vineri, 15 ianuarie 2016

Cum ne explicam radacinile liberale ale conservatorismului polonez

Cum ne explicam radacinile liberale ale conservatorismului polonez – 9 ianuarie 2016

 


Prospectiv A-z
a distribuit postarea publicată de Alexandru Racu.

9 ianuarie la 01:52


 

 

Understanding The Liberal Roots Of Polish Conservatism

Almost every article in the Western media, covering the recent developments in Poland, have followed the same script. How is it possible, they ask, that the supposed success story of the post-Communist…

SOCIALEUROPE.EU|DE GAVIN RAE

 

Octavian Lupu Foarte instructiv articolul si cred ca ne ajuta sa intelegem ce s-a intamplat in societatea poloneza cu concursul nemijlocit al intelighentiei care a virat-o spre dreapta si care s-a angajat mai mult sau mai putin benevol intr-o activitate entuziasta de propaganda neoliberala care i-ar fi facut gelosi pe cominternistii trimisi la noi de Stalin pentru a propovadui forma cea mai brutala a comunismului, stalinismul. Iata insa ca cei aruncati peste bord the living dead, s-au reurcat in Titanicul polonez, preluând comanda. Sa vedem daca vor reusi sa evite aiberg-ul. Idolatrizarea in Romania a lui Michnik in special de catre "binomul" Liiceanu/Plesu si cohorta de epigoni, poate explica in parte pe langa oportunismul intrinsec al acestor domni, virarea catre dreapta a intelectualitatii romane, care traieste cu senzatia, gresita desigur, ca in felul acesta vor beneficia de pe urma sistemului. Cei care beneficiaza de pe urma lui sunt putini si nu doresc sa imparta si cu altii corvoada devenita a doua natura a pupatului in fund al politicienilor "care este".

 

Preda Mihailescu Lupu @ Adica pe scurt, cine pupa la noi Michnik, din Stalin se trage, si perpetuizarea privilegiilor urmareste. Perfect corect. Cand vorbesti despre M in Polnia, afli ca atunci cand se prefacea a fi "disident", era inca legat de capitala de la est, afli ca acete legaturi un au facut decat sa se metamorfozeze, nu sa se schimbe - si, desigur, vreodata un a incercat sa faca nici un aquariu nou, nici un biotop liber, ci a fiert din nou aceelas bors de peste.

 

Octavian Lupu Preda Mihăilescu. Văd că ați scris au bout du souffle așa că am să vă răspund la ceea ce am putut înțelege eu din postare. Da aveți dreptate, revoluțiile nu anulează privilegiile ci doar schimbă beneficiarii. Dl. Michnik a fost un disident autentic (ceea ce nu este cazul cu binomul Liiceanu / Plesu). Am tot respectul pentru domnia sa pentru ceea ce fost. Asta nu înseamnă că trebuie să presupun că tot ceea ce spune dumnealui în zilele noastre are valoare de adevăr absolut. Cred cu putere în faptul că un personaj oricât de mare este nu trebuie sanctificata în viață astfel încât să ne însușim ca pe niște mantre toate spusele sale ca pe niște adevăruri absolute. Nu vi se pare că asta miroase a cultul personalității. Aunt convins că nici lui Michnik nu i-ar plăcea acest lucru. Mi-aduc aminte ce i-a spus lui Liiceanu când a fost ultima dată la București vis-a-vis de Apelul către lichele, pe care tocmai lichelele l-au promovat: condamnarea în bloc a unei categorii sociale este caracteristica regimurilor totalitare. De aceea i-a spus unui Liiceanu înmărmurit de surpriza că filozofii nu trebuie să fie procurori. În continuare nu știu ce vreți să spuneți (probabil tot un fel de "Baranger" ;)) așa că opresc aici.

 

Preda Mihailescu Lupu @ Este adevarat ca am fost a bout de souffle, pe graba. Este adevarat ca am crezut ca si dumneavoastra ca Michnik a fost un disident autentic. Dar, pe de alta parte, stimate domn Lupu, eu va confesez spasit, ca am crezut cu toata convingerea timp de cateva luni ca Tökes a fost un disidenta autentic si luptator impotriva comunismului. Pana l-am auzit vorbind la Geneva, stiind cine l-a adus acolo, si am inteles ceea ce pe urma s-a confirmat din multiple surse. 

Eu si mai mult am crezut ca Pacepa a fost un disident adevarat. Pana cand am inceput sa trebuiasca sa accept adevarul. Asa ca Michnik nu ar fi singurul iscusit. Si noi muritorii de rand suntem tocmai vizati de constructia de disidenti - care a inceput cam prin anii 1970! Caci este totusi surprinzator, cand adevarata lupta anticomunista a avut loc in anii '50 si au murit milioane de oameni in toata Europa de Est - noi sa fim "hraniti" cu cativa "disidenti" simpatici si tarzii. Nu vi se pare? Eu spunand asta, v-am recunoscut ca personal nu sunt nici iscutit nici suficient de prudent, am "pus si eu botul" cum spune unii, si am crezut. Despre Michnik m-am avertizat insa din timp, prietenii mei din ... Solidarnosc. Il considerau din anii '80 spionul rus in randurile lor. 

Vedeti, ca si Basescu al nostru si multi altii, este usor a scrie versuri cand nimic nu ai a spune, este usor sa strigi lozince miscatoare cand nu mai porti raspunderea, si este usor sa fii disident cu spatele bine acoperit!

 

Octavian Lupu Sincer să fiu sunt surprins despre ceea ce-mi spuneți în legătură cu Michnik. Pe de altă parte cred că reprezintă un motiv în plus să nu ne facem chip cioplit din nimeni. O ultimă remarcă care transgreseaza spațiul civilitatii : Nemernicii ăștia, mă refer la marii papusari, chiar cred ca-și pot bate joc de noi la infinit?

 

Preda Mihailescu Da, ei cred, (papusarii) caci doar asta stiu! Michnik nu este prost dar nici disident, in sensul adevarat....

Niciun comentariu: