joi, 9 aprilie 2015

Capitalul, definitie in disputa



Capitalul, definitie in disputa – 18 martie 2015
Smaranda Dobrescu
Din nou pe tapet o disputa intre doi grei ai economiei si finantelor in legatura cu definitia capitalului, folosita diferit de Varoufakis si Pikkety. In paranteza as putea rezuma problema ca fiind alegerea lui Marx sau a lui Piketty in secolul 21.

Before the economist Yanis Varoufakis became the finance minister of Greece, he taught economics at the University of Texas at Austin. And three months before his party, Coalition of the Radical Left, won the historic election that opened the door to that powerful position, powerful because Wall Str…
thestranger.com
  Ionel Iani Velciov Adevarul este undeva intre cei doi ... Capitalul poate fi preschimbat in avere si invers! Sunt doua stari de agregare ale aceleiasi substante, importanta este decizia detinatorului ( asa ajungem la capitalul uman care doar decide). Daca proprietrul alege sa tezaurizeze sau sa aduca benefits ... Si ajungem la o alta substanta care are doua stari de agregare, pacea si razboiul. In functie de starea de agregare a celei de-a doua vom gasi mai multa sau mai putina proprietate tezaurizata sau lucrativa, adica mai multa avere sau mai mult capital ...

  Smaranda Dobrescu Daca cele doua forme de agregare se pot transforma una in alta atunci cu atat mai mult cea mai acoperitoare, deci averea trebuie pusa in discutie. Avantaj Piketty. Nu vad o paralela pace/razboi cu avere/capital. Exista doar o potentialitate intre cele doua binoame, care nu este dependenta una de alta. Se poate accepta doar ca razboiul micsoreaza averile mobile si imobile.
  I.I.V  La potentialitate m-am gandit si eu , sau mai degraba la un complex potentialitate-cauzalitate ... majoritar razboiul micsoreaza averile, dar uneori ici colo le mareste
  Preda Mihailescu Poate cineva explica mai simplu opozitia intre Varoufakis si Piketty? Domnul Mudede nu prea m-a dumirit. Ridiculul teoriilor "stiintifice" despre economie se resimte trecand dintr-o lume intr-alta si incercand sa iei termenii in serios. Mori de ras - cum poti pune semnul de egal intre notiunea de capital, si de capital uman in Germania si in Grecia, spre exemplu? Imposibil! Individul are alta constiinta de sine fata de valoarea sa pe piata, si aceasta nu este proportionala cu plus-valoarea sa de competenta. Invers, confidenta in capital este alta. La scara de sute de milioane de indivizi, oare aceste diferente "colaterale" nu joaca si ele un rol?
  S.D  Pe scurt, incerc o explicatie pe care abia am denumit-o mai sus drept potentialitate: Dupa Marx, exista o distinctie clara intre munca si forta de munca. Munca se refera la activitatea actuala sau la efortul de a produce bunuri sau servicii. Pe de alta parte, forta de munca se refera la abilitatea unei persoane de a munci, ea sau cu forta muschilor sai, dexteritatea si forta mintii sale.Marx a preluat aceasta distinctie de la Hegel si i-a dat o noua semnificatie Intr-un fel, acest concept este similar cu ceea ce a devenit uzualul „capital uman”
Varoufakis considera ca Piketty ne aduce un deserviciu prin nesepararea capitalului de avere. Pentru Piketty capitalul reprezinta orice care poate fi cumparat sau vandut pe piata. De aceea el nu crede in capitalul uman in formula sa depotential. Oamenii pot sa fie considerati capital doar cand sunt sclavi, cand ei pot fi vanduti pe piata pentru un castig sau pierdere, nu cand acestia isi vand munca pe piata..Partizanii capitalului uman cred ca investitia facuta pentru o calificare vandabila este o forma de capital.
  Alexandru Botu Nu m-as amesteca in "fineturi" precum cele de mai sus daca n-as avea perceptia ca Piketty duce aprecierile despre capital chiar dincolo de ceea ce Marx sintetizase pe baza realitatilor vremii lui, atunci cand doar munca era o marfa (forta de munca se deosebea de munca prin disparitia sclavagismului din societate). Adica, as vrea sa spun ca Piketty considera ca "dezvoltarea spiralata a societatii" se demonstreaza prin necesitatea absoluta a inchiderii buclei, a intoarcerii la sclavagism. Mai mult, capitalul financiar este singura forta determinanta, dinamica, activa in dezvoltarea societatii, dezvoltare care nu se mai face in interesul oamenilor ci doar a multiplicarii in avalansa a capitalului. Altfel spus, ceea ce este virtual, adica banul, ia locul palpabilului, materialului conservator, mult prea greu de transformat rapid si fantastic in valoare.
  S.D   Nu stiu ca Piketty si Varoufakis sa fie puternic antagonici in primul rand pentru ca amandoi sunt keynesieni, adica combat somajul si inegalitatile excesive incurajand cresterea si prin consum. Ii alatura mult mai multe idei decat ii despart. Nu stiu nici in ce masura Varoufakis chiar s-a manifestat clar in defavoarea definitiilor lui Piketty. Pot merge insa pana a accepta ca avand in vedere topul de popularitate al lui Piketty (desi economistii dreptei nici nu vor sa auda de impozitarea averilor) si directia clara de stanga de unde vine Varoufakis vor sa-i antagonozeze in defavoarea grecului pe chestiuni teoretice. Cum poti decredibiliza mai tare in fata neoliberalilor un politician decat asociindu-l cu marxismul? In chestiunea in cauza, eu ma alatur lui Piketty.
  Preda Mihailescu Smaranda Dobrescu @ Cred ca nu spun o mare descoperire, remarcand ca dl Picketty practica de fapt o forma de sclavagism teoretic: tocmai eliminand din discutie un potential de valoare ce decurge din competente, el reduce omul la un sclav liber sa isi transforme in bani potentialul cum i-o fi dat. Omul este um magar deosebit, de aceea Picketty fiind in eroare, s-ar putea ca nici Varoufakis sa nu aiba dreptate ...
  S.D  Nu vad lucrurile chiar asa. Capitalul uman -forta de munca, definitie asimilata de la Hegel- nu trebuie inclus in analizele economice Asta e teoria lui Piketty, opusa lui Marx. O buna explicatie o gasim aici: https://rwer.wordpress.com/.../the-human-capital.../

from Lars Syll I came to think about this dictum when today reading yet another piece on Piketty — this time...
rwer.wordpress.com
  S.D  Ma intorc la prima mea parere expusa: Capitalul lui Piketty reprezinta doar proprietatea detinuta, si nu actiunea de a produce . De aceea capitalul uman care este o potentiala munca nu intra in calculele sale pragmatice. Altfel lucrurile ar fi foarte greu de normat teoretic pentru a evalua lucrurile
"the problems associated with the notion of human capital, which Piketty’s correctly does not include in his definition of wealth (since, for Piketty, “capital is defined as the sum total of nonhuman assets that can be owned and exchanged on some market”), also serve to undermine at least part of Piketty’s project. One of the elements missing from Piketty’s approach to capital as wealth is any kind of “doing.” It’s all about owning (of “real property” as well as of “financial and professional capital”), without any discussion of the labor that has to be performed in order to generate some kind of extra value and thus a return on capital."
https://rwer.wordpress.com/.../the-human-capital.../
from David Ruccio Like the capital controversy of the 1960s, the current controversy over human capital pits...
rwer.wordpress.com
  P.M   Banuiesc ca in spatele fiecarei teorii exista o anumita doza de experienta - poate chiar si bun simt. Poate trebuie sa ne confruntam cu faptul ca o lume care o ia razna nu poate fi usor prinsa in teorii cu bun simt. Sa explice el Lehman si mutarea datoriilor in spatiul public, si atunci teoria lui ... va fi la fel de denaturata ca si fenomenele. Banuiesc.
  S.D  Controversa are loc intre doi economisti ai stangii, unul dupa cum recunoaste, mai marxist decat celalalt. Fara sa am vreun parti pris fata de teoria respectiva a lui Marx, fiind vorba de taxare la urma urmelor si nu de teoria capitalului si cea catastrofica a sfarsitului capitalismului, cred ca solutia cuantificabila trebuie creditata. Ambii sustin cu tarie reducerea inegalitatilor, ceea ce ne arunca in alta galaxie decat in cea in care ar trebui sa discutam cazul Lehman&...
P.M  " Ambii sustin cu tarie reducerea inegalitatilor, ceea ce ne arunca in alta galaxie decat in cea in care ar trebui sa discutam cazul Lehman&..." - De ce? Eu nu am spus sa "scuze cazul Lehman", sunt multumit sa il si acuze - sa il discute! Ce vreau eu sa spun este ca baietii sunt obisnuiti sa isi urmareasca interesul in acord cu multe legislatii sau teorii - poate sunt excesiv de sceptic, dar suntem cu un pas inapoi cu teoriile. Sapte mii de teorii pentru a decide incepand de la ce salariu sa se considere muritorul de rand bogat si asfixiabil in taxe, in timp ce in zonele adevarat inalte de revenit, gaurile si evaziunile sunt notorii. Avem nevoie de teorii?

Niciun comentariu: