De ce trebuie lichidata stanga? – 8 februarie 2015
Adrian Severin
De ce trebuie lichidată stânga?De când m-am implicat în lupta politică internațională două tendințe m-au frapat și contrariat: insistența în demonizarea partidelor de stânga (ca și când ele ar fi jucători din afara sistemului democratic) și timiditatea exponenților stângii în a combate politicile partidelor de dreapta. De ce oare se întâmplă așa?
Recent, trecând printr-o comună din preajma Bucureștiului, am văzut un afiș uriaș plasat deasupra șoselei, afiș pe care cu frumoase litere gotice erau scrise cuvintele „Cruciadă împotriva comunismului!”. Împotriva cui?! – m-am întrebat cu mirare, privind la cei câțiva țărani abrutizați care se chinuiau să înlăture noianul de zăpadă ce acoperea sărăcăcioasele lor gospodării capitaliste. Lozinca respectivă fusese de actualitate la începutul celui de al doilea război mondial când mareșalul Antonescu recursese la o formulă asemănătoare, dublându-o și cu o decorație omonimă, spre a-i mobiliza pe români în lupta cu bolșevismul. De ce mai este nevoie de o mobilizare similară în 2015 când comunismul românesc nu mai există nici măcar la nivel de strigoi și când ceea ce afectează viața oamenilor este criza capitalismului neo-liberal?! De fapt nu despre comunism este vorba ci despre partidele stângii, în scopul lichidării cărora se alimentează confuzia între social-democrație și bolșevism. De ce?
Pentru a răspunde acestor întrebări, în condițiile în care diferențele dintre stânga și dreapta sub aspectul discursului public sunt tot mai dificil de observat, trebuie făcut apel la istorie.
În mod tradițional stânga a fost partidul muncii iar dreapta partidul capitalului. Cu alte cuvinte, partidele de stânga au sintetizat și reprezentat interesele celor care își asigurau existența din câștigurile aferente prestării unei activități profesionale; adică din muncă. Partidele de dreapta au sintetizat și reprezentat interesele celor care își asigurau existența din câștigurile aferente interpunerii în schimb și realizării de investiții; adică din specularea circulației banului. Ambele categorii sociale sunt respectabile; la fel ca și cele două tipuri de venituri pe care le realizează.
Diferențele privind modul de operare, nivelul averii și stilul de viață sunt, însă, enorme. Societatea muncii este preocupată în primul rând de apărarea dreptului câștigat, în timp ce societatea capitalului de apărarea dreptului de câștigat. Cea dintâi este interesată, așadar, de securitatea statică a circuitului civil în timp ce cea din urmă vizează securitatea dinamică a acestuia. Cea dintâi dorește stabilitatea în muncă, pe când cea din urmă preferă flexibilitatea pieței muncii. Cea dintâi este favorizată de concurență – care ieftinește bunurile și serviciile, premiind, totodată, meritele – iar cea din urmă de monopolism – care conservând clientela mărește profiturile. (Există, într-adevăr, și o stângă a dreptei care vede în onestitatea concurenței libere potrivinice monopolismului garanția accesului tuturor la clientelă în funcție de merite și care înțelege că protecția muncii este o premisă pentru creșterea producției și a productivității dar inclusiv aceasta este condusă de logica măririi profitului prin accelerarea circulației banului. După cum există și o dreaptă a stângii care admite că pentru a avea ceva de redistribuit mai întâi trebuie să produci și de aceea capitalul la rândul său trebuie ocrotit dar și pentru ea, în ultimă instanță, egalitatea este mai importantă decât libertatea și interesele masei muncitoare mai demne de susținere politică decât interesele indivizilor posesori de capital.)
Pentru cei de stânga statul – care reglementează, protejează și păzește – este soluția, în schimb pentru cei de dreapta statul – intervenționist, redistribuitor de venituri și colector de impozite – este problema. Din acest punct de vedere, munca are nevoie de protecție în timp ce capitalul are nevoie de libertate. Dreapta pune accentul pe înavuțire; stânga pe redistribuție. De aceea munca are în statul democratic un aliat esențial spre al cărui adăpost fuge într-una, iar capitalul un adversar temut de care fuge în străini atunci când nu îl poate învinge. Totodată, dacă munca are nevoie de stat spre a civiliza capitalul (respectiv spre a-l pune în slujba tuturor, a cetății și cetățeanului), capitalul are nevoie de stat pentru a domoli pretențiile muncii (respectiv spre a limita creșterea costului muncii cu impact negativ asupra profitului).
Pe de altă parte, iubind sau acceptând riscul, lumea capitalului pe de o parte, se îmbogățește mai mult și mai repede dar, pe de altă parte, elimină din rândurile ei pe cei mai puțin pricepuți ori mai puțin norocoși, care falimentând (adică pierzând banul și rămânând doar cu brațele) îngroașe rândurile lumii muncii. În ceea ce o privește, lumea muncii, iubind prudența, acumulează avere într-un ritm mult mai lent și de aceea, în timp ce din punct de vedere numeric este tot mai numeroasă, din punctul de vedere al puterii economice este tot mai slabă. Decalajele de avere și cele de putere care, astfel, cresc într-una, determină comportamente diferite atât în viața privată cât și în cea publică.
Treptat asemenea diferențe devin sursă de înstrăinare, frustrare și conflict. Organizarea democratică a societății face ca atari conflicte să se rezolve pe cale pașnică prin intermediul partidelor politice care se confruntă pe terenul instituțiilor statului.
Munca și capitalul s-au înfruntat pentru prima dată în formule instituționalizate și consensual reglementate în cadrul statului național, al statului modern. La început, în condițiile democrației cenzitare, adică ale sistemului în care decizia politică aparținea „producătorilor de avuție” prin speculație iar nu „consumatorilor de avuție” pentru întreținerea muncii, capitalul a fost mai atașat de stat întrucât îi controla acțiunea și îl putea folosi spre a disciplina munca astfel eficinetizându-o. În atari circumstanțe, partidele stângii s-au opus statului limitat la funcția de „paznic de noapte al capitalului”, plasându-se pe poziții internaționaliste. Dreapta era națională; stânga internaționalistă. Prea slabă pentru a câștiga bătălia politică internă prin mijloace nerevoluționare, stânga a căutat o putere de completare prin solidarizare transnațională.
Trecerea la votul universal a inversat raportul de putere. Partidele stângii au adus în balanța puterii numărul superior al celor fără de putere și astfel aceștia au ajuns să determine decizia politică dirijându-o, evident, în direcția intereselor muncii. Statul național a devenit astfel principalul instrument al redistribuției averilor ori a mijloacelor înavuțirii, încetând a mai fi doar paznicul lor. Având la dispoziție un asemenea stat munca a căutat maximizarea protecției obținute de la el așezându-se pe baze naționale, respectiv cerându-i să intre în concurs cu celelalte națiuni organizate politicește și întărindu-l în așa fel încât să poată câștiga întrecerea cu acestea. Astfel stânga s-a naționalizat.
Cum a reacționat dreapta la această sfidare? Pe de o parte, încercând să introducă în politica sa ideile stângii și făcând concesii exigențelor muncii. Neputând anihila influența numărului, a încercat să se alăture majorității sociale. Astfel s-a ajuns la situația bizară în care ideile stângii au câștigat în timp ce partidele stângii au pierdut. Problema a fost, însă, că o asemenea adaptare s-a realizat pe seama profitului, adică prin sacrificarea, fie ea și parțială, a legii de aur a capitalului – câștigul. De aici a doua soluție reactivă a dreptei: fuga de controlul statului, refugiul în afara statului național. Dreapta a devenit astfel internaționalistă. Un internaționalism definit, însă, nu pe terenul solidarității ci pe acela al evaziunii, și organizat nu de manieră democratică ci de manieră oligarhică.
Așa s-a ajuns ca „munca naționalizată” să intre în confruntare cu „capitalul globalizat”. Raportul de forțe dintre muncă și capital s-a schimbat dinnou, acum fiind iarăși favorabil capitalului. Statul este azi mai degrabă al muncii sau în orice caz mai apreciat de masa muncitoare (care domină numericește societatea / demosul) dar el este mult mai slab față de oculta plutocratică globală scăpată de sub control statal. Piața globalizată devenind mai puternică decât statul național sau cel puțin autonomă față de el, capitalul a ajuns dinnou să își impună voința în detrimentul muncii.
Corespunzător celor două tipuri de reacție ale capitalului, respectiv ale dreptei, la acțiunea civilizatoare a statului muncii, dominat la un moment dat de partidele stângii, relațiile internaționale cunosc două realități complementare.
Acolo unde dreapta a învins stânga prin însușirea ideilor ei, munca a ajuns la un grad de satisfacție care face inutilă confruntarea cu capitalul național. Acolo șovinismul bunăstării stă la baza unei solidarități care nu mai este propriu-zis națională ci imperială. Munca și capitalul, stânga asimilată de dreapta (formal structurată într-o stângă-caviar și o dreaptă neo-conservatoare), stau în spatele hegemonismului prin care se tinde la asigurarea mijloacelor externe necesare perpetuării confortului intern. În acest caz lupta dintre muncă și capital s-a transferat exclusiv la nivel internațional și s-a transformat în confruntarea dintre statele bogate și statele sărace.
Cea de a doua realitate constă în războiul plutocrației globale, a capitalului transnațional împotriva statelor naționale care, dacă ar ajunge să se federalizeze în cadrul unor democrații transnaționale ar reuși să îi impună dinnou puterii banului trecerea în slujba cetățenilor și cetății. Din această perspectivă alianța națiunilor imperiale cu plutocrația transnațională împotriva forțelor de stânga sau forțelor muncii care susțin statul național apare logică.
Există desigur și forțe naționale de dreapta. Există și capital național fără ambiții hegemonice. Această dreaptă și acest capital, odată plasate exclusiv în cadru național sunt, însă, mai slabe decât forțele stângii; pentru simplul motiv că la nivelul oricărei societăți, după cum s-a mai spus, în mod firesc cei care se aliniaza la stânga sunt mai mulți. De aceea, având rădăcini sociale mai adânci și fiind dependente de mase care le pot oricând impune conduita, partidele de stânga sunt mai greu controlabile din afară și, deci, trebuie anihilate, demonizate, lichidate. Nu pentru că sunt de stânga (asta nici nu mai contează) ci pentru că sunt naționale. Naționale și populare (în sensul că sunt susținute de populație, așa cum se întâmplă în chiar aceste zile în Grecia unde cetățenii au ieșit în stradă spre a susține guvernul Syriza împotriva Troicii care reprezintă oligarhia internațională).
Lichidarea stângii se realizează prin două metode. În primul rând prin demonizarea partidelor de stânga și prezentarea lor ca partide anti-sistem sau din afara sistemului democratic. În acest sens stânga politică este echivalată cu corupția și dictatura. Din aceste motive i se interzice, pur și simplu, accesul la putere. Modalitățile sunt multe. Dezinformarea, intoxicarea și manipularea opiniei publice sunt numai unele dintre ele. Mass media, infestată de agenți formatori de opinie sub acoperire, dar și instrumentarea rețelelor sociale de comunicare virtuală joacă un rol nefast în acest proces. Folosirea justiției în cooperare cu serviciile secrete (evident politizate și controlate din afara țării) pentru eliminarea tuturor elitelor politice naționale – de stânga sau pretins de stânga – este o altă modalitate. Presiuniele externe fățiște sau falsificarea directă a rezultatului alegerilor li se adaugă. Toate au fost utilizate și în România.
În al doilea rând, stânga este lichidată din interior prin pervertirea identității ei. Cu lideri mai interesați de cursele de mașini decât de injustiția socială, care își țin adunările între două partide de vânătoare sau vin la întruniri cu iahturile personale, care umblă în mașini de superlux sau își construiesc vile opulente, care își petrec vacanțele în stațiunile frecventate de oligarhii lumii și caută să facă afaceri cu aceștia, despre ce stângă se poate vorbi. În a sa „Ars poetica” Horatiu spunea „Si vis me flere, dolendum est primum ipsi tibi” („Dacă vrei să mă faci să plâng mai întâi trebuie să te doară pe tine.”). Fără a exclude posibilitatea excepțiilor, cum este posibil, oare, ca aceia care au, să simtă durerile celor care nu au; ca aceia care se hrănesc cu caviar să știe gustul ciorbei reîncălzite? Există și oameni de afaceri care suferă pentru șomeri. Există bogați care fac acte de caritate față de săraci. Când, însă, majoritatea zdrobitoare a conducerii unui partid autointitulat social-democrat trăiește din dividendele produse de societățile în care membrii săi sunt acționari iar nu din salariu, cum să înțeleagă frământările muncii sau să aibă același fel de viață cu masa salarială? Nu este nimic rău în a fi patron, comerciant sau investitor, industriaș sau moșier, dar dacă aparții acestor categorii este mai firesc să mergi în partidele de dreapta iar nu în cele ale stângii. Această „stângă caviar” a distrus adevărata stângă tot așa precum au făcut-o propaganda și acțiunile subversive ale dreptei internaționale.
Găsim aici răspunsul la cea de a doua întrebare pusă la începutul prezentei analize. Liderii actuali ai ceea ce se numește stângă socialistă, social-democrată sau laburistă nu apără cu vigoare valorile stângii pentru simpul motiv că ei nu sunt de stânga, nu aparțin universului muncii ci sunt niște capitaliști sub acoperire, un fel de cioară vopsită care solicită aplauzele mulțimii pretinzând că este papagal. Ei îmbracă vestmântul modest al stângii nu pentru că așa se simt bine ci pentru „a da bine” în fața săracilor; timp în care salivează cu gândul la masa bogaților. Bogați ajunși mult mai credibili și mai respectabili întrucât mănâncă exact ceea ce spun că le place și cărora le place exact ceea ce spun. Așa a dispărut stânga adevărată de aproape pretutindeni. Este cazul în România dar nu numai.
În concluzie, lupta globală împotriva stângii nu (mai) este lupta dintre ideologii ci lupta puterilor hegemonice (statale și nestatale) împotriva statului național. Cei ce vor să lichideze stânga nu vor să lichideze un program de guvernare ci statul național. Aceasta într-o lume în care capitalul s-a globalizat și nu mai dorește să fie supus nici unui control politic și în care globalizarea a redeșteptat ambițiile hegemonice ale națiunilor bogate. Iată de ce noua stângă trebuie să se inventeze și să își definească identitatea în primul rând la nivel internațional în bătălia pentru apărarea statului național, pentru salvarea națiunilor sărace și pentru edificarea democrației transnaționale.
Stânga nu mai este relevantă și nu mai are aproape nimic de spus pe plan intern, acolo unde ideologiile practic s-au contopit. Ea are totul de făcut pe plan internațional acolo unde se confruntă acum în realitate capitalul și munca, oligarhia (consolidată) și democrația (emergentă), neoimperialismul și națiunile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu