Dreptul
de a vota -30 octombrie 2014
Smaranda Dobrescu
Declaraţia universala a drepturilor omului din 1948 proclamă drepturile electorale ca fiind drepturi fundamentale ale omului. Drepturile electorale fac parte din drepturile exclusiv politice reglementate de regulă în Constituţiile statelor lumii şi prin natura lor garantează cetăţenilor posibilitatea de a participa la guvernare sau în sens mai larg la viaţa politică a comunităţii din care fac parte. Alte drepturi politice pot fi considerate dreptul la libertatea gândirii, libertatea de expresie, dreptul la întrunire paşnică, dreptul la asociere, dreptul de a participa la viaţa publică.Pare un limbaj de lemn, oficial, lipsit de nuante circumstantiale. Prezenta la vot apare din ce in ce in mentalul colectiv ca o obligatie exercitata in favoarea politicienilor care isi bat joc de populatie de ani buni si votul ca drept este folosit doar ca scuza a neparticiparii, in sensul ca nu avem impusa aceasta obligatie. O reala nemultumire legata de aspiratii neimplinite de catre clasa politica induce fara indoiala sentimentul de blazare si de inutilitate a votului, aduce chiar satisfactia gandului „na-va ticalosilor parerea mea despre voi”!
Aceasta reactie la actiunea dezamagitoare a clasei politice a capatat acum si o forma cvasi organizata, cel putin pe net, desfasurata sub lozinca „Nu yes la vot”insotita pe alocuri de peiorativul:”democratilor, votul este un drept nu o obligatie” Nu stiu de ce ideea boicotului nu a fost pusa pe tapet inca din 2009 de catre aceeasi militanti ai democratiei limitate, caci dupa 5 ani de mandat Basescu ar fi fost normal ca oamenii sa aibe o pozitie clara, de respingere a perpetuarii situatiei. Ce pot intelege de aici in legatura cu prelungirea sau stoparea proliferarii basismului?
Nu tin sa reamintesc zbaterea femeilor din perioada celor doua razboaie de a participa in viata politica si de a o putea influenta prin vot, impiedicata si limitata cel putin in perioada lui Carol. Cele mai educate femei sustineau acest drept politic cu toata fiinta lor. Mai valorizam oare perioada interbelica a manifestarii plenare a traditionalismului romanesc? Acele miscari pentru drept universal de vot sunt si ele traditie. Democratica. Nu vreau sa fiu nici didactica si sa reamintesc ca votul ca si libertatea gandirii, a exprimarii, a intrunirilor, a asocierii, a participarii sunt drepturi echivalente. Vreau doar sa-mi spun parerea: blazarea si nihilismul nu vor opri alegerea unui presedinte din cei pe care nu ii agream. Lipsa votului ar putea sa ne ia dreptul de a ne mai pronunta asupra eventualelor greseli ale presedintelui. Daca renuntam la unul din drepturile politice, de ce nu am renunta, asa, smechereste si la celelalte? Intamplator, de data aceasta ar trebui sa acordam nu numai un vot negativ ci chiar nuantat negativ, de genul: ” care dintre candidati are cele mai putine sanse sa orienteze tara spre rusi, sau care din ei este cel mai dispus sa modifice statutul de colonie al tarii, sa evite un conflict armat in care sa fie atrasa tara, etc”? Stiu, aceste informatii nu le avem asa, dezbracate de diplomatia paguboasa ce-i anima pe toti.
Mai mult, anul acesta spectacolul campaniei a fost destul de trist. Nu vreau sa fac pronosticuri, dar participarea multor aspiranti nu inseamna pentru Romania acestui moment optiuni multiple. Inseamna doar bani multi cheltuiti. Deja stanga - dreapta in politica romaneasca nu mai este o distinctie functionala, aliantele care s-au facut si se vor face nu au nimic cu vreo platforma ideologica.
Deciziile se vor lua in mare masura functie de carisma candidatilor, pe cantitatea de zgomot pe care a facut-o fiecare in campanie si cu siguranta pe celebrele 'galeti si sepci', care inca fac legea intr-o Romanie saracita.
Si totusi, romanul va sti ce sa voteze in ciuda amenintarilor DNA cu interogarea asupra votului, in ciuda elitei intelectuale care gaseste din ce in ce mai multe categorii ale populatiei care ar trebui sa fie exceptate de la vot, in pofida frustrarilor naturale sau induse de oameni nu lipsiti de pricepere si argumente, chiar aici, pe FB.
Dragi co-prospectivi, am speranta ca discutiile noastre nu v-au facut sa va simtiti manipulati in a vota vreun candidat anume si ca analizele noastre privind atitudinea diferitilor competitori au adus mai multa lamurire si poate decizie.
In vremuri de demult, cand oamenii erau mai sinceri si directi, era foarte imbratisata ideea:” Votul este mai puternic decât glonțul.” - Abraham Lincoln. As adauga: acum cand miroase deja a praf de pusca, votul devine mult mai pretios decat glontul.
Henrieta Szabo de luat aminte .....„In vremuri de demult, cand oamenii erau mai sinceri si directi, era foarte imbratisata ideea:” Votul este mai puternic decât glonțul.” - Abraham Lincoln. As adauga: acum cand miroase deja a praf de pusca, votul devine mult mai pretios decat glontul.”
Cristi
Pantelimon Atâta doar
că Abraham Lincoln a murit de glonţ, nu de vot...
S.D Uneori convingerile
si destinul se despart...
Alexandru Botu
Doua chestiuni:
Doamna Smaranda Dobrescu a facut un corolar a ceea ce ar trebui retinut, nu numai-sau mai ales deloc-pe baza actualei campanii
electorale de catre cei care au intelepciunea sa sintetizeze cunoastere cu valoare. Nu sunt de acord, insa, cu ceva ce transpare la un moment dat in eseu si anume cum ca daca nu te folosesti de un drept, eventual sa ti se ia si drepturile din aceiasi categorie. Drepturile universale sunt recunoscute (garantate de legea legilor) in statele democratice si orice limitare a acestora, in afara vointei individului-om de a utiliza sau nu aceste drepturi, in conditiile in care nu este pedepsit de justitie ori oprit din motive medicale nu trebuie pusa in discutie.
A doua chestiune este cea spusa de Mark Twain, si nu numai umoristic, care suna cam asa: daca politicienii ar trebui sa se tina de cuvant, atunci nu ne-ar mai chema la vot!
Un popor se civilizeaza si se "indreapta" de sus in jos, calea revolutiilor pentru pedepsirea politicienilor, adica educare de jos in sus s-a dovedit in majoritatea situatiilor: neconcludenta, trecatoare, ineficienta si reciclatoare. Ca sa nu mai vorbesc de pagubele aduse prin "dreptul"
revolutionar de a distruge mai ales fara noima...
Doamna Smaranda Dobrescu a facut un corolar a ceea ce ar trebui retinut, nu numai-sau mai ales deloc-pe baza actualei campanii
electorale de catre cei care au intelepciunea sa sintetizeze cunoastere cu valoare. Nu sunt de acord, insa, cu ceva ce transpare la un moment dat in eseu si anume cum ca daca nu te folosesti de un drept, eventual sa ti se ia si drepturile din aceiasi categorie. Drepturile universale sunt recunoscute (garantate de legea legilor) in statele democratice si orice limitare a acestora, in afara vointei individului-om de a utiliza sau nu aceste drepturi, in conditiile in care nu este pedepsit de justitie ori oprit din motive medicale nu trebuie pusa in discutie.
A doua chestiune este cea spusa de Mark Twain, si nu numai umoristic, care suna cam asa: daca politicienii ar trebui sa se tina de cuvant, atunci nu ne-ar mai chema la vot!
Un popor se civilizeaza si se "indreapta" de sus in jos, calea revolutiilor pentru pedepsirea politicienilor, adica educare de jos in sus s-a dovedit in majoritatea situatiilor: neconcludenta, trecatoare, ineficienta si reciclatoare. Ca sa nu mai vorbesc de pagubele aduse prin "dreptul"
revolutionar de a distruge mai ales fara noima...
A.B Pitagora: “Legi”
ale moralei și ale politicii actuale şi după 2500 de ani?!
pitagora
Viaţa cumpătată, în slujba binelui şi a dreptăţii, trebuie să ste
a şi la baza alcătuirii politice a unui stat.
Nu încerca să vindeci un popor mare şi corupt: cangrena nu se poate vindeca.
Nu răspândiţi vestea unei fapte rele! Faceţi în aşa fel încât să-i dispară cât mai curând şi cele mai mici urme. Lăsaţi răul să moară!
Să crezi doar pe jumătate pe cei ce vin să pîrască fapte rele.
Nu năzui la himera unei democraţii pure; egalitatea perfectă există numai la morţi.
Legiuitorule! Nu lăsa oamenilor de stat timpul să se deprindă cu puterea şi onorurile!
Legiuitorule! Nu uni credinţa cu morala. Roadele acestei legături nepotrivite nu pot fi decât nişte monştri.
Legiuitorule, bagă de seamă să nu te înşeli! Drepturile omului nu sunt la fel cu ale popoarelor din cauză că oamenii deveniţi “popor” încetează a mai fi oameni.
Un Senat de 100 de capete e mult prea mult! Puţini legiuitori, dar înţelepţi! Puţini războinici, dar viteji! Puţin “popor”, dar multi cetăţeni!
Dă legi poporului taur şi boabe poporului bou.
Supune-te legilor chiar dacă sînt proaste! Nu te supune oamenilor dacă nu sunt mai buni ca tine.
Taie unghiile poporului, dar nu-i spăla capul cu propria-i urină; pedepseşte-l, fără să îl înjoseşti.
Nu chemaţi în magistraturi decât bărbaţi ce sunt în săptămâna mare a vieţii lor.
Magistraţi! Fiti precum în Sparta! La intrarea în tribunale: ridicaţi un altar al Fricii, frica de a fi pedepsit înspăimântă poporul şi copii.
Magistratule! Legea îţi e soţie legitimă; desparte-te de ea mai bine decât să o faci să devină o femeie trândavă şi care se învoieşte cu orice.
Magistraţi ai poporului! Nu urmaţi pilda pescarilor de pe Nil care aruncă cu noroi în ochii crocodilului ca să-l poată stăpîni.
Să nu fii legiuitorul ori magistratul unui popor care se lauda cu mintea sa luminată.
Urmand pilda locuitorilor din Creta, la fiecare 9 ani, legile sa fie citite si indreptate de un intelept.
Când magistratul vorbeşte, preotul să tacă!
Scutiţi-vă magistraţii de jurământ atunci când intră în funcţie, dar nu-i scutuţi să dea socoteală când o părăsesc.
Poporule ! Cîntăreşte-ţi legile! Numără-ţi magistraţii!
Poporule! Dacă îţi doreşti o bună rînduială în ceea ce priveşte politica, fereşte-te de o organizaţie fără vlagă, o administraţie fără putere şi de luxul ospeţelor. Acestea trei dau întotdeauna naştere vrajbei în viaţa civilă şi în gospodării şi au ca urmare năruirea statului şi a familiei.
Nu tulbura o apă stătătoare ori un popor în sclavie.
Fugi de poporul căruia îi place eşafodul.
Nu te aştepta să ţi se mulţumească atunci când faci un bine poporului: dintre toate dobitoacele, el este cel mai nerecunoscător.
Lucrul cel mai ruşinos al unei stăpâniri este pândirea şi iscodirea oamenilor.
Nu urma pilda omizii: nu primi să te târăşti la picioarele prinţului sau în faţa poporului pentru ca într-o zi să porţi aripi.
Toţi sîntem egali! Să nu credeţi însă că neghiobul este egalul înţeleptului.
În fiecare an să aveţi o zi de sărbătoare numită “pacea familiei”. În această zi, soţul şi soţia, la prânz, în mijlocul familiei, îşi vor da mâna şi îşi vor ierta unul altuia greşelile făcute de-a lungul anului.
Învaţă să vezi mai departe decât pot ajunge privirile tale.
Lebăda tace toată viaţa ca să poată cânta desăvârşit o singură dată. Omule de geniu! Rămâi în umbră şi păstrează tăcerea până în clipa în care vei putea să apari cu toată strălucirea unei faime pe care nimeni nu o mai poate tăgădui.
Nu admira nimic! Zeii s-au născut din admiraţia oamenilor.
Să nu ai alt Zeu în afară de propria conştiinţă.
Fii cetăţean al lumii întregi pînă cînd vei întîlni un popor înţelept şi cu legi drepte.
Trăieşte-ţi viaţa; nu există nimic înainte şi nimic după ea. Să-ţi placă să trăieşti şi să trăieşti bine. Cel ce priveşte viaţa cu dezgust fie că are spiritul bolnav, fie inima putrezită.
pitagora
Viaţa cumpătată, în slujba binelui şi a dreptăţii, trebuie să ste
a şi la baza alcătuirii politice a unui stat.
Nu încerca să vindeci un popor mare şi corupt: cangrena nu se poate vindeca.
Nu răspândiţi vestea unei fapte rele! Faceţi în aşa fel încât să-i dispară cât mai curând şi cele mai mici urme. Lăsaţi răul să moară!
Să crezi doar pe jumătate pe cei ce vin să pîrască fapte rele.
Nu năzui la himera unei democraţii pure; egalitatea perfectă există numai la morţi.
Legiuitorule! Nu lăsa oamenilor de stat timpul să se deprindă cu puterea şi onorurile!
Legiuitorule! Nu uni credinţa cu morala. Roadele acestei legături nepotrivite nu pot fi decât nişte monştri.
Legiuitorule, bagă de seamă să nu te înşeli! Drepturile omului nu sunt la fel cu ale popoarelor din cauză că oamenii deveniţi “popor” încetează a mai fi oameni.
Un Senat de 100 de capete e mult prea mult! Puţini legiuitori, dar înţelepţi! Puţini războinici, dar viteji! Puţin “popor”, dar multi cetăţeni!
Dă legi poporului taur şi boabe poporului bou.
Supune-te legilor chiar dacă sînt proaste! Nu te supune oamenilor dacă nu sunt mai buni ca tine.
Taie unghiile poporului, dar nu-i spăla capul cu propria-i urină; pedepseşte-l, fără să îl înjoseşti.
Nu chemaţi în magistraturi decât bărbaţi ce sunt în săptămâna mare a vieţii lor.
Magistraţi! Fiti precum în Sparta! La intrarea în tribunale: ridicaţi un altar al Fricii, frica de a fi pedepsit înspăimântă poporul şi copii.
Magistratule! Legea îţi e soţie legitimă; desparte-te de ea mai bine decât să o faci să devină o femeie trândavă şi care se învoieşte cu orice.
Magistraţi ai poporului! Nu urmaţi pilda pescarilor de pe Nil care aruncă cu noroi în ochii crocodilului ca să-l poată stăpîni.
Să nu fii legiuitorul ori magistratul unui popor care se lauda cu mintea sa luminată.
Urmand pilda locuitorilor din Creta, la fiecare 9 ani, legile sa fie citite si indreptate de un intelept.
Când magistratul vorbeşte, preotul să tacă!
Scutiţi-vă magistraţii de jurământ atunci când intră în funcţie, dar nu-i scutuţi să dea socoteală când o părăsesc.
Poporule ! Cîntăreşte-ţi legile! Numără-ţi magistraţii!
Poporule! Dacă îţi doreşti o bună rînduială în ceea ce priveşte politica, fereşte-te de o organizaţie fără vlagă, o administraţie fără putere şi de luxul ospeţelor. Acestea trei dau întotdeauna naştere vrajbei în viaţa civilă şi în gospodării şi au ca urmare năruirea statului şi a familiei.
Nu tulbura o apă stătătoare ori un popor în sclavie.
Fugi de poporul căruia îi place eşafodul.
Nu te aştepta să ţi se mulţumească atunci când faci un bine poporului: dintre toate dobitoacele, el este cel mai nerecunoscător.
Lucrul cel mai ruşinos al unei stăpâniri este pândirea şi iscodirea oamenilor.
Nu urma pilda omizii: nu primi să te târăşti la picioarele prinţului sau în faţa poporului pentru ca într-o zi să porţi aripi.
Toţi sîntem egali! Să nu credeţi însă că neghiobul este egalul înţeleptului.
În fiecare an să aveţi o zi de sărbătoare numită “pacea familiei”. În această zi, soţul şi soţia, la prânz, în mijlocul familiei, îşi vor da mâna şi îşi vor ierta unul altuia greşelile făcute de-a lungul anului.
Învaţă să vezi mai departe decât pot ajunge privirile tale.
Lebăda tace toată viaţa ca să poată cânta desăvârşit o singură dată. Omule de geniu! Rămâi în umbră şi păstrează tăcerea până în clipa în care vei putea să apari cu toată strălucirea unei faime pe care nimeni nu o mai poate tăgădui.
Nu admira nimic! Zeii s-au născut din admiraţia oamenilor.
Să nu ai alt Zeu în afară de propria conştiinţă.
Fii cetăţean al lumii întregi pînă cînd vei întîlni un popor înţelept şi cu legi drepte.
Trăieşte-ţi viaţa; nu există nimic înainte şi nimic după ea. Să-ţi placă să trăieşti şi să trăieşti bine. Cel ce priveşte viaţa cu dezgust fie că are spiritul bolnav, fie inima putrezită.
S.D Alexandru, ma
intreb daca acum 2500 de ani am fi fost multumiti, sau dupa inca 25 ani vom fi?
Nu m-am exprimat eu bine: ma intrebam daca se poate renunta cu atata usurinta la un drept castigat cu destule dificultati in timp, oare s-ar putea renunta si la celelalte drepturi echivalente atat de evident vitale omului? Sensul este ca a nu vota inseamna cumva a nu--ti valorifica unul din drepturile de care dispui inca atata vreme cat traim intr-o societate democratica.
Nu m-am exprimat eu bine: ma intrebam daca se poate renunta cu atata usurinta la un drept castigat cu destule dificultati in timp, oare s-ar putea renunta si la celelalte drepturi echivalente atat de evident vitale omului? Sensul este ca a nu vota inseamna cumva a nu--ti valorifica unul din drepturile de care dispui inca atata vreme cat traim intr-o societate democratica.
A.B Da, dreptul nu este
o obligatie. Eu ma pot folosi de un drept sau nu si functie de ce imi dicteaza
constiinta si rationamentele. In ceea ce ma priveste, pentru a raspunde la
intrebare, raportat la constiinta: nu sunt si nu voi fi multumit.
Prin prisma unor rationamente ori ratiuni, pot fi uneori multumit. Culmea, din acest motiv pragmatic ma duc totdeauna la vot, nu impins de constiinta.
Prin prisma unor rationamente ori ratiuni, pot fi uneori multumit. Culmea, din acest motiv pragmatic ma duc totdeauna la vot, nu impins de constiinta.
S.D Sandule, ce am
scris mai sus este o parere personala si nu o recomandare. Ceea ce contest insa
este incercarea de impunere a unei actiuni comune de boicot, cand mult mai
constructiv ar fi sa faca impreuna cei care gandesc asemanator o formatiune
politica care sa-i satisfaca si sa-i reprezinte. Nu ar incerca nici ei
nemultumirea ulterioara cauzata de un presedinte asupra caruia nu s-au
pronuntat.
Prospectiv FCh . Apropos
de universalitatea valorilor Vestului
http://blogs.lse.ac.uk/.../book-review-on-the-universal.../
http://blogs.lse.ac.uk/.../book-review-on-the-universal.../
blogs.lse.ac.uk
S.D O gaselnita a
ziarului Gandul on line este aceea de a anunta cu o zi inainte rezultatul
votului on line. Singura explicatie ar fi, dupa aparente ca se doreste
influentarea electoratului on line in privinta potentei Monicai Macovei. In
rest rezultatele sunt aiuritoare. Sau, asa gandeste romanul educat de pe net?
http://www.gandul.info/
http://www.gandul.info/
S.D Seful statului o
invata pe candidata sa numai lucruri morale.!!
http://vreaupresedinte.gandul.info/.../sfatul-lui-basescu...
http://vreaupresedinte.gandul.info/.../sfatul-lui-basescu...
Preşedintele
Traian Băsescu a declarat, joi, că şi-ar dori ca Elena Udrea să îşi lase
electoratul liber, în turul II al alegerilor sau să îi dea o sugestie de vot,
dar fără a negocia cu cei doi candidaţi care vor intra în finală.
Potrivit
şefului statului, Monica Macovei îşi va livra voturile spre Klaus Iohannis şi a
apreciat că intrarea acesteia în cursa electorală a fost pentru ca Elena Udrea
să nu strângă mai mult electorat decât electoratul lui tradiţional.
Băsescu a
mai arătat, într-o emisiune la B1 TV, referitor la Călin Popescu Tăriceanu, că
acesta va da voturile sale lui Victor Ponta şi a adăugat că nici Victor Ponta
şi nici Klaus Iohannis nu vor câştiga fără voturile Elenei Udrea.
”Mi-aş dori
mult (ca Elena Udrea - n.r.) să lase electoratul liber, chiar dacă îl consider
pe Ponta cel mai rău dintre candidaţi. (..) Mi-ar place să nu negocieze cu
nimeni”, a spus Traian Băsescu, precizând că i s-ar părea imoral ca Elena Udrea
să negocieze în turul II voturile spre unul dintre cei doi candidaţi intraţi în
finală.
”Să lase
electoratul să voteze sau să îi dea o sugestie de vot, fără să negocieze cu
unul dintre candidaţii din turul II”, a spus şeful statului, menţionând că nu
crede că Elena Udrea va da mesaj de neparticipare.
”Cred că va
îndemna să meargă la vot, în condiţiile în care nu va negocia cu nimeni şi eu
asta sper să facă, ori să indice unul din candidaţi”, a mai declarat Traian
Băsescu, adăugând că, în opinia sa, liderul PMP se va îndrepta spre dreapta,
”atât cât este de dreapta”.
Băsescu a
mai spus că cei doi candidaţi, Ponta şi Iohannis, ”sunt două rele la fel” şi a
precizat că, în opinia sa, ”dacă se va întâmpla să câştige Iohannis, se va
reface USL-ul”.
Mihaila
Augustiniu Hm ....
citind postarile despre Pitagora, m-am gandit oare cum ar fi fost istoria daca
la un anumit moment ciuma , holera sau ce-o fi fost ... ar fi ocolit Sparta
..... lasand cetatea puternica si nevatamata .... Mai vorbeam acum despre
democratia demagogica mostenita de la atenieni ?
Gavrila Ch
sfaturile pot fi reduse la o linie: mai fa o tura!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu