luni, 28 noiembrie 2016

Cum e cu planul de tara..

Cum e cu planul de tara.. – 24 august 2016
 
Prospectiv A-z

Se tot vorbeste despre nevoia unui plan de tzara. Mai cu seama in preajma alegerilor. Pe timp de criza, existenta unui plan, chiar daca imperfect, te pune intr-o situatie mult mai buna decat absenta unui plan. La timpul nostru, cand bancile centrale creaza bani cu nemiliuita, cea mai mare presiune a investitorului contemporan este sa gaseasca un loc in care sa investeasca muntii de bani cu rata de profit peste zero. Cand scriu peste zero ma refer la faptul ca multi ar ucide pentru un nenorocit de 1%. Ati citit bine, a promite unu la suta rata de profit/dobanda iti va aduce bani mai multi decat poti cheltui la un moment ca acesta.

In conditiile astea, ma intreb, de ce este asa de dificil pentru Romania sa atraga investitii pe termen lung cu care sa se finanteze initiative de stat si/sau private ROMANESTI? Pentru ca B"N"R se ocupa de hartuirea activitatii economice autohtone si a avocatilor ei? Pentru ca guvernuLUI, desi vandut ca tehnocrat, e de fapt o marztoaga zmucita in n-shpe directii--doar nu va inchipuiti ca d-na dela Justitie da raportul in acelasi loc cu domnul dela Interne, adica prim-ministrului cum ar fi firesc. Pentru ca 'lucrul bine facut' la profesorasul de oras provincial romanesc KWJ s-a terminat odata cu plantarea acestuia la Cotroceni? Pentru ca partidele promoveaza de ani buni jucatori de glezna? Pentru ca premiantii anilor 1990 nu si-au mai revenit de cand au fost scosi pe margini? Pentru ca romanii in general detesta planificarea, scuzandu-se ca nu vor sa fie acuzati de nostalgia cincinalelor?

Observati ca printre motivele incremenirii in status-qvo si in speranta in hazard n-am inclus voia ambasadelor. Intr-adevar, la o conjunctura a banilor ca azi, nu mai ceri voie, propui si ii dai drumul/faci! E datoria diplomatilor si teoreticienilor sa explice dupa ce si cum. Desigur, mai e un ingredient lipsa: Un minim de coeziune in jurul ideii ca mai binele trebuie si se poate obtine incepand de azi.

Studiu de Caz: Puneti intr-o lista toate proiectele pe care le vedeti de nerealizat in jur din motiv de lipsa finantarii. Pentru inceput, ganditi-va ca finantarea nu-i o problema si treceti la schitarea implementarii--cu mecanisme de preventie a fraudei si controlului calitatii. Continuati prin a gandi la toate felurile de beneficii de pe urma proiectului in cauza. Daca profitul pe care l-ati putea imparti cu altii, dupa ce deduceti costurile din beneficii, este mai mare decat 1%, pastrati propunerea de proiect in lista! Deja veti fi facut un prim si important pas in directia unui plan national pentru Romania!

 

Smaranda Dobrescu Daca am avea bani sa finantam infrastructura prin autostrazi, drumuri judetene modernizate, cu aeroporturi in marile orase, beneficiile scontate- si nu le pot banui pe toate- in sensul necunoasterii numarului de investitori potentiali atrasi, ar insemna une grande fortune. 
Daca as avea bani sa incep cu cerintele Renault si Ford de drumuri, beneficiul financiar ar fi important dar subsidiar in raport cu beneficiul ramanerii lor in tara, locuri de munca, etc.NU stiu daca deja nu e prea tarziu... Se poate continua, desigur acest exercitiu cvasi utopic, cvasi fezabil..

 

Prospectiv A-z .
SUNT MAI MULTI BANI DECAT POATE ECONOMIA ABSORBI! Nu existenta banilor e problema, ci lipsa planurilor. In Romania s-ar putea sa mai fie si lipsa mainii de lucru, dar dl. Marian Munteanu se refera la capacitarea romanilor de oriunde, un prim si important pas in directia rezolvarii problemei implementarii.

 

Prospectiv A-z .
Bancile centrale ale lumii (SUA, Japonia, BCE, China etc.) tiparesc bani la greu. Rate ale dobanzii NEGATIVE sunt deja aplicate--asta inseamna nu doar ca oamenii vor trebui sa dea bani sa-si tina banii la banci, ci si ca planurile de pensii si asigurari isi vad modelul in pericol de moarte. Ganditi-va la trilioane de euro/dolari care-si cauta locuri unde macar valoarea nominala sa se pastreze. S-a cumparat deja tot, se fac eforturi acum pentru a zadarnici fuga catre metale pretioase. Piata de real estate este o farsa, dela Vancouver la Shanghai. Cand vad romani cum merg cu caciula in mana pentru cativa firfirei si asteapta inca nustiu ce zmei de investitori ma apuca groaza! Ce investitori? Astia care au izbit oistea in gard?! Am tot atata incredere in astia cat am in intreprinzatorul care vinde mici si bere la halba pe plaja in economia de tranzitie/dereglementata.

 

Smaranda Dobrescu Prospectiv A-z e reconfortant sa stim ca sunt mai multi bani decat putem noi cheltui, dar fondurile de dezvoltare vin pe de o parte din fondurile structurale UE (0,00% consumate in 2016) si din capitalul de investitii romanesc sau intrat in tara. Bugetul arata ca acest capital nu e semnificativ iar indicatorul impozit pe profit este colectat putin peste 20% din cel preconizat. Banii de investitii din buget sunt coparticipari sau resturi de investitii esalonate. Probabil ca ar mai fi vorba de atragere de noi investitori. Care e cuvantul fermecat?

 

Prospectiv A-z .
Cuvantul fermecat: Initiative de stat si/sau private ROMANESTI.

P.S. Daca ne cramponam sa cheltuim banii in cadrul excesiv de rigid al UE/FMI, ar trebui sa ne punem SERIOS problema daca nu-i cazul sa cautam cai complementare acestora de dezvoltare. Cele sugerate de mine sunt inca in sistemul mondial actual, deci nu vor supara in mod fundamental pe careva.


Smaranda Dobrescu De acord. Capitalul romanesc nu a fost niciodata incurajat la noi. Cand indraznea cate o firma romaneasca cu 20 oameni sa se prezinte la cate o licitatie, desi venea cu un produs conform caietului de sarcini si cu pretul cel mai mic, pierdea din cauza ca nu putea concura in bonitate cu sa zicem Foxboro! Care firma straina pleca cu profitul in tara ei fara sa mai reinvesteasca nimic.Daca ma gandesc cat s-a furat de marii rechini romani , miliarde de euro in doua decenii, acesti bani daca in loc sa se transforme in vile si iahturi parcate in Monaco ar fi demarat afaceri romanesti, eram departe. Statul la randul sau poate sa-si faca un plan etapizat de renationalizare, poate sa citeasca planurile lui Corbyn, poate sa dea legile asteptate (holding si actionar minoritar), etc. Poate incuraja romanii din afara sa revina garantandu-le facilitati de reasezare si in schimb acestia sa se implice in afaceri sau know how, etc.

 

Doina Nicolescu Smaranda Dobrescu, da statul poate. Dar cei care sunt la putere nu pot si nu vor! Exemplu: Ghinea.

 

Prospectiv A-z .
Nu va impiedicati, doamna Doina Nicolescu, di ghini(sic!). Cand vor aparea romani cu planuri, astia di ghini vor dispare primii!

 

Dinica Roman "cadrul excesiv de rigid al UE/FMI" este neoliberalismul, virusul mintii care aduce dezastrul si in Detriot nu numai la Oltchim
https://www.flickr.com/search/...

Search: Packard Automotive Plant, Detroit | Flickr


Smaranda Dobrescu Declinul industriei de automobile?

 

Dinica Roman Declinul civilizatiei!

 

Doina Nicolescu Prospectiv A-z , din experienta mea oamenii de acest fel nu numai ca nu fac un pas in spate, dar au sa dea in cap celor care pot si vor.

 

Prospectiv A-z .
Sa faca bunii romani planurile de care scriu si mai vorbim!

 

Prospectiv A-z .
Se pare ca Ucraina este in pragul admiterii falimentului fatza de FMI--o situatie fara precedent. Daca se da drumul la asta, vom asista la o noua dinamica a creditului--e posibil ca banii chinezesti sa le sufle in ceafa FMIului/americanilor care ar pierde teren daca lumea s-ar indrepta catre alte sisteme de creditare mai potrivite cu tzelurile declarate.

 

Stefan Kovacs Păi din păcate nu există nici un fel de idee pentru un viitor pe termen scurt, mediu sau lung. Atunci când îți vinzi tot- dar chiar tot- nu prea mai ai nici un fel de cuvânt de spus- fie el și un guvern format din cele mai reprezentative personalități istorice. Atunci când vinzi tot și dai și niște legi permisive la culme pentru patronat- ți-ai nenorocit și cetățenii. Văd deja capitaliști explicând foarte calm membrilor acestui guvern că au o durere nemăsurată în cot de ce spune unul sau altul dintre miniștri și că n-au ce să le facă pentru că 1. proprietatea este a lor; 2. legea nu îi obligă la nimic. Citeam despre "taxa pe ruină" pusă de primăria Mangalia și despre cât s-a râs prin completele de judecată când onor justiția a zis că o astfel de taxă nu există. Aștept cu interes privatizarea drumurilor (au început deja- am văzut tăblițe cu "Drum privat" ) și mesajul de la ambasadorul SUA că cine n-are treabă poate imigra în Irak sau Siria...

 

Doina Nicolescu Drumul din Sinaia spre cota 1400 este inchis cu un gard. Se poate ajunge sus numai cu telefericul sau peste Paduchiosul la Piatra Arsa si apoi per pedes. Nu stiu cum a ajuns drum privat! Cand s-a construit hotelul de la cata 1400 (inainte de razboi) drumul era public.

 

Dinica Roman Radu Golban, din formatiunea d-lui Marian Munteanu, pune problema in termeni asemanatori.
http://www.cotidianul.ro/fondul-european-de-investitii.../

 

Smaranda Dobrescu Este ciudat ca la noi nu a existat interes pentru a beneficia de existenta unui FIES. Suntem singura tara UE care nu are o Banca Nationala de Promovare. Inteleg ca o banca cum ar fi CEC-ul ar putea in prima instanta sa devina BNP. Nu realizez de ce acest guvern tehnocrat, plin de birocrati UE care ar trebui sa cunoasca astfel de institutii si posibilitati de finantare, pe de o parte nu se implica si pe de alta parte nu acceseaza nici fondurile structurale obisnuite. Pai, sa nu ma gandesc ca Ioan Mircea Pascu are dreptate ?

 

Draghi Puterity Pentru ca in UE mai se aplica si criteriile Basel N (nu stiu la ce numar au ajuns) care permite ca numai cei care au prieteni la agentiile de rating sa poata fi creditati. https://www.facebook.com/images/emoji.php/v6/f57/1/16/1f609.png;) Adica daca nu ai bonitate, real, sau pentru ca te-ai suparat cu bancile, tre sa oferi cam 12-15% dobanda pe an pentru un credit.

 

Prospectiv A-z .
Inteleg ce spui, dar sunt surse de creditare neconventionale (BRICS si/sau comerciale) care stiu mai bine cum e cu ratingul...


Smaranda Dobrescu În măsura în care capitalismul este făcut pentru toţi, nu numai pentru elite, ceea ce s-a realizat până acum este mult prea puţin. Considerând că această deficienţă este exacerbată de Criza mondială şi probabilistic va fi şi mai dificil, capitalismul românesc riscă să afecteze percepţia generală despre modul de organizare politico-economic al societăţii. Cu alte cuvinte, în cazul eşecului de a tranziţiona la un capitalism în versiunea 2, şansele sunt să devenim o republică bananieră cu aspect pregnant de piata de desfacere.
In versiunea 2 utilizatorii nu se limitează la condiţia de consumatori, ci devin ei înşişi creatori de valoare. Mutatis mutandis, capitalismul în versiunea 2 trebuie să creeze condiţiile prin care consumatorii să poată deveni şi creatori de valoare în capitalism. La momentul acesta, adăugam doar că în versiunea 2 a capitalismului, rolul principal de creatori de valoare este al antreprenorilor, economici si instituţionali, într-o mişcare de jos în sus. Statul nu trebuie decât să asigure că accesul la resurse şi arbitraj este egal pentru toţi, adică făcut pe bază de principii care să asigure egalitatea de şanse şi să stimuleze creşterea economică. 
Aceasta idee dezvoltata de Flavius Chircu impreuna cu mine in 2014 in cadrul seriei de dialoguri prospective pare sa fie luata in seama in sfarsit de catre ambele partide importante ale Romaniei. Programele partidelor plecand de la observatia evidenta a prapastiei dintre capitalul romanesc si cel strain existenta la noi propun infiintarea unor fonduri de investitii si a unei banci de investitii de dezvoltare care sa furnizeze capitalul necesar finantarii unor proiecte romanesti de investitii. Liberalii definesc si modul de pornire, adica un ajutor de stat de 200 mii euro care sa fie capitalizat si investit cu un randament suficient de mare incat in decurs de 5 ani sa existe 24 mld. euro investiti treptat in economie, pe masura inmultirii capitalului. Dupa cum spunea si Flavius mai sus pe niste proiecte valabile de investitii daca calculul valorii adaugate, prognozat este peste un procent de 1% este fabulous. Pana aici, totul suna bine. |Mai departe imi exprim insa ingrijorarea reala ca masurile prevazute in planul fiscalitatii de micsorare drastica a taxelor, contributiilor sociale si TVA, vor produce un minus de venituri bugetare care va trebui acoperit din ceva. Acel ceva va fi aproape sigur ajutorul fondurilor de investitii si al bancii de dezvoltare care probabil vor avea in virtutea ajutorului de stat acordat o mentiune de ajutor al statului la nevoi speciale. Cat de important va fi acest ajutor inca nu se poate evalua dar e sigur ca se va compromite planul de investitii romanesti. 
O alta problema ar fi aceea de incredere acordata de stat administrarii private a institutiilor financiare nou create care pot ajunge fara control sever sa alimenteze profiturile marilor companii multinationale.
In concluzie, pornind de la ideea ca statul modern se bazeaza pe taxe, fara un cuantum suficient al acestora functiile importante ale statului nu se mai pot sustine. Ca urmare partidele trebuie sa gaseasca alte masuri de limitare a saraciei diferite de reducerea importanta a taxelor care in mod obligatoriu va anula rolul fondurilor si bancii de investitie de creare de capital romanesc.

http://blog.prospectiv.org/.../dialoguri-prospective-ii.html

 

Dialoguri prospective (II)

think-tank, peromaneste, discursiv, romania, economie, istorie, antreprenor, social, capitalism, socialism, social…

BLOG.PROSPECTIV.ORG|BY GRUPUL PROSPECTIV

 

Prospectiv A-z .
Multumesc pentru readucerea acestui proiect teoretic al nostru in discutie, Smaranda! Mai ales acum, cu ocazia bine punctata de tine a fondurilor de investitii nationale ce apar in programele politice ale principalelor partide romanesti.

Este un prim pas pe un drum care poate duce la revirimentul economiei nationale sau la inca o schema prin care cei putini si smecheri lasa ce a mai ramas din Romania cu ochii in soare. Ar fi nevoie de cateva reforme institutionale (unele stipulate chiar de noi) si de oameni competenti si onesti.

As adauga faptul ca am coautorat lucrarea citata de Smaranda prin prisma atunci-recentei mele incercari de a face ceea ce spuneam acolo in Romania.

Cat despre scaderea continua a impozitelor, am o banuiala cum ca PSDului i se promite (a cata oara?!) ca daca va sustine astfel de masuri de asfixiere a statului, va putea sa-si castige legitimitatea cu sponsorii externi ai statusqvo-ului. O aberatie suicidala la nivel de stat, indiferent ca vine dela liberali sau socialisti!!!

Niciun comentariu: