luni, 16 octombrie 2017

La alt nivel conceptual, o alta problema nu este daca acceptam sau nu valorile lui Soros

Există două variante...Ori cei care se cred mari experți în omul acesta au citit și ce a scris acesta, prin urmare vorbesc în cunoștință de cauză și nu se i-au numai după ce spun alții despre el, ori nu l-au citit și atunci suferă de paranoia conspirativității. Din două una...
„Prima acțiune mai serioasă a avut loc în Africa de Sud, unde, în urma unei vizite, în 1979, le-am oferit burse studenților africani de la University of Cape Town. Africa de Sud era o societate închisă, în care albii aparțineau „lumii întâi”, iar negrii „lumii a treia”. Am vrut să înlătur aceste bariere, oferindu-le africanilor o educație superioară și încercând să mă folosesc de sistem în așa fel încât să îl subminez din interior, indiferent dacă erau albi sau negri, toți studenții aveau dreptul al educație superioară gratuită. Am profitat de acest avantaj, oferindu-lu studenților africani burse pentru a merge la University of Cape Town, instituție care s-a declarat de partea societății deschise. Din nefericire, studenții negri au rămas alienați și plini de resentimente și, când am aflat acest lucru, am abandonat proiectul. Am ajuns la concluzia că regimul de apartheid era prea bine înrădăcinat pentru a fi distrus din interior. După prăbușirea lui, am regretat decizia luată. (...)
Fundația (dn Ungaria, din anul 1984 - n.n.) a oferit burse modeste pentru numeroase inițiative civice independente de mecanismul dominant al partidului - stat. Am acordat sprijin școlilor experimentale, bibliotecilor, trupelor de teatru amator, asociației cântăreților de citeră, cluburilor fermierilor și organizații sociale, artiștilor și expozițiilor de artă, proiectelor culturale și de cercetare (...) Ideea era să spargem monopolul partidului - stat. Falsitatea dogmei partidului ieșea la iveală cînd apărea o alternativă. Inițiativa a avut suscces. Cu un buget de trei milioane de dolari, fundația a oferit o alternativă eficientă Ministerul Culturii și Educației, care dispunea de mult mai multe resurse. (...)
Am plecat la Moscova la începutul lui martie 1987 ca turist și am sfârșit prin a înființa o fundație după modelul celei din Ungaria, în parteneriat cu Fundația Culturală a Uniunii Sovietice. Aceasta era o organizație nouă, patronată de Raisa Gorbaciov. Proiectul nostru comun a fost numit Inițiativa Culturală. Speram ca Andrei Saharov să devină reprezentantul meu, dar el a refuzat. „Banii tăi vor umple cuferele KGB -ului,” mi-a spus. Sunt mîndru că s-a înșelat.
În China, m-am asociat cu o instituție care promova reforma economică. Pincipala noastră activitate era acordarea unei burse de studiu în străinătate. ideea de a oferi burse pe bază de merit era un concept straniu. (...) Când am descoperit că fundația era, practic, condusă de poliția politică, am închis-o chiar înainte de masacrul din piața Tianannmen. (...)
Dependența de droguri constituie o altă problemă de nerezolvat, iar lupta împotriva ei nu face decât să o agraveze. Aceasta a fost teza ce m-a determinat să mă implic în problema drogurilor. (...)
Când am luat atitudine împotriva realegerii președintelui Bush, poziția mea față de droguri m-a făcut mai vulnerabil la atacuri. Am fost acuzat de multe lucruri - că aș fi un „Dady Warbucks” al legalizării drogurilor (Joseph Califano, fostul ministru al Sănătății, Educației și Asistenței Sociale) sau că finanțez traficul de droguri (Dennis Hastert, purtătorul de cuvânt al Casei Albe). Însă, odată ce am intrat în horă, nu am mai dat înapoi. Am sprijinit eforturile de revizuire a unor pedepse aspre cum ar fi legile Rockefeller privitoare la droguri în New York și am ajuns la sfțrșitul anilor 90 principalul sponsor privat al programelor legate de prevenirea folosirii acelorași ace de seringă de către mai multe persoane, urmărind împiedicarea răspândirii virusului HIV / SIDA. M-am asociat cu alții pentru a finanța sondaje naționale legate de legalizarea marijuanei în scopuri medicale, solicitarea tratamentului în locul pedepsei cu închisoarea pentru posesia de droguri și reducerea puterii excesive a poliției și procurorilor privind conficarea bunurilor. (...)
În 1992, de Crăciun, am anunțat că fac o donație de 50 de milioane de dolari pentru ajutor umanitar acordat orașului asediat Sarajevo. (...)
Au urmat apoi alegerea președintelui George W. Bush în 2000 și atacurile teroriste de pe 11 septembrie 2001. (...)
Acesta a susținut că evenimentele de pe 11 septembrie 2001 au schimbat totul și a fost o profeție care s-a autorealizat. Declarând război împotriva terorii, el a suprimat modul de gândire critic care stă la baza unei societăți deschise. Criticile la adresa politiciilor președintelui erau socotite ca nepatriotice. Congresul a votat așa - numita „Lege USA PATRIOT” fără a avea măcar timp să o citească, permițându-i președintelui să facă uz de forță. Bush a invadat Irakul sub motive false. Când cea mai puternică națiune de pe glob distorsionează adevărul, nu ține cont de opinia restului lumii și ia în derâdere legile internaționale, ordinea mondială este în pericol.
Aceste evenimente m-au luat prin surprindere. Cine ar fi crezut că Statele Unite, pe care învățasem să le consider simbolul democrației și societății deschise, ar putea deveni o amenințare pentru ordinea mondială? Având în vedere faptul că m-am străduit să promovez ideile legate de societatea deschisă în afara țării, m-am simțit dator să fac același lucru și acasă (. ..)
Era ceva nou, deloc plăcut pentru mine să mă implic în politca de partid. Comitetul Național Republican m-a etichetat drept dușman și a declanșat o campanie puternică de propgandă împotriva mea. Am câștigat astfel experiență în ceea ce privește tipurile de distorsiuni prezente în campaniile politice. Nu mi-a plăcut, dar am considerat că acest preț merită plătit ce miza era atât de mare. Nu aș fi putut face nimic altceva mai bun pentru lume decât să încerc să împiedic realegerea lui Bush.
Aceasta nu s-a întâmplat. președintele Bush a fost reales cu o majoritate covârșitoare. (...) în mai puțin de doi ani de la realegerea președintelui Bush, opinia publică s-a întors împotriva lui și a invaziei Irakului. (...)
Am argumentat că administrația Bush exploata atacul terorist de pe 11 septembrie pentru a băga spaima în oameni, câștigând sprijin necondiționat pentru politicile publice care puneau în pericol societatea deschisă acasă și amenințau pacea și stabilitatea în lume. (....) Criticile au fost declarate nepatriotice și sistemul controalelor reciproce instituționalizate care protejează democrația a fost ignorat. Lupta împotriva terorii i-a permis președintelui să-și asume puteri executive nelimitate și să atragă națiunea într-o aventură prost concepută și prost aplicată, care va submina supremația Americii în loc să o suțină. (...)
Atunci când l-am auzit pe președintele Bush spunând. „Ori sunteți cu noi, ori cu teroriștii”, mi-am amintit de propaganda nazistă. Am mărturisit acest lucru într-un interviu din Washington Post ce s-a dovedit a fi neproductiv,, permițând mecanismului de propagandă conservator să afirme că l-am numit pe Bush nazist și să mă eticheteze drept extremist, când eu încercam de fapt să arăt că ei sunt extremiști. Tacticile Comitetului Național Republican (CNR) și ale adepților săi aminteau și ele de propaganda nazistă sau comunistă. Ei înfățișau într-o lumină total falsă cine eram eu și ce reprezentam, însă reușeau să impună această imagine publicului prin repetiție constantă. Dar acesta e un aspect secundar. (Epoca failibilității. Consecințele luptei împotriva terorii, 2007, pag 66 -69,. 85 - 90),
Prospectiv A-z


Comments
Motto Bettermann Drumul spre iad este pavat cu bune intentii. Azi, ca in toate timpurile, se da o lupta pt suprematie. Se pare ca omul nu a ajuns la nivelul de constiinta care sa-i permita sa gestioneze viata fara conflict inutil.Ne-am impartit arbitrar in buni-rai si luptam unii cu altii pt un univers material ce ne-a fost dat pt a evolua spiritual, folosind materia ca mobil pt indeplinirea acestui scop. Poate toata zbaterea noastra include inevitabil si etapa actuala deoarece nu am cultivat intelepciunea omeneasca

Manage
Smaranda Dobrescu Personajul descris are meritul de a fi fost consecvent in telul sau. Autor al conceptului de societate deschisa, Popper, si-a gasit un implementator in persoana personajului in cauza care si-a dedicat mare parte din viata acestui scop. El a gandit ca doar o conducere mondiala, cu reguli universal aplicate, lipsita de granite, fara natiuni care se vor topi in urma metisarii gandite poate stabili ordinea in lumea actuala. Printre alte aspecte conceptul presupune mondializarea cu aspectul sau principal, globalizarea. De aproape doua decenii de cand omenirea s-a confruntat cu globalizarea, , aceasta a avut motive sa se orienteze pro si contra acestei idei dat fiind procesul accentuat de polarizare care a insotit ideea. Polarizare a resurselor materiale, a veniturilor. Polarizarea a insemnat si nevoia de revenire la statul natiune si la suveranitatea lui, a readus in scena sentimente conservatoare, a dat noi valente bisericii ca institutie. Inerent, aceasta idee a societatii deschise cu finalizarea asteptata de personaj si alti mari magnati de-i intalnesti prin cluburi elitiste a despartit lumea in doua. Cele doua mari entitati se intituleaza in timp in diverse feluri, dar imposibila conciliere se pare ca nu e doar un cuvant. Experimente s-au mai facut in secolul trecut, demarate sub lozinci si intentii atragatoare.

Manage
Anna Zelinski Nu aș merge pe calea extremelor, un fenomen atât de complex nu poate fi înțeles doar citind ceea ce a scris X ori Y. Din ne-fericire trăim consecințele. Haos, lupta pt. resurse, înarmare, dezumanizare. Pare o răzbunare.

Manage
PA-z
Domnule Iulius Muresan, sunt cateva aspecte ale biografiei publice a d-lui Soros.


1) Castiga enorm din specula financiara--stiu, in Romania nu se face distinctia intre profit din specula si profit din productie, insa ea exista si profitul din specula este condamnat dintotdeauna si in toate locurile, mai putin in cele atinse de amnezie sau credinta in piete libere.
2) In democratiile liberale in care mass media joaca un rol atat de important, s-a ajuns ca un euro/dolar/leu sa fie echivalent cu un vot. Aceasta dereglare a democratiei face ca un om ca Soros, cu resurse, motivatie si aparaj institutional de suport la vedere, sa conteze cat cetatenii unui stat. 


La alt nivel conceptual, o alta problema nu este daca acceptam sau nu valorile lui Soros, ci faptul ca daca opozitia democratica la aceste valori nu se poate sprijini in aceeasi masura pe resurse similare, ajungem de facto intr-o societate inchisa, pana la urma dictata de un singur individ.

Niciun comentariu: