Cartea scrisa, educatia si capitalul uman in SUA – 24 august 2015
Smaranda Dobrescu
In urma cu cateva zile vorbeam despre oponenta Institutului CATO fata de teoria lui Piketty care nu tine seama de capitalul uman capabil sa stearga din inegalitatile din societate. Teoretic, da. Educatia este cel mai eficient scenariu al obiectivului obtinerii unor venituri salariale mai mari. Dar, tinand seama de scolile publice mai slabe decat cele private, ca pretul scolarizarii in ciclul inferior la o scoala privata in State este in medie de 30 mii $ anual, se pare ca standardul general al educatiei este mai scazut fata de deceniile trecute. Ce facem insa daca si bibliotecile larg frecventate pentru carti, filme, muzica se inchid, fenomen intins si accelerat in SUA? Cum mai stam cu capitalul uman, cum vor mai sta cu acesta peste inca 10 ani?
A Country Without Libraries by Charles Simic
I don't know of anything more disheartening than the sight of a shut down library.
Preda Mihailescu Capitalul uman este in banca. Sunt 30 de ani de cand in silicon valley unii CEO mi se laudau fara inconjur, ca ei nu au nevoie de scolarizare buna in america, ca isi aduc cei mai buni din lumea intreaga, si lumea ii instruieste. Asa se intruce cand totul se priveste prin prisma banului.
S.D Ce faci insa cu "invatamantul de masa?" Daca te bazezi strict pe internet, excluzi de la educatie/informatie cel putin pe acei care nu poseda niciun mijloc de accesare. De fapt capitalul uman este din ce in ce o sarcina a individului.
Octavian Lupu Acum ceva vreme am postat un articol vis-a vis de impactul pe care automatizarea/robotizarea o va avea asupra viitoarelor slujbe. Autorul articolului sustinea, nu fara temei, ca va avea loc un fenomen de polarizarea al slujbelor: de o parte slujbe extrem de simple (frizer) care nu presupun cine stie ce cunostinte academice iar de cealalta parte slujbe la varf extrem de complexe si cu oameni superdotati. Slujbele de mijloc vor disparea prin automatizare/robotizare, in prezent locul robotilor fiind performat de muncitorii din tarile "emergente". In conditiile acestea mai putem vorbi despre un viitor pentru invatamantul de masa? Singura solutie o reprezinta schimbarea modului de productie. Pentru ca si in situatia in care invatamantul academic ar fi gratuit economia nu va mai genera locuri de munca pentru absolventii unor astfel de studii. Citeam undeva ca New York-ul este plin de baby-sitter-i absolventi de studii psihologice superioare. Nu cred ca este intamplator faptul ca cele mai mari inegalitati si cele mai cinice atitudini fata de forta de munca, mai mult sau mai putin educata, au aparut in America, cea care duce actualul tip de capitalism spre formele sale extreme.
Mihai Ion Turcu Gandire capitalista oligarhica schematica, la toate nivelele. De aicea va decurge decaderea Marii Democratii Americane. Civilizatia este pendinte de educatie. Lipsa civilizatiei insemneaza destructurarea oredinii sociale care nu poate fi mentinuta prin organizatii de forta sau politica morcovului si biciului.Ordinea sociala decurge din cooperare voluntara inteligenta. Educatia nu trebuie privita ca ideal iluminist ci ca mijloc eficient de actualizare a potentialului uman. Un copil salbatic ( copii rataciti in padure, adoptati de animale, care au supravietuit) se constata ca sunt animale inteligente neumanizate si neumanizabile ( vorbirea articulata spre exemplu, presupune nu numai auz fonematic si organizare fonica ci capacitatile mintale de a opera cu semne complexe verbale si apoi grafice care fie se achizitioneaza la timp prin educatie fie nu mai pot fi achizitionate , atat ca factualitati fizice dar in special ca dezvoltare cerebrala si mintala).Potentialul de organizare mintala fizica si psihica, nu se realizeaza decat prin educatie. Fara educatie prevaleaza subcorticalul ceea ce se traduce comportamental in pulsionalitate, emotionalitate necontrolabila, violenta, lipsa capacitatii prospective, lipsa cenzurilor care stau la baza responsabilitatii etc. primaritate si primitivism. Demersul scolar , curent actual, tinde sa se cantoneze spre competente-abilitati-dexteritati. Este prea putin. O parte din materiile scolare clasice, plecand de la trivium si quadrivium -medievale, sunt demersuri general-formative, inclusiv a capacitatilor psihice si mentale. Vorbirea de mai multe limbi nu este doar o achizitie cu folos practic ci o modalitate de dezvoltare mintala.Stisiul matematicii este esential pentru devoltarea unei componente esentiale a gandirii in general. Studiul fizicii si chimiei contribuie la dezvoltarea gandirii cauzale etc.O societate cu grad ridicat de instruire educatie este mai coerenta , mai civilizata si mai productiva.
Ciuca Mihai exact..aici e capcana care li se intinde generatiilor actuale,o educatie limitata si subsumata unor necesitati materiale atractive pe termen scurt,care lasa o mare plaja de actiune celor ce au interes in manipulare si control..e un fenomen inteligent organizat, pornit initial ca un experiment care usor,usor confera mari satisfactii celor ce-l pun in practica pentru ca e usor de justificat prin "evolutie tehnologica si acces la noua informatie", usor de controlat si cu beneficii imense..pentru marea masa insa e un imens prejudiciu pe termen lung
S.D As lua un singur exemplu la intamplare: la scoala nu-ti cere nimeni sa studiezi sau sa citesti literatura sud-americana. Pe internet cauti in general alte lucruri, ca elev/student care sa te ajute sa-ti faci temele. Sigur ca poti trai fara sa fi auzit de Marquez, Sabato, Borges, Cortazar, Llosa, Allende, dar vei fi la fel de bogat sufleteste, la fel de intelept? Si exemplele sunt multiple. Desigur. la micile biblioteci din cartiere sau zone greater a oraselor gaseai orice noutate in materie de literatura, arta, gaseai CD-uri cu muzica diversa, filme vechi sau foarte noi, orice. Gata!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu