Poate fi aplicat distributismul in
Romania? - 9 noiembrie 2014
Adrian Costea Noi nu promovăm un model economic utopic, demersul nostru fiind orientat spre implementarea unei economii civice sustenabile. Scriu acest articol la persoana întâi plural, deoarece se împlinesc aproape doi ani de când fac parte din grupul informal „A Treia Forţă", o comunitate virtuală care îşi propune să popularizeze doctrina economică a distributismului, numit mai simplu (pentru cei care sunt speriaţi de necunoscut) capitalism popular molecular.
Riscăm să avem o campanie electorală lipsită de o
dezbatere pe teme economice şi sociale, pentru prima dată în ultimii 25 de ani.
Îmi propun ca acest articol să îşi facă loc timid într-un spaţiu virtual
acaparat de disputa Ponta- Iohannis, un obiectiv destul de ambiţios. De acelasi
autor Favoriţii alegerilor prezidenţiale: voinţa majorităţii sau doar produs...
5 premise ale implementării modelului economic distributist (partea I)...
Romanul grafic „Bărăgan 1917“, lansat la Salonul Internaţional al Benz... Noi
nu promovăm un model economic utopic, demersul nostru fiind orientat spre
implementarea unei economii civice sustenabile. Scriu acest articol la persoana
întâi plural, deoarece se împlinesc aproape doi ani de când fac parte din grupul
informal „A Treia Forţă", o comunitate virtuală care îşi propune să
popularizeze doctrina economică a distributismului, numit mai simplu (pentru
cei care sunt speriaţi de necunoscut) capitalism popular molecular. Am fost
primit cu anumite rezerve în grupul secret a3f de pe Facebook, undeva pe la
începutul anului 2013. Citisem cu nesaţ cărţile lui Ovidiu Hurduzeu, iar
această comunitate a reprezentat o excelentă ocazie pentru realizarea unui
schimb de idei, pentru ca apoi să realizez a3f nu este doar o platformă pentru
dezbateri. Numele derivă de la intenţia membrilor de a populariza o a treia
alternativă pe lângă sistemul bipartidist ce domină spaţiul public.
Distributismul se opune cu vehemenţă neoliberalismului şi capitalismului
sălbatic. Secolul XXI este unul al mişcărilor politice „pornite la firul
ierbii" (aşa numitele grassroots), în care pot fi angrenaţi chiar şi
tinerii cu înclinaţii radicale. În acest fel, ei îşi pot consuma energia
într-un mod inteligent. Mişcările Podemos (Spania) şi Movimento 5 Stelle
(Italia) au demonstrat că nu este nevoie să fi situat la extremele eşichierului
politic pentru a contesta sistemul. Secolul al XIX-lea a fost numit „secolul
revoluţiilor", revoluţii ce au avut ca rezultat obţinerea democraţiei
politice, teren pregătit de curentul iluminist din ultima parte a veacului
precedent. Oamenii s-au lăsat ghidaţi de raţiune, şi din supuşi au devenit
cetăţeni cu drepturi depline. Acum fix 25 de ani, pe 9 noiembrie 1989, căderea
Zidului Berlinului a deschis drumul răspândirii democraţiei politice pe întreg
globul. Oamenii au devenit tot mai liberi. Este de la sine înţeles că următorul
deziderat va fi cucerirea democraţiei economice, fără de care libertatea este
incompletă. Distributismul înglobează acele idealuri care pot face trecerea
spre o societate cu adevărat legată de tradiţia şi valorile creştine, mai
aproape de natura umană, având ca principii de bază solidaritatea şi
subsidiaritatea. Relocalizarea economiei şi redistribuirea bogăţiei sunt date
ca soluţii de urgenţă pentru ieşirea din impas de către orice economist serios,
din 2011 încoace. Baza acestui model economic sunt cooperativele şi micile
afaceri de familie, printr-o răspândire cât mai largă a proprietăţii asupra
mijloacelor de producţie. Proprietatea este înţeleasă ca sursă de putere şi
libertate, iar bunăstarea depinde de cooperarea dintre semeni. Mai multe aici
În continuare, „îi voi acorda cuvântul" domnului Alex Imreh din
Cluj-Napoca, lider al grupului informal A Treia Forţă. Pentru cititorii adevarul.ro,
dornici să afle cât mai multe despre distributism, un dialog cu acesta este mai
mult decât potrivit. Îi mulţumesc pe această cale pentru promptitudinea cu care
a răspuns solicitării mele. Urmează un interviu extrem de interesant, ce relevă
un mod de a spune lucrurilor pe nume rar întâlnit în media românească. 1)
Pentru început, prezentaţi-ne un scurt istoric al ideii de distributism în
România. În esenţă, totul se reduce la o problemă, cu o singură soluţie. Clasa
politică provenită din FSN ne-a dus în 25 de ani de la monopolul totalitar PCR,
la monopolizarea puterii în media/politică/economie, pentru a face jaf
sistematic si vânzare de ţară. Corupţia, problemele ecologice sunt doar
simptome. Există o singură soluţie reală- înlocuirea actualei clase politice cu
o altă clasă cu totul nouă, care să facă schimbări structurale pentru a
redistribui cât mai larg puterea în economie, media şi în politică. Aici
intervine distributismul, nu ca ideologie, ci ca teorie pentru soluţii
structurale, în primul rând economice. Ovidiu Hurduzeu a contribuit la ideea de
a3f.ro nu prin ideologie, ci ca promotor al ideilor distributiste. El a vorbit
şi de naţionalism verde, a făcut şi un Manifest, a propus şi un proiect de
ţară. Să-l cităm totuşi pe Philip Blond (conservator britanic, teoretician al
distributismului): Adevărata politică a viitorului va fi anti-oligarhică. Un
nou idealism politic va crea o nouă economie morală care va răspândi
proprietatea, va favoriza micile entităţi economice. Educaţia continuă,
democraţia participativă, asocierea, procesele peer to peer vor fi instrumente,
metoda se va baza pe relatiile umane. Dezvoltarea va fi pe orizontală, nu pe
verticală, resursele vor fi globale, dar concretizarea va fi locală, cu
triumful sferei micro asupra sferei macro. Periferia va deveni noul centru,
producătorul va fi şi consumator, clientul va fi şi sustinător, va fi comerţ
etic şi piată morală, noua economie va promova scopurile şi nu mijloacele,
virtutea şi nu utilitarismul. Mulţi au impresia că distributismul e doar o
teorie exotică, ceva utopii gen kibutz/falanster, dar nu vorbim de fantezii,
vorbim de lucruri care funcţionează peste tot în lume. Termenul de
"cooperativă" a fost distorsionat de comunisti, la fel cum conceptul
de democraţie a fost distorsionat de dictatura regală, apoi de comunism şi apoi
de 25 de ani de regim FSN. O parte din istoria noastră a fost ştearsă de
comunişti, această mistificare a continuat dupa 1989 pentru a ascunde istoria
adevăratelor cooperative, cele din interbelic. Mare parte din aceste
cooperative erau BĂNCI cooperatiste suficient de puternice pentru a finanţa, de
exemplu, construirea unui drum ca Transalpina. Ideea de restructurare economică
distributistă, spre o economie sustenabilă numită şi economie civică sau
capitalism molecular, cu rădăcini în ţărănismul interbelic românesc, în
distribustismul românesc al lui Ion Mihalache, este esenţială. Cei care vor sa
preia puterea politică doar pentru a lupta contra corupţiei, doar pentru a
rezolva probleme de mediu sau de administrare corectă, doar pentru anumite
valori morale, vor eşua lamentabil daca nu se va trata boala- problemele
structurale de fond. Coruptia, decăderea morală, problemele ecologice sunt doar
simptome, sunt doar efecte ale concentrării puterii, ale neoliberalismului care
e interesat doar de profit cu orice preţ. Ce să mai vorbim de sceleraţii care
au toţi banii din lume şi care au ajuns niste monştri obsedaţi doar de puterea
totală. 2) Cum a apărut proiectul "A Treia Forţă"? În 2011 eram
tabula rasa, dar aveam timp şi libertate, independenţă materială. Am intrat şi
eu ca tot omul, să socializez pe Facebook. Foarte repede am dat de cauze si de
oameni care erau activi în spaţiul virtual, aşa l-am întâlnit şi pe Ovidiu
Hurduzeu, de la care am învăţat multe. În martie 2011 am avut o discuţie mai
serioasă cu Ovidiu şi am zis să facem ceva mai serios. Am fost parteneri timp
de aproape 3 ani, pâna în noiembrie 2013, când Ovidiu nu a mai avut
răbdare/putere să creadă în ceva pornit de la firul ierbii şi a decis sa iasă
din "A Treia Forţă", pentru a-l susţine pe prietenul său, Călin
Georgescu. Eu nu am pornit nicio mişcare şi nici nu am încercat să înfiinţez un
partid. Suntem doar un mic grup informal care pornim de la premiza – ἰδιώτης/idiốtês,
egal om ‘prost’ – fără educatie, care nu participă la viaţa politică a
republicii. Schimbări reale în societate se pot face doar prin paşi succesivi
pe 3 nivele, care se condiţioneaza reciproc: informări, proteste/acţiuni civice
şi implicare în politic. Orice abordare unilaterală doar pe unul din aceste
nivele este greşită, este amăgire. Soluţii la toate problemele mari nu pot să
vină nici aşteptând omul nou, nici făcând doar proteste civice. La fel, cine
crede că soluţiile pot sa vină doar din politic fără o bază în societatea
civilă, greşeşte la fel de amarnic. Prin informări se poate ajunge la
responsabilizare, fiecare individ poate întelege că poate face ceva mic, dar
concret, real. Informările şi responsabilizările pot duce apoi la acţiuni
civice, la proteste, dar în final totul se decide acolo unde se iau deciziile-
în consilii locale, în Guvern, în Parlament. Un nou tip de politică se poate
face doar pe baza unei societaţi civile puternice, presiunile societăţii civile
nu se pot finaliza, nu au greutate, fără alternative politice reale. Cei care
se declara apolitici, în mod firesc se simt depăşiti de politică, pentru că
timp de 25 de ani toate încercările au fost din start făcături sau au fost
deturnate, exemplul cel mai faimos fiind PNŢCD-ul. Pe de altă parte, mare parte
din cei care vor să ramână doar activişti civici, e bine şi e necesar să rămână
acolo.Un nou mod de a face politică ar trebui sa aibă la bază aceste grupuri
civice ‘apolitice’, care vor fi cărămizi ale acestei construcţii. 3) Pentru
cititorii adevarul.ro, ne puteţi oferi câteva exemple concrete de regiuni ale
mapamondului unde acest model economic are tradiţie şi funcţionează şi în
prezent cu succes? International Cooperative Alliance (ICA) reprezintă un
miliard de membri cooperatori, ţara cu cei mai mulţi membri fiind USA. Peste
90% din fermierii din Japonia sunt asociaţi în cooperative. Cooperativele care
distribuie electricitate in zonele rurale din SUA deservesc 42 milioane de
locuitori, au 140 miliarde dolari în aseturi. În SUA uniunile de credit
deţinute şi controlate democratic de membri, adică bănci cooperatiste
not-profit scutite de taxe, deservesc 96 milioane de cetăţeni – 43,7% din
populaţia activă. În Finlanda o treime din sistemul bancar este gestionat de
cooperative. Peste 2 milioane ha pădure, 350 de mii de ha vii, sunt gestionate
în Franţa de cooperative – jumătate din producţia de vin în Franţa. 70% din
populaţia Quebec-ului, 42% din populaţia Norvegiei şi 15% din populaţia
Spaniei- oameni angrenaţi în cadrul sistemului cooperatist. Cel mai bun exemplu
este modelul Emilian (regiunea italiană Emilia-Romagna). Emilia-Romagna are o
istorie de peste 100 de ani de economie cooperatistă. Cooperativele au fost
desfiinţate în anii ’30 de către fascişti. După războiul mondial care a
devastat regiunea, spiritul cooperatist a fost reînviat şi de atunci a tot
crescut. Până în prezent au fost înfiinţate aproximativ 8.000 de cooperative,
de dimensiuni şi tipuri variate. Majoritatea sunt întreprinderi mici şi
mijlocii şi activează în toate domeniile economiei: industrie, agricultură,
finanţe, comerţ cu amănuntul şi servicii sociale. „Modelul emilian“ este
diferit de cel din Mondragón / Spania. În timp ce Mondragón funcţionează după
un model ierarhic similar cu organizarea corporaţiilor multidivizionare
(diviziunile corporaţiei având însă libertatea de a se retrage oricând din
cooperativă), modelul Emilia-Romagna constă în reţele create între o mare
varietate de firme independente, de unde si termenul de capitalism molecular.
Aceste reţele sunt foarte flexibile şi se pot muta de la o linie de producţie
la alta, combinând un grad înalt de integrare pentru comenzi specifice cu un
grad înalt de independenţă. Cooperativele furnizează 45% din PIB-ul regiunii,
salariile sunt cu 45% mai mari decât în restul Italiei. Productivitatea şi nivelul
de trai ale regiunii sunt printre cele mai mari din Europa. Există aici 90.000
de întreprinderi de producţie, ceea ce reprezintă, cu siguranţă, una dintre
cele mai dense concentraţii de întreprinderi din lume. Indiferent cum este
numit modelul emilian, format în mare parte din întreprinderi participative,
există aici o economie mixtă, un model opus, cu siguranţă net superior
capitalismului corporatist. În această regiune de 4,2 milioane de oameni, cea
mai prosperă din Italia, o industrie performantă şi sustenabilă este bazată pe
«reţelele de producţie flexibile» ale micilor firme, care ţin locul fabricilor
enorme sau corporaţiilor integrate pe verticală. Interviul pe larg aici- Alex
Imreh Blog
Citeste mai mult: adev.ro/nesfoi
Citeste mai mult: adev.ro/nesfoi
Viorel
Straoanu
Nu
riscam nimic.Chiar avem o campanie pe calapodul nostru,e prima in care
cadidantii nu duc ipocrizia in extrem.E moderata spre deloc.Spun ceea ce
gindesc nici macar nu se obosesc sa schimbe placa si asa uzata in 25 de
ani.Stiu si ei ca IN SFIRSIT ne-am
prins si campania lor se desfasoara cam asa : stim ca nu va mai putem prosti ca
pina acum si ca pina la urma veti alege volens-nolens pe unul din noi. Ramine
sa ne batem noi si sa avem ca tema tot soiul de prostii juvenile gen :ba pe-a
ma-tii.
Smaranda
Dobrescu
Am
citit interviul D-lui Alex Imreh si am cateva nelamuriri:
1. De ce este distributismul o noua forma de societate diferita de capitalism sau socialism? Cei 1 miliard de oameni actualmente angrenati in cooperatie(cifra care pare mult exagerata) nu-si castiga traiul zilnic in cadrul capitalismului in general? Este adevarat ca in insula Pitcairn care numara 48 locuitori care se ocupa doar cu albinarit si cu prelucrarea celei mai curate mieri din Pacific, acestia nu se pot organiza decat intr-o forma unica. Ce faci insa cu multimea de spaecialisti existenti, profesori, umanisti, ingineri electrici, mecanici, minieri, geologi, etc? Ii reciclezi pe toti pentru a dezvolta o societate de tip cooperatist generalizata?
2.Sa spunem ca reformam cu totul viata, o luam de la zero; Cum inlocuim actuala clasa politica in mod democratic, adica fara forta respectand de bine de rau ceea ce democratia ne-a invatat? Cum se poate redistribui puterea economica?
3. Noua economie (deci nu e o economie de piata, nici socialista!)va promova scopurile si nu mijloacele, virtutea si nu utilitarismul. Suna bine, oarecum dar ce inseamna astea toate? E vorba de mijloace de productie de care ne putem lipsi, e vorba de faptul ca se vor produce lucruri fara principiul utilitatii?
4.Schimbarile reale au in vedere actiuni pe trei nivele: informare, actiuni civice, implicare in politica.
Ce ma gandesc:orice partid nou cu aderenta este binevenit si poate intra in jocul politic fara sa elimine celelalte formatiuni politice trecute prin scrutinul popular. Acest partid ar putea avea ca scop principal largirea si imbunatatirea cadrului de desfasurare a muncii in cooperatie si al finantarii acesteia conform modelelor existente si testate pe plan mondial. Regulile fiscale vor fi un obiectiv politic clar pentru a se impune facilitatile necesare functionarii in regim stimulativ al cooperatorilor si de a nu se depasi angajamentele tarii fata de uniunile vamale din care va face parte.
1. De ce este distributismul o noua forma de societate diferita de capitalism sau socialism? Cei 1 miliard de oameni actualmente angrenati in cooperatie(cifra care pare mult exagerata) nu-si castiga traiul zilnic in cadrul capitalismului in general? Este adevarat ca in insula Pitcairn care numara 48 locuitori care se ocupa doar cu albinarit si cu prelucrarea celei mai curate mieri din Pacific, acestia nu se pot organiza decat intr-o forma unica. Ce faci insa cu multimea de spaecialisti existenti, profesori, umanisti, ingineri electrici, mecanici, minieri, geologi, etc? Ii reciclezi pe toti pentru a dezvolta o societate de tip cooperatist generalizata?
2.Sa spunem ca reformam cu totul viata, o luam de la zero; Cum inlocuim actuala clasa politica in mod democratic, adica fara forta respectand de bine de rau ceea ce democratia ne-a invatat? Cum se poate redistribui puterea economica?
3. Noua economie (deci nu e o economie de piata, nici socialista!)va promova scopurile si nu mijloacele, virtutea si nu utilitarismul. Suna bine, oarecum dar ce inseamna astea toate? E vorba de mijloace de productie de care ne putem lipsi, e vorba de faptul ca se vor produce lucruri fara principiul utilitatii?
4.Schimbarile reale au in vedere actiuni pe trei nivele: informare, actiuni civice, implicare in politica.
Ce ma gandesc:orice partid nou cu aderenta este binevenit si poate intra in jocul politic fara sa elimine celelalte formatiuni politice trecute prin scrutinul popular. Acest partid ar putea avea ca scop principal largirea si imbunatatirea cadrului de desfasurare a muncii in cooperatie si al finantarii acesteia conform modelelor existente si testate pe plan mondial. Regulile fiscale vor fi un obiectiv politic clar pentru a se impune facilitatile necesare functionarii in regim stimulativ al cooperatorilor si de a nu se depasi angajamentele tarii fata de uniunile vamale din care va face parte.
Mihaila
Augustiniu
Pana
una alta si se pare ca pana la final Campania s-a desfasurat intre latratori si
pitzipoance de mahala. Altminteri, s-a mers unidirectional, in sensul
achizitionarii adeziunii tzugulanului prin promisiuni de la buget.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu