trebui precizat că „Iisus Hristos, ieri și azi și în veci, este același" (Evrei 13, 8). Nu Dumnezeu se schimbă, ci oamenii. Iar unii oameni vor să împlinească voia lui Dumnezeu, în timp ce alții, care nu vor decât să fie „hip și cool", se vor folosi de Dumnezeu când e la modă și se vor lepăda de El când devine demodat. Sau își vor face un Dumnezeu după voia inimii lor, ea însăși dictată de modă, indiferent că e Dumnezeu „de dreapta" sau „de stânga". E și moda o ispită, uneori mai puternică decât persecuția. De aceea, nu trebuie nici să ne entuziasmăm când se practică rugăciunea în public, nici să disperăm când se practică huiduitul Bisericii. Adevărul rămâne același, calea rămâne îngustă și puțini o află, iar ce e val ca valul trece.

Acestea fiind spuse, deși când vine vorba de religie, autorul operează, în cel mai bun caz, cu jumătăți de adevăr, pe de altă parte, lămuririle sale sunt binevenite și, mai mult, denotă o abordare umană, lucru tot mai rar întâlnit în climatul general de oportunism și înregimentare ideologică. Ideea că ar exista o legătură necesară între rugăciune, inclusiv rugăciunea făcuta în public, și legionarism, e o mizerie comunistoidă. În schimb, deși religia poate funcționa în multe moduri, există o legătură posibilă (necesară, în cazul autenticului creștinism) între religie și rezistența la opresiune. Legătura a fost demonstrată în foarte multe ocazii și în contexte istorice foarte diferite. Că în România și în Estul Europei contextul istoric era cel care era, nu este ceva care li se poate imputa golanilor de la Universitate, ci mai degrabă (deși, evident, nu exclusiv) lui Lenin și Stalin, între care există o legătură mult mai strânsă decât cea dintre rugăciune și legionarism.

 

Discuția din subsolul postării:

Adrian Banateanu Desigur aia cu mai bine mort decit comunist este o manifestare de democratie. iar chestia cu boul de iliescu spune mai multe despre autor. In plus se uita ca dupa 20 mai 90 democratia era contestata de catre cei din piata universitatii. Fiindca nimeni nu a contestat alegerile acelea . Si chiar asa de cind este Dumenzeu inconstant ? Scria Victor Hugo unii zic maica noastra e Biserica fiindca vor sa o foloseasca drept servitoare pentru iteresele lor .

Alexandru Racu E clar că ăia din Piață aveau o problemă cu democrația. Pe de altă parte, și Iliescu avea o problemă cu liberalismul, cu tot ce implică acesta din urmă, inclusiv libertățile civile elementare. Sigur, astea două, liberalismul și democrația, sunt două elemente aflate în tensiune, și nu e ușor să le ții împreună. Cu atât mai puțin într-o societate polarizată, cum era cea românească. Iar ca urmare a fenomenului PU, și a felului în care s-a sfârșit, societatea românească s-a scindat între o democrație antiliberală și un liberalism antidemocratic și antisocial care, în cele din urmă, a și câștigat bătălia, cu sprijin extern masiv (vedeți articolul din Adevărul postat ieri). Oricum ar fi, într-un fel se vedeau lucrurile atunci, în alt fel se văd acum. Nu există nicio linie dreaptă între PU 1990 și Marian Munteanu reloaded 2016. S-au întâmplat diverse lucruri între timp, criza economică, criza Uniunii Europene, datorită cărora fenomenul Munteanu reloaded a putut deveni o realitate.

Sorin Cucerai „Ăia din Piață aveau o problemă cu democrația"?!? Ești sigur că ai citit punctul 5 din postarea mea? Și cum plm ai ajuns la concluzia că a fost vorba despre un conflict între liberali (nedemocrați) și democrați (neliberali)?!? Habar n-ai despre ce vorbești, dar fantazezi absurd ca să-ți iasă ideologia. Ești ca Levente Viski ăla: ignori fapte istorice ca să-ți iasă găselnița ideologică. Dezamăgitor. Dezamăgitor rău de tot :(((. Jignești prin interpretările tale stupide oameni vii care-au participat direct la lucrurile de care povestesc, dar te pretinzi creștin doar pentru că dai lecții despre metoda corectă a pupatului de moaște. Cât despre „democratul", „inteligentul" și „maturul" de Iliescu, ia-ți-l și bagă-ți-l în cur! End of story!

Alexandru Racu Regretabilă intervenție, dar hai totuși să încerc să îți și explic, calm și politicos, ce anume am vrut să spun. Democrația și liberalismul, politic sau economic, nu sunt unul și același lucru. E o chestie elementară de teorie politică. Și la modul elementar, democrația se rezumă la numărul de voturi, liber exprimate, fără să mai discutăm maniera în care s-a format voința electorală (atâta timp cât nu avem de-a face cu evidente constrângeri și amenințări) sau cadrul legal pentru care optează ea – spre exemplu unul în care libertatea presei este respectată la standarde acceptabile. Acestea fiind spuse, în momentul în care ai cam 80% din populație care spune că ea îl vrea pe Iliescu, că e comunist cu față umană, iar o minoritate de cât (10-15%?) spune că Iliescu de fapt nu trebuie să fie președinte (n-ar trebui să poată să candideze, mai exact) pentru că a fost comunist, iar comunismul e inuman prin definiție, deși pentru cei mai mulți dintre ăia a însemnat ridicarea din mizerie, atunci se cheamă că minoritatea respectivă are o oarecare problemă cu democrația, nu? Iar când lucrurile se decid la alegerile din 20 mai în termeni numerici precum cei descriși mai sus, însă ăia continuă să ocupe centrul capitalei timp de aproape o lună, pe motiv că Iliescu e comunist, iar comuniștii nu ar trebui să fie la putere, indiferent ce zice majoritatea proastă, înseamnă că ai o problemă cu democrația, nu crezi? Repet, cu democrația, nu cu democrația liberală, care este o altă poveste. Acum, după cum a rezultat și din postarea mea, care văd că te-a supărat atât de mult, eu nu contest puritatea idealurilor multora dintre participanții la acea manifestație. Problema e că România intra într-o perioadă de tranziție economică, iar lumea, speriată, dar și manipulată, striga că nu ne vindem țara. Între timp, ăia din piață strigau Jos Iliescu și nu e clar câți dintre ei aveau idee ce anume presupune varianta lor de democrație în termeni economici. Dar nu-i nimic, că între timp veneau să-i învețe agențiile licuricești de promovare a democrației cum stă treaba, iar spre deosebire de ăia care îl urmau pe Iliescu, care erau toți fie ticăloși, fie manipulați, ăștia care începeau să învețe lecția democrației de la americani erau toți deștepți și curați. Că după asta ăia care strigau nu ne vindem țara chiar au ajuns pe drumuri, în timp ce ăilalți au progresat și au făcut cariere în presă, think tankuri, instituții de stat și onguri, că monopolul mediatic al FSN-ului a fost spart tot cu ajutor de la Marele Licurici, formând o generație de portavoci care au promovat schimbarea în termenii unui neoliberalism brutal, contează mai puțin, nu? Important e să păstrăm noi intact mitul sfintei tinereți democratice și înțelegerea pe cât de naiv, pe atât de maniheistă, a conflictului Iliescu vs. tinerii frumoși. Și să-i acuzăm de habotnicie pe cei care încearcă să sublinieze că lucrurile sunt totuși ceva mai nuanțate. În fine, mă tem că atitudinea față de persoanele care au o altă părere, altminteri exprimată în mod civilizat și argumentat, spune multe despre profunzimea convingerilor „democratice" ale unei persoane, forma fiind mai relevantă, în cazul de față, decât conținutul, altminteri și el destul de subțire. Nu știu dacă prin asta te dovedești a fi un continuator al spiritului Pieței Universității (nici nu ești prima persoană venită din zona respectivă pe care am cunoscut-o și care suferă de tulburări similare), dar dacă da, cred că așa se explică și multe din problemele României. Cât privește creștinismul, și cu asta închei, eu nu am pretins niciodată că sunt altceva decât un păcătos de confesiune creștin-ortodoxă, care își asumă mărturisirea de credință în integralitatea ei, fără updatări moderniste, și care mai are foarte mult de lucru când vine vorba de punerea în practică a principiilor ei. Până una alta, reușesc totuși să nu îmi înjur interlocutorii, chiar și atunci când mă înjură ei. E puțin, extrem de puțin, dar, slavă Domnului, e totuși un început.