vineri, 18 martie 2016

Calea europeana

Calea europeana – 5 martie 2016

 
 
Gheorghe Gradinaru

www.caleaeuropeana.ro

CALEAEUROPEANA.RO

 

Gheorghe Gradinaru ION MIRCEA PASCU "Se fac 10 ani la anul de când suntem membri și încă suntem sub capacitatea noastră. Pentru că în toată această perioadă agenda noastră a fost cea internă, a predominat aproape în exclusivitate. Problemele externe n-au existat, iar singura soluție pe care am adoptat-o a fost de sprijinire a consensului, spunându-se că România va fi mângâiată pe creștet dacă nu va crea probleme. Cam asta a fost filosofia noastră. (...) Sunt 10 ani și credem că a venit momentul să ne dezmeticim și să începem să jucăm la capacitatea noastră", a declarat, vineri, Pașcu, cu ocazia lansării unui raport despre ''Europa cu două viteze'', realizat de think tank-ul Strategikon.

Într-o scurtă prezentare a raportului, europarlamentarul a arătat că tema Europei cu două viteze este extrem de importantă și, deși ea apare din când în când în dezbaterea europeană, acum a ieșit într-un context în care continentul are de rezolvat "crize fundamentale".

Ioan Mircea Pașcu a vorbit despre existența unor falii în interiorul UE, atât între est și vest, cât și între nord și sud.

"Uniunea, după 2004 și 2007, când a fost marea extindere, a căpătat o falie în interiorul ei între est și vest, între vechii membri și noii membri. Aceasta provine din filosofii diferite, tradiții istorice diferite și nu a avut timp să dispară deoarece a apărut criza. Criza nu numai că nu a făcut să dispară această falie, ci a adăugat una nouă, între nord și sud. Problema e că, atunci când discutăm de o Europă cu două viteze, discutăm de o Europă care totuși se îndreaptă în aceeași direcție. Când discutăm, însă, de două filosofii diferite, a nordului și a sudului în interiorul Europei, discutăm deja de direcții care s-ar putea să nu coincidă și asta e o problemă căreia Europa trebuie să-i facă față", a explicat Pașcu.

În opinia sa, apariția unei Europe cu două viteze ar avea, dincolo de implicațiile economice și de principiu, și implicații de securitate. Potrivit europarlamentarului, România nu va putea împiedica o dezbatere pe acest subiect, dar își va putea spune punctul de vedere astfel încât să nu poată fi invocat faptul că el nu a fost cunoscut, în cazul în care o decizie va fi luată.

"Pentru securitatea noastră, NATO rămâne unica opțiune. Parteneriatul cu SUA, unica opțiune în interiorul acestei opțiuni, pentru că Statele Unite sunt singurele care în momentul de față pot să ofere o garanție că vechea politică europeană, în care occidentalii discută cu Rusia peste capul nostru și de regulă în dauna noastră, nu mai apare. Rațiunea pentru care noi am intrat în NATO și UE a fost tocmai asta: să nu se mai repete politica pe care continentul acesta a cunoscut-o o sută și ceva de ani. Există o chestiune: dacă această stratificare a UE nu va fi exportată și în interiorul NATO. Și aici e o chestiune care va trebui evaluată", a adăugat Ioan Mircea Pașcu.

Raportul Strategikon susține că o dezbatere cu privire la o Europă cu două sau mai multe viteze nu ar trebui folosită ca mijloc de a obține un avantaj în negocierile dintre statele occidentale și cele din est. Potrivit autorilor raportului, acest subiect merită o dezbatere serioasă într-un context potrivit, după ce Europa va găsi soluții la principalele provocări cu care se confruntă în momentul de față.

Strategikon este un think tank românesc de limbă engleză, care își dorește să abordeze probleme dezbătute la nivel european, mai ales dintre cele care nu se reflectă în dezbaterea internă.

 

Mihai Ion Turcu Tarile noastre trebuie sa refuze o asemenea formula, nu la asa cevqa am aderat prin urmare - "adio". Se repeta istoria.....

 

Prospectiv A-z .
Sigur, domnule 
Turcu, in astfel de termeni trebuie discutata problema!

 

Smaranda Dobrescu Intr-o postare a mea de mai jos imi exprimam ingrijorarea fata de intentiile europene de a realiza o uniune monetar-fiscala pentru zona euro, ceea ce ar insemna o cvasi uniune politica. Asta in scopul oferirii de putere politicului. Nu am citit insa nimic despre situatia celelilalte zone a UE, non euro, care ar fi posibilitatile de co-existenta. Cel putin eu nu le intrezaresc.

 

Prospectiv A-z .
Exact, este o legatura intre aceste 2 postari, numai ca cea de aici sugereaza implicatii neplacute pentru Romania.

https://www.facebook.com/groups/AtelierGP/permalink/1080207255376188/

 

Smaranda Dobrescu în Atelier *Grupul Prospectiv*

4 martie la 14:31 · 

In confruntarea cu evidenta separarii puterii de factorul politic, propunerea discutata in aceste zile de a infiinta un minister unic al finantelor pentru zonaeuro apare ca a fi o urgenta pentru mai marii europeni. Se considera ca daca puterea nu are neaparata nevoie de politic. in schimb politicile sunt inutile in afara puterii. De fapt puterea economica nu mai necesita politici mai ales daca s-ar putea debarasa de legaturile nationale .Considera europenii in cautarea unor solutii anti criza a zonei euro.
Se stie insa ca stabilirea unei uniuni fiscale necesita schimbari pe termen mediu.Intelegerea politica asupra actiunii poate fi obtinuta in termen scurt dar implementarea este de presupus ca va dura ani iar credibilitatea se va obtine gradual.Este adevarat ca exista obstacole politice majore pe drum, nu cele mai neinsemnate fiind emiterea de eurobonduri care implica aprobarea ex-ante a bugetelor nationale, care presupun de fapt o forma de uniune politica.
Si acum ma intreb: Pot functiona in cadrul UE o Uniune monetar-fiscala si una doar care tinde spre a fi monetara dar care se supune reglementarilor ECB cu pasarea de functiuni ale bancilor nationale catre o banca centrala? Unele tari vor avea eurobonduri de aceeasi valoare, altele bonduri cu valoare stabilita pe piata supuse unor mari riscuri? Ce vor face tarile cu datorii mari, cele neapartinand Uniunii monetar-fiscale? Zona euro nu va fi fragilizata tocmai din cauza tarilor non euro, datorita socurilor adverse aduse suveranitatii care interactioneaza pervers cu socurile insolventei bancilor puse intr-o situatie diferita cu ECB?

 

 

Restoring Power To Politics: A Eurozone Finance Ministry

SOCIALEUROPE.EU|DE CARLO BORDONI

 

Prospectiv A-z .
Este punerea asta in cadru o premiera in discursul public romanesc, GG? O aplaud, caci desi scurta si oarecum timida, este cea mai aproape din ce am vazut pana acum de centrul problemelor. O gasesc timida in sensul ca nu merge destul de departe/curajos cu analiza *what-if*/scenariilor posibile. De aceea apreciez raspunsul tot scurt al lui Mihai Ion Turcu de mai sus caci stabileste unul din polii conversatiei--iesirea, care trebuie evaluata cu implicatii/costuri etc.

Oricum, autorii par a sugera indirect ca o solutie pentru Romania ar putea fi in Visegrad+, nu mi-e clar insa ca asa pot sta lucrurile fara aport de energie externa. Asta in pofida faptului ca o miscare de 9+ tzari ar fi necesara ca o contrapondere la ceea ce se prefigureaza a fi centrul franco-german.

Oricum, de unde privesc eu, lumea e in rearanjare, Romania fiind cativa pasi inainte pe niste dimensiuni (vezi guvernul lui) si in urma pe altele (vezi definirea strategiilor in caz ca...).

 

Gheorghe Gradinaru Prospectiv A-z nu stiu daca este o premiera, dar sigur pt mine este prima pozitionare publica de care am cunostinta, privind incercarea de pozitionare a RO in actuala conjunctura/criza a UE, o analiza a posibilelor directii de actiune a UE si cel mai important contine concluzii si recomandari care se pot constituii in pozitii viitoare ale Ro.. Mai sunt si alte centre de gen Thin Tank dar cea ce au produs pina in prezent nu au claritatea identificarii problemelor/provocarilor pentru Ro si nu indica directii viitoare de actiune pentru noi.Cred ca din acest punct de vedere dezbaterile din acest grup sunt peste ce au produs aceste think tankuri ,

 

Prospectiv A-z .
Multumesc pentru consideratie, in masura in care este indreptatita, o meritam cu toti.

Pe de alta parte, daca "dezbaterile din acest grup sunt peste ce au produs aceste think tankuri," sa se duca vorba si sa join the conversation, cum se spune, ca prospectarea e cu atat mai promitatoare cu cat participam mai multi si buni.

 

Gheorghe Gradinaru eu nu sunt membru al nici unui think tank deci nu stiu cum as putea ajuta.punctual daca exista interes pentru o persoana de contact putem discuta pe privat

Niciun comentariu: