luni, 16 martie 2015

Intelectualii pot deveni captivii unui cerc al lor...



 
Intelectualii pot deveni captivii unui cerc al lor... – 26 februarie 2015
Stefan Kovacs
Văd că se desfășoară o luptă la baionetă- cu dl. Liiceanu din nou ca lingător șef de partea ”bunilor” apropo de Monica Lovinescu. Mi se pare normal să nu ne facem idoli din chip cioplit- și fără să negăm cuplului Ierunca- Lovinescu un anticomunism ”de epocă”- să nu considerăm că tot ce a spus Monica Lovinescu ar fi niște chestii de scris în cărți eterne. Acum dacă am trăi într-o lume normală, nebântuită de diverse isme și anti-isme, probabil că ieruncii ar fi undeva spre subsolul istoriei literare. E trist că niște oameni care nu mai sunt - sunt încă folosiți ca pietre pentru un război absurd.
  Mihai Ion Turcu "Traind in cercul vostru stramt....."intelectualii pot deveni captivii unui cerc al lor, pe care-l confunda cu universul si pe ei cu Dumnezeu.

  Preda Mihailescu Turcu - dar cercul era al lui Trotzki, in cazul de care vorbim.
  S.K  Spre rușinea mea- nu e cercul meu. Am ținut doar să constat că existe ”sfinte moaș(t)e” și că respectivele moaște sunt cam relative. Dacă apreciez pe cineva- apropo de istoria literaturii române- acel cineva este Călinescu și nu monicii și ieruncii de ocazie.
  P.M  Linstea celor adormiti nu trebuie tulburata - dar nici memoria falsificata. Li se poate aduce omagiu pentru faptul ca au fost in pozitia necesara pentru a putea peria si netezi dosarul Pitestilor cu rectificarile si falsificarile, de rigoare sau nerigoare in functie de perspectiva, dar a aparut ca o carte si baza unei discutii largi scoasa din ingramadeala in care pana astazi zac marile adevaruri, precum si culegerea MONUMENTALA de poezii din inchisori a regretatului Zahu Pana, care a aparut doar la New York, si te intrebi de ce doarme Humanitas?
  S.K  Pentru anticomunism- Monica Lovinescu și Virgil Ierunca probabil că sunt relevanți. Pentru aprecierile apropo de literatura română- cu scuzele de rigoare pentru alte păreri- nu.
  P.M  Stefan Kovacs @ Daca punem cap la cap cunostintele noastre impreuna, ramane in acest caz esentialul. Am spus ca nu imi pot permite sa tulbur linistea celor care nu mai sunt intre noi - asa cum altii s-au invrednicit sa o faca la adresa lui Cioran sau a lui Eliade .... Exista cazuri si nume revelatoare, dar se pot trece. In schimb imi pot permite sa va relatez o scena petrecuta in 1990, cand intamplarea a facut sa ma aflu impreuna cu proaspat ajunsul la Paris Matei Visneac, la o cafea, de cealalta parte a mesei cu faimosul portcigarette. Dupa un sfert de ora in care cei doi tineri au ascultat aparent spasiti pledoaierul condescendent despre democratie si nimicnicia intelectualitatii romane impotriva comunismului, am ascultat cateva prize bune din comparatiile binecunoscute si bine deplasate cu Cehoslovacia sau Polonia sau Ungaria, care le serveau en guise de anticomunism, si pe care le-au preluat altii mai departe si in Romania apoi, mie mi-a sarit tandara. Si i-am spus doamnei scurt ca este nepermis modul in care dansa in egala necunostinta de cauza si tendentioasa confuzie a premizelor, care si de la un strain ar fi greu de acceptat, se preface necunoscatoare a unui curent subteran coerent de opozitie spirituala si mentala, si ca cei care si-au masurat riscurile timp de decenii la marginea vitalului, pastrand memoria si cultura vii si transmitandu-le in mod directionat, nu merita palma pe care si-o permite. Dupa care mi-am exprimat profunda admiratie pentru bunele sale intentii care totusi se ghiceau in spatele manierelor deplasate de a le exprima, caci dansa mi-a taiat vorba ca un exilat ce eram, si a spus sa vorbeasca tanarul din Romania. Ceea ce Matei a facut cu draga inima, incepand sa ii expuna intr-un linistit grai moldovenesc deplina sustinere a punctului meu de vedere, si insiruind experientele sale formative ca om si ca literat, pe care nu putea sa le vada altfel decat ca o forma de rezistenta, si a vorbit si a vorbit, generos, clar si punctat, pana a trecut ora, fumul pufait din portcigarette facea sa nu ne mai vedem bine, si despartirea a venit din partea noastra, dansa negasind in tot acest timp nici o replica. Ne-am dus impreuna sus pe Eiffel si am gustat cu marea satisfactie a lucrului bine facut, privelistea deasupra Parisului. Da, in felul dansei usor trotzkist a fost o luptatoare anticomunista. Dar nu toti romanii au ales aceasta cale. Multe sunt caile Domnului, si noi am incercat sa ii aducem aminte de acest fapt etern, fapt pentru care sunt fericit ca mi-a fost prilejuit.
M.I.T   Doamna Monica Lovinescu s-a trait toata viata intr-un cenaclu. A "trait idei", daca internalizate s-a trait propriile idei si pe sine ca ideea de "Monica Lovinescu" o forma de narcisism intelectual frecventa la cenaclisti.Vorbea inteligent si cu pathos (care exclude parte din inteligenta). Era si spiritul rector al propriului salon la Paris, o regina in exil, intre Krimhilda si Madame de Stael. Metodic ar trebui definit ce ar fi trebuit sa se inteleaga prin "rezistenta". O colega, sociolog, , intr-un simposion, a facut o expunere despre "Omul nou" pe care a incheiat-o spunand ca "Omul nou nu exista si nici n-ar trebui sa existe", n-a denuntat-o cineva drept care s-a cpmtinuat cariera. Victor Kernbach a scris un amplu studiu despre religii. l-a in titulat "Biserica in declin", a fost publicat. probabil nu l-a citit careva de care depindea publicarea. Titlul suna bine. Ce demonstra Kernbach nu avea legatura cu titlul. Teatrul romanesc a avut o perioada de glorie prin anii 6o. A fost interzisa jucarea Revizorului, dupa premiera, Si in Electra spectatorii decriptau "soparlele" totdeauna prezente. Filmul "Reconstituirea" a fost retras si apoi ingaduit cu unele taieri, etc. Cand spunem "intelectuali" ne referim la umanisti. In Romania traiau si ingineri, si matematicieni, si medici si mai ales traiau milioane de oameni cumsecade.
  P.M   Mihai Ion Turcu @ "cu pathos (care exclude parte din inteligenta). " - minunat! Si trebuie sa retinem totusi contextul istoric in care "cenaclul" era departe de a fi un schimb liber si erudit de idei, ci bine inrolat. Sa nu se inteleaga insa din spusele mele ca as avea o agresiune impotriva ideilor lui Trotzki inusi. Nu le-am impartaist! Dar am avut privilegiul sa il am pe un nepot al sau drept coadvisor, si omul care m-a ajutat indirect sa termin teza: a descoperit ca am nevoie de un bireou si un calculator, eram 120% angajat1 Si cu Manuel, care revenise la o expresie ortodoxa stricta a identitatii sale etnic-religioase, si care pastrase convingeri de stanga afirmandu-le insa pe planul al doilea de prioritate, am putut discuta laturile generoase ale ideilor. Realizarea nu ii era straina!
  M.I.T  Preda Mihailescu, nu am ratat ascultarea operei discurs a sotilor Lovinescu-Ierunca de la inceput pina la sfarist. Faceau parte din familie.
  P.M   Mihai Ion Turcu @ Frumos! Un homme averti en vaut deux!
  S.K   Pe undeva au fost niște timpuri frumoase- și mă refer aici la o inteligență chiar de cenaclu... numai că a absolutiza niște chestiuni deja mi se pare exagerat. Și nu sunt vinovați cei dispăruți ci cei care se hrănesc din aceștia...
  P.M    Stefan Kovacs @ Epigonii nu mai sunt ca erau odata ...

Niciun comentariu: