miercuri, 30 martie 2016

Reforma prognozata a invatamantului

Reforma prognozata a invatamantului - 22 martie 2016


Prospectiv A-z
 
 

Mircea Platon bate obrazul norocosului din invatamant, Preşul KWJ:

Reforma pe şest şi noul bir în copii

Motto: "Vai, revizorul nostru,

revizorul şcolar
domnul Eminescu,
a fost tras pe roată.
Când vei auzi creanga trosnind,
ia seama spun: e osul lui,
al revizorului nostru şcolar...
Minţi, şcolare, minţi,
am răcnit,
Eminescu a fost răstignit"

(Emil Botta, "Revizorul nostru")

În ciuda promisiunii preşedintelui Iohannis că reforma învăţământului va fi rodul unei dezbateri publice de largă amploare şi lungă durată, ceea ce am văzut până acum au fost doar mutări făcute "pe şest".

Astfel, recent, majoritatea care susţine guvernul Cioloş în Camera Deputaţilor a adoptat "tacit" Legea privind desfiinţarea inspectoratelor şcolare judeţene. Susţinătorii legii au explicat că inspectoratele şcolare sunt "instituţii toxice, comuniste şi corupte".

De asemenea, pe baza unei ordonanţe guvernamentale de la începutul lunii martie, învăţământul privat va "primi finanţare de bază alocată de la bugetul de stat, prin bugetele locale, la un nivel similar celei acordate pentru învăţamântul preuniversitar de stat". Guvernul va finanţa "cheltuielile cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora" precum şi "cheltuielile cu pregătirea profesională, cheltuielile cu evaluarea periodică a elevilor, precum şi cele pentru bunuri şi servicii".

Cu alte cuvinte, s-au pus "pe şest", fără dezbatere publică, premisele administrativ-financiare ale "reformării" sistemului de învăţământ românesc. Conform iniţiatorului legii privind desfiinţarea inspectoratelor şcolare judeţene, deputatul de Alba Cornel Comşa, "descentralizarea în domeniul educaţiei este absolut necesară pentru a da putere şcolilor să ia decizii [adică, de exemplu, vor avea mână liberă în privinţa materiilor lăsate, prin noile planuri-cadru ale experţilor lui Curaj, la alegerea şcolii sau chiar a elevilor, n. M.P.] şi comunităţii locale să se implice cu adevărat şi a fost cuprinsă în strategia de descentralizare, realizată de Guvern, in2006". Concret, autorităţile locale, care deja deţin terenurile şi clădirile şcolilor, ar urma să preia şi administrarea lor, în baza resurselor proprii şi a finanţării de la minister. Directorii vor fi numiţi de consiliul de conducere al şcolii, iar inspecţiile şcolare vor fi realizate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii Învăţământului Preuniversitar (ARACIP).

Aşadar, în numele descentralizării şi al statului minimal, învăţământul privat va primi bani de la stat, adică se vor lua bani de la şcolile publice şi se vor da şcolilor unde merg, de exemplu, copiii parlamentarilor şi ai feluritelor soiuri de "băieţi deştepţi". În acest fel, perpetuarea actualei oligarhii politico-financiare va fi finanţată din banul public, oricum stors şi de alte iniţiative "alternative" – alternative la lege, la bun-simţ, la valorile clasice, la modurile de viaţă tradiţionale. În acelaşi timp, şcolile publice vor fi lăsate la dispoziţia autorităţilor locale, care - deşi un număr record de primari, viceprimari şi preşedinţi de consilii judeţene sau municipale sunt arestaţi - nu sunt nici toxice, nici corupte.

Pericolele descentralizării excesive a sistemului de educaţie au fost subliniate chiar de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), care, pe baza analizării testelor PISA (invocate de experţii lui Curaj pentru a cere reformarea învăţământului românesc), a constatat falimentul politicilor de descentralizare din Suedia, unde guvernul a lăsat procesul decizional în sarcina comunităţilor locale şi a şcolilor fără să construiască un sistem solid de monitorizare şi control. Acest lucru, sublinia Andreas Schleicher, directorul pentru educaţie al OCDE, a determinat şcolile să concureze pe "piaţa" educaţiei scăzând calitatea învăţământului pentru a-şi atrage elevi.[i]

În al treilea rând, după cum arată prof. dr. Camelia Gavrilă, inspector-şef în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, modelul anglo-saxon/finlandez importat în România de legea care desfiinţează inspectoratele şcolare nu va da roade, pentru că sunt neglijate o multitudine de activităţi desfăşurate de Ministerul Educaţiei prin intermediul inspectoratelor, cum ar fi "gestionarea bazelor de date, consilierea cadrelor didactice, organizarea şi monitorizarea evaluărilor şcolare/examenelor naţionale [...] organizarea examenelor naţionale pentru elevi şi profesori, consilierea şcolilor în privinţa aspectelor juridice, administrative, manageriale"). După cum observă Camelia Gavrilă, "toate acestea necesită o cunoaştere profundă a sistemului şi o evaluare globală, o imagine de ansamblu fără de care nu pot fi luate decizii, nu se pot concepe strategii educaţionale valide la nivel judeţean şi nu se pot derula programe educationale majore". În plus, "spre deosebire de ARACIP, care realizează evaluări instituţionale în vederea acordării acreditărilor, la 3-4 ani, inspecţia derulată prin inspectoratele şcolare este o evaluare de proces didactic, care asigură şi consilierea profesorilor debutanţi, adaptări curriculare necesare, incluzând în acelaşi timp şi inspecţiile speciale pentru gradele didactice şi pentru examenul de definitivat".

Ce se va întâmpla de fapt va fi că, în numele descentralizării, fie va creşte numărul inspectorilor ARACIP pentru a putea face faţă numărului sporit de inspecţii pe care îl vor avea de făcut, fie nu va creşte, şi atunci şcolile vor rămâne de izbelişte din punctul de vedere al monitorizării calităţii procesului educativ. Sau, poate, ARACIP va înlocui desfiinţatele inspectorate cu o reţea proprie de inspectorate judeţene. Adică, în numele descentralizării, fie vom spori centralizarea de vreme ce vom delega controlul calităţii la Bucureşti, unde va trebui mărit şi numărul funcţionarilor de stat, fie vom demantela o instituţie de tradiţie care funcţionează (cea a inspectoratelor) pentru a o înlocui cu una populată de onegişti bugetofagi şi specialişti de azi pe mâine. Ministerul Educaţiei are şi acum departamente care se plâng că nu au oameni destui pentru a face faţă ritmului de muncă cerut de centralizarea anumitor aspecte ale sistemului de învăţământ.

Toate aceste lucruri nu au fost dezbătute pentru că legea a fost adoptată tacit. Adică fără a fi dezbătută. A fost supusă maşinii de vot şi maşina de vot a decis fericirea elevilor din România cu un nou sistem de învăţământ care să încurajeze gândirea critică, spiritul de iniţiativă, curiozitatea, spiritul antreprenorial.

Având în vedere faptul că deputatul Cornel Comşa e un obscur parlamentar ales pe listele Partidului Poporului al lui Dan Diaconescu şi devenit deputat independent din 2014, un deputat a cărui declaraţie de avere e mai lungă decât CV-ul, nu ne rămâne decât să ne întrebăm de unde a avut el capacitatea de a trece de unul singur cu legea prin Camera Deputaţilor. Poate un deputat singuratic să orchestreze o coaliţie a tăcerii ? E curioasă această lipsă de reacţia a Camerei în faţa unei legi care practic surpă unul dintre cei mai importanţi piloni ai învăţământului românesc – câţi parlamentari ştiu că Mihai Eminescu a fost revizor şcolar?

Tăcerile acestea sunt cu atât mai asurzitoare cu cât de partea reformatorilor avem de a face mai puţin cu specialişti în pedagogie şi mai mult cu "motivational speakers", "public relations people" şi agenţi electorali deghizaţi în experţi în educaţie. O oarecare Mihaela Apetrei, care se prezintă drept "senior trainer pentru public speaking, expert în comunicare, speaker motivaţional", ne îndeamnă, sub titlul "Legumele fierte ale literaturii române", să scăpăm de "obsesia bolnavă" pentru Sadoveanu, să ne lepădăm de Cireşarii, de Toate pânzele sus, de Creangă, de "Mioriţa", de "Floare albastră" şi de Coşbuc. Şi ce să le dăm în schimb elevilor de gimnaziu să citească? Păi, sugerează ea, dacă literatura română nu a produs destulă literatură pentru tineret, să le dăm copiilor literatură străină pentru "young adults". Şi să schimbăm numele disciplinei din "literatură română" în "literatură".

Un alt promotor al reformei învăţământului public din România conduce o companie care oferă programe de "leadership management" şi e reprezentantul în România al unor companii globale de "motivational speakers". De alţi reformatori cu acelaşi "background" (ca să vorbesc pre limba lor!), precum Tincuţa Apăteanu sau Marian Staş, am scris deja aici.

În SUA, "motivational speakers" sunt un fel de "televangelists", de telepredicatori fără Dumnezeu. Sunt predicatorii sistemului, oamenii care te învaţă cum să ai succes, cum să te autohipnotizezi că ai succes, dacă nu ai, cum să-ţi fii propriul guru şi aşa mai departe. După cum ne informează chiar o agenţie de motivational speakers - da, pot fi închiriaţi cu ora -, "în vremuri grele", corporaţiile folosesc "motivational speakers" pentru a-şi inspira angajaţii să vadă viitorul într-o lumină pozitivă, să strângă din dinţi, să stea strâns uniţi, să înţeleagă obiectivele companiei.

Mă plimbam pe străzile oraşului meu gândindu-mă unde am mai auzit o asemenea fişă a postului, când privirile mi s-au oprit asupra unei vitrine unde era expusă o carte. Cartea era una de povestioare "inspiraţionale" şi avea pe coperta a patra o bulă ("blurb") de la un om de afaceri care povestea cum, în fiecare dimineaţă, citeşte el din carte salariaţilor pentru a-i trimite la lucru veseli şi încrezători. Mi-am amintit apoi că persoana care scrisese cartea are un tată care a fost "persoană de sprijin" a Securităţii înainte de 1989. Şi mi-am dat seama că şi securiştii erau un fel de "motivational speakers" care, în vremuri grele pentru corporaţia PCR, ne explicau cu claritate idealurile companiei, ne îndemnau să stăm strâns uniţi, să strângem din dinţi, să vedem viitorul într-o lumină pozitivă.

Cu alte cuvinte, viitorul e sumbru! Am scăpat de un soi de "motivational speakers" pentru a da de altul. Din păcate, ăştia de tip nou au pus ochiul chiar pe sistemul de învăţământ care ne-a permis să rezistăm celor de tip vechi. Din moment ce toţi aceşti experţi în vânzări se chinuie să ne demonstreze ce prost e sistemul de educaţie din România, e clar că au văzut în el o oportunitate de afaceri, că unele companii au de câştigat din "retehnologizarea" sistemului, iar altele au de câştigat din "retehnologizarea" copiilor. Este esenţial pentru supravieţuirea noastră personală şi naţională să rezistăm tehnicilor lor de vânzare. Pe şest. A copiilor noştri. Către corporaţii.

[i] "Sweden had the highest increase in the rate of struggling math students, with an increase of almost 10 percentage points from 2003 to 2012. "It's a very sad story," Schleicher says. "The school system there has a lot of privatization going on but in a bad way." Schleicher says Sweden had devolved decision-making to schools and local communities without building oversight capacity and accountability. "This has induced new school providers to compete on services that did not relate to student learning outcomes."" http://www.usnews.com/…/countries-struggle-to-help-low-perf… .

________________
Nota mea; Dulapul sasesc, venind el insusi din invatamant, ce scuza are s-o ia pe inca un drum prost, ca asa i s-a cerut?

 

 

Countries Struggle to Help Low-Performing Math Students

Germany decreased rates of low-performing math students, while Sweden regressed.

USNEWS.COM



Prospectiv A-z 


ILIE DE LA SCULARIE
Se incearca totul, pe toate caile si cu o fervoare demna de o cauza mai buna, de catre dusmani ai Romaniei si romanilor, ca sa avem in cit mai scurt timp o natie de timpiti ! Cu cit oile din turma sint mai proaste si ascultatoare, cu atit ciobanul ajutat de ciini le stapineste mai usor !

SOBOLANU
MA REPET CA DE FIECARE DATA ,MAI E CEVA DE COMENTAT EU ZIC CA NU !!!! IN LOC SA ADMINISTREZE TARA SI SA PREGATEASCA TARA DE ALEGERI BRUXELISTI MANECHINULUI DE DACIAN SI APROAPE TOTI BRUXELISTI DE MANA A 17 A VOR REFORME DAR PE HARTIE !!!!!!! CE REFORME AU PRIMIT ORDINE DE LA UE SI SA LE EXECUTE REPEDE !!!HAOSUL DIN INVATAMANT PAREREA MEA SE POATE REZOLVA NUMAI PE PORTIUNI MICI DAR CU OAMENI APOLITICI CARE SA STIE CU CE SE MANANCA INVATAMATUL SI CUM SI IN CE FEL SE FAC NUMIRILE PE POSTURI ANUAL SAU LA TITULARI CARE NU AU LOC DE SUPLINITORI DE MANA A 15 A CU NOTITE DE 3 MAX 4 !!!!!!! SEMNEAZA UN CETATEAN ROMAN PENSIONAR NU UN CETATEAN UE SCLAV IN TARA LUI CARE ABIA ASTEAPTA SA SCAPE DE BRUXELISTI !!!TRAIASCA TARA RO LIBERA SI INDEPENDENTA DAR NU CA ACUM !!!!!

 

Alexandru Botu Ar trebui ca sa fie stabilite niste domenii pentru care reglementarile sa fie facute exclusiv dupa dezbateri publice serioase si aprofundate. Pentru unele dintre ele sa fie organizate referendumuri. De exemplu: educatia, sanatatea, cultura, protectia si securitatea cetateanului, administratia publica s.a.

 

Prospectiv A-z .
Corect, numai ca practica puterii ne spune ca de ce sa-si bata singuri cuie in talpa? De fapt, institutia referendumului nu este un cadou, cum nu exista cadouri in capitalism! Pentru asta, lumea trebuie sa se z/bata!

P.S. Va dati seama cate s-ar fi spus despre Iliescu daca ne-ar fi cadorisit cu aceasta institutie?

 

Alexandru Botu Da, imi dau seama. Si totusi, elvetienii apeleaza des la referendumuri...

 

Prospectiv A-z .
De la atenieni la elvetieni, cati au mai folosit instrumentul referendumului? 

Oare de ce?

Domnule Botu, democratia si capitalismul nu-s decat doua mecanisme SECULARE de mentinere a puterii. Baietii fini, atei, postmoderni etc. ar face mult mai bine sa extinda critica/ironia si asupra acestor noi mecanisme, la fel cum o fac cu cele vechi (biserica, familia, ginta etc.). Nu trag nicio speranta ca o vor face decat in termenii vreunei ALTE ordini mondiale, cand se va da liber la critica democratiei si/sau capitalismului.

 

Alexandru Botu "..Baietii fini, atei, postmoderni..." 

Parca imi suna cunoscute versurile:
Ai nostri tineri la Paris (acum Bruxelles, de ochii lumii!) invata
La gat cravatei cum sa faca nodul...
Si vin apoi ca sa educe norodul in spiritul celor invatate de ei, de data asta, totusi, nu cu chip de oaie creata, ci de varza creata...
Cine a mai folosit referendumul? Pai cate o data, asa din nebunie (a se vedea Vlahuta, 1907, cand regele a acceptat sa asculte Adevarul), l-au mai folosit si altii, dar au luat repede aminte ca poporul este mult mai intelept decat orice elita superinteligenta. Va fac dovada pe loc; nicio elita nu a rezistat cat poporul.

 

Smaranda Dobrescu Proiectul de lege daca ajunge in Parlament trebuie respins, indiferent cat de preocupati de alegeri ar fi parlamentarii. E o lege cu efecte mult mai grave decat le pot cuprinde unii acum... 
O motiune de cenzura ar fi iarasi binevenita pentru simplul motiv ca Guvernul face reforme majore fara sa fi avut acest mandat prin programul de investire. Asta ar insemna stat de drept!

 

Smaranda Dobrescu In Comisia aceea care elaboreaza reforma, acolo unde se considera ca istoria nu e importanta iar literatura trebuie sa ia locul literaturii romane, etc, oare cine reprezinta interesele copiilor, ale parintilor, ale profesorilor? Sindicalistii din Invatamant chemati pe la televiziuni discuta doct si convingator despre legea salarizarii. Nu e condamnabil, caci e de mare actualitate. Oare nu-i preocupa oare si meseria lor, vocatia de dascali care vor scoate pe banda mediocritati care sa stie sa redacteze frumos pe PC abracadabrante CV-uri?(Cu exagearea mea de rigoare!)
Imi pare rau ca am avut dreptate din prima clipa ca se pregateste finantarea invatamantului privat cu fonduri luate de la cel public si incurajarea copiilor buni sa basculeze spre privat unde probabil ca pregatirea se va face dupa alt program decat cel al Comisiei... Vor fi copiii a caror familie dispune de sume in jur de 1000 euro lunar.. Cum se raporteaza intentia-chiar liberala- de egalizare a sanselor?

 

Alexandru Botu Un coleg de facultate, nascut in Bucuresti, mi-a zis ca oranduirea trecuta a permis tuturor copiilor de muncitori si de tarani ( ca mine) sa faca facultati, fara ca in prealabil, in familie sa fi primit o educatie potrivita pentru o astfel de responsabilitate sociala. Dar ca, pana la urma, in mare masura ne-am adaptat suficient pentru a putea comunica cu noi, fara sa se simta ofensat.
Mai mentionez doua lucruri:
-noi, studentii de atunci, ne-am spus totdeauna ceea ce am gandit, sincer, deci respectuos, chiar daca am facut-o primitiv, brutal; initiativa in acest sens au avut-o cei de la oras si au acceptat ca si ceilalti au acelasi drept;
-colegul meu a avut perfecta dreptate in ceea ce a spus, poate ca putin deranjat de numarul mare de "taranoi", dar cautand in genealogia lui a constatat ca si acolo se intamplasera lucruri similare.
Cati copii cu adevarat dotati si competitivi din familii fara resurse importante vor mai putea ajunge oameni cu pregatire si cu capacitate de valorificare superioare? 
Nu este si acest mod un atac la fiinta nationala?

 

Smaranda Dobrescu Asa cum a grait Mircea Platon in al sau articol "Scoala identitatii nationale" discutat aici la noi.
Ai dreptate, Sandu. Nu-mi amintesc sa fi facut vreodata diferenta in facultate intre colegi, mai bine spus nici nu intra in in criteriile noastre de apreciere acest amanunt. Si apoi, fiecare avea in urma cu o generatie sau mai multe, taranul..Mama mea, de exemplu era al 6-lea copil dintr-o familie saraca, cu sapte copii de la marginea Brailei.. Toti au facut scoli inalte, au avut burse, unii au facut facultatea in Heidelberg, la Paris, etc. Incep sa cred ca traim prima perioada dupa reforma din timpul lui Cuza in care accesul spre invatamantul de calitate va fi exclus unei largi categorii de copii..

 

Mircea Platon Repet conceptul, pentru ca e important si vad ca presa "mare" nu vrea sa-l introduca in circuit: MOBILITATE SOCIALA. Mobilitate sociala zero cu sistem de scoli private bune vs scoli de stat proaste (ca in SUA, Canada, Marea Britanie). Trebuie sa tinem cu dintii de sistemul de educatie publica. Trebuie sa tinem cu dintii ca el sa fie/ramana bun.

 

Smaranda Dobrescu "Sa facem, deci, necesara corelatie intre campaniile recente impotriva invatamântului public si decizia guvernului tehnocrat de a finanta scolile private cu bani publici. Decizia de saptamâna trecuta naste un monstru cât casa: din taxele platite de români, bugetul de stat si bugetele locale vor finanta institutiile de invatamânt private, la acelasi nivel cu scolile publice. Exista o intreaga dezbatere despre finantarea de la buget a scolilor private, insa trebuie avuta in vedere o idee: scopul pentru care invatamântul public este gratuit este de a da fiecarui cetatean o sansa egala la educatie. Or, scoala privata inseamna un serviciu premium, care nu se adreseaza tuturor. Iar serviciile premium nu sunt subventionate."
http://www.desteptarea.ro/privatizarea-sperantei/

 

 

Privatizarea sperantei

Trebuie sa fii cu adevarat spalat pe creier ca sa nu vezi legaturile de cauzalitate dintre anumite campanii de…

DESTEPTAREA.RO

 

Stefan Kovacs Din păcate n-o să îmbunătățească nimeni nimic. Toată tâmpenia asta- alimentată de alde Oana Moraru și compania- e făcută ca să reducă bugetul învățământului de stat- și eventual să-l și desființeze. Altfel nu te poți înțelege cu niște "genii" de talia lui Vlaston sau madam Moraru care re-descoperă nimic- pentru că nu e nimic de re-descoperit. Procesul educațional decurge exact la fel ca acum 2000 de ani- respectiv elevul trebuie să învețe- poți să-i cânți sau să-i sufli unde vrei tu- dacă el nu depune acel efort individual degeaba.

 

Mihai Ion Turcu Acest guvern fara acoperire politica si fdara responsabilitate fata de alegatori are strict mandat de administrare ad interim, nu are prerogativa de a produce legi organize. Cert acest guvern are un mandat al Comisie Europene sa produca ruperi tocmai pentru ca nu raspunde fatqa de electorat. Trebuie stopat.

 

Corina Leșan De o vreme mă preocupă un gând: tragem şi luptăm pentru vârfuri sau / şi pentru premianţii claselor, care la un moment dat vor pleca spre zări abastre, să trăiască mai repede într-o societate ofertantă, zic ei. Noi rămânem cu mediocrii. Care nu vor pleca, vor munci cum vor munci etc. Oare nu ar trebui să ne aplecăm mai mult asupra mediocrilor?

 

Smaranda Dobrescu Buna intrebare, Corina! Le-as spune marea majoritate a elevilor, mai degraba decat mediocri. De fapt ar trebui sa avem mai multa grija de toti.Noua lege proiectata nu va avea grijadecat de un minim de educatie utilitara. Restul, in grija parintilot, a meditatorilor sau pentru cine poate, a scolilor private..

 

Alexandru Botu Eu zic ca intrebarea este buna deoarece in momentul de fata ceea ce se face in invatamant este grija exclusiva pentru cei care nu invata deloc si care, pana la urma, de cele mai multe ori, fara nicio legatura cu cunostiintele si deprinderile, primesc cate un cinci ca sa scape cumva scoala de ei. Da, nu de mediocrii, de cei din mijloc, ne ocupam, cum cred ca ar fi mai potrivit (nu corect, nu ca obiectiv educational), ci de cei in care investitia de efort are efecte nule. Toate asazisele reforme sunt centrate pe asigurarea unui climat preferential pentru cei care nu invata de loc. 
Cred ca exista pe undeva perceptia ca in viitor cei care invata foarte bine vor putea rezolva toate problemele societatii, fara implicarea celorlalti, pe care ii vor tine doar ca baza genetica pentru experimente. Recunoasteti aceasta ideologie?

Niciun comentariu: