Cinci premise ale implementarii modelului economic distributist – 26 octombrie 2014
Adrian Costea
Cum am putea rămâne români, creştini, liberi şi prosperi pe timp de furtună, când corăbiile cu sclavi din jur se scufundă?
adevarul.ro
Motto: „Proprietatea este precum bălegarul: folositoare când
este răspândită, urât mirositoare odată ce a fost adunată într-o singură
grămadă mare." 1. Democraţia economică, un deziderat de milenii al
omenirii- încă de la Aristotel, care clasifica polisurile greceşti după
criteriul corectitudinii împărţirii bunurilor, în baza meritului personal.
Filozoful grec a folosit pentru prima oară conceptul de „dreptate
distributivă". Important de adăugat că acesta admitea că nu există un
model universal de cetate ideală. Deducem de aici că vechii greci ne-au lăsat
principiile de bază pentru realizarea unei democraţii economice, fără de care
democraţia politică este incompletă. 2. Necesitatea de a redefini ştiinţa
economică. Cuvântul economie provine din grecescul oikos nomos (conducerea/
administrarea casei). Economia, având ca obiect de studiu activitatea umană şi
relaţiile interumane, se doreşte a fi o ştiinţă socială, umanistă. Economiştii
ultimelor două secole s-au îndepărtat tot mai mult de sfera ştiinţelor sociale,
reducând totul la date statistice, prelucrate de maşini de calcul. John
Chrysostom Médaille, economist american şi teoretician contemporan al
distributismului, rezumă totul prin următoarea afirmaţie: Economia, încercând
să reducă totul la cifre, nu a reuşit decât să ajungă analfabetă. 3. Putem
învăţa din lecţiile trecutului despre originile actualului status-quo şi, mai
ales, despre cum poate fi schimbat. Istoricul Mircea Platon afirmă că secolul
al XVII-lea a fost un moment cheie al istoriei: s-a făcut saltul de la o
economie domestică, ce avea la bază principiile moştenite din Antichitatea
greacă, la care se adăuga morala creştină a Evului Mediu, la o economie
politică, tendinţă afirmată în Franta lui Ludovic al XIV-lea- mercantilismul
colbertist (după numele lui Jean Baptiste Colbert, ministru de finanţe al
Regatului Franţei, 1665-1683). Economia, dintr-o ştiinţă ce oferea sfaturi
practice de administrare a gospodăriei, devenea una care oferea principiile de
guvernare economică a statului. De aici până la statul- Leviathan descris de
Thomas Hobbes nu a fost decât un pas. Mercantilismul sau socialismul monarhic
devenea doctrina economică a statului absolutist, ajuns destul de puternic
pentru a fi un „nivelator de interese locale", favorizând o mică oligarhie
aristocratică şi financiară- nobilimea de curte, marii proprietari de
manufacturi (predecesorii marilor industriaşi) şi marea finanţă. Reacţiile la
mercantilismul francez s-au concretizat prin apariţia curentului economic
fiziocrat (având ca reprezentant principal pe François Quesnay), care promova
respectul proprietăţii private şi reprezenta interesele micii nobilimi
provinciale, micilor agricultori şi meşteşugari. În ajunul Revoluţiei de la
1789, criza economică ce cuprinsese Franţa era una de reprezentativitate
economică şi politică. Din păcate, fiziocraţii celei de-a doua generaţii nu au
fost la fel de vehemenţi în ceea ce priveşte discursul despre descentralizarea
statului şi restaurarea micii proprietăţi, administraţia regală reuşind să-i
atragă de partea sa- un avertisment al istoriei ce ar trebui să fie luat în seamă...
4. Nu mai putem rezolva problemele recurgând la acelaşi mod de gândire care
le-a provocat, parafrazându-l pe Albert Einstein. Un sfat valabil încă de la
decăderea Imperiului Roman, prima civilizaţie complexă din istorie. În secolele
IV-V, profunda criză economică prin care trecea Imperiul se dorea a fi
rezolvată prim mărirea impozitelor proprietarilor mici şi mijlocii, marii
proprietari fiind scutiţi de această obligaţie. Asta în condiţiile în care
tocmai distrugerea clasei de mijloc fusese una din cauzele principale ale
impasului economic. Războaiele de cucerire din secolele precedente nu au adus
numai glorie Romei, ci şi o clasă de îmbogăţiţi cu o acerbă dorinţă de acumula
tot mai multă putere, în cadrul unei economii sclavagiste. Şi alte societăţi antice
şi-au găsit sfârşitul într-un mod asemănător: conform celor mai recente
cercetări arheologice, cauzele dispariţiei civilizaţiei mayaşe au fost legate
de degradarea mediului şi ascensiunea unei clase de bogaţi care monopolizase
resursele naturale. Mergând pe aceeaşi linie cu afirmaţia lui Einstein,
americanul Kevin Carson caracterizează actuala ordine socială în următorii
termeni: Scopuri paleotehnice cu mijloace neotehnice, în eseul cu titlu
sugestiv „Vin nou în sticle vechi". Vine să întărească această idee
existenţa economiştilor care promovează la TV principiile capitalismului de
secol XIX sau a celor care susţin o lege a proprietăţii intelectuale în epoca
digitală. 5. Restaurarea micii proprietăţii, echivalentă cu o restaurare a
normalului şi a substanţei limbajului. După cum remarcă istoricul Mircea
Platon, momentele istorice în care s-a realizat o restaurare a micii
proprietăţi au coincis întotdeauna cu o perioadă de efervescenţă economică, de
revenire a firescului în discursul public, de reapropiere cetăţenească a
limbajului, de optimism şi de libertate. Căci o oligarhie nu va face decât să
îşi fabrice propria realitate, promovând un discurs public separat de
standardul adevărului (Joseph Pieper, filozof german). Implicit, individul
contemporan este obligat „să vorbească fără să spună nimic", pentru a nu
zdruncina coeziunea unei societăţi globalist- corporatiste, conform autorilor
cărţii „A Critique of the Personhood in the Social Sciences", Mary Douglas
şi Steven Ney. În România, programul politic al lui Călin Georgescu se apropie
foarte mult de principiile modelului economic distributist. O altă iniţiativă
notabilă a fost tentativa de înfiinţare a unui partid politic care să aibă ca
doctrină economică distributismul- „A treia forţă" ( ţin să îl menţionez
pe domnul Alex Imreh), neconcretizată însă din cauza cadrului legislativ
nefavorabil. Voi încheia cu o întrebare retorică a scriitorului Ovidiu
Hurduzeu, căruia îi datorăm publicarea excelentului volumul de eseuri „Economia
libertăţii", ce reuneşte opiniile unor reputaţi gânditori contemporani:
Octavian Lupu Nu stiu daca distributismul reprezinta alternativa dar imi este clar ca plaja de traiectorii pe care s-a inscris capitalismul va conduce mai devreme sau mai tarziu la catastrofe social-economice si de mediu. De fapt semnele acestui proces sunt vizibile. Un economist american al carui nume nu mi-l amintesc spunea: capitalismul ori va deveni mai echitabil ori va disparea. Desigur multi vor spune ca si comunistii au cantat prohodul capitalismului. Sunt si multi analisti care spun altceva, mult mai realist: capitalismul nu a invins ci doar a supravietuit socialismului. Preferabil ar fi sa se gaseasca o solutie in cadrul sistemului. Dar nu-i vad pe cei care controleaza acest sistem sa-si doreasca acest lucru.
Octavian Lupu Nu stiu daca distributismul reprezinta alternativa dar imi este clar ca plaja de traiectorii pe care s-a inscris capitalismul va conduce mai devreme sau mai tarziu la catastrofe social-economice si de mediu. De fapt semnele acestui proces sunt vizibile. Un economist american al carui nume nu mi-l amintesc spunea: capitalismul ori va deveni mai echitabil ori va disparea. Desigur multi vor spune ca si comunistii au cantat prohodul capitalismului. Sunt si multi analisti care spun altceva, mult mai realist: capitalismul nu a invins ci doar a supravietuit socialismului. Preferabil ar fi sa se gaseasca o solutie in cadrul sistemului. Dar nu-i vad pe cei care controleaza acest sistem sa-si doreasca acest lucru.
Adrian
Tempelriddaren
In
1989, capitalismul se considera invingator, cand, de fapt, a fost doar un
supravietuitor.
Prospectiv
A-z
.
Adrian, e un drum greu cel pe care esti, dar trebuie si acesta strabatut. Mica proprietate are avantaje si dezavantaje. Cred ca geniul/norocul ar face ca aceasta sa se aplice selectiv si sa nu se arunce si copilul odata cu zoaiele hiper-capitalismului. Mult succes in destelenirea ideilor din jurul conceptelor puse in miscare de tine!
Adrian, e un drum greu cel pe care esti, dar trebuie si acesta strabatut. Mica proprietate are avantaje si dezavantaje. Cred ca geniul/norocul ar face ca aceasta sa se aplice selectiv si sa nu se arunce si copilul odata cu zoaiele hiper-capitalismului. Mult succes in destelenirea ideilor din jurul conceptelor puse in miscare de tine!
A.T Am
citit cu mare placere cartea "Economia Libertatii", o lucrare de
referinta, ce contine eseuri ale unor oameni de valoare. O recitesc de fiecare
data cand este nevoie. Este datoria mea sa fac cunoscute ideile enuntate acolo.
A.T
Scopuri
paleotehnice cu mijloace neotehnice - Kevin Carson in eseul VIN NOU IN STICLE
VECHI. Asta este o constanta a vremurilor pe care le traim.
P.A-z
Nu
stiu despre aceasta carte, dar nu m-as rezuma numai la una. Dupa aceea trebuie
cautat si inteles pe cat se poate sirul de actiuni necesare, impreuna cu
efectele ne/dorite sau ne/anticipate.
Ma intreb de ce nu procedeaza distributistii la destelenire in mod... distributist?
P.S. Trenul neotehnicii a plecat din statia paleotehnicii exact odata cu inventia tehnologiei http://en.wikipedia.org/wiki/Technology
Ma intreb de ce nu procedeaza distributistii la destelenire in mod... distributist?
P.S. Trenul neotehnicii a plecat din statia paleotehnicii exact odata cu inventia tehnologiei http://en.wikipedia.org/wiki/Technology
A.T
Chiar
si cartea este realizata in mod distributist. Contine eseurile a 10 autori
diferiti, din epoci diferite. Asta da o nota de seriozitate. Este distribuita
opinia in mod egal. Fiecare are partea lui de analiza.
P.A-z
.
Perfect. Numai ca eu ma refer la ce urmeaza cartii, acolo-i greul si am putea observa o prima aplicatie a principiilor.
Perfect. Numai ca eu ma refer la ce urmeaza cartii, acolo-i greul si am putea observa o prima aplicatie a principiilor.
A.T
Distributismul e
promovat si in afara doar pe site-uri liberale. Nu am sperante sa ajunga prea
curand in prim-plan...
P.A-z
.
Adrian, nu discut de sperante samd. Doar de faptul ca distributimsul poate fi o optiune economica viabila, insa pe care cei care credeti in virtutile ei ati face bine s-o explorati distributist si in felul asta sa va dati mai bine seama si sa deveniti un exemplu. Drumul dela idee la practica sociala e unul anevoios, nici dogmele de azi n-au avut unul mai usor.
Adrian, nu discut de sperante samd. Doar de faptul ca distributimsul poate fi o optiune economica viabila, insa pe care cei care credeti in virtutile ei ati face bine s-o explorati distributist si in felul asta sa va dati mai bine seama si sa deveniti un exemplu. Drumul dela idee la practica sociala e unul anevoios, nici dogmele de azi n-au avut unul mai usor.
A.T
E
clar ca un prim pas ar fi "inregimentarea" politica a acestei
doctrine. Altfel, sunt decat vorbe in vant. La noi s-a incercat infiintarea
partidului A TREIA FORTA.
A.T
Sunt
o mare realizare aceste "agore electronice" de pe Facebook, poate
inca nu le constientizam importanta. Mare om a fost Zuckerberg asta..
Smaranda
Dobrescu
Mi-as
permite, Domnule Costea sa va sugerez spre lectura teoria si cartea celui care
s-a inspirat si a imprumutat din studiile unor antropologi ca Bronislaw
Malinowski, Marcel Mauss sau Franz Boas (și toți discipolii americani și
francezi ai acestuia din
urmă) care au vorbit despre inceputurile economiei: Karl Polanyi si cartea
acestuia, Marea Transformare.
Analizand economia primitiva el considera ca aceasta este distributiva si neorientata spre profit; tipul proprietatii nu este relevant.
Mai interesant este ca parcurgand o intreaga perioada de dezvoltare economica a Angliei, Polanyii produce dovezi și apără o poziție : "este un mit conform căruia piața liberă se autoreglează. Dacă statul nu intervine prin legislații aferente, destinate protejării angajaților și controlului concurenței libere, piața are înclinația naturală de a distruge întreaga societate. "
Analizand economia primitiva el considera ca aceasta este distributiva si neorientata spre profit; tipul proprietatii nu este relevant.
Mai interesant este ca parcurgand o intreaga perioada de dezvoltare economica a Angliei, Polanyii produce dovezi și apără o poziție : "este un mit conform căruia piața liberă se autoreglează. Dacă statul nu intervine prin legislații aferente, destinate protejării angajaților și controlului concurenței libere, piața are înclinația naturală de a distruge întreaga societate. "
A.T Interesanta
perspectiva de abordare, mergand atat de departe in istorie, la economia
primitiva. Si titlul este unul sugestiv.
Consiliera
primului ministru Boc a afirmat recent ca Romania ar trebui sa ia exemplu de la
Israel pentru a...
ziuaveche.ro|De Redactia ZIUAVECHE.RO
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu