vineri, 5 februarie 2016

Democratia directa de tip elvetian

Democratia directa de tip elvetian – 23 ianuarie 2016


Smaranda Dobrescu
 

Tot doream sa aflu mai multe despre democratia directa de tip elvetian. Va impartasesc ce am aflat, via Radu Golban:
ELVETIA NU E CONDUSA NICI DE PRESEDINTE.... NICI DE PRIM MINISTRU ! !
Ei au gasit o alta modalitate, prin care nu mai poata fi concentrata puterea in mainile unei singure persoane, 
Nu se poate schimba dintr o data toata conducerea ( = continuitate, stabilitate), nu sunt alesi presedinti (care sa dezamageasca populatia)., sistem in care este inlaturata problema ierarhiei intre sef de stat si sef de guvern.

Cei ce conduc Elvetia (executivul) sunt 7 persoane ( = "Consiliul Federal")
- sunt alesi din cadrul Parlamentului ( camera Consiliul National = 200 parlamentari) in felul urmator :
Fiecare mandat dureaza 4 ani, dar nu sunt alesi toti deodata, ci prin rotatie, in fiecare an cate 2, in decembrie. Astfel incat nu se schimba niciodata complet acest Consiliu. In mod traditional, un consilier federal in general este reales de catre Ansamblu Federal pana la demisia sa (cazuri de nonalegere sunt foarte rare, numai 4 intre 1848-2007). Acest fapt a dat o CONTINUITATE guvernului, fiind considerat de catre specialisti cel mai stabil guvern din lume. Puterea nu poate fi niciodata concentrata in mainile unei singure persoane. Se constata ca de la intrarea in vigoare a acestei reguli, 1848, Elvetia nu schimbat niciodata efectiv guvernul. Consiliul Federal este independent de Adunarea Federala (parlament), nu poate fi dizolvat si nici un membru nu poate fi destituit in curs de mandat. Nu exista control din exterior, controlul este intra-organic pe baza colegialitatii.

In caz de deces sau de nonalegere, consilierul federal e inlocuit prin alegerea unui parlamentar din CN. (Camera Parlament)
Orice membru CN poate fi ales. Nu e nevoie de candidatura. Se voteaza in mai multe tururi prin vot secret. In primele 2 tururi orice candidat poate primi voturi. Daca niciunul nu obtine majoritatea absoluta, cel ce a obtinut cel mai mic numar de voturi e eliminat de pe lista turului urmator... si tot asa.... pana la alegerea invingatorului. Multe alegeri se deruleaza fara surprize, altele fac obiectul a mai multe targuieli, acorduri si discutii intre diferite partide, mai ales in noaptea precedenta alegerii, (denumita "noaptea cuțitelor lungi")

Au existat discutii si propuneri pentru alegerea acestora direct de catre popor. Au fost lansate 2 initiative cetatenesti in 1900 si 1942, dar poporul le-a respins la referendum. Se pare ca elvetienilor le convine acest sistem si nu vor sa il schimbe cu cel american.

Consiliul Federal are 2 sarcini.
1) Fiecare din cei 7 membri are in gestiune un departament
2) Se reunesc o data pe saptamana ( miercuri ) pentru a vota legile preparate de Administratia Federala. Subiectele discutate sunt circa 2000-2500 pe an. Deciziile sunt luate in consensus, fara vot, in regim strict confidential, pe principiul COLEGIALITATII.
Conform acestui principiu, indiferent de parerea care poate fi diferita in ce priveste aceste legi, odata adoptate, fiecare consilier apără rezultatul ca fiind cel mai bun. Legile aprobate sunt transmise Parlamentului, care le da spre acordul populatiei dupa aceea.

Elvetia are si Presedinte. Dar acesta este NUMAI REPREZENTATIV. El nu are putere de decizie. Este ales in fiecare an de catre cei 7 consilieri federali...dintre cei 7 consilieri federali, in mod traditional prin rotatie in baza vechimii intre membri.

Elvetia este considerata ca fiind cel mai STABIL stat din lume. Au adoptat aceasta organizatie in 1848, si de atunci nu au avut niciodata probleme. Este tara in care nu sunt conflicte de nici un tip. Sunt formati din 3 popoare, au 3 limbi oficiale (italiana, franceza, germana). Au 3 religii. Si.... NICI UN CONFLICT . ... nici o demonstratie...... LINISTE TOTALA.
Fenomenul elvetian e studiat de multi specialisti care au gasit drept cauze la aceasta liniste :
- principiul proportional de alegere a parlamentului.
- DEMOCRATIA DIRECTA , adica faptul ca poporul decide prin referendum toate legile propuse de catre parlament, deasemenea are posibilitatea sa SCHIMBE o lege deja existenta printr o INITIATIVA CETATENEASCA , indiferent de vointa parlamentarilor
- bicameralismul
- federalismul
- sistemul electoral
- diferentele culturale , reprezentarea minoritatilor
- omogenitatea (in votarea Consiliului Federal se respecta proportia barbat - femeie)

Sincer... am lua orice idee buna din lumea asta care si a demostrat eficacitatea ..... numai sa ne fie bine si in Romania !

..... ÎNDRĂZNIȚI ...sa vreti ! ! !

Grupul facebook DEMOCRATIE DIRECTA SARMISEGETUZA
https://www.facebook.com/groups/1374434516200039/
- militam pentru obtinerea Democratiei Directe model elvetian, Transparentei Totale si a modestiei parlamentare (model suedez)

DEMOCRATIE DIRECTA SARMISEGETUZA


Alexandru Botu Inteleg ca ceea ce ni s-a prezentat este o recompensa de week end. Multumim.

 

Smaranda Dobrescu Nu neaparat, caci nu stiu daca acest tip de structura, considerata a fi construita pe principiul democratiei directe ne-ar fi potrivita.Alte date initiale, alt istoric, alta tipologie a cetateanului. Evident insa, ca merita sa fie cunoscuta.

 

Mihai Ion Turcu Noi avem o problema, politizarea excesiva si schimbarile radicale dupa fiecare alegere locala si parlamentara. Aceasta imbinare de continuitate cu schimbare este dovedit buna ( si SUA are ceva asemanator). Efortul de a stabiliza lucrurile ( functionarul public , de cariera, prefectii ...) vedem ca deocamdata nu reuseste.

 

Prospectiv A-z  Problema este agravata si de lipsa alternativei productive la birocratia de stat. In alte cuvinte, in economia de extractie care este Romania, fie esti un birocrat corupt, fie esti un corpocrat corupator. Nu exista loc pentru creativitate si intreprindere autohtona, iar acesta este rezultatul politicilor desavarsite in astia 26 de ani, de cele mai multe ori sub indrumarea binevoitorilor straini.

KWJ a fost lansat intr-o situatie mai grava decat poate gestiona/intelege si asta pentru a nu deranja cu ceva economia de extractie, economie care intra abia acum cu Ciolos in linie dreapta.

Sunt suficiente resurse intelectuale romanesti care ar putea fi consultate, pentru inceput, pentru generarea unei alternative la problema economiei de extractie. Macar de-ar porni dela acesta premiza Sasul din Sibiu si tot ar fi ceva, care n-ar aduce niciun prejudiciu sponsorilor status-qvo-ului romanesc...


Mihai Ion Turcu In 26 de ani Economic Romania a fost ruinata. Ieri seara am avut un expozeu complet despre ruinarea Resitei totul pornind de la mitul privatizarii ca panaceu al eficientei. Privatizarea ne-a fost impusa urmare a aderarii noastre politice la sistemul economic capitalist , singurul capitalist in Romania fiind statul deabilitat sa se mai ocupe de economie. S-a mai9 adaugat mitul "investitorului strategic: caruia i-au fost facute cadou activele economice si care, daca nu le-a demolat atuncea , fara investitiile promise, le valorifica exportand fraudulos profitul. etc. Din pozitia de tara economic falimentata ce politici se pot face ?

 

Prospectiv A-z  Mihai Ion Turcu KWJ sa intrebe si i se va raspunde.

 

Mihai Ion Turcu KWI este una din piesele de pe esichier. Importanta nu definitorie. Definitorii sunt jucatorii nu piesele.

 

Prospectiv A-z Exact pe asta mizeaza si jucatorii, pe o piesa predictibila. Numai ca tot pe piese predictibile pariau si sovietii cand s-au retras din Romania lui Dej.

Niciun comentariu: