Adrian
Severin: Marsul solidaritatii cu cine? – 14 ianuarie 2015
Smaranda Dobrescu
Este in firea omului sa se solidarizeze cu victimele. Cine, de cate feluri sunt acestea?
Opinie despre atentatul de la Charlie Hebdo:
libertatea de expresie si libertatea de a insulta.
ir-report.ro|
Moartea unor
oameni este totdeauna o tragedie. Mi-e greu să spun, însă, care este mai
tragică: moartea fizică sau cea morală? Cine este mai demn de plâns? Omul ucis
fizic sau cel umilit în ființa lui spirituală? Cel aneantizat biologic sau cel
a cărui identitate culturală, ale cărui convingeri, ale cărui credințe au fost
aneantizate prin umilire publică? Nu putem face o ierarhizare convingătoare. De
aceea ar trebui să ne solidarizăm cu ambele categorii de victime. Ca și cu
titularii ambelor categorii de drepturi: dreptul la libertatea de expresie și
dreptul la libertatea de credință.
Cu totul
altceva, însă, este "dreptul" de a nu avea nimica sfânt (deci de a nu
avea nici o identitate), greșit confundat de unii cu laicitatea, și „dreptul”
la identitate până la excluderea celuilalt. Confuzia între libertatea de
expresie și "libertatea" de a insulta, între laicitate (respectiv
dreptul fiecăruia de a-și alege liber credința, asociat cu obligația puterii
politice de trata în mod egal toate religiile) și "dreptul" de a-l
batjocori sau de a-l elimina pe cel care crede în altceva decât tine, dă
naștere unor tragedii.
Nu pot
fi solidar cu cei care, în numele dreptului la libertatea de expresie și de
opinie, au luat în derâdere islamul; o religie care nu era a lor. Nu sunt
solidar nici cu cei care s-au crezut îndreptățiți ca, în apărarea dreptului lor
la libertatea de credință și a laicității, să îi asasineze pe jurnaliștii
vinovați pentru abuz de laicitate și de libertate de expresie.
Orice drept
este susceptibil de abuz - adică de exercitare dincolo de limitele sale
rezonabile și împotriva scopurilor pentru care a fost recunoscut - iar acolo
unde începe abuzul încetează dreptul. Nu avem a ne solidariza, deci, cu cei
care au acționat în afara dreptului. Ne poate fi, cel mult milă de ei, fără a
uita, însă, observația marelui francez Albert Camus care spunea că mila este
cea mai detestabilă dintre virtuți, întrucât este potrivnică dreptății.
Dar dacă ne
este milă de jurnaliștii de la Charlie Hebdo (pare-se nu numai islamofobi în
mesaje ci și antisemiți), vinovați de abuz de drept, după cum am spus, este
indecent să nu ne fie milă de și chiar să nu ne solidarizăm cu sutele de mii de
musulmani nevinovați care au murit în lume (în Irak, Afganistan, Siria, Libia
etc.) de gloanțele, bombele și rachetele aruncate asupra lor în numele și în
așa zisa apărare a valorilor creștine occidentale pretins universale. Trebuie
să ne solidarizăm cu aceștia, precum și cu toți cei jigniți de diverși
jurnaliști (inclusiv cei de la Charlie Hebdo) mândri a se identifica prin lipsa
de identitate.
Celor care
susțin că într-o societate liberă totul trebuie tolerat trebuie să li se
răspundă atrăgându-li-se atenția că o asemenea afirmație include în sine
propria limitare: într-o lume în care domnește toleranța absolută, intoleranța
este intolerabilă. Singurul lucru intolerabil, deci, este intoleranța, fiind interzis
să interzici. Or, a-ți bate joc de credința altora sau a nu tolera fermitatea
convingerilor celor care crezând fără rezerve în valorile lor nu acceptă
relativizarea acestora, este tot o formă de intoleranță și de exclusivism.
Pe de altă
parte, Emil Cioran, un filosof român care a îmbogățit cultura franceză, spunea
că nu poate fi tolerant acela care crede cu adevărat în valorile lui. Dacă este
așa - și este așa – putem oare interzice cuiva sau putem reproșa cuiva că nu se
îndoiește de valorile sale? Această intoleranță trebuie tolerată atâta timp cât
nu este militantă, respectiv cât nu exclude prin agresivitate fizică sau
verbală credințele altora. Faptul că nu accept să îmi pun în discuție valorile
comparându-le cu valorile altora, este o formă de intoleranță dar ea nu este
distructivă ci conservatoare. Este intoleranța față de sine care autolimitează
dar nu limitează pe altul și deci, neafectâdu-l pe celălalt, este compatibilă
cu laicitatea. Cel care agresează - fie și numai verbal - o asemenea formă de
intoleranță este și mai intolerant. Un intolerant care depășește limitele
laicității și care devine astfel intolerabil.
S-a spus că
identitatea colectivă caracterizând acele comunități umane organizate politic
ca state-națiune, i-a divizat pe oameni plasându-i în tabere ostile.
Competiția între respectivele comunități s-a terminat adesea prin război. De
aceea au fost căutate căi spre a pune capăt concursului dintre națiuni.
Lucrurile au
mers prea departe, însă, atunci când s-a dorit ca transformarea statului etnic
în stat civic și spiritualizarea frontierelor statale să fie împinse până la
desființarea diferențelor dintre culturi. Negarea diversității culturale prin
distrugerea națiunilor culturale, riscă să îl lipsească și pe individ de identitate
culturală. Iluzia că în lume ar exista un singur set de valori sau cel puțin că
un singur set de valori este legitim, trebuie înlăturată rapid. Aceasta cu atât
mai mult cu cât teoria monistă care a decretat universalismul valorilor
occidentale a permis hegemonilor globali să pună amintita iluzie în slujba
agendelor lor geo-politice. Tocmai pentru că suntem mândri de valorile noastre
nu ne putem solidariza cu liderii politici care au mărșăluit la Paris în
apărarea "dreptului" lor de a domina lumea, impunându-i valori
auto-proclamat universale sau judecând și pedepsind pe cei care nu împărtășesc
valorile respective ci mărturisesc alte convingeri.
Identitatea
culturală (care o include și pe cea religioasă) se definește și se apără numai
în cadrul unei comunități. O lume în care identitățile sunt numai individuale,
în care variabilitatea culturală rămâne doar la nivelul individului, este
amorfă și la fel de lipsită de identitate ca și lumea în care toți indivizii
sunt identici. Într-o asemenea lume drepturile omului (printre care și cele
reclamate de jurnaliștii de la Charlie Hebdo) sunt individuale de manieră
absolută, adică sunt exercitate nu în interiorul unei comunități cu o
identitate culturală anume, ci din afara și împotriva oricărei comunități. În acest
caz titularul drepturilor nu mai are nici o obligație de a se comporta, în
exercițiul lor, în așa fel încât să nu afecteze dreptul la identitate, coerență
și viață al comunității în sânul căreia trăiește; iar dacă nu o face în
legătură cu aceasta, cu atât mai puțin o va face în respectul altora, căci dacă
nu te respecți pe tine nu ai cum să îi respecți pe ceilalți. În
consecință, lipsit de limitarea structurantă și moderatoare impusă de amintita
obligație, exercițiul dreptului va fi în cele din urmă conflictual, conducând
spre o lume hobsiană în care fiecare îl neagă pe fiecare iar cel mai puternic
îl domină pe cel mai slab. Dacă de statele etnice ne putem dispensa (și este
chiar bine să ne dispensăm spre a aduce în lume unitatea, frăția și pacea prin integrarea
transnațională a națiunilor civice), de „națiunea culturală”, care impune
echilibrul între libertăți și sarcini, între drepturi și obligații, nu ne putem
lipsi. Cei care nu se simt obligați să respecte islamul nu sunt bunii creștini
ci cei care nu respectă nimic pentru că nu cred în nimic și, în consecință, nu
găsesc nimic de respectat. Cu o asemenea "nimicnicie" nu putem fi
solidari.
Dincolo de
toate acestea ne aflăm în fața unei uriașe diversiuni. Se dorește ieșirea din
"războiul cu Rusia" printr-un război cu islamul, și ieșirea din criza
de sistem (constituțională) a UE prin război cu terorismul. În același timp, în
condițiile divorțului dintre conduși și conducători, cei din urmă au dorit să
profite de moartea unora dintre cei dintâi spre a da un temei artificial
refacerii unității interne dintre social și politic, dirijând energiile
contestatare spre o țintă externă. Islamul i-a adus în aceeași coloană de marș
pe cei care altfel se detestă reciproc, lideri înstrăinați de popor și popor
înstrăinat de lideri.
Criza
ucraineană, de fapt o criză a ordinii globale, a prins Occidentul euro-atlantic
în incapacitatea tehnică și morală de a răspunde prin politici adecvate.
Absența unor atari politici, consecință a lipsei de viziune strategică și a
tranzacționismului moral, a fost substituită prin demonizarea Rusiei, în așa
fel încât opinia publică să susțină războiul auto-devastator al sancțiunilor
economice împotriva acesteia. În timp ce sancțiunile au comprimat piețele și au
împins Occidentul înapoi în recesiune, cu întregul cortegiu de probleme ținând
de instabilitatea socială și politică, producând suferințe pe care cetățenii
occidentali sunt mai puțin capabili să le suporte pe termen lung decât rușii,
amenințarea fundamentalismului islamic a căpătat forme tot mai violente și mai
concrete prin ridicarea Statului Islamic. Cum să explici propriilor alegători
amețiți de narcisismul propagandei tale că războiul sancțiunilor trebuie să
înceteze iar "demonul" trebuie să îți fie aliat? Evenimentul din
redacția ziarului Charlie Hebdo, cu splendida coreografie a "marșului
solidarității", a picat tocmai bine spre a permite o astfel de piruetă
spectaculoasă. (În acest sens acțiunea teroriștilor islamiști din Franța a
servit și interesele Rusiei pravoslavnice și islamofobe.)
Același
marș, beneficiind de participarea "curajoasă" a atâtor șefi de stat
și de guvern mai mult sau mai puțin atașați de valorile pentru care, chipurile,
mărșăluiau, a adus oameni încă liberi în situația de a se solidariza involuntar
cu cei care nefiind capabili să le garanteze securitatea vor să le limiteze
libertatea și neștiind cum să le apere integritatea plănuiesc să le invadeze
intimitatea. Printr-o mișcare abilă, niște lideri politici altminteri
disprețuiți, au făcut sute de mii de oameni altminteri normali, să se
solidarize împotriva terorismului antisocial dând un cec în alb terorismului de
stat. Acum vor putea fi mărite bugetele militare, sporite cheltuielile pentru
supravegherea cetățenilor, adoptate legi pentru limitarea libertăților civile.
Mila populară față de soarta jurnaliștilor de la Charlie Hebdo, bine stimulată
mediatic și utilizată politic, ajunge astfel să se opună nu numai dreptății
morale ci și dreptății sociale, precum și democrației, statului de drept și
drepturilor omului.
Lupta
împotriva terorismului presupune, într-adevăr, solidaritatea dar nu cu adepții
politicilor represive ci cu aceia pe care disperarea îi poate transforma în
teroriști. Ea cere tratarea cauzelor iar nu doar a simptomelor terorismului.
Sentimentul eșecului individual și colectiv consecutiv impunerii unor modele de
viață străine și exploatării de către străini, lipsa de perspectivă și de sens
al existenței, sunt asemenea cauze. Marginalizarea, excluderea sau
discriminarea, consecutive incapacității ori lipsei de voință politică întru
asigurarea integrării sociale în general, a integrării minorităților naționale
și a imigranților, bineveniți când este vorba de a presta muncile nedorite de
autohtoni dar nedoriți atunci când se pune problema acordării unor drepturi
egale cu ale autohtonilor, în special, sunt alte cauze.
Terorismul
nu poate fi scuzat dar poate fi și trebuie să fie explicat. O încercare onestă
de găsire a unor asemnea explicații descoperă că unul dintre izvoarele sale,
care trebuie urgent secat, este tocmai aroganța, egoismul, lăcomia,
intoleranța, hegemonismul Occidentului care îl condamnă. Dacă "marșul
solidarității" de la Paris ar fi citit ca un gest de solidaritate cu
victimile șovinismului bunăstării occidentale, victime din rândurile cărora fac
parte atât juranliștii de la Charlie Hebdo cât și teroriștii care i-au ucis,
atât săracii lumii exasperați de aroganța Occidentului cât și membrii
grupurilor etnice extra-comunitare din Europa pe care Occidentul îi exploatează
dar refuză să îi integreaze, atunci evenimentul va fi avut un sens.
Viorel Straoanu
Marsul bigotilor ...ei intre ei pentru ei.
Smaranda Dobrescu
La o intrebare adresata ieri profesorului de
sociologie Zygmund Bauman in legatura cu evenimentele de la Paris, si anume:
Ideologia radicala islamica sau inegalitatile economice structurale: care componenta joaca un rol major in determinarea fenomenului de radicalizare si terorism in Europa si in lume? acesta raspunde:
"Why do you reduce the issue of “radicalization and terrorism in Europe” to the phenomenon of “radical islamic ideology”? In Soumission, Michel Houllebecq’s second grand dystopia sketching an alternative (to the triumph of individualized consumer) path to disaster, the 2022 French elections are won by Mohammed Ben Abbes following a neck and neck race with Marine Le Pen. The tandem is anything but accidental. Prophetic? It could happen like this, in case we are unable or unwilling to change course.
Hopes for freedom of self-assertion and for arresting the rise of social inequality, invested in democracy, blatantly failed to realize. Democratic politics, and yet more the trust in democracy as the best road to the solution of the most haunting social problems, are in crisis. As Pierre Rosanvallon argues,"
http://www.socialeurope.eu/2015/01/charlie-hebdo/
Ideologia radicala islamica sau inegalitatile economice structurale: care componenta joaca un rol major in determinarea fenomenului de radicalizare si terorism in Europa si in lume? acesta raspunde:
"Why do you reduce the issue of “radicalization and terrorism in Europe” to the phenomenon of “radical islamic ideology”? In Soumission, Michel Houllebecq’s second grand dystopia sketching an alternative (to the triumph of individualized consumer) path to disaster, the 2022 French elections are won by Mohammed Ben Abbes following a neck and neck race with Marine Le Pen. The tandem is anything but accidental. Prophetic? It could happen like this, in case we are unable or unwilling to change course.
Hopes for freedom of self-assertion and for arresting the rise of social inequality, invested in democracy, blatantly failed to realize. Democratic politics, and yet more the trust in democracy as the best road to the solution of the most haunting social problems, are in crisis. As Pierre Rosanvallon argues,"
http://www.socialeurope.eu/2015/01/charlie-hebdo/
Zygmunt Bauman reflects on the Charlie Hebdo
attack...
socialeurope.eu|De Zygmunt
Bauman
Octavian Lupu
<<Printr-o mișcare abilă, niște lideri
politici altminteri disprețuiți, au făcut sute de mii de oameni altminteri
normali, să se solidarize împotriva terorismului antisocial dând un cec în alb
terorismului de stat. Acum vor putea fi mărite bugetele militare, sporite
cheltuielile pentru supravegherea cetățenilor, adoptate legi pentru limitarea
libertăților civile. Mila populară față de soarta jurnaliștilor de la Charlie
Hebdo, bine stimulată mediatic și utilizată politic, ajunge astfel să se opună
nu numai dreptății morale ci și dreptății sociale, precum și democrației,
statului de drept și drepturilor omului.>> Eu cred ca inamicul invinge
atunci cand te face sa adopti valorile lui. Cred ca asta tocmai a facut
terorismul fundamentalist arab: intoleranta, violenta, ipocrizie.
Henrieta Szabo
si prin acest articol Adrian Severin demonstreaza
inca odata, ca arta de a privi dincolo de aparente nu este la indemana oricui
.... in special in politica !
V .S Nuland deja vrea
Big Brother in Romania.
Prospectiv A-z .
"In various times, however, political murders tended to be aimed at different kinds of victims.
A hundred years or so ago it was targeted mostly against politicians"
In Romania se pare ca suntem cu circa una suta ani in urma. Asa se justifica asasinarea politica a lui Ceausescu in 1989 si sperantele ce ne-au insotit "It was widely believed at that time that with their death the world (or the country) will turn away from what was viewed as the cause of grievance, and toward something better – a more friendly and comfortable condition."
Altfel, ma indrept spre spusele Papei Francisc:
"Human beings are themselves considered consumer goods to be used and then discarded. We have created a “throw away” culture which is now spreading. It is no longer simply about exploitation and oppression, but something new. Exclusion ultimately has to do with what it means to be a part of the society in which we live; those excluded are no longer society’s underside or its fringes or its disenfranchised – they are no longer even a part of it. The excluded are not the “exploited” but the outcast, the “leftovers”."
Adevarate semne/vorbe ale spiritualitatii, care sunt sigur ca nu-s in premiera la Vatican, dupa cum nici in exclusivitate.
"In various times, however, political murders tended to be aimed at different kinds of victims.
A hundred years or so ago it was targeted mostly against politicians"
In Romania se pare ca suntem cu circa una suta ani in urma. Asa se justifica asasinarea politica a lui Ceausescu in 1989 si sperantele ce ne-au insotit "It was widely believed at that time that with their death the world (or the country) will turn away from what was viewed as the cause of grievance, and toward something better – a more friendly and comfortable condition."
Altfel, ma indrept spre spusele Papei Francisc:
"Human beings are themselves considered consumer goods to be used and then discarded. We have created a “throw away” culture which is now spreading. It is no longer simply about exploitation and oppression, but something new. Exclusion ultimately has to do with what it means to be a part of the society in which we live; those excluded are no longer society’s underside or its fringes or its disenfranchised – they are no longer even a part of it. The excluded are not the “exploited” but the outcast, the “leftovers”."
Adevarate semne/vorbe ale spiritualitatii, care sunt sigur ca nu-s in premiera la Vatican, dupa cum nici in exclusivitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu