Invatamantul este si trebuie sa ramana gratuit – 29 iunie 2016
Învățământul este și  trebuie să rămână gratuit
  --------------------------------------------------------------
  Am citit și eu pe distinșii apărători ai dlui. Bostan-  care spun în principiu că 1. oricum se dădeau niște bani inclusiv pe vremea  comuniștilor- pentru fondul școlii și 2. că există o masă imensă de elevi care  nu sunt interesați de școală și de ce să-i mai ruleze sistemul ? 
  O țară care se respectă- fie ea și Zambezia de Sus-  are un învățământ gratuit pentru cetățenii săi. De ce ? Pentru că e de dorit să  ai niște cetățeni educați și instruiți- și nu niște vite. Pentru că e unul din  puținele lucruri pe care tu, stat într-o eternă tranziție (vorbim de după 1990  și de România) le poți oferi cetățeanului tău. Pentru că cu cât sunt mai  instruiți oamenii tăi cu atât ești mai valoroasă tu, ca țară. Și pentru că  marea majoritate a cetățenilor nu-și pot permite să plătească. 
  1.Ar fi normal și firesc ca sistemul didactic să nu  se bazeze doar pe ceea ce îi dă statul cu normă fixă. Faimoasele "costuri de  producție" de 3800 de lei/elev din vremea lui Boc sunt exact "costuri pe cap de  vacă furajată" și la un corp didactic mai rezonabil ar fi trebuit să stârnească  suficientă furie să-l sfâșie pe dl Boc în bucăți- pe viu. Soluții s-ar putea  găsi- de la prestări de servicii suplimentare- cum ar fi de exemplu cursuri de  limbă străină- și până la materiale vândute de școală- de exemplu lecții în  format e-learning. Nenorocirea e că pe lângă dl. Bostan mai există și alte  capete pătrate (sau lunguiețe) și nu neapărat la nivelul Ministerului  Educației- care cred că dacă cineva câștigă ceva în mod suplimentar se  prăbușesc naibii cerurile pe pământ. Mie - ca un capitalist împuțit ce sunt mi  s-ar părea normal ca a. statul să furnizeze ceva mai mulți bani decât "capul de  vită furajată" lăsând școlilor o libertate transparentă în cheltuire (nu-i ia  pe toți dl. director) sau b. în legea educației să existe o prevedere care să-i  dea școlii dreptul să câștige niște bani suplimentari. Da, și în anii 60 exista  un fond al clasei- care nu era obligatoriu (cred că nu e nici acum) și care  acoperea niște cheltuieli rezonabile (dacă nu mă înșel eu cretă colorată, ceva  materiale didactice făcute în clasă, etc.). Iarăși dacă nu mă înșel respectivul  fond era colectat mai ales în clasele 1-4 (nu-mi aduc aminte să fi plătit ceva  la liceu sau în facultate) și era oarecum o chestiune de bun simț. Probabil că  în școlile și mai sărace decât cele din sectorul IV se găseau alte soluții-  oricum acest fond nu reprezenta cine știe ce.Iarăși- din banii câștigați sau  primiți suplimentar de școală se pot găsi soluții ca să mulțumești pe toată  lumea- și mă gândesc acum inclusiv la niște chestiuni cum erau cadourile de Crăciun-  3 portocale, niște bomboane și o cutie de creioane colorate- care trebuie să  spun că pe mine mă bucurau foarte tare- deși părinții mei aveau resurse. 
  2. O școală e la fel de serioasă cât sunt  "stakeholderșii" ei. Și în acest caz vorbim despre sistemul didactic ca atare-  nu de profesorul X din Cucuia Măcăii ci de nu știu câți miniștri cu idei crețe  despre "libertățile" care trebuie acordate elevilor și cimpanzeii corecți din  punct de vedere politic care vorba cuiva "n-au predat o oră la clasă" dar știu că  "în Finlanda e ideal..." și despre părinții și copiii acestora- care au cumva  impresia după Revoluție că școala e locul unde trebuie să fii cool- nu să  înveți carte. 
  3. O școală e ceea ce noi vrem să facem din ea.  Nimic mai mult și nimic mai puțin. Vrem să acordăm un pic de respect pentru  dezvoltarea țării ca atare- băgăm bani în învățământ și chiar dacă moare dl.  Bostan în chinuri facem salariul unui profesor cel puțin egal cu cel al unui  procuror începător .Nimeni (în afară de prostie) nu ne oprește să facem în  paralel și un proces de pregătire la o calitate superioară a viitoarelor cadre  didactice (și eu aș vedea chestia asta încă din ultimii ani de liceu- cu o selecție  a elevilor dotați pentru așa ceva- niște cursuri bune de pedagogie )să ne  amintim că în afara școlii e plin de cursuri de "formatori" - deci- de ce nu  le-aș face în școală din clasa a XI-a ? ) și niște colegii post-liceale și  niște specializări universitare puternice- cu o selecție super- riguroasă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu