12 mituri bruxelleze- 9,10 -20 iunie 2015
Smaranda Dobrescu
Mitul 9. Grupurile expert se pricep mai bine. Cand exista dubii, se stabileste un grup expert. Atunci grupurile de lobby se vor lupta sa-si plaseze expertii lor in cadrul acestor grupuri si al comitetelor de consultanti.Aceasta maniera de a proceda a ajuns un lucru uzual al setului bruxellez de instrumente. Si totusi, in final nimeni nu este responsabil de aceasta cutie neagra si deciziile sale, nici Comisia, nici Parlamentul European. Intradevar, procedurile democratice pot fi lente si rezultatul poate sa nu fie cel asteptat, dar intr-o democratie munca expertilor, adesea necesara ar trebui urmarita si supervizata si nu ar trebui sa inlocuiasca sarcinile de implementare ale ramurii executive a guvernului.
Mihai Ion Turcu Exista mai multe paradigme de stat, printre ele " statul savant", birocratic (Max Weber, Wirtschaft u Gesellshaft)) rationalist, adecvat societatilor industriale, bazate pe "functionalitate", asigurat de existenta unui corp tehnic profesionalizat care asigura precizia, rapiditatea, claritatea, rcunoasterea problemelor, apt sa reduca costurile materiale si umane. Birocratia in sens Weber nu este puterea ci intrumentul eficient , relativ autonom, de conceptie de solutii si executie riguroasa a deciziilor (subinteles rationale). Guvernarea bruxelleza se vrea "savanta" dar nu respecta standardele conceptului birocratic de organizare prin hibridqarea de care vorbiti, a corpului expert cu intruziuni care distorsioneaza rationalitatea spre interese particulare de partid sau oligarhice.Toate marile agregate social-politice functionale au fost birocratice, incepind cu cel mai vechi imperiu in continuitate cu sine -China.
......................................................................................................................................................
Mitul 10 . Consultarea publica poate face legatura intre cetateni si istitutiile europene. Astfel de consultari devin un instrument normal daca se vrea testarea opiniei publice. Totusi, in emisfera Bruxelles consultarile publice acorda o pondere excesiva lobbystilor, asociatiilor de afaceri si consultanta.Aceste au fost chiar denumite co-autoare la programul Comisiei, un fel de lista de doleante ale IMM-urilor. Consultarea publica dinTOP 10 cele mai importante acte legislative pentru IMM-uri este un exemplu de braconare a consultarii ublice de catre lobbysti, asociatii de afaceri si avocati. Comisia preia rezultatele acestei consultari si le pune in propria agenda si rezultatul este ca toate felurile de reglementari (pornind de la protectia datelor via agentia de munca si pana la limitarile timpului de lucru si ale taxarii) sunt asociate cu termenul peiorativ de „sarcina", usurand astfel viata IMM-urilor, excluzandu-le din legislatie.Este in beneficiul cetatenilor?Exista vreo ratiune pentru ca autoritatile publice sa asculte de lbbysti si sa coopereze strans cu acestia?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu