luni, 11 mai 2015


Azi am reușit, sper, să găsesc răspuns la o întrebare pe care mi-am pus-o prima dată pe 21 februarie 2006, când Administrația Prezidențială a dat publicității pe site-ul instituției proiectul Strategiei de Securitate Națională a României, și care mi-a revenit în gând adesea în ultimii 10 ani. Întrebarea era următoarea: pentru ce a fost identificată CORUPȚIA CA FACTOR DE RISC LA ADRESA SECURITĂȚII NAȚIONALE, încă de la primul mandat al lui Băsescu în vederea declanșării unui program de acțiuni pentru eradicarea corupției legată de puterea politică, juridică și administrativă? 
Pentru a explica răspunsul la care am ajuns, am reținut doar două dintre elementele Strategiei de Securitate de la capitolul ”Combaterea coruptiei”: ”îmbunătățirea coordonării între STRUCTURILE DE CONTROL și organele de anchetă penală; creșterea gradului de COORDONARE INTERNĂ a activităților referitoare la combaterea corupției ”. Veți vedea în continuare că printre structurile menționate în Strategie se află SRI. Veți vedea în continuare că la coordonarea internă participă foarte activ SRI.
Și acum, răspunsul. Corupția a fost identificată ca factor de risc la adresa securității naționale, pentru a se da o aparență de legalitate și legitimitate extinderii atribuțiilor SRI peste Lege și Constituție, așa încât azi se vorbește din ce în ce mai frecvent și mai apăsat în spațiul public despre binomul SRI-DNA. Dacă referirile la acest subiect ar fi venit doar dinspre analiști, ziariști sau simpli observatori, cu siguranță, nici azi n-aș fi îndrăznit să cred că am găsit răspunsul la întrebarea care mi-a apărut în minte în 2006. Astăzi, însă, am avut o mărturie mai mult decât relevantă și convingătoare a unui personaj extrem de important din SRI: GENERALUL DUMITRU DUMBRAVĂ, ȘEFUL SECȚIEI JURIDICE A SRI. Iată o secvență din mărturia sa: ”Angajarea SRI în această luptă (cu corupția – n.a.) s-a făcut ca structură de suport a autorităţilor judiciare cu atribuţii în materie şi mă bucur că, în prezent, nivelul de încredere şi calitate a cooperării a atins o cotă de neimaginat într-un trecut nu prea îndepărtat. Saltul evoluţiei în acest demers a fost făcut odată cu adoptarea unui concept integrat în combaterea corupţiei, focalizând secvenţial instrumentele investigative pe toată lungimea lanţului trofic judiciar. Concret, dacă în urmă cu câţiva ani consideram că ne-am atins obiectivul odată cu sesizarea PNA(actualul DNA n.n.), de exemplu, dacă ulterior ne retrăgeam din câmpul tactic odată cu sesizarea instanţei prin rechizitoriu, apreciind (naiv, am putea spune acum) că misiunea noastră a fost încheiată, în prezent ne menţinem interesul/atenţia până la soluţionarea definitivă a fiecărei cauze”.
Reiese cu claritate că SRI și-a extins rolul de furnizor de informații către instituțiile destinatare legal, însușindu-și rolul de participant direct la faza de anchetă și deținând în prezent o forță chiar mai mare decât avea fosta Securitate, altfel controlată de PCR. SRI-ul îmbogățit cu noi atribuții se află sub controlul direct al președintelui României, care este și șeful CSAT. Nu vreau să îl implic în această logică pe actualul președinte, Iohannis, mult prea nou la Cotroceni pentru a fi suspectat. Dar pe Băsescu ? Băsescu și-a pregătit terenul de stăpân al dosarelor încă din 2006. Avem astăzi explicația faptului că Băsescu a deținut și deține informații confidențiale și unele compromițătoare la adresa adversarilor politici, a unor înalți magistrați, demnitari etc. Eu am astăzi un răspuns șocant la întrebarea de la începutul comentariului: SRI a devenit mai tare decât Securitatea și se mândrește public cu asta. Ce e de făcut ? De aici încolo nu mai e treaba mea.

  • Ionel Iani Velciov a spune ceva de SRI la modul general nebulos si difuz este contraproductiv ... a spune ca x sau y ,sef de compartiment din SRI, are o anumita putere ne apropie de adevar ... Uica-Base' ar fi bine sa-l trecem la raftul cu amintiri, alfel riscam sa facem referiri catre schelete ... Sa incercam sa vedem cine este in funtie la butoane si "ecce homo" ...

  • Prospectiv A-z .
    Foarte bine conectate aceste puncte pe o dreapta a fortei. Nu stiu unde va duce, pot observa doar paralelismul cu drepte similare ale Americii Latine din a doua jumatate a secuilului trecut.

  • Stefan Kovacs Problema este că SRI ar trebui să acționeze- la modul normal- contra unor spioni, teroriști și alte chestii de genul ăsta. Eu personal mă îndoiesc foarte tare că BND-ul,DGSE sau MI5 au atribuții referitoare la ”corupție”. Evident că tot circul a fost destinat să-și întărească Băsul puterea- și să câștige camarila cât se poate de mult. Vedem că ”scurgerile” către presă au fost făcute tot pe timpul lui Băse- așa că...

  • Prospectiv A-z .
    " circul a fost destinat să-și întărească Băsul puterea" acesta a fost efect secundar, in principal s-a urmarit altceva: fraierii sa nu fure ce nu mai e al lor.

  • Stefan Kovacs Dle. Prospectiv- eu sincer am o mare, mare problemă apropo de un caz foarte concret- cel al Microsoft. Sau am fost noi toți niște tâmpiți (și asta e posibil) care au lăsat doar guverne de hoți să le ia până și izmenele de pe ei- sau e ceva în neregulă cu judecata. Ca inginer- eu văd că a existat un obiectiv- informatizarea administrației publice- un buget- și că ar trebuie urmărite rezultatele obținute- prin raportare la respectivul buget. Ca om care a mai cumpărat și el calculatoare și software pentru al său institut- eu n-am văzut licență de sistem de operare mai mare de 400 USD_ și aia așa- cu larghețe. Am avut ocazia să-l cunosc pe dl. Florică prin 1997-1998- și atunci a făcut o scrisoare de acuzare pentru o licitație CARE NU SE DESFĂȘURASE ÎNCĂ- ce-i drept pe vremea aceea era la Bull-Honeywell- dar se vedea că-i lipsește o doagă...ca să faci tot circul pe baza declarațiilor dlui. Florică- e cam hazardat...

  • Preda Mihailescu Stefan Kovacs @ Interesanta informatie! Este exagerare de cifre, sau este acuza insasi nereala. Eu mi-aduc aminte in 1990 cand s-au primit primii bani EU pentru sa zicem 3000 de calculatoare pentru toate universitatile din tara. Nu mai stiu exact cate mii erau, dar nu conteasza. Ce conteaza este ca a fost licitatie, ca la licitatie au participat cateva firme mici, care ofereau niste dotari complete de 80286 cu servere cu 80386. IBM care a oferit client PS2 vechi, dotate cu 8086 si server 80286, a castigat licitatia cerand dublul pretului celorlalti concurenti. Ca IBM sau Microsoft, cine este mare unge mai bine. In plus nu am inteles niciodata care este atitudinea guvernului American - dar daca cel German permite chiar reduceri de taxe pentru ... bani cheltuiti pe spaga ... atunci nu ma indoiesc ca America ar fi mai defavorabila pentru marile sale firme, caci ... exista concurenta. Doar poate ca ei o fac altfel! Complicat ...

  • Stefan Kovacs Introducerea prețului cel mai scăzut ca și unic criteriu de licitație a fost temperată la un moment dat. După care văd că s-a revenit la această prostie- în condițiile în care ar trebui să pornim de la faptul că nu ne putem permite lucruri ieftine- pentru că banii Europeni se vor termina în curând. Ce s-a spus de către un oficial (sau fost) că o licență s-ar fi dus spre 1800 de USD- mi se pare aiurea- sau groaznic .

  • Gheorghe Gradinaru in opinia mea introducerea coruptiei ca factor de risc la adresa securitatii nationale a reprezentat o adaptare la realitatile situatiei Romaniei, dar acest fapt nu avea in vedere ca lupta impotriva coruptiei sa devina port drapelul activitatii SRI.In mod normal prioritatea luptei impotriva coruptiei ar trebuii sa revina altor servicii de informatii.Personal sunt de acord cu opinia dlui Andrei Alexandru ca Basescu profitind de pozitia sa a tranformat lupta imptriva coruptiei intr-un instrument de forta in realizarea interesului sau politic sau personal.

  • Gheorghe Gradinaru Andrei Alexandru cred ca va mai confirma cineva afirmatiile http://inpolitics.ro/basescu-declaratiile-gen-dumbrava...
    Traian Băsescu a comentat aseară, la B1TV, interviul...
    INPOLITICS.RO

  • Andrei Alexandru Da, mă confirmă, doar că el a construit această monstruozitate, iar acum se întoarce împotriva lui. Altfel spus, hoțul strigă: ”Hoții !”, așa cum a făcut Băsescu timp de 10 ani.

  • Alexandru Cosmin Codreanu  Cu scuzele de rigoare pentru întârzierea comentariului, intru și eu în această discuție: 

    Deoarece președinții „disciplinați” vin și pleacă, nu știu dacă (mai) este relevant de analizat cum a început altoirea atribuțiilor SRI. Mai importantă este însă
    analiza capacității acestuia (ca și a altor instituții precum SIE) de a-și duce la capăt misiunea de credință.

    O creștere a atribuțiilor, mai mult sau mai puțin oficială, ar trebui să atragă o suplimentare adecvată a resurselor. Colaborat la acest aspect este și faptul ca contextul geo-politic din zonă s-a complicat foarte mult în ultimii 8 ani, o dată cu intrarea noastră în UE. Pe lângă crizele externe, unele declarate, alte care pot doar fi intuite, România a devenit inclusiv o destinație pentru emigranți din țări mai sărace care își doresc o viață mai bună în Occident.

    Pentru a crește și mai mult absurdul situației, nu ar trebui să uităm atât de ușor modul în care SRI a pus umărul la „demascarea” capilor mișcării „Uniți Salvăm!”, mulți dintre ei devenind ulterior oamenii de campanie electorală a dnei. Monica Macovei.

    SRI (la fel ca și SIE) este vital în aceste zile pentru rămânerea pe hartă a unei țări rămase fără armată, cu politicieni a căror familie este mai importantă decât țara în care s-au născut. Atenția însă pe care o acordă unor cauze frivole comparativ la contextul regional este de natură să ne îngrijoreze. Dacă mai adaugăm la aceste lucruri că cruciada televizată anti-corupție este una puternic polarizată de interesele politice de moment, avem deja imaginea completă a unei intreprinderi strategice de Stat transformată în SRL.
  • Gabi Cretu Ca sa vezi! Si serviciile de informații sunt titularele patriotismului, viziunii strategice si interesului public! Si aflate intr-o mare privare de resurse... Sper ca o asemenea manipulare nu convinge pe careva... In schimb, ii poate determina pe multi sa reflecteze... 

  • Gabi Cretu Cum verificam pe cine servesc serviciile in "comunitatea de informații"?! Sau nici nu mai trebuie sa verificam. Ca pe Angela Merkel o ascultau americanii cu colaborarea directa a serviciului german de informatii, nu?!

  • Alexandru Cosmin Codreanu @ Dna. Gabi Cretu

    Într-adevăr, îmi asum credința conform căreia instituțiilor Statului, în special departamentelor ce țin de securitatea internă și externă, ar trebui să le aparțină oameni legați afectiv de pământul pe care ar trebui să îl apere. Alte
    rnativa ar fi un Stat apărat exclusiv de mercenari, a căror motivație strict materială a putea fi ușor deturnată printr-o remunerație mai mare. Din păcate simt că teoria descrisă mai sus nu se traduce în practică de multă vreme, iar un nou Gheorghe Gheorghiu Dej, care să viseze la o Românie independentă (și să plătească cu viața pentru asta), nu va apare foarte curând la orizont.

    Tocmai din aceste motive nu m-aș grăbi să mă amuz de „privarea de resurse a serviciilor secrete”, repet, într-o perioadă atât de tulbure ca aceasta. 

    Pentru a clarifica și mai bine comentariul meu anterior, voi specifica că acesta trebuia citit în următorul context: un serviciu secret subdimensionat, atât ca resurse umane și tehnologie, cât și ca resurse materiale, nu ar trebui să îsi permită lărgirea atribuțiilor, mai ales când acestea sunt atât de controversate. Alegerea acestui drum înseamnă afectarea gravă a capacității de exercitare a misiunii pentru care acesta a fost creat inițial.

    Nu în ultimul rând, imixtiunea politicului și subordonarea acestor servicii politicienilor contravine principiilor de bază ale funcționării acestor servicii. 

    Mă simt onorat că un politician ca dumneavoastră a ales să polemizeze cu mine. Tocmai din acest motiv mi-aș dori să tratăm acest subiect cu atenția pe care o merită.

  • Gheorghe Gradinaru Gabi Cretu 1.afirmatia dumneavoastra "Sper ca o asemenea manipulare nu convinge pe careva..." privind o postare a unui membru al grupului este cel putin neeleganta in lipsa oricarui argument.Bazat pe aceiasi logica oricine poate afirma despre orice postare ca este manipulatoare desi constructiv ar fi sa de dezvolte propria parere cu argumente care pe de o parte sa dea posibilitatea celui care citeste sa concluzioneze ca este o manipulare sau nu si pe de alta parte sa detemrine o participare si a altor "prospectivi" fara teama de a fi catalogati ca "manipulatori".2. legat de cine verifica serviciile exista in Parlament comisii speciale si daca acestea sunt ineficiente nu vad cine va opreste ca in calitatea dumneavoastra de parlamentar sa luati atitudine in Parlament pentru schimbarea membrilor ori de a initia si propune orice alta masura de control utila si functionala.3. desi Merkel a fost ascultata de americani cu ajutorul BND aceasta nu a ezitat sa apere serviciul secret german in scandul actual.

  • Mihai Ion Turcu Toate ale lumii, si lumea, incep undeva.Pe Nicolae Ceausescu, in prima parte a lungii sale guvernari, l-am sustinut pentru ca se angajase sa preia si stabilizeze plusul de suveranitate al Romaniei.Este o perioada in care multi intelectuali s-au inscris in PCR.Toate organizatiile de forta inchise au tendinta de a-si largi autonomia si implicarea. Implicarea SRI in cazuri de documentata incalcare a legii, dupa sesizarea procuraturii,si a instantei de judecata de catre procuratura, ar trebui sa inceteze. Cauza intrata in sfera justitie ar trebui sa fie sub autoritatea exclusiva a justitiei. Pentru judecatorii insisi este de crezut ca observarea demersului lkor de catre SRI devine disconfot cu potential de distorsiune in latura judecatii " ...si dupa constiinta sa" , respectiv a libertatii autoritatii justitiei ( judecatorului) in judecata. Faptul ca "justitia" nu se afla la nivel ridicat de credibilitate in randul cetatenilor, ar face primirea tendintei de extindere a implicarii SRI in urmarirea cazurilor de coruptie (enorma prin sistematizare si proportie a fraudei) sustenabila de catre cetateni trecand peste subtilitatile privind necesara independenta formala si in suflet a judecatorilor. Caracterul secret al activitatii SRI ,permite atribuiri de complicitati politice in sensul servirii intereselor politice particulare ale partidului la putere sau personale ale presedintelui, sau altele mai grave. Sunt presupuneri in logica-paranoica inflorita in conditii de neordine de tot felul. Faptul ca Palamentul, reprezentantul cetatenilor in puterea de stat, este ma minimum de credit, si autoritatea comisiei de control a SRI nu s-a demosntrat eficienta (credem) este o problema a parlamentului si a noastra pentru ca avem parlamentul pe care l-am ales (in chestiune fiind legea electorala si acuratetea legala a scrutinului, dar si faptul ca este problematica elevarea de elite politice).

  • Gheorghe Gradinaru http://www.luju.ro/.../despre-justitia-penala-a...
    Despre justitia penala a Consiliului Suprem de Aparare...
    LUJU.RO|BY COPYRIGHT (C) LUJU.RO

  • Alexandru Cosmin Codreanu Gheorghe Gradinaru
    Foarte interesant și documentat articolul, iar concluzia finală: „SRI-ul a decis sa iasa public cu un astfel de subiect, asumandu-si riscul, moderat de altfel, al unui scandal mediatic, tocmai pentru a pune noul CSAT si mai ales pe
     seful acestuia, presedintele Iohannis, in fata faptului implinit” merită reținută.

    Ciudată coincidență este în această perioadă scandalul simpatiei Președintelui Iohannis față de pădurarii austrieci.

  • Mihai Ion Turcu "Padurarii austrieci" care sunt barbari in tara altuia si conservatori in Austria, au acuzat in scris Guvernul Ro invocand legislatia antiprotectionista EU, In contrapartida se poate invoca legislatia antimonopol. Dar se poate ? Deci Parlamentul este in situatia de a gasi o formula legislativa care sa protejeze padurile de radere. Una de protectia mediului si zonelor protejate de tip parc national.

  • Prospectiv A-z .
    Domnule Alexandru, nu urmaresc aceste dramolete, dar daca Basescu va fi incaltat pe modelul Nichita, banditii au castigat deja.

Niciun comentariu: