vineri, 30 decembrie 2016

Ideea ca am fi prosti

Ideea ca am fi prosti – 23 noiembrie 2016


Stefan Kovacs

November 23 · Bucharest

Ideea că am fi proști...
------------------------------
Discutam cu un prieten de pe FB- om foarte de treabă și rezonabil- care-mi spunea că noi n-am putea avea și susține o industrie națională care să treacă peste alimente și confecții pentru că românii...am aici un oarece nod în gât. 
Da, noi cică suntem calați pe ideea pășunist-obsesivă că "România nu poate...". Acum că și românii se nasc cu 2 mâini, 2 picioare, fără coadă, etc. și că au și ei un creier normal- nu cu vreo 200-500 de grame mai mic decât al europeanului mediu- probabil că trebuie să ne demonstreze aceste lucruri savanții britanici.
Altfel, românii au făcut și înainte de 1944 dar și până prin anii 90:
a. avioane. Discutăm despre celebrul IAR și chiar despre avionul civil.
b. chimie - zisă și industrie de proces mai nou. Tinerii mfl și tfl probabil că nu știu- dar în perioada comunistă România a fost oarecum lider în industria de proces pentru Europa de Est. Iarăși pentru cei care ar spune că hâr, că mâr- făceam de la îngrășăminte și mase plastice până la explozivi. 
c. tractoare, camioane și mașini.
d. echipamente electronice. Da, de la diversele componente și până la faimosul Felix PC- ca să nu mai discutăm de calculatoarele dinaintea sa. 
Etc. Și mă gândeam că distinșii chinezi de la Foxcon- ăia de fac componentele pentru Apple - n-o fi cumva cu 2 capete sau 2 creiere în același cap- ci sunt oameni muncitori și ei care produc- așa cum producea IPRS-ul pe vremuri și alte câteva întreprinderi. Și că nu există nici un fel de motiv pentru care n-am putea produce aparatură electronică de calitate- dacă- dacă investim atât în tehnică cât și în pregătirea oamenilor. 
Dacă în 1990- în loc să ne dăm pantalonii jos am fi avut un pic de ambiție și mândire națională- am fi selectat din economia ceaușistă ceea ce era rentabil și am fi investit- și la vremea aceea erau bani- în dezvoltarea unor industrii utile- cum ar fi de exemplu industria de apărare- și am fi susținut acele industrii- în loc să le privatizăm la diverșii Haysami și să le transformăm în mall-uri. Ce-ar fi câștigat România din treaba asta ? Câteva sute de mii de locuri de muncă- de exemplu- și o cu totul altă poziție în diversele parteneriate. 
Nu, românii nu sunt proști. Românii sunt niște oameni normali- care, cu resursele necesare ar putea să producă orice. Poate nu pentru o piață ultraliberă și super-competitivă- dar pentru necesitățile interne- în mod sigur.

 

Preda Mihailescu Un jurnalist italian - usor jumatate maghiar, prin origini, dar nu asta conteaza, era italian de mic copil - imi spunea pe la inceputul anilor 80 urmatoarea fraza memorabila: Italienii au inceput sa fie productivi cand s-au debarasat de complexul ca "tehnologie este acel lucru pe care doar nemtii stiu sa il produca". Si au facut FIAT, si au facut Ferrari, si au facut Olivetti, samd - pe atunci Olivetti avusese un deceniu de mari inovatiuni in informatica, dar au cazut sub concurenta americanii. M-am gandit ca imaginea aceasta ca inainte de munca de productie, cea mai importanta si grea izbanda este lupta contra propriilor incertitudini, si asta este valabila in toate familiile si toate culturile...

 

Stefan Kovacs Exact. Italienii făceau- pe vremea când erau ciuca bătăilor- adică în al doilea război mondial- unul din cele mai bune tancuri medii din lume. Nu cu tehnologie germană, nu cu randament american- dar îl făceau.

 

Preda Mihailescu Stefan Kovacs @ Se pare ca nici avioanele noastre dela Brasov - nu mai stiu cum le spunea - nu erau de loc de lepadat.

 

Stefan Kovacs Preda Mihailescu IAR-ul 37,38 și 39. Concepție și realizare românească. https://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_37

 

 

IAR 37 - Wikipedia

IAR 37, IAR 38 și IAR 39 este o serie de avioane românești, biplane, cu trei locuri, pentru…

RO.WIKIPEDIA.ORG

 

Preda Mihailescu IAR - da. Am cunoscut pe fiul unuia dintre creatorii IAR-ului care a deturnat inainte de '47 un avion propriu, a incarcat familia in el si a fugit in Grecia si apoi in America. Pe atunci se vede ca de la radar pana la impuscat, reactia era mai lenta. Oricum, inginerul Grossu a primit apoi raspunderi importante in Martin Marietta. Nu mai este IAR. Este Iaru.

 

Stefan Kovacs Preda Mihailescu Grossu parcă a fost constructorul avionului de vânătoare- IAR 80. O realizare remarcabilă pentru o țară "eminamente agrară".


Preda Mihailescu Stefan Kovacs @ IAR 80, exact. Nu ca as fi eu specialist, dar mi-au explicat, nu fiul, modest fiind, ci ingineri.

 

Smaranda Dobrescu Imediat dupa revolutie a existat un hiatus in vanzari si o cadere masiva a pietelor externe de care beneficiam pana atunci.Convertibilitatea cu dolarul introdusa cat de repede ne-a pus in situatia sa nu mai putem cumpara importuri de completare. Banii ramasi erau reprezentati in mare masura de partile sociale care, greseala!- s-au returnat oamenilor care curand nu au mai avut ce face cu ele. Acesta a fost sa zicem partea obiectiva care a impins teoretic spre privatizare . Atunci trebuia facut planul, acea strategie de dezvoltare de care vorbiti. Ce pastram, cu ce costuri, ce privatizam? Indoiti de incertitudini unii, altii deja in cunostiinta de cauza privind viitoarea orientare a tarii s-au grabit sa vanda tot ce se cerea. Intrand in acest joc, pe aceeasi linie, s-au gandit sa inchida si fabricile care mai functionau (Tractorul, de exemplu) ca sa nu faca concurenta neloiala altora pe piata europeana si alte piete. Poate ca peste inca cativa ani, bucatelele de puzzle vor fi puse toate la locul lor si vom sti macar unde s-a gresit, cine a gresit si mai ales in folosul cui..

 

Stefan Kovacs Din păcate da. Dureros e faptul că au existat oameni bine pregătiți, cu o viziune globală - și mă refer acum la specialiștii din CSP, cei de la Institutul de Economie, cei din Politehnică- care ar fi putut face o astfel de distincție. Și mai dureros e că la putere au ajuns totuși niște oameni cu carte- și nu niște cizmari, CFR-iști sau ce-au mai fost PCR-iștii în 1947- și totuși ei au fost mai dușmani țării...

Niciun comentariu: