joi, 22 ianuarie 2015

Ioan Talpes: Provocarile actuale de securitate ale Romaniei



Ioan Talpes: Provocarile actuale de securitate ale Romaniei – 3 ianuarie 2015
Prospectiv A-z
.
Despre relatia dintre geografiile de dezvoltare (economica) si in/securitate cu Ioan Talpes.
Testul pentru Romania? Modul de administrare al Dunarii, vazuta ca ax (coloana vertebrala) al unei noi structuri europene.
Cel mai mare autogol dat de Romania este nerespectarea procentelor angajate de investitii in Aparare.
Basescu a fost un pro-licurici de carton, care cu buna stiinta a schimbat prioritatile bugetare. [N.B. La Bucuresti, Basescu inca e luat ca etalon al bunelor relatii romano-americane.]
In schema viitoare a geografiilor de dezvoltare, doar bancile conteaza. [N.B. Ca sa vedem de unde pleaca Romania, sa raspundem la intrebarea: Cate banci romanesti sunt?]
Prioritati: 1) Schengen, 2) Un loc in urmatorul Program EUropean de dezvoltare (astfel banii europeni si-ar gasi un drum firesc catre Romania), 3) Rezolvarea problemei rromilor si astfel rezolvarea inca a unei buturugi mici ce poate rasturna Romania mare.
Generalul Ioan Talpeş vorbeşte, vineri (2 ianuarie 2014), despre principalele riscuri de securitate pe care le-ar putea confrunta România într-un spaţiu din ce...
adevarul.ro
  Nedeea Burca Iata ca Talpes confirma ceea ce am simtit cu totii la un moment dat.

  Alexandru Botu De data asta, mai multe lucruri sunt spuse transant. Si ar putea fi dezbatute ca subiecte de sine statatoare si la Grup. Unele au mai fost abordate, chiar daca nu sub umbrele provocarilor de securitate. Domnul Prospectiv A-z a sintetizat pe cele mai importante, printre cele enumerate sub presiunea finalului de interviu chiar de catre Ion Talpes, dar mie mi s-au parut interesante si altele.
Poate cel mai important aspect, desi in aparenta atins de Programul (nu proiectul!) Dunarea, in conceptul geografilor de dezvoltare, respectiv al frontierelor dezvoltarii este ca noi nu am reusit sa intelegem, sa identificam niciun mare program de dezvoltare european in care sa ne integram partenerial, adica sa participam constructiv si competitiv, plecand de la rostul predeterminat pentru noi, si, care, astfel, ar putea fi corectabil.
Faptul de a nu ne respecta angajamentele asumate, pe de alta parte, este o vina capitala.
  Ionel Iani Velciov Domnul Botu , cu parere de rau constat ca marile programe de dezvoltare europeana nu sunt pentru periferii si mahalale ...
  P.A-z  .
Una din problemele care merita discutate este avertismentul dat de Talpes prea-tanarului Ponta in 2012. Mai mult, Talpes spune ca Ponta ar fi actionat in acea vara la cererea/pentru interesele unor 'figuri triste' din spatiul public/politic romanesc, pe care le credea/dorea apuse.

Alta chestiune care merita discutata ar fi modelul (economic) german ca sablon pentru noua geografie de dezvoltare economica europeana.

Mai mult, constat si ca dl. Talpes pleaca dela niste premize despre lume si viitor care nu-s convins ca-s larg acceptate.
  P.A-z .
In plus, sunt eu singurul care are impresia ca in Romania activeaza tot felul de servicii secrete, chiar antagonice, la vedere pentru decidenti? Si asta nu de azi de ieri, ci inca binisor inainte de 1990.
  A.B  Formularea Domnului Prospectiv A-z: "...Mai mult, constat si ca dl. Talpes pleaca dela niste premize despre lume si viitor care nu-s convins ca-s larg acceptate." merita toata atentia. Pentru ca Domnul Talpes a lasat sa inteleaga ca are informatii de mare valoare, dar pe care altii nu vor/nu pot/nu sunt in stare sa le inteleaga. Cred ca nu s-a referit la cei care nu conteaza in decizie, nici macar la cei implicati in executarea deciziilor, ci la altii.
Apoi, modelul german, oricat ar parea de fantastic, nu se aplica "nemteste" decat in Germania. Pentru a fi asumat si de altii ar trebui sa se ajunga la o stare care sa-l impuna. Desigur, politic, un politic pe care nu ni-l putem imagina prea usor acum.
Referitor la Ponta, are mare dreptate. Unii zic ca Ponta ar fi un fel de cal troian, culmea. al mai multor grupuri, cu interese diferite, dar care vor conduce la acelasi rezultat: anonimizarea PSD.
Acum, revenind la "oful" Domnului Ionel Iani Velciov as vrea sa spun ca formularea lui Ion Talpes privitoare la acest subiect este neiertatoare cu ignoranta si nimicnicia celor ce nu au identificat cai de parteneriat. Este una, in esenta, si foarte diplomatica...
  Gheorghe Gradinaru In opinia mea dl Talpes se cere ( as aprecia eu intr-un mod inteligent in sensul ca nu spune eu sunt omul potrivit ci prezinta subiecte si idei care sugereaza acest fapt)) a intra in echipa de conducere a celui care a castigat alegerile prezidentiale.Este evident ca sunt identificate coret o serie de evolutii si concepte( care nu sunt noi si care in perioada in care domnia sa a detinut functii importante nu le-am vazut nu solutionate dar nici macar abordate) de interes care nu au fost rezolvate pana acum si nici identificate intr-o conceptie unitara de cei care au luat puterea ca directii de actiune viitoare.Aceste plusuri ale interviului nu pot ascunde modul politicianist de a gindii al lui TI in sensul ca lipseste cu adevarat identificarea riscurilor imediate de securitate( ma refer in principal la situatia din Ucraina si evolutia situatiei din Moldova) si identificarea cu subiect si predicat a eventualului proiect care sa fie imbratisat de Romania .
  I.I.V   Referitor la cel mai mare risc de securitate, consider ca cel mai mare risc de securitate in 2015 este reprezentat de "omuletii verzi care intra in buzunarele decidentilor" ...
  P.A-z .
„Statele Unite nu sunt mulţumite de ceea ce se întâmplă, însă nici nu doresc să se confrunte cu Rusia pentru Moldova în acest moment. Astfel că Statele Unite vor ruga nişte terţi să facă presiuni asupra moldovenilor – în principal lituanienii, polonezii, românii şi britanicii. Românii nu vor fi de mare ajutor, deoarece ei, pur şi simplu, au renunţat să le mai pese de Moldova. Ei ştiu că Statele Unite sunt garantul securităţii lor, astfel că nu le pasă că ruşii sunt aproape de ei câtă vreme îi au pe americani”, este mesajul cutremurator ale Agentiei de informatii Stratfor cu privire la diplomatia de la Bucuresti.

http://www.ziaristionline.ro/.../george-roncea-il-acuza.../
ziaristionline.ro
  Mihai Ion Turcu Romania ca stat confederat UE nu mai este deplin suverana. Privind politica de asigurare militara a secuitatii a respectat, exagerand chiar, limitarile privind armee conventionae si efectivele armatei. UE nu este in fapt capabia sa se apere miitar. In consecinta Romania s-a demantelat forta armata, a trecut in rezerva ofiteri tineri, a esfiintat armata de conscriptie i n u are bani pentru a intretine o armata profesionista de sodati constractuali care sa apere a nevoie, intr-un razboi loca e joasa intensitate , ar asimetric daca agresoru ete Rusia, interesu de securitate, integritate teritoriala si suveranitate a statuui Romania. Inceperea de investitii acuma (??) nu va face actuala a timpul potrivit forta noastra de aparare. SUA ne-a avertizat explicit ca nu va apara statele europene cu sodati americani, va da doar sprijin HT a care noi nu avem acces, dar partea de lupta pe sol ne revine.Am avut de grija sa ne restrangem si industria de armament.Suveranitate fara capacitate militara este vorba goala, insasi greutatea politica a noastra in UE fara armata, este cum este.
  P.A-z  .
Domnule Turcu, ma intreb cand a fost Romania suverana sau cate tzari cu adevarat suverane exista in lume. Nu cumva suveranitatea este un concept care a servit unora un timp, dar care acum utilizat poate crea mai multe probleme decat rezolva?

Romania sufera inclusiv din pricina auto/distrugerii capabilitatilor militare proprii, dar asta este inca un simptom al unei maladii mai grave, care activeaza la un nivel mai profund. In sensul strict al inceperii refacerii romanesti, ma intreb: Ce ar fi rau cu reintroducerea stagiului militar la alegere cu un serviciu civil?

Cat despre genul si nivelul de sprijin american, numai istoria le va preciza. Pentru a vedea daca e ceva deosebit in aceasta postura, de neimplicare a ostasilor americani, ar trebui vazut care era angajamentul SUA fatza de vest-europeni in timpul Razboiului Rece. Mai mult, *Articolul 5* ar trebui si el scarpinat de specialisti romani in drept international si strategie militara. Abia atunci romanii isi pot da seama cat de scurta le e plapuma.

Putin mai sus, dl. Gheorghe Gradinaru a postat un comentariu interesant despre aceasta iesire la rampa a lui Ioan Talpes. Inca gandesc la tot ce poate sa insemne...
  M.I.T  Suveranitatea este relativa, unii fiind mai suverani decat altii care pot fi suverani absoluti. In unee titluri ale voivozior romani figureaza formua "mare voivod si domn", "domn" inemnand uveran, sau " samodarjet"( autodeterminat). Din can in can am fot si suverani. Ca natiunea am tin pre a fi suverani (razboiul de independenta).In momentu de fata untem neuverani prin proprie vointa si neeterminati prin proprie prostie. Rezultatele se vad. Domnul Talpes nu este preferatu meu.Exita un articol i mai intereant in care se vorbeste depre partea negociabila a Europei, si geometria variabia a granitelor unor tari, Romania in speta. Avem experienta recenta. Drumul Ruiei spre Bosfor trece pete Dobrohgea.
  S.D  Talpes sustine ca geometria variabila a granitelor, adica posibilitatea modificarii teritorialitatii reprezinta un mare risc de securitate atat timp cat nu vom beneficia de viza Schengen. Merge chiar mai departe si sustine ca Universitatea lui Soros, de la Budapestea, de coniventa cu Monica Macovei ar fi direct raspunzatori de neacordarea vizei. Este o acuza grava dar evident, posibil adevarata.
  A.B  Desigur, in formularea lui Ion Talpes, cum ca unii afirma ca granitele cele mai sigure sunt cele ale statelor din spatiul Schengen, pe scurt granitele Schengen, pe linga obiectivul strategic al Romaniei de a face parte din acel spatiu sigur in actuala sa teritorialitate si cu propriile capabilitati, ar putea sa existe si varianta ca granitele teritoriului Romaniei sa fi sigure daca de ele s-ar ocupa altii, asa cum cred ca pot asigura ei securitatea acestora.
  P.A-z  .
Ce omite dl. Talpes sa spuna este unde apartine Romania, post-1989 si post-integrare, de facto versus de jure.
I.I.VI De facto suntem la periferie, de jure suntem pe lista tarilor Europene ... QED


Niciun comentariu: