sâmbătă, 15 august 2015

Scrisoare deschisa adresata de Adrian Severin noului Ambasador al SUA in Romania

Bine ați venit domnule ambasador
- scrisoare deschisă adresată de Adrian Severin noului ambasador al SUA în România, dl Hans Klemm  - 11 august 2015


 Smaranda Dobrescu si Adrian Severin au distribuit:

Bine ați venit domnule ambasador

- scrisoare deschisă adresată noului ambasador al SUA în România, dl Hans Klemm -


Stimate domnule ambasador,

În calitate de cetățean român și de inițiator al parteneriatului strategic dintre SUA și România, vă urez bun venit în țara mea. Sunt convins că mulți dintre compatrioții mei se alătură acestei urări.

1. Sunteți cu atât mai binevenit cu cât ați fost multașteptat. Vă așteptăm nu numai de cei câțiva ani de când țara dvs - pentru motive care nu pot constitui o scuză - a decis să reducă la nivel de însărcinat cu afaceri reprezentarea ei diplomatică într-un stat care oficial îi este (încă) partener strategic (în plan bilateral) și aliat (în NATO). Vă așteptăm încă de când predecesorii dvs. au ales să abandoneze rolul de ambasador spre a și-l asuma pe cel de "vice-rege".

Sunteți binevenit și pentru că, fiind diplomat de carieră, se speră că veți reprezenta cu profesionalism interesele americane iar nu interesele de afaceri ale vreunui lup moralist din jungla politică a țării dvs, obligat să recompenseze prin acreditări ambasadoriale donațiile primite în campania electorală. Românii s-au săturat de ambasadorii "politici" parașutați aici, care, fără să le cunoască și respecte istoria, cultura și tradițiile, în timp ce le țin predici și le dau instrucțiuni - cu încălcarea patentă a normelor diplomatice - asupra felului în care trebuie să combată corupția și să separe afacerile de politică, își amortizează fără rușine, din sudoarea românească, "investițiile" făcute prin finanțarea clanurilor politice de acasă.

Pe timpul Imperiului roman, provincia Dacia, aflată aproximativ pe teritoriul actual al României, era provincie imperială; adică o provincie atât de importantă din punct de vedere strategic încât, în contrast cu provinciile senatoriale, de coordonarea administrării ei se ocupa însuși împăratul. Sperăm că "Imperiul (democratic) american", odată cu venirea dvs, ne va onora măcar prin ridicarea României la rangul de "provincie prezidențială" după ce în ultimul deceniu a fost tratată ca un fel de sucursală a firmei "Biden, Nuland & Co.", avându-l pe domnul Mark Gitenstein ca administrator. De aceea salutăm în dvs. pe reprezentantul administrației Obama, ajuns aici pe magistrala diplomației americane iar nu săltat din consiliul de administrație al vreunei transnaționale de pe Wall Street, cu gândul de a se întoarce mai bogat în același consiliu sau într-altul similar, ținând în manșetă ceva active românești.

2. Descindeți la București, domnule ambasador, într-un moment foarte dificil pentru interesele americane în România. Este momentul în care se poate conchide fără dubiu că toate țintele politice declarate ale SUA în România au fost ratate și principalele demersuri politice americane de aici au eșuat.

Pe linia tradițională a celei mai bune politici externe americane, SUA au dorit ca și în cazul României să pună în echilibru legitimitatea cu puterea, valorile cu strategia, morala cu pragmatismul. Astfel, țara dvs. și-a fixat ca ținte consolidarea democrației, statului  de drept și a bunei guvernări în România, după model american, în așa fel încât aceasta să constituie un stâlp de rezistență durabil al arhitecturii de securitate în Europa de est și de sud-est, la Marea Neagră și la gurile Dunării; arhitectură concepută, proiectată și realizată de puterile euro-atlantice după încetarea Războiului Rece, dispariția URSS și prăbușirea sistemului mondial bipolar. Ce s-a ales din această intenție politică?

În urmărirea țintelor amintite diplomația americană a făcut cel puțin două greșeli. În primul rând, a uitat că "democrația, statul de drept și drepturile omului" constituie o treime unică și nedespărțită. De aceea a crezut că cele trei se pot dezvolta separat și în ritmuri diferite, fără a se sprijini una pe alta și fără a se pondera una pe alta. În al doilea rând, a socotit în mod eronat că toți cei care se opun celor vinovați de derapaje democratice, corupție și violarea drepturilor omului, sunt automat democrați, cinstiți și dedicați libertăților fundamentale. În consecință, a trecut de la susținerea generală a valorilor la susținerea unor cercuri politice românești, în realitate corupte și cu instincte autoritare, pentru simplul motiv că retorica acestora denunța corupția și autoritarismul politicienilor din tabăra adversă.  

Astfel, pe de o parte, SUA au acordat prioritate absolută luptei împotriva corupției, încurajând sau măcar acceptând decuplarea statului de drept de dinamica sistemului democratic. Atacurile Ambasadei SUA la adresa Parlamentului României – formulate public cu încălcarea grosolană a Convenției de la Viena privind relațiile diplomatice dintre state – au contribuit masiv la decredibilizarea parlamentarismului și pluripartidismului în ochii românilor și prin aceasta la decredibilizarea democrației în ansamblul ei. Pe de altă parte, SUA au intervenit, poate fără să o dorească și cu siguranță fără să își dea seama de urmări, în lupta politică internă din România, fiind împinse în cele din urmă să facă, împotriva propriilor valori, a propriei filosofii de politică externă și a propriilor interese, aplicarea zicalei "our bastards are better than their bastards" ("ticăloșii noștri sunt mai buni decât ticăloșii lor"); „ticăloșii noștri" fiind, în speță, „yesmenii" Washingtonului care au trădat și România, neapărându-i interesele, și SUA, încurajându-i nebuniile.

În primul caz, efectul pervers a fost acela că puterea judecătorească a fost delegitimată (o justiție în afara controlului democratic este nelegitmă), autoritatea judiciară s-a transformat în regim politic autoritar-justițiarist (coruptibil și corupt ca orice putere fără limite) iar „statul de drept" a devenit „stat polițienesc" (condus de acea parte a serviciilor secrete care a acceptat să redevină poliție politică). În cazul din urmă, implicarea partizană în competiția internă românească a decredibilizat în ochii românilor politica externă americană față de România și totodată a fragmentat acțiunea americană referitoare la România în funcție de percepția diferitelor instituții americane asupra diferiților actori politici români și de jocul aleatoriu al relațiilor lor cu aceștia. Așa se explică de ce strategia românească a SUA a devenit incoerentă iar demersurile politice concrete ale SUA în România au devenit ineficiente, când nu au fost pur și simplu contraproductive.

3. Odată cu izbucnirea conflictului geo-strategic dintre Rusia și Occidentul euro-atlantic, conflict care pune în discuție arhitectura de securitate la frontiera spațiului euro-atlantic cu cel ruso-asiatic, erorile amintite mai sus au căpătat dimensiuni dramatice.

Domnul Joseph Biden a venit în România să ne explice cum corupția trebuie combătută cu orice preț - se subînțelegea, inclusiv cu prețul sacrificării democrației și libertăților individuale - întrucât ea joacă în favoarea geo-politicii rusești. Aceasta în timp ce membri ai familiei domnului Biden făceau afaceri nu tocmai impecabile cu oligarii corupți din Ucraina. Un discurs similar l-a ținut doamna Victoria Nuland. Găsim aici cea mai clară expresie a coruperii echilibrului dintre putere și legitimitate, dintre strategie și valori.

Debilitarea democrației în favoarea unui regim autoritar-justițiarist nu a omorât corupția ci libertatea. Nu există autoritarism favorabil libertății; în schimb toate regimurile autoritare au sfârșit prin a fi corupte. Arbitrariul și abuzul, caracteristice unui asemenea regim, au făcut cinstea nerentabilă și au "scumpit" corupția.

Câtă vreme justiția politizată nu a mai distins între cinstiți și corupți, ci numai între politicienii puterii și cei ai opoziției, între suveraniști și internaționaliști, între pro-occidentali și pro-ruși, între europeniști și atlanticiști, respectul legii a rămas fără motivare. Totodată, creșterea riscului celor corupți de a fi condamnați pentru infracțiuni pe care nu le comiseseră, chiar dacă scăpaseră de pedeapsă pentru infracțiunile comise, a făcut ca amploarea și viteza transferului ilegal de bani publici în buzunare private să crească. Așa se face că, în ultimii ani, în ciuda unei impresionante coreografii justițiare și a unei telejustiții agresive, corupția a crescut.

Aceasta a afectat și buna guvernare. Stricarea echilibrului puterilor și a sistemului de "checks and balancies" în favoarea (pseudo)justiției transformată în "dictatură a procurorilor", nu i-a speriat și nu i-a gonit pe politicienii corupți ci pe cei competenți.

Astfel, politica americană în România a realizat contraperformanța maximă de a rata și ținta bunei guvernări, odată cu ratarea celei privind eradicarea corupției și a celei referitoare la democratizare. Dacă în anii din urmă administrația americană nu a mai putut identifica lideri politici români care să îi inspire încredere și să garanteze că parteneriatul strategic româno-american rămâne funcțional, este nu atât pentru că politicienii români corupți s-au înmulțit ci pentru că politicienii români competenți au dispărut - goniți de frică, de silă, de justiția politizată sau de mafiile locale dar și transnaționale tot mai active.

Sosiți la București, așadar, domnule ambasador, într-un moment în care evoluția crizelor regionale face din România o entitate geografică având importanță strategică sporită pentru SUA, în timp ce evoluțiile politice interne, direcționate pe căi greșite inclusiv de diplomația americană, au făcut din România o entitate politică fără utilitate strategică; respectiv fără capacitatea de a-și mai asuma cu succes misiuni strategice.

4. Mandatul dvs., domnule ambasador, într-unul dintre  statele europene cu cele mai pro-occidentale și mai americanofile tradiții, începe în admosfera sumbră a virajului tot mai accentuat al românilor către euroscepticism, antioccidentalism și americanofobie.

Dacă față de eșecul politicii americane în România pe terenul valorilor și față de realitatea descurajantă a unei prezențe americane extrem de modeste în economia românească, vă gândiți că ne mai rămâne la dispoziție totuși perspectiva promițătoare a cooperării pe terenul securității, respectiv al alianței militare, vă atrag atenția că vă înșelați. Bazele militare americane de pe teritoriul României sau scutul antirachetă în curs de instalare la Deveselu, nu valorează doi bani câtă vreme SUA pierd mințile și sufletele românilor. Ceea ce este tocmai pe punctul de a se desăvârși.

Zadarnică este desemnarea formală a României ca avanpost american pe frontul luptei cu „neo-imperialismul" rus, cu „neo-otomanismul" turc, cu „fundamentalismul islamic" sau cu „expansionismul" euro-asiatic, dacă mamele românce nu vor înțelege de ce viața copiilor lor trebuie pusă în pericol spre a promova agenda geopolitică a unei Americi care umilește și devitalizează națiunea română. Pentru toți cei care credem în valoarea și chiar în caracterul indispensabil al parteneriatului strategic româno-american, este cutremurător să vedem cum românii, care au așteptat totdeauna cu un entuziasm aproape naiv "venirea americanilor" pe meleagurile lor, ajung să fie tot mai convinși că apropierea de Rusia este acum soluția optimă pentru supraviețuirea lor ca națiune liberă, adică pentru evitarea statutului de protectorat (american).

4.1. În vara anului 2012, un număr de 7,4 milioane de români, reprezentând aprox. 85% din electoratul prezent la urne (acesta, la rându-i, ridicându-se la aprox 50% din totalul cetățenilor cu drept de vot), s-a pronunțat prin referendum pentru demiterea Președintelui României. În acest context a sosit la București asistentul Secretarului de Stat al SUA, domnul Philip H. Gordon, care a afirmat public sprijinul american pentru cel pe care majoritatea zdrobitoare a românilor îl voia demis. Această voință - nu are nici o importanță dacă justificată sau nu - îl lipsea pe șeful statului român de legitimitate democratică. Prin vocea trimisului său America arăta că pentru ea asta nu contează. În final, voința Americii a prevalat împotriva voinței poporului român. Lucru făcut posibil prin intervenția abuzivă și suspectele speculații neconstituționale ale Curții Constituționale a României. Abuzuri și forțări de situație încurajate din afara țării (inclusiv din SUA) și înghițite de un Parlament și un Guvern puse sub evidentă presiune externă.

Se poate susține că acceptând și chiar împingând la această ruptură între putere și legitimitate, SUA au dorit să salveze stabilitatea lăuntrică a partenerului strategic român, în condițiile în care oferta forțelor opuse Președintelui (practic) demis nu era convingătoare sau cel puțin nu era clară. Un proverb american spune, însă, că "proba plăcintei este mâncatul plăcintei". Or, presupusele bune intenții americane nu au făcut decât să paveze drumul spre iadul instabilității politice interne și al dezbinării naționale care și astăzi afectează cumplit România. În condițiile păstrării la putere a unui șef de stat nelegitim și al adâncirii dezechilibrului dintre instituțiile statului în favoarea celor de forță (în special justiția și serviciile secrete), impusă de nevoia consacrării unei asemenea formule nedemocrate, nimeni nu a reușit să mănânce "plăcinta" promisă a stabilității politice. În schimb mâncăm cu toții și astăzi fructele otrăvite ale autoritar-justițiarismului. Mulțumim America!

4.2. Recent, o instituție academică din România a găsit cu cale să îl omagieze pe fostul adjunct al ambasadorului american la București și pentru o vreme șef de misiune interimar, domnul Duane Butcher (un adevărat „măcelar"/butcher al democrației românești și al parteneriatului româno-american), pentru opera științifică pe care urmează să o realizeze (sic!), cu titlul de Doctor Honoris Causa. Laudatio a fost rostit de către domnul George Maior, până de curând director al SRI (serviciul român de contrainformații). La ceremonie a șocat prezența masivă în sală a reprezentanților SRI și DNA, în frunte cu șefa procurorilor anticorupție, dna Laura-Codruța Kovesi - cea pe care cu prilejul audierii dvs în Senatul SUA, domnule ambasador, un distins senator acuzat de fapte de corupție v-a recomandat în mod expres să o sprijiniți. (Este desigur emoționat să vedem cu presupușii corupți din SUA îi susțin pe presupușii luptători împotriva corupției din România!!!)

Pentru un ochi avizat dar nu numai, aceasta spune multe. Faptul atestă relația privilegiată dintre reprezentanții administrației SUA în România și instituțiile amintite care nu sunt de loc cele mai reprezentatitve pentru un stat democratic. Aș spune, dimpotrivă.

Acest schematism relațional reflectă schematismul păgubos al unei gândiri strategice deficitare. O gândire care, în încercarea de a concilia expeditiv idealismul și realismul american printr-o abordare reducționistă, insensibilă față de contextul cultural și geopolitic românesc dat, le compromite pe amândouă.

4.3. Mulți români au putut urmări la televizor anul acesta scene transmise de la recepția oferită de Ambasada americană la București cu prilejul Zilei Naționale a SUA. Un distins intelectual român mi-a împărtășit cu acest prilej tristețea profundă produsă lui de constatarea că masa invitaților era evident dominată de reprezentanții procuraturii și justiției, alături de cei ai unor ong-uri justițiar-populiste și de câțiva politicieni de reputație îndoielnică care, asemenea senatorului american înainte pomenit, "sprijină" justiția politizată tocmai spre a nu-i fi clienți.

Dintre aceștia în centrul atenției respectuoase a gazdelor se aflau șefii ÎCCJ și DNA ale căror abuzuri fuseseră cu puțin înainte devoalate de câțiva judecători probi, imediat supuși persecuției structurilor oligarhice ale sistemului judiciar. Abuzurile în discuție se referă la violarea drepturilor fundamentale - procesuale și nu numai - ale unui cetățean de rând, pensionara Mariana Rarinca - implicată fără vină într-un proces penal și ținută în arest preventiv timp de mai multe luni, fără motiv și dincolo de limitele legale. Pornind de aici, mass-media dar mai ales organizațiile profesionale ale magistraților, făcându-se ecoul indignării publice, au cerut - din păcate zadarnic - demisia sau demiterea făptașilor. Afișarea aproape ostentativă a reprezentanților diplomatici americani în compania unor astfel de persoane constituie un afront adus românilor de rând și un abandon declarat al luptei tradiționale duse de SUA pentru apărarea drepturilor omului.

Altădată - inclusiv în timpul regimului comunist - ambasada SUA era deschisă pentru toți marii intelectuali români - și mai ales pentru cei având curajul de a exprima opinii critice la adresa puterii oficiale, pentru oamenii politici de toate orientările, pentru activiștii societății civile din toate domeniile. Se pare că opțiunea diplomaților americani acreditați la București de a face dintr-o justiție selectivă instrumentul selectării oamenilor politici români susceptibili a accepta necritic exigențele geopolitice americane, a condus spre izolarea ambasadei SUA de mari segmente ale societății românești. Aceasta explică viziunea deformată a diplomației americane actuale asupra realității românești.

Vă revine dvs, domnule ambasador Klemm, datoria de a redeschide larg porțile ambasadei pentru toți românii, de a restabili contactele SUA cu întreg universul românesc - cu bunele și cu relele lui, de a reda caracter integral percepției americane asupra României debarsându-o de prejudecăți și de lipsa de înțelegere a spiritului acestui popor care admiră sincer valorile americane dar nu poate accepta nici ca ele să îi fie impuse nici ca prețul prieteniei americane să fie renunțarea la demnitatea națională, pierderea respectului de sine. În acest demers puteți apela cu folos la excelentul Raport asupra stării deplorabile a diplomației americane de azi, redactat de o echipă de eminenți diplomați americani sub coordonarea distinsului ambasador Thomas R. Pickering și dat publicității cu doar câteva luni în urmă.

4.4. Fără îndoială că domeniul justiției este și el unul în care cooperarea americano-română este binevenită. Cooperarea este una dar tutelarea este alta. Or, din păcate despre tutelă este vorba; precum și despre folosirea unei justiției abuzive și selective în scopuri (geo)politice.

În chiar sediul DNA - o instituție care și-a pus la punct un sistem cvasineconstituțional pentru colectarea de informații cu valoare strategică - funcționează un birou al FBI. (Unii spun – se pare, fără temei – că ar fi o reprezentanță a doamnei Victoria Nuland.) O totală lipsă de transparență caracterizează relația dintre acest birou și DNA.

Dacă totul s-ar limita la combaterea infracționalității transfrontaliere, părțile lucrând împreună pentru a schimba informații referitoare la fapte ilegale comise în România cu impact negativ în SUA și invers, totul ar fi în regulă. Se pare însă că reprezentanții FBI ghidează și activități ale DNA menite a-i "sancționa" pe oamenii politici, oamenii de afaceri sau oamenii de cultură români care nu adoptă convingător agenda geo-politică a SUA ori, prin preocupările lor, îi stânjenesc promovarea.

Există nenumărate informații cu un grad înalt de credibilitate potrivit cărora urmărirea penală a persoanelor aparțind elitelor românești de tot felul (cu precădere a celor politice) pentru fapte comise exclusiv în România, cu impact patrimonial eminamente național și care nu încalcă legislația americană dar eventual deranjează geopolitca americană, are loc sub supravegherea și îndrumarea reprezentantului SUA. Dacă o atare informație nu este convingător infirmată, percepția românilor asupra ingerințelor americane în actul de justiție românesc – cu efectele cunoscute constând în distrugerea capitalului național, în compromiterea elitelor naționale și blocarea administrației de stat – vor săpa adânc și durabil la fundamentul parteneriatului strategic româno-american.

Ar fi de asemenea urgent, stimate domnule ambasador, ca reprezentantul FBI să părăsească sediul DNA și să se mute în frumoasa clădire a ambasadei SUA, acolo unde îi este de fapt locul.

4.5. Circulă tot mai intens informația că un număr semnificativ de procurori DNA au primit cetățenia americană. Până acum această informație nu a fost nici verificată nici infirmată. Tăcerea care o înconjoară sugerează confirmarea ei. Dacă este așa înseamnă că urmărirea penală a unor cetățeni români se realizează de către cetățeni americani. Faptul ar echivala cu o cedare de suveranitate inadmisibilă atât din punct de vedere constituțional cât și din punct de vedere principial. Situația devine cu deosebire gravă atunci când cercetarea penală se referă la liderii politici români.

Este în interesul SUA să clarifice urgent acest aspect. În eventualitatea în care magistrați români au cetățenie americană este imperios ca ei să părăsească imediat magistratura.

4.6. Dacă SUA sunt preocupate de cercetarea penală și condamnarea românilor care prin faptele lor afectează (direct dar și indirect) interesele americane - lucrul a fost afirmat explicit de numeroși reprezentanți ai administrației americane și ai Congresului - atunci când vine vorba despre ilegalități comise de cetățeni americani în România și/sau în dauna cetățenilor români, abordarea este diametral opusă.

Pe data de 4 decembrie 2004, o mașină condusă de un cetățean american aflat în post la București - plutește încă misterul cu privire la identitatea lui exactă - a intrat violent într-un taxi care circula regulamentar și astfel a provocat moartea unui cetățean român. Întâmplarea face ca acel român să fie un artist foarte popular, pe numele său Teo Peter. În loc să fie cercetat și judecat de autoritățile române, presupusul criminal a fost imediat scos din România pentru a fi judecat și ... achitat de instanțele americane în condiții scandaloase. Justiția americană a înlăturat fără ezitare acuzația pentru omor din culpă învârtind astfel cuțitul americano-scepticismului în rana conștiinței publice românești.

Comentariile sunt de prisos. Mă limitez la a vă informa, domnule ambasador, că jurisdicția consulară (dreptul supușilor străini de a fi judecați pentru fărădelegile săvârșite pe teritoriul Principatelor române, de către împuterniciții diplomatici ai țărilor lor de origine) a fost abolită în țara mea încă de la mijlocul secolului al XIX-lea, chiar înainte ca România să își fi cucerit independența, prin actul Principelui Alexandru Ioan Cuza. Românii nu pot privi decât cu ochi răi reinstaurarea acestui regim caracteristic pentru statele cu suveranitate limitată, în secolul al XXI-lea, prin grația campionilor democrației globale și ai universalismului drepturilor omului care sunt SUA - partenerul lor strategic.

4.7. Asemenea ofense, cu atât mai regretabile cu cât sunt inutile, au fost nimic însă în comparație cu practica predecesorului dvs, ambasadorul Mark Gitenstein, și a colaboratorilor săi de a convoca la sediul lor demnitari români - miniștri, parlamentari, capii autorității judiciare, șefi de instituții administrative sau de partid etc. - spre a-i certa pentru "greșelile" comise în exercițiul funcțiilor lor, și a-i instrui în legătură cu ceea ce să facă și cu modul în care să se comporte în viitor. Atât mustrările cât și instrucțiunile erau comunicate și opiniei publice prin intermediul presei. Transparența obligă.

Aceste demersuri, constituind încălcări flagrante ale dreptului internațional și ale bunelor practici în relațiile internaționale, vizau teme cât se poate de variate. Parlamentului i se spunea ce legi să adopte și ce legi să nu adopte sau cum să își exercite competențele în raport cu procurorii - altminteri simpli agenți ai executivului, teoretic supus controlului parlamentar iar nu invers. Guvernului i se spunea ce politici să promoveze și ce politici să nu promoveze, pe cine să numească în fruntea instituțiilor statului și pe cine să nu numească, cum să se raporteze la Președinție și la alte structuri ale puterii sau administrației de stat. Până și opiniei publice i se comunica cine sunt "românii buni", în care trebuie să se aibă încredere întrucât și America are, și cine sunt "românii răi", pentru care nu trebuie votat întrucât nu sunt pe placul Americii.

4.8. Cea mai recentă încercare de acest fel îi aparține însărcinatului cu afaceri al SUA, dl Dean Thompson, care în primăvara anului curent i-a convocat la reședința sa, cu un preaviz de 24 ore, pe Președinții celor două Camere ale Parlamentului României - demnitarii cu numărul doi și trei în ordinea de precădere a ierarhiei statului român - pentru ca în prezența unor politicieni români din opoziție, presupus agreați de administrația americană și la rândul lor invitați (evident fără consultarea părții române și fără vreo logică protocolară sau regulă diplomatică), să le ceară abandonarea unor acte normative cu impact exclusiv intern, aflate pe agenda legislativului, sau modificarea unor decizii ale acestuia vizând ridicarea imunității parlamentare. Nici unul dintre aceste subiecte nu privea relațiile bilaterale dintre SUA și România.

Spre cinstea sa și spre satisfacția opiniei publice, Președintele Senatului a declinat o asemenea convocare, refuzând atât locul, cât și formatul și agenda discuției. Bănuindu-se că în spatele acestei neuzuale și neașteptate nesupuneri se găsește sprijinul ocult al unor "americani răi" de la Washington, "românii buni" de la București au fost încurajați să se plângă Departamentului de Stat pentru obstrucționarea efortului "americanilor buni" areditați la ambasada SUA, de a combate rătăcirile "românilor răi" aleși în Parlamentul României. Ceea ce s-a și întâmplat. Din câte se pare plângerile respective au utilizat și date din comunicările confidențiale între ambasada SUA în România și centrala de la Washington. (!)

Găsim aici un exemplu edificator asupra felului în care implicarea diplomaților americani în luptele politice intestine din România transferă dezbinarea românească în serviciul extern american, divizându-l și destructurând politica americană față de România.

4.9. În același spirit s-a ajuns la situația aberantă ca primarul unui mare municipiu românesc să se adreseze (este adevărat, informal) Departamentului de Stat pentru a cere aprobarea de a participa la recepția oferită de Ambasada Federației Ruse la București cu ocazia celei de a 70-cea aniversări a Zilei Victoriei în cel de al Doilea Război Mondial. Acesta nu este decât un exemplu din multele analoge.

Veți spune, stimate domnule ambasador, că niciodată SUA nu au pretins așa ceva. Eu unul cred același lucru. Problema este că în cugetul multor români, inclusiv dintre aceia aparținând clasei politice, s-a înrădăcinat ideea că asemenea gesturi sunt necesare sau măcar bine văzute. Din nefericire, chiar dacă diplomații americani nu le-au impus, ei s-au comportat ca și când ele le-ar face plăcere sau nu au făcut nimic pentru a înlătura o atare percepție. Vă revine dvs. misiunea de a o corecta.

4.10. Cu ocazia audierii dvs în Senatul SUA, senatorul Ron Johnson v-a cerut să o sprijiniți pe șefa DNA, pe care a caracterizat-o ca pe "o femeie curajoasă". Din păcate, această recomandare, pe care sper și vă îndemn să o ignorați, reflectă o concepție destul de răspândită în SUA, asupra felului în care poate fi și trebuie tratată relația cu România. Ea este profund greșită și total contraproductivă.

În primul rând, trebuie să știți că nimic nu o amenință pe dna Kovesi, așa încât nu are nevoie să dovedească vreun curaj deosebit pentru a-și face datoria.

Este adevărat că unui magistrat român de azi (judecător sau procuror) îi trebuie mai puțin curaj pentru a abuza de funcția sa decât pentru a se comporta în respectul legii. Abia această situație trebuie corectată dar problema nu vă privește pe dvs. și nu intră în competențele dvs. Ea ține de bolile democrației românești. De rezolvarea ei responsabili sunt românii. Dvs trebuie să apărați instituțiile americane și să vegheați la promovarea intereselor lor în cadrul și prin intermediul dialogului și cooperării bilaterale româno-americane. Ceea ce nu ar trebui să fie foarte dificil atâta timp cât interesele strategice americane și cele române rămân congruente iar opinia publică din cele două țări susține parteneriatul nostru strategic.

Dincolo de aceasta însă și tocmai pentru salvgardarea amintitului parteneriat se impune înțelegerea faptului că singurii îndreptățiți să decidă asupra persoanelor care trebuie așezate în fruntea instituțiilor românești sunt românii. Ce șanse ați da unui cetățean american pe care un senator român l-ar propune pentru ocuparea funcției de Procuror General al SUA sau de director al Serviciului Secret? Cum obișnuia să spună un prieten și fost colaborator al meu în AP-OSCE, diplomat cu state vechi în Congresul SUA unde ani buni fusese șeful de cabinet al Președintelui Comisiei de Politică externă din Camera Reprezentanților, Dante Fascell, "aceasta ar fi sărutarea morții" pentru sărmanul american. Nimeni nu ar putea înțelege cu ce, când și cât a greșit acesta față de America încât îl promovează străinii.

De ce în cazul României să fie altfel? Când în aprilie 1997, la Washington, am pus bazele parteneriatului strategic dintre SUA și România în discuțiile purtate cu Secretarul de Stat Madeleine Albright și cu eminentul său adjunct Strobe Talbott, când apoi în vara aceluiași an Președintele Bill Clinton a lansat oficial partneriatul respectiv la București, împreună cu Președintele Emil Constantinescu, și când ceva mai târziu, în toamnă, tot la București, am definit primele elemente concrete ale parteneriatului pe baza non-paperului prezentat de asistentul Secretarului de Stat Marc Grossman, am convenit cu toții asupra principiului că ceea ce este bun pentru SUA va fi bun și pentru România. Corolarul acestui principiu este că ceea ce este rău pentru SUA este rău și pentru România, că ceea ce este inacceptabil pentru SUA este inacceptabil și pentru România.

Orice îndepărtare de la acest cadru și de la aceste principii aruncă în aer parteneriatul româno-american împingând România de la statutul de partener la acela de vasal al SUA. Chiar dacă lideri politici români, trecători și trădători, ar accepta o asemenea transformare, ea nu este durabilă fiind injustă și împotriva naturii. Un atare aranjament nu poate fi funcțional. Vă îndemn să nu cădeți pradă tentației de a crede în viabilitatea lui căci dacă veți încerca să acționați într-o asemenea logică, în cele din urmă veți afla cât de coroziv este poporul român cu cei care încearcă să îl domine și veți ajunge, după cum sună versurile unui mare poet român, Mihai Eminescu, ca în țara asta "dușmăniți să fiți de toate, fără a prinde chiar de veste".

5. Vă mai începeți misiunea în România, domnule ambasador, în vremi de mare tulburare geostrategică pentru Europa de Est și Sud-Est, pentru regiunea Mării Negre și a Caucazului de Sud, pentru Orientul Apropiat și cel Mijlociu. Această situație de criză mărește importanța parteneriatului strategic româno-american. Pentru a-i face față în condiții optime SUA nu au nevoie de niște simpli vasali nevolnici ci de parteneri eficienți gata să își asume responsabilități în serviciul unei cauze în care cred. De aceea nu trebuie să luăm în deșert numele acestui parteneriat și să îl tratăm cu superficialitate.

5.1. În chiar aceste zile Rusia își reafirmă vocația pentru statutul de putere globală și repune în discuție frontierele și arhitectura de securitate în Europa orientală. Ucraina și Moldova se află în epicentrul acestei controverse. Ele sunt vecinii direcți ai României de care sunt legate prin relații mai complexe de cât cele de vecinătate. Nici o rezistență dar și nici o înțelegere justă, fezabilă și durabilă privind ordinea regională nu se pot realiza fără participare românească.
Situația în Caucazul de Sud rămâne fluidă și periculoasă în condițiile în care conflictele cronice din această regiune se pot acutiza în orice moment. Ca vecin al regiunii România are capacitatea de a descifra mai bine decât mulți analiști din îndepărtata Americă, semnificația evoluțiilor de acolo și se poate insera util, cu instrumentele sale culturale, economice și diplomatice, în strategia caucaziană a Washingtonului.

Grecia se zbate în dificultăți economice care rău gestionate de UE se pot transforma oricând într-o imensă problemă geostrategică pentru NATO, ducând la o schimbare dramatică a echilibrului de putere în Mediterana orientală. Vechile tradiții de parteneriat dintre România și Grecia, două țări cu majoritate ortodoxă și cu un trecut istoric întrepătruns, ar putea permite Bucureștiului, în coordonare cu Washingtonul, să joace rolul de moderator al unor reacții, altminteri prea rapide și prea radicale, prin care, în încercarea de a ieși din impas fără să cedeze „profitorilor” UE, Atena ar afecta ordinea geopolitică regională cu impact asupra ordinii globale.

Turcia post-kemalistă cu tendințe neo-otomane, refuzată de UE și cu interese tot mai divergente față de SUA (în special în problema kurdă dar și în ceea ce privește relațiile cu Siria și Israelul) are potențialul de a modifica datele problemei în Orientul Mijlociu dar și în Balcani (în special cei de Vest) la un nivel de magnitudine și cu consecințe strategice egale celor consecutive înlocuirii în Iran a Șahului cu regimul Ayatolahilor. Legăturile politice, economice și chiar culturale dintre România și Turcia sunt profunde și vechi. Ele au trecut cu bine de toate schimbările de regim din cele două țări. Păstrând proporțiile, în ciuda uriașei diferențe de gambit dintre România și SUA, diplomația românească poate asigura un aport esențial, complementar eforturilor americane, pentru păstrarea Ankarei în cadrul alianței atlantice. În acest context nu trebuie subestimat potențialul securitar al trilateralei Polonia-România-Turcia; structură care poate fi prelungită spre sud printr-o trilaterală (pe care Bucureștiul a contemplat-o și în trecut) România-Turcia-Egipt.

Serbia rămâne o rană deschisă nu numai în zona Balcanilor occidentali dar și în sistemul de securitate și integrare europeană și euro-atlantică. Ea are frontieră directă cu România și un trecut comun semnificativ. Ambiguitatea și într-un fel lipsa de perspectivă a relațiilor dintre ea și UE sau dintre ea și NATO, ca și cronicizarea problemei kosovare, pot împinge Serbia spre alianțe care să extindă criza ucraineană în Europa de Sud-Est și de aici în cea centrală. Relația specială româno-sârbă dar și, pe un plan mai general, rolul pe care România îl poate juca în depășirea controverselor cu dinamică negativă implicând comunitățile albaneze și cele slave din Balcani (a se vedea în special cazul Macedoniei și Bosniei-Herțegovina dar și sfidarea kosovară), au aptitudinea de a face din parteneriatul româno-american un atu important în cadrul politicii externe a Washingtonului.

Nu mai puțin geopolitica României în condițiile escaladării național-populismului la Budapesta și a apariției unor antante strategice cu impact regional și global, cum ar fi cea dintre Rusia, Germania și Ungaria în Europa Centrală sau cea, în prezent mai puțin stabilă, dintre Rusia, Germania și Turcia la Marea Neagră, poate deveni esențială pentru promovarea unei viziuni asupra securității în Europa, sincronică cu interesele americane.

5.2. Este adevărat că în prezent diplomația românească nu pare a fi în forma cea mai bună pentru asumarea și îndeplinirea unor asemenea sarcini. Faptul se explică și prin aceea că SUA au preferat-o ca „diplomație de acompaniament” iar nu ca un patener de sinestătător cu care trebuie să comunice, să se consulte și să se coordoneze. Altădată România a jucat un rol deosebit de util în pilotarea marelui crucișător american prin apele stâncoase ale “viesparului oriental”. O poate face dinnou. Ajutați-o să revină în situația de a o face!

5.3. Cum se prezintă politica externă a SUA în era digitală, când istoria a devenit cu adevărat universală, creind iluzia că își poate lua revanșa împotriva geografiei? La prima vedere superioritatea dvs tehnologică ecrasantă vă permite să dominați lumea. Această imagine este însă înșelătoare. Da, este adevărat că v-a sporit puterea dar v-a slăbit empatia. V-a sporit bunăstarea dar v-a slăbit generozitatea. V-a sporit informația dar v-a slăbit înțelepciunea.
Arma care a permis SUA să devină o superputere nu a fost arma nucleară ci “visul american”. Avantajul dobândit prin globalizarea lui – prea mare ca să îl consumați singuri fără a face indigestie – v-a dăruit victoria (tactică) dar v-a confiscat liniștea (strategică). De aceea vă înconjurați de ziduri și scuturi protectoare peste tot – acasă și în lume. De aceea ați pierdut sau sunteți pe punctul de a pierde și pacea și aliații. De aceea influența americană reculează pretutindeni iar declinul puterii reale americane în ordinea lumii virtuale a internetului riscă să devină cronic.

Un asemenea declin nu este în interesul României. Iată motivul pentru care ne întrebăm cum poate contribui România la stoparea lui? Răspunsul este: completând din ceea ce ea încă păstrează, ceea ce America pierde: înțelepciunea – bazată pe instinctul istoriei, intimitatea cu geografia și respectul diversității culturale; evident în limitele orizontului său geostrategic, specific unei puteri de talie mică-mijlocie. Este înțelepciunea care i-a permis supraviețuirea într-un colț de lume bântuit de furtuni culturale și traversat de pofte hegemonice.

Prețuind o atare complementaritate, în loc să o negați, puteți relansa parteneriatul nostru strategic spre folos reciproc. Nu irosiți această posibilitate reducând România la o bază militară unde impuneți o ordine străină tradițiilor ei, ci folosiți-o oferind României oxigenul necesar pentru a funcționa ca atelier de analiză și gândire creatoare unde libertatea capătă virtuți strategice prin transformarea informației, de care dispuneți cu suprademăsură, în cunoaștere și a cunoașterii în înțelepciune. Este unul dintre marile pariuri pe care ar fi de dorit să le câștigați domnule ambasador Klemm.

6. Din CV-ul dvs, domnule ambasador, nu poate trece neobservată expertiza acumulată în domeniul resurselor umane. Când ne referim la corpul diplomatic, gestiunea resurselor umane se învecinează cu munca de contrainformații.

Cred, într-adevăr, domnule ambasador - și această opinie este împărtășită de mai toți prietenii mei americani, dintre care mulți servesc sau au servit cu competență și devotament în corpul diplomatic al SUA - că una dintre prioritățile dvs cele mai importante va fi tocmai aceea de a testa personalul ambasadei pe care sunteți chemat a o conduce. O verficare menită a determina atât competența acestuia cât și loialitatea sa față de țara care l-a trimis în misiune. Nu sunt singurul care se întreabă dacă toți cei aflați pe statele ambasadei SUA la București lucrează exclusiv pentru SUA? Dacă este să răspundem în funcție de rezultatele demersurilor efectuate de mulți dintre aceștia, răspunsul este negativ: nu toți lucrează în interesul țării dvs. Aceasta deranjează în cel mai înalt grad și țara mea, România.

Vă revine dvs misiunea de a stabili în interesul cui lucrează, de ce o fac și dacă o fac conștient sau nu?

Ceea ce pot spune eu este că fără îndoială ne aflăm cu toții în mijlocul unui război hibrid de proporții globale, România fiind unul dintre câmpurile de bătălie cele mai active. În acest context, penetrarea ambasadei SUA este un obiectiv natural atât pentru adversarii dvs. - care vor nu doar să știe ce li se pregătește dar și să vă intoxice și să vă determine a lua decizii și a întreprinde acțiuni greșite - cât și pentru aliați - care sunt interesați să afle cât pot conta pe fidelitatea Americii. Dacă veți avea puterea să admiteți că ambasada dvs de la București a comis erori pe care nici cel mai neinspirat și mai nepregătit diplomat nu le-ar fi făcut, punând în pericol grav interesele americane în România, sunt sigur că veți găsi calea spre a pune capăt unei asemenea stări de lucruri, descoperind cauzele și aplicând remediile necesare.

Unii colegi americani m-au întrebat de-a dreptul dacă nu cumva serviciile românești s-au infiltrat în personalul ambasadei spre a promova anumite evaluări și a determina anumite decizii. Nu cred. Serviciile secrete din România sunt prea ocupate cu urmărirea, influențarea și după caz, eliminarea, personalităților aparținând elitei românești pentru a mai avea timp să se ocupe și de străini. În schimb nu exclud de loc acțiunea unor cercuri de interese neguvernamentale din România - unele aparținând lumii interlope. Simplul fapt că o mare parte a personalului ambasadei SUA de origine română a obturat cu o tenacitate demnă de cauze mai nobile, toate canalele de comunicație ale diplomaților americani cu anumite personalități sau cu segmente importante ale societății românești, nu poate trece neobservat și ar trebui să trezească serioase semne de întrebare. Este mai mult decât evident că multe dintre informațiile false referitoare la realitatea românească, informații care au fundamentat ulterior evaluări și decizii greșite, provin de la acest personal.

În același timp, diplomații americani în post la București vor trebui nu doar să asculte toate punctele de vedere românești și să stabilească relații directe cu reprezentanții tuturor școlilor de gândire și ai curentelor de opinie din România - așa cum au făcut-o până la începutul anilor 2000 - dar și să analizeze permanent starea de spirit a națiunii române - iar nu numai disponibilitatea conducătorilor români de a se alinia servil la exigențele americane - căutând a înțelege totodată măsura în care agenda americană este compatibilă cu felul de a gândi și simți al românllor, cu valorile lor morale și identitatea lor culturală - așa cum s-a procedat cu succes chiar în timpul Războiului Rece. Suntem compatibili dar nu suntem identici; și niciodată nu vom fi. Spre a ne uni trebuie să ne delimităm. Spre a coopera trebuie să mergem unii spre alții și să ne întâlnim la mijlocul drumului.

********************

Iată stimate domnule ambasador Hans Klemm ce sfidări imense vă așteaptă în România. Spre a curăța aceste adevărate grajduri ale lui Augias care sunt ambasada SUA la București și parteneriatul strategic româno-amerian, de rezidurile erorilor politico-diplomatice ale anilor precedenți, vi se cere un efort cu adevărat herculean. Sperăm că sunteți capabil a-l face. Tocmai de aceea sosirea dvs. ne bucură.

Sunt convins că românii sau cei mai mulți dintre ei vă primesc cu brațele deschise. În acest gest simplu se exprimă deopotrivă încrederea noastră în capacitatea americanilor de a face totdeauna ceea ce trebuie (desigur, după ce vor fi încercat toate celelalte posibilități), convingerea noastră că avem interese strategice congruente și voința noastră de a coopera loial în serviciul unei cauze comune definite în comun.

Fiți deci binevenit domnule ambasador! Să nu ne (mai) dezamăgiți! Dumnezeu să vă binecuvinteze!

Al Dvs,

Prof. dr. Adrian Severin
Vice-prim ministru al României și ministru al afacerilor externe (1996-1997)
Președinte la Adunării Parlamentare a OSCE (2000-2002)
Vice-prim ministru al României și ministru pentru reformă (1990-1991)

S.D Accesati linkul va rog, nu "Page not found.." care apare automat.
  Delia Bogdan exceptional!
  Adrian Rezus @ SD:

Lu' Hans ăsta i-a pus Al-de-Sus, mîna-n cap! Păi nu? De la… Dili (asta vine-n Timorul de Est, by the way: 1.143.667 locuitori la un loc, în tot Timoru' estic, nu numa' la Dili-n capitală) la Bucureşti (2.103.346 de locuitori: census 2015) e o chestie! E cum te-ai muta de la Podu' Iloaiei la Paris, cu jobu'! ... emoticon smile

Da' mie mi-a plăcut, quand même, că-n scrisorica deschisă de bun-venit, domnu' Severin a luat-o de la daco-traiani! ("Pe timpul Imperiului roman, provincia Dacia, aflată aproximativ pe teritoriul actual al României, era provincie imperială; adică o provincie atât de importantă din punct de vedere strategic încât, în contrast cu provinciile senatoriale, de coordonarea administrării ei se ocupa însuși împăratul.") emoticon smile
  S.D  Poate ca a simtit nevoia acestei precizari care sa-i serveasca tintei finale. Ce este important mi se par a fi ideile exprimate deosebit de clar si sintetic si mai ales nu etalate intr-un scop inamical. Forma de data asta a permis punerea pe tapet a unor observatii impartasite de majoritatea romanilor fata de comportamentul oficialilor americani cu scopul punerii relatiilor romano-americane in viitor pe alte baze. Scrisoarea va fi un bun prilej pentru ambasador sa-si dovedeasca inteligenta diplomatica-daca o are- iar pentru cei care mai adapostesc anumite naivitati-asa cam ca mine- sa traga concluziile necesare.
S.D  Nimic specific, o generalitate crasa. De aceea eu gandeam sa-i ridic stacheta pentru masurarea capabilitatilor la nivelul intelegerii scrisorii lui Adrian S.Chiar daca nu ii va ajunge sub ochi-lucru de care ma indoiesc- daca el va incepe speechul din Romania cu coruptia, e sigur ca nimic din relatiile "privilegiate" si strategice nu se va schimba.
  Adrian Severin Dle Rezus, ceea ce a citit dl Klemm în fața Comisiei de politică externă a Senatului SUA a fost scris de experții de la Departamentul de Stat pentru urechile senatorilor republicani neoconservatori care se uitau după pete în soare. Ținta era obținerea voturilor lor. Atât! Cât privește întrebarea cum de l-au ales tocmai pe dl Klemm pentru postul de la București, veți putea găsi un posibil răspuns în partea a IV-a, pct 6 (ultimul) al scrisorii mele. Aveți puțintică răbdare!
A.R chestia cu... adormirea (punctuala a) neoconilor din senat e plauzibila si mi-a trecut si mie prin minte!... desi asta nu explica... miza (pe klemm)!

astept -- cu... nerabdare (mai mult decît putintica) -- si partea iv-a (pct 6) a epistolei, poate ma edific! emoticon smile --- pîna una-alta, ramîn, însa, la ideea ca numirea dlui klemm la bucuresti face dovada unei.. proaste utilizari a resurselor / competentelor (curent disponibile la DoS) : omu' ar fi fost "bun" -- perfomant etc. -- la / pe cu totu' alte chestii!
  A.S  Pe de altă parte, aș vrea să fie clar că eu nu îl cunosc pe dl Klemm așa că nu pot avea o părere concretă despre abilitățile domniei sale. Ceea ce cred că trebuie să facem cu toții - în orice caz eu o fac - este să îi acordăm prezumția de bună credință și de competență. Pornind de aici este bine să îi furnizăm o analiză a situației din punctul nostru de vedere și să îl informăm în legătură cu așteptările noastre, inclusiv cu ceea ce credem că în aceste așteptări reprezintă și interesul SUA. Astfel ne facem datoria și ca români și ca parteneri ai SUA. Ce va fi mai departe vom vedea. Important acum este ca un număr cât mai mare de români să își afirme așteptările de manieră coerentă iar nu să își formuleze îndoielile, oricât de justificate ar fi ele.
  A.S  Mai adaug ceva. La urma urmei scrisoarea mea se adresează doar simbolic ambasadorului Klemm. Ea se adresează SUA sau mai exact decidenților politici americani... cu prilejului numirii unui nou ambasador în România.
A.R  mda.... n-ar strica sa se mai documenteze, baietii astia (de la... externe, DoS & co), atunci cînd e sa vina vorba de... specifice est-europenesti! (n-ar fi cine stie ce filosofie, la urma-urmei) --- na-bon, mai nou se pare ca le-a intrat deja în cap c-ar fi... "zona strategica" -- de bine / de rau "interesanta" -- si marginea aceea de europa ("unita", cica), din cauza de... putin, mai ales; da' amalgamu'n capu' lor e la fel de mare ca si pîna mai deunazi, I'm afraid! emoticon frown

  Fogarassy Paul Somebody have to translate this for Noam Chomsky. Mr. Severin ? emoticon smile
  Mihail Tudorache Este un material extrem de interesant si de adevarat.Felicitari autorului,el insusi tinta a represiunii juridice.
  Gabi Ionita emoticon like
M.T  Domnule Ambasador,Hans Klemm,asteptam de la Dumneavoastra sa nu tineti cont de recomandarile senatorului corupt,care v-a recomandat s-o sustineti pe doamna Kovesi la inca un mandat,prea multe pentru o persoana,care a facut lupta cu coruptia doar de fatada,asa cum scrie Adrian Severin,pe buna dreptate.Doamna Nuland a contribuit nedemoctatic,sustinand invalidarea referendumului de demitere de catre popor a fostului presedinte Traian Basescu,invinuit de tendinte dictatoriale.Vointa populara pentru prima oara in Romania posidecembrista a fpst imfranta prin subterfugii nedempctatice,care nici acum,la peste trei ani distanta,nu sunt anchetate de Parchetul General,desi vinovatiile sunt clare.Recent,in Germania,procurorul general a fost schimbat de ministrul justitiei iar la noi se pretinde a fi intangibil,considerandu-se magistrat si prin acest lucru inamovibil.Doar judecatorii sunt inamovibili in mod curent,in Europa.Nu se permite nici perfectionarea Codurilor Juridice,acolo unde sunt ambiguitati sau portite pentru interpretari abuzive,ca de pilda ...suspiciunile de coruptie in loc de indicii temeinice....Va uram bun venit si va dorim succes in activitatea impartiala in slujba democratiei din Romania.
Tudor Codita Excelent. Așa se vorbește cu un prieten: sincer. Probabil că, dacă nu va ignora complet acest mesaj, așa cum a mai făcut-o și cu mesajele altor români care au refuzat statutul de yesmen al găștilor neo-con, prietenul în cauză va mai trage o tușă groasă sub numele celui care îndrăznește să vorbească neîntrebat. Pe lista neagră, se înțelege.
  S.D  Ce se intampla, Adrian cu articolul tau? De pe niciun browser nu pot accesa si-mi raspund ca nu exista un articol cu acest nume ???
  A.S  Dragă Smaranda, nu îți pot răspunde. Ori eu nu sunt un atât de bun specialist în acest sistem de comunicare ori "ei" sunt niște specialiști foarte buni...
F.P  La mine (provider RDS) merge.
S.D  Daca se va prelungi situatia asta din mana specialistilor, te voi ruga sa mi-l trimiti si mie. Multumesc!
  M.T  Articolul ,doamna Smaranda Dobrescu,le vorbeste americanilor pe coarda subtire:se amesteca unde nu le fierbe oala si in necunostinta de cauza.Zic una si fac alta!??
S.D  Am apucat sa-l citesc. Articolul este scris dpdv al relatiilor diplomatice impecabil, analizand modul in care regulile de comportament al unui reprezentant al unei tari straine ar trebui respectate. Nu-i cere nimic altceva decat sa nu depaseasca noul ambasador uzantele diplomatice precum s-a intamplat in cazul fostului ambasador si a celorlalti oficiali veniti sa ne "crestineasca" Atat ca i-a pus in fata posibile reactii negative care pot afecta Parteneriatul in caz contrar.
  Niculescu Eugen Bine ati venit ! E un loc liber in consiliul de administratie la Fondul Proprietatea ! :-):-):-)
  Luci Lucescu Dom Profesor m-ați dezamăgit! Această scrisoare oricum nu va fi citită decât de admiratorii Domniei Voastre căci INVADATORII care duc politici de genocid în România nu mai pot fi opriți decât de DUMNEZEU!
  Anghel Aurelian Dom Profesor, vorba lui Luci Lucescu, scrisoarea acesta trebuia să o trimiți dumneata bunului Dumnezeu. Ambasadorul ăsta nici nu a venit în România și umilea poporul român prin declarațiile sale. Pe de altă parte "matale„ ști bine de ofițerii acoperiți din justiție, dar și faptul că serviciile românești sunt sub comanda totală a celor americano-evreiești. Așa că noul ambasador o să vorbească pe alte "canale„. Cu certitudine vă pot spune că România e condusă de o clasă politică pervertită, adică acea hartă mentală ca sumă de sentimente, trăiri, accente și imagini, este construită fix după ideologia globalismului american, care nu are nici o legătură cu democrația, și acesta la rându-i, un concept abstract, golit de conținut care nu are nici o legătură cu realitatea. De aproape 2500 de ani nicăieri în lume nu a mai fost democrație. În fine, să nu vă așteptați la prea multe de la noul ambasador, că o să fiți dezamăgit.
  Mikael Tincu Intelegerea ruso-americana sau mai precis Putin -Nuland and Co ofera bani/mita ultimilor si influenta geopolitica primilor (a se vedea presupusul faliment bancar din Moldova ca pe un fel de cadou dat de unii altora pentru a se retrage). Pactul de securitate si cooperare va fi denunta unilateral imediat ce gasca de la putere din US va fi schimbata prin alegeri libere si sub presiunea propriilor greseli. Atunci US va actiona deloc sau limitat in Europa si va incerca sa mai salveze ce se mai poate la Pacfic. Junta militara de la Bucuresti stie sau presupune ca mai devreme sau mai tirziu se va produce o schimbare in US dar nu stie cand. Si nici nu poate estima. Spera doar ca-si va consolida puterea (supraveghere electronica, eliminarea tuturor adversarilor incomozi etc) si va reusi sa conduca tara. Ceea ce-i greu de presupus pentru ca nu au experienta de viata si pana acum au reusit datorita consilierilor externi si conjuncturii post Malta. Ce se intampla azi in Romania e un mix straniu intre regimurile din Am de Sud (sa mai pomenesc nr de victime?) si un regim fanariot, predispus la tradare din lasitate si lacomie. Intervine si elementul Iohanis care probabil nu va misca un deget pana la momentul oportun cand va revoca unul sau mai multi generali. Dupa cum spuneau si prietenii nostri chinezi, adevratii cistigatori au razboiului rece, sa te fereasca zeii sa traiesti vremuri interesante!
  L.L  Gresesti MIKAEL! După alegeri incepe războiul!

M.T  Care alegeri?
  L.L  Vb vine....cele din USA din 2016
  L.L  În 2017 incepe showul planetar
  M.T  (La Pacific)
L.L  Si in RUSIA vor fi alegeri
  S.D  Consider ca acest punct de vedere exprimat in prima parte a scrisorii este impartasit de o mare parte dintre romani. De retinut ca aceasta critica adusa oficialilor amintiti in scrisoare are scopul de a construi relatiile romano-americane pe alte coordonate.Daca se poate folosi o formula a limbii de lemn, critica e constructiva. Doar daca acolo, peste ocean se vor pune de acord cu totii ca o tara NATO cu care mai ai si Parteneriat Strategic nu ar trebui sa aibe nici pe departe statut incert cu aspect de colonie pe alocuri.
  L.L  Pe alocuri? Stimata Domană, la Washington acum se hotărăște cât și ce mâncați, dar mai ales cât veți mai trăi! "Partenerii STRATEGICI" efectuează un genocid împotriva românilor! În 20 de ani în această țară nu va mai exista populație românească ci niște zombie vorbitori de limbă romgleză care nu vor fi români!
  S.D  Si daca ar fi asa, le-ar strica sa afle perceptia romanilor implicati in trecut si prezent in politica tarii, sau opinia cetatenilor obisnuiti posibili aparatori ai scutului?
M.T  Luci Lucescu Noul an chinezesc va clarifica multe. Fiti rabdator!
Ana Oniga Justitia este dictatura mafiotilor.
Mihai Ion Turcu Noi vorbim noi auzim. SUA actioneaza de regula schematic, si strict in interes propriu. Daca avem interese de promovat in raport cu un parener covarsitor, o putem face doar fiind o0 ntitate solid incheiata.
 Marta Nora Tarnea 12.08.2015 File de jurnal politic
Citesc scrisoarea fără sfârşit, ca toate materialele domniei sale, şi-l înţeleg foarte bine, adresată de europarlamentarul, domnul Adrian Severin, excelenţei sale noul ambasador al SUA la Bucureşti.
„Pentru toţi cei care credem în valoarea şi chiar în caracterul indispensabil al parteneriatului strategic româno-american, este cutremurător să vedem cum românii, care au aşteptat totdeauna cu un entuziasm aproape naiv „venirea americanilor" pe meleagurile lor, ajung să fie tot mai convinşi că apropierea de Rusia este acum soluţia optimă pentru supravieţuirea lor ca naţiune liberă, adică pentru evitarea statutului de protectorat (american)."
Ca de obicei, talentul şi entuziasmul retoricii îl poartă puţin prea departe pe domnul europarlamentar Adrian Severin. Mă îndoiesc în cel mai serios mod că „anti-diplomaţiile" SUA, excelent redate în scrisoare, au clintit cu vreun milimetru antirusismul visceral din România. Românii nu vor război. Punct. Dar, dacă trebuie să fie, vor fii majoritar împotriva Rusiei, chiar dacă mulţi dintre „pilonii" retoricii politicii corecte s-au dovedit prea des adevărate bla-bla-uri: diplomaţia „win-win" între cei mari şi cei mici, drepturile omului, egalitatea de şanse, statul de drept, democraţia etc.etc
În schimb, dacă mereu am avut admiraţie de nimic dezminţită, de nici o informaţie nouă, pentru diplomatul Nicolae Titulescu, cel care a spus „Întreagă politică externă pe care am urmat…n-a avut decât acest țel: nu de a pregăti războiul, ci de a pregăti o reţea de alianţe de aşa fel încât războiul să devină imposibil" (apropo tuturor „imbecililor" care cer, nu oameni politici ci „specialişti" la ministere, Titulescu şi-a început cariera ministerială ca ministru de finanţe deşi absolvise dreptul: Nicolae Titulescu a prezentat în Parlament la 22 martie 1921 - Proiectul de lege pentru reforma contribuţiilor directe care a fost aprobată la 1 August 1921, fiind preludiul legii contribuţiilor directe din 22 martie 1923.), în fiecare zi înţeleg tot mai bine nefericirea sa şi eşecul demersurilor domniei sale înainte de al doilea război mondial. Domnia sa lucrând cu toţi diplomaţii şi politicienii şi oamenii de stat din Occident (inclusiv SUA) ştia exact cât de duplicitari pot fi, dacă este cazul, pentru interesele lor. Tocmai de aceea a încercat o nouă alternativă. Nimeni nu l-a urmat. Oricum nu destui.
Nimeni din politica românească la vârf nu ar trebui să-l înţeleagă mai bine ca domnul europarlamentar: amândoi au încercat să desţelească drumuri fără să se uite că majoritatea este de altă opinie. Aşa ceva poate să facă un scriitor, un intelectual purtător de opinii pe orice domeniu, dar din păcate, nu un politician. Unii oameni de stat au reuşit dar numai pentru că elitele i-au sprijinit şi imediat s-au luat măsuri democratice - drepturi directe şi curricula educaţională -, şi nu autoritare, pentru a schimba opiniile/mentalitate/alegerea majorităţii. Şi chiar în aceste condiţii, vechile „ranchiune" izbucnesc când nu te mai aştepţi. Aşa suntem noi oamenii organizaţi în colectivităţi/societăţi, fie că ne place fie că nu: ne schimbăm foarte, foarte încet şi vom alege mereu siguranţa, chiar cu preţul nedreptăţii faţă de alţii, în faţa libertăţii plină de pericole.
Şi politicienii trebuie să accepte aceste adevăruri despre natura umană. Politicienii trebuie să fie cei mai răbdători oameni. Dacă tatăl poate spera ca fiul să se bucure de roadele nucului plantat, oamenii de stat mai degrabă pot nutri speranţa ca roadele muncii lor de bază, nu mă refer la politica curentă, să fie benefice pentru nepoţi şi strănepoţi.
În rest, pentru sănătatea noastră morală, trebuie să existe voci care se deosebesc radical de cea oficială, dominantă.
  S.D  Fraza din articol care te-a intrigat pe tine, draga Marta este; „Pentru toţi cei care credem în valoarea şi chiar în caracterul indispensabil al parteneriatului strategic româno-american, este cutremurător să vedem cum românii, care au aşteptat totdeauna cu un entuziasm aproape naiv „venirea americanilor" pe meleagurile lor, ajung să fie tot mai convinşi că apropierea de Rusia este acum soluţia optimă pentru supravieţuirea lor ca naţiune liberă, adică pentru evitarea statutului de protectorat (american)."In urma cu 2-3 ani ma intriga si tulbura si pe mine. Noi doua am cunoscut dominatia rusilor, teroarea instalata in tara, ne-am vazut rude in puscarii, am fost supusi constrangerilor si amenintarilor. Care era pe atunci relatia noastra ca tara cu URSS? Iata ce definitie da DEX protectoratului:
"1) Formă de dependență colonială care permite statului protector să dirijeze politica externă și, în mare măsură, pe cea internă a statului protejat. 2) Stat sau teritoriu aflat în dependența unui stat protector." Cu alte cuvinte, daca nu ne place noua situatie de protectorat fata de SUA in care am ajuns in ultimii ani situatia de protectorat fata de Rusia nu o suportam nici atat. Si totusi, Marta, cu greu am acceptat eu cu ochii si urechile indreptate spre cei tineri ca acestia necunoscand groaza anilor 50-70, si revoltati de situatiile la care ne expun partenerii americani,au o optiune exact in virtutea logicii binare prezente peste tot in societate, aceeasi logica care te face sa sustii puterea sau opozitia. sau geostrategic una din cele doua mari puteri. De fapt nuanta pe care o foloseste Adrian este nu de amenintare ci de atentionare asupra eforturilor si asteptarilor unui neam inselate de niste oficiali inabili. O atentionare venita in ultimul moment, dar necesara.
As vedea demersul lui Adrian mai mult decat o voce extravaganta care face opinie separata pentru a evita uniformitatea de idei ci ca pe o voce care exprima intreg realismul ce ar putea cu ceva sanse sa preintampine alunecarea noastra spre nu stiu ce neant.
M.N.T  Nici nu am spus că ar fi o voce extravagantă ci una deschizătoare de drumuri, din păcate, probabil utopice.
Mihail Tudorache Da,implementarea democratiei americane in Romania,prin rezultatele si obiectivele urmate pana in prezent,este defectuoasa si nu se deosebeste de imixrtiunile sovietice,prin pretentiile exprimate si fara o efectiva cooperare economica.Este doar verbala si neselectiva,lupta cu coruptia ne avand rezultatele dorite,deoarece analiza si sustinerea anumitor personaje au fost gresite,in raport cu perceptia si votul popular.
Henrieta Szabo Adrian Severin este autorul unei carti cu titlul " Romania subiect sau obiect al geopoliticii ? Lista lui Severin pe intelesul tuturor ", carte aparuta recent la editura Compania, o carte eveniment care trebuie citita , despre care se va vorbi sigur multa vreme de acum incolo......" .....„Americanofobia și euro-scepticismul care se strecoară tot mai mult în sufletele românilor și în societatea românească sunt, prin ele înseși, o amenințare la adresa securității naționale a României. De asemenea, înstrăinarea României de SUA și UE va afecta interesele vitale americane și vest europene în regiunea Balcanilor și Mării Negre, precum și procesul de continuare al integrării și extinderii UE............
Această americanofobie și acest euro-scepticism emergent pot fi anihilate numai printr-o politică adecvată (adică realistă, corectă, inteligentă și prietenoasă) a SUA, precum și prin revenirea UE la proiectul federal bazat pe principiile egalității și solidarității, ale coeziunii economice, sociale și teritoriale. În ceea ce privește SUA, o asemenea politică este împiedicată de mitul excepționalismului inadecvării și incompatibilității românești alimentat chiar de unele cercuri americane în speranța că astfel vor putea interveni în România și îi vor controla politica. Cu cât mitul se consolidează cu atât americanofobia românilor se acutizează și cu cât aceasta se acutizează cu atât risipirea mitului devine mai dificilă."... fragment din cartea lui Adrian Severin. O carte care da raspunsuri la multe intrebari rostite sau nerostite, o carte care merita sa fie citita !!!
 George Halarescu Sunt greu de comentat aceste evidențe, dar ce mă înfurie este obediența liderilor români, care în vechea noastră tradiție își caută stăpâni pentru a lua puterea. Avem o așa avidă dorință de a fi la putere încât suntem dispuși să sacrificăm totul, în mo...Vezi mai mult
  Adina Rosu BRAVO!!
  Gabi Ionita Felicitari , dle Severin! In sfarsit, cineva spune lucrurilor pe nume!!! emoticon like emoticon like emoticon like
  M.T  Satisfac interesele US incalcand legile nationale si pe cele internationale si primesc in schimb protectie (cetatenie) si o anumita recunoastere. Cu timpul se va schimba componenta celor de la putere din US, va disparea recunoasterea internationala si junta militara va ramane cu abuzurile iar noi cu traumele.
H.S  Despre cum trebuie contrazisa o veche zicala "capul plecat sabia nu-l taie " ne demonstreaza astazi Adrian Severin prin publicarea scrisorii deschise adresata noului ambasador al SUA in Romania, dl Hans Klemm, un text pe cat se poate de real, care descrie o stare de fapt acceptata si tolerata de cei care conduc conjunctural astazi Romania, personajele fara vocatie si scrupule care prin faptele lor au schimbat mersul istoriei si soarta romanilor . O expertiza scrisa cu mare acuratete , clarviziune si curaj de un fin cunoscator al fenomenului politic european si global. Multumim Adrian Severin. !!
  M.I.T  Da si cei convocati.inalti magistrati ai Romaniei, s-au prezntat potrivit "somatiei" , de ce ne miram daca asa ne comportam .
  Draghi Puterity Celor care au acceptat invitatia ar trebui sa li se interzica pe viatza dreptul de a mai activa in politica sau in functii de raspundere in Romania.
  S.D  Daca nu ai constiinta si onoarea misiunii tale, atunci, valea!!

  D.P  Da, insa ce te faci cand shefi tai sunt de fapt oamenii lor? Cum spunea Le Chiffre in Casino Royale?

"I'm afraid that your friend Mathis... is really... my friend Mathis."
  S.D  Daca prietenul lor nu este si prietenul meu, mai e o speranta..
  D.P  ... insa doar daca tu stii ca nu e prietenul tau.
Octavian Lupu Les amis de mes amis sont amis de MAI, ca sa zic asa. Chiar daca nu e MAI-ul nostru.
Mircea Petrescu Acestui Dean Thompson at trebui sa i se atraga atentia cu severitate asupra regulilor pe care urma sa le respecte in intalnirile cu reprezentanti ai tarii in care el este insarciinat cu afaceri. SDi, totodata, o olbserevatie similara trebuie sa fie adresata Departamentului de Stat. Privindu-i pe romanii care au acceptat acest tratamenjht,, ce sa mai spun...De acord intru totul cu propunerea venind de la Draghi Puterity....Mircea Petrescu.
S.D  In ultima parte a scrisorii pe care AS o va posta maine face un rechizitoriu la tot ce ar trebui schimbat, reasezat in comportamentul Ambasadei, in favoarea respectariiatributiilor strict diplomatice si mai ales in favoarea relatiilor bilaterale. I se cere garantarea normalitatii
  Adrian Rezus a comment @ 4.6:

Romania is _not_ the only NATO -- resp. European -- country where American citizens, alleged criminals, could and can go free due to the interference(s) of American diplomatic or military representatives (the latter, in view of the so-called SOFA = Status of Forces Agreement, within NATO etc.);

a famous recent [2014] case of rape, physical assault and... theft [sic] (involving, as a victim, a pregnant young woman, who was, incidentally, also a former Romanian citizen, living currently in Italy) concerned, as perpetrators, two American paratroopers stationed at the US Army Garrison in Vicenza (northern Italy), a garrison also serving as headquarters for the US SETAF (Southern European Task Force) and the US 173rd Airborne Brigade;

notably, both the [former] Italian Minister of Justice, Mr. Andrea Orlando, and the Mayor of Vicenza were at pains in their attempt to bring the two brave American "boys" under the Italian jurisdiction! emoticon frown

for details, see:

http://www.thedailybeast.com/.../u-s-soldiers-accused-of...,

http://www.ansa.it/.../u.s.-soldiers-rape-trial-to-be-in...,

as well as the local Italian press (of Vicenza etc.), [dating of 'round July 2014]; ---

many similar cases have been signalled, along the years, in Italy, in France, in (the former Western) Germany, in the Netherlands and so on...
Do the military's controversial status of forces agreements, or SOFAs, wind up protecting criminals? Italian prosecutors think so.
A.R  I also posted the remarks above to

http://adrianseverin.com/bine-ati-venit-domnule.../ ...
 M.I.T  Este bine cand cineva cu pozitia Domnului AS spune unor lucruri bine de stiut , pe nume.
  A.R  Este -- desigur -- "bine" si... asa ceva! Da' chestiile astea, mai... pedestre (despre "americani" în genere, despre asa-zisa lor diplomatie, militarie, etc.) le cam stim de-o vreme, deja, si nu doar din surse specifice românesti...

E ca, "reprezentantii" US pe din-afara [a Statelor, "din-afara"] au un comportament, cumva, ...uniform, deja, peste tot pe unde (se auto-) "reprezinta": there is... pattern, so to speak -- narav, pe româneste --, în relatiile dumnea-lor cu restu' lumii, ne-amerloce, fie ca-i vorba de olandezi (sa zicem), fie ca doar de... româno-bulgari (ori... polonezi), ca de-o alta pilda!

E si ca mai toata lumea... [euro-] buna-i aliata ("în regim privilegiat"!) cu americanii, nowadays. emoticon smile Atîta (doar) ca nici olandezu' tipic, locuitor banal al celor Tari de Jos, nici frantuzu' tipic stra-hexagonal, nici multii altii ca ei (macaronarii tipici din... Vicenza & co, sa zicem) nu mai ling -- din... proprie initiativa -- ciubote amerloce, de-o buna bucata de vreme... Asta spre deosebire de româno-bulgaro-...-polonezii recenti, ca sa dau exemple banaloid-curente...

Asa ca, în particular, în ciuda (euro-) "pozitiei" curente (pasagere, de altminteri), domnul AS se afla... imersat -- în mod natural, pîna una-alta! -- într-un ocean neaos de pupincurism amerloc, sans rivages !

Bref si pe sleau, mai tot românu' recent -- fie dumnea-lui [-ei] curent "la putere" ori în asa-zisa "opozitie" -- "tine" cu americanii, dom'le! Parbleu ! [Neo-] România-i al 51-lea stat al Statelor [Unite], deja, bre, români! (Chit ca rumânu' n-are nici cel mai infim habar despre... cu ce se manînca chestia à politicala, curent-amerloca etc.!) emoticon frown

Acuma, evident, nu orice "cetatean" american (stationat în Europa continentala, sa zicem) e un... rapist, ori -- mai general spus -- un criminal (potential) de drept comun (ori de... alt fel)! (Toti prietenii si "relatiile" mele "amerloce", btw, profesionale ori de alt soi, rude inclusiv. etc. sînt oameni blînzi si normali la minte si la... behavior, în cotidian. Îndeobste, au cel putin un doctorat -- de regula... doua! --, nu fac politica si, daca e sa ma-ntrebati, nici nu cred ca stiu, dumnea-lor, sa traga cu pusca à banala, cu mitraliera -- chestia aia, po-russkii, automata -- ori cu... bash-buzuku' si cu ce-o mai fi!) ---

Baiu' ar fi acela ca, la... cifre, dames et messieurs : [1] populatia penala a Statelor Unite este, curent -- roughly speaking --, strict comparabila cu populatia Bucurestilor si [2] ca cea... virtual penala (ne-deja-carcerala!) e distribuita în mai toate... institutiile "reprezentative" amerloce: politica, diplomatie / externe, armata, economie, servicii secrete etc. etc. -- Astia din urma fiind si... eminamente exportabili (abroad), à propos !... ---

Asa ca... ce-ar fi?...-- as zice, eu unu' (mai... zgîrcit întru declaratii de iubire & co!) -- ce-ar fi [ca] sa-i iubim pe dragutii nostri pretini de peste cèl ocean în chip mai... selectiv, domnu' deputat?! emoticon smile
  S.D  Comportamentul SUA fata de diferitele tari cu care au relatii comerciale sau strategice de aparare se formeaza si ca reactie lacomportamentul reprezentantilor tarilor care se duc la ei cu caciula-n mana sau discuta pe picior de egalitate. De prea mult timp decidentii nostri au considerat ca o supunere oarba este cel mai potrivit mesaj. La asa comportament, indus de romani, asa raspuns american. S-a mers la sigur ca aici la noi se poate intoarce orice masina americana pe sens unic. Scrisoarea lui AS are doua calitati, dupa parerea mea: Ridica probleme impartasite de majoritatea populatiei si este sigur ca va ajunge in maPnile cui trebuie in SUA> Poate se vor mira:"cum, nu suntem aclamati si iubiti??", poate se vor intreba daca e bine sa se comporte in continuarew ca o tara protectoare in raport cu o tara protectorat careia ii va cere poate la un moment dat sa apere zona si scutul "pana la ultimul roman"
  A.R  @ SD: ideea mea (una de banal observator, enfin) ar fi aceea ca (punîndu-i pe insulari la o parte), mai toate tarile euro-"continentale" (cele deja "euro-integrate", de la... vest de est), mai putin o parte din nemtii oficiali -- merkelizantii recenti -- eventual, s-au prins deja (nu doar la nivel... popular-populistic, ci si la... restu' nivelelor) de faptul ca' -- orice-ar zice lumea! --, amerlocii au -- si au avut, mereu -- o... agenda aparte, sub-text [programatic] la propaganda uzuala / oficiala (asta de la... marshall-plans încoace, btw, nu de ieri - de azi!) --- bref, pe amerloci nu-i mai crede nici dracu', nowadays, în europa noastra à [cica] unita!... afise si tam-tam-uri de-astea à la... NATO, "parteneriate" bilaterale-phony e così via..., forget it: chestii de complezenta!... nu ne costa nimic sa fim... politicosi, après tout ! emoticon smile
  S.D  Daca i-am reprosa clar D-nei Merkel ca incalca regulile democratice ar simti o lovitura sub.. valorile Europene. Daca reprosam SUA ca nu respecta uzantele diplomatice, macar formal si tot il vor atentiona pe noul Ambasador sa fie mai atent. Daca insa le spui ca au avut in mana un popor plin de asteptari care din cauza lor si-au schimbat atitudinea se vor gandi subito ca cu "zona tampon", nu-i chiar de glumit! Sigur, impactul ar fi mai mare daca cineva gen presedintele tarii ar face aceste remarci, dar sunt sigura ca AS nu e numai mult mai cunoscut in State dar pe alocuri chiar foarte respectat.
A.R  de la bucuresti s-or fi vazînd... altfel lucrurile! prin tarile noastre cele de jos, prin frante, italii, spanii etc. -- ba chiar, pe ici pe colo, si pe la nemtisori deja (lingai paradigmatici dupa razboi = ww ii) --, amerlocitatea-i greu, daca nu de loc vandabila --- în fine, afacerile-s afaceri, da'n rest, s-avem cu pardon! mesaju' -- mai mult decît... subliminal deja -- ar fi ceva de genu': america go home and stay [put] there! emoticon smile tre' sa fii tontalau -- eventual... politicard amerloc -- ca sa nu pricepi asa... directe! emoticon frown
Octavian Lupu Mie scrisoarea d-lui Adrian Severin mi se pare a fi un pamflet subtil. De aceea, mutatis mutandis, l-as incadra in aceeiasi categorie stilistica cu "Baroane". Sa vedem cum va rezista scrisoarea peste ani. Eu cred ca va imbatrani frumos.
  S.D  As recomanda in mod special spre lectura punctele 5.1, 5.2, 5.3 din scrisoare unde autorul subliniaza efectele in plan strategic pe care continuarea aspectelor ce tin de un comportament inadecvat al partenerilor americani fata de romani le-ar putea dezvolta:
"Arma care a permis SUA să devină o superputere nu a fost arma nucleară ci "visul american". Avantajul dobândit prin globalizarea lui – prea mare ca să îl consumați singuri fără a face indigestie – v-a dăruit victoria (tactică) dar v-a confiscat liniștea (strategică). De aceea vă înconjurați de ziduri și scuturi protectoare peste tot – acasă și în lume. De aceea ați pierdut sau sunteți pe punctul de a pierde și pacea și aliații. De aceea influența americană reculează pretutindeni iar declinul puterii reale americane în ordinea lumii virtuale a internetului riscă să devină cronic."
  Stefana Ciuca de acord cu p.ctul de vedere al d-nei Smaranda Dobrescu.
O.L  Domnul ambasador, prin atitudinea pe care o va adopta fata de aceasta excelenta analiza, o va transforma fie intr-un pamflet amar fie intr-un road map extrem de util si documentat. Sa-i dea Dumnezeu, chiar daca e american, mintea romanului cea de pe urma.
Gabi Ionita emoticon like emoticon like emoticon like
  Mihail Tudorache Hans Klemm s-a prezentat la post,dar Klaus este la mare si nu are timp sa-i primasca scrisorile de acreditare!??Mai asteapta mult ?!!Are treaba aici ! Daca se supara si se intoarce acasa?!!
  M.T  De retinut 'Cum se prezintă politica externă a SUA în era digitală, când istoria a devenit cu adevărat universală, creind iluzia că își poate lua revanșa împotriva geografiei? La prima vedere superioritatea dvs tehnologică ecrasantă vă permite să dominați lumea. Această imagine este însă înșelătoare. Da, este adevărat că v-a sporit puterea dar v-a slăbit empatia. V-a sporit bunăstarea dar v-a slăbit generozitatea. V-a sporit informația dar v-a slăbit înțelepciunea.' si de completat - relatia dintre Siria si Romania pe filiera bisericii este mai veche si mai durabila decat cea dintre Turcia si Romania.
  M.T  Frumos spus, domnule Adrian Severin. Un gentleman al diplomatiei romanesti.
  Alex Oprea INTERNATIONAL RADIO DEUTSCHLAND
ORELE 21,30 ROMANIA CURATA-in direct cu Alex
TEMA: Fiind vineri va invit sa ma provocati pe orice tema doriti, sa imi adresati intrebari sau sa propuneti subiecte. RASPUNDETI LA INTREBAREA: CUM SUNT DE FAPT ROMANII? Surs de inpiratie in discutia din aceasta seara ar putea fi: http://m.adevarul.ro/.../portretul.../index.html...# si puteti cistiga calitatea de partener al benzinariei TOT-ALL-cu care veti beneficia de reduceri serioase la combustibil plus multe alte surprize in viitoarele promotii. http://internationalradio.no-ip.info:8200/listen.pls SAU http://myradiostream.com/internationalradio PENTRU DIRECT TELEFON 0771742398, sau daca nu aveti minute, va sunam noi daca ne dati un numar de telefon
Betty Marcovici Vă mulțumesc!






Niciun comentariu: