Conservatorismul actual al SUA – 28 mai 2018
PA-z shared a post.
Permiteți-mi să avansez următoarea ipoteză de cercetare cu privire la originile fenomenului Trump. După părerea mea, vorbim de o mutație a electoratului în mod tradițional conservator, precum și de o criză de reprezentare a acestuia.
Mai întâi, avem de-a face cu compromiterea conservatorismului din interior. Pe de o parte, în mod concret, politicienii obișnuiți să obțină sprijin electoral pentru politicile economice neoliberale prin discursuri referitoare la morala vieții de familie nu au reușit să dea înapoi ceasul revoluției sexuale. Dimpotrivă, aceasta și-a continuat relativ nestingherită avansul. De altfel, mulți dintre republicani s-au acomodat la noile realități, acceptând ca fapt împlinit Roe vs. Wade. Pe de altă parte, în timp ce electoratul republican suporta rigorile pieței libere pentru care altminteri vota, pe principul că asta trebuie să facă un bun creștin, iar piața liberă muta joburile din industria americană în China și Mexic, aceiași politicieni care propovăduiau cu aplomb moralizator disciplina fiscală și regulile divine ale darwinismului social au salvat de la faliment, în totală contradicție cu propria lor teorie, marile bănci de pe Wall Street. Evident, această ipocrizie nu avea cum să nu fie sesizată și penalizată de cei care până atunci susținuseră electoral melanjul de laissez-faire și morală creștină pentru a constata că laissez-faire-ul li se aplica numai lor iar morala creștină oricum nu reușea să prindă din urmă trenul pierdut al istoriei.
Apoi avem de-a face cu reculul conservatorismului ca urmare a presiunii exterioare, în speță politica din ce în ce mai răspândită și din ce în ce mai intolerantă de promovare a noului cod de etică liberală în rândurile clasei de mijloc și mai ales în rândul instituțiilor destinate formării elitelor, în speță universitățile, unde devenea tot mai greu să afirmi valorile religioase tradiționale fără să fi marginalizat, publicly shamed și uneori chiar sancționat din punct de vedere legal. Maximalismul fanatic al apostolilor corectitudinii politice, încununat în mare măsură de (tot mai mult) succes, i-a constrâns pe mare parte din conservatori să adopte una din următoarele trei căi: a) să se acomodeze oportunist la noile condiții, convertindu-se sau diluându-și convingerile în tot mai mare măsură (dar fără prea mare folos, pentru că cu fiecare nou exercițiu de moderație se loveau oricum de un nou puseu de isterie încă și mai radicală); b) să se resemneze întru apolitism, retrăgându-se apatici dintr-un meci inevitabil pierdut (a se vedea și opțiunea Benedict); c) să-și defuleze resentimentele și frustrarea întru alt-right, un fel de nihilism de dreapta, la o primă vedere mult mai percutant decât banalul conservatorism din a cărui cenușă s-a născut. În orice caz, cuplat cu criza de legitimitate a politicienilor conservatori descrisă în primul paragraf, e destul de clar că a avut loc o criză și la nivelul reproducerii elitelor conservatoare. Iar oamenii de rând, cu opțiuni conservatoare, nu puteau să resimtă decât o anxietate și o alienare tot mai pronunțate în condițiile în care constatau că sunt tot mai puțini oameni educați care să le împărtășească convingerile și să fie dispuși să și le asume politic.
Dar acest fenomen s-a petrecut doar la nivelul elitelor, din rândul cărora se recrutau reprezentanții poporului conservator și formatorii opiniilor sale. Căci elitele liberale, triumfătoare în spațiile lor sigure, au fost forțate să constate că, în afara lor, rămânea o masă de indivizi pe care nu reușiseră deloc să o convingă de tezele lor referitoare la familia gay și identitatea de gen. Departe de a schimba societatea, în ansamblul ei, au reușit mai degrabă să radicalizeze un segment semnificativ (și din punct electoral decisiv) al ei prin creșterea distanței față de acest segment ce a rezultat din propriul lor radicalism. Iar asta chiar în momentul în care, cum spuneam, segmentul respectiv trecea printr-o criză de reprezentare, generată în parte de același radicalism al elitelor liberale.
Revenind, această masă se împărțea în două segmente. Pe de o parte, niște fundamentaliști religioși pe steroizi, tot mai radicalizați și mai inabordabili în condițiile în care au devenit tot mai alienați de "sistemul" tot mai demonic și "elita" tot mai antihristică, cel puțin din perspectiva lor, motiv pentru care s-au și arătat dispuși să arunce în ea cu orice le pica la îndemână, inclusiv cu un clovn porno ca Trump. Pe de altă parte, o plebe mândră de ignoranța ei și cu instinctele morale tocite, formată mental în mediul aceleiași (sub)culturi de masă care pe de o parte i-a îngrozit pe conservatori iar pe de altă parte l-a produs pe Donald Trump, indivizi care privesc revendicările moralizatoare ale feministelor liberale cu ochiul candid al vizionatorului de filme porno și care, bineînțeles, întâmpină cel puțin cu un rânjet cinic invitația elitei liberale (ce le ține prelegeri de morală de la înălțimea unui coeficient gini tot mai mare) de a-și împărți felia tot mai mică din PIB cu imigrantul de culoare.
Oricum ar fi, unii s-au iluzionat (iar alții continuă să se iluzioneze) că din această implozie nu doar a conservatorismului, cu tot ce are (sau mai bine zis avea) el mai respectabil, ci și a bunului simț elementar, ar fi putut să se nască, nu știu cum, "izbăvirea", și nu un dezastru încă și mai mare (cât de mare încă nu putem ști) decât cel din care ar fi trebuit, chipurile, să fim salvați.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu