luni, 23 mai 2016

Demisia Ministrului Culturii

Demisia Ministrului Culturii – 1 mai 2016


Prospectiv A-z
shared Vlad Alexandrescu's photo.
 

Nu mi-e clar tot dosarul demiterii d-lui Alexandrescu, dar iata ce are de spus si acesta. Din comentarii, deduc faptul ca numirile la Opera par a fi rasturnat carul unui novice in ale structrurilor birocratice sau al celui cu o atitudine suverana despre lucrul acestora.

 

 

Vlad Alexandrescu with Simona Sora and 9 others.

April 27 at 4:14pm

Domnule Prim-Ministru,

În fața rezistenței opace la schimbarea structurală pe care am încercat să o inițiez, să o dezvolt și să o pun în practică în instituțiile de cultură din România, în fața ostilității nedezmințite a aparatului refractar la regândirea modalităților de funcționare a instituțiilor publice de cultură, a relației dintre sectorul independent și cel public, vă prezint demisia mea.

În mandatul scurt pe care l-am avut, am fost preocupat în primul rând să redau Ministerului Culturii credibilitatea și importanța pe care administrația culturală trebuie să o aibă într-o societate europeană modernă. Punctual, am încercat o reorganizare a Institutului Național al Patrimoniului și am cerut criterii precise care să reglementeze restaurarea patrimoniului național, în situația urgentă a deteriorării lui accelerate. Am inițiat grupul de lucru pentru redactarea Codului Patrimoniului. Am creat primul mecanism de finanțare prin care Statul Român poate cumpăra opere de artă românească de pe piața liberă prin subscripție publică, iar cea dintâi operațiune din cadrul acestui mecanism este campania pentru achiziția lucrării „Cumințenia Pământului" a lui Constantin Brâncuși. Am cerut refacerea dosarului pentru înscrierea ansamblului Brâncuși de la Târgu Jiu în patrimoniul UNESCO. Am dat expresie așteptării a zeci de mii de români, înscriind situl arheologic și natural de la Roșia Montană în Lista Indicativă UNESCO. Am intervenit direct în șantiere, oprind distrugerea monumentelor istorice din Piața Romană din București și din Parcul Romanescu din Craiova. Am creat cadrul strategic pentru transformarea muzeelor românești din instituții pasive, în instituții deschise publicului, participative. Pentru prima oară în România, muzeele au fost alăturate sectoarelor creative, demarând, sub umbrela Guvernului, un proces amplu de identificare a soluțiilor inovatoare care să relaționeze comunitatea muzeală cu cea creativă.

În aria industriilor creative, a dialogului cu societatea civilă culturală, a implicării expertizei existente pentru revitalizarea și relansarea unor subiecte legate de spațiul cultural emergent, am constituit grupuri de lucru, platforme și modalități concrete și dinamice de consultare publică. Permanentizarea lor este necesară pentru consolidarea unei reforme efective în cultură.

De asemenea, am încercat să aduc o viziune nouă și să scot managementul instituțiilor publice de cultură dintr-o stare anchilozată și letargică.

În domeniul cinematografiei, am lansat un șantier vast menit să reechilibreze distanța dintre reușitele calitative ale cinematografiei românești în țară și în lume și disfuncționalitățile unui sistem administrativ și instituțional vetust și depășit de viteza excepțională de evoluție a sectorului. Peste câteva zile, la Cannes, urma să semnez, o nouă convenție între CNC-ul românesc și CNC-ul francez. De asemenea, concursul CNC va avea un nou regulament, iar sălile de cinema din România vor beneficia prin programul „Orașe europene" de o relansare a ideii de cinematografie de artă. Aceasta ilustrează doar o parte din marele șantier dedicat filmului derulat în mandatul meu.

Sistematizarea și predictibilizarea instrumentelor de susținere financiară ale Ministerului Culturii, consolidarea proiectelor prioritare (prin alocare directă), lansarea programelor de finanțare prin concurs de proiecte CultIN și ACCES și începerea unui proces de reformare a AFCN sunt alte fapte ale mandatului meu, în condițiile în care am preluat un minister în care o treime din posturi erau vacante și salariile sunt cele mai mici din întregul sistem central-administrativ.

Strategia culturală sectorială, legitimarea unor politici culturale pe termen lung au fost și ele pe agenda prioritară a mandatului.

În cele aproape șase luni de ministeriat, am întreținut o comunicare intensă, zilnică, cu spațiul public și partenerii instituționali, dorind astfel să transparentizez procesul decizional.

Am adus alături de mine oameni tineri, dinamici și persoane cu bogată expertiză profesională, cu certitudinea că echipa pe care am construit-o va pereniza, în domeniul public, dinamica reformei.

Presiunea timpului, resursele limitate și dorința de a da un semnal puternic în favoarea reformei au ajuns în acest moment să fie, din păcate, un handicap major pentru continuarea mandatului meu. Schimbări dictate doar de buna credință au dus la explozii instituționale neașteptate și la o situație intolerabilă la Opera Națională, una dintre instituțiile publice de cultură care s-au dovedit cel mai rezistente la o funcționare modernă, europeană. Această situație nu face decât să exemplifice o problemă gravă a sistemului, problemă pe care inerția și lipsa de acțiune consecventă nu o vor putea rezolva.

Domnule Prim-Ministru, mi-aș dori ca reformele pe care le-am inițiat să fie continuate.

Cred că, în situația în care forțe dintre cele mai retrograde, ostile schimbării, care se împotrivesc unor mecanisme firești de reînnoire și de întinerire a sectorului artistic și muzeal din România au devenit atât de sonore în spațiul public, reforma pe care am început-o este periclitată și, de aceea, depun în mâinile Dvs., domnule Prim-Ministru, mandatul meu de Ministru al Culturii.

Vlad Alexandrescu

 

Smaranda Dobrescu Nu ma pricep la management cultural. Nici nu ma pronunt asupra incidentelor de la Opera. Totusi daca se adeveresc spusele lui Mircea Marian de la Evenimentul Zilei in care nu am niciun fel de incredere s-ar naste un semn de intrebare: Ministrul Alexandrescu a revenit ieri asupra demisiei, conditionand-o de preluarea fraielor ministerului de catre Corina Suteu.
http://www.evz.ro/vlad-alexandrescu-nu-mai-vrea-sa...

 

 

Vlad Alexandrescu nu mai vrea să demisioneze dacă în locul său, la…

EVZ.RO

 

Prospectiv A-z .
Adica cineva i-a adus aminte ca a fost instalat acolo pentru a *rezolva* ceva. 'Guvernul meu' este unul negociat, intr-un proces din care au lipsit greii nominali ai Romaniei.


Costel Gilca Simplul fapt ca a revenit asupra demisie.........apoi a trimis o scrisoare prin care solicita sprijin, nu Parlamentului, ci unui grup organizat, imi ridica mari semne de intrebare cu privire la onestotatea acestui individ!

 

Ioana Muresan Vad ca s-a contramandat mitingul de sustinere a demisionarului de la noi din oras, "Clujul pentru Vlad". Pacat... ma duceam si io sa-mi mai improspatez in memorie chipul "societatii civile"...

 

Stefan Kovacs Mai degrabă nu. Empatizam cu dl. ministru dar dacă intenționează să o lase pe poneiul roz și tâmp în locul lui- afară cu un șut în fund.

 

Costel Gilca Mi se pare foarte urat faptul ca omul in loc sa se adreseze parlamentului, in loc sa spuna ce i s-a intamplat trimite o scrisoare unui grup.
Aceasta scrisoare, fara nicio analiza a continutului, este suficienta sa il faca pe individ sa plece din guvern. 
Care este scopul pentru care el trimite scrisoarea la GDS? Cine este GDS in contextul democratiei? UN ONG ca oricare altul!
De ce nu a trimis scrisoarea Grupulșui Prospectiv?
De ce atunci cand i s-au facut presiuni nu a iesit sa spuna?
face santaj acum ca va divulga mai multe informatii daca il pun sa isi dea demisia?

 

Prospectiv A-z .
"face santaj acum ca va divulga mai multe informatii daca il pun sa isi dea demisia?" Nu are ce divulga, d(o)ar poate sa apeleze garantul numirii sale..

.

Costel Gilca Gestul unui ministru care trimite scrisori unui ONG mi se pare descalificabil pentru acel ministru.
El raspunde NUMAI in fata Parlamentului, ca institutie a democratiei.
Oare o fi trimis si masonilor si ambasadelor si altor organisme?

 

Prospectiv A-z .
Domnule, este intr-adevar bine/necesar ca opinia publica romaneasca sa sanctioneze curtcircuitarea institutiilor democratice romanesti, o meteahna de care, in aparenta cel putin, nu se pot elibera nici macar emancipatii dintre noi.

La alt nivel, acest aspect indica TRAGEDIA romanului, care e mult dincolo de faptul discutat aici ca nu-s tzari independente pe lume, dar ca romanii n-au dezvoltat un mecanism de relationare cu externul prin care sa fie crescuta si bunastarea colectiva.

 

Smaranda Dobrescu Spune D-l inca Ministru intr-un interviu acordat RFI: " ONB a făcut un pas semnificativ înapoi, sub presiunea unor cercuri naţionaliste şi xenofobe."
Cercurile nationaliste si xenofobe sunt de fapt angajati ai ONB suparati ca personalitati din afara tarii de calibru international se bucura de contracte de colaborare avantajoase si ocupa scena Operei cu salarii mult mai saltate decat ale autohtonilor. Poate ca asta inseamna dorinta de ridicare a prestigiului Operei Romane, Dar de aici si pana a considera existenta acestor tendinte ca fiind nationaliste si xenofobe, tributare sindicalismului, e o cale. Noi contracte nu ar fi putut restabili prapastia dintre salarii macar pana la o face proportionala cu diferenta de valoare, daca ea exista?


Preda Mihailescu Au mai fost oameni capabili si la sanatate, la mediu - si si-au dat demisia in primele cateva luni. Se pare ca ambianta nu s-a imbunatatit!

 

Prospectiv A-z .
Luminita Arhire scrie:

Motto 1: "Cimitirele sunt pline de miniștri ai Culturii imposibil de înlocuit "
Motto 2: "Uniți îl salvăm pe Vlad Alexandrescu de propria sa demisie "

Calm, zâmbitor, bazat, impertinent ca un școlar prins în toaleta liceului cu țigara în gură și care rostește printre rotocoale de fum: "OK, prof ′, știu si eu că fumatul dăunează sănătății, da′ stai să termin", Ministrul Culturii nu se grăbește să-și dea demisia pe care deja și-a dat-o, pe Facebook, căci unde altundeva își poate depune mandatul un ministru serios?

Numai că între timp s-a puțin răzgândit… despre "demisia cu condiții" ați auzit, prieteni? Demisia cu "stai , nene, să vedem… să ne mai gândim…să ne aplecăm și la ce zic colegii de la GDS… să ne scoatem vata din urechi și să-l ascultăm și pe Tudor Chirilă, acest Tudor Vladalexandimirescu al societății civile ", ei bine, acesta este un tip nou, revoluționar, de demisie, care se poartă numai între intelectualii consacrați .

Din tot scandalul, mie cel mai mult mi-a plăcut că Tudor Chirilă ne-a mai ridicat un colțișor de pătură de pe relațiile sale de familie. Până acum știam doar că tatăl său ( fie iertat!) a dormit un număr nedefinit de ani , lăsând ca țara să ajungă unde a ajuns ( pentru conformitate: "Tată, ce-ai făcut, tată, cu viața ta, cu țara mea?/ Eu n-am nimic aici, adio tată,/ Rămâi cu hoții, sau ieși în stradă/ Eu am o viață în față/ Dormeai când toate șansele le luau/ Dormeai când jaful îl legalizau/ Oare conștiința s-o dezmetici/ Când doar copii expatriati vor fi?"), acum aflăm și circuitul verișoarelor și afinilor în natură , verișoare și afini cu care numitul Chirilă nu prea are relații de familie. Bine, băiatule, da′ chiar toți din familia ta (poate cu excepția mamei) sunt nefrecventabili pentru tine? Multe lucruri mi-au devenit însă limpezi după ce am citit mărturisirea tânărului și neliniștitului Tudor Chirilă , din FEMEIA .ro din 20/02/2009 : "…dupa clasa a V-a, n-am mai reușit să-mi fac prieteni ca până atunci…". E oarecum de înțeles, deci, stagnarea personajului la nivelul clasei a V-a.

În timp ce vă scriam, prieteni, toate acestea, Cioloș s-a hotărât să rupă pisica și să provoace o schimbare majoră la Ministerul Culturii: a numit-o ministru pe madam Corina Șuteu! Pe dânsa am auzit-o spunând , după ce și-a aruncat ochii pe o pagină cu conținut ultra-licențios, că ea n-ar citi așa ceva, dar… ei bine, da, e LITERATURĂ (!!!), din moment ce sunt unii CARE CITESC ȘI GUSTĂ GENUL. Potrivit acestui principiu, madam Corina, și revista HUSTLER e literatură, pentru că sunt destui care citesc și chiar "gustă genul". Ca să nu mai spun că și filmele XXX devin capodopere ale cinematografiei, deoarece au un public atât de larg…

Ceea ce supără la acești corifei ai culturii românești cred că este felul aparent lejer în care vorbesc despre subiecte sensibile, provoacând șocuri culturale inutile și promovând obscenitatea și derizoriul.

Când Horia Roman Patapievici spune , în fața unei adunări selecte, care pufnește în râs , marcându-și cu stropii de salivă teritoriul cultural dezmărginit: „Cristian Neagoe, bagă-mi poneiul" sau „Moise îi spune lui David că vor sa faca sex" sau „Falusul este o cheie, care caută să penetreze o yală, care e sexul feminin", HRP nu este amuzant și nici ironic: este doar de-o vulgaritate explicită, așa cum , din păcate, este în toate textele sale cu aluzii erotice. Și cu Mircea Cărtărescu se întâmplă la fel. Gabriel Liiceanu este scabros povestind despre cum se unge pe trup cu felurite pomezi, și asta doar prin descrierea amănunțită și ridicolă a manoperei.

Nu din pudibonderie spun asta. Există literatură și poezie licențioasă absolut spectaculoasă. Emil Brumaru, spre exemplu, știe cum să facă asta, iar erotismul său sofisticat are umbra de tandrețe și tona de talent necesare, pentru a nu fi vreodată inacceptabil din punct de vedere cultural.

Cred că doamna ( aproape ministru…) Corina Șuteu este la vârsta la care își închipuie că dacă n-ar promova ponei cu zvastici pe crupă și oase înfipte-n fund, imagini cu harta României în chiloții unuia care este pregătit să se-așeze pe closet, și degete mijlocii ridicate mândru din pumnii strânși, pe tricolorul românesc, lumea ar considera-o deja bătrână. Vedeți, prieteni, toată mizeria asta e numai și numai pentru ca doamna Șuteu să se poată vedea în continuare în oglindă ca și cum ar fi o tânără rebelă, care unită cu mulți alti tineri frumoși și liberi, salvează …salvează mereu…

E doar o luptă cu timpul și cu realitatea neîndurătoare pentru dânsa toată porcăria asta sinistră, care face atât de mult rău și produce o așa de mare confuzie culturală…

 

Smaranda Dobrescu Frumusetea pamfletului si antrenul ce-l contine sunt oarecum sterse de lipsa punctarii semnificatiei politice a numirii si de ingrosarea explicatiei inadecvarii noului ministru la o cultura decenta, fireasca,. Autoarea marseaza in mare verva pe un aspect inutil de jignitor, legat de ridicolul in care o expune varsta pe Corina Suteu. Ridicolul nu este un sine qua non al varstei...

 

Prospectiv A-z .
Fragmentarium Politic scrie:

O direcție cețoasă: "Reforma" culturii. Revin culturagii?

Locul lasat liber la Cultura de Vlad Alexandrescu (GDS), in urma unui management dubios (v. scandalul de la Opera) si a unor talente elitiste prin care fostul ministru a ales sa plece din functie (denunturi si santaje/conditionari duhnind a securism), a fost ocupat, miercuri, de Corina Suteu.

Cu prilejul depunerii juramantului de investitura ca ministru al Culturii, Corina Suteu a declarat ca in mandatul ei vor exista "continuitate" si "o corelare mai stransa intre obiectivele reformatoare si resursele aflate la dispozitie". In acelasi cadru, presedintele Klaus Iohannis a afirmat despre cultura ca aceasta "are nevoie de reformă, nu de reformită, are nevoie de decizie, dar nu de impunere a deciziilor".

Reforma este, asadar, cuvantul de directie pentru cultura, impartasit ca o urgenta de catre ambele palate ale puterii executive, liberal si tehnocrat. Termenul ca atare este insa foarte vag, putand acoperi foarte multe intelesuri. Din aceasta imensitate cetoasa au aparut culturnicismul comunist si culturagismul neoliberalist, de care cultura s-a lovit ca de niste aisberguri. Culturagismul neoliberalist a fost politica de falsa reforma din deceniul basescianismului, in care culturagii au afisat interes pentru cultură doar din dorința de a obține profituri materiale.

Oare se vor napusti culturagii din nou asupra culturii, dornici de profituri si privilegii grase, trase din banii publici, de congrese, simpozioane, expozitii, cu diurnele si alocatiile aferente, in care sa straluceasca cumetriile politice, interesele personale si de grup inchis? Vor reveni cosmopolitii, dadaizatorii si rupatorii de mostenirea culturala, de caracteristicile distincte ale societatii (cum defineste UNESCO cultura), vor cunoaste o noua voga culturagii neoliberalisti, carora le pute tot ce este etnic, national, romanesc?

Retorice sau nu, intrebarile isi pot afla raspunsurile urmarind linia "sangelui albastru" al neoliberalistilor din cultura romaneasca. Noul ministru al Culturii a fost director al ICR New York, pe vremea cand Institutul Cultural Roman era condus de Horia Radu Patapievici (GDS). Acesta din urma a fost acuzat la Timisoara (v. revista Flacara nr. 1/2002) de anti-romanism si ofensa adusa poetului national Mihai Eminescu, pe care l-a considerat ca nemaifiind recept, pentru ca este "politic incorect".

Mai inainte, HRP isi facuse cunoscut un adevarat program antiromanesc si anticultural (v. Politice, 1996), in care a scris, printre altele: – "Radiografia plaiului mioritic este ca a fecalei: o umbră fără schelet, o inimă ca un cur, fără şira spinării." (p. 63) – "Româna este o limbă în care trebuie să încetăm să mai vorbim sau… să o folosim numai pentru înjurături…" (p. 64). Culmea cinismului a fost cand acest contraexemplu de promotor al culturii si limbii romane a fost chemat de Basescu sa conduca ICR, iar ulterior l-a propus premierului Ponta sa fie decorat (ceea ce, pe buna dreptate, nu s-a intamplat).

Noul ministru al Culturii, Corina Suteu, este o faimoasa descendenta a aceleiasi spite neoliberalist-ghedesiste patapieviciene, in traditia scandalurilor jignitoare si a autobagarilor in seama. D-na Suteu, pe care presedintele PMP a apreciat-o ca fiind un om de cultura valoros, ceea ce nu poate fi negat, dar inteligenta culturala si caracterul politic sunt lucruri diferite, a fost patroana expozitiei de la New York, cu poneiul roz cu svastica, cu caricatura unui evreu ultra-ortodox pe umarul caruia scria SS, cu cuvinte scabroase la adresa Menorei, simbol stravechi evreiesc, cu multe alte kitsch-uri pe post de "arta". Ma tem ca si in functia de ministru culturagiul neoliberalist il va surclasa pe omul de cultura.

 

Preda Mihailescu Si atunci ce facem - ii mai inventam o Opera, ante-factum?

 

Prospectiv A-z .
Cotidianul: De unde a început această nebunie care a dus la căderea unui ministru, la directorate provizorii, la o pierdere de credibilitate?

Angela Gheorghiu: Nu sunt în poziția să dau verdicte, am avut norocul, dar mai ales tristețea să privesc toată această situație neplăcută în desfășurare, în vremea în care aveam spectacole la Viena. După părerea mea, orice ministru sau director de instituție, publică sau privată, trebuie supus unui fel de examen al capacității administrative și al integrității. În mod normal, ar trebui cerute referințe, cât mai multe, de la cele mai importante personalități sau instituții din domeniu cu privire la probitatea și capacitatea sa. Aceste referințe le-am dat de nenumărate ori în toată lumea pentru multe personalități. Așa trebuie făcut, ascultați-mi sfatul de artist profesionist. Așa funcționează o instituție de succes în toată lumea. Nu trebuie aleși tot timpul oameni din aceeași "tabară" demonstrat deficitară. Se va bate pasul pe loc sau se va continua răul săvârșit până acum. Nu este permis ca cel ce este demis, în cazul nostru ministrul Culturii Vlad Alexandrescu, să condiționeze plecarea sa, cerând numirea unui alt ministru, pe placul celui demis, în persoana doamnei Corina Șuteu. Este posibil ca acești intelctuali să fie bine intenționați, dar ceva nu este în regulă cu modul lor de a gestiona probleme care nu sunt de competența lor. Aceste schimbări de la Ministerul Culturii seamănă exact cu ce s-a întâmplat la Opera Națională. Saga continuă. Din punctul meu de vedere este inadmisibil. În zona politică, tot din punctul meu de vedere, cred că președintele, primul-ministru și miniștrii de resort trebuie să aibă consilieri cel puțin la fel de capabili ca și cei pe care îi desemnează să ocupe funcții în instituții publice.

http://www.cotidianul.ro/angela-gheorghiu-ca-si-brancusi.../

Niciun comentariu: