sâmbătă, 24 ianuarie 2015

UE pune conditii Ucrainei: Buget la aparare vs. masuri neoliberale



 UE pune conditii Ucrainei: Buget la aparare vs.  masuri neoliberale – 10 ianuarie 2015
Draghi Puterity
La sfarsitul anului trecut Ucraina si-a dublat bugetul apararii la 2.4 miliarde €. UE sustine acest efort cu 1.8 miliarde, cu toate ca Ucraina are o datorie externa extrem de mare. Ucrainei i se cere la schimb adoptarea unor masuri neo-liberale.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-3020_en.htm

European Commission - Press Release details...
europa.eu
  Smaranda Dobrescu Nu ar fi fost rau ca Ucraina inainte sa se fi angrenat in acest joc periculos, nesustinut de toti ucrainienii sa se fi uitat si la vecinele ei Romania si Ucraina. Dupa sapte ani de statut de stat membru, avem in fata cam aceleasi conditionari ca si proaspat angajatii ucrainieni, doar ca actuala si viitoarea noastra visterie este cam amanetata
"The policies that the Commission considers important include further fiscal consolidation, continuation of the comprehensive reforms in the
energy and banking sectors, as well as improving overall macroeconomic
management. It will also be important to strengthen economic governance,
transparency and pursue judicial reforms and the fight against
corruption in order to improve conditions for business activity and
sustainable growth."

Urmarind expunerea lui Florin Georgescu din 30 decembrie, se vede ca cerintele au ramas aceleasi. Macar sa invete ucrainienii din greaua noastra experienta...

  Prospectiv A-z .
Ucrainienii au invatat cu siguranta din expereinta noastra, mai ales elitele lor. N-ar vrea si ei o filiala nationala a Clubului Monaco?
  P.A-z  .
Draghi, ce-i neoliberal in acest stimulus (neo)keynesian? "La sfarsitul anului trecut Ucraina si-a dublat bugetul apararii la 2.4 miliarde €." Dublarea e asumata de stat, nu de sectorul privat.

Si ma bucur ca UE sustinand "acest efort cu 1.8 miliarde" se (auto)stimuleaza la fel de (neo)keynesian. Sa vedem totusi de pe ce piete vor cumpara ucrainienii.

Una peste alta, responsabilitati asumate, de uichend, dragul meu, mai ales la un timp ca acesta, denota adevaratele valori. Traiasca lupta pentru pace!
  Alexandru Botu Smaranda Dobrescu: Cele mai bune conditionari sunt cele ce sunt preconditionari la alte conditionari.
  A.B  Voi relua ceea ce am mai spus si alta data si anume: Politicienii vorbesc despre "conditionalitati care trebuiesc indeplinite, eliminate, rezolvate...", neintelegand faptul ca conditionalitatea este o caracteristica a ceva ce este conditionabil, deci nu este un obiectiv, o tinta ca subiect al unei actiuni, unei impuneri, ci o caracteristica a obiectivului, tintei de a fi conditionabil de ceva. Ca atare, corect este sa rezolvam, indeplinim, sa eliminam conditionari, asa cum zice Doamna Smaranda Dobrescu, nu sa le facem si mai conditionabile. Dar acest lucru pe mine nu ma mira, deoarece noi nu suntem preocupati sa combatem coruptia (coruptia fiind subiectul actiunii noastre orientate!, in exemplu_), ci sa facem coruptia mult mai...coruptibila. Nu ne ocupam de subiect, ci de atributele acestuia.
Chiar si dictionarul limbii romane lamureste de ceva timp acest lucru.
  P.A-z  .
Conditionalitatile acestea, domnule Botu, sunt un alt fel (neofel) de a spune ca unii sunt superiori/inferiori altora, chiar si in uniuni de egali, si a mentine astfel un voal asupra unei relatii de subordonare.
  A.B  Ce se ascunde in spatele unor constructii desucheate etimologic este alta chestie, Domnule Prospectiv A-z. Sunt de acord cu Dumneavoastra in privinta acceptiunilor si explicatiilor pe care ni le dati, cu exprimarile Dumneavoastre "de cristal" si, chiar mai mult, sunt incantat de licentele extrem de expresive pe care le promovati.
  A.B  Voi da un proaspat exemplu la cele afirmate mai sus, comentariul Dumneavoastra: "Foarte bine, se strang randurile. Sau cumva e vorba de coloane? " la postarea Domnului Draghi Puterity.
  S.D  Alexandru, Prospectiv A-z vede evenimentele cel putin in 2D, ca sa nu spun matrice
  A.B   Doamna Smaranda Dobrescu. Pentru ca nu suntem la categoria de week-end, eu cred ca Prospectiv A-z are capacitatea de a vedea in spatiul cu n-dimensiuni. Pentru a se intelege partile
  P.A-z  .
Intr-o zi buna dela Dumnezeu, n tinde la 2-3. Norocul e sa le nimeresc pe alea 2-3 care conteaza.
  Octavian Lupu A propos de dublarea bugetului de aparare al Ucrainei: sunt convins ca atunci cand au fost stimulati sa declanseze scandalul, saracii si-au inchipuit ca NATO sau cel putin SUA (oficial sau cu armate private) vor purta razboiul pentru ei. In aceeiasi eroare ne aflam si noi. Asa ca, cel putin din acest punct de vedere, noi avem de invatat lectii pretioase de la ei.
  S.D   Noi inca suntem ceva mai pregatiti, caci profesorii Nuland si Friedman ne-au tot invatat chestia ca dupa nu mai e niciun roman in picioare, vor interveni ei.
  O.L   Personal ma cam indoiesc ca politicienii nostrii au invatat ceva din "lectiile" celor doi preopinenti. Cu atat mai mult cu cat ei isi imagineaza ca, datorita faptului ca sunt o "elita", in cazul unei amenintari se vor strange cu totii sub scutul de la Deveselu, impreuna cu familiile pentru a continua rezistenta de sub scut. Mda, rezistenta de SUB SCUT suna ca dracu din perspectiva spartana...
  Adrian Severin 1. Această "asistență" constă în împrumuturi acordate Ucrainei - este drept, la dobânzi ceva mai rezonabile, întrucât operațiunea este mediată de UE. Ucraina, care și așa are probleme cu plata datoriei publice va trebui, deci, să restituie banii primiți. Pentru a avea banii necesari rambursării trebuie să mărească eficiența economiei și administrației. Or aceasta, în condițiile în care actuala ineficiență are cauze structurale, reclamă reforme structurale. Cum se pot face aceste reforme în condiții de război civil numai Dumnezeu știe.

2. Sumele despre care se vorbește și pe care UE cu "generozitate" le pune la dispoziția Ucrainei sunt cu mult mai mari decât cele despre care vorbea fostul Președinte Ianukovici ca fiind necesare spre a acoperi costul decuplării de Rusia, subsecvent semnării Acordului de asociere dintre Ucraina și UE la Vilnius, în 2014. Dacă acele sume ar fi fost disponibilizate atunci, azi am fi avut o Ucraină integră din punct de vedere teritorial, poate mai puțin "pro-occidentală" dar și mai puțin falită, precum și un război economic al Occidentului cu Rusia (care lovește și în economia euro-atlantică) mai puțin. Despre asta nimeni nu vorbește și nimeni nu răspunde.
3. Până și acest pseudo-ajutor european este oferit sub diferite condiții. Bune sau rele, acestea anunță tensionarea relațiilor dintre Ucraina și UE, căci într-o societate obișnuită cu paternalismul și protecționismul statului, introducerea unor reforme de tip neo-liberal nu poate avea loc în ritm de marș.
4. În 1990 Milton Freedman îmi spunea: "Tranziția va genera piață neagră. Nu o distrugeți pentru că pentru o vreme va fi singura piață funcțională de care dispuneți. Urmăriți-o doar și faceți în așa fel ca în timp să o albiți." Experiența mea îmi spune că a avut dreptate. În cazul Ucrainei numai mecanismele puterii clanurilor oligarhice - cu alte cuvinte, corupția de sistem - mai țin statul pe picioare. Dacă măsurile anti-corupție recomandate de UE vor fi puse în aplicare, corupția de sistem va fi lovită înainte ca sistemul statului de drept să poată fi pus în funcțiune. Dacă în locul civilizării oligarhiei și socializării oligarhilor va fi preferată distrugerea (mai degrabă hărțuirea) acestora de către un stat și așa slab, Ucraina va fi împinsă în haos. Iar din haos nu câștigă decât Rusia.
  O.L  Intrebare: piata neagra din Romania a fost albita sau vopsita, imperfect, in alb?
  P.A-z  .
Romania tocmai s-a angajat la nivelul celor 2 palate sa cheltuie 2% pe inarmare si sa mai cumpere niste avioane F16--care ma intreb cat de bine servesc nevoile de aparare locale. Asta ma duce imediat cu gandul la Grecia si cat de productiva a fost tensiunea turco-greaca pentru unii http://www.cotidianul.ro/inarmare-in-criza-cum-se.../ Unde mai pui ca Grecii si Turcii fac parte din aceeasi alianta defensiva...

P.S. Care o fi tzara pe post de Turcia pentru Romania, Ungaria?
  Draghi Puterity Daca politica lui Orban de apropiere fata de Rusia e autentica, ar putea fi si Ungaria. Insa instinctul imi spune sa ma uit inspre est. Vorba aceea, se impusca mai mult iepuri dintr-o lovitura.
  Fogarassy Paul Pentru inarmare se gaseste imediat 2%, dar pentru cercetare nu se gaseste nici macar 1%. Daca vi se pare ca cercetarea este inutila, va asigur ca toti parametrii economici si de bunastare sunt direct corelati cu investitiile in cercetare.
  P.A-z  .
In cazul asta, mai bine s-ar da 3% pentru cercetarea militara romaneasca.
  S.D  Poate ca e necesar sa se mai vanda niste aparate mai in varsta din tarile cu cercetare avansata.
  P.A-z  .
Aceea e o nevoie perena, neostoibila de intreg PNBul romanesc.

2 comentarii:

Dr. Mihai Ion Turcu - Man, univ.em. spunea...

1. Luam in nume de rau avertismentul SUA privind obligatia efectiva a membrelor NATO de a contribui militar la forta NATO. Avertismentul a fost adresat tuturor statelor NATO, care, repectand puterea fiecaruia, nu sunt pregatite pentru a fi o forta.

2. S-a vorbit pe acest portal despre caracterul "negociabil" al zonei de granita UE NATO - Federatia Rusa si proiectatul "Europa-Asia" a Rusiei, si despre admiterea ca discutie a posibilei mutari a scutului de la Deveselu, dupa interesele SUA.

4. Cine are si ceva cultura militara stie ca a avea o capacitate militara de luat in considerare tactic daca nu strategic, constituie un element care mareste gradul de securitate, atat pentru ca inamicul potential ia in calcul o anume rezistenta militara, cat si pentru ca aliatii sa-si faca altfel de calcu privind implicarea in apararea aliatului.

Grupul Prospectiv spunea...

"1. Luam in nume de rau avertismentul SUA privind obligatia efectiva a membrelor NATO de a contribui militar la forta NATO. Avertismentul a fost adresat tuturor statelor NATO, care, repectand puterea fiecaruia, nu sunt pregatite pentru a fi o forta."

La cine va referiti ca ar lua in nume de rau avertismentul SUA? State membru-NATO s-au invatat ca e bine sa nu cheltuie pe aparare stiindu-se probabil protejate de umbrela NATO. O adevarata "tragedy of commons". Asta la un nivel al analizei, la alt nivel, discutia e mai complicata.

"2. S-a vorbit pe acest portal despre caracterul "negociabil" al zonei de granita UE NATO - Federatia Rusa si proiectatul "Europa-Asia" a Rusiei, si despre admiterea ca discutie a posibilei mutari a scutului de la Deveselu, dupa interesele SUA."

La ce va referiti? In general se vorbesc multe, astfel ramanem fideli ratiunii de a fi a Grupului: explorarea tuturor cotloanelor gandului, nu doar a bulevardelor frumos aranjate si luminate.

Mi-aduc aminte, de exemplu, cum mai demult au aparut luari de pozitie ale d-lui George Friedman (Stratfor) in care erau expuse idei in sensul celor spuse de dvs. Reactiile erau/sunt de toate felurile.

"4. Cine are si ceva cultura militara stie ca a avea o capacitate militara de luat in considerare tactic daca nu strategic, constituie un element care mareste gradul de securitate, atat pentru ca inamicul potential ia in calcul o anume rezistenta militara, cat si pentru ca aliatii sa-si faca altfel de calcu privind implicarea in apararea aliatului."

Asta fara doar si poate, dar lucrurile n-au fost/nu mai sunt la fel de clare pentru toti europenii/euroatlanticii ca pe vremea Razboiului Rece. Se mimeaza solidaritatea, se si executa, dar in alti termeni decat pana la destramarea Uniunii Sovietice. Romania s-a conformat cu cerintele viitorilor aliati in anii 1990 si si-a redus considerabil capacitatea militara proprie. Poate ca ideea era aceea a unei conversii. Se pare ca undeva pe drumul ultimilor 10 ani, s-a pierdut ideea reconstruirii capacitatilor militare romanesti in cadrul noii aliante din 2004 incoace. Nu poti avea stat minimal concomitent cu pastrarea altor atribute ale statului decat cele simbolice.