marți, 3 mai 2016

Regionalizarea lui Ciolos

Regionalizarea lui Ciolos – 14 aprilie 2016

 

Smaranda Dobrescu
 

Cum poti sa faci regionalizare fara consultari, fara un studiu serios (ce a facut Dragnea era doar o schita de unificare a judetelor in interesul nu stiu cui), poate si fara referendum? Ei au renuntat la legea salarizarii intrucat in bugetul aprobat (al lui Ponta) nu erau bani prevazuti si vor in schimb sa schimbe tara fara sa stie ce inseamna asta? Unde e Parlamentul? Au oare toti chemarea la DNA in buzunar?

 

 

Anunt SOC al premierului Ciolos! DISPAR consiliile judetene si SE UNESC JUDETELE!

Premierul Dacian Ciolos a dat luni primele indicii despre reforma administratiei publice la care lucreaza Guvernul. Ciolos a vorbit despre o posibila

STIREAZILEI.COM

 

Alexandru Botu Poate ca si asta ii este misiunea. Parlamentarii, daca tac, nu inseamna ca sunt pe listele DNA, ci ca stiau care era mandatul guvernului tehnocrat atunci cand l-au investit si acum cand il mentin. Daca spun ca nu stiau, garantez ca sefii lor stiau (sau erau santajati) si i-au pus sa voteze (asa cum au facut-o de cele mai multe ori), dupa cum le-a dictat seful nu cunoasterea si constiinta proprie (constiinta care nu exclude apartenenta responsabila la un grup). Reformare inseamna altfel decat sistemul care ne-a adus aici. Dar eu observ ca nu despre reformare este vorba, ci de o regrupare disimulata si oculta.

 

Smaranda Dobrescu Traversam o perioada complicata, cu trupe NATO pe teritoriul nostru, cu o armata mixta in Marea Neagra, cu amenintari multiple si noi ne gandim sa facem haosul total, schimband si unitatile administrative care de bine, de rau mergeau pe un traseu cunoscut. Mi-e greu sa cred in bunele intentii ale unui guvern trimis sa gestioneze treburile curente si care de fapt face marile reforme cu rezultate neasteptate, scontate doar de cativa ..Ca bine spui, Sandu!

 

Alexandru Botu Nu eu spun. O spun numerosi, unii-fara nicio indoiala- oameni extrem de seriosi si bine pregatiti. Si nealiniati ori legati de anumite grupuri de interese si de actiuni. Problema este cum de institutiile fundamentale ale statului devin servante ori aneantizate cu atata usurinta?

 

Smaranda Dobrescu Aceasta masura neexplicata ca necesitate sau urgenta, acoperita poate de pretextul structurarii conform cu cerintele UE, si ea in situatie precara de existenta, nu mai putem s-o transam printr-o ridicare din umeri de genul "ii va judeca istoria"..

 

Mihai Ion Turcu Demersul este inceput dar a fost prorogat. Proiectele in cateva variante au fost discutate. Problema spinoasa este distribuirea in regiuni a minoritatii ungare. Indiferent de regionalizarile discutate zona Hargita Covasna urmeaza a fi inclusa intr-o regiune diferita de celelate cu populatie ungarica semnificativa dar minoritara, fapt care genereaza opozitia UDMR .Varianta cu cateva mari regiuni respectand si istoria, Banat,Crisana, Maramures,Transilvania, Moldova de nord, de sus, Muntenia, Oltenia, Dobrogea, sustinuta de istorici si tratat cu teama de accentuarea specificitatilor in detrimentul uniformizarii nationale, este si ea in discutie. Proiectul "functionalist-organicista" tine cont de dezvoltarea economica si centralitatile constatate ca fiind constituite plus comunicatiile. Acesta este cel in vedere ca rational. Proiectele sunt postate pe net. Regionalizarea ar urma sa reduca excesiva centralizare a administratie in capitala, guvernarile locale fiind gandite ca detinind mai multa autonomie implicit administrare mai putin birocratica.

 

Alexandru Botu Analizand rezultatele managementului centralizat si al celui distribuit trebuie sa constatam ca in managementul centralizat exista o omogenitate ( nu neaparat mediocra, a intregului, cu mici diferente la unitati, determinate de performantele managementului de unitate), pe cand la managementul distribuit diferentele in performantele unitatilor sunt extrem de mari, micsorand coeziunea intregului si compromitand indicele de performanta al intregului. Fiecare intreg ar trebui sa aiba in vedere ce raport (management centralizat/management distribuit) optim este aplicabil, si pentru intreg si pentru unitatile acestuia.

 

Smaranda Dobrescu Nici Dragnea acum cativa ani, nici Ciolos nu prezinta clar avantajele Ceea ce eu contest este faptul ca Ciolos propune o fragmentare in cativa pasi, de genul "analizam si trecem mai departe". Cum se poate ciunti, tara asta cu un experiment intins pe cativa ani de catre un guvern fara responsabilitatea guvernarii pe aceasta perioada?

 

Alexandru Botu Ramane valabila intrebarea: Alo, Parlamentul Romaniei, auziti, pricepeti?

 

Mihai Ion Turcu Ratiunea este de a duce guvernarea la nivelul obiectului de guvernat. Guvernarea excesiv centralizata din Romania este un impediment in dezvoltare. Se adauga cenrinta UE care concepe propria guvernare cu adresabilitate la regiuni de dezvoltare si guvernaminte regionale. Preseintele Ihannis va sprijini formula cu 9 regiuni.

 

Doina Nicolescu De 26 de ani facem numai reforme si nu am avut timp sa analizam rezultatele! Trebuie sa ne oprim si sa stabilim intai un plan de tara,. Este necesar sa stabilim unde vrem sa ajugem si prin ce mijloace. Privind reorganizarea administrativa sa ne uitam putin cum si in cat timp s-a facut trecerea de la impartirea tarii in regiuni cu raioane si impartirea pe judete. Chiar vrem sa nu mai functioneze nimic?

 

Mihai Ion Turcu Singura administratie centralizata cu randament a fost administratia comunista.Exsita un plan de tara, o politica de omogenizare si NU se fura din bugetul central ci se investea. Pentru furt in valoare de un milion pedeapsa era capitala, a existat si o executie.Perceptia generala este ca guvernul central este corupt, indiferent care coalitie guverneaza, cm se si dovedeste prin demersurile DNA , si ca banii produsi local, adusi la centru, sunt redistribuiti preferential politic, fara a exista un plan de dezvoltare national, fiind furati la centru si apoi preferential in judete. Se mai constata ca guvernul central , a facut netransparent instrainari paguboase de bunuri nationale, resurse, mari intrep[rinderi strategice, si ca Parlamentul legifereaza fara cap, parlamentarii delegati spre a promova interesele electorilor lor si veghia la indeplinirea interesului national ( nedefinit) servesc interesul partidului de guvernamant, cand sunt la guvernare,opozitia fiind ocupata cu savotarea guvernului, interese onerose.Toate guvernarile centrale, cu exceptia celei comuniste, au procedat la fel. Guvernarea centralizata presupune exces birocrtaic profund contraproductiv. Aceasta perceptie alimenteaza tendinte de dezunire, extrem de periculoase. Existenta de parlamente locale si guvernari locale incumba o tendinta de feredalizare. Evident o buna comnstitutie si legiferare cu echilibru intre interesele locle si cele omniale poate preveni slabirea statului, slab oricum, dupacum constatam. Sistemul politic este atat de slab incit a permis guvernarea Basescu, pe care nu este bine s-o etichetam pentru ca este rusinos ca a existat si in prezent nu este in stare sa formeze un guvern nici sa integreze institutiile statului si sa scoata din marasmul economic parti ale teritoriului, dimpotriva, in schimb a excelat in praduirea averii nationale si acumularilor realizate in jumatatea de secol XX.Exista riscul ca proasta guvernare centrala sa se multiplice in guvernarile regionale, presupus un risc mai mic existand un control mai ferm al cetatenilor asupra guvernarii locale, asupra celei centrale controlul fiind zero. Germania si Austria sunt organizata in Landuri, In Regatul Unit, Spania, Italia sunt presiuni pentru federalizare, Cehoslovacia s-a destructurat la fel Yugoslavia. ( riscuri care trebuie sa fie prevenite) dar nu pot fi inghetate prin imobilismul de concept national.

 

Adrian H. Todea Ar putea avea sens daca ne gandim la judetele Harghita si Covasna care se vor contopi probabil cu Brasov si Mures. In felul acesta se mai dilueaza puterea la nivel local in judetele mentionate, judete care au antecedente privind dorinta de autonomie. In cazul unui referendum regional este mai putin probabil ca autonomia va fi votata.


Mihai Ion Turcu referendumurile locale nu au statut constitutional. Examinati proiectele de regionalizare, cel in 9 regiuni ( proiectul Sibiu, adica Johannis) sparge ungurimea.

 

Adrian H. Todea Exact

 

Smaranda Dobrescu Eu nu vad ca rezultat vreo autonomie, poate o alta participare la bugetul regiunii a partii centrale si a celei locale. Autonomie ar insemna parlament si guvern local si o autoadministrare. Chiar daca judete sarace vor fi puse la un loc cu altele vecine mai saltate, intervin multe alte probleme cum ar fi foste spitale judetene, servicii deconcentrate care vor pune lumea pe drumuri, etc. Nu pot sa vad avantajul descentralizarii in aceasta formula de rearanjare. Sau, e o dovada ca nu inteleg caci nu ni se explica..

 

Adrian H. Todea Lobby-ul pentru autonomie, in judetele Harghita si Covasna, este cat se poate de real si nu este de neglijat. Prin crearea acestor 9 regiuni este posibil sa se urmareasca si subminarea acestui lobby, pe langa alte posibile obiective.

 

Prospectiv A-z .
Proiectul dezcentralizarii este SUSPECT caci care aceleasi radacini ca cele care au dus la destructurarile pe care d-l Turcu le atribuie gresit, in opinia mea, centralizarii. Pe langa radacini, comun mai este modul de implementare: netransparent, nedemocratic, prin DIKTAT.

Doamna Nicolescu, un proiect de tzara nu va mai fi posibil in conditiile dezcentralizarii. In plus, Rosia Montana sau Pungestiul vor deveni mici probleme locale.

Domnule Turcu, puteti da un exemplu de administratie locala romaneasca ce se apropie de idealul descris de dvs? Judet, oras, comuna etc. Conform logicii dvs, ar trebui sa avem nenumarate exemple locale unde totul merge eficient, transparent, democratic etc.

In plus, Basescu si regimul sau nu a fost rezultatul unui stat slab, ci al unui stat dirijat din triaje, dela oarece departari. 

Domnule Todea, pentru a 'ascunde' HarCovul in zone mai eterogene nu cred ca-i intelept sa se procedeze cu miscari dramatice concepute in loboratoarele triajelor. Daca romanii DECID ca o alta forma de organizare e necesara, sa se treaca si la asa ceva. Numai ca pentru a vedea ca romanii sunt cei care decid, procesul ar trebui sa fie intr-adevar unul transparent la care sa participe cat mai multi dintre cei care au ceva de spus, intr-o forma sau alta. Altfel, romanii sunt luati inca odata de fraieri, inainte de a fi eliberati total de responsabilitatea statului Romania.


Adrian H. Todea Prospectiv A-z said: "Doamna Nicolescu, un proiect de tzara nu va mai fi posibil in conditiile dezcentralizarii. In plus, Rosia Montana sau Pungestiul vor deveni mici probleme locale." Prospectiv A-z  care este gradul de descentralizare mai ridicat, cand avem 42 de judete sau cand avem 9 regiuni ?

 

Prospectiv A-z .
Nu-i asa simplu pe cat asuma intrebarea dvs. Raspunsul depinde de cata putere se va duce dela Bucuresti la cele noua centre, nu de cata 'putere' se va duce dela judete la centre.

 

Mihai Ion Turcu Ca sa intelegem un proiect trebuie sa-i intelegem posibila logica, a intelege ceva nu insemnaza a fi si de acord cu acel ceva. Judetele sunt o institutie medievala ( scaunele de judecata). Regiunile s Raioanele au fost model sovietic. revenirea la judete n-a avut ca ratiune aspectul administrativ, dupracentralizat in perioada Ceausescu, ci un mai bun control politic prin CJ PCR. Judetele actuale au mica putere atata vreme cat banii merg la Bucuresti si sunt redistribuiti judetelor de la Bucuresti. Se mai adauga birocratia centralista, pana la amanunt, astfel incit pretinsele autonomii locale prevazute in lege, sunt pur teoretice.Mai efective sunt municipalitatile decat CJ-urile. In Romania exista zonalisme, Oltenii vor sa fie olteni, banatenii banateni etc. nimic nou si nici schimbat.Rpamania este un stat national nou inca neintegrat.Parlel exista si teama ca statul s-ar putea dezintegra, desi nu are problemele Yugoslaviei, Romania este fundmental omogena. Problema posibilei regionalizari, foarte actuala la un moment dat, prorogata de Presedintele Iohannis, a fost intens discutata la nivelul cetatenilor. a istoricilor, a economistilor, a specialistilor in comunicare si relatii centru periferie, a istoricilor, formula in 9 regiuni a ajuns sa fie acceptata, discutia coborase la cum sa se numeasca. Nu exista judete care sa functioneze foarte bine, optimal ar fi mult spus, nici nu pot exista. Guvernul central nu este gandit a ramane fara atributii. Acele atributii de interes fundamental nu pot fi stapanite decat prin guvernare centrala.Problema guvernelor federale este exemplificata in toate statele federale.

 

Prospectiv A-z .
Domnule Turcu, am impresia ca incercati a rationaliza o situatie imposibil de explicat rational. Sper sa aveti si un motiv... Cum altfel se poate explica citatul de mai jos?

"Problema posibilei regionalizari, foarte actuala la un moment dat, prorogata de Presedintele Iohannis, a fost intens discutata la nivelul cetatenilor. a istoricilor, a economistilor, a specialistilor in comunicare si relatii centru periferie, a istoricilor, formula in 9 regiuni a ajuns sa fie acceptata, discutia coborase la cum sa se numeasca."

 

Adrian H. Todea Am o intrebare: daca suntem chiar asa de grijulii cu puterea centrala, de ce nu facem mai multa apologie monarhiei care prezerva caracterul unitar al regatului cu acordarea unei mai mari autonomii locale ?

 

Prospectiv A-z .
Cred ca planurile sunt din nou un pic incurcate, dar intrebarea este pusa creativ. Sunt incurcate deoarece problema dezcentralizarii nu rezida in centralizare ca ideal de organizare, ci in felul in care este DIKTATA acum in Romania. Dupa 26 de ani de rataciri ale romanilor la cheremul celor care DIKTEAZA regionalizarea acum, sa-mi fie va rog permis scepticismul cu care abordez ORICE 'reforma'.

Pentru ideea restaurarii regalitatii nu am ce spune deocamdata, prefer sa raman ca si pana acum un spectator. Cei care au ce spune, de-o parte sau alta, sunt invitati s-o faca--emotional si/sau cu argumente, aici sau oriunde. Este un subiect foarte important, cel putin pentru unii, si de aceea legitim.

 

Smaranda Dobrescu Procedura propusa de Ciolos pentru modificarea administrativa are in vedere trei pasi de ordin juridic, timp in care prin desfiintarea fragmentarii, intre entitatile asociate au loc redistribuiri de fonduri din cele existente pe vechea lege a finantelor publice locale. Abia apoi, dupa ce problema fragmentarii a fost rezolvata in mod durabil poate avea loc o continuare a procesului de descentralizare, prin transferul de noi responsabilități și a resurselor necesare către autoritățile locale. Acest proces este de durata iar noul algoritm de finantare va intra in vigoare dupa ce toate noile entitati (8,9) vor fi fost finalizate. Intrucat premierul inca nu face vorbire despre transferul de noi responsabilitati, inca nici nu stim daca regionalizarea inseamna neaparat descentralizare.

 

Prospectiv A-z .
Sa fie regionalizarea de acum echivalentul Regulamentului Organic?

https://ro.wikipedia.org/wiki/Regulamentul_organic
https://en.wikipedia.org/wiki/Regulamentul_Organic

Daca raspunsul este DA, care sunt elementele pe care incercam sa le corectam? In ce consta modernizarea in secolul XXI? Care sunt cauzele inapoierii romanilor in seclul XXI? Chiar asa sa fie, reconstruim Romania cu aceleasi ingrediente cu care am distrus-o? A se considera ca fenomenul coruptiei este la randu-i efect unor alte cauze, comune cu manifestul remodernizarii perpetue a Romaniei. Subdezvoltarea in Romania e cauzata de distrugerea bazei economice+demografice insotita de-a lungul timpului de blocarea accesului la resursele financiare.

 

 

Regulamentul organic - Wikipedia

Regulamentul organic a fost o lege organică cvasi-constituțională promulgată în 1831-1832 de către…

RO.WIKIPEDIA.ORG

 

Alexandru Botu Pun o intrebare, poate nepotrivita. In noul concept de regionalizare si DNA va fi regionalizat?

Niciun comentariu: