miercuri, 28 decembrie 2016

Patul potrivit

Patul potrivit.. – 22 noiembrie  2016

 

Dinica Roman shared Gheorghe Piperea's post.

 

Gheorghe Piperea

November 22

Chestia asta ne-a chinuit pe toti in liceu. Ne-a incurcat limba si ne-a intors pe dos (pre)judecatile gramaticale. Nu am inteles atunci legatura din titlu (care face referire la un mit al Greciei antice) cu continutul incalcit al versurilor. Acum stiu. Caci lumea in care ne zbatem sa iesim la lumina, la fel ca acea creatura despre care vorbeste poetul, este ca un pat prea scurt in care, pentru a incapea mai bine, trebuie sa ne fie scurtate membrele sau, dimpotriva, ca un pat prea lung fata de care, in caz ca suntem prea marunti pentru a-l ocupa de la o margine la cealalta, trebuie sa ne lasam alungiti, chiar daca trupul ne este din carne, oase si cartilagii care s-ar putea rupe. Iar operatiunea de scurtare sau alungire e din exterior, e de la o entitate cu o forta uriasa, incontrolabila, abstracta, non-emotionala. Rece, rationala, aceasta entitate ne da, totusi, sansa ca, dupa ce ne vom fi "infruptat din soare", sa devenim crisalide, "mai mari decât cei mari, şi mai frumosi decât crinii în miez de Mai".

Pentru reamintire, iata prima si ultima strofa :

"Felie de noroi e ciclul meu,
Spre capătul carent răzbat cu greu,
Fuiorul tors al cretei mi-e povară,
Şi de mă apără, mă şi măsoară.

[...]

Spre tine, Doamne, gândul îmi înalţ…
Nici flori, nici aur, nu mi-ai pus în smalţ,
Nici ghiare. Tu mi-ai dat în loc de ele
Doar conştiinţa mişeliei mele".

Restul scrie in carte. Regasiti-o.

 

Smaranda Dobrescu Intre cele doua strofe ale poeziei Patul lui Procust:

Triunghiul tău înscrie albatroşii,
Şi doare mlaştina cu viermii roşii,
Dar cum, mirajul frumuseţii nevalente,
Când ochiul meu spre cruguri, sus, atent e?

Hrăniţi cu putrezime de asemeni,
Se-ngraşă nuferii suavi şi gemeni,
Eu, plin de bale şi vâscos, greu lupt
Alăturea, din soare să mă-nfrupt.

Cu burtă flască, la urechi rubin,
Cu clopoţei de slavă şi venin,
Vecin cu mine e şi se târăşte, totuşi
Împărăteşte balta, albii lotuşi.

Dar ochii mei în mine se întorc,
Să mă cuprind, alt fir încep să torc.
Mai mare sunt, decât cei mari, şi mai
Frumos, decât un crin în miez de Mai.

 

Smaranda Dobrescu Evident a lui Camil Petrescu, precum romanul..

Niciun comentariu: