duminică, 8 februarie 2015

Mihai Eminescu: Cine conduce opinia publica?



Mihai Eminescu: Cine conduce opinia publica? – 24 ianuarie 2015
Smaranda Dobrescu
Productia tarii a scazut desi s-au importat tehnologii scumpe, taranii au saracit, industria mica si mestesugurile s-au stins, cei neproductivi s-au inmultit si influenteaza opinia publica. Avem reguli straine, notiunile precum natie, tara, roman sunt inlocuite de notiunea de om, cetatean al universului. Problema economica este minata de fapt de problematica sociala si morala. Cultura noastra nu e adecvata cu institutiile noastre, coruptia e in floare..etc.
Nu-mi apartin gandurile. Ele sunt idei valabile in tara noastra acum 140 ani si reprezinta nemultumirile unui cetatean de marca, un Roman: Mihai Eminescu:
"Toate-s praf... Lumea-i cum este... şi ca dânsa suntem  noi."

Mihai Eminescu: CINE CONDUCE OPINIA PUBLICĂ
Cea mai superficială socoteală din lume ar dovedi, îndestul, că puterea productivă a naţiei româneşti n-a crescut, n-a putut să crească în raport cu groaza de cheltuieli pe care le-au impus formele de civilizaţie străină, introduse cu grămada în ţara noastră… Clasele productive au dat îndărăt; proprietarii mari şi ţăranii au sărăcit; industria de casă şi meşteşugurile s-au stins cu desăvârşire – iar clasele improductive, oamenii ce încurcă două buchi pe hârtie şi aspiră a deveni deputaţi şi miniştri, advocaţii, s-au înmulţit cu asupră de măsură, dau tonul, conduc opinia publică.
Am admis legi străine în toată puterea cuvântului, care substituie, pretutindenea şi pururea, în locul noţiunilor naţie, ţară, român, noţiunea om, cetăţean al universului… Am creat o atmosferă publică pentru plante exotice, de care planta autohtonă moare… Azi avem cele mai înaintate instituţii liberale: control, suveranitatea poporului, consilii judeţene şi comunale. Stăm mai bine pentru aceasta? Nu, de zece ori mai rău, căci instituţiile noi nu se potriveau cu starea noastră de cultură, cu suma puterilor muncitoare de care dispunem, cu calitatea muncii noastre, încât trebuie să le sleim pe acestea pentru a întreţine aparatul costisitor al statului modern.
Cestiunea economică la noi nu e numai o cestiune a mişcării bunurilor; ea e mai adâncă, e socială şi morală. Fără muncă şi fără capitalizarea ei, adică fără economie, nu există libertate. Celui care n-are nimic şi nu ştie să se apuce de nici un meşteşug dă-i toate libertăţile posibile, tot rob e, robul nevoilor lui, robul celui dintâi care ţine o bucată de pâine în mână. Nu există alt izvor de avuţie decât sau munca, fie actuală, fie capitalizată, sau sustragerea, furtul. Când vedem milionari făcând avere fără muncă şi fără capital nu mai e îndoială că ceea ce au ei a pierdut cineva.
Mita e-n stare să pătrunză orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii… Oameni care au comis crime grave se plimbă pe strade, ocupă funcţiuni înalte, în loc de a-şi petrece viaţa la puşcărie… Funcţiunile publice sunt, adesea, în mâinile unor oameni stricaţi, loviţi de sentinţe judecătoreşti. Acei ce compun grosul acestei armate de flibustieri politici sunt bugetofagii, gheşeftarii de toată mâna, care, în schimbul foloaselor lor individuale, dau conducătorilor lor o supunere mai mult decât oarbă.
Elemente economice nesănătoase, jucători la bursă şi întreprinzători şarlatani, se urcă, cu repejune, în clasele superioare ale societăţii omeneşti… Justiţia, subordonată politicii, a devenit o ficţiune. Spre exemplu: un om e implicat într-o mare afacere pe cât se poate de scandaloasă, care se denunţă. Acest om este menţinut în funcţie, dirijază însuşi cercetările făcute contra sa; partidul ţine morţiş a-l reabilita, alegându-l în Senat. Partidele, la noi, nu sunt partide de principii, ci de interese personale care calcă făgăduielile făcute naţiei în ajunul alegerilor şi trec, totuşi, drept reprezentanţi ai voinţei legale şi sincere a ţării… Cauza acestei organizări stricte e interesul bănesc, nu comunitatea de idei, organizare egală cu aceea a partidei ilustre Mafia şi Camorra, care miroase de departe a puşcărie.
Vom avea de-acum înainte dominaţia banului internaţional, impusă de străini; libertatea de muncă şi tranzacţiuni; teoria de luptă pe picior în aparenţă egal, în realitate inegal. Şi, în această luptă învinge cel pentru care orice mijloc de câştig e bun. Urmare ei, capitalul, care ar trebui să fie şi să rămână ceea ce este prin natura lui, adică un rezultat al muncii şi, totodată, un instrument al ei, e, adesea, ca posesiune individuală, rezultatul unor uneltiri vinovate, a exploatării publicului prin întreprinderi hazardate şi fără trăinicie, a jocului de bursă, a minciunii.
Peste tot credinţele vechi mor, un materialism brutal le ia locul, cultura secolului, mână-n mână cu sărăcia claselor lucrătoare, ameninţă toată clădirea măreaţă a civilizaţiei creştine. Shakespeare cedează în faţa bufoneriilor şi dramelor de incest şi adulteriu, cancanul alungă pe Beethoven, ideile mari asfinţesc, zeii mor.
(Articol apărut în TIMPUL, la 9 ianuarie 1879, cu titlul “Credem că destul am vorbit…”)
  Ionel Iani Velciov E clar, traim o noua paradigma nationala ... Mai neclar este ca nu avem suficienti ganditori sa o studieze, sa o defineasca , sa o clasifice, sa o ...

  I.I.V  Suntem undeva in zona "last old euro-frontier ..." . Totul este intens, totul este cvasi-permis, totul se accepta, totul inspre sine (un sine mai inalt sau mai animalic)... Suntem si nu o kraina militara ...
  S.D  Nici macar Eminescu nu este apreciat unanim in tara noastra. Altfel ar fi fost un bun prilej de a constitui un incipient program de tara in amintirea si dragul Poetului National.
  I.I V  Mai degraba o sa se constituie Programe pe Comunitati ... Comunitatea intelectualilor, comunitatea manelistilor, etc...
  Viorel Straoanu ,,Nimeni nu-i profet in tara lui "
  Mihai Ion Turcu Prea frecvente viraje la 180 grade. Un sistem fnctional presupune parti, diversitatea partior, reatii functionae inte partiele diverse, ierarhie, comenzi ierarhice si aferentatie inversa, deschidere informationala, procesare proprie criteriala, lege proprie de oragnizare si functionare, justa alternanta intre stare si faza, reprezentare de sine,granita, emergenta originala, autoreproducere. Eminescu descrie o faza, noi traim alta. Virajele au fost si sunt conditionate extern, cu legi de organizare functionare impuse.Schimbarea sanatoasa este autogena si esentia creatoare. Fiecare schimbare radicala s-a facut cu pierderi iari succesiunea frecventa n-a putut genera o stare cu emergenta. Octavian Paler, cred , spunea ca "traim in epoca toapei", as spune, uzand de o vorbire taraneasca " a urcarii scroafei in copac", posiblia dupa fiecare "revolutie", in cazu nostru fortata, pentru a recupera cele doua secole care ne distanteaza de "ora exacta de la meridianul zero". Dar avem o foarte buna capacitate de adaptare.Pericuos este faptu ca acuma ne adaptam la ceva insasi in schimbare. Poate fi pentru noi favorabil daca contribuim la schimbarea isnasi.
  S.D   Adaptarea la o stare de tranzitie daca e de lunga durata te face sa pierzi din vedere tinta unde vrei sa ajungi, preocupat de n situatii noi cu care te confrunti. Dupa fiecare depasire de etapa esti obligat sa evaluezi distanta pana la destinatie. Daca uiti sa o faci risti ca tot demersul sa apara ca o utopie. Sa ne repetam cat mai des obiectivele, sa verificam cat sunt ele de larg acceptate, in ce masura vremurile nu au modificat coordonatele lor sau posibilitatile noastre. Ceea ce doream eu de fapt sa spun este ca Eminescu cu problematica ce-l preocupa este actual.
  Prospectiv A-z .
Domnule Mihai Ion Turcu, va amintiti desigur ca parte din programul acelorasi re/formatori din ultimii 70 de ani este invinuirea romanilor de soi pentru afirmarea nevoii de dezvoltare organica sau autogena/neconditionata extern cum spuneti dvs.


Suntem de acord, schimbarile bruste dintr-o societate sunt mai nenorocite decat raul ce au vrut/pretins sa inlocuiasca. De asta anglo-saxonii au o virtute, gestiunea schimbarii din interior--desi, de multe ori am senzatia ca-s si multe cuie in talpa. .

Niciun comentariu: