Paradisul Panama si purgatoriul romanesc – 11 aprilie 2016
Prospectiv A-z
Adrian Nastase scrie:
Paradisul Panama si purgatoriul romanesc
Scandalul Panama confirma ceea ce am spus adesea: reprezentantii marilor puteri si ai marilor corporatii se comporta precum adolescentul care, pe o banca, in parc, in timp ce-i arata prietenei sale stelele, ii baga mana pe sub fusta. Exprimat mai elegant – in timp ce vorbesc despre valori, stat de drept, democratie, ei isi urmaresc, cu cinism si mercantil, propriile interese economice si politice in tarile noastre. Ma refer la tarile Europei de Est, la tarile „in tranzitie", la tarile care trebuiau sa foloseasca „terapia de soc", la tarile ce trebuiau „sa taie coada cainelui dintr-o lovitura". La tarile in care trebuia sa se inteleaga indemnul „small is beautiful". Lista, chiar cenzurata, a „dirigintilor" statului de drept care si-au ascuns afacerile in paradisuri fiscale este impresionantă. Si din acest motiv, unele dintre tarile rasaritene au inceput sa se trezeasca. Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia isi redefinesc nu statutul international (membri NATO, UE) ci relationarea cu Bruxelles-ul sau Washington-ul.
Ce se intampla insa cu Romania? Suntem oare capabili sa intelegem ce s-a petrecut, la noi, cu marile procese economice in ultimii 25 de ani – structura capitalului, rolul statului in economie, privatizari, restituiri, investitii straine, utilizarea fondurilor europene? Putem „sa tragem linie", apoi sa tragem concluzii si sa definim o noua strategie economica, mai pragmatica si mai putin naiva? Nu am motive sa fiu optimist.
Pare ca a fost realizat obiectivul ultimilor ani, promovat – ambitios – de Traian Basescu – schimbarea clasei politice romanesti. Schimbarea de garnitura nu s-a putut realiza insa prin aducerea la conducerea partidelor a unor lideri din alte tari, din Africa, spre exemplu. Asa cum se intampla in echipele noastre de fotbal. Cu rezultatele pe care,de altfel, le vedem… Distrugerea structurilor de pregatire de cadre, a structurilor de cercetare, utizarea clientelei de partid, incapacitatea de a realiza coabitarea generatiilor in administratie si in politica determina tot mai multa incompetenta, lipsa de viziune si de curaj in decizii.Determina un statut subaltern in competitia internationala. Tinerii „frumosi si liberi" fac revolutii in timpul saptamânii si apoi pleaca in week end la Viena, Paris…
Este evident ca formula guvernului tehnocrat este o formula pentru tari in momente de confuzie politica, post-revolutionare. „Punct si de la capat" inseamna oare ca ne intoarcem la anul 1990? Formula asta ar mai putea sa insemne pregatirea unui mare „blat" dupa parlamentare, in care sa se formeze un guvern „de mare comoditate prezidentiala", o varianta fara ideologie si fara personalitate? Rezultatul nu ar fi decat o formula autocratica, fara ambitii si fara culoare.
Care este rolul DNA in acest peisaj? Trebuie sa recunosc, DNA actioneaza eficient pentru a compensa lipsa de actiune, in ultimul deceniu, a AVAS in monitorizarea clauzelor post-privatizare. Multi smecheri si-au batut joc de societatile privatizate. Cateva generatii de „miliardari de carton" si-au intins nepermis de mult afacerile, incercand sa realizeze adevarate imperii. Iar acestea s-au prabusit, in locul lor crescand mall-uri si hipermarketuri straine. Ceea ce trebuia sa fie capitalul national a fost, in mare masura, vacă de muls pentru unii romani si piată coloniala pentru straini. Alaturi de vechile „aspiratoare de bani" – masinile second hand, echipamentele electro-casnice, calculatoarele si telefoanele mobile. Pe de alta parte, care ar trebui sa fie acum rolul procurorilor? Las la o parte eventualul lor subiectivism politic sau resentimentele personale. Scandalul Panama, prabusirea unor banci in SUA, declansarea crizei economice in 2008-2009, ne arata ca statele importante isi urmaresc cu tenacitate interesele iar costurile se platesc la nivel global, inclusiv de catre noi. Lectiile de morala, de „bune practici", MCV-urile sunt forme de fezandat tari precum Romania iar lipsa de profil international a liderilor actuali nu va permite luarea unor pozitii de demnitate nationala. Si cum s-ar putea intampla lucrul acesta? Membrii guvernului actual sunt, in majoritate, intr-un an sabatic, in concediu de la Bruxelles. Ar putea face altceva decat sa mentina Romania pe pilot automat? Anunturi cu proiecte până in 2020, 2025 sunt doar amuzante.
Revenind la procurori (intr-un fel si la justitie), am crezut, intotdeauna, ca acestia trebuie sa apere „ratiunea de stat", interesele societatii romanesti si ale statului roman in contextul unei acerbe competitii globale. Nu interesele „divine" ale licuricilor staini. Ce s-a intamplat in ultimii ani? „Operatia anti-coruptie a reusit, pacientul a murit". In acest moment, nu mai exista firme romanesti cu anvergura internationala sau regionala. Nu mai exista firme romanesti capabile sa participe la licitatii nici macar in Lumea a Treia. Firmele mari de IT, firmele mari de constructii de infrastructura au disparut sau asteapta cu disperare contracte cu statul. De mai bine de zece ani, procurorii „si-au facut treaba". Rezultatul? A scazut nivelul coruptiei, s-a intarit caracterul romanilor prin utilizarea denunturilor, a crescut numarul locurilor de munca? Nu cred. Nervozitatea sociala s-a amplificat, a crescut violenta stradala, violenta de limbaj, sentimentul de invidie, de razbunare. Calitatea candidatilor la functii publice a scazut ( nu spunea Vasile Dancu ca prima masura pe care o va lua va fi reinfiintarea Institutului National de Administratie?), administratia este blocata in teama de a semna si cele mai neimportante hartii. Care vor fi consecintele daca se va continua in felul acesta?
Eu nu cred intr-o democratie fara partide. In campania pentru locale, pare ca vor castiga candidatii care se ascund cel mai bine. Nu e normal. Partidele nu mai au mesaje politice, candidatii par a fi selectati de DNA. Parlamentul nu mai are curajul sa legifereze iar atunci cand o face adopta, in intrecere socialista, doar măsuri populiste, imposibil de suportat intr-o tara cu tot mai putini salariati. Membrii sai sunt timorati si expusi oprobiului public. Cum vor arăta, in aceste conditii, viitoarele liste electorale? Pare ca expertiza juridica a disparut din Parlament iar membrii sai sunt in incapacitatea de a mai sustine un dialog cu membrii CSM sau cu reprezentantii justitiei.
Imi spun adesea ca ar trebui sa ma rezum la cartile mele, la cursurile mele si la viata de familie. Uneori simt insa ca trebuie sa scriu ce cred. Si cred ca nu e bine ce se intampla. Dar poate ca ma insel?!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu