miercuri, 2 august 2017

SUMMITUL „INIȚIATIVEI CELOR TREI MĂRI” (BALTICĂ – ADRIATICĂ – NEAGRĂ) sau SUA vs U.E. CU ȘAH LA RUSIA

Via Gheorghe Gradinaru


Prof.univ.dr.ing. Marian RIZEA
Universitatea Ecologică București/
Facultatea de Inginerie Managerială și a Mediului
Cadru didactic asociat al U.P.G. Ploiești
Membru titular DIS/CRIFST Academia Română
e-mail: r_17m@yahoo.com

Abstract/Rezumat: The Warsaw Summit "The Three Seas Initiative" of 06.07.2017 can enter into history as the 2nd MARSHALL Plan for Europe./Summitul de la Varșovia „Inițiativa celor Trei Mări" din 06.07 .2017 poate intra în istorie drept cel de-al II-lea Plan MARSHALL pentru Europa.
Keywords/Cuvinte cheie: "The Three Seas Initiative" (Baltic - Adriatic - Black) Summit, the Gdansk - Constanţa highway, the GPL, the Roterdam port, the Constanţa port/Summitul „Inițiativa celor Trei Mări" (Baltică – Adriatică – Neagră), autostrada Gdansk-Constanța, G.P.L, portul Roterdam, portul Constanța
1. UN NOU PLAN MARSHALL ÎN EUROPA DE EST.
Summitul „Inițiativa celor Trei Mări" (Baltică – Adriatică – Neagră), din 06 iulie 2017 de la Varșovia, Republica Polonă reuniune la care au participat șefi de stat și reprezentanți din 12 țări din Europa Centrală și de Est ( Austria, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia, Slovenia și Ungaria), onorat de prezența, în calitate de invitat special, a Președintelui Statelor Unite ale Americii, domnul Donald TRUMP, va intra in istorie și va fi considerat proiectul MARSHALL II pentru Europa de Est.
Conceput ca o modalitate de a oferi susținere politică pentru o mai bună cooperare și interconectare a economiilor statelor din spațiul geografic cuprins între cele trei mări - Adriatică, Baltică și Neagră - în domenii precum energie, transporturi, telecomunicații sau protecția mediului, summitul „Inițiativa celor Trei Mări" a oferit SUA, prin vocea celui mai înalt reprezentant al său, să vină cu inițiative care au dat șah și poate chiar șah mat locomotivelor U.E.(Germania-Franța-Benelux) , dar mai ales Rusiei.

2. PROPUNERILE LUI DONALD TRUMP- PREȘEDINTELE SUA
A. Livrarea de GPL țărilor din estul Europei.
B. Construirea unei autostrazi care să lege portul polonez Gdansk cu portul românesc Constanța.
C. Dezvoltarea comerțului maritim Asia-Europa. 
Efectele posibile și dorite de SUA ca urmare a Planului MARSHALL II.
A. Livrarea de GPL Europei de est.
1. Se știe că Rusia, prin gigantul GAZPROM, domină prin gazele livrate, piața energetică a statelor din UE.
2. Nu mai este nici un secret că Germania, cel mai important membru al UE, este alimentată cu gaze (printr-un gazoduct direct) de către Gazprom, unde fostul cancelar Gerhard SHRODER a fost/este angajat al concernului rus.
3. SUA, care prin dezvoltarea tehnologiilor de extracție a hidrocarburilor prin fracturare hidraulică a devenit din importator de țiței și gaze, un posibil mare exportator( în condițiile în care în urmâtorii ani se estimează o trecere de la energiile bazate pe combustibili fosili, poluanți, la energii nepoluante (regenerative)), către Europa(dominată de piața gazului rusesc), a unor cantități uriașe de GPL.
4. Se pune întrebarea firească: Este posibil așa ceva în acest moment?! Răspunsul este DA, din multe puncte de vedere și anume: Există infrastructura europeană( teminalul polonez de la SWINUJSCIE -devenit operațional in iunie 2016) și apariția recentei crize din QATAR, una dintre cele mai bogate țări din lume...( iunie 2017!!!)... 
Scurt comentariu, aspect scăpat analiștilor în geo-politică... Pe data de 29 iunie 2016, la un Simpozion organizat de revista Pulsul Geostrategic la Cercul Militar București, am prezentat o lucrare/referat despre "ROLUL COMPONENTEI ENERGETICE ÎN ECUAȚIA ECHILIBRULUI DE FORȚE NATO-RUSIA ÎN ZONA EXTINSĂ A MĂRII NEGRE ȘI ORIENTUL MIJLOCIU". Afirmam atunci, la pagina 7 a articolului(aspect verificabil in revista mai-sus amintită) , următoarele: Și pentru că surprizele în domeniul energetic nu mai constituie o noutate, recent, pe 17 iunie 2016, POLONIA a anunțat primirea primului transport de GPL din QATAR.
Conform AFP, vineri 17.06.2016, la terminalul de gaze naturale lichefiate din Swinujscie (nord-vest) a sosit prima încarcatură comercială de gaz natural lichefiat, livrata de nava Al-Nuaman, aparținând Qatarului.
Al-Nuaman a adus in Polonia 206.000 metri cubi de gaz natural lichefiat, respectiv 126 milioane m3 de gaz natural nelichefiat, destinati companiei poloneze PGNiG.
Polonia lansează astfel, o provocare fară precedent Rusiei: independența față de Gazprom și posibilitatea de a devenit un important jucător regional in materie de gaze naturale, ceea ce va determina o recție pe măsură din partea Moscovei. Potrivit unui raport al centrului american de studii și analize CEPA, "Noul terminal constituie bunul cel mai prețios în infrastructura gaziferă a Poloniei și care este liberă de orice interferență rusească". Terminalul, cu o investiție inițială de 720 milioane euro, are o capacitate de 5 miliarde m3, cu mîrire la 7,5 miliarde m3. Departe de capacitățile Nord Stream 1 (55 mld m3) și ale proiectului Nord Stream 2 (55 mld m3), cel din urmă destinat Europei centrale si de sud, "Culoarul Nordului", odată terminat de Polonia, va da serioase bătăi de cap responsabililor de la Moscova.
Deja, Ukraina și-a manifestat dorința de a se conecta la terminalul polonez printr-un gazoduct iar alte state precum Austria, Ungaria și Cehia, dependente de gazul rusesc, s-ar putea orienta către această nouă alternativă. 
Se poate concluziona că în materie de geopolitică totul este relativ și actori mici care tac și fac, pot confirma proverbul românesc , despre "buturuga mică…"
ÎNTREBARE retorică… Să fi venit din senin actuala criză din QATAR, prezentată astfel de agențiile de presă...???!!! În iunie 2017, șapte state din lumea arabă au rupt relațiile diplomatice cu Qatarul, una dintre cele mai bogate țări din lume, pe care o acuză că susține terorismul, inclusiv Al-Qaida, gruparea Stat Islamic și Frăția Musulmană.[1] Țările care au rupt legăturile cu Qatarul sunt Arabia Saudită, Bahrein, Egipt și Emiratele Arabe Unite, la care se adaugă Libia, Maldive și Yemen.
Răspunsul este clar:. Omenirea nu crede în lacrimi, nici dacă sunt americane…
Este limpede ca lumina zilei că SUA nu ratează ocazia de a veni în ajutorul POLONIEI și prin ea, în sprijinul EUROPEI de EST…
(Comentariile și reflecțiile nu sunt obligatorii pentru cititori…!!!) 
Cât despre afirmațiile domnului președinte K,W. JOHANIS referitoare la construcția unul terminal GPL la Constanța, consilierii Domniei Sale ar trebui să-l informeze că, în conformitate cu CONVENȚIA din 1936 de la MONTREUX privind strâmtoarea Bosfor-Dardanele proiectul nu este viabil, deocamdată.
B. Construirea autostrăzii GDANSK-CONSTANȚA

1. O autostradă GDANSK-CONSTANȚA pune în mare dificultate portul ROTTERDAM iar susținătoarele sale , Germania, Franța, Olanda, Belgia și Luxemburg, beneficiarele traseelor rutiere și c.f. ar înregistra mari pierderi financiare… Și iarăși vine întrebarea:. . De ce Ponta a fost(conform afirmațiilor publice ale lui Sebastian GHIȚĂ) stopat prin amenințare/șantaj de generalul SRI Florian COLDEA să nu construiască autoastrada Comarnic-Brașov care ar fi legat Muntenia de Transilvania și ar fi redus timpul de deplasare a vehiculelor către Constanța port iar cei interesați ar fi ales să meargă la Constanța și nu la Roterdam?…
2. Traseul autostrăzii nu este încă stabilit iar unii s-au grăbit trasând o linie directă Polonia-Ucraina-România…

Eu consider că traseul poate fi Polonia-Slovacia-Hungaria(Ucraina)-România… Pentru cei care înțeleg despre ce este vorba, comentariile sunt de prisos… Sau, ar putea fi construită o autostradă care, din Slovakia să se bifurce spre Constanța prin Ukraina și prin Hungaria…
3. O astfel de autostradă nu numai că asigură dezvoltarea relațiilor comerciale dintre țările est-europene dar ar asigura infrastructura necesară de deplasare rapidă a unităților NATO(SUA) dislocate în Polonia-România-Bulgaria, paralel cu RUSIA

C. Dezvoltarea rutei comerciale Asia-Europa.

1. Reconstrucția milenarului DRUM al MĂTĂSII pus la cale de China, India, Iran, Rusia,Turcia ș.a., nu este de neglijat pentru geostrategii americani, cu atât mai mult cu cât, intat în posesia SUA, portul Constanța va fi poarta de acces asiatică spre Europa.
2. Portul Constanța, intrat în vizorul SUA pentru preluare și gestionare are multe alte conotații politice, economice dar mai ales strategice în raport cu RUSIA , TURCIA și țările din Orientul Mijlociu.
3. Să nu uităm că în estul Mării Mediteraniene, a fost descoperit cel mai mare zăcământ de gaze naturale, LEVANTIN( Leviatan/monstrul din adâncuri) de cca 3,4 miliarde smc(standard metri cubi), disputat de Siria, Liban, Israel. Egipt și Cipru si unde, firme americane așteaptă semnalul de exploatare.
3.DIVERSE
- Nu este sigur că intențiile SUA exprimate la Summitul de la Varșovia pe 06.07.2017 vor prinde viață, având în vedere reacția dură și fermă a opiniei publice față de întâlnirea G20 de la Hamburg din 07 iulie 2017. 
- Dar nici nu trebuie trecută cu vederea o posibilă schimbare a strategiei SUA privind relocarea unor entități militare și tehnologice din TURCIA( devenit un partener mai puțin sigur al americanilor după puciul armat din vara anului 2016) în România, Bulgaria și alte state NATO est-europene.
- Singura certitudine după summitul „Inițiativei celor Trei Mări" (Baltică – Adriatică – Neagră) este că, producția de morcovi din Europa în vara/toamna anului 2017, ar putea atinge cote maxime.
07.07.2017- Ploiești, orele 17,00


Doina Nicolescu Cum este prezentata, intalnirea de la Varsovia deschide perspective bune. Dar dupa 27 de ani cand am fost pocaliti cu tot felul de lozinci (care ne-au saracit) nu mai sunt optimista. Suplimentar nu vad la ora actuala oameni capabili care sa negocieze in interesul Romaniei!

 

Dorin Dinescu Ne spune Dl Rizea si partile neplacute ale viitoarei aliante? Ne spune ca as creeaza artificial o tensiune cu Rusia, o piata imensa pe care o pierde Romania? Ne spune ca americanii ne vor aduce fracturarea catalitica pt extractia gazelor din Romania?  Ne spune ca asta inseamna ca apele de subsol devin inutilizabile din cauza fracturarii catalitice? Ne spune ca tot ce inseamna mediu devine poluat in zona extractiei?.....Ne spune dumnealui ca tot jocul asta American nu Este pt ca nu poate America sa doarma de grija noastra ci pt a forta Rusia sa cedeze presiunilor SUA? Nope, nu ne spune nimeni asta. Ne livreaza povesti frumoase care rareori aduc ceva bun pt romani

 

Dorin Dinescu Romania este independenta energetic daca dam afara din Tara toate sugativele straine. Am putea sa traim ca-n povesti daca nu am avea lichele la putere.

 

Anna Zelinski Unde nu există voință, nu există nici putință.

 

Prospectiv A-z .
"susținere politică pentru o mai bună cooperare și interconectare a economiilor statelor din spațiul geografic cuprins între cele trei mări - Adriatică, Baltică și Neagră - în domenii precum energie, transporturi, telecomunicații sau protecția mediului, summitul „Inițiativa celor Trei Mări" a oferit SUA, prin vocea celui mai înalt reprezentant al său, să vină cu inițiative care au dat șah și poate chiar șah mat locomotivelor U.E.(Germania-Franța-Benelux) , dar mai ales Rusiei."

Poate ar trebui sa se spuna ca sustinerea politica nu va fi de ajuns. Mai mult, daca va continua pe linia Kovesi-DNA, sustinrea politica va fi un cui in talpa. Ei stiu asta, noi stim asta, cine pe cine mai duce?!

 

Ioan Sorin Leoveanu Este foarte bine că problema apărării Europei a fost pusă transant si se face în sfîrsit cordonul de securitate si în Estul Europei. Securitatea energetică este si ea o miză importantă, mai ales că altă variantă rapidă în afara gazului rusesc nu a existat pînă de curînd. Problemele din Quatar tin mai mult de lumea arabă dar fluxurile de refugiați le suportă Europa, asa că s-au sesizat tările arabe care nu vor soarta Siriei si a Iracului si nici schimbări de populatii. Cine pierde, cine cîstigă încă nu se stie pentru că interesele sunt foarte mari si dezvoltarea unei zone atît de mari nu depinde numai de transporturi moderne si comert. Industria trebuie să poată tine pasul cu nivelul concurentei iar noi, chiar asta am pierdut pe drum. Altfel, cele două porturi vor fi unite printr-o autostradă cît mai scurtă, cred că la originea ideii au fost strategii NATO. Ce va fi pentru noi, depinde de cei care au gîndit strategiile de apărare. Nu cred că Obama si democratii ar fi pornit un astfel de proiect.

Niciun comentariu: