Intre
sacru si „popa ala” – 9 martie 2015
Între sacru și ”popa ăla”--------------------------------
Oamenii au nevoie de Sacru- ca un fel de limită superioară unde și-ar dori să fie. Ne-ar place să avem calități de semi-zei sau de îngeri, ne-ar place să avem înțelepciunea și demnitatea Sfinților. Omul lipsit de Sacru e un animal al cărui singur semn de viață e că dă și el cu botul prin troacă uneori.
Pe de altă parte omul este o ființă finită și imperfectă. Omul greșește. Omul păcătuiește cu voie sau fără voie- dar păcătuiește.
A nu vedea Pădurea din Cauza Copacilor e cam similar cu a nu vedea Sacrul din cauza unor ființe finite. Toată propaganda din ultimul timp contra BOR și a Religiei în general se concetrează împotriva unor oameni care poate că au greșit. Din fericire Sacrul rămâne și mama științei ateee nu poate dovedi nici măcar plauzibil că Dumnezeu n-ar exista. Și pentru că tot acest exercițiu este un exercițiu de prost-gust, care vrea să relativizeze Sacrul- se ajunge la argumentul ”popa ăla”. Preotul din argument poate fi un păcătos- asta nu înseamnă că toți Preoții sau majoritatea acestora sunt niște păcătoși.
Oamenii deștepți tind către Sacru. Oamenii triști și lipsiți de educație sunt zădărâți de ”popa ăla”. Unde doriți să fiți ?
Adrian Rusu
În istorie, «mama ştiinţei» s-a preocupat mai mult să
demonstreze ca Dumnezeu EXISTA.... Inexistenţa nu trebuie demonstrata, ptr ca
se experimentează direct - e ca si cum te-ai apuca sa «demonstrezi» că omul
respira.
Stefan Kovacs
Omul de știință normal nu are probleme cu Dumnezeu.
Nu-i stă în cale Dumnezeu.
Alexandru Botu Ba, chiar, Omul de stiinta actual se minuneaza cand incepe
sa-l inteleaga pe Dumnezeu.
Mihai Ion
Turcu Nu se poate
"demonstra" nici existenta nici neexistenta lui Dumnezeu. Dumnezeu
este un obiect al creduintei.
Alexandru Botu Einstein
a demostrat existenta "prin lipsa existentei". Dumnezeu nu este
obiectul credintei (ar fi ceva concret, identificabil, finit si marginit etc,
pe masura cunoasterii omului), asta din cate stiu eu, este chiar Existenta (Eu
sunt cel ce Sunt). Fiinta umana este singura care are un ideal absolut.
Ionel Iani
Velciov procentul de
inscriere e de 90% ... la toamna va fi de sub 80% ... poate ca era mai bine
invers ... in loc de progres vom avea regres ...
Smaranda Dobrescu FB-ul e plin de aceste discutii pasionate despre
utilitatea sau neutilitatea predarii religiei in scoli. Eu ma intreb daca noi,
majoritatea prospectivilor am fi facut religie in scoala am fi fost azi mai
buni, generosi, luminati, smeriti? Oare discutiile cu bunica sau orele de
religie facute optional pe langa vreo biserica nu erau echivalente? Oare
confesorul la care am trimis copiii sa invete ca cei in nevoie pot fi ajutati
si mangaiati, sau pildele de moralitate din familie nu sunt actiuni
echivalente? Un singur lucru ma determina sa am dubii: Copiii ai caror parinti
prefera sa le ofere altfel de ore de invatamant, nu vor deveni oare proscrisi
in ochii parintilor colegilor conformisti? Aici nu am raspuns.
Mihai Ion
Turcu Avem
statistica, majoritatea parintilor au optat pentru frecventarea orelor de
religie de catre ai lor. Desigur ceilalti copii devin "problema" si
vor fi presati sa se razgandeasca. Este complicat sa asigurii studiile
alternative. Daca deliberat ora de religie se plaseaza la mijlocul programului,
si nu exista oferta alternativa, elevii respectivi vor sta prin curte. In plus
religia fiind materie, cu notare si contributie la medie, nu se poate ca cei
care nu opteaza pentru religie sa nu ai ba o nota la alta materie optionala .
Se mai pune problema celor de alta religie sau confesiune decat ortodoxa
(minoritari). Predarea actuala este confesionala, ortodoxa.
S.D Predarea actuala e greu de facut altfel decat in spiritul
confesiunii majoritare din motivele tehnice pe care le-ati enuntat. Nu inseamna
insa ca copiii apartinand altor confesiuninu nu sunt discriminati sau nu stau
prin curte la orele respective. Se pare ca deocamdata, este inutil sa discutam
(90% nu ne permite )
A.B
Mic fiind, toti ma amenintau cu Dumnezeu, ceea ce
nu-mi placea deloc. Dar pentru mine faptul de a fi fost daruit prin botez
Domnului, prin voia si credinta parintilor a fost de ajuns sa accept si ceea ce
nu mi-a placut. Credinta se invata in familie, nu in scoala. Lectii de religie,
asa cum se fac si cele de educatie cetateneasca ori de circulatie pe drumuri
pot sa se faca, acolo unde exista macar dascali meseriasi. Altfel, mai bine nu!
M.I.T Alexandru Botu,
initierea religioasa nu se face nici de la amvon nici de la catedra, cum
psihoterapie nu se face la televizor, ambele presupun o relatie personala.
S.K Nimeni nu vorbește
despre ”inițiere religioasă”- care e normal să se facă în Biserică. Ideea- cel
puțin după mine- este să dai copiilor un punct de reper normal într-o lume care
deja devine anormală.
Viorel Straoanu Sub cuvint de onoare o sa va povestesc ceva.Deci...bunica
din partea mamei ,o femeie evlavioasa ,fara a fi habotnica,era
prescornita.Adica facea prescuri ,din care se facea anafura ( sau nafura cum se
spune pe la mine ).Ca sa faci prescuri trebuia sa fii vadana ( vaduva) de mult
timp,sa fii evlavioasa si mai ales o femeie recunoscuta de comunitate ca fiind
de o moralitate desavirsita.Procedura era cam asa:cineva cu un necaz,o
suparare,cu o dorinta sau mai multe ori poate pur si simplu pt sufletul celor
decedati,venea la bunica ,mai spre seara,cu faina si ulei rugind-o sa faca
prescuri.Tot atunci lasa si un biletel pe care scria ce doleanta are,care este
scopul prescurii pe care bunica avea sa o coaca si totodata lasa bunicii si
plata acestei manopere:vreo gaina sau niste oua alaturi de o ,,litra" de
rachiu ori niste banuti ,cit credea doritorul prescurii de cuviinta.Bunica
framinta aluatul ,spunea rugaciuni legate de aceasta manopera,il lasa la dospit
dupa care il ,,stampila" cu chistolnicul si apoi il baga la cuptor.Cind ma
aflam si eu pe acolo ,imi spunea povestioare biblice si imi explica in general
despre cele sfinte asa cum putea o femeie cu 4 clase sa faca ca sa priceapa un
copchil care invata la scoala ca D-zeu nu exista.Intr-o buna zi m-am pus sa
citesc biletelele cu doleante ale ,,clientilor" bunicii.Tin minte ca am
dat peste unul in care o tanti Margareta,voia ca preotul satului la care
ajungeau prescurile la sfintit sa se roage pt ,,reusirea" la examenul de
treapta 1 de liceu a fiului ei.Eram eu destul de maricel dar tot am pus botul
si ideea de pune pe bunica sa faca o prescura si pt mine incit sa iau note mari
fara sa invat mi-a incoltit in minte.Am vrut sa fiu totusi sigur si-am intrebat
pe bunica cum sta treaba.Aceasta a intuit cam unde bat si inca odata sub cuvint
de onoarea va spun,mi-a raspuns cam asa: mama,eu fac prescura si ma rog sa ia
baitul examenul,parintele sfinteste si el prescura si se roaga pt baiat.DAR
daca baiatul nu pune burta pe carte nu intra la liceu.Punct.Pilda cu D-zeu care
iti da dar nu iti baga in traista a fost cum nu se poate mai bine ilustrata si
m-a marcat incit o tin minte.Am invatat si stiu destule lucruri si fara sa fi
facut religie la scoala,modest cum sint afirm chiar ca sint mai pregatit decit
o coana preuteasa careia i-a gasit primarul un loc de profesoara de religie in
vreo scoala.
S.K Acuma fără să fiu
nu știu cum- zic că o societate normală are nevoie de niște repere. Noi am fost
crescuți oarecum cu reperul partidului unic. Generațiile tinere sunt crescute-
și din păcate și educate- într-un spirit de egoism primitiv- unde important e doar
ce vrea ”copilul” și din păcate și societatea (cea din țări mai dezvoltate ca
noi) îl învață că contează doar persoana proprie- și pe restul să-i ia
dracul...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu