joi, 25 iunie 2015

Cum lupta SUA impotriva schimbarilor climatice

Cum lupta SUA impotriva schimbarilor climatice – 13 mai 2015
Smaranda Dobrescu

"THE Obama administration's decision to give Shell Oil the go-ahead to drill in the Arctic shows why we may never win the fight against climate change. Even in this most extreme circumstance, no one seems able to stand up to the power of the fossil fuel industry. No one ever says no."

Obama's Catastrophic Climate-Change Denial

The decision to allow Shell to drill for oil in Arctic waters defies warnings that we should leave carbon in the ground.

nytimes.com|De Bill McKibben

 Mihai Ion Turcu Civilizatia secolului XX este construita pe consumul de hidrocarburi ieftine.Se mai adauga industria maselor plastice. Posibilitatea de a transporta marfuri si persoane, ieftin, rapid si in conditii de confort, face parte din felul relatiilor comerciale si modul de a-si trai libertatea a indivizilor. Lumea este sufocata de automobile , de preferat puternice, care de regula transporta o persoana. Circulatia fortei de munca de la rezidente la locul de munca este legata de transport partial cu automobilul personal. "Democratizarea" circulatiei rapide si comode, este greu de extras din mentalul omului secolului XX. Personal nu am automobil si carnet de conducere, nici nevoie de a fi transportat cu altceva decat cu picioarele, pentru ca traiesc intr-un oras normal care poate fi strabatut cu piciorul de la un cap la altul in timp rezonabil.Monstruozitatea megapolisurilor deriva si din facilitatea de transport consumator de hidrocarburi. Hidrocarburile se vor scumpi dar cata vreme vor fi mai ieftine decat altceva care sa faca posibile serviciile intrate in normalitate in secolul XX se vor extrage, vinde, cumpara si arde.Exista solutii alternative dar mai scumpe sau prezentate ca mai scumpe sau care ar cere o regandire a comunicatiilor. Inafara de faptul ca tot norodul arde benzina, mai si calatoreste la capatul lumii pentru a se spala pe picioare in alte mari si oceane decat cele de acasa. In SUA transportul aerian intern este precum autobusul. Inafara de consumul de hidrocarburi mai putin luat in seama este consumul de oxigen atmosferic.

  S.D  In acest context fara sa vrei revii cu intrebarea automobilului electric sau hibrid si a oponentei acerbe manifestata sub toate formele posibile a producatorilor de automobile alimentate cu hidrocarbur fata de acesta.Cel mai stupid conflict al lumii care se indreapta spre distrugere este intre banii personali si prezervarea planetei tuturor.

  M.I.T  Mentalitatea capitalista asuma risc, este specific si asigura sau asigura dinamica. La olimpiada de la Bejin guvernul a depoluat megapolisul in doua saptamani sistand inclusiv productia industriala. Occidentul care stim ca inghide majoritatea resuirsei, politic nu poate lua asemenea decizii. Esentiala este o schimbare de mentalitate care dureaza, si pe masura progresului in directia rationalitatii a mentalitatii pot fi impuse norme si sistate consumurile inutile, pradalnice. Transportul in comu electric inclusiv pe rute lungi este in actu. Este generalizat transportul de marfuri cu autotrenuri. Are mari avantaje pentru producatori si negustori. Pot exista cai ferate cu transport rapid de autotrenuri imbarcate pe platforme, in loc de autostrazi. Exista in uz solutii foarte bune. Opozitia marilor producatori de hidrocarburi este reala si drastica. Daca politicul asigura alternative, piata de hidrocarburi se va restrange.

  Smaranda Dobrescu China, cel mai mare consumator de cărbune din lume şi al doilea în rangul emisiilor de dioxid de carbon, după Statelor Unite, este un gigant amplificator al încălzirii globale. Ţara este foarte dependentă de combustibilii fosili pentru a-şi satisface cerinţele sale uriaşe de energie şi este un formidabil cauzator al încălzirii globale.

China este responsabilă pentru aproximativ 11% din emisiile globale de carbon în atmosferă. Combustibili fosili emană mai multe gaze cu efect de seră decât orice altă sursă de energie, în timp ce se produce aceeaşi energie.
Daca nu adera toate tarile la normele de protectie a mediului, globalizarea va impiedica practic rationalitatea si progresul in stoparea incalzirii globale. Daca SUA si Europa sunt obligate sa-si reduca emisia de carbon, vor face investitii care le vor scumpi produsele. Acestea se vor intalni pe piata globala cu produse ale Chinei de exemplu care vor castiga de fiecare data prin pret batalia cu competitivitatea. Nu e corect !

  M.I.T  ce voiam sa spun este ca vointa politica de tip chinez poate interveni , vointa politica de tip occidental poate interveni dar nu brutal si in timp. Problema este cat timp ?

S.D  Formula de societate este mai eficienta sau mai permisiva, adica mai autoritara sau mai democrata. Incalzirea globala probabil ar avea nevoie de o oponenta mai dura, ceea ce contrazice insa dorinta de intaietate economica a Chinei care ar putea sa fie autoritara dar si statul minimal al americanilor/europenilor care nu reglementeaza prea dur aceste aspecte.

Niciun comentariu: