marți, 23 februarie 2016

Analiza relatiilor internationale intre universalism si...

Evolutia relatiilor internationale – intre universalism si... – 10 februarie 2016

 

.
https://youtu.be/AIMVQFl0pD8


 

 

Evoluția relațiilor internaționale – între universalism și…

YOUTUBE.COM

 

Prospectiv A-z .
Merita vazuta aceasta discutie, mai ales pentru intreabari. 

Am remarcat si membri ai Grupului Prospectiv in viata sa anterioara (Gabriela Cretu & Claude Karnoouh) prin luarile lor de cuvant foarte bune. 

Nu imi este clar de ce amfitrionul a impins intrebarile tinerilor de pe ultima banca la final, acestia au contribuit net la toata discutia, ceea ce nu pot spune despre fostii ambasadori. 

Mare pacat ca n-a fost timp pentru formularea de raspunsuri pe masura intrebarilor din sala! Poate ca a lipsit si altceva decat timpul, n-am de unde sa stiu...

P.S. Acum pot sa incep sa inteleg pretul ironiei lui Adrian Nastase, trebuie ca l-a costat enorm caci prea si-a apropiat truicii plaiului.

 

Smaranda Dobrescu In principu tema discutiei s-a axat pe diferentele inte universalism si particularism, intr-un spatiu geografic mare, cum pot acestea sa determine echilibre geostrategice, sau dimpotriva. De exemplu, despre universalism a inceput sa se vorbeasca ca o caracteristica generala in secolul 16 in legatura cu Imperiul german din spatiul european si liantul catolicism. Evolutia acestuia, aparitia mai tarziu si a Imperiului britanic de sorginte medievala au creat in timp necesitatea aparitiei ratiunii de stat. In timp populatiile definindu-si identitatea in legatura cu natiunea si cu existenta unui teritoriu si-au cautat si statul respectiv. Statele au asigurat balanta puterii si echilibrul european atata vreme cat acestea se prezentau sub forma unor puteri comparabile. Istoria arata ca daca unul dintre state a devenit prea puternic economic si militar celelalte state s-au coalizat impotriva acestuia spre a-i tempera puterea.
Universalismul isi are radacinile in gandirea abstracta universala(de la Platon citire) si in timp a creat iluminismul iar particularismul a definit filosofia nationala concreta si gandirea nationala in consecinta. Aceste doua trasaturi care se conditioneaza au format statul modern contrapunandu-se intre ele in mod mai mult sau mai putin conflictual.In etapa actuala avem parte de un particularism evident determinat de nevoia de recunoastere a multipolaritatii lumii urmare a dezvoltarii mai multor puteri pe mapamond.
Dezbaterea a pus in evidenta incadrarea optima ce o vedem pentru forma de relationare a statelor: un universalism multipolar stabil cu obiectiv pastrarea pacii sau abordarea unui realism politic bazat pe interesele proprii natiunilor.In prezent noi traim intr-un universalism comercial determinat de interesele marilor corporatii, dupa unii vorbitori sau intr-un realism politic post modern in care discursul politic este dublat de actiuni dure fara nicio legatura cu valorile declarate ci doar cu interesele statelor, dupa alti vorbitori.
O idee care pare a fi impartasita de mai multi participanti este aceea ca corporatiile isi canalizeaza puterea prin state, pe care le domina in interesul propriu. De aceea s-a nascut si ideea ca universalismul actual este de sorginte economica care serveste capitalul. Asadar acest concept trebuie sa satisfaca statul sau corporatiile?
Concluziile dezbaterii au fost:
-cadrul analitic trebuie extins si cu corporatii, firme private, alti agenti economici/financiari.
-In conditiile actuale fiind dificil sa construesti scenarii plauzibile, insasi actiunea iti va da sansa unor anticipari in timpul traseului.
- Este o atitudine rationala sa incerci sa impingi lucrurile spre o lume normata
- In prezent exista complexitate uriasa a factorilor ce pot determina razboiul. Acesta nu e inevitabil dar nici nu inseamna ca va avea loc in mod legic. Razboiul nu ar folosi nimanui, caci admtand ca acesta se va purta intre doua puteri nucleare, castigatorul potential va mosteni o lume in ruina.
-UE nu este o voce determinanta in binomul pace-razboi intrucat nu este capabila sa-si asigure securitatea militara.De aceea exista si scenarii care nu exclud apropierea UE de Rusia in acest scop .
-La intrebarea in ce masura multiculturalismul este in opozitie cu caracterul universalist sau particularist s-a concluzionat ca acesta este invers proportional cu gradul de civism si nu este in opozitie cu cele doua concepte. Drepturile colective prin caracterul lor de privilegiere pot constitui o amenintare suplimentara a pacii.Disolutia actuala a statului national, evidenta, pleaca si de la drepturile 
colective.

Intrebarea ramasa deschisa este daca globalizarea a determinat disolutia statului national sau disolutia acestuia a favorizat accentuarea si accelerarea globalizarii.

Niciun comentariu: