Ce
trebuie sa faca Johannis ca sa-si pastreze sustinerea – 26 noiembrie 2014\
Dumitru
Sandu
Gheorghe Gradinaru "Astăzi societatea românească este în schimbare rapidă, nu în urma alegerilor, ci a efectelor integrării europene. Această schimbare instituțională are o susținere extrem de puternică nu doar în stradă, ci și în instituții, nu doar în diaspora, ci și în țară. Nici un partid politic care-și permite să ignore nevoia de reformare a societății românești nu poate să crească și să ajungă departe. În această perioadă se consolidează cultura critică, uitați-vă de pildă la neîncrederea în parlamente, aceasta este o formă de cultură critică, iar această formă de cultură critică se traduce în vot, în mișcări de stradă care schimbă societatea. Deci dacă PSD ignoră acest trend va muri. Mai e ceva: politicienii nu mai pot controla țara cu 20 de milioane de aici + cele 3 milioane de afară; mai este apoi categoria din ce în ce mai importantă a euronavetistului. Plecările definitive se vor reduce numeric cu timpul, în favoarea migrațiilor periodice; oamenii de acest tip sunt foarte bogați atitudinal și cognitiv, sunt cei care fac comparații și care schimbă lumea. Nu-i prea prindem în sondaje. Ideea că ce s-a întâmplat acum e un foc de paie care se va stinge imediat după alegeri nu e corectă."
rofesorul de
sociologie Dumitru Sandu demonstrează în interviul pentru „România liberă“ de
ce Klaus Iohannis a fost votat atât de masiv în al doilea tur de scrutin și de
ce acest lucru a fost o surpriză doar pentru guvernanți. Dumitru Sandu a
descoperit după analiza voturilor că, dincolo de voturile masive din
Transilvania, cele din marile centre urbane și cele dinspre oamenii educați,
“acolo unde există mai multe persoane plecate în Spania, Germania, Statele
Unite și Marea Britanie s-a votat mai mult pro-Iohannis” decât în alte locuri.
“Noua diasporă” are alte reflexe față de “vechea diasporă”, iar legăturile cu
cei din țară au făcut posibil votul pro-Iohannis. Profesorul Sandu, care a
făcut mai multe studii în privința migrației, declară că Guvernul, în loc să
se fi plâns că nu știa câți români sunt în afară putea să ia datele despre
românii din străinătate de pe site-ul Eurostat: “Din cele 3 milioane de români
din diaspora, putem spune că cei cu drept de vot din zona nucleelor și a
marilor orașe sunt în jur de 1,6 milioane, deci votul trebuia pregătit pentru
toți aceștia”. Dumitru Sandu ar vrea, pe de altă parte, să vadă pe site-ul BEC
și al Guvernului studiile de fundamentare pentru alegerea secțiilor de votare.
În ce măsură
profilul lui Iohannis se suprapune așteptărilor românilor? Profesorul de
sociologie a invocat în acest punct „teorema lui Thomas“, potrivit căreia “dacă
oamenii definesc o situație ca reală, ea devine reală”. Deci, “dacă oamenii își
imaginează că Iohannis este într-un anumit fel, el va trebui să se schimbe și
să devină așa cum îl percep oamenii, dacă vrea să rămână în această poziție”.
Acest lucru s-a dovedit și în ceea ce-l privește pe Traian Băsescu, iar
președintele și-a pierdut popularitatea atunci când a pierdut legătura cu
oamenii, mai adaugă profesorul Dumitru Sandu, care spune exact când s-a
întâmplat acest lucru.
Există date
care să explice entuziasmul alegătorilor din turul al doilea al
prezidențialelor?
D.S.: Există mai mulți termeni care pot
explica mobilizarea și diferența mare de scor dintre cei doi candidați, în
primul rând este vorba despre “noua diasporă”, în al doilea rând despre drumul
parcurs între necunoaștere și sfidare a celor din afara țării.
Prin ce se
deosebește “noua diasporă” de “vechea diasporă”?
D.S.: Aici este cheia problemei. La
nivelul elitei politice și al societății continuăm să lucrăm cu o imagine
depășită a diasporei. Percepția publică este cea a unei diaspore culturale,
care este atașată cultural de țară, solidară financiar cu cei de acasă și
prezentă turistic din când în când aici. Noua diasporă este formată din cei
care au plecat la lucru după 1997-1999, deci după recesiunea puternică pe care
am avut-o în România și după 2004 când oamenii au putut circula liber în UE.
Principala caracteristică a acestei noi diaspore este că e mult mai legată de
țară, aproape în coordonate de simultaneitate. Spre exemplu este frecventă
situația în care soțul din Barcelona își ajută soția și supraveghează video
camera unde copilul se află singur acasă sau telefonul: „Mamă, sunt la coadă la
München la vot și nu ajung nici de data aceasta, du-te tu și votează cum
trebuie”. Avem de-a face cu o Nouă Diasporă, care a învățat democrația în
Occident, puternic structurată în statele unde se află prin asociații, pe care
Guvernul nu le consultă niciodată și nu le-a consultat nici pentru corectarea
problemelor la vot; există de exemplu un președinte al Federației asociațiilor
românilor din Europa.
Această
“nouă diasporă” este în creștere?
D.S.: Sunt circa 3 milioane de români
acum, față de 2,6 milioane în urmă cu 10 ani. La primul tur de scrutin putem
spune că diaspora a votat și aici. Am analizat acest lucru luând 3.000 de
localități din țară și suprapunând votul lor peste cei 14 candidați, și am
ajuns la concluzia că diferențele de comportament în țară au fost legate de
particularități ale diasporelor românești din străinătate. Din punct de vedere
numeric, alegerile au fost câștigate aici, dar am observat următorul lucru după
ce am văzut datele celui de-al doilea tur de scrutin că, dincolo de voturile
masive din Transilvania și cele dinspre oamenii educați, a existat o legătură
pozitivă între localitățile din care oamenii au plecat în Germania, Marea Britanie
etc. Acolo unde există mai multe persoane plecate în Spania, Germania, Statele
Unite și Marea Britanie s-a votat mai mult pro-Iohannis.
Ce s-a
întâmplat între tururi?
D.S.: Mobilizarea diasporei în legătură cu
extensiile ei din țară: rude, prieteni, cunoștințe, cei care vor să plece în
străinătate la studii sau la muncă. Alegerile au fost câștigate de lumea
socială a diasporei românești aflată în țară. Toate aceste conexiuni apar de
mult în cărțile noastre, dar din păcate informațiile nu au ajuns și la
decidenți. Noi știm că ei nu trimit acasă doar bani, ci și valori. Mișcarea
socială a diasporei românești cu extensiile ei din centrele urbane autohtone
reprezintă un exemplu clasic, de manual, de schimbare a României prin influențe
culturale și politice. E un proces vechi, dar în cele două săptămâni dintre
turul unu și doi, toate aceste fenomene de necunoaștere și sfidare s-au
accentuat, cu efectele pe care le-am văzut.
V-a cerut
cineva expertiza pe această chestiune din zona guvernamentală?
D.S.: Instituțiile internaționale da, dar
aici nu. Revenind, din afară impresia a fost că guvernanții simulează găsirea
unei soluții, dar că de fapt nu vor să rezolve problema. Este vorba despre o
diasporă relativ educată, având cultură critică, sunt oameni care știu că o
bună amplasare a secțiilor de vot nu se poate face din Cabinetul 1 sau 2, ci
doar cu ajutorul asociațiilor de români. Oficialii români au tot spus că nu
aveau de unde să știe că vor fi atât de mulți cei care votează în diaspora. Ca
sociolog, aș vrea să văd pe site-ul BEC și al Guvernului studiile de
fundamentare pentru alegerea secțiilor de votare: cum le-au făcut, cu cine au
stat de vorbă?
Există o
hartă a românilor din afara granițelor?
D.S.: Există date, chiar dacă hărți foarte
exacte nu sunt. Termenul-cheie în acest context este “voința politică” de a
încerca să afli detalii. În această situație era nevoie doar de localizarea
nucleelor de români din străinătate. Cifrele sunt, cu marja de eroare aferentă,
pe site-ul Eurostat și toată lumea lucrează cu ele, în afară de Guvernul român.
Din cele 3 milioane, putem spune că românii cu drept de vot din zona nucleelor
și a marilor orașe sunt în jur de 1,6 milioane, deci votul trebuia pregătit pentru
toți aceștia. Conexiunea dintre românii din afară și cei din țară a răsturnat
totul, conexiune pe care decidenții politici nu au bănuit-o.
Diasporele
despre care vorbiți au devenit atât de conectate datorită internetului?
D.S.: Da, dar e și din cauză că de multe
ori o parte a familiei se află acasă, iar altă parte e la muncă în afară și
sunt nevoiți să țină legătura. Sunt apoi forumurile de români, pe care le
găsiți în toate statele. Aș vrea să mai adăug că din anii ’30 încoace nu s-au
făcut reforme fundamentale fără diaspora. Avem de-a face acum cu implicarea
masivă a diasporei românești în modernizarea țării, prin lumile ei urbane, prin
lumile ei aflate pe Facebook.
Care e cea
mai mare problemă a societății românești în acest moment?
D.S.: Nu e nici sărăcia, nici corupția.
Corupția e doar un reflex al bolilor instituționale de care suferă România.
Problema de bază este modernizarea instituțiilor astfel încât să fie
transparente, să se reducă șansele de corupție prin bună organizare, ca în
afară. În țară avem grupuri de oameni la limita subzistenței, care se luptă să
trăiască, iar ei au nevoie de siguranța zilei de mâine, dar avem în același
timp și lumile urbane din marile orașe, cu oameni dinamici. În străinătate avem
diaspora orientată spre măsuri instituționale, nu spre supraviețuire. Sunt deci
trei grupuri mari de oameni care au legături foarte puternice unii cu alții. În
primul tur poate fi văzută falia votului dată de sărăcie, dar în al doilea
lupta s-a dus în cele 10 județe în care Iohannis și Ponta erau foarte
apropiați.
Era
previzibilă victoria lui Iohannis?
D.S.: Decalajul dintre ei era mare, dar
viteza de câștigare de aderenți pentru Iohannis a fost și mai mare. Dincolo de
echipa lui, el a fost perceput ca cineva care vine din afara sistemului și mult
mai aproape de ceea ce vrea diaspora cu lumea ei: să nu uităm că diaspora nu
poate face nimic fără lumile ei din țară.
Cum vă
explicați totuși că, din anul 2000 până acum, deci de 14 ani, nici un sondaj nu
a prevăzut nici măcar ierarhia candidaților la președinție?
D.S.: E greu de prevăzut pentru că se
ajunge la situații de controversă socială. Primul motiv este spirala tăcerii.
Adică nu
toți oamenii declară cu adevărat cu cine votează; în special cei al căror
favorit nu se află pe primul loc preferă să tacă.
D.S.: Acest fenomen a fost accentuat de
influența televiziunilor clientelare, deci oamenii se uită ce spune mass-media,
iar în sondaje preiau trendul majoritar de la acel moment. La urne
comportamentul se poate schimba. Spirala tăcerii a funcționat și acum.
Vreți să
spuneți că în toți acești ani institutele de sondare n-au prevăzut ierarhiile
din pricina spiralei tăcerii?
D.S.: Da. România e o țară în care acest
fenomen joacă un rol important, apoi sondajele au în general dificultăți de a
percepe mecanismele schimbării. Dar, dacă ne întoarcem în 2009, vedem că Traian
Băsescu a câștigat cu voturile românilor din diaspora, încă de atunci s-a
observat, pentru cine a avut ochi să vadă, legătura mare dintre diaspora și
lumile ei din țară. Acum, în noiembrie 2014, este o lună de mișcări sociale
pro-reformă, care nu apare ca un tsunami de nicăieri, ci pe fondul unei
tendințe de lungă durată, are legătură cu faptul că avem diaspore tot mai bine
structurate. Spre deosebire de diaspora dinainte de 1989, cea de acum este o
masă mult mai bine organizată, în plus acești oameni plecați după 1997 vor să
se întoarcă acasă, își fac case în țară care stau goale, de aceea ei vor ca
atunci când se vor întoarce să trăiască într-un loc asemănător cu Spania, dacă
nu cu Marea Britanie și Germania, ne-au eclarat explicit acum câțiva ani când
am făcut sondaje.
Pentru a
reveni la întrebarea anterioară, credeți că institutele de sondare n-au
prevăzut de 14 ani ierarhia prezidențialilor din cauză că au devenit prea apropiate
de partide?
D.S.: Lumea institutelor de sondare este o
lume de profesioniști, sunt mulți foarte buni. Sigur că unii sunt foarte
politizați, dar cei mai mulți sunt excelenți profesioniști. Cred că în 2004 am
făcut următorul experiment, cu două institute de sondare foarte bune: cele două
au primit finanțare de la Soros și au făcut sondaje și am comparat ce au zis
institutul 1 și institutul 2, pentru a vedea influența ideologică despre care
vorbiți. N-au fost nici un fel de diferențe la răspunsuri, cu excepția
categoriei întrebărilor politice: aveau același eșantion și același chestionar.
De ce? Pentru că operatorii sunt recrutați pe o linie consonantă cu șeful lor.
Sunt mai multe influențe, dar eu cred în continuare că e vorba în mică măsură
de contaminare politică. Eu, în calitate de expert, nici nu pot spune dacă un
sondaj e bun sau nu până nu văd microdatele.
Credeți că
imaginea lui Klaus Iohannis se suprapune dorințelor românilor?
D.S.: Grupurile care au câștigat
alegerile sunt formate din oameni care-și doresc reformarea instituțiilor, din
persoane din diaspora care vor să se întoarcă într-o țară ca Spania sau
Germania, de tineri entuziaști. Iohannis e ca ei sau, ca să folosesc o teoremă
foarte cunoscută în psihologie, Teorema lui Thomas sau Efectul Oedip, potrivit
căreia “dacă oamenii definesc o situație ca reală, ea devine reală”. Deci, dacă
oamenii își imaginează că Iohannis este într-un anumit fel, el va trebui să se
schimbe și să devină așa cum îl percep oamenii, dacă vrea să rămână în această
poziție.
A fost și
cazul lui Băsescu?
D.S.: Da, până la un punct, nu de la acel
punct încolo. Evit să intru în zona politică, dar e ușor de argumentat de când
nu a mai fost după cum și l-au dorit oamenii: până la cazul Raed Arafat.
Ieșirea lui Băsescu atunci când a cerut demisia lui Arafat a fost un semnal că
președintele nu mai era conectat la dorințele populației. E simplu: oamenii
care ajung să aibă o fantastică putere simbolică au suportul tacit al mișcării
sociale atâta vreme cât sunt în consonanță cu cei care i-au adus pe val; în
momentul în care se rup, se rup și firele.
31 la sută
din alegătorii PSD au vârste cuprinse între 50 și 64 de ani, iar 24 la sută au
peste 65 de ani. Alegătorii acestui partid par să dispară pe cale naturală.
Credeți că PSD va dispărea în următoarele cicluri electorale, dacă se ancorează
în continuare în aceeași zonă, fiindcă partidul pare să descrească o dată cu
alegătorii săi?
D.S.: În istorie socialul învinge
întotdeauna politicul. De exemplu, în anii ’66-’67, în România lui Ceaușescu au
avut loc reforme dure pro-nataliste; partea socială care a rezistat cel mai
puternic acestor măsuri este lumea rurală. Comparația arată că urbanul a fost
“îngenunchiat”, dar lumea rurală nu a fost deloc influențată. Astăzi societatea
românească este în schimbare rapidă, nu în urma alegerilor, ci a efectelor
integrării europene. Această schimbare instituțională are o susținere extrem de
puternică nu doar în stradă, ci și în instituții, nu doar în diaspora, ci și în
țară. Nici un partid politic care-și permite să ignore nevoia de reformare a
societății românești nu poate să crească și să ajungă departe. În această
perioadă se consolidează cultura critică, uitați-vă de pildă la neîncrederea în
parlamente, aceasta este o formă de cultură critică, iar această formă de
cultură critică se traduce în vot, în mișcări de stradă care schimbă
societatea. Deci dacă PSD ignoră acest trend va muri. Mai e ceva: politicienii
nu mai pot controla țara cu 20 de milioane de aici + cele 3 milioane de afară;
mai este apoi categoria din ce în ce mai importantă a euronavetistului.
Plecările definitive se vor reduce numeric cu timpul, în favoarea migrațiilor
periodice; oamenii de acest tip sunt foarte bogați atitudinal și cognitiv, sunt
cei care fac comparații și care schimbă lumea. Nu-i prea prindem în sondaje.
Ideea că ce s-a întâmplat acum e un foc de paie care se va stinge imediat după
alegeri nu e corectă.
Smaranda
Dobrescu Nu este
lipsita de temei analiza D-lui Dumitru Sandu. O observatie remarcabila mi s-a
parut aceasta: "Mobilizarea diasporei în legătură cu extensiile ei din
țară: rude, prieteni, cunoștințe, cei care vor să plece în străinătate la
studii sau la muncă. Alegerile au fost câștigate de lumea socială a diasporei
romanesti aflate in tara"
Daca ne gandim la cei care-si doresc sa plece din tara acestia o fac din cauza ultimelor neimpliniri din ultimul timp, adica din perioada guvernarii Ponta; si nu sunt putini.
Cu ce nu sunt de acord este intrebarea indusa de ziarist: "31 la sută din alegătorii PSD au vârste cuprinse între 50 și 64 de ani, iar 24 la sută au peste 65 de ani. Alegătorii acestui partid
par să dispară pe cale naturală. Credeți că PSD va dispărea în următoarele cicluri electorale, dacă se ancorează în continuare în aceeași zonă, fiindcă partidul pare să descrească o dată cu alegătorii săi?"
Raspunsul fiind ca daca nu se modernizeaza PSD acesta va disparea nu este un enunt complet. Eu cred ca oricare partid in conditiile scaderii generale a increderii in Parlamente va avea aceeasi soarta. Doar ca PSD este acum in colimator. Viitoarea diaspora va reusi sa plece indiferent daca stanga sau dreapta o va dezamagi.si va vota cu ceilalti, din afara sistemului sau din opozitie. Ciclicitatea e inca o regula de baza.
Daca ne gandim la cei care-si doresc sa plece din tara acestia o fac din cauza ultimelor neimpliniri din ultimul timp, adica din perioada guvernarii Ponta; si nu sunt putini.
Cu ce nu sunt de acord este intrebarea indusa de ziarist: "31 la sută din alegătorii PSD au vârste cuprinse între 50 și 64 de ani, iar 24 la sută au peste 65 de ani. Alegătorii acestui partid
par să dispară pe cale naturală. Credeți că PSD va dispărea în următoarele cicluri electorale, dacă se ancorează în continuare în aceeași zonă, fiindcă partidul pare să descrească o dată cu alegătorii săi?"
Raspunsul fiind ca daca nu se modernizeaza PSD acesta va disparea nu este un enunt complet. Eu cred ca oricare partid in conditiile scaderii generale a increderii in Parlamente va avea aceeasi soarta. Doar ca PSD este acum in colimator. Viitoarea diaspora va reusi sa plece indiferent daca stanga sau dreapta o va dezamagi.si va vota cu ceilalti, din afara sistemului sau din opozitie. Ciclicitatea e inca o regula de baza.
Preda
Mihailescu Atunci poate
este momentul pentru a se inclina putin asupra trecutului de dezbinare activa a
diasporei provocata de ramura cominternista a securitatii in anii 70-80.
Semnitele aruncate atunci pe alocuri inca dainuie, si doar o confruntare
deschisa cu procedeele de atunci poate ajuta la o catarsis necesara. Pana
atunci salamul cu soia mai pluteste peste noi voios ca un Zepelin usor zgariat,
dar tot in aer.
S.D Sa ne aplecam cu o
analiza asupra acelui trecut pentru a-l intelege este un fapt. A-l influenta in
vreun fel este de dorit ca nimeni sa nu o faca, cu atat mai putin manipulatorii
actuali . Un distins membru al Grupului, D-l Alexandru Cosmin Codreanu conduce
Asociatia Pro Diaspora Romana si ar putea sa ofere o analiza corecta asupra
gradului actual de dezbinare al diasporei. Din cunostiintele mele legate de
diaspora franceza, de exemplu, as spune ca reprezentantii ei sunt divizati in
pareri, suspiciosi, cu puncte de vedere diferite in multiple subiecte. Dar
politic voteaza cu dreapta, atat cea franceza (inclusiv cu Le Pen care ii cam
dezavueaza) cat si cu cea romana.
P.M
Pana la vot
insa diviziunile profunde au fost insamantate pe vremea comunismului. Pe atunci
fiecare banuia pe fiecare ca ar fi securist - si din 10 000 vreo trei patru
erau si reuseau foarte productiv sa raspandeasca nelinistea. Fiind unul care
prin natura vorbesc cu oricine, dela mitica la vladica si dela tigan al Rege,
eu cunosteam cam pe toti si am realizat destul de nedumerit ca ... majoritatea
nu prea aveau nici o sansa sa fie securisti. Dar nu m-am intrebat cum se face
totusi cu aceste zvonuri. In cartea lui Watts exista un pasaj bazat pe surse ca
de obicei, care da o explicatie care se acopera pentru mine faorte bine cu
experienta practica. Nu ma indoiesc ca noua emigratie a ajuns pe fundalul
acestor reminiscente anterevolutionare, si desi mult mai masiva ar fi putut
functiona ca element coeziv, discrodia cea veche, in lipsa unei prelucrari
atente, arunca in continuare valuri inainte.
Alexandru
Cosmin Codreanu Vă
mulțumesc pentru votul de încredere dna. Smaranda
Dobrescu. Analiza acestei dezbinări a diasporei, care de multe ori
s-a împletit cu o curtare statornică a elitelor române în exil, dar și cu sabotaje
spectaculoase cum a fost atentatul cu bombă împotriva Radio Europa Liberă,
presupune un periplu amplu și curajos în perioada anilor ’60-’90. Va trebui să
îmi găsesc niște aliați pe măsura acestei misiuni. Să vedem ce zic colegii.
A.C.C Trebuie să menționez că atunci când scriu acest
comentariu mă simt asemenea lui David în luptă cu Goliat. Dl. Dumitru Sandu
este unul dintre cei mai reputați și respectați sociologi români, în sferele
lui de interes numărându-se și diaspora română. Îmi voi permite totuși în
aceste condiții câteva observații pe marginea acestui interviu.
Personal nu agreez definirea „noii diasporei” drept „emigranții preponderent economici de după a doua jumătate a anilor ’90” propusă de dl. Sandu. Deși acești emigranți economici recenți reprezintă masa principală a diasporei române astăzi și, așa cum foarte bine observa dl. Sandu, această diasporă este „[mai, n.n.] atașată cultural de țară, solidară financiar cu cei de acasă și prezentă turistic din când în când aici”, pentru mine momentul nașterii „noii diaspore” îl constituie războaiele balcanice din 1912-1913, când comunități istorice de români, respectiv aromânii, sunt dislocați din zona unde au trăit de secole, de naționalismul balcanic feroce la acea dată.
Vezi: http://prodiasporaromana.org/.../comitete-ale-romanilor.../
În același păcat cade și dl. Adrian Năstase care, la lansarea cărții domniei sale, „Cele două Românii”, făcea o afirmație extrem de simplificatoare la adresa diasporei, respectiv: „Cred (…) că nu am reușit să explicam faptul că zona de diasporă există în mare măsura pentru că în 2002 au fost eliminate de către PSD vizele pentru a circula în străinătate. Foarte mulți dintre cei care lucrează în străinătate au putut să meargă acolo și să lucreze pentru că finalizarea negocierilor și acceptarea principiului libertății de mișcare și intrarea în Uniunea Europeană în 2007 le-a permis să facă acest lucru, dar tot în baza unor decizii și acțiuni din partea PSD-ului”.
Sursa: http://www.hotnews.ro/stiri-politic-18646033-adrian...
Lăsând la o parte conținutul politic al acestei afirmații care nu este relevant discuției, observăm că, diaspora este redusă la noii emigranți economici de după anii 2000.
Desigur că magnitudinea fenomenului migraționist de după 2000 are, în cifre absolute, un volum mai mare decât emigrația aromânilor din timpul războaielor balcanice, a legionarilor către Germania în timpul celui de-al doilea război mondial, a celor care au refuzat comunismul la sfârșitul anilor ’40 și au plecat din țară cu ultimele trenuri ale libertății, a sașilor, evreilor și maghiarilor lăsați să plece în „epoca de aur”, a celor care au încercat (cu succes sau nu) să treacă înot Dunărea în Iugoslavia și a artiștilor și sportivilor care au „uitat” să revină din turnee la un loc.
Poate mai potrivit pentru a descrie acest fenomen migraționist unic în istoria României ar fi termenul „diaspora economică”. Ar reflecta mai bine cred eu bejenia în masă către o pâine mai bună care a început în urmă cu 25 de ani și nu dă semne că ar scădea în amplitudine în viitorul imediat.
Voi reveni.
Personal nu agreez definirea „noii diasporei” drept „emigranții preponderent economici de după a doua jumătate a anilor ’90” propusă de dl. Sandu. Deși acești emigranți economici recenți reprezintă masa principală a diasporei române astăzi și, așa cum foarte bine observa dl. Sandu, această diasporă este „[mai, n.n.] atașată cultural de țară, solidară financiar cu cei de acasă și prezentă turistic din când în când aici”, pentru mine momentul nașterii „noii diaspore” îl constituie războaiele balcanice din 1912-1913, când comunități istorice de români, respectiv aromânii, sunt dislocați din zona unde au trăit de secole, de naționalismul balcanic feroce la acea dată.
Vezi: http://prodiasporaromana.org/.../comitete-ale-romanilor.../
În același păcat cade și dl. Adrian Năstase care, la lansarea cărții domniei sale, „Cele două Românii”, făcea o afirmație extrem de simplificatoare la adresa diasporei, respectiv: „Cred (…) că nu am reușit să explicam faptul că zona de diasporă există în mare măsura pentru că în 2002 au fost eliminate de către PSD vizele pentru a circula în străinătate. Foarte mulți dintre cei care lucrează în străinătate au putut să meargă acolo și să lucreze pentru că finalizarea negocierilor și acceptarea principiului libertății de mișcare și intrarea în Uniunea Europeană în 2007 le-a permis să facă acest lucru, dar tot în baza unor decizii și acțiuni din partea PSD-ului”.
Sursa: http://www.hotnews.ro/stiri-politic-18646033-adrian...
Lăsând la o parte conținutul politic al acestei afirmații care nu este relevant discuției, observăm că, diaspora este redusă la noii emigranți economici de după anii 2000.
Desigur că magnitudinea fenomenului migraționist de după 2000 are, în cifre absolute, un volum mai mare decât emigrația aromânilor din timpul războaielor balcanice, a legionarilor către Germania în timpul celui de-al doilea război mondial, a celor care au refuzat comunismul la sfârșitul anilor ’40 și au plecat din țară cu ultimele trenuri ale libertății, a sașilor, evreilor și maghiarilor lăsați să plece în „epoca de aur”, a celor care au încercat (cu succes sau nu) să treacă înot Dunărea în Iugoslavia și a artiștilor și sportivilor care au „uitat” să revină din turnee la un loc.
Poate mai potrivit pentru a descrie acest fenomen migraționist unic în istoria României ar fi termenul „diaspora economică”. Ar reflecta mai bine cred eu bejenia în masă către o pâine mai bună care a început în urmă cu 25 de ani și nu dă semne că ar scădea în amplitudine în viitorul imediat.
Voi reveni.
prodiasporaromana.org
A.C.C Nu sunt atât de
sigur nici de afirmația dlui. Sandu conform căreia: „Avem de-a face cu o Nouă
Diasporă, care a învățat democrația în Occident, puternic structurată în
statele unde se află prin asociații, pe care Guvernul nu le consultă niciodată
și nu le-a consultat nici pentru corectarea problemelor la vot”.
Democrația pentru românii Europa, este una măsură dublă. Existența spațiului Schengen, a fobiei britanice vis-a-vis de invazia barbarilor estici și a abuzurilor acestora față de sistemul de asistență socială local, a permanentei ezitări pentru a acorda drepturi de muncă cetățenilor români a unora dintre statele membre UE, expulzarea unor cetățeni români pe criterii etnice în Franța și violențele la care au fost supuși unii cetățeni români în Franța, Italia și Grecia sunt tot atâtea exemple de lecții deficitare de democrației pe care românii trebuie să le asimileze rapid „la locul de muncă”.
Putem vorbi cel mult de conștientizarea faptului că în alte țări dorința cetățeanului are un impact mult mai mare asupra clasei politice.
Vis-a-vis de a doua parte a afirmației citate, există într-adevăr numeroase asociații ale diasporei. Majoritatea răspund unor nevoi concrete de socializare și suport reciproc al comunității locale. Aceste asociații au un impact minor asupra diasporei române și foarte rar știu sau sunt interesate de existența altor asociații de români din afara zonei lor geografice de acțiune.
Atenție: multe dintre asociațiile diasporei, în special în America de Nord, sunt ale cetățenilor americani sau canadieni cu origini românești, care nu mai au demult drept de vot în România.
A cere Guvernului să identifice toate aceste asociații pentru a îmbunătăți organizarea scrutinului în diasporă mi se pare o propunere nerealistă din punct de vedere practic.
Voi reveni.
Democrația pentru românii Europa, este una măsură dublă. Existența spațiului Schengen, a fobiei britanice vis-a-vis de invazia barbarilor estici și a abuzurilor acestora față de sistemul de asistență socială local, a permanentei ezitări pentru a acorda drepturi de muncă cetățenilor români a unora dintre statele membre UE, expulzarea unor cetățeni români pe criterii etnice în Franța și violențele la care au fost supuși unii cetățeni români în Franța, Italia și Grecia sunt tot atâtea exemple de lecții deficitare de democrației pe care românii trebuie să le asimileze rapid „la locul de muncă”.
Putem vorbi cel mult de conștientizarea faptului că în alte țări dorința cetățeanului are un impact mult mai mare asupra clasei politice.
Vis-a-vis de a doua parte a afirmației citate, există într-adevăr numeroase asociații ale diasporei. Majoritatea răspund unor nevoi concrete de socializare și suport reciproc al comunității locale. Aceste asociații au un impact minor asupra diasporei române și foarte rar știu sau sunt interesate de existența altor asociații de români din afara zonei lor geografice de acțiune.
Atenție: multe dintre asociațiile diasporei, în special în America de Nord, sunt ale cetățenilor americani sau canadieni cu origini românești, care nu mai au demult drept de vot în România.
A cere Guvernului să identifice toate aceste asociații pentru a îmbunătăți organizarea scrutinului în diasporă mi se pare o propunere nerealistă din punct de vedere practic.
Voi reveni.
A.C.C Continuăm seria
citatelor dlui. Sandu:
„Alegerile au fost câștigate de lumea socială a diasporei românești aflată în țară. Toate aceste conexiuni apar de mult în cărțile noastre, dar din păcate informațiile nu au ajuns și la decidenți. Noi știm că ei nu trimit acasă doar bani, ci și valori. Mișcarea socială a diasporei românești cu extensiile ei din centrele urbane autohtone reprezintă un exemplu clasic, de manual, de schimbare a României prin influențe culturale și politice” este o observație extrem de utilă, însă în opinia mea numai parțial adevărată. „Lumea socială a diasporei” nu este uniformă, ci se mulează pe realitatea din teren:
- Este lumea bunicilor și părinților intelectuali, în general din mediul urban, a căror copil a plecat cu bursă sau sponsorizat de acasă la o universitate din străinătate;
- Este lumea bunicilor și a părinților, cu pregătire medie și superioară care au avut noroc de un copil studios, care a terminat o facultate acasă, dar care în lipsă de oportunități acasă, a ales străinătatea pentru munci mai mult sau mai puțin calificate;
- Este lumea celor care trăiesc în localitățile prin care trece E85. Într-un drum memorabil cu mașina către Iași al luat gratuit invariabil toți autostopiștii care mi-au făcut semn. Toți, repet, toți, nu aveau serviciu de circa 10 ani. Ca și alte categorii sociale citate de dl. Sandu, nici acești oameni nu apar în sondaje; șomajul li s-a terminat demult. Copiii, soții, nevestele, părinții acestora, au devenit căpșunarii care trimit cel mai disciplinat remitențe via WesternUnion;
- Este lumea țăranilor ai căror copii au fugit, asemenea copiilor lui Moromete, de munca câmpului, în Italia și Spania, de unde, numai după 6 luni, puteai să vii acasă cu o mașină străină second hand;
Despre care lume socială vorbim? Este aceasta lumea socială uniformă? Sunt acești emigranți uniformi? Transmit ei același mesaj politic? Nu cred. Dacă există un numitor comun al valorilor transmise acasă, aceasta nu este politic, ci mai degrabă unul mai pragmatic, care denunța proasta calitatea serviciilor și atenția acordată de Stat cetățenilor români în raport cu țările lor de destinație din UE.
Voi reveni.
„Alegerile au fost câștigate de lumea socială a diasporei românești aflată în țară. Toate aceste conexiuni apar de mult în cărțile noastre, dar din păcate informațiile nu au ajuns și la decidenți. Noi știm că ei nu trimit acasă doar bani, ci și valori. Mișcarea socială a diasporei românești cu extensiile ei din centrele urbane autohtone reprezintă un exemplu clasic, de manual, de schimbare a României prin influențe culturale și politice” este o observație extrem de utilă, însă în opinia mea numai parțial adevărată. „Lumea socială a diasporei” nu este uniformă, ci se mulează pe realitatea din teren:
- Este lumea bunicilor și părinților intelectuali, în general din mediul urban, a căror copil a plecat cu bursă sau sponsorizat de acasă la o universitate din străinătate;
- Este lumea bunicilor și a părinților, cu pregătire medie și superioară care au avut noroc de un copil studios, care a terminat o facultate acasă, dar care în lipsă de oportunități acasă, a ales străinătatea pentru munci mai mult sau mai puțin calificate;
- Este lumea celor care trăiesc în localitățile prin care trece E85. Într-un drum memorabil cu mașina către Iași al luat gratuit invariabil toți autostopiștii care mi-au făcut semn. Toți, repet, toți, nu aveau serviciu de circa 10 ani. Ca și alte categorii sociale citate de dl. Sandu, nici acești oameni nu apar în sondaje; șomajul li s-a terminat demult. Copiii, soții, nevestele, părinții acestora, au devenit căpșunarii care trimit cel mai disciplinat remitențe via WesternUnion;
- Este lumea țăranilor ai căror copii au fugit, asemenea copiilor lui Moromete, de munca câmpului, în Italia și Spania, de unde, numai după 6 luni, puteai să vii acasă cu o mașină străină second hand;
Despre care lume socială vorbim? Este aceasta lumea socială uniformă? Sunt acești emigranți uniformi? Transmit ei același mesaj politic? Nu cred. Dacă există un numitor comun al valorilor transmise acasă, aceasta nu este politic, ci mai degrabă unul mai pragmatic, care denunța proasta calitatea serviciilor și atenția acordată de Stat cetățenilor români în raport cu țările lor de destinație din UE.
Voi reveni.
A.C.C „Dacă ne întoarcem
în 2009, vedem că Traian Băsescu a câștigat cu voturile românilor din diaspora,
încă de atunci s-a observat, pentru cine a avut ochi să vadă, legătura mare
dintre diaspora și lumile ei din țară. Acum, în noiembrie 2014, este o lună de
mișcări sociale pro-reformă, care nu apare ca un tsunami de nicăieri, ci pe
fondul unei tendințe de lungă durată, are legătură cu faptul că avem diaspore
tot mai bine structurate. Spre deosebire de diaspora dinainte de 1989, cea de
acum este o masă mult mai bine organizată, în plus acești oameni plecați după
1997 vor să se întoarcă acasă, își fac case în țară care stau goale, de aceea
ei vor ca atunci când se vor întoarce să trăiască ¬într-un loc asemănător cu
Spania, dacă nu cu Marea Britanie și Germania, ne-au declarat explicit acum
câțiva ani când am făcut sondaje”.
Am încercat să fac o comparație extinsă a modului în care a votat diasporă în 2009 și 2014 la linkul de mai jos:
http://prodiasporaromana.org/.../diaspora-si-alegerile.../
Din punctul meu de vedere diaspora încă nu contează efectiv decât atunci când opțiunile electorale sunt foarte strânse. Prezența la vot în primul tur din 2014 a fost inferioară celei din al doilea tur din 2009. Cu alte cuvinte, diaspora are nevoie de pâine și circ pentru a ieși la vot. Și slavă Domnului, din aceasta avem din belșug pe Internet, principala sursă de informare a diasporei.
Ca emigrant, porți cu tine mereu nostalgia vârstei, a locurilor și a prietenilor de unde ai plecat. Dorința de a reveni rămâne. Însă fiecare revenire turistică la vatră nu face decât să le confirme acestor emigranți că acum acasă nu îi așteaptă nimic.
Pentru cei interesați, le recomand reflecțiile mele la o înmormântare la Caraclău:
http://prodiasporaromana.org/.../reflectii-la-o.../
Și uite așa, decizia revenirii se amână pe termen nedefinit. Tineri se căsătoresc și fac copii în pribegie, și, conform zicalei populare „puța e mai dulce decât țâța”, uită, de voie, de nevoie, de unde au plecat.
Nu cred că diaspora nu este mai organizată. Există cel mult o emancipare individuală a emigranților, cu conștientizarea drepturilor și obligațiilor pe care le au în țara de destinație. Reacțiile diasporei nu au fost rezultatul maturității diasporei, ci a unor factori emoționali generați de organizarea defectuoasă a alegerilor (adică la fel ca în 2009) și inflamarea acestui subiect pe Internet.
Am încercat să fac o comparație extinsă a modului în care a votat diasporă în 2009 și 2014 la linkul de mai jos:
http://prodiasporaromana.org/.../diaspora-si-alegerile.../
Din punctul meu de vedere diaspora încă nu contează efectiv decât atunci când opțiunile electorale sunt foarte strânse. Prezența la vot în primul tur din 2014 a fost inferioară celei din al doilea tur din 2009. Cu alte cuvinte, diaspora are nevoie de pâine și circ pentru a ieși la vot. Și slavă Domnului, din aceasta avem din belșug pe Internet, principala sursă de informare a diasporei.
Ca emigrant, porți cu tine mereu nostalgia vârstei, a locurilor și a prietenilor de unde ai plecat. Dorința de a reveni rămâne. Însă fiecare revenire turistică la vatră nu face decât să le confirme acestor emigranți că acum acasă nu îi așteaptă nimic.
Pentru cei interesați, le recomand reflecțiile mele la o înmormântare la Caraclău:
http://prodiasporaromana.org/.../reflectii-la-o.../
Și uite așa, decizia revenirii se amână pe termen nedefinit. Tineri se căsătoresc și fac copii în pribegie, și, conform zicalei populare „puța e mai dulce decât țâța”, uită, de voie, de nevoie, de unde au plecat.
Nu cred că diaspora nu este mai organizată. Există cel mult o emancipare individuală a emigranților, cu conștientizarea drepturilor și obligațiilor pe care le au în țara de destinație. Reacțiile diasporei nu au fost rezultatul maturității diasporei, ci a unor factori emoționali generați de organizarea defectuoasă a alegerilor (adică la fel ca în 2009) și inflamarea acestui subiect pe Internet.
prodiasporaromana.org
S.D Interesant,
Alexandru! Nu vrei sa-i trimiti D-lui Sandu concluziile voastre?
A.C.C Concluzii: Ceva îmi
spune că multe din răspunsurile oferite de dl. Dumitru Sandu au fost „citate
selectiv” de dna. Sabina Fati de la România Liberă. Din acest motiv sunt sigur
că multe dintre cele scrise de mine mai sus se pot datora unui conținut scos
din context. Pentru acest lucru îmi cer scuze anticipat și îl asigur pe dl.
Sandu de stima mea.
A.C.C Sociologii români
sunt niște oameni destul de refractari la amatori ca mine, însă voi încerca, de
ce nu?
Prospectiv FCh .Mie
mi se pare ca acest domn sociolog Sandu asambleaza teoria post-factum sa se
potriveasca pe ce crede domnia sa ca au fost datele/faptele. Eu zic ca
putinitica rabdare e in ordine pana se stabileste ce si cum s-a intamplat cu
alegerile. Prea multa iuteala de mana si nebagare de seama ca sa nu ma gandesc
la cum a castigat Basescu de atatea ori...
Aratati-mi sociologul care a observat macar existenta romanilor din diaspora ca fenomen al societatii romanesti extinse si a semnalat acest lucru inainte de turul I al alegerilor. In secunda urmatoare, imi voi scoate palaria si ma voi apleca cu respect. Cred ca va dati seama de dificultatea unei asemenea observatii pe motiv ca diaspora romaneasca este atat de atomizata/divizata etc.
Aratati-mi sociologul care a observat macar existenta romanilor din diaspora ca fenomen al societatii romanesti extinse si a semnalat acest lucru inainte de turul I al alegerilor. In secunda urmatoare, imi voi scoate palaria si ma voi apleca cu respect. Cred ca va dati seama de dificultatea unei asemenea observatii pe motiv ca diaspora romaneasca este atat de atomizata/divizata etc.
A.C.C Ce mi se pare suspect la acest interviu este concentrarea
pe tinerii educati din diaspora. Parca numai ei ar exista. Ori se stie ca
profilul unei diaspore seamana foarte mult cu profilul populatiei de acasa.
Putem vorbi cel mult de zone unde se intalneste cu predilectie numai un anumit
tip de profil de emigranti romani, respectiv acolo unde tara gazda isi impune
propriile politici de emigratie, sau logistica emigrarii necesita anumite
calitati si resurse personale (vezi Noua Zeelanda).
S.D Corecta observatia
lui Prospectiv FCh: singura observatie interesanta, aceea pe care am semnalat-o
si eu la postarea de mai sus este cea legata de "mobilizarea diasporei în
legătură cu extensiile ei din țară: rude, prieteni,
cunoștințe, cei care vor să plece în străinătate la studii sau la muncă....". Din pacate observatia post factum ar fi fost de preferat sa fi fost enuntata si facuta cunoscuta cu mult inainte de catre analistii politici. (chiar daca nu este o mare descoperire, dar putea orienta pronosticurile in alt fel).
cunoștințe, cei care vor să plece în străinătate la studii sau la muncă....". Din pacate observatia post factum ar fi fost de preferat sa fi fost enuntata si facuta cunoscuta cu mult inainte de catre analistii politici. (chiar daca nu este o mare descoperire, dar putea orienta pronosticurile in alt fel).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu