luni, 25 ianuarie 2016

Postmodernism in epoca comunista?

Postmodernism in Romania comunista? – 16 ianuarie 2016


Octavian Lupu via Smithsonian Magazine
 
 

Nu discut acuratețea articolului, dar apariții de acest fel despre România sunt destul de rare în presa americana, după știința mea.

 

 

This Postmodern Art Captures a Tiny Moment of Hope During Romania's Communist Years

Learn about Romania's "unfrozen years" at Bucharest's Postmodernism Museum

SMITHSONIANMAG.COM|DE ERIN BLAKEMORProspectiv A-zTop of Form


Prospectiv A-z  De acord. 

Dar sa revenim un pic la articol, Erin Blakemore pare sa fi rescris doar ce-i aici: http://postmodernism.ro/before-after-the-cultural.../

Nu stiu daca se poate discuta articolul in termeni de acuratete, dar ma intreb daca ideea "Tezelor din iulie" nu este un pic facila. In plus, eu pot sa inteleg interesul muzeului postmodernist din Bucuresti de a cauta nod postmodernist in papura artistica romaneasca, dar nu mi-e clar cum se incadreaza lucrurile mai departe. 

Pentru final, o intrebare: Erau ceausestii lui Balasa post-moderni sau ce?

 

 

Before & After the Cultural Revolution in Romania: 1971 | Postmodernism

POSTMODERNISM.RO

 

Octavian Lupu Rescris inseamna aproape plagiat. Nu este cazul. Cel putin in opinia mea mea de nespecialist. Documentare da. Sabin Balasa? Face cineva vorbire despre domnia sa pe parcursul STIRII din Smithonian Magazin ? Pentru ca aici nu avem de a face cu o recenzie a unei expozitii ci cu o STIRE. Vreti sa aflati cat de post moderniste sau nu sunt portretele ceausestilor? Adresati-va cuiva de specialitate. Dupa am spus si in disclaimer-ul de deasupra postarii eu am fost multumit ca a aparut o stire despre Romania in care nu se vorbeste despre coruptie, minoritati, copii handicapati etc. Se vorbeste despre arta. Mai buna sau mai rea.

 

Prospectiv A-z  Pentru un nespecialist puneti destul de multe intrebari. O sa deveniti unul.

Ceausestii lui Balasa n-aveau decat legatura indirecta cu articolul. Pentru ca intrebati asa de insistent, am sa va spun ca tocmai ce nu se mentioneaza in articol este important pentru ca arata idiosincrazia alegerii. Ori eu asupra idiosincraziei cu care sunt tratate aceste chestiuni ma intrebami. Cum spuneam, cine a decis ca momentul hotarator in artele romanesti, si mai ales in cele plastice, ar fi fost cel al Tezelor din iulie 1971?

Eu va cred ca e bucurie nevoie mare ca Smithsonian online pomeneste Romania si altfel decat cu orfani si alte cacarele, dar mi-e teama ca scoaterea in evidenta a postmodernismului romanesc in felul asta este superficiala, si asta in cel mai fericit caz.

 

Preda Mihailescu Prospectiv A-z  @ Haide sa lasam misterele, superficial este orisicum - caci superficiala este lumea artelor mainstream in sine, si cunostintele americane despre romani, deci avem un dublu motiv. Asa ca spune-ne direct, ce te nelinisteste in alegerea cu tezele din '71. A fost un moment decisiv, nu crezi. Din cauza lui eu am folosit prima si ultima ocazie si am ramas in '73. A marcat iluzia noastra din '64 pana dupa '68, ca s-ar putea sa aiba loc o imbunatatire si nu numai o schimbare.

 

Octavian Lupu Pun cate intrebari vreau. Rolul pe care vi l-ati asumat in cadrul grupului este acela de moderator nu de cenzor. Daca va place mai mult rolul de cenzor v-as sfatui respectuos sa-l exercitati pe alte persoane care eventual vi-l accepta, desi ma indoiesc. Aveti probleme cu modul in care SM prezinta Romania, si arta predecembrista ?Adresati-va publicatiei respective nu mie.

 

Prospectiv A-z  Draga Preda, iti multumesc de faptul ca ai dat curs invitatiei mele de a discuta aceste aspecte, care e drept sunt marginale relativ la imperativele momentului.

Eu intreb doar despre legatura acelui moment din 1971 cu postmodernismul romanesc din timpul socialismului. Asta-i tot. S-au calcat romanii pe picioare sa faca postmodernism sau asta-i o potriveala aposteriori care sa arate ca, de exemplu, "Iata, si romanii e d'ai nostri, postmoderni, ar fi fost si mai mult daca nu le bara calea NC!" 

O spun, fara sa mai intreb, ca romanii, ca toti cei din lagaul socialist, faceau in general un altfel de arta, care nu tinea seama de curentele warholiene de 15 minute din Vest. Nu de putine ori arta (mai ales cea plastica a) Estului era strabatuta de un fior metafizic pe care Vestul l-a pierdut de mult. Metafora estica atinsese varful formei.

Sa ajung acum si la ceausestii lui Balasa. Daca luam o definitie a postmodernismului, nu era Balasa atunci cand ii reprezenta pe acestia, destul de ironic, adica postmodernist? 

Chestiunea in secundar este ca un membru al Atelierului, odinioara recunoscut si apreciat pentru finetea cu care iscodea problematica la indemana, s-a decis ca bagarea batului prin gard pe invers sa fie ce-l reprezinta. Personal ma incearca o disonanta cognitiva in ceea ce priveste receptarea contributiilor acestuia caci nu le pot pune pe ansamblu intr-un tot coerent. 

In incheiere, dupa 1990, care-s formele si lucrarile artistice in care romanii eliberati si-au dat adevarata masura? Cum se compara acestea cu varfurile pre-1990? Sa ne amintim si ce se intampla la 26 ani dupa Razboiul II in Romania, dupa ce varfurile din mai toate domeniile de activitate fusesera eliminate in Romania. Pun aceasta problema din respect pentru noi, caci altfel ne halesc Discovery & History Channels.

 

Octavian Lupu D-le Preda Mihăilescu, permiteți-mi și mie să vă mulțumesc pentru faptul că ați dat curs invitației d-lui Prospectiv A-z  de a discuta aceste aspecte.

 

Smaranda Dobrescu Acum citesc si eu discutia despre postmodernismul ante si post revolutionar. Nu ca m-as pricepe, dar cei care corect sau nu incadreaza arta in curente sunt tot cei din casele de licitatie mari din Bucuresti. Pentru mine este o mirare ca la gramada sub genericul de arta postmoderna se liciteaza artisti precum: Paul Neagu, Constantin Piliuta, Horia Bernea,Stefan Caltia, Sabin Balasa,Horia Damian, Sorin Dumitrescu,Viorel Marginean, Constantin Flondor, Ion Musceleanu,, Aurel Cojan. E dificil sa-i incadrezi dupa perioada in care au creat, incepand cu dadaismul anilor 1920, e dificil sa-i incadrezi si dupa definitia lui Jean-François Lyotard care a descris acest curent drept o „neîncredere în metanarațiuni" (Lyotard, 1984); Reprezentarile dupa Lyotard ar trebui sa nu defineasca un intreg, un ansamblu ci mai degraba detalii inexistente in natura de sine-statatoare. S-ar putea gandi cineva ca pictura non-figurativa s-ar putea incadra aici, fara a fi exclusiva. De exemplu, cel mai bine cotat pe plan international roman in prezent, Horia Damian are abordari diferite, apartinand perioadei Baba-Tuculescu sau picturii contemporane (Condor) 
Parerea mea, fara a ma pricepe, este ca revolutia culturala din 1971 nu a schimbat in pictua sau sculptura nimic esential, doar ca s-au inmultit portretele si busturile "tovarasilor". Literatura a fost insa grav afectata caci cenzura era mult mai usor de aplicat slovei scrise. Dar nici macar in literatura revolutia nu a adus trasaturi noi. Lumea a continuat sa scrie in ritmul si inspiratia proprie iar cei care abordau"subiecte delicate" erau nepublicabili. 
Atasez o pictura considerata a fi postmodernista: Horia Damian cu Cite Mandela

 

Smaranda Dobrescu Tablou al lui Sorin Dumitrescu, pictor mai degraba bizantin

 

Smaranda Dobrescu Pictura a lui Horia Bernea. Ambele, realizate dupa 1971 se refera la spiritualitate ortodoxa

 

Octavian Lupu D-na Smaranda Dobrescu va multumesc pentru informatiile sintetice despre ceea ce este cosiderat postmodernism in pictura romaneasca, de catre cei care se pricep sau vor sa lase impresia ca se pricep (ma refer la criticii de specialitate). Foarte buna observatia ca literatura a fost mult mai expusa controlului si cenzurii pentru ca in ceea ce priveste o imagine sau un simbol cenzura putea fi aiurita mai usor, dar atunci cand vine vorba de slova scrisa precizia ceruta este mult mai mare. Totusi, ca sa punem lucrurile in perspectiva corecta, postarea mea nu a avut nici in clin nici in maneca cu "postmodernismul" romanesc ci cu imaginea Romaniei in lume. Personal nu imi aduc aminte ca vreo publicatie cu specific cultural/factual occidentala, in special americana, sa ne fi bagat in seama nu neaparat la modul laudativ ci neutru in ultimii zeci de ani. Ceea ce nu mi-era clar si continua sa nu-mi fie este daca interesul manifestat de smithonianmag este autentic este rodul unei intamplari sau al unei "stimulari" din partea ICR, sa zicem. Numai ca exista persoane, nu spui cine, becheri care sufera din cand in cand de crize de autoritate. Discutia a fost adusa in planul "artei pure" pentru ca persoana respectiva, becher dupa cum spuneam, vroia sa-mi aplice tratamentul din bancul cu lupul si iepurasul si sa ma intrebe obsesiv, in criza de acuze sau de unele pe care sa le manifeste direct, de ce nu am basca. Ceea ce desigur este o eroare de calcul pentru ca lupul sunt eu si eu intreb iepurasii despre basca, daca chiar am chef. emoticon smile O seara excelenta in continuare si desi consider, dupa cum bine spunea cineva, ca sunt prea tanar ca sa dau sfaturi si prea batran ca sa primesc, am sa risc sugerandu-va sa nu va mai lasati antrenata in chestii adolescentine cum ar fi testarea a "vigilentei" unui coleg de grup a carui singura vina este ca nu impartaseste viziunile geostrategice ale celor care conduc grupul si are si tupeul, opinia lor, sa o spuna. Mi-aduc aminte foarte clar ca si in cadrul vechiului grup, cand pe tapet era pusa aceasta problema, reactia mea a fost fix aceeiasi, asa ca nu vad de unde "surpiza" reactiei mele actuale. Oricum indiferent de reactia unuia sau altuia nu am de gand sa continui aceasta "polemica". O seara excelenta in continuare.

 

Prospectiv A-z  Octavian Lupu Domnule, ma intreb daca temperatura la Bucuresti, in contextul geopol/global-warming, face pe unii sa circule pe contra(common)sens, justificandu-se ca ei au dat claxonul la maxim.

Daca eu am scris ca sunt de acord cu postarea initiala, dar adaug o directie de aprofundare, dumneata te intorci declarand " Cel putin in opinia mea mea de nespecialist", pozitie care mai tarziu se transforma tam-nisam in "nu impartaseste viziunile geostrategice ale celor care conduc grupul" ma intreb ce-i de facut? A rationa alaturi de cineva ale carui prejudecati se revarsa la cel mai mic hop intelectual este un exercitiu in futilitate.

Si ca veni vorba, daca optiunile geostrategice sunt noul test de turnesol, sa facem din asta un subiect separat. Cat despre cei care ar conduce grupul, sa-mi fie cu iertare, nu-i cunosc pentru ca regulile sunt acelasi pentru toti. 

Observ si ca declarati periodic un argument incheiat, numai sa va intoarceti in alte chipuri pentru a avea ultimul cuvant. Domnule, sa avem grija sa nu ne ia baietii cu alba-neagra dela Obor la intrebari!

 

Smaranda Dobrescu Domnule Octavian Lupu, cred ca orice nelamurire, banuiala, impresie nu poate fi adusa la lumina decat prin discutii deschise. E de dorit sa initiem o discutie pe tema geostrategica in grup cu participare cat mai larga. Va stau ca intotdeauna la dispozitie in forma mea "adolescentina" 

Niciun comentariu: