marți, 29 martie 2016

Francisco Borromini, San Carlo alle Quattro Fontane

De sfarsit de uichend:
O capodopera a barocului italian: Francisco Borromini, San Carlo alle Quattro Fontane Pennock https://www.khanacademy.org/humanities/monarchy-enlightenment/baroque-art1/baroque-italy/v/francesco-borromini-san-carlo-1638-1646
Comments
Ioana Muresan
Ioana Muresan O capodopera a barocului wink emoticon - niciun alt baroc nu a egalat barocul italian
 
 
Dinica Roman
Dinica Roman Pentru dumneavoastra, deduc eu, suna ca si cum absolutul in arhitectura a fost atins de Bernini, Borromini si da Cortona.

Daca e sa facem o analogie cu muzica, zisa baroca, poate ca altii apreciaza mai mult barocul (bine) temperat al vorbitorilor de
germana.

Nu cred ca gasiti analogia fortata din moment ce discutiile despre muzica si arhitectura isi imprumuta termenii cu voiosie. Cat despre analogie, sper ca o acceptam ca pe un procedeu valid de comunicare, mai ales in cazul de fata pentru ordonarea experientei iubitorilor de baroc.
 
 
Ioana Muresan
Ioana Muresan Dar vedeti ca vorbitorii de limba germana si-au adus in epoca baroca arhitecti italieni sa le construiasca palate si biserici sau si-au trimis arhitectii lor sa studieze la Roma. Si n-as zice ca barocul lor e temperat bine, dimpotriva, le reflecta gustul pentru opulenta, stiti cum e, cine da banul comanda muzica. Se spune ca, cu cat se indeparteaza in distanta de Roma (inclusiv de sudul Italiei vorbind) cu atat barocul e degradat si-si pierde trasaturile lui esentiale, accentul fiind pus pe aspectul decorativ, pe aglomerare de detalii ornamentale. Apropo de barocul vorbitorilor de germana: in Viena eu ma simt apasata de arhitectura greoaie, incarcata si atat de lipsita de eleganta si asta oarecumva imi influenteaza starea psihica. Si pentru a-mi descreti fruntea, dau o fuga pana in fata lu Karlskirche, considerata a fi capodopera arhitectului Fischer von Erlach, un compendiu de arhitectura antica si baroca romana, care dovedeste ca a fost un elev sarguincios cand a invatat in Italia cu marii arhitecti ai vremii.
Da, pentru mine baroc in arhitectura inseamna in primul rand Bernini si Borromini, apoi da Cortona si alti maestri italieni. Nu i-am vazut pe toti, inca nu am ajuns la Torino. Inseamna scenografii (arhitectura, sculptura si cromatica) menite sa nareze o poveste religioasa (Bernini) sau inseamna inventivitate spatiala si structurala, forme complexe si uluitoare (Borromini). Inseamna si asa-zisele ferestre spre cer, tavanele in trompe l'oeil din biserici sau palate. In niciun caz nu inseamna aglomerare de detalii decorative.
 
 
Dinica Roman
Dinica Roman Si in muzica germanicii s-au inspirat copios de la popoarele din sudul Alpilor, desi nu va puteti supara daca unuia ii place Bach mai mult decat Vivaldi, altuia invers, dar fiecare spune ca-i place la culme barocul muzical german, respectiv italian.

E de respectat si ordonarea propusa de o a treia persoana, experta in muzica baroca in toto, cu criterii la care cat de cat putem fi de acord, ordonare din care se omite germanic, italian etc. Fara acele criterii spunem mai mult despre noi decat despre operele in discutie.

Mie unul imi place Pantheonul. Si dacii de pe Arcele de Triumf. Si arta religioasa moderna din subsolul Vaticanului. Si muzica baroca, italiana in unele zile, germana in altele.
 
 
 
Ioana Muresan
Ioana Muresan Dinica Roman Germanicii au excelat in muzica, in timp ce italienii in arhitectura. Stilurile arhitecturale: antic roman, clasicism crestin, renascentist si baroc au fost create de ei si neegalate de alte popoare. Palladismul a avut mare succes in Anglia, pornind de la arhitectura italianului Palladio. Va place Pantheonul si dacii de pe Arcul lui Constantin, presupun. Va referiti la unele din capodoperele arhitecturii romane (antice). Tot asa, ca sa spui ca-ti place sau nu arhitectura baroca, ar fi corect sa te referi la capodoperele acestei arhitecturi (da, Bernini, Borromini, da Cortona etc.) si nu la creatii marginale (tarile germanice), care au in comun prea putin cu acest stil.
 
 
Mihai Ion Turcu Foarte elegant si foarte rece.
 
 
Ioana Muresan
Ioana Muresan Rece? se adreseaza (si) intelectului. Ideea de Dumnezeu ca geometru, reluata de arhitect. E o geometrie uluitoare, dumnezeiasca, intri necredincios si incepi sa te indoiesti de necredinta ta. Tocmai de asta, Borromini n-a folosit deloc culoarea si ornamentele sunt minime, ca sa nu distraga de la spatial, de la geometrie. Iar la 150 metri de acesta biserica e capodopera celuilalt arhitect genial al barocului, Bernini, San Andrea al Quirinale. Bernini, dimpotriva, nu opereaza cu geometrii complexe si simboluri abstracte, el nareaza o poveste religioasa cu ajutorul arhitecturii, a sculpturii si a cromaticii (in cazul acesta, cum se urca sufletului Sf. Andrei la cer, inconjurat de ingerasi). Si, la fel, emotioneaza privitorul, chiar necredincios fiind. Acesta e barocul, nu aglomerarea de ornamente din bisericile de duzina. Trebuie vazute astea doua biserici, pentru cine vrea sa cunoasca barocul.

Niciun comentariu: