marți, 28 aprilie 2015


În educatie, ca și în alte domenii ale societății, în zilele noastre nimeni nu mai gândește pe termen lung. Încăpățânându-se să ceară elevilor și studenților...
JUSTITIEOARBA.COM

  • Gavrila Ch As spune ca incercarea disperata de a 'ajunge din urma' vestul a dus la adoptarea orbeste a unor modele care fusesera dovedite a fi falimentare pentru educatia scolara in tarile cele mai avansate. Stiu ca pare oarecum contradictoriu dar efectele acestor abordari libertariene au avut un 'delay' de cateva decenii, din anii '80 devenind tot mai clar ca conduc la deteriorarea standardelor de disciplina si invatare. Au eliminat gramatica, au generalizat multiple choice questions si nimeni nu ramane corijent. Totul urmarea satisfacerea elevilor, prin ignorarea insuflarii sentimentului de responsabilitate. Totul la minima rezistenta, cum se vede chiar si in familie, a dus la erodarea autoritatii profesorale, la scaderea moralului corpului didactic si finalmente la starea jalnica/statistic/ a invatamantului in Romania. Cand au hotarat sa arunce apa din baie, au aruncat si copilul, care arata relativ bine in competita internationala. Sigur, anumite ajustari erau oportune, dar daca ne uitam la Taiwan, Singapore, Coreea, China vedem similitudini frapante cu ce-am avut cateva decenii in urma. Elevii si studentii acestor tari se claseaza printre primii de douazeci de ani in orice comparatie internationala, inclusiv olimpiade. E greu sa mai refaci prestigiul profesorilor cu actualul tratament al acestora, unde ei au mai mult obligatii decat drepturi; calitatea ultimelor cateva zeci de promotii de profesori scade continuu si nu se intrevad solutii prompte si eficace. Cam asa se pierde viitorul - incepand de azi.

  • Smaranda Dobrescu Paradoxurile inunda invatamantul romanesc: pe de o parte avem performante din domeniul excelentei la elevi, in special in domeniul stiintelor exacte, elevi trecuti prin filtre dese ale olimpiadelor internationale, antrenati si insotiti de inimosi profesori precum Radu Gologan, Florin Colceag, Carmen Georgescuetc, nici mai multi nici mai putini decat in urma cu cateva decenii si pe de alta parte avem un numar in crestere de elevi care la examenul de Bacalaureat reusesc performante vesele si alimenteaza bancurile, necunoscand nu numai literatura sau istorie, dar nici macar limba si gramatica limbii romane.Una din cauze dupa parerea mea ar fi lipsa de motivatie a copiilor in general. Exemplele de oameni de succes ce-I vedem zilnic la televiziuni, chiulangii notorii in scoala, unii ajunsi chiar sefi de stat invata copilul ca drumul chiulului si dezinteresului coincide cu calea succesului. Pe de alta parte "reformele invatamantului" schimbate intr-un interval de 3-4 ani cand inca nu au apucat sa-si dovedeasca virtutile bulverseaza profesorii, la fel ca si schimbarea manualelor si curricullei care ii deconcerteaza pe multi dintre ei neinvatati ca cei care trebuie saasimileze lucruri noi toata viata sunt chiar ei. Lipsa de motivatie materiala descurajeaza si ea in mare masura ravna profesorilor. E nevoie de un alt context!

Niciun comentariu: