miercuri, 15 noiembrie 2017

Suspendarea temporara a presedintelui Moldovei

Suspendarea temporara a presedintelui Moldovei – 25 octombrie 2017

 
Smaranda Dobrescu shared a link.

October 25 at 11:54am

Fratii nostri moldoveni ne-au dat o lectie buna de urmat. Se pare ca Constitutia lor le permite suspendarea presedintelui tarii prin votul parlamentului pentru o perioada limitata si pentru exercitarea unei atributii.. Asa a stat pe tusa Dodon doua-trei zile suspendat din atributia de semnatura, timp in care a fost numit ministrul apararii in persoana lui Sturza.
Ma duce gandul la o paralela irealizabila deocamdata, prin care in cazul imposibilitatii semnaturii presedintelui, sa poata fi destituita o anumita persoana la noi. E drept ca acest act s-ar potrivi unei republici parlamentare mai degraba.Si apoi, alde Barosso, ar fi de acord?

 

 

Breaking NEWS // Președintele interimar al R. Moldova, Andrian Candu a învestit noul ministru al Apărării

DESCHIDE.MD

 

Dana Fantu Un exercitiu destul de periculos - suspendarea temporara a Presedintelui. 
Facand abstractie de persoane, sigur.

 

Smaranda Dobrescu Nu e de dorit. Facand abstractie de persoane si de motivatii.

CCR-ul lor, a decis conform Constitutiei:
"În sensul articolului 91 din Constituţie, refuzul Preşedintelui de a-şi executa obligaţiile constituţionale constituie imposibilitate temporară de a-şi exercita atribuţia (atribuţiile) în cauză şi justifică instituirea interimatului funcţiei, care se asigură, în ordine, de Preşedintele Parlamentului sau de Primul-ministru, pentru exercitarea acestei (acestor) obligaţii constituţionale a Preşedintelui", potrivit hotărârii Curţii."

 

Dana Fantu Sigur, Smaranda, nu am chestionat asupra existenţei textului constituţional sau asupra deciziei Curţii, ci asupra beneficului său. Interpretarea Curţii o găsesc, cum să zic, cam din topor. Nu aş asimila refuzul de îndeplinire a atribuţiilor cu imposibilitatea temporară de exercitare a atribuţiilor. În interpretarea literală, e de-a dreptul hilar. 
Oricum, ingenioasă soluţia fraţilor de peste Prut de a-şi numi ministrul.

 

Smaranda Dobrescu Suspendarea presedintelui ales nu e o deloc o idee fericita in cazul unui pericol extern de ordin militar. Presedintele ales de popor este indreptatit sa ia hotarari in acest caz. Evident si in altele. Dar, a nu avea un ministru al apararii bate cam in aceeasi zona periculoasa de nesiguranta. Dodon nu dorea sa-l numeasca pe Sturza, dar nici nu avea o alta contrapropunere intrucat guvernul probabil ca refuza sa o faca. Asa ca CCR o fi considerat ca e un caz de forta majora.

 

Dana Fantu Sigur, am precizat că nu mă refer la persoane. Ci doar la blocajul în sine. Un stat serios nu-şi permite jocuri de-astea de-a Preşedintele ales/interimar. Mai ales că, presupun, decizia e general obligatorie pentru viitor, ca şi la noi. Not good.

 

Smaranda Dobrescu Dana, ajungem la problema noastra din 2012 reglementata si modificata de n ori in termenii legii. Solutia noastra e medie, intrucat pentru demitere e nevoie de referendum. Sunt tari (Germania, Austria, Ungaria, etc)unde Preşedintele poate fi suspendatde catre parlament dar pentru a se transforma în demitere este necesară o hotărâre judecătorească a Curţii Constituţionale, decizie definitivă, care se pronunta asupra unei incalcari grave şi intentionate a constituţiei. Demiterea nu necesita referendum. 
Dupa cum cred ca m-am mai exprimat, intr-o republica parlamentara suspendarea temporara sau demiterea presedintelui pot fi facute de catre Parlament cu avizul Curtii Constitutionale.
Orice tara are stipulat in Constitutie conditiile de suspendare si demitere. Pot fi cazuri absolut obligatorii de a proceda asa.

 

Dana Fantu Eu găsesc că judecătorii moldoveni le-au luat piuitul alor noştri. Asta mi s-a părut amuzant. Interpretarea refuzului ca imposibilitate. Instituţia suspendării temporare e chiar creativă. Nu vrea Dodon să facă ceva? I se activează decizia cu refuzul. 
Să vorbim de demitere, e cam mult. Cred. Încă. Dar Curtea de la Chişinău promite.



Prospectiv A-z .
Profesionista Dreptului Dana Fantu scrie: " Un exercitiu destul de periculos - suspendarea temporara a Presedintelui." Sunt absolut de acord, numai ca legea este la randu-i un mijloc pentru servirea altor scopuri, in pofida principiilor Dreptului. Dupa 1990, Romania s-a integrat si in privinta asta, a devenit un teritoriu al legalismului excesiv si adeseori contradictoriu/absurd. Vad ca Rep. Moldova nu face exceptie.

Ce-i de facut? Cum nu cred ca vom reface curand baza solida a Dreptului, ne ramane sa jucam legile cu speranta ca ai nostri vor avea castig de cauza. Scorul e asa de incurcat ca multi oameni ONESTI se rup de sistem/lege.

 

Prospectiv A-z .
Cum vad ca am ridicat niste sprancene cu comentariul nde mai sus, poate ar trebui sa adaug ca:
1) Legea sociala nu trebuie confundata cu legile fizicii (doar acestea din urma sunt imuabile);
2) In Romania s-a lansat o moda/frica de a nu critica vreodata decizia justitiei. Vreu sa spun ca este o eroare la puterea a doua. In primul rand, sunt legi proaste, care lasa loc de interpretari contradictorii. In al doilea rand, aplicarea este facuta de oameni in sisteme pe care le putem numi cu generozitate imperfecte.

 

Dana Fantu Destul de recent unii exponenti ai Sistemului au dezvaluit motivele pentru care Codurile au fost adoptate prin asumare de raspundere. A guvernului Boc, stim. Din acelea, codurile penale sunt deja aproape injumatatite ca norme aplicabile, din motive care tin de neconstitutionalitate. Statul mafiot si-a cladit prin aceste Coduri prima fundatie. 
Opinia mea este ca, atata timp cat aceste surogate de coduri raman in picioare si in vigoare, va ramane si sistemul care le-a detonat. 
Apoi: despre juridizare. Da, judecatorul nu mai are de aplicat principii, norme de interpretare, nu mai are a-si scruta constiinta. Un sistem normativ care reglementeaza totul in detaliu nu-i lasa loc de interpretare si de folosirea constiintei. Ii spune legea ce sa faca. 
S-a vorbit in aceasta perioada despre numarul judecatorilor care ies la pensie acum, de teama ca-si pierd pensiile de serviciu daca nu fac pasul acum. Realitatea e ca multi ies la pensie pentru ca profesia nu le mai ofera nimic. Au devenit roboti, functionari robotizati. In stanga au teancul de legi romanesti care se bat cap in cap; in dreapta deciziile CCR, CEDO, CJUE. Tot ce au de facut e sa jongleze intre muntii astia de hartoage. Principii de drept?! Gandesc altii pentru noi! De aia ICCJ este dinamitata cu cereri pentru dezlegarea chestiunilor de drept, in chestiuni de drept dintre cele mai banale. Pentru ca judecatorii nu mai gandesc cu capul lor: cer rezolvarea de mai sus, ca sa nu-si puna ei pielea in saramura. Asta este sistemul! In interior, poti muri si de plictiseala. Ca pe vremea dosarelor cu balcoanele inchise, cand hotararile judecatoresti erau formulare tipizate.

 

Dana Fantu Cat despre fratii nostri de peste Prut: ei sunt in punctul in care eram noi nu de mult: opinia mea e ca decizia cu refuzul=imposibilitate este justificata exclusiv politic si nu constitutional.

Niciun comentariu: