vineri, 1 iulie 2016

Gabriel a fost " botezat" de Berceanu

Gabriel a fost "botezat" de Berceanu – 12 iunie 2016

 

Prospectiv A-z
 

Exploatarea miniera din judetul Alba a devenit interesanta dupa anul 1998, an in care a inceput epopeea aurului de la Rosia Montana. Actul pe baza careia au fost construite planurile companiei canadiene Gabriel Resources este licenta de exploatare nr. 47/1999.

Documentul a devenit "certificatul de nastere" al proiectului de la Rosia Montana, fiind oficializat prin Hotararea de Guvern (H.G.) nr. 458, din 10 iunie 1999. Hotararea emisa de Guvern este semnata de catre actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, la acea data ministru al Industriei si Comertului.

Alaturi de Berceanu, documentul a fost semnat de presedintele ANMR, Mihail Ianas, un personaj care a gravitat multa vreme in jurul controversatilor oameni de afaceri Ovidiu Tender si Frank Timis. Licenta de concesiune a exploatarii auro-argintifere (licenta de exploatare) de la Rosia Montana a fost semnata si de catre fostul ministru al Finantelor, Decebal Traian Remes.

Documentele arata ca, in anul 1998, a intrat in vigoare Legea 61 (legea minelor), act normativ care reglementa modul in care sunt acordate licentele de exploatare. Legea a fost aprobata dupa ce, in luna aprilie a aceluiasi an, Radu Berceanu a fost numit ministru al Industriei si Comertului.

Drepturile de exploatare a aurului de la Rosia Montana au fost acordate de catre ANMR prin incredintare directa, in baza Legii nr 61/1999, Regiei Autonome a Cuprului Deva, transformata ulterior in Compania Nationala a Cuprului, Aurului si Fierului Minvest.

Tot in mandatul democratului Berceanu, adica in 9 octombrie 2000, se face transferul licentei de exploatare de la compania de stat catre Rosia Montana Gold Corporation, unde actionar majoritar (80%) era societatea controlata de Frank Timis.

Statul roman a pierdut controlul asupra exploatarii aurului in momentul in care presedintele ANMR, Mihail Ianas, a semnat ordinul 310 din 9 octombrie 2000, adica ordinul de transfer al licentei.

In aceeasi zi, ministrul Industriilor, Radu Berceanu, aproba transferul licentei de exploatare si, implicit, cedeaza controlul asupra aurului de la Rosia Montana printr-o simpla scrisoare, avand numarul de inregistrare 193247/09.10.2000.

Avand scrisoarea semnata de Berceanu, omul de afaceri Frank Timis a reusit ulterior sa vanda afacerea catre o serie de investitori canadieni, printre care se numara fonduri de investitii si companii importante din domeniul mineritului.

Un proiect minier construit pe documente subrede Pe langa aspectele legate de posibilul impact negativ asupra mediului, exploatarea de la Rosia Montana a fost contestata si la nivel juridic. Principalele suspiciuni sunt atrase de insusi modul de acordare a licentei de exploatare si de documentele prin care se aproba transferul acesteia de la o companie de stat la una cu capital majoritar privat.

Din 1999, cand a fost emisa licenta de exploatare, aceasta nu a fost prezentata opiniei publice. In continuare, reprezentantii ANMR sustin ca documentele anexe Hotararii de Guvern 458 (prin care se aproba licenta de exploatare) nu se incadreaza in categoria informatiilor de interes public.

Clasificarea informatiilor cuprinse in licenta de exploatare au fost reglementate printr-un ordin al presedintelui ANMR, Mihail Ianas. Pana in prezent, nici un reprezentant al Guvernului nu a cerut cercetarea documentelor cuprinse in licenta de exploatare. Singura actiune coerenta a fost initiata de catre deputatul PRM de Buzau, Lucian Augustin Bolcas.

 

 

Gabriel a fost "botezat" de Berceanu

Noul ministru al Transporturilor, democratul Radu Berceanu, este unul din personajele cheie ale afacerii gandite de controversatul om de afaceri Frank Timis la Rosia Montana, ajunsa pe mainile

HOTNEWS.RO|BY HOTNEWS.RO

 

Mihai Ion Turcu Dupa ce speram ca poate fi reziliata aceasta facatura, cu aceasta experienta si alte cateva asemenea, in constitutie ar trebui precizat cine este proprietarul resurselor strategice ale natiunii, nu "statul" este proprietar, ci doar temporar, prin guvern, gestionar al patrimoniullui national, ci natiunea in continuitatea ei. Conjuncturile politice interne si externe la un moment dat, nu pot exceda interesele natiunii care au elt regim temporar.

 

Prospectiv A-z .
Cu o mica modificare, reiau un comentariu: Cetatenii ar trebui sa uziteze TOATE mijloacele oferite de democratie in a indrepta situatia. Avantajul democratiei este tocmai/doar acesta: pune la indemana cetateanului cele mai multe mijloace de a rectifica ceva care nu merge (mai ales cand e vorba de interese particulare in dauna celor obstesti).

 

Smaranda Dobrescu Asa ar fi normal, ca bogatiile solului si subsolului, perene sa apartina natiunii. Dar, cine semneaza concesiunile, cine anjajeaza firmele de explorare si exploatare, cine hotaraste cuantumul si etapizarea platilor redeventelor? Tot un vremelnic executiv. Un exemplu care mi se pare anormal este urmatorul fapt: Companiile Lukoil, PanAtlantic și Romgaz au descoperit pe platforma continentală a României un zăcământ important de gaze, rezervele care urmează a fi confirmate de forajul de evaluare putând depăși 30 miliarde metri cubi de gaze naturale. În acordul de concesiune, compania de gaze naturale de stat Romgaz deține 10% din pachetul de acțiuni.?? Cum ar putea interveni cetatenii prin mijloace democratice la modificarea unui contract comercial discutat sau nu in Parlament?

 

Mihai Ion Turcu Smaranda Dobrescu . Anularea unor contracte comerciale incheiate de guvern nu poate fi facuta fara a demonstra in justitie motive de nulitate si a plati daune.cetatenii pot face presiuni pentru modificari in legi si constitutie.

 

Smaranda Dobrescu Aveti dreptate,intrebarea mea era retorica... IN viata mea am anulat in calitate de ordonator de credite un contract comercial incheiat de un subaltern pe ascuns. Daca nu as fi avut un avocat exceptional, at fi trebuit sa platesc 50 mii dolari.

Niciun comentariu: