marți, 31 martie 2015

Ce fel de educatie se mai ofera?



Ce fel de educatie se mai ofera? – 4 martie 2015
Octavian Lupu
Am remarcat ca unii dintre prospectivi desfasoara si o activitate academica. Cred ca ar fi foarte interesant pentru ceilalti sa afle ce parere au fata de teza (tezele) expuse in acest articol. Le multumim anticipat.
A change is coming.
qz.com
  Stefan Kovacs Aiureli. În fiecare săptămână se inventează o idee mai ciudată și mai orientată ”către creativitate” și către ”educația centrată pe elev”. Eu aș dori un studiu serios care să-mi arate că față de clasa lui Pestalozzi- fie ea normală sau on-line- vreo minune de genul ăsta e mai performantă. Poate hrăni orgoliul părinților o vreme- dar la final tot clasa tradițională are valoare. Inclusiv diplomele. Vreau o diplomă că dl. X a absolvit nu un curs- acolo am certificat de competență- ci o școală - care presupune ceva mai mult.

  Alexandru Botu Pe vremuri Pestalozzi era studiat la pedagogie. Nefiind in sistem nu stiu daca se mai pune baza pe experienta acestuia, dar oricum, nu mijloacele tehnice vor schimba radical lumea, decat prin schimonosire...
  Prospectiv A-z .
Tezele expuse in acest articol au de-a face cu invatatura cum are de-a face New Age cu spiritualul. Se poate si asa, dar...
  O.L  Ei domnule Prospectiv A-z nu as fi atat de categoric. Traiti in America si probabil ca stiti ca in New York avem o gramada de Havard-sti cu MBA-ul luat si care se bat pe posturi de baby-sitteri. Inadecvarea educatiei la realitati extrem de dinamice nu va face decat sa sporeasca numarul somerilor in randul tinerilor, pentru ca pana la urma despre ei este vorba iar "arogante" de tipul celei practicate de dvs nu cred ca sunt de natura sa miste discutia inainte. Daca doriti discutii care sa maciuiasca pretentiile dvs, ma tem ca FB nu e locul potrivit. Pentru mine FB-ul e o agora in care pot sa-mi exprim necenzurat parerile si prin interactiunea cu alte PARERI sau PERCEPTII sa incerc sa mi le actualizez/imbunatatesc pe ale mele. Cum am mai spus-o si cu alte ocazii ar fi trist, daca n-ar fi ridicol, sa transformam FB-ul intr-o platforma de comunicari stiintifice in care sa ne etalam eruditia. In rest numai de bine.
  Todosiciuc Bogdan Adrian "Degrees don't matter anymore?" O gluma, chiar macabra pentru cine o crede. Atunci cand trebuie sa treci de un "screening process" printre sute/mii de alti aplicanti la un job "degrees matter".
  S.K  Ca un dinozaur singuratic ce sunt- sunt pentru o educație clasică bună. Chestiile legate de creativitate se dezvoltă- sau nu se dezvoltă- dar timpul pierdut nu poate fi recuperat. Cât despre competențe- sincer să fiu sunt mai deschis către integrare și adaptabilitate și nu către dobândirea unei anumite competențe cu care să nu poți face nimic. Adaptabilitatea era mult mai mare la sfârșitul liceului sau facultății la începutul lui 1990- când într-o formă sau alta se făcea un pic de educație tehnică inclusiv în liceele teoretice- plus o educație generală potrivită.

I don’t have an MBA. I used to fear that this would put...
businessinsider.com
  Prospectiv A-z .
Domnule Lupu, nu cred ca va inteleg mereu, fara a mai considera cazurile in care eu sunt de neinteles. Cred ca acum avem o astfel de situatie.


Faptul ca la New York sunt MBAs care fac baby sitting spune la prima vedere ceva despre valoarea acelui MBA. La o vedere mai aplecata, arata ca astia in NY au si invart atat de multi bani ca nu m-ar mira sa gasim oameni absolventi de doctorate care fac baby sitting.

Ca om de ani buni aici, trecut prin scoala si cu copii in scoala americana, pot sa va marturisesc ca nu mai inregistrez deja revelatiile lunare/anuale despre cum ar trebui rezolvata problema educatiei, care ma rezum s-o descriu in termenii urmatori: costa din ce in ce mai mult si valoreaza din ce in ce mai putin. Dela articolul acestul Miles Kimball, "an economics professor at the University of Michigan," m-am decuplat cand am alfat:
"I draw my account of this transformation of education from two prophetic books by Harvard Business School professor Clay Christensen and his co-authors:
Disrupting Class: How Disruptive Innovation Will Change the Way the World Learns by Clay Christensen, Curtis Johnson and Michael Horn."

Am sa mai spun odata ceea ce am spus si alte dati: Observ in America de acum ca trebuie sa dai bani pe care nu-i ai sa faci scoala pe bune. Pana aici, nicio revelatie, nu-i asa? Numai ca scoala pe bune se aseamana oarecum in 8 cazuri din 10 cu ce se facea in Romania post-1990--pana la nivel universitar. Problema aici este ca oameni sinceri care poate chiar vor sa solutioneze problema nu mai stiu cum s-ar face sa iasa bine. S-a pierdut deprinderea.

P.S. Vad ca ati postat un link al carui titlu subliniaza necesitatea experientei mai degraba decat a educatiei pentru antreprenoriat. Sunt cam de acord...

There's a time when getting your MBA is a waste...
businessinsider.com
  O.L   http://www.businessinsider.com/dont-get-an-mba-before-you...

Earning an MBA will boost your career, but if you...
businessinsider.com
  P.A-z .
De acord si cu aceste doua linkuri.

P.S. Vad ca-i o intarziere intre ce va apare dvs si mie aici.
  S.K   Educația- fie că vorbim de SUA sau de România- nu strică niciodată. Mi se pare pur și simplu absurd să afirmi că nu e cazul să-ți iei MBA (n-am avut răbdarea necesară să lecturez)- atunci când poți face acest lucru. Mi-e teamă- dar n-aș vrea să intru în registrul conspiraționist- că aici se bate pe undeva șaua să se limiteze educația pentru anumite grupuri. Am serioase îndoieli că alde Rockfeller n-o să-și mai trimită copilul la Harvard- dar John Doe s-ar putea să regrete la 40 că n-a făcut școală la 18. Cel puțin în România propaganda asta tristă a plecat de la fostul șef al statului....
  S.K  Am și citit. Aceeași opinie. Plus clasica poveste americană cu omul care începe de jos. E doar o poveste.
  P.A-z  .
Domnule Kovacs, ati lovit din plin! CAndva in ultimul an si jumatate, mi-aduc aminte cu coprospectivul Gheorghe Gradinaru a postat dela LinkedIn o chestie a lui Jacques Attali despre nenecesitatea educatiei. Am avut o reactie similara cu a dvs. Jupanii si-au dat seama ca daca plimbi copiii prin scoli si n-ai ce locuri de munca sa le dai dupa, creezi o problema. Asa ca mai bine sa mearga mai putini la scoala, dupa care ajustarea in jos a pretentiilor si salariilor se intampla in mod natural. In alte cuvinte, pe fondul stagnarii economice seculare, mitul scolii ca lift al mobilitatii sociale s-a cam disipat...
  O.L   D-le Stefan Kovacs, d-le Prospectiv A-z, va multumesc pentru opiniile dvs. problema aceasta a inadecvarii si calitatii tot mai scazute a invatamantului am intalnit-o pentru pria data intr-o brosurica trasa la Xerox intitulata Principiul lui Peter, care cica punea bazele unei noi "stiinte", "ierarhiologia". Pe mine ce m-a socat la aceasta cartulie care in fapt trata problema competentei, era critica ascutita a sistemului de invatamant american mai cu seama degradarea calitatii acestuia. Asta era si impresia mea si despre invatamantul liceal si universitar romanesc. Nu am reusit de atunci sa-mi schimb parerea despre invatamant in general atat in ceea ce priveste problema adecvarii cat si a calitatii din ce in ce mai scazute a acestuia. Nu mi-am schimbat prea mult opinia nici in aceasta seara.
  O.L  A propos anul in care am citit cartulia era 1983 sau 84.
  Smaranda Dobrescu Daca intr-o ierarhie un individ poate urca pana isi atinge nivelul propriu de incompetenta (conform lui Peter) mi se pare interesant si important sa decelam atat la altii cat si la noi personal care este acest nivel, cum sa il evitam si cum sa ne folosim de el in relatiile cu sefii sau subalternii nostri. Marturisesc ca eu m-am confruntat cu ambele situatii de incompetenta: al altora si al meu.
  S.K   Domnule Lupu- aici cred că avem opinii un pic diferite- în sensul că școala pe care am făcut-o eu m-a învățat să fiu adaptabil. Mie mi se pare că asta contează în primul rând. Dau un mic exemplu- unul din cursurile pe care le predau când și când este cel de Six Sigma. Am un black belt- predau pentru firme gen TUV ca să obțină cursanții mei green belt-ul, nu intru în amănunte mai complicate. De câtva timp- împreună cu angajatorii mei în acest sens- am trecut de la testul clasic- cel cerut la ASQ- la implementarea metodei prin proiecte individuale la unitățile respective. Cu rezultate extrem de interesante pentru cursanți- care în marea lor majoritate nu pot să implementeze un Six Sigma cap-coadă la locul de muncă pentru că provin din IMM-uri. Dar principii din Six Sigma pot fi foarte utile.
  S.D  Din Principiul lui Peter a derivat Principiul lui Dilbert, care sustine, folosind satira, ca “leadershipul este o modalitate naturala de eliminare a idiotilor din fluxul de productivitate”.
The Dilbert Principle (Douglas Adams): “The most ineffective workers are systematically moved to where they can do the least damage: Cu alte cuvinte, aparatul conducator al unei organizatii tinde sa devina varful ineficientei.
De fapt Peter si Dilbert se refera satiric la cazurile de cariera, iar articolul analiza inca stadiul de instruire.Scoala facuta de mine mi-a dat o multime de cunostiinte teoretice intr-o gramada de domenii, cunostinte la care poate nu am apelat niciodata. Dar asa, redundante, una peste alta cunostiintele ne-au format o gandire sistemica fara de care as mai cauta si azi un gandac fara sa stiu daca el se afla intr-o capita de fan sau intr-o cutie cu bijuterii.
  Mihai Ion Turcu Alexandru Paleologu intrebat de Doamna Voda cum se traieste pe sine cineva atat de inteligent, a raspuns ca inteligenta este relativa in schimb prostia este absoluta. Inteligenta presupune o inzestrare nativa si devine actuala prin construire, construirea cere exercitiu intelectual metodic. O scoala buna este constructiva.
  S.K   Nu pot decât să fiu de acord cu dl. Turcu. Școala- în general- îți oferă educația necesară ca să te poți descurca singur.
  Alexandru Botu Pregatirea unui om pentru ceva anume pare a fi insuportabila pentru societate, atat din punct de vedere a duratei, a specializarii, cat si din punctul de vedere al costurilor si aceasta numai pentru ca ciclurile de inventare de noi metode de a face profit nu mai au nicio legatura cu procesele naturale si sociale. O anumita spoiala de instructie pare a fi convenabila celor ce dau ordine, atat timp si in masura in care aceste ordine sunt intelese, pe de o parte, si atat timp cat executantul este constient ca nu poate oferi altceva (ca urmare a unei improbabile proprii initiative), decat ca a inteles ordinul. Tehnologiile ajuta ca investitiile in specializari ultraperformante sa se faca intr-un numar din ce in ce mai redus de oameni. Si cu cat se "promoveaza" accesul pe scara larga la studii superioare, cu atat scade nivelul de pregatire dobandit, chiar sub nivelul cunoscut de generatia noastra pentru studiile liceale. Ca sa nu mai vorbesc de capacitatea "absolventului" de a-si asuma imediat viitorul prin propriile forte si de a recompensa (nu, asa era pe vremuri?!) eforturile facute de generatia precedenta pentru generatia viitoare.
  P.A-z  .
<<A humanities degree leads "to just about nothing—apart, that is, for the most gifted students, to a career in teaching the humanities at university. In sum, we have the rather funny situation of a system that exists solely to reproduce itself, trailing behind it a failure rate of more than 95 percent of those who begin." This observation, of course, reaches across the Atlantic. Having taught in both history and language departments, I have lost count of the ways in which I have been urged by administrators to justify the practical import of my profession. Still, François allows, a liberal-arts degree might help one’s application for a sales position at Céline or Hermès: After all, hasn’t literature "always had a positive connotation in the world of luxury products"?>>

http://chronicle.com/.../Houellebecq-Skewers.../228215/...

Les profs have assiduously ignored the literary enfant terrible. But he hasn’t returned the favor.
chronicle.com
M.I.T  Este total fals ce exagerand spune domnul Houellebecq. Toate societatile din toate timpurile au generat "umanisti". Confucius spre exemplu, actual si acuma in conceptul despre stat si societate in China. Structurarea persoanei umane cere in primul rand orizont spiritual. Persoanele poarta amprenta orizontului spiritual in care s-au structurat. Persoane sunt cele care pun amprenta lor pe organizarea societatii la un moment dat. Sa presupunem ca Lenin nu s-ar fi organizat ca persoana in siajul lui Hegel-Marx-Socialistii europeni ci in siajul sfintilor parinti . Paralel cu structurarea persoanei omul invata sa faca ceva, in sens practic, de utilitate materiala, avand o conditionare materiala de neevitat. Cercetarea comparata a folclorului arata ca cel mai bogat folclor si religiile monoteiste sunt produse in culturile pastorale. Sa comparam ce face practic un pastor si ce face un agricultor. Recurgand la teoria instrainarii, ne gandim ca parte din existenta fiercaruia este instrainata intr-o pragtica necesara dar alienanta. Am vazut un documentar din industria carnii. Exista un punct de lucru sinistru. Vite mari vin vii agatate de picioarele din spate ,purtate de un troliu, si niste muncitori, de pe un postament, injunghie 8 ore pe zi vitele. O activitate se pare absolut necesara si de neinlocuit cu o masina, cum este cazul abatoarelor de pasari unde capul pasarilor este retezat de un disc. Se mai spunea ca trebuie sa se inlocuiasca din timp in timp fara a fi explicat de ce.De ce invatam in scoala sa vorbim. Vorbesc toti oamenii, si cei care n-au frecventat o scoala ? Daca stiu sa vorbesc limba materna, depinsa de copil prescolar, de la mama si in societate, de ce trebuie sa fiu chinuit cu gramatica romana ? S-au dece ar trebui sa invat latina , sau logica, sau o limba straina pe care sa admitem ca nu prea am prilejul de a o folosi ( cum invatam noi rusa, engleza sau franceza, si unii. printre care ma numar germana? Traiam intr-un stat inchis in care arareori aveam contact cu straini si nu calatoaream in strainatate ? Simplu si complicat, pentru ca gandim in cuvinte si structuri verbale, si gandim dupa cum vorbim.

Niciun comentariu: