Război
sau pace
- eseu asupra
implicării României în conflictul Occidentului cu Rusia -
29 martie 2015
Adrian Severin
29 martie 2015
Adrian Severin
Intrarea
și deplasarea la vedere pe teritoriul României a unor convoaie militare NATO,
precum și survolarea țării de către avioane de luptă americane au permis
românilor să constate cu propriile simțuri amenințarea războiului. Război
despre care unii ca mine au avertizat de ani buni și pe care am făcut tot ceea
ce stătea în modestele mele puteri spre a-l evita. Avertismentele mele (și ale
altora ca mine) au fost respinse cu dispreț iar eforturile dedicate unei
soluții pașnice au fost subminate cu ură.
I. Pacifismul lașității și curajul pacifismului
1. Transformarea
pericolului teoretic în realitate palpabilă a scos la iveală brusc
"pacifismul românesc". Din păcate mesajul antirăzboinic nu are numai
cauze pioase și fundamente principiale.
Să
remarcăm mai întâi lașitatea. O lașitate întrucâtva scuzabilă întrucât războiul
este o experiență groaznică. Nu pot să nu zâmbesc trist, însă, la amintirea
sudălmilor înghițite cu doar câțiva ani în urmă de cei care semnaseră tratatele
politice de bază cu Ucraina, Ungaria sau Rusia, din partea celor care clamau că
drepturile noastre istorice se cuceresc cu arma iar nu cu diplomația. La
vederea trenurilor încărcate de blindate, piese de artilerie etc. - evocând
teribil imagini similare de la sosirea misiunii militare germane în 1940, pe
când România se pregătea să plonjeze în cel de al Doilea Război Mondial -
războinicii de mai ieri s-au muiat cu totul și ne trimit la negocieri. Fără
îndoială războiul este atrăgător la televizor sau la tribuna delirantei
limbuții patriotice. El devine respingător de îndată ce își prezintă
instrumentele, chiar dacă nici un foc nu a fost încă tras.
Vin
apoi la rând cei care se declară înșelați în așteptări. Teza lor este: "Am
intrat în NATO și în parteneriat cu America pentru a ni se garanta pacea iar nu
pentru a fi împinși în război!" Cu alte cuvinte am intrat în diferite
alianțe pentru a ni se da (securitatea) iar nu pentru a ni se lua (liniștea),
pentru a fi apărați (de agresiunea terților) iar nu pentru a apăra (ordinea
care conferă siguranță aliaților). Fiind vorba, deci, fie de un angajament
asumat din greșeală (afectat de viciul erorii) fie de o obligație nerespectată
de alianță (ca și când alianța ar fi altceva decât ansamblul membrilor săi și
ar putea oferi lucruri pe care membrii nu vor să le ofere), urmează a conchide
că suntem dispensați de executarea oricărei obligații și nu avem de ce ne
implica în războiul "altora" - adică al NATO sau al SUA.
Există
totuși și români "principiali". Aceștia sunt de acord că într-o
alianță nu poți dobândi drepturi decât în măsura în care îți asumi obligații.
Ei acceptă și faptul că NATO nu-și poate atinge scopurile decât dacă membrii
săi îi dau mijloacele spre a o face. Pe un atare fond se ridică, însă, problema
validității angajamentului României din perspectiva dreptului de reprezentare
al celor care au angajat-o.
Reprezentanții
României - cei care au negociat și semnat acordurile de intrare în NATO - nu au
fost în eroare. Știau exact despre ce este vorba și ce implică intrarea în
alianță pentru români. Ei nu ar fi avut însă dreptul să își asume asemenea
obligații în numele și pe contul cetățenilor români fără un mandat special care
ar fi putut fi obținut doar prin referendum. În consecință, actul intrării
României în NATO ar fi nul el fiind convenit cu niște persoane lipsite de un
mandat valabil. De aceea românii nu au nici o obligație să susțină NATO în
război. Dacă ar fi fost consultați s-ar fi văzut că ei nu voiau să își asume
riscul unui război prin intrarea într-o alianță militară potrivnică unui vecin
puternic al țării lor, ci să rămână neutri, urmând a privi din afară cum alții
se bat.
Un
grup mai mic de "pacifiști" este format de aceia care nu pun în
discuție nici validitatea consimțământului românesc privind intrarea în NATO și
nici obligația de solidaritate care revine României dar arată că potrivit
Tratatului de la Washington nu sunt îndeplinite condițiile pentru ca executarea
acestei obligații să fie actuală: NATO este o alianță politico-militară cu
caracter defensiv care organizează apărarea comună a membrilor săi. Or, nici un
membru al NATO nu a fost atacat de Rusia (Ucraina nefiind un asemenea membru).
Războiul dintre Rusia și Ucraina nu privește NATO. Cei care ar intra în acest
război, indiferent de ce parte, ar fi agresori. Pe cale de consecință,
implicarea lor într-un conflict armat nu ar fi un casus foederis pentru ceilalți membri NATO.
Susținătorii
acestei teze, ca de altfel și primadonele NATO, refuză să vadă că în Ucraina nu
se confruntă de fapt rușii cu ucrainenii pentru o bucată de pământ, ci se pune
în discuție ordinea mondială. Ceea ce aduce în conflict Occidentul
euro-atlantic și Orientul euro-asiatic.
Pe
fondul apropierii războiului, tot mai numeroși sunt românii care, netăgăduind
validitatea intrării României în NATO și necontestând obligația de a participa
la campaniile militare ale acestei alianțe, afirmă că decizia politică de a ne
alătura ei a fost una profund greșită. Chiar dacă compus din membri formal
democrați, NATO nu este o organizație democratică în care vocea unei națiuni ca
cea română să fie auzită, ascultată și respectată. Mai mult, americanii, care
prin puterea lor excepțională domină NATO, nu ar sări niciodată în ajutorul
României și nu și-ar pune în pericol relațiile cu Rusia ori cu alte puteri
terțe, dacă astfel nu ar satisface în mod direct și nemijlocit interesele lor.
În schimb ei sunt totdeauna tentați să folosescă România pentru promovarea
agendei geo-politice americane implicându-o în aventuri costisitoare – precum
războiul care se profilează – din care românii nu au nimic de câștigat dar au
totul de pierdut. Potrivit acestei teorii, de acum ne-am băgat în joc și
trebuie să jucăm, dar cei care ne-au adus aici – se subînțelege, decizând
pentru noi fără consultarea noastră – ar trebui trași cumva la răspundere.
În
fine, un ultim – poate singurul dar cu certitudine unul dintre cele mai demne
de atenție și considerație – punct de vedere este cel care, fără a pune la
îndoială utilitatea principială a NATO și a prezenței românești în alianță, se
întreabă dacă actuala politică belicoasă a acesteia față de Rusia este unica
sau cel puțin cea mai înțeleaptă formulă posibilă, precum și dacă România, ca
membru al alianței, a făcut tot ceea ce putea și trebuia făcut pentru a se
asigura că războiul este cu adevărat soluția de ultim recurs?! Aceasta nu
înseamnă încetarea pregătirilor de război ci depunerea tuturor eforturilor și
chiar acceptarea tuturor sacrificiilor pentru a face din război o simplă
ipoteză teoretică.
Războiul
poate fi și el un preț al păcii. Nu totdeauna cel mai mare dar totdeauna unul
dintre cele mai dureroase. Mai ales pentru cei nevoiași, defavorizați,
vulnerabili, marginalizați sau excluși. De aceea acceptarea lui trebuie să fie
cu adevărat excepția de neevitat. Ceea ce implică atât curajul înțelepciunii
politice cât și onestitatea dezbaterii publice.
2. Să
încercăm câteva răspunsuri date acestor luări de poziție. Mai întâi unele de
principiu sau mai bine spus de caracter.
Trec
peste lașitatea demagogilor. Ea nu merită decât dispreț. Ce se poate comenta
despre ea? Nimic care să merite efortul. Este păcat că mulțimea patrioților și
pacifiștilor ipocriți îi face adesea greu de remarcat pe patrioții și
pacifiștii autentici. Printre atâtea caractere false caracterele autentice au
ajuns să fie aproape invizibile. De aceea bunii și răii sunt tratați la
grămadă; spre răul binelui.
Îi
asimilez celor menționați mai sus și pe cei care cred că pot numai să primească
fără să dea nimic. Adevărul este cu totul altul. În relațiile internaționale -
și nu numai – ai tot atâtea drepturi câte obligații îți asumi. Dacă SUA pot să
revendice drepturi este pentru că își asumă și mari obligații. SUA domină lumea
și își impun voința (adesea în baza unor raționamente greșite sau imorale, este
adevărat) dar o pot face pentru că cetățenii americani, care reprezintă aprox
4% din populația lumii, depun efortul uriaș de a cheltui 40% din bugetul
mondial destinat înarmării; ceea ce pe termen lung le afectează dezvoltarea.
Nu ne
place ordinea americană dar atunci când apare o criză iar America stă de o
parte, ne întoarcem spre ea cerându-i să intervină. Mai este cineva oare gata
să facă eforturi comparabile (nimeni nu muncește mai mult în lume decât
americanul de rând, fără weekenduri prelungite, fără sărbători religioase
nenumărate, fără vacanțe) spre a păzi stabilitatea lumii? Cei care vor ca mâna
americană să fie mai ușoară trebuie să se sacrifice cât americanii.
Pe un
plan mai filosofic, se poate spune, citând vorbele unei victime a lagărelor de
concentrare naziste, că „acela care nu știe să moară, nu merită să trăiască!”
Războiul este odios și el trebuie evitat. Cel care, însă, exclude a priori războiul dintre mijloacele
politicii ajunge cu singuranță ori la război ori la sclavie ori la amândouă.
Războiul trebuie ocolit din rațiuni ținând de omenie și înțelepciune iar nu de
frică. (Deși trebuie admis că și frica de război a produs efecte pozitive în
istorie. Crearea Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului, bunica UE, este
un exemplu strălucit.)
Scriu
aceste rânduri cu autoritatea morală a celui care nu crede în necesitatea
războiului („hibrid”) practic deja declanșat și care a luptat cu toate forțele
pentru ca el să fie evitat. Numai de pe poziția celor care nu se tem de luptă
și sunt gata să se angajeze în ea poate fi denunțat războiul și criticată
politica ineptă care ne-a împins spre actuala confruntare din Estul Europei.
(De aceea pacifismul militarilor, atunci când se manifestă, este cel mai
credibil și cel mai respectabil.)
II. Validitatea contractului României cu NATO
3. Să
abordăm în continuare problemele de validitate a intrării României în NATO și,
deci, a angajamentelor asumate de România față de NATO.
Trec
repede peste aspectele formale, amintind că pentru intrarea în NATO nu era
nevoie, potrivit legii, de vreo aprobare sau consultare referendară și că
oricum, tocmai spre a permite integrarea în structurile euro-atlantice, în 2003
a fost modificată Constituția, noua lege fundamentală fiind aprobată prin referendum.
Unii
spun că aplicarea unei asemenea proceduri – prin care relația cu NATO a fost
doar indirect supusă votului popular – a reprezentat o înșelăciune, cetățenii
neștiind exact ce votează. Aceștia fie suspectează poporul că și-a dat
adeziunea la prevederi pe care nu le-a înțeles, fie afirmă că poporul nu poate
fi chemat a decide în asemenea probleme întrucât nu este pregătit să le
înțeleagă. În replică se poate susține că dacă poporul era competent sub
aspectul cunoașterii și discernământului să tranșeze asemenea chestiuni,
înseamnă că a înțeles că aprobând modificarea Constituției aprobă intrarea
României în NATO și UE. Dacă poporul nu era competent nu avea de ce fi
întrebat.
Oarecum
la fel se pune problema și acum cu referire la confruntarea militară în care
s-ar putea angaja România. Decizia intrării în război (oricare război) este una
dificilă pentru orice om normal. Chiar dacă nu este vorba de a lupta în linia
întâia, oamenii politici (cei adevărați iar nu lacheii sau nebunii) nu pot lua
nici ei o asemenea hotărâre cu inima ușoară. Sorții războiului sunt totdeauna
schimbători și cel care își duce țara în război poate pierde totul în caz de
înfrângere – putere (care pentru un om politic autentic este însăși esența
existenței lui), onoare, familie, prieteni, avere și chiar viață. Expresia „Vae victis!” (Vai de cei învinși!) îi
include și pe politicieni, chiar dacă unii vor să susțină că ei ar fi feriți.
Fiecare simte durerea și mizeria în felul lui și pentru fiecare durerea și
mizeria își are sursa sa specifică. Să nu cădem, deci, pradă, discursului
populist care spune că în război numai poporul suferă. Poate că poporul suferă
mai mult – cel puțin din punct de vedere material / existențial. În orice caz
suferințele poporului sunt primele care trebuie luate în calcul căci binele lui
este unicul scop legitim al politicii. Asta nu înseamnă însă că alții nu
suferă.
Odată
ce, însă, direct sau indirect – prin votarea Constituției sau prin alegerea
unor lideri care au dus țara în anumite alianțe – poporul a acceptat că România
este membru al NATO, un referendum sau orice alt fel de consultare care să pună
în discuție executarea obligațiilor României ca membru NATO este exclusă.
Românii nu pot intra în istorie ca unii care „la plăcinte merg înainte iar la
război merg înapoi”. „Una este înfrângerea, alta dezonoarea!” O națiune
dezonorată poate supraviețui pentru o vreme dar în cele din urmă va fi
copleșită de rușinea trădării, rușine care în relațiile internaționale
sfârșește prin a te ucide. Românilor li s-a creat și așa reputația că își
abandonează aliații la greu. Nu este cazul să oferim acum, nici măcar prin
felul în care ducem dezbaterea publică, argumente care să întărească o asemenea
teză.
Starea
de spirit a poporului contează totdeauna. Susținerea populară pentru intrarea
României în NATO și UE a contat, la vremea respectivă, chiar dacă nu s-a
organizat un referendum. Puterile occidentale, oricât de ostile vor fi fost ele
admiterii românilor în familia lor geo-politică, nu au putut ignora voința
populară românească și aceasta, alături de abilitatea politico-diplomatică a
elitelor politice românești, explică de ce problema candidaturii României a
stat în centrul Summitului NATO de la Madrid și de ce, chiar dacă atunci nu i
s-a acordat calitatea de membru, i s-a recunoscut eligibilitatea iar
președintele Clinton s-a simțit obligat să viziteze imediat Bucureștiul și să confirme
parteneriatul strategic româno-american.
Susținerea
populară pentru îndeplinirea obligațiilor României ca membru NATO și UE
contează și acum. În speță aceasta nu accelerează intrarea noastră în război ci
conferă tărie morală discursului nostru pacifist și credibilitate
alternativelor pașnice pe care le propunem. (Să observăm în treacăt că în timp
ce unii români, în mod justificat speriați de ororile oricărui război,
relativizează obligația îndeplinirii angajamentelor României față de partenerii
săi externi, alți români relativizează obligația îndeplinirii angajamentelor
partenerilor săi externi față de ea, ceea ce tot trădare se numește. Dacă,
însă, trădarea celor dintâi mai poate avea circumstanțe atenuante, trădarea
celor din urmă nu are nici o scuză. Cei dintâi sunt doar oameni cu slăbiciuni
omenești. Cei din urmă sunt niște slugoi ordinari și spirite diabolice.)
Revenind
la referendum se impune observația că referendumul nu este un instrument
specific democrației moderne. Cu atât mai puțin el este un instrument esențial
în legitimarea democratică a deciziilor. Prin referendum s-a instalat dictatura
nazistă în Germania. (De aceea în Germania recurgerea la referendum este
interzisă. Ceea ce nu duce la concluzia că Germania de azi nu este o democrație.)
Ca
element al democrației directe, la referendum se poate recurge în mod util
într-o democrație reprezentativă atunci când în discuție sunt probleme tactice
care au rezolvări alternative clare și relativ simple. În chestiuni de
strategie este greu să ceri unei mase mari de oameni, cu grade de educație și
informație diferite, preocupați de cotidian, să se pronunțe. Riscul unor
hotărâri eronate cu consecințe pe termen lung este imens.
Asta
nu înseamnă, însă, că poporul trebuie ignorat. Dimpotrivă. Este adevărat că în
democrația modernă (liberală) participarea poporului la actul de decizie este
limitată și chiar atunci când are loc, ea este indirectă. Retragerea poporului
din procesul decizional propriu-zis este compensată, însă, prin controlul și limitarea
reciprocă a instituțiilor decidente, precum și prin transparența procedurii
decizionale și mecanismul răspunderii decidenților. Spre a face efectiv
controlul societății asupra factorului politic este nevoie de organizarea unui
spațiu public în care societatea civilă poartă un dialog structurat în sânul ei
și cu elita politică, din schimbul de informații și opinii degajându-se sau
corijându-se deciziile politice. Tragedia că acest spațiu îi lipsește României
de azi. Îi ține locul un spațiu în care se întâlnește cultura de mahala
(manelismul) cu un discurs antinațional și pseudointernaționalist.
Raportat
la criteriile democrației reprezentative nu se poate spune că intrarea în NATO
sau în UE au fost decizii nepopulare. Entuaziasmul civic pentru intrarea
României în structurile și alianțele euro-atlantice a fost enorm în anii 1990,
s-a exprimat fără echivoc și a constituit, cum am spus, un element de presiune
major asupra democrațiilor occidentale. Întrebarea este dacă acest entuziasm
era expresia unei adeziuni informate sau a unui idealism instinctiv, ca să nu
spunem a ignoranței. Oricum, partenerii occidentali, care nu erau de loc
grăbiți să deschidă porțile NATO și UE în fața României, speriați, ne-au cerut
în mod explicit să reducem nivelul așteptărilor populare. Ceea ce de la un
moment dat s-a și făcut. Nu atât de dragul Occidentului ci din grija de a
preveni nevroza socială.
Cei
implicați atunci în politica românească, care știu cât de puternică era
presiunea populară în direcția schimbării alianțelor României și integrării în
ordinea euro-atlantică, cât de mare era (în anii 1990-1991 când Bucureștiul
declanșase marea cotitură geo-politică) teama de revenirea dominației
sovieto-ruse asupra României (puciul de la Moscova din 1991 a demonstrat cel dintâi
că evoluțiile către deschidere și toleranță ale Rusiei nu sunt niciodată
ireversibile) și cât de ferm era refuzul Occidentului euro-atlantic față de
avansurile românești, nu-și pot reține zâmbetul la auzul criticilor de azi care
afirmă că orientarea euro-atlantică decisă de elita politică românească în
totalitatea ei (căci asupra acestui punct a domnit un consens abslout, de la
care nu au făcut excepție nici partidele național-populiste) este nulă întrucât
nu a fost supusă unui referendum; referendum despre care azi se presupune că ar
fi dat un răspuns negativ intrării în NATO și UE.
În
puține momente din istoria lor românii au fost atât de uniți în definirea și
urmărirea unei ținte politice. O spun nu numai sondajele de opinie de tot felul
ci și alte manifestări sociale dintre cele mai diferite. O certifică mai ales
costurile suportate de cetățeanul de rând pentru a realiza transformările și a
îndeplini condițiile necesare admiterii. De asemenea, în puține momente din
istoria României elita politică română a îndeplinit cu mai multă abilitate un
mandat atât de popular dar atât de dificil precum intrarea României în NATO și
UE. Să nu uităm că din punct de vedere psiho-politic am intrat prin „efracție”,
adică în ciuda unei opoziții externe acerbe manifestate atât din est cât și din
vest. De aceea și astăzi i se reproșează României că nu a fost pregătită pentru
aderare. În realitate NATO și UE sau mai exact vechii membri ai acestora nu au
fost și nici nu au vrut să fie pregătiți.
România
nu a intrat ca un vasal nici în NATO nici în UE – și de aici dificultatea de a
fi primită – dar în momentul intrării, din nefericire, nu și-a luat – nu și-a
putut lua – garanțiile necesare că odată intrată nu va fi transformată în
vasal. De aceea trebuia ca după intrare ea să rămână la fel de mobilizată, de
unită și de abilă ca înaintea și în timpul intrării. Nu a fost.
În
atari condiții politica dezastroasă care a împins Occidentul euro-atlantic - și
odată cu el România – în pragul războiului nu doar cu Rusia ci cu întreg
Orientul ca și cu puterile emergente ale Sudului (și nu mă refer doar la
războiul armat ci la „războiul hibrid” – fostul „război total” – cu
componentele lui economice, informative, culturale, sociale, religioase,
psihologice, precum și cele ținând de terorism, corupție și crimă organizată)
are a fi criticată nu prin raportare la momentul intrării noastre în NATO și UE
sau la validitatea angajamentelor noastre europene și transatlantice, ci în
legătură cu ceea ce s-a întâmplat după acel moment în executarea contractului
nostru cu acel Occident. Contractul nu trebuie anulat ci pus în executare cu
bună credință. Dacă este necesar prin rezistență națională.
Rezilierea
pentru neexecutare ar fi și ea, poate, o opțiune teoretică dar nu mai mult
decât atât. Punerea în practică a unei asemenea opțiuni trebuie să țină seama:
i. de raporturile de putere dintre România și ceilalți actori externi (în
special cei regionali și globali), în prezent total defavorabile nouă; ii. de
jocurile de interese strategice la scară globală care, la ora actuală, fac din
parteneriatul cu SUA, în ciuda relativei sale ineficiențe tactice, o
soluție indispensabilă sub aspect
stratetgic; iii. de evoluțiile ordinii mondiale, în momentul de față extrem de
fluidă în anarhia asimetriei sale multipolare. Analiza acestor factori arată că
în prezent nu există condiții favorabile unui pas înapoi (acesta ne-ar duce în
dezastru) iar un viraj trebuie făcut încet, prudent și inteligent.
Așadar,
românii nu pot scăpa de nevoi fugind de nedreptățile lumii ci trebuie să se
adune împreună pentru a lupta cu folos la îndreptarea lumii. Să citim în altă
cheie mesajul „Mioriței”: baciul moldovean nu a acceptat moartea preferând
refugiul facil în ordinea universală în locul opoziției la rău, ci și-a dat viața
tocmai ca prin integrarea sa în ordinea universală să o facă pe aceasta mai
puternică și mai rezistentă la rău, deci spre a înfrânge răul. Să căutăm în
miturile noastre fondatoare modele și pledoarii pentru eroism iar nu pentru
fatalism.
III. De ce în NATO? De ce cu SUA?
4.
Aderarea la NATO nu a fost o greșeală ci o decizie corectă. Cea mai bună
posibilă la data la care decizia respectivă a fost luată. (Declanșarea
procesului s-a produs odată cu scrisoarea adresată în 1991 de premierul Petre
Roman Secretarului General NATO, Manfred Werner, aproximativ concomitent cu
ieșirea României din Pactul de la Varșovia și CAER ca urmare a
(auto)desființării acestora.) În ordinea unipolară care spontan părea a se
instala atunci, România avea de optat între neutralitate - ceea ce însemna
singurătate, izolare, provincializare și obligația de a suporta costul unor
decizii la luarea cărora nu ai participat - și intrarea în alianța occidentală
organizată în jurul unicei supraputeri a momentului, SUA. Neutralitatea nu era
o opțiune realistă.
Obiectivele
intrării în NATO au fost strategice.
Pe de
o parte, prin intrarea în NATO (la început chiar prin simpla recunoaștere a
eligibilității României pentru calitatea de membru - obținută cert abia în
1997, la Madrid) România primea o garanție psiho-politică de securitate,
onorabilitate și apartenență la familia euro-atlantică. Aceasta era de natură a oferi încredere
investitorilor străini. Capitalurile celor din urmă erau vitale
pentru a scoate din blocaj o economie clădită pe principii autarhice care -
supracapitalizată dar lipsită de lichidități - nu mai putea funcționa în
condițiile ordinii mondiale post-bipolare. De asemenea, "garanțiile"
strategico-morale ale apartenenței la NATO au facilitat reintrarea României pe
piața financiară internațională (după ce regimul ceuașist întrerupsese
legăturile cu FMI și BIRD) și accesul ei la credite mai ieftine.
Pe de
altă parte, chiar dacă în momentul luării deciziei de a intra în NATO era
lipsită de pericole aparente la adresa securității sale, România avea nevoie
totuși de garanții de securitate de tip hard
pe termen lung.
În
anii '90 aparent Rusia nu amenința România dar nimic nu putea garanta că asta
se va întâmpla la infinit. Cu atât mai mult cu cât era clar că Rusia nu poate
fi mulțumită cu statutul post-sovietic care îi fusese rezervat. Asta nu însemna
că România voia să treacă în tabăra "dușmanilor" Rusiei ci urmărea să
își reseteze relațiile cu Rusia de manieră rațională și pozitivă, având spatele
acoperit.
Este interesant de observat că Pactul de la Varșovia, CAER și URSS nu s-au dezagregat cu împotrivirea Rusiei ci din impulsul ei. Chiar dacă ar fi vrut-o (ceea ce nu a fost cazul) statele membre ale muribundului bloc sovietic nu ar fi putut menține sistemul de alianțe din perioada ordinii mondiale bipolare, atâta timp cât Rusia, cea dintâi, și Occidentul euro-atlantic deciseseră să înlocuiască această ordine cu o alta. În acest sens Rusia făcuse pasul segregării sub condiția (mai mult sau mai puțin explicită în discursul public dar cel puțin tacit convenită cu foștii adversari capitaliști) integrării ei în noua ordine de o manieră care să îi mențină un statut global privileagiat. România nu putea lăsa ca acest proces să se deruleze fără ea; respectiv fără participarea ei activă. (Cel puțin așa gândea elita românească în 1990.)
Atâta
timp cât Occidentul era evident dispus să aducă în NATO Grupul de la Viszegrad
(din care la loc de frunte făcea parte Ungaria), România era obligată să meargă
în aceeași direcție. Ea nu putea: i. să rămână o zonă gri, un stat-tampon la
forntiera estică a NATO; ii. să fie linia întâi a frontului rus în cazul unui
conflict cu puterile euro-atlantice; iii. să se găsească în afara alianțelor în
care se găsea Ungaria.
În
1990 se născuseră deja planurile care vizau dezmembrarea României (așa cum avea
să se întâmple cu Iugoslavia și Cehoslovacia, dar și cu URSS). Putea sau dorea
oare Rusia să ne apere împotriva unei asemenea politici? Nu! Puteam noi să ne
apărăm singuri? Greu spre improbabil! Soluția era, deci, să intrăm în unica
alianță defensivă politico-militară disponibilă, în interiorul căreia ne puteam
salva unitatea națională. Și măcar pe asta am salvat-o. Deocamdată.
5.
Cât privește parteneriatul cu SUA, acela este de două ori asimetric. Pe de o
parte, întrucât România este o putere locală sau cel mult regională (am în
vedere regiunea Europei centrale și de sud-est) în timp ce SUA sunt o putere
globală. Pe de altă parte, pentru că distanța geografică între România și
aliatul său american este cu mult mai mare decât cea dintre România și rivalul
geo-strategic al SUA, respectiv Rusia. O Rusie în mod tradițional și logic
interesată să aibă România în sfera sa de influență politică dar pe de altă
parte, tot tradițional atrasă de un parteneriat strategic cu Germania; după cum
America a fost tradițional interesată de păstrarea echilibrului strategic cu
Rusia și totodată speriată de o dominație ruso-germană a Europei.
În
asemenea condiții sensibilitatea geo-politică și vulnerabilitățile securitare
românești în raporturile cu Rusia sunt net diferite în ceea ce privește România
și SUA. Aceasta în ciuda faptului că interesele lor strategice sunt congruente:
nici una nu vrea ca Rusia să domine Europa, atât singură cât și încă mai puțin
în tandem cu Germania. De aceea dacă interesele geo-politice românești și cele
americane nu se armonizează în acțiunile tactice există riscul ca România să
piardă. Spre exemplu, în momentele de conflict tactic ruso-american, SUA ar
putea cere partenerului român angajarea într-o luptă peste puterile sale dar
mai ales cu elemente sporite de periculozitate în condițiile proximității
geografice a României față de Rusia. Pe de altă parte, este posibil ca de
dragul realizării unor înțelegeri tactice cu Rusia, SUA să fie tentate a uita
interesele tactice ale României. Astfel se conturează și se definește
contradicția între alinierea obiectivă a intereselor strategice române și
americane, pe de o parte, și divergența obiectivă a soluțiilor tactice, pe de
altă parte. Alinierea celor din urmă impune o intervenție subiectivă
bilaterală. Ceea ce presupune o relație de parteneriat iar nu una de
vasalitate.
6. Când
am decis să intrăm în NATO - tot așa cum s-a întâmplat și cu decizia privind
intrarea în UE sau cu aceea de a crea un parteneriat strategic cu SUA - am avut
în vedere ca baza juridică să corijeze asimetriile de putere și de
sensibilitate geo-strategică dintre membri, astfel încât redefinirea
intereselor românești în contextul intereselor generale ale alianței să nu fie
egală cu renunțarea la aspirațiile naționale ale românilor ci dimpotrivă, să le
salvgardeze în alte condiții (mai favorabile) și cu alte mijloace.
Eram
hotărâți să fim loiali aliaților noștri. Aceasta nu însemna, însă, că vom trece
peste anumite "linii roșii", respectiv acele linii care separă
statutul de partener de cel de vasal. Nu numai că ne fixaserăm asemenea linii
dar eram convinși că avem abilitățile necesare spre a concilia obligația de
loialitate față de aliați cu cea de loialitate față de interesul național.
În
acest punct este important să menționăm că în realitate nici NATO și nici UE nu
au negociat tratatele de aderare cu România (ca de altfel nici cu celalte țări
candidate din fostul bloc sovietic).
În
ceea ce privește NATO, România (ca și celelalte țări înainte menționate) a fost
„invitată” să adere la Tratatul de la Washington (în vigoare și, deci,
nenegociabil) printr-un instrument juridic „de adeziune” (pe care avea exclusiv
aptitudinea de a-l accepta ca atare sau a-l refuza dar nu de a-l discuta) menit
a fixa obligațiile sale specifice sub condiția îndeplinirii cărora devenea
membru al alianței. De aceea discuțiile privind finalizarea respectivului
instrument au fost relativ scurte și lipsite de dramatism.
Cam
la fel s-au petrecut lucrurile și cu „negocierile” privind tratatul de admitere
a României în UE. Singurul element mai spectaculos cuprins în acel document a
fost așa numita „clauză de slavgardare”.
În baza ei s-a conferit uniunii dreptul de a suspenda unilateral exercițiul
drepturilor României în cazul în care aceasta nu își îndeplinea obligațiile
asumate în vederea și cu ocazia admiterii. Din atari dispoziții, care puneau
din start țara noastră în poziția de membru de rang inferior al UE, și-a
fabricat legitimitatea Mecanismul de Cooperare și Verificare în domeniul
justiției și al luptei împotriva corupției – MCV; prelungit apoi sine die în mod abuziv, în ciuda
faptului că valabilitatea clauzei de salvgardare era limitată la trei ani.
Atât
clauza menționată cât și MCV încălcau principiul simetriei în transferul
atributelor suverane de către statele membre către instituțiile unionale pentru
a fi exercitate în comun. (Cu excepția României și Bulgariei nici un alt stat
membru, inclusiv Croația, ajunsă în UE ulterior, nu cunoaște un regim similar).
MCV, mai ales, a fost și este folosit ca pretext pentru amputarea suveranității
României dincolo de prevederile tratatelor europene și privarea ei de
drepturile recunoscute celorlalți membri. (România a ajuns să accepte de
bunăvoie limitarea suveranității sale de către Uniunea europeană, limitare pe
care i-o refuzase Uniunii sovietice.)
În
rest, convorbiri reale s-au purtat asupra așa numitelor „capitole de
negociere”, abordate înainte de „convenirea” acordului de aderare propriu-zis.
Ceea ce s-a întâmplat cu prilejul lor a fost doar verificarea măsurii în care
România și-a însușit la nivelul legislației și instituțiilor administrative
normele de conduită europene – așa numitul „acquis
comunitar”. Modificarea sau adaptarea normelor la cazul românesc erau în
afara discuției. Numai România trebuia să se „transforme” în folosul
„extinderii UE” (potrivit limbajului politic corect „în scopul integrării sale
în UE”) nu și UE (sic!).
Consecințele
practice ale aplicării amintitelor norme în context românesc au reprezentat
singurul aspect cu referire la care s-a mai putut tranzacționa dar pe acest
teren, oricum foarte limitat, s-a consumat întâlnirea nefericită între
rigiditatea birocratică și aroganța politică a UE, pe de o parte, și miopia
strategică, timiditatea tactică și tranzacționismul moral ale prea multor
reprezentanți ai părții române, pe de altă parte.
Cei
care pe acest fundal se grăbesc să îi critice în bloc pe negociatorii români nu
trebuie să uite totuși că în anii 1990, deci înainte ca să i se recunoască
eligibilitatea în NATO și UE, dacă nu chiar și după aceea, nimeni dar absolut
nimeni nu dorea ca România să fie admisă în alianțele sau în structurile
(con)federale euro-atlantice.
Cu
referire la intrarea în NATO se opuneau SUA și Rusia, dar și Marea Britanie și
Germania (tot așa cum Germania s-a opus ulterior și în cazul Ucrainei și
Georgiei). În 1997, când s-a produs un prim val al extinderii NATO spre est, la
Washington, Londra și Bonn / Berlin domnea temerea că includerea României ar fi
fost o decizie care ar fi frustrat „antanta cordială” ruso-occidentală abia
înfiripată. Cu toată importanța sa geo-strategică România părea un câștig prea
mic față de pierderea simptiei strategice rusești. Acesta este un fapt care nu
trebuie uitat căci el reflectă o logică perenă a actorilor implicați iar nu
doar un calcul conjunctural. După cum rămâne o taină – nu tocmai greu de
descifrat, totuși – de ce cu includerea Românei (ortodoxe) se încălca o linie
de demarcație sacră dintre Rusia și Occident, în timp ce prin primirea Poloniei
sau Ungariei (catolice și protestante) nu.
Paradoxal,
Franța susținea România pentru admiterea în NATO, acolo unde Parisul nu se
bucura de influență, dar era reticentă în ceea ce privește intrarea României în
UE, acolo unde juca rol de primadonă. Candidatura României în UE era
simpatizată în schimb de Marea Britanie, cel mai eurosceptic membru al acesteia
și cel mai atlanticist membru european al NATO. Alături de Franța, nici unul dintre
marii actori europeni (cu excepția statelor din sud) nu se grăbeau să facă loc
României în UE, cu atât mai mult cu cât aceasta ar fi reprezentat traversarea
frontierei estice a Grupului de la Viszegread, din câte se pare covenită cu
Rusia sovietică în Malta și în alte locuri de întâlnire mai mult sau mai puțin
cunoscute.
În
fine, cel puțin până în 1997, când atât la Summitul Consiliului Atlantic de la
Madrid și la Consiliul European de la Luxemburg, eligibilitatea României pentru
NATO și respectiv UE au fost oficial recunoscute, nici statele central și est
europene candidate nu vedeau cu ochi buni o eventuală atitudine pozitivă față
de aspirațiile de integrare euro-atlantică românești, considerate a fi în
concurs cu propriile lor aspirații. Cu cât mai mulți est-europeni dădeau buzna
în sufrageria euro-atlantică, cu atât bucata de plăcintă care ar fi revenit
fiecăruia era mai mică.
Or,
în condițiile în care toată lumea voia ca România să rămână pe afară, singurul
lucru pe care liderii români îl puteau înțelege era că este imperativ să intre
înăuntrul „cetății interzise” și singurul lucru pe care îl puteau face era să
arate o maximă flexibilitate în negocieri (sau în ceea ce ținea loc de
negocieri). În acele „negocieri” românii au plătit prețul foarte ridicat al
izolării lor post-comuniste. O izolare de care erau vinovați ei înșiși
(inclusiv regimul ceaușist dar și cel post-ceaușist), fosta URSS dar și
succesorii ei, vecinii imediați dar și egoistele puteri ale Occidentului
euro-atlantic.
În
esența ei această izolare nu s-a încheiat nici astăzi. Dacă, însă, prețul
relativizării ei nu ar fi fost acceptat iar elitele politice române nu ar fi
avut abilitatea de a prinde ultimul tren în direcția Vest, România ar fi avut
azi soarta Ucrainei și mai rău decât atât.
IV. Neutralitatea – o opțiune nerealistă
7.
Unii vin astăzi să spună că preferabilă pentru România este neutralitatea și că
decât să se zbată pentru integrarea europeană și euro-atlantică, conducătorii
României ar fi făcut mai bine să opteze pentru un statut de neutralitate.
Fapt
este că la începutul anilor 1990, atunci când Guvernul Roman a decis să susțină
ideea desființării Pactului de la Varșovia și a CAER, și în acest context
ieșirea României din alianțele sale răsăritene (în care, într-adevăr, intrase
cu de-a sila, dar care, au integrat-o, totuși, într-un sistem de securitate
colectivă), ipoteza neutralității a fost luată în considerare. Dincolo de
împrejurarea că cei care fiind nu atât susținători ai neutralității cât
doritori să analizeze lucid posibilitatea acesteia, au fost imediat etichetați
drept „neo-comuniști”, „cripto-comuniști”, „ruso-fili” și „anti-occidentali”,
ceea ce nu era de natură a-i încuraja să persiste, proiectul a fost repede
părăsit ca nerealist și, mai mult decât atât, ca inadecvat pentru interesele
României. Această concluzie a fost împărtășită de toată elita politică română a
momentului.
Primul
motiv a fost acela că, în ciuda aparențelor, neutralitatea nu este un act
unilateral. Pentru ca ea să fie eficace este necesară să fie garantată de
puteri terțe. Or, în 1990, în zorii unei decade de unipolarism, nimeni din Est
sau din Vest nu a dorit – și cu excepția SUA nici nu putea – să garanteze
neutralitatea României. În condițiile ordinii unipolare aceasta însemna izolare
fără ca măcar să existe posibilitatea balansului între poli.
Pe de
altă parte, renunțarea Rusiei la expansionismul imperial nu părea a fi
ireversibilă și nu era nici ea garantată. Ca și azi, în anul de grație 2015,
după căderea regimului comunist în 1989 și până în 1997 România era înconjurată
dacă nu de dușmani cel puțin de neprieteni. În acea perioadă, ca și azi, Rusia
nu a făcut nici o propunere serioasă care să tenteze Bucureștiul la o antantă
cordială cu Moscova. În schimb americanii, în timp ce încercau simultan să îi
împingă pe ruși spre Urali și să coopereze cu ei în soluționarea crizelor
regionale cu relevanță globală, ne transmiteau mesajul căruia la începutul
anilor 2000 Președintele Bush jr. i-a dat formă explicită, fără a ști că îl
plagiază pe Stalin: „Cine nu este cu noi este împotriva noastră!”
Începutul
războiului cu terorismul globalizat – de fapt un război identitar care lua
locul disputei ideologice din timpul Războiului rece și care devenise
previzibil încă de la sfârșitul anilor 1990 – a pus România pe șinele NATO,
făcându-o importantă pentru realizarea strategiei orientale americane, dar și
în fața unei sfidări morale: între agresor și victimă nu există neutralitate.
(Nefericirea este că odată cu trecerea timpului ne este tot mai greu să găsim
criteriile spre a face distincția între cei doi.)
În
paralel, pe când unipolarismul american își consuma ultimele clipe de glorie
lăsând omenirea să alunece în dezordinea multipolarismului asimetric, Rusia și
Germania dădeau de înțeles că sunt mai interesate de un parteneriat strategic
între ele în baza căruia să-și împartă vecinătatea comună și totodată să
contracareze influența SUA în Europa, decât să își coordoneze interesele
strategice cu România. În consecință Bucureștiul nu mai avea altă opțiune decât
aceea a alinierii fără prea multe discuții la alianța transatlantică.
Principala consolare stătea tocmai în principala slăbiciune geo-politică a
acesteia din perspectivă românească: îmbrățișarea fratelui mai mare te sufocă
mai puțin atunci când distanța fizică dintre tine și el este mai mare.
8.
Din perspectiva „actului de adeziune” prin care s-a realizat intrarea în NATO
(ca și în UE) practic fără negocierea garanțiilor privind respectarea
drepturilor suverane pe care România dorea să și le păstreze în exercițiu
exclusiv, precum și a celor referitoare la exercitarea în sistem comunitar
(federal) a suveranității delegate (nu cedate) la nivel transnațional,
modificările aduse Constituției în 2003 au fost insuficiente. Cu acel prilej ar
fi trebuit introduse în legea fundamentală condițiile
și limitele delegării de suveranitate, astfel ca partenerii externi să le
cunoască, oamenii politici români să fie legați de ele iar poporul și statul să
se poată debarasa, după caz, de obligațiile asumate neconstituțional. Dacă
acordul de asociere nu putea fi negociat, era indispensabil ca înțelesul lui să
fie circumstanțiat și explicat de cadrul constituțional român în care el
trebuia să prindă viață.
Curtea
Constituțională a României ar fi fost atunci o armă împotriva unor clauze sau a
unor politici care depășeau limitele mandatului constituțional al reprezentanților
statului român. Așa cum se întâmplă azi în Germania unde Curtea constituțională
de la Karlsruhe anulează sau reinterpretează din perspectivă națională germană,
cele convenite în cadrul UE sau NATO, inclusiv cu participare germană, atunci
când acestea sunt susceptibile să aducă atingere suveranității germane.
Aici
s-a greșit. O greșeală totuși reparabilă chiar și în acest moment printr-o
modificare adecvată a Constituției României. Din păcate nici unul dintre junii
conducători români de azi, aduși și menținuți la putere prin bunăvoința
străinătății, nu au în vedere asemenea posibilități. Un proiect de amendare a
Constituției elaborat de mine în 2011 și transmis celor în drept a fost complet
ignorat.
9.
Motivele pentru care cei veniți la putere în România după cei care au proiectat
și condus procesul de intrare în NATO și UE, au acceptat traversarea
amintitelor "linii roșii" sunt multe și ele necesită o analiză
separată. Fapt este că acele linii au fost traversate. De aceea astăzi riscăm
ca datoria loialității să ne facă a duce la îndeplinire decizii luate practic
fără noi dar care ne implică pe noi, nu neapărat împotriva intereselor noastre
strategice dar impunându-ne costuri și riscuri peste puterile noastre.
În
plus, o generație de lideri politici dar și de lideri de opinie fie miopi fie
spălați pe creier fie oportuniști fie iresponsabili, a ajuns să creadă că
România își poate satisface interesele în raporturile cu Rusia purtând un
război câștigător cu aceasta ca aliat al Occidentului euro-atlantic. Indiferent
dacă în fruntea acestei armade occidentale s-ar afla SUA sau, mai puțin
probabil, Germania și indiferent dacă victoria tactică îi va aparține (ceea ce
este aproape sigur), în termeni reali România va pierde. Mai exact termenii
păcii îi vor fi defavorabili. Nu neapărat sub aspect teritorial ci sub aspectul
securității, stabilității, competitivității și viabilității naționale, într-un
context regional pus sub "presiunea efectelor secundare ale slăbiciunii
rusești" sau prins în "cămașa de forță a antantei
ruso-americane" (sau a celei germano-ruse).
10. Pentru
a înlătura confuziile posibile trebuie precizat că ceea ce se întâmplă cu
forțele militare străine în curs de amplasare în România nu este pregătirea
pentru un război împotriva Rusiei, de purtat în sau pentru Ucraina, ci
pregătirea apărării în cazul în care statele NATO sunt atacate. Nimeni în
cadrul NATO sau în SUA nu are în vedere intrarea într-un război cu Rusia dacă
aceasta nu atacă un stat membru NATO; ceea ce este improbabil. Retorica
belicoasă a domnului Putin ține de războiul psihologic iar nu de războiul
propriu-zis.
Actualele
deplasări de forțe și manevrele militare NATO țin și ele de domeniul
psihologiei. Ele au ca scop punerea alianței în situația de a putea aplica la
nevoie obligația de solidaritate prevăzută de art. 5 al Taratului de la
Washington dar mai ales întărirea încrederii membrilor NATO din vecinătatea
apropiată a Rusiei în capacitatea și voința alianței de a veni la nevoie în
apărarea lor și avertizarea terților (în primul rând a Rusiei) că războiul nu
este exclus dintre opțiuni și că la limită există hotărârea de a recurge și la
instrumentele marțiale dacă rațiunea politică nu va da roade.
Atacul
împotriva statelor NATO nu este însă doar unul direct. El poate avea loc chiar
și numai atunci când fără o acțiune armată directă, securitatea lor este
amenințată indirect dar efectiv. Ceea ce s-ar putea întâmpla prin ocuparea
gurilor Dunării de către forțe armate sprijinite de Moscova. De aceea riscul
intrării în război este mare. El trebuie prevenit inclusiv prin acțiuni
anticipative de tipul trimiterii unor forțe armate occidentale în regiunea
Odessa; evident la cererea sau cu acordul autorităților ucrainene, așa cum am
propus încă de la începutul lui 2014.
11.
Unii susțin ideea trimiterii de armament în Ucraina, criticându-i totodată pe
liderii occidentali (Merkel, Obama, Hollande) care ezită a o face. O asemenea
soluție – un fel de „neutralitate amicală” – este irațională, imprudentă și
imorală.
Irațională,
nu numai pentru că înarmarea întețește războiul în loc să apropie pacea, ci mai
ales întrucât oricât ar fi de înarmată Ucraina ea nu poate face față mașinăriei
de război ruse. Numai „vânzători de prăștii” au de câștigat din înarmarea unui
David ucrainean trimis la moarte sigură în lupta cu Goliatul rus.
Imprudentă,
deoarece implicarea fie și indirectă a Occidentului în conflictul militar din
Ucraina ar încuraja intrarea fățișă și fără rezervă a Rusiei în ceea ce
deocamdată este ținut în limitele un război civil și ar transforma actuala
criză ucraineană, care este cu adevărat (deși neacceptat oficial) o criză
geo-politică globală iar nu doar una locală, într-un conflict militar global.
De asemenea imprudentă atâta timp cât „anarhia oligarhică” în regimul căreia
trăiește azi Ucraina ar putea face ca armamentul occidental să ajungă pe mâini
rele și să fie folosit în alte scopuri decât cele pentru care i-a fost oferit.
Imorală,
fiindcă sugerează că ucrainenii sunt „ajutați” să moară în luptă în timp ce Occidentul
rămâne „neutru” (rezumându-se eventual la un război economic și acela purtat
fără vlagă și fără perspective). Acest tip de „neutralitate” ascunde dorința
puțin onorabilă a actorilor euro-atlantici (printre care se numără și România)
de a slăbi Rusia bătându-se cu ea pentru supremație în ordinea globală prin
intermediul nefericitei Ucraine. Arhitectura de securitate în Europa de est nu
merită viața nici unui soldat american, german, francez sau englez dar toți
aceștia sunt gata să se lupte pentru ea până la ultimul ucrainean (sic!).
Ceea
ce ar trebui făcut nu este înarmarea Ucrainei. Nici exercitarea de presiuni în
scopul realizării unei păci ruso-ucrainene, căci nu între ruși și ucraineni
este cu adevărat conflictul care se consumă pe teritoriul și pe contul
Ucrainei.
Ucraina
are în primul rând nevoie de un masiv ajutor economic, asociat cu asistență
tehnică în vederea utilizării lui maximale. Punerea pe picioare a Ucrainei din
punct de vedere economic, cu consecințele sale benefice automate pe plan social
și politic, este cel mai important ajutor ce poate fi dat nu numai în folosul
acestei brave națiuni ci și al stabilității întregii Europe centrale și
orientale.
Al
doilea lucru pe care Occidentul al trebui să îl facă este să trimită nu arme ci
trupe de menținere a păcii și descurajare a tulburărilor armate în regiunea
Odessa, pe traseul care leagă Crimeea de Transnistria. Nu numărul soldaților
contează ci steagul sub care vor veni. Steagul acesta (care ar trebui să fie
cel al unei coaliții de state doritoare de implicare dintre cele membre ale
NATO și UE iar nu cel al NATO ca atare) ar convinge Rusia că jocul militar
trebuie oprit și negocierile serioase trebuie începute.
În
fine, al treilea element obligatoriu al implicării occidentale este tocmai
recunoașterea caracterului global al conflictului și intrarea directă, ca parte
iar nu ca mediator, a SUA și UE (nu doar a Germaniei și Franței, care vorbesc
în numele lor fără vreun mandat european autentic) în negocierile cu Rusia.
Ucraina
nu trebuie ajutată să ducă războiul ci să obțină pacea. Ceea ce presupune
inclusiv ajutorul spre a plăti prețul păcii în cadrul unei ordini mondiale noi,
aceptate de toți și funcționând în folosul tuturor.
V. Atuuri românești: empatia, candoarea,
capacitatea analitică
11.
Pentru România, oricât de rațională și pacifistă ar fi sau tocmai pentru că
este așa, soluția nu constă în ieșirea din NATO sau adoptarea unui comportament
care să slăbească eficiența acesteia în confruntarea actuală - regretabilă dar
de acum declanșată - cu Rusia. Loialitatea noastră - atât față de NATO cât și
față de SUA - trebuie să fie fără fisură. Ceea ce nu înseamnă să încurajăm
nebuniile nimănui.
Pe
acest fond, diplomația românească trebuie să îi convingă pe aliații occidentali
să sprijine reabilitarea puterii politice și economice a României, renunțând la
limitarea independenței și suveranității ei și întărindu-i capacitatea de
rezistență față de atacurile externe, fie că acestea sunt militare ori doar
economice, informatice, informative, mediatice etc. Bucureștiul trebuie să
demonstreze că numai o Românie suverană și puternică poate satisface interesele
occidentale în regiunea est europeană și cea a Mării Negre. Confruntarea
Occientului cu Rusia, pe care România nu a știut cum să facă spre a fi evitată,
nu trebuie să fie motiv pentru despărțirea de Occident (care pe termen mediu va
fi victorios) ci oportunitate pentru refacerea unui raport partenerial cu
Occidentul și asigurarea influenței românești în relațiile cu Occidentul. Iată
prima noastră urgență.
O
dificultate dar și o oportunitate în relația României cu acest Occident rezidă
în aceea că el este pluralist. Occidentul german coincide din ce în ce mai
puțin sub aspectul intereselor și opțiunilor cu cel american. Pentru a se
descurca în asemenea condiții – care suprapun conflictului dintre Occident și
Rusia, conflictul intra-occidental dintre europeni (dominați de Germania) și
SUA, precum și cel intra-european dintre vest-europeni („vechea Europă”) și
est-europeni („noua Europă”), pe de o parte, și dintre sudul european („Europa
crizelor cronice”) și nordul european („Europa dogmelor virtuoase”), pe de altă
parte – diplomația românească trebuie să valorifice două atuuri interzise
principalilor protagoniști ai bătăliei
în curs: empatia și candoarea.
Aceasta
înseamnă că Bucureștiul trebuie să refuze retorica diabolizantă pe care toate
părțile în conflict o practică una împotriva alteia, fiecare asumându-și
superioritatea morală. Un atare discurs este auto-înșelător și răpește
capacitatea de a analiza cu luciditate situația și de a formula corect
întrebările ca premisă a găsirii răspunsurilor corecte. În materie de morală
toată lumea are dreptate întrucât fiecare are propriile criterii pentru
definirea „binelui” și „răului”. De aceea analiza și discuția trebuie deplasate
pe terenul mai rațional al intereselor existențiale și pusă în contextul
raporturilor de putere.
În
acest sens este imperios ca România, o putere mică interesată în stabilitatea
echilibrelor regionale și globale din care își trage securitatea, să se plaseze
sub aspect intelectual și emoțional pe poziția fiecăruia dintre marii jucători,
să privească lumea prin ochii lor, să le identifice temerile și să le descopere
aspirațiile. Pornind de la o asemenea evaluare empatică România poate fi cu
adevărat utilă aliaților săi, prea puternici și de aceea prea implicați spre
a-și permite empatia; prea narcisiști spre a se mai gândi cu înțelegere la
celălalt.
Astfel,
s-ar putea constata că fiecare are o explicație valabilă pentru poziția sa și
că diferitele poziții se pot până la urmă armoniza prin acceptarea unor formule
de compromis de care nimeni nu este fericit dar cu care toată lumea poate trăi.
Pornind de aici România ar fi să joace rolul copilului din basm care strigând
cu candoarea celor mici că regele este gol spune de fapt ceea ce toți ceilalți
știu și gândesc dar nu au curajul să o spună sau nu au poziția convenabilă spre
a o spune. De multe ori în politică (politica internațională, în special) cel
mai dificil nu este să găsești soluția ci să afirmi public adevărul bolii și,
pe cale de consecință, remediul adevărat. A pune un subiect pe agendă este mai
greu decât să dezbați subiectul și să tragi concluzia potrivită. În acest punct
România, ca jucător local fără interese globale directe, poate avea o
contribuție pozitivă enormă gândind și vorbind la scară globală. Ea este în
măsură să spună adevăruri pe care cei mari nu le pot spune și prin acest adevăr
să îi elibereze pe toți, mari și mici.
Adevărul
este că Rusia, Germania, SUA sunt cu toții în căutarea securității și se tem că
puterea lor este insuficientă spre a le-o garanta. De aceea fiecare încearcă să
își sporească puterea proprie și în mod adițional să adauge la puterea lor pe
acea a unor parteneri suficient de slabi ca să nu îi domine dar suficient de
tari ca împreună să îngrădească libertatea de mișcare a terților rivali.
Rusia,
o superputere decadentă, vrea să scoată SUA din Europa. E firesc. Două săbii nu
încap în aceeași teacă. În acest sens ea privește la Germania ca la o putere de
echilibrare. În același timp, însă, renașterea „imperiului german” și
transformarea Germaniei într-o superputere emergentă ascunsă sub masca pașnicei
UE, o sperie. Lucrul s-a mai întâmplat în trecut. Pentru a stopa un atare
proces Kremlinul are nevoie pe de o parte, de Ucraina (sau măcar bucăți din ea
cu valoare geo-strategică) ca factor de putere proprie, și pe de altă parte, de
Casa Albă, ca factor de echilibru.
Germania,
ajunsă la un nivel de putere economică ce îi poate conferi securitate numai
dacă este acompaniat și de argumente geo-politice, are nevoie să transforme UE
în al patrulea Reich. În acest sens Europa germană face din Germania un actor
global emergent; alături de China și în contrast cu Rusia și SUA, ambele
decadente. Spre a avea succes Germania este obligată să scape de tutela
americană și, prin urmare, să îi trimită pe yankei acasă. În acest demers Rusia
este puterea de echilibrare evidentă. Dacă Rusia și-ar reintegra cumva Ucraina,
ea ar redeveni, însă, un imperiu cu care Germaniei i-ar veni greu să coabiteze
în siguranță. Dacă Germania ar integra Ucraina în propriul său imperiu european
i-ar veni greu să conducă acest imperiu căci „Ucraina Mare”, lăsată moștenire
de Hrușciov dar și de Gorbaciov și Elțîn, este mult prea indigestă pentru
stomacul german tocmai ieșit din postul Războiului rece. De aceea, o soluție de
echilibru din perspectivă berlineză poate rezida în slăbirea Rusiei,
obligându-o să își consume o parte de putere în conflictul cu SUA pentru
preluarea Crimeii și a Malorusiei, la pachet cu trecerea a ceea ce mai rămâne
din Ucraina sub influență germană. Ceea ce în fapt s-a și întâmplat. America
este astfel folosită de Germania ca factor de echilibru în relația cu Rusia,
iar Ucraina de vest ca factor de putere proprie. Securitatea dinamică și cea
statică se asociază astfel optimizând șansele Germaniei de a-și atinge ținte
absolut legitime dacă nu le trecem prin filtrul unei moralități universale care
nu are însă nimic de a face cu logica interesului național.
În
fine SUA, am mai spus-o, nu se pot simți în siguranță atâta timp cât Europa dar
și Eurasia sunt dominate de o singură putere. Dacă aceasta ar fi Rusia,
americanii vor interveni pentru slăbirea ei atât în termeni absoluți, prin
confruntare directă, cât și în termeni relativi, prin introducerea în joc a
unei puteri de echilibrare. Aceasta ar putea fi în primul rând UE. Soluția din
urmă este din ce în ce mai atrăgătoare pentru o Americă decadentă și obosită de
exercițiul funcției de jandarm global, decât soluția dintâi. O alianță
germano-rusă ar face, însă, imposbilă această opțiune. (Apariția unei asemenea
alianțe, practic realizată, face extrem de importantă poziționarea Chinei.) De
aceea SUA vor începe mereu prin a încerca să zădărnicească antanta ruso-germană
și vor sfârși prin a se înțelege cu Rusia (așa cum au făcut-o în cele două
războaie mondiale) spre a reface echilibrul cu Germania sau invers (așa cum au
făcut-o în Războiul rece, pe când însă Germania era „mică” iar Rusia sovietică
„mare”).
Rezultă
că minimizarea ricului confruntărilor directe și totodată eliminarea energiilor
negative acumulate în jocul de interese ale principalilor actori globali se
poate realiza cel mai bine printr-un sistem dinamic de echilibru trilateral
(sau multilateral) iar nu prin formule bilaterale, inevitabil tensionate ca
urmare a polarizării excesive. Bine utilizată și trecută din domeniul
cacofoniei în cel al sinergiei, pluralitatea Occidentului euro-atlantic și respectul
pentru interesele fiecărui participant la joc (inclusiv Rusia și Germania) ar
putea oferi ieșirea din impasul geo-strategic prezent fără recurgere la război.
Fără
teribilisme și ostentație România și-a putea asuma rolul de catalizator al unei
asemenea sinergii a intereselor globale în regiunea Europei orientale și în
special la Marea Neagră. Ar fi cea mai bună modalitate de a-și dovedi
loialitatea față de aliații săi.
12. România
trebuie să furnizeze Occidentului informații, analize și idei în legătură cu
modul în care conflictul cu Rusia ar putea fi stins în interesul tuturor. Capacitatea
Occidentului de culegere de informații este mai mare decât a României. România
are, însă, o capacitate mai mare de a le înțelege, interpreta, analiza și
extrapola. Bazându-se pe tehnologii sofisticate, occidentalii procesează numai
date ce pot fi stocate în expresie cantitativă dar ignoră aspectele calitative
și în special pe cele ținând de psihologia colectivă și tradițiile culturale
ale altor națiuni. Calculatorul cel mai sofisticat poate interpreta date
exprimabile în cifre dar nu emoții.
În
mod complementar România ar putea sonda spațiul rusesc și națiunile din
vecinătatea imediată a acestuia spre a vedea care sunt formulele realiste ale
unei ordini post-conflict juste, fezabile și durabile. Salvgardarea păcii
obligă la compromisuri din partea tuturor. În acest context nu se operează cu
termeni precum „bine” și „rău”, sau „drept” și nedrept”, ci cu termeni precum
„adecvat”, „fezabil” și „durabil”, cărora, într-adevăr, este de dorit să li se
adauge și conceptul de „echitabil” (cu acest sens, „just”).
În
acest context este într-adevăr nevoie de o dezbatere publică. Poporul trebuie
informat și ascultat. Aceasta nu, însă, în sensul punerii în discuție a
participării noastre la eventuale acțiuni militare conform obligațiilor asumate
în cadrul NATO ci în acela al arătării soluțiilor politice alternative. Este
nevoie atât de o societate civilă informată cât și de una angajată în
susținerea păcii; aceasta chiar și atunci sau mai ales atunci când drumul spre
pace trece prin război.
VI. Belicismul
dogmatic al talibanilor atlanticiști
13.
Nu sunt puțini din păcate aceia care în aceste zile văd în neliniștile și
întrebările legitime formulate public de „trestiile gânditoare”, cu referire la
implicarea României în conflictul internațional amorsat prin criza ucraineană,
mâna Rusiei ori expresia unui conciliatorism pro-rus și astfel automat
antioccidental ori o reacție a politicienilor români corupți la ofensiva împotriva
corupției dusă de SUA și UE. Acești talibani ai atlanticismului denunță orice
îndoială ca fiind un act de trădare a „nobilelor valori americane” și un gest
de ingratitudine impardonabilă la adresa USA („Uniunea Sovietică Ailaltă” –
potrivit unui banc de pe vremea comunismului). Asemenea teze fac dovada unei
rele credințe de dimensiuni la fel de mari cu stupiditatea autorilor lor. Nu
poate fi încheiat, deci, acest eseu, început prin critica pacifismului defetist
și capitulard, fără o critică similară adusă belicismului dogmatic.
Pacea
– s-a mai spus – nu este doar absența războiului. Ceea ce avem în prezent este
deja o stare de război. Confruntările dintre actorii globali au loc efectiv,
dar nu prin mijloace militare clasice ci printr-o combinație de metode soft și hard, vizibile și invizibile, care fac obiectul specific unui
„război hibrid”.
Putem
prevedea că războiul va fi câștigat de Occident. Ceea ce nu înseamnă, însă, că
victoria va fi fără costuri enorme pentru învingător și mai ales că succesul în
război va fi egal cu câștigarea păcii. Omenirea cunoaște numeroase victorii în
comparație cu care înfrângerea ar fi fost preferabilă. De asemenea, SUA ne-au
obișnuit deja cu pierderea păcii în urma războaielor câștigate. În ultimele
decenii aceasta a fost regula.
Pe de
altă parte, cunoaștem numeroase exemple – iar Rusia a oferit câteva – de puteri
care neputându-și rezolva problemele interne au încercat să scape de ele
exportându-le prin crearea unor crize externe. Este aproape sigur că acesta
este unul dintre calculele Moscovei în contextul crizei ucrainene. Războiul nu
este doar continuarea politicii interne cu alte mijloace ci și o formă de
externalizare a conflictelor interne în vederea tratării lor cu alte mijloace.
Creșterea popularității dlui Putin și solidarizarea unei foarte mari părți a
societății ruse, altminteri gâlcevitoare și cârcotașă, în sprijinul politicii
lui de nuanță velicorusă, o demonstrează deja.
Prăbușirea
Rusiei în urma unei înfrângeri în război – înfrângere nu neapărat militară ci
posibil numai economică – va crea un cutremur social și un vid de putere de
asemenea magnitudine, încât Occidentul victorios, el însuși greu rănit în luptă
– și rănile încep să apară – va fi obligat la eforturi gigantice pentru
reabilitarea post-conflict a inamicului abia pus la pământ. Căci echilbrul
global fără Rusia este de neimaginat. La fel cum s-a procedat cu Germania
post-nazistă, o Rusie îngenunchiată va trebui repusă pe picioare și readusă în
joc. Ca și în cazuri precedente, aceasta va determina schimbarea ordinii
mondiale. (Istoricii admit că, deși învins în război, Hitler a reușit să
distrugă întreaga ordine mondială interbelică împotriva căreia se ridicase.) O
ordine pe care Occidentul începe, în fine, să admită că o pune astăzi în discuție
Rusia (vezi declarațiile recente ale americanului John Kerry și germanului
Walter Steinmeier). Ar fi mai profitabil pentru toți dacă schimbarea, oricum
inevitabilă, ar avea loc fără război, printr-un compromis negociat acceptabil
tuturor.
În
anii 1990, un Occident căzut în propria-i admirație, luîndu-se pe nedrept
învingător într-un război pe care nu îl câștigase, a refuzat să se reformaeze
și să reformeze ordinea internațională devenită caducă după dispariția lumii
bipolare. Este momentul să facă acum cu înțelepciune ceea ce a amânat imprudent
și iresponsabil atunci. (Ca reprezentant al Guvernului Roman la diverse
reuniuni internaționale am afirmat la imediat după căderea Cortinei de Fier, că
reformarea ordinii sovietice orientale trebuie însoțită de reformarea ordinii
capitaliste occidentale. Nimeni nu a vrut să o audă.)
Cei
care caută o ieșire pașnică din criza ucraineană nu iubesc Rusia ci iubesc
viața; nu urmăresc să scape Rusia de o înfrângere aproape sigură ci să scape
Occidentul euro-atlantic de o victorie a la Pyrrhus. Aceasta în condițiile în
care oricum ordinea sau mai degrabă dezordinea actuală este instabilă și de
nesalvat.
De
fapt nici nu merită salvată; căci este anacronică și nedreaptă iar românii simt
asta pe pielea lor. (Să mori apărând frontierele lui Hrușciov pentru ca în
spatele lor să se consolideze neocolonialismul occidental este o aberație.)
14.
Conciliatorismul nu ține de acceptarea compromisurilor ci de calitatea
acestora. Compromisurile care nu compromit principiile și conduc spre o ordine
profitabilă tuturor nu sunt egale cu conciliatorismul. La Munchen în 1938
acordul a fost conciliatorist întrucât Hitler a obținut tot ceea ce a vrut în
schimbul unei declarații vagi că în viitor nu va cere mai mult iar ceea ce i
s-a dat s-a pus de către marile puteri exclusiv pe umerii micii Cehoslovacii;
căreia nu i s-au oferit compensații. Nici măcar nu i s-a garantat independeța
în continuare. Conciliatorismul este, deci, ceea ce trebuie evitat iar nu
compromisul.
Arătarea
armelor și prezentarea alternativei marțiale sunt acceptabile atât timp cât vor
să convingă Rusia să vină la masa negocierilor. Spre a maximiza șansele unei
asemenea strategii este mai mult decât utilă susținerea opiniei publice. Ar fi
potrivit ca, așa cum rușii îl susțin pe Președintele lor (care cred și sper că
tot la o soluție politică se gândește), și cetățenii statelor membre NATO să
sprijine măsurile militare menite a încuraja angajarea tuturor părților în
construirea unei păci adevărate. Cu mențiunea că o pace adevărată nu se poate
impune unilateral – doar războiul se poate impune – ci trebuie agreată de toți
cei implicați în conflict.
Marea
problemă este că intrând în negocieri fiecare trebuie să știe care este minimul
pe care vrea să îl obțină și maximul pe care vrea să îl plătească. Or,
Occidentul euro-atlantic, afișând frivolitatea imperiilor senile, vrea să i se
dea (ori să i se lase) totul fără să dea nimic. De aceea tocmai acest Occident
narcisist și arogant, lacom și iresponsabil, ipocrit și miop, riscă să fie
principalul obstacol în calea soluției politico-diplomatice pe care pretinde că
o favorizează și despre care admite, în momentele rare când demogogia se
întâlnește cu luciditatea, că este unica realistă.
Așa
cum am avut ocazia să o spun în toamna anului trecut în cursul câtorva
conferințe ținute în SUA, asemenea cuvinte critice nu sunt semnul
antioccidentalismului sau al americanofobiei. Dimpotrivă. America, într-un
sens, și „vechea Europă”, într-altul, trebuie să observe și să admită că
politica lor externă din ultimele decenii a fost dezastroasă și că eșecurile
intervențiilor lor în ordinea internațională le-a vulnerabilizat grav.
Corectarea erorilor care au dus la asemenea situații presupune ca prim pas
indispensabil recunoașterea lor. Fără recunoaștere nu va fi nimic de corectat.
După aceea problema, corect definită, va avea șanse de a primi și rezolvări
corecte.
De
asemenea rezolvări românii sunt foarte interesați întrucât strategia lor de
securitate se bazează pe parteneriatul strategic cu SUA ca superputere globală
și „actor european” de prin rang, pe forța NATO și pe eficiența federalistă a
Statelor Unite ale Europei (UE). Iată adevăratul rost al criticii. Nu vrem ca
SUA să se prăbușească, NATO să se dezintegreze iar UE să redevină Sfântul imperiu
roman de națiune germană. Vidul de ordine și de securitate lăsat în urma unor
asemenea transformări ar face România să explodeze.
15.
În contrast cu aceste observații raționale apare inepția celor care susțin că afirmarea
intereselor românești în cadrul alianțelor euro-atlantice este o reacție la
lupta dusă de occidentali împotriva corupției din România. Vezi Doamne,
corupților le-a plăcut NATO (respectiv tutela / protectoratul american) atât
timp cât NATO / SUA nu i-au deranjat. După aceea au devenit „naționaliști”. Cu
alte cuvinte critica la adresa politicii NATO / SUA este dovada că ești corupt.
Numai corupții cugetă critic și pot fi patrioți (sic!). Oamenii cinstiți nu au
dubii și sunt internaționaliști (sic!). Numai corupții preferă pacea (sic!).
Oamenii cinstiți vor războiul (sic!).
„Până
când SUA și UE au cerut României să combată corupția și s-au implicat direct în
această luptă, toată clasa politică română era atlanticistă. După aceea, cei
prinși cu «șpaga în dinți» au devenit naționaliști.” Asemenea teze sunt colportate de o parte a
media (de loc independetă) și de „postacii” de pe rețelele de comunicare
virtuală. Ele sunt false făcând parte dintr-o păguboasă propagandă de război.
Liderii
români nu au devenit naționali pentru că au fost acuzați de corupție ci au fost
acuzați de corupție pentru că erau naționali. Astfel capacitatea de rezistență
națională a fost subminată de două ori: odată în mod direct, prin îndepărtarea
liderilor naționali și a doua oară indirect prin compromiterea luptei pentru
eradicarea corupției – căci nimeni nu mai poate ști cine este corupt și cine
nu, cine este pur și simplu corupt și cine doar lider național.
În
ceea ce mă privește eu am fost totdeauna internaționalist. Am fost și rămân.
Internaționalist dar și anticolonialist. Căci sunt un internaționalist român
iar nu unul de nicăieri.
Eliminarea
liderilor naționali (după aceeași formulă eronată pe care a practicat-o
Occidentul în lumea arabă cu consecințele escaladării islamismului) nu a redus
permisivitatea față de corupție în România ci a diminuat capacitatea statului
de a rezista în fața corupătorilor externi. Conducătorii români fără identitate
se vând celui care le oferă mai mult lor iar nu națiunii române. Adesea acest
„ofertant” este chiar Rusia. Alterori corupătorul vine din direcție opusă.
Talibanismul
atlanticist este, deci, responsabil pentru distrugerea statului român și
perpetuarea corupției. Belicismul rusofob este ultimul său stadiu.
VII. „Si vis pacem, para bellum!” dar și „Si vis pacem, para pacem!”
16.
Anticipând evoluția lucrurilor la nivel global, în 2009, în calitate de
vicepreședinte al Grupului Socialist din PE pentru politica externă, de apărare
și de securitate, am propus o nouă Conferință pentru Securitate și Cooperare în
Europa care să actulalizeze Actul Final de la Helsinki în condițiile lumii
post-bipolare. De asemenea am inițiat un for parlamentar de discuții în format
trilateral - UE, Rusia, SUA - care să exploreze posibilitățile de a defini o
nouă arhitectură de securitate în emisfera nordică. Primele două întâlniri în
cadrul acelui format au și avut loc în 2010 la Washington și Moscova. Urma o a
treia întâlnire la Bruxelles. Obligat să părăsesc funcția respectivă (nu pentru
că aș fi comis vreo ilegalitate ci pentru că din punct de vedere politic
devenisem indezirabil) am lăsat "moștenire" aceste inițiative. Ele au
fost rapid și total abandonate.
Anterior
formulasem propuneri asemănătoare în calitate de Președinte al Adunării
Parlamentare a OSCE sau de președinte al Sub-comisei pentru afaceri externe a
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei.
Punând
cap la cap diferite sugestii pe care eu sau alții le-am făcut de-a lungul
timpului în diferite foruri internaționale, s-ar putea contura un posibil
proiect pentru o nouă structură geo-politică aptă a se constitui în bază a unei
arhitecturi de securitate viabile în Europa de est. Iată câteva dintre ele:
i.
reașezarea constituțională a Ucrainei
într-o structură de tip federal respectând, pe de o parte, principiul
naționalităților iar pe de altă parte, pe cel al asimitriei, în conformitate cu
care autoritățile federale vor putea lua nestingherit decizii în chestiunile de
interes comun atribuite competenței lor;
ii.
ținând seama de faptul că o asemenea
reformă nu s-a realizat, cum era de dorit, înainte de izbucnirea actualei
crize, anumitor subiecți ai federației li s-ar putea acorda un ”statut special”
în virtutea căruia să fie exceptați de la politicile de integrare în structuri
politice transnaționale instituționalizate care le-ar putea afecta identitatea
culturală și/sau geo-politică, ori dimpotrivă să poată intra în proiecte de
cooperare avansată cu asemenea structuri dacă identitatea lor culturală și
geo-politică sunt astfel întărite (după modelul folosit în cazul arhipelagului
Auland cu ocazia intrării Finlandei în UE);
iii.
garantarea neutralității militare a
Ucrainei pe întregul său teritoriu de azi;
iv.
integrarea Ucrainei într-un spațiu comun
de libertate, justiție și securitate cu UE (adică asimilarea modelului de
organizare socială vest-european);
v.
soluționarea conflictului transnistrean
prin reintegrarea Transnistriei în componența Ucrainei, corelativ cu integrarea
imediată a Republicii Moldova în UE și includerea acesteia într-un plan
structurat de mondernizare finanțat de UE și SUA;
vi.
conferirea unui statut internațional
special Crimeii și punerea ei sub mandatul Federației Ruse până la creerea
condițiilor pentru organizarea unui referendum care să stabilească dacă
locuitorii ei doresc să formeze o entitate statală de sine-stătătoare sau să
intre în componența Rusiei;
vii.
realizarea unei piețe comune de la
Lisabona la Vladivostok pe baza unui tratat comprehensiv de liber schimb între
UE, Ucraina, Rusia, Belarus și Kazahstan;
viii.
edificarea unei Comunități a statelor
sud-caucaziene după modelul UE care să includă Georgia propriu-zisă, Abhazia,
Osetia de Sud, Armenia și Azerbaijanul (cu regiunea autonomă Nagorno-Karabah),
care să garanteze libertatea traficului comercial în Transcaucazia și care, din
punctul de vedere al alianțelor politice și al strategiilor de securitate să
urmeze modelul adoptat de Finlanda la finele celui de al Doilea Război mondial;
ix.
organizarea unui sistem de cooperare și
securitate în bazinul Mării Negre pe baza unui tratat încheiat între entitățile
politice riverane și anume Rusia, Turcia, UE (eventual reprezentată de România
și Bulgaria), Ucraina și Comunitatea statelor sud-caucaziene (eventual
reprezentată de Georgia);
x.
organizarea unui sistem de cooperare
avansată (coordonare politică, racordare economică și sincronizare
instituțională) de la Marea Baltică la Marea Neagră implicând Polonia, Ucraina
și România (la care poate fi asociată Republica Moldova).
Cei
care au ajuns cu lectura în acest punct sunt rugați să nu sară în sus; nici de
bucurie nici de furie. Propunerile enunțate nu sunt singurele posibile și
probabil nu toate acceptabile. Pentru moment important este ca ele să fie
formulate și așezate cu grijă pe agenda discuțiilor. Analiza lor trebuie să
pornească de la realitatea de pe teren iar nu de la utopii. Adoptarea sau
respingerea lor trebuie să se bazeze pe un calcul comparativ al costurilor și
beneficiilor. În fine, justețea lor se cere evaluată fără a ne împiedica de
prejudecăți, de mituri sau de interese personale. În context va trebui hotărât
dacă o pace strâmbă este mai bună decât un război drept, în ce măsură un război
drept poate duce acum la o pace dreaptă și dacă eventuala strâmbătate a păcii
poate fi îndreptată prin înseși atuurile inerente oricărei păci mai degrabă decât
prin ororile intrinseci unui război?
Realitatea
este că Rusia (domul Putin și ai săi) nu pot da înapoi fără să primească ceva
în schimb. Că e drept sau nu, nu mai are importanță. Mobilizarea de forță și
unitatea Occidentului euro-atlantic îl poate doar determina pe Președintele rus
să fie mai rezonabil. Atât.
În
același timp, fapt este că SUA au alte priorități și alte griji în lume decât
să pornească un război cu Rusia pentru Ucraina. Retorica ruso-sceptică ar putea
fi populară dar războiul nu. Americanul de rând nu îl susține. O confruntare
prin intermediari ar mai merge. Există, însă, națiuni atât de inepte încât să
accepte a fi carne de tun de dragul echilibrului geo-strategic global?
Pe de
altă parte, SUA nu pot nici ele ceda pur și simplu. Ele nu pot lăsa Rusia să
domine (eventual împreună cu Germania) Europa și, de pe o atare bază să își
extindă umbra asupra întregii Eurasii. Dacă nu vrea războiul, pe care în cele
din urmă, ținând seama de raporturile actuale de putere, știe că îl va pierde,
Rusia trebuie, deci, să fie pregătită a da ceva la schimb Americii.
În
ceea ce privește UE, aceasta începe să sufere tot mai mult de pe urma
războiului economic cu Rusia. Criza de creștere a UE, cumulată cu efectul de
recul al sancțiunilor aplicate Rusiei, ambele amplificate în percepția publică
de ofensiva mediatică și (dez)informativă purtată de Moscova, îi face pe
liderii europeni (în primul rând Germania) să conchidă că sunt pe punctul de a
scăpa situația de sub control. Soluția militară nu dă răspunsuri acestor
probleme.
Este
adevărat că vest-europenii nu își pot permite, din punct de vedere geo-politic
(că la punctul de vedere moral de mult nu se mai gândește nimeni) să lase
Ucraina Rusiei dar nici Rusia nu vrea să se complice anexându-o. Are și așa
destule probleme cu gestionarea actualului său teritoriu.
Pe
acest fundal se cer a fi apreciate interesele Ucrainei. Care sunt, însă,
interesele reale ale Ucrainei? Și cum se raportează ele la mijloacele concrete
ale Ucrainei de a și le satisface?
Ucraina
este evident interesată în stabilitate, securitate, prosperitate și respectul
demnității sale naționale. Atingerea lor este funcție de trei variabile:
teritoriu (geografie), demografie (populație), context extern.
Că
Rusia s-a folosit de fragmentarea etno-culturală și civilizațională a Ucrainei
pentru a aprinde focul secesionimului crimean și malorus este evident.
Respectiva fragmentare este, însă, o realitate pe care nu Rusia putiniană a
creat-o. Ea nu este nici rezultatul unui proces istoric natural (așa cum, spre
exemplu, este cazul ceangăilor din România, al suedezilor din Finlanda sau
chiar al rușilor din Letonia) ci consecința unei decizii politice menite (ca și
transferul Transnistrei către Republica Moldova) să creeze stări de fapt
artificiale de natură a constitui structuri de rezistență geo-strategică ale
imperiului sovietic și a împiedica destrămarea acestuia. Asemenea Republicii
Moldova dar mai mult decât ea, Ucraina de azi nu se așează pe principiul
naționalităților ci pe criterii geo-politice și acelea configurate în logica
dispărutei URSS.
Putea-va
oare Ucraina să își găsească vreodată liniștea, stabilitatea și securitatea în
asemenea condiții?! Poate ea să se integreze în civilizația europeană
post-bipolară ca relicvă geo-politică a URSS? Iar dacă nu poate, cum își va
valorifica în izolare și insecuritate resursele naturale spre a ajunge la
prosperitate și la dreptatea socială fără de care va face implozie? În fine,
vorbind de demnitatea națională, în numele cărei identități culturale va
reclama Ucraina respectul respectivei demnități și în interiorul căror
frontiere își va pune de acord identitatea culturală cu identitatea
geo-strategică?
Evident,
Ucraina ar trebui să aspire a fi un stat civic și multicultural iar nu un stat
etnic. State civice sunt toate statele europene care s-au născut în secolele
XIX și XX ca state etnice (cum a fost și România). Pentru a ajunge la acest
rezultat nu se poate sări, însă, peste etape. Este indispensabil ca Ucrainei să
i se lase timpul spre a parcurge drumul istoric firesc. Cine este, însă, dispus
să i-l lase? Fără a-și rezolva mai întâi problemele geo-politice Ucraina nu își
va putea soluționa problemele de identitate culturală și nu își va dobândi
coerența culturală. Pe de altă parte, fără o identitate culturală certă nu se
poate afla baza rezolvării problemelor geo-politice. Se intră astfel într-un
cerc vicios care, spre binele Ucrainei, trebuie tăiat.
Un
stat nu este foarte greu de organizat. O națiune care să îi dea substanță și
viabilitate nu se poate coagula, însă, peste noapte. În cursa contra timpului
Ucraina post-sovietică este obligată să facă sacrificii materiale pentru a
deveni o Ucraină națională și a-și dobândi astfel securitatea.
Comunitatea
internațională trebuie să ajute Ucraina în a suporta asemenea sacrificii. A
cere doar ucrainenilor acceptarea lor este dificil, nerealist și inechitabil.
Ucrainei trebuie să i se compenseze prin sprijin economic și integrare în
ordinea solidarității europene costurile aferente transformării dintr-un stat
ex-sovietic într-un stat național și dintr-o națiune geo-politică într-una
civico-culturală. În acest scop este obligatoriu să se asigure și modificarea
cadrului geo-politic regional și global de o manieră care să dea sens
transformărilor efectuate de ucraineni. Se cere ca astfel ei să poată obține:
prin reducerea pe termen scurt a forței tactice, creșterea potențialului
strategic pe termen lung; prin ajustările teritoriale, câștiguri securitare;
prin acces la democrația transnațională garanția stabilității interne.
Aceasta
presupune acceptarea faptului că, dincolo de caracterul ei global, problema
ucraineană este doar o parte a unei probleme coerente mult mai ample având ca
obiect gestiunea colectivă a moștenirii imperiului sovietic și definirea
statutului post-sovietic al Rusiei. Apare astfel că problema ucraineană, pentru
unii insolubilă, poate fi rezolvată numai prin complicarea ei (sic!), respectiv
prin punerea ei în context regional. În locul încercării dureroase și până la
urmă zadarnice de a schimba prin forță datele problemei, se propune depășirea problemei
prin aducerea ei în pachetul din care face în mod natural parte și prin
abordarea ei odată cu întregul pachet.
România
este interesată de asemenea abordări întrucât securitatea și stabilitatea sa
sunt dependente de securitatea și stabilitatea Ucrainei vecine, precum și de
cele ale statelor riverane Mării Negre (inclusiv Rusia). De aceea, românii nu
trebuie numai să fie gata a se război la nevoie cu vecinii ci mai ales a face
totul spre a promova proiecte de natură a le oferi acestora mai multă securitate
și stabilitate.
În
spiritul unor asemenea observații, reflecții și inițiative nu poate fi decât salutată
declarația parlamentară recentă a dnei Gabriela Crețu în susținerea unei noi
Conferințe pentru Securitate în Europa care să aducă la zi Actul Final de la
Helsinki din 1975 creind contextul în care criza strategică din relațiile
Rusiei cu Occidentul euro-atlantic (s-ar putea spune chiar mai corect din
relațiile Orientului euro-asiatic cu Occidentul euro-atlantic) să fie depășită
fără a se trece prin război.
Totul
este să nu se înțeleagă că o asemenea idee ar fi o alternativă la actualele
acțiuni ale NATO. Cu atât mai mult cu cât manevrele militare din România,
țările baltice și Marea Neagră (în mod absolut legitim și legal supravegheate de
Rusia) nu se vor o provocare la adresa Rusiei (iar Rusia știe asta) ci o
descurajare, pe linia deciziilor luate la Summitul alianței din Țara Galilor, a
unei eventuale agresiuni rusești; săvârșite nu împotriva Ucrainei ci a statelor
membre NATO.
Si vis pacem, para bellum!
(Dacă vrei pacea, pregătește-te de război!) România trebuie să dea o asemenea
semnificație actualelor exerciții militare NATO și să facă din ele: a) ocazia
pentru reafirmarea capacității sale de a se insera util în strategia
Occidentului euro-atlantic la Marea Neagră și în Europa de est și sud est, ca
partener suveran și piesă de articulare a stabilității regionale iar nu ca
protectorat folosit ca avanpost pe frontul confruntării cu Rusia; b) punctul de
plecare și argumentul pentru o nouă CSCE iar nu preambulul unui al doilea
război al Crimeii.
Până
la urmă pregătirile de război conservă pacea. Aceasta, însă, numai dacă sunt
făcute cu gândul la pace și corelativ cu o viziune rațională și pozitivă asupra
păcii. Si vis pacem, para pacem! (Dacă
vrei pacea, pregătește-te de pace!)
Un comentariu:
Va trebui sa citesc cu atentie acest text care are toate aparentele unei contributii care analizeaza situatia Romaniei fara complexele obligate in ultimele zeci de ani, si fara "Vorauseilendem Gehorsam" fata de aliati, cum se spunea in DDR. - Ca o veste de bucurie pentru toti membrii grupului, ma intorc de la Cambridge unde l-am vazut pe Wiles vorbind si unde taticul sau doctoral, sarbatoritul Coates, mi-a recomandat cu caldura doi studenti Romani "Preda, they are extraordinary, gifted and hard working!". Baieti din orasele mici unul din Nordul Ardealului, altul din Muntenia.
Revenind la tema principala, sunt curios cum arunca dl Severin puntea intre constatarea pericolelor de inhaitare cu niste aliati indepatartati si prea dornici de conflict, de o parte, si la fel de justa constatare ca neutralitatea NU este o optiune posibila in situatia noastra - ar trebui sa se ridice Carpatii nostri mai inalti decat Alpii, pentru a reduce intreaga tara la un fel de Elvetie neinteresanta. Asteptand deci sa patrund legaturile surprinzatoare de idei si analize facute de autor, doresc totusi aici sa reamintesc niste momente mai putin discutate in Romania, despre anul 1940. In acel an, un an dupa semnarea pactului Ribentrop Molotov, cunoscut de inteligenta Romana, dar inca inainte chiar de ocuparea Basarabiei, Horthy negocia harnic cu Stalin despre dezmembrarea Romaniei, alipirea intregii Transilvanii la Ungaria si a Moldovei la Rusia - lucru in egala masura cunoscut Romanilor si Germanilor. Acest lucru eu l-am aflat din Watts - dar un prieten din tara mi-a confirmat ca exista o carte scrisa de un cercetator Roman si dedicata in intregime acestor evenimente. Deci faptele nu erau tocmai tabu, dar totusi nu sunt foarte discutate - in special rezulta faptul ca impartirea Transilvaniei cum a fost facuta la Viena a fost the least of all evils, Hitler nedorind sa il vada pe Stalin in preajma campurilor de petrol Romanesti. Situatia actuala este profund diferita, NATO nu este Hitler si Putin nu este Stalin, dar in sensul realismului este neindoielnic util sa avem in vedere acest trecut in parte uitat.
Trimiteți un comentariu