Ăștia
care, vorba lui Costi, nu sunt dispuși în ruptul capului să-și dea jos
curul din mașină, dar se plâng că merg cu RATB-ul pe banii lor toți
"boșorogii" și "nespălații", ar trebui
să înțeleagă că și ei merg cu mașina pe plămânii și nervii
concetăţenilor. Trei mașini cu câte un șofer la volan ocupă în trafic
tot atât spațiu cât un autobuz cu cincizeci de călători, iar efectele
aglomeraţiei le resimte toată lumea, inclusiv ăia care chiar au nevoie
să folosească maşina, ăia care, deşi ar avea nevoie, nu îşi permit şi
trebuie să se mulţumească cu RATB-ul, precum şi ăia care, deşi ar putea
să folosească maşina, din responsabilitate civică folosesc transportul
în comun. Nimeni nu se mai ia de fiinţele preţioase care nu s-ar da jos
din maşină nici să le tai cu cuţitul, dar tare mă tem că tocmai genul
acesta de fiinţe se iau de nişte amărâţi din nişte autobuze pe care cei
mai mulţi dintre ei oricum nu le frecventează, dar care ar ajunge mai
repede la destinaţie dacă le-ar folosi mai multă lume şi dacă, în loc să
ne spargem în figuri unii faţă de alţii, am încerca să găsim împreună
soluţii şi să presăm autorităţile să le pună în practică.
Din cauza maşinilor avem poluare, zgomot infernal, dacă ai nevoie de
salvare la oră de vârf ghinionul tău, ș.a.m.d. Putem discuta în ce
măsură extindem gratuitățile pe transportul în comun, pentru ce
categorii de oameni, unde se termină politicile sociale necesare şi de
bun simţ şi unde începe populismul iresponsabil şi contraproductiv, etc.
Pe de altă parte, ca posesor de mașină, pe care încerc să o folosesc
cât mai rar, cred că n-ar fi deloc rea ideea unei taxe pe utilizarea
mașinii în București, un fel de rovinietă internă, de la care să fie
scutite persoanele care au în îngrijire minori de până la o anumită
vârstă sau persoane cu handicap, persoanele care lucrează la o distanță
mai mare de (să zicem) o oră via RATB de domiciliu, și vă mai gândiți
voi care alte categorii.
Părerea mea e că pe lângă încurajarea utilizării RATB-ului, trebuie de asemenea descurajată utilizarea mașinii, utilizare care, că ne place sau nu, implică niște costuri pe care, la fel ca și în cazul bugetului RATB, le plătește întreaga societate. Nu știu exact cum anume s-ar putea pune în practică o astfel de măsură, e de discutat, dar acesta este, cred eu, principiul corect. În fine, până ajungem acolo, n-ar strica să mai terminăm cu fițele de ființe prețioase și să încercăm să devenim în schimb ființe care se gândesc și ce consecințe au acțiunile lor asupra altora, nu doar invers. Care conștientizează și ce au primit - spre exemplu mare parte din infrastructura oraşului, pe care pensionarii au construit-o - nu doar ce li se ia. Dacă vor sta bine să se gândească vor vedea că, per ansamblu, mirosul din nu știu care autobuz este mult mai puțin nociv decât alte noxe și mizerii cu care ei înșiși poluează atmosfera propriu-zisă sau virtuală.
Părerea mea e că pe lângă încurajarea utilizării RATB-ului, trebuie de asemenea descurajată utilizarea mașinii, utilizare care, că ne place sau nu, implică niște costuri pe care, la fel ca și în cazul bugetului RATB, le plătește întreaga societate. Nu știu exact cum anume s-ar putea pune în practică o astfel de măsură, e de discutat, dar acesta este, cred eu, principiul corect. În fine, până ajungem acolo, n-ar strica să mai terminăm cu fițele de ființe prețioase și să încercăm să devenim în schimb ființe care se gândesc și ce consecințe au acțiunile lor asupra altora, nu doar invers. Care conștientizează și ce au primit - spre exemplu mare parte din infrastructura oraşului, pe care pensionarii au construit-o - nu doar ce li se ia. Dacă vor sta bine să se gândească vor vedea că, per ansamblu, mirosul din nu știu care autobuz este mult mai puțin nociv decât alte noxe și mizerii cu care ei înșiși poluează atmosfera propriu-zisă sau virtuală.
Freamăt.
Cum adică transport public gratuit? Adică să ne înghesuim cu toţi
ţiganii şi sărăcanii? - da, am citit şi astfel de reacţii demente pe
facebook. Totuşi, sînt…
voxpublica.realitatea.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu