duminică, 3 august 2014

Moldova in UE: O mare realizare ce nu trebuie supraestimată




Moldova in UE: O mare realizare ce nu trebuie supraestimată-27 iunie
Adrian Severin  Moldova, Ucraina și Georgia au semnat azi Acordul de asociere cu UE, acord care include și realizarea unei zone de liber schimb (pentru funcționarea căreia cât de pregătite sunt urmează a se vedea).
Este o mare realizare pentru cele trei state în chestiune dar în special pentru Moldova (statul cel mai abordabil din punctul de vedere al geo-politicii vest-europene).
Este o zi mare pentru România. (Dacă va ști să o valorifice este o altă problemă.)
Și este o zi mare și pentru mine. (Ca Președinte al AP-OSCE am inițiat prima declarație comună cu PE și APCE, privind recunoașterea eligibilității Moldovei pentru calitatea de membru al UE. Ca membru al PE cu diverse responsabilități în relația cu Ucraina, am militat din toate puterile pentru ca această țară să primească o perspectivă europeană clară și să semneze acest Acord cu UE.)
Sunt, însă, cel puțin două realități care umbresc realizarea menționată.
1. Pe de o parte, Acordul de asociere nu înseamnă intrarea în UE. El nu înseamnă nici măcar garanția că aderarea la UE va deveni fapt împlinit cândva. În viziunea unora dintre principalii actori politici europeni el este, în cel mai bun caz, premisa creerii unei zone gri cuprinsă între frontierele UE și cele ale Rusiei, zonă în care statele în cauză vor fi condamnate să rămână după ce se vor fi rupt de structurile politico-economice care le legau de cea din urmă fără a li se permite să se integreze în structurile instituționale ale celei dintâi. Dacă lucrurile vor rămâne așa - iar asta nu trebuie să se întâmple - Moldova, Ucraina și Georgia vor fi nevoite să suporte costurile hotărârilor politice ale UE fără să participe la luarea lor.
2. Pentru Ucraina, inclusiv prin efectul politicii nesăbuite și duplicitare a UE, semnarea Acordului de Asociere are loc numai după o diminuare teritorială despre care nimeni nu mai vorbește și după izbucnirea unui război civil pe care nimeni nu știe cum și când se va termina.
Să lăsăm, deci, șampania la rece. Mai este mult până la un deznodământ cu adevărat fericit.
Vineri, la Bruxelles, Ucraina, Republica Moldova şi Georgia au semnat Acordurile de Asociere la UE, un pas istoric către Europa, dar nu şi unul ireversibil şi nici unul care să garanteze aderarea celor trei state la UE sau faptul că cetăţenii şi economiile nu vor avea de suferit în viitor. Beneficiile aplicării acestor tratate se împletesc cu limbajul lor ambiguu, semn că au fost rodul unui compromis între statele UE ce nu doresc extinderea şi, pe de altă parte, Romania sau Polonia, care susţin acest proces.
La Bruxelles, Republica Moldova, Georgia au semnat două acorduri: unul politic – Acordul de Asociere la UE – şi unul economic – Acordul de liber schimb aprofundat si cuprinzător.
În cazul Ucrainei, Acordul de Asociere a fost semnat deja, în luna martie, ca o încurajare a guvernului de la Kiev într-un moment extrem de delicat, odată cu anexarea Crimeii de către Federaţia Rusă. Bruxelles-ul a încercat să semneze ambele acorduri cu Ucraina la summitul Parteneriatului Estic de la Vilnius, în noiembrie 2013, iar refuzul preşedintelui Viktor Ianukovici a dus la izbucnirea protestelor din Kiev, ce au dus la căderea regimului, dar şi la intervenţia rusă în Crimeea şi în provinciile de est ale Ucrainei.
Calendarul semnării acestor acorduri a fost modificat de criza din Ucraina, într-un mod care a avantajat Republica Moldova şi Georgia. Cele două ţări au parafat ambele acorduri în noiembrie, la amintitul summit al Parteneriatului Estic, iar semnarea lor a fost programată pentru finalul anului 2014. Teama că Moscova, pe fondul crizei din Ucraina, ar putea obstrucţiona semnarea a făcut ca acest eveniment să fie devansat.
Parlamentul de la Chișinău va ratifica documentul la începutul lunii iulie. Negocierile privind Acordul de Asociere au început în ianuarie 2010 și au fost încheiate în iunie 2013, după 15 runde de discuții.

Beneficiile asocierii la UE

În primul rând, Ucraina, Republica Moldova şi Georgia obţin acces liber la piaţa de peste 500 de milioane de consumatori a UE. Bruxelles-ul va reduce taxele de import pentru produsele din Republica Moldova şi celelalte două ţări semnatare, gradual, în următorii ani. Chişinăul a beneficiat deja de reducerea taxelor de import pentru vinuri.
Pe de altă parte, pentru a proteja economiile mai vulnerabile din cele trei state, reducerea taxelor de import pentru produsele europene se va face într-un ritm mai lent, iar UE va oferi asistenţă pentru îndeplinirea standardelor europene în cazul produselor din Republica Moldova, Georgia sau Ucraina.
În cazul Ucrainei, se estimează că economia va creşte cu 1% pe an în urma aplicării acordului de liber schimb cu UE, iar ţara va primi 11 miliarde de euro ca ajutor din partea UE.
Important este că Acordul de Asociere nu se aplică unor teritorii aflate în dispută. Companiile din Transnistria, regiune separatistă din Republica Moldova, și cele din Osetia de Sud și Abhazia, teritorii georgiene a căror independență a fost recunoscută de Rusia, nu vor beneficia de avantajele comerciale legate de Acordul de Asociere, iar analiştii consideră că în acest fel în aceste teritorii va apărea dorinţa de integrare în spaţiul european, fapt ce va impulsiona procesele de soluţionare a conflictelor îngheţate.
Acordurile semnate de Republica Moldova la Bruxelles pe 27 iunie nu împiedică dezvoltarea relaţiilor comerciale cu Rusia, aşa cum susţin oficialii de la Moscova. Chişinăul poate semna oricând un acord de liber schimb individual cu Federaţia Rusă, atât timp cât aceasta este membră a Organizaţiei Mondiale a Comerţului. Însă în cazul în care Moscova doreşte atragerea Chişinăului în Uniunea Vamală Rusia-Belarus-Kazahstan, acordurile cu UE nu permit acest lucru, întrucât ar presupune încălcarea legislaţiei vamale europene.
Oricum, o serie de studii arată că unul dintre motivele pentru care R. Moldova ar trebui să aleagă Uniunea Europeană este pentru că exporturile ar crește cu 11,3 la sută, în timp ce așa-zisa aderare la UV ar duce la o scădere a exporturilor cu 9,5%. Totodată, spre deosebire de scopul Acordului de Asociere, accederea la Uniunea Vamală dominata de Rusia ar implica un nivel mult mai avansat de integrare, pentru care Republica Moldova nu este pregătită. Aceasta implică diluarea suveranității țării în diverse sectoare ale economiei, dar și cedarea definitivă a puterii de decizie asupra politicii tarifare și a altor aspecte ale politicilor macroeconomice și macrofinanciare, arată experții Centrului Analitic Independent „Expert-Grup” din Republica Moldova.

Dezavantajele asocierii la UE, între mit şi realitate

Forţele politice pro-ruse de la Chişinău şi presa afiliată lor au dus o campanie puternică împotriva semnării Acordului de Asociere la UE, venind cu argumente economice, dar în special de ordin social.
A fost nevoie că Delegaţia UE în Republica Moldova să publice materiale de popularizare în care deconstruieşte „miturile” legate de acest acord. Ar fi vorba despre amenințarea la adresa culturii și valorilor tradiționale ale Republicii Moldova, despre eventuala legalizare a căsătoriilor între persoane de acelaşi sex, despre reducerea numărului de locuri de muncă, reducerea sau chiar dispariţia pensiilor, sărăcirea agriculturilor (care constituie baza economiei de peste Prut), invadarea pieţei moldoveneşti cu produse “made in UE”, reducerea importurilor ca urmare a neîndeplinirii standardelor europene.
Un.P  Pentru a ma intoarce o clipa la titlul contributiei d-lui Severin: "O mare realizare ce nu trebuie supraestimată"

O apreciere la viteza ar indica un paradox. In realitate cred ca avem de-a face cu un pas necesar al Moldovei, dar nici pe departe suficient. Romanii dela Chisinau si Bucuresti trebuie sa-si joace cartile foarte bine pentru a transforma acest pas intr-un primul catre mai binele romanilor de pretutindeni.

Niciun comentariu: