Radio
Europa Libera. Aprecieri dupa 25 ani-4.10.2014
Prospectiv FCh a distribuit o fotografie a echipei Radio Europa Libera postată de Gertrud
Dumitrescu.
Iata-i pe cei care au reusit sa ne educe intr-atat incat STIAM NIMIC in 1990.
Sa aiba pe constiinte greutatea naivitatii/rautatii care ne-au plantat-o in
gand si suflet!
Alexandru
Cosmin Codreanu
Europa
Liberă, respectiv eficientizarea Vocii Americii, o redutabilă armă de
propagandă a CIA dedicată țările aflate sub influență comunistă ... Apropos,
știați că recent s-a înființat Radio Europa Liberă pentru Republica Moldova?
Discuția responsabilității celor care au lucrat în exil cu zel pentru Vocea Americii, respectiv Europa Liberă nu este trivială. În marea lor majoritate angajații în propaganda pro-americană, pe lângă salariul venit pe căi ocolite de la CIA, erau animați și de convingeri sincere că fac un serviciu României.
Fugiți din țară, au purtat în memorie, asemeni oricărui exilat, imaginea și contextul politic al țării în momentul începerii pribegiei. Au fost incapabili să înțeleagă evoluțiile ulterioare al României și ale contextului regional în care aceasta a evoluat. Ca și noi, cei „arestați la domiciliu”, au fost niște simple ciuperci, ținute în întuneric și hrănite cu rahat. Diferența între tipul de ciuperci a ținut strict de alimentație, adică de rahatul pe care l-am digerat fiecare, acolo unde ne-am aflat.
Eram prea mic să înțeleg ce se vorbea la Europa Liberă. Știam însă că se putea asculta exclusiv noapte, în surdină, și niciodată nu trebuia să vorbesc despre asta la școală. Socrul meu, la cum, la 25 de ani distanță de la „eliberare”, își amintește un singur mesaj emis de Europa Liberă, respectiv că un angajat în Occident câștigă până la de zece ori mai bine decât un omolog român. Privește în jur și se întreabă nedumerit de ce Europa Liberă nu i-a spus că în Occident școala și sănătatea se plătesc, iar pensiile nu sunt sigure, la fel ca și locul de muncă.
Este greu de stabilit o linie de demarcație între jurnalism și servicii de propagandă în favoarea serviciilor secrete când vine vorba de Europa Liberă. Un lucru este cert însă: toți membrii echipei Europa Liberă au sentimentul unei lupte utile pentru România, război care a fost câștigat. Faptul că această victorie ne-a transformat pe toți în expați la noi acasă nu are importanță pentru acești soldați în prezent pensionați.
Discuția responsabilității celor care au lucrat în exil cu zel pentru Vocea Americii, respectiv Europa Liberă nu este trivială. În marea lor majoritate angajații în propaganda pro-americană, pe lângă salariul venit pe căi ocolite de la CIA, erau animați și de convingeri sincere că fac un serviciu României.
Fugiți din țară, au purtat în memorie, asemeni oricărui exilat, imaginea și contextul politic al țării în momentul începerii pribegiei. Au fost incapabili să înțeleagă evoluțiile ulterioare al României și ale contextului regional în care aceasta a evoluat. Ca și noi, cei „arestați la domiciliu”, au fost niște simple ciuperci, ținute în întuneric și hrănite cu rahat. Diferența între tipul de ciuperci a ținut strict de alimentație, adică de rahatul pe care l-am digerat fiecare, acolo unde ne-am aflat.
Eram prea mic să înțeleg ce se vorbea la Europa Liberă. Știam însă că se putea asculta exclusiv noapte, în surdină, și niciodată nu trebuia să vorbesc despre asta la școală. Socrul meu, la cum, la 25 de ani distanță de la „eliberare”, își amintește un singur mesaj emis de Europa Liberă, respectiv că un angajat în Occident câștigă până la de zece ori mai bine decât un omolog român. Privește în jur și se întreabă nedumerit de ce Europa Liberă nu i-a spus că în Occident școala și sănătatea se plătesc, iar pensiile nu sunt sigure, la fel ca și locul de muncă.
Este greu de stabilit o linie de demarcație între jurnalism și servicii de propagandă în favoarea serviciilor secrete când vine vorba de Europa Liberă. Un lucru este cert însă: toți membrii echipei Europa Liberă au sentimentul unei lupte utile pentru România, război care a fost câștigat. Faptul că această victorie ne-a transformat pe toți în expați la noi acasă nu are importanță pentru acești soldați în prezent pensionați.
P.FCh
Au fost si oameni buni printre ei, dar aceia au fost in minoritate. Mai mult, spre deosebire de VoA, RFE se dadea independenta.
Nu le-as fi cerut cine stie ce, doar sa nu minta--cateodata chiar facand agenda vecinilor hulpavi. Minteau relativ la TONELE de informatie la care aveau acces, dar pe care nu le canalizau si spre noi. Securistii/politrucii cizmarului ne tineau in bezna, RFE tot la fel, In 1990 aveam ZERO anticorpi la democratia liberala, am inghitit pe nemestecate TOATE deseurile ideologice. Si, din pacate, urmele se vad inca.
Au fost si oameni buni printre ei, dar aceia au fost in minoritate. Mai mult, spre deosebire de VoA, RFE se dadea independenta.
Nu le-as fi cerut cine stie ce, doar sa nu minta--cateodata chiar facand agenda vecinilor hulpavi. Minteau relativ la TONELE de informatie la care aveau acces, dar pe care nu le canalizau si spre noi. Securistii/politrucii cizmarului ne tineau in bezna, RFE tot la fel, In 1990 aveam ZERO anticorpi la democratia liberala, am inghitit pe nemestecate TOATE deseurile ideologice. Si, din pacate, urmele se vad inca.
A.C.C Prospectiv
FCh,
comentariul tău precedent presupune faptul ca Europa Liberă acționa
filantropic, o armată de documentariști colectând informații pentru secțiunea
română a radioului, iar ceea ce se dădea pe post era exclusiv alegerea
reporterilor. Ori așa ceva, mai ales într-o societate „democratică și liberă”,
adică animată de profit, nu se prea întâmplă.
Responsabilitatea pentru că s-au complăcut nu are scuze. Ceea ce mi mi se pare cel mai interesant la acești oameni este confortul psihic al lucrului bine făcut, al luptei pentru un bine național. Până la urmă este de înțeles: acum nu mai trebuie să trimită cafea în România la rude, iar rudele pot veni să-i vadă cu banii puși deoparte pe un an de zile.
Responsabilitatea pentru că s-au complăcut nu are scuze. Ceea ce mi mi se pare cel mai interesant la acești oameni este confortul psihic al lucrului bine făcut, al luptei pentru un bine național. Până la urmă este de înțeles: acum nu mai trebuie să trimită cafea în România la rude, iar rudele pot veni să-i vadă cu banii puși deoparte pe un an de zile.
P.FCh "comentariul
tău precedent presupune faptul ca Europa Liberă acționa filantropic, o armată
de documentariști colectând informații pentru secțiunea română a
radioului" ma bucur sa in 25 de ani romanii s-au vaccinat la cele legate
de RFE. Nu mi-e clar ca la fel ar fi pe alte subiecte.
Octavian Lupu
Acum
cativa ani o parte dintre ei (eu mi-aduc aminte de Hurezeanu si Munteanu) au
participat la o emisiune TV de comemorare a postului. Cu aceasta ocazie au
recunoscut controlul la care erau supusi indirect. Cred ca N.C. Munteanu a spus
ca ei, redactorii romani, doreau materiale mai dure la adresa lui Ceausescu
insa Whasingtonul le-a interzis acest lucru pentru ca nu dorea o deterioare si
mai mare a relatiilor cu Bucurestiul. Pentru mine atat EL cat si VoA au
reprezentat in principal posturi de informare muzicala. De aici aflam ce muzica
imi doream sa comand de la producatorii de casete piratate. Imaginea despre cum
functiona societatea occidentala mi-am format-o in principal din fime (Serpico,
Principiul dominoului, etc) si romane, Si tind sa cred ca era una relativ
corecta. In anii comunismului se organiza la Costinesti un festival al filmului
pentru tineret. Intr-o zi am avut ocazia impreuna cu mai multi prieteni sa ne
inalnim pe plaja cu Ecaterina Oproiu. Eu am intrebat-o cum de este posibil ca
America sa dea drumul pe piata la astfel de filme extrem de critice cu
establishment-ul. La care ea mi-a raspuns simplu: pentru ca nu le pasa, se simt
foarte puternici.
O.L Eu
unul mi-as dori ca sectia romana a EL sa se redeschida pentru ca in acest fel
as putea sa stiu ce gandeste cu adevarat SUA despre Romania pe o varietate de
teme mult mai mare decat acuma la adapostul precizarii "acest material nu
reprezinta in mod necesar punctul de vedere al guvernului SUA". Pe de alta
parte eu cred ca ar trebui sa fim mai suparati pe main stream media actuala
care o forta manipulatorie mult mai mare.
P.FCh "Pe
de alta parte eu cred ca ar trebui sa fim mai suparati pe main stream media
actuala care o forta manipulatorie mult mai mare." Nu-i neaparat asa.
Atunci nu exista concurenta, acum o persoana poate sa se informeze din multiple
surse si, cel putin in teorie, poate oferi alternativa sa de pe un... blog.
Observatie: Nici macar necunoasterea unei limbi straine nu mai e handicapul de odinioara, cu google translate se obtine o varianta decenta.
Observatie: Nici macar necunoasterea unei limbi straine nu mai e handicapul de odinioara, cu google translate se obtine o varianta decenta.
Costel Gilca
Cati
din ei se afla in Romania?
P.FCh Nu
stiu. Banuiesc ca cei putini care s-ar afla stau numai temporar in Romania.
C.G pentru
ca soldatul urmeaza mereu linia frontului. Hurezeanu, Munteanu...si ceilalti
necunoscuti! De asta eram curios cati au fost lasati la vatra, cati au fost
trimisi pe noul front!
C.G de
fapt nu pe noul front, ci pe noua linie a frontului!
P.FCh
Aia tineri, fara pensie federala, au trebuit sa se mute la Praga si Bucuresti/alte azimuturi... De dragul drs-informarii, desigur.
Aia tineri, fara pensie federala, au trebuit sa se mute la Praga si Bucuresti/alte azimuturi... De dragul drs-informarii, desigur.
C.G Exact.
Eu fost mutati pe alte linii ale frontului. Nu cred ca e nimeni naivi sa creada
ca cei din fotografie sunt curati la cuget si au actionat numai din cugetul lor
cristalin!
O.L Pai
Hurezeanu nu l-a insotit pe Friedman si Dungaciu la Chisinau. Ca sa nu mai
vorbim de prestatia "echilibrata" de la DIGI 24
C.G Hureazeanu
e clar soldat pe noua linie a frontului. Cand ma uit la el....ascult o
portavoce americana!
O.L Eu
unul nu ma consider o victima a propagandei EL si VoA. Ma gandesc cu groaza ca
unica sursa de informare a mea in timpul comunismului ar fi putut fi doar
massmedia romaneasca. Cele dou posturi reprezentatu o ferestruica spre occident
peste care se aplicase un filtru de un roz intens, totusi de acolo venea putina
lumina. Ca azi exista mai multe alternative de informare care teoretic ar
trebui sa te faca mai putin vulnerabil la manipulare sunt de acord. Dar as vrea
sa va intreb cati dintre tinerii utilizatori de internet il folosesc pentru asi
da seama what the hell is going on si nu-l folosesc mai degraba pentru loisir
pentru socializare virtuala sau pentru a gasi sfaturi despre cum ar putea sa se
integreze mai bine in sistem? Ca sa nu mai vorbim de cei care nu folosesc de
loc internetul iar principala sursa de informare , pe langa televizor, o
reprezinta Click si Libertatea.
Nedeea Burca
Ceea
ce doream sa scriu in momentul in care mi-a alunecat mana era ca traiectoriile
multora dintre ei au fost presarate cu destule ciudatenii... fara sa am dovezi,
ci doar argumente logice, cred ca unii erau "dubli"... Desigur, la
sfarsit au ramas in tabara castigatoare.
O.L Si eu cred acest
lucru (agenti dubli) si mi-aduc aminte ca ma intrebam cum au putut unii dintre
ei sa "aleaga libertatea" si ce compromisuri au trebuit sa faca
pentru a putea face aceasta alegere. Insa cand vine vorba de servicii secrete
si spionaj mi-aduc aminte de un film pe care l-am vazut la un amic becher in
ultimii ani de comunism, care avea video-player si in care unul dintr
personaje, CIA-ist batran ii spune unui mai tanar confrate: "in meseria
asta nu exista baieti sau baieti rai, e ca in jocul de Monopoly, important este
sa nu iesi din joc".
N.B Dadadada....
Ratesh, pe care l-am cunoscut bine, era de fapt un om de stanga. Ca
provenienta, ca formatie, ca tot ce vrei. Mi-a fost dat sa-l vad/aud in plina
era Basescu, facand eforturi formidabile si patetice, încercând (si, de cele
mai multe ori, reusind)sa se sincronizeze cu vremurile cele noi... Ma enerva
cumplit dar imi era si mila. Pentru ca asa cum ati spus, incerca doar "sa
nu iasa din joc".
O.L Pe mine un personaj
din aceasta categorie care ma scoate din minti la ora actuala este un ipochimen
pe nume Petru M. Iancu de la DW.
A.C.C @
dl. Octavian Lupu
Nu e nevoie sa se deschida EL ca sa stim ce gandeste SUA. Avem pe Statfor, Nuland, Ambasada SUA in RO, intalniri cu usile inchise ale prezidentiabililor nostri in ajun de alegeri, avem un matelot cu preferinte sexuale clare, etc
Nu e nevoie sa se deschida EL ca sa stim ce gandeste SUA. Avem pe Statfor, Nuland, Ambasada SUA in RO, intalniri cu usile inchise ale prezidentiabililor nostri in ajun de alegeri, avem un matelot cu preferinte sexuale clare, etc
A.C.C Am
incercat sa gasesc azi linkul cartii "Aici Mircea Carp, sa auzim numai de
bine!" publicata de Polirom in 2012. Ciudat, linkul are probleme. O carte
foarte instructiva vis-a-vis de Vocea Americii si Europa Libera. Relevanta
subiectului.
O.L Alexandru
Cosmin Codreanu
Imi pare rau ca v-am produs disconfort dar EL nu se va redeschide niciodata
intr-o tara membra NATO. Era wishfull thinking.
A.C.C Niciun
disconfort dl. Octavian Lupu.
Gavila
Ch.
Hei,
acum ca Europa e Libera, spre noi victorii maidanezilor!
Sorin Faur
Alexandru
Cosmin Codreanu
(& friends), spui prostii, repeţi neadevăruri şi clişee fîsîite încă de pe
vremea lui Ceauşescu, eşti complet defazat, pe scurt - habar n-ai despre ce
vorbeşti. Exemplu: susţii că "recent" s-a înfiinţat Europa Liberă
pentru Republica Moldova. Departamentul pentru Moldova de la Radio Europa
Liberă are 10 (zece) ani de existenţă. E atît de „recent”, deci bună dimineaţa,
pătrăţel!!! Cît despre Europa Liberă ca "instrument de propagandă
CIA" şi alte asemenea platitudini, eu m-am plictisit încă de acum vreo 30
de ani, cînd auzeam pîrţurile astea exact de la propagandiştii PCR. Aşa că,
măcar în 2014, mai schimbaţi dracului placa asta de patefon scîrţîită că e vai
de măcuţa ei. Şi-a voastră. Şi încă ceva: ca unul care a lucrat zi de zi în
redacţia Europei Libere aproape doisprezece ani, te asigur că nu am fost plătit
niciodată de CIA. Nu numai că aş fi recunoscut fără probleme, ba m-aş fi şi
mîndrit cu asta, Dar din păcate nu era aşa. Deci: flit!
A.C.C Cine
v-a platit atunci dl. Sorin Faur?
S.F Senatul
SUA, domnnule Codreanu.
Mai citiţi cîte ceva înainte de-a debita mărunţişuri culese prin tramvai, Dar
pe dumneavoastră cine vă plăteşte acum?
P.FCh "Funding[edit]
RFE/RL received funds from the CIA until 1972.[48] The CIA's relationship with the radio stations began to break down in 1967, when Ramparts magazine published an exposé claiming that the CIA was channeling funds to civilian organizations. Further investigation into the CIA's funding activities revealed its connection to both RFE and RL, sparking significant media outrage[49]
In 1971 the radio stations came under public spotlight once again when prominent U.S. Senator Clifford Case introduced Senate Bill 18, which would have removed funding for RFE and RL from the CIA's budget, appropriated $30 million to pay for fiscal year 1972 activities, and required the State Department to temporarily oversee the radio stations.[50] This was only a temporary solution, however, as the State Department was reluctant to take on such a significant long-term responsibility.
In May 1972 President Richard Nixon appointed a special commission to deliberate RFE/RL's future.[51] The commission proposed that funding come from the United States Congress and that a new organization, the Board for International Broadcasting (BIB) would simultaneously link the stations and the federal government, and serve as an editorial buffer between them.[52]
Although both radio stations initially received most of their funding from the CIA, RFE maintained a strong sense of autonomy. Under Cord Meyer, the CIA officer in charge of overseeing broadcast services from 1954 to 1971, the CIA took a position of minimal government interference in radio affairs and programming.[53]
The CIA stopped funding Radio Free Europe and Radio Liberty in 1972.[50] In 1974 they came under the control of an organization called the Board for International Broadcasting (BIB). The BIB was designed to receive appropriations from Congress, give them to radio managements, and oversee the appropriation of funds.[54] In 1976, the two radios merged to form Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and added the three Baltic language services to their repertoire."
O.L Sursa Wikipedia:" (National Committee for a Free Europe) a fost înființat de guvernul Statelor Unite la 15 martie 1949, la New York. [1] Radio Free Europe a fost ramura responsabilă cu radiodifuziunea în numele acestei organizații. Sediul principal a fost stabilit la München. Prima transmisiune pe unde scurte a avut loc la 4 iulie 1950, către Cehoslovacia.
Organizația a fost ajutată financiar de Congresul Statelor Unite, iar până în 1972 fondurile pentru finanțarea RFE au fost alocate în cadrul bugetului destinat Agenției Centrale de Informații (CIA) a Statelor Unite. CIA a stabilit îndrumări generale și se implica zilnic în activitatea redacțională a secției centrale de știri. Fondurile alocate prin intermediul CIA au fost aduse la cunoștința opiniei publice abia în 1971, când organizația a fost mutată în statul Delaware, sub forma unei instituții non-profit, subordonată Oficiului pentru Radiodifuziunea peste Hotare (Bureau for International Broadcasting, abreviat BIB), for tutelar similar instituției USIA, căreia îi era subordonat postul de radio Vocea Americii (VoA). Controlul asupra bugetului pentru RFG a fost preluat direct de Congresul Statelor Unite."
RFE/RL received funds from the CIA until 1972.[48] The CIA's relationship with the radio stations began to break down in 1967, when Ramparts magazine published an exposé claiming that the CIA was channeling funds to civilian organizations. Further investigation into the CIA's funding activities revealed its connection to both RFE and RL, sparking significant media outrage[49]
In 1971 the radio stations came under public spotlight once again when prominent U.S. Senator Clifford Case introduced Senate Bill 18, which would have removed funding for RFE and RL from the CIA's budget, appropriated $30 million to pay for fiscal year 1972 activities, and required the State Department to temporarily oversee the radio stations.[50] This was only a temporary solution, however, as the State Department was reluctant to take on such a significant long-term responsibility.
In May 1972 President Richard Nixon appointed a special commission to deliberate RFE/RL's future.[51] The commission proposed that funding come from the United States Congress and that a new organization, the Board for International Broadcasting (BIB) would simultaneously link the stations and the federal government, and serve as an editorial buffer between them.[52]
Although both radio stations initially received most of their funding from the CIA, RFE maintained a strong sense of autonomy. Under Cord Meyer, the CIA officer in charge of overseeing broadcast services from 1954 to 1971, the CIA took a position of minimal government interference in radio affairs and programming.[53]
The CIA stopped funding Radio Free Europe and Radio Liberty in 1972.[50] In 1974 they came under the control of an organization called the Board for International Broadcasting (BIB). The BIB was designed to receive appropriations from Congress, give them to radio managements, and oversee the appropriation of funds.[54] In 1976, the two radios merged to form Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) and added the three Baltic language services to their repertoire."
O.L Sursa Wikipedia:" (National Committee for a Free Europe) a fost înființat de guvernul Statelor Unite la 15 martie 1949, la New York. [1] Radio Free Europe a fost ramura responsabilă cu radiodifuziunea în numele acestei organizații. Sediul principal a fost stabilit la München. Prima transmisiune pe unde scurte a avut loc la 4 iulie 1950, către Cehoslovacia.
Organizația a fost ajutată financiar de Congresul Statelor Unite, iar până în 1972 fondurile pentru finanțarea RFE au fost alocate în cadrul bugetului destinat Agenției Centrale de Informații (CIA) a Statelor Unite. CIA a stabilit îndrumări generale și se implica zilnic în activitatea redacțională a secției centrale de știri. Fondurile alocate prin intermediul CIA au fost aduse la cunoștința opiniei publice abia în 1971, când organizația a fost mutată în statul Delaware, sub forma unei instituții non-profit, subordonată Oficiului pentru Radiodifuziunea peste Hotare (Bureau for International Broadcasting, abreviat BIB), for tutelar similar instituției USIA, căreia îi era subordonat postul de radio Vocea Americii (VoA). Controlul asupra bugetului pentru RFG a fost preluat direct de Congresul Statelor Unite."
A.C.C Puteti gasi
Informatiile despre angajatorul meu pe profilul meu de facebook - CGG
Internation. Insa un abil jurnalist ca dumneavoastra probabil ca a verificat
aceasta informatie deja. Sau poate am sarit eu la niste concluzii pripite. Ce
ati facut mai exact in sediul EL timp de 12 ani dl. Sorin Faur?
Stefan Kovacs
Ei,
aici ar fi interesant să aflăm ai cui acoperiți au fost distinșii . Nu de alta
dar sunt anumiți cetățeni- de exemplu ungurii ăia anticomuniști care au fost
mințiți la 1956 că vine Amrika să-i sprijine- care și-ar dori să căsăpească în
viu niște alde Europa Liberă. Îmi pare rău dar radio-ul pe care-l aveam era
groaznic de bruiat- așa că ori de câte ori încercau ai mei să asculte- se
auzeau mai mult bârâituri. Așa că n-am o educație Europa Liberă, am înțeles că
am pierdut foarte mult, sunt disperat. Dar o să-mi revin...
S.F În
sediile EL, am făcut programe de radio, apoi exclusiv ştiri. Şi, desigur, am
spionat pentru CIA, domnule Codreanu Nu mă interesează angajatorul domniei
voastre. V-am întrebat retoric, adică obraznic, cine vă plăteşte doar pentru a
vă ajuta să intuiţi cît de subţire şi impudic este "argumentul"
bolşevic de tip "te plăteşte cutare." Ca să încheiem: pe tema asta,
domnia voastră aveţi păreri despre..., în vreme ce eu se întîmplă că ştiu. Ştiu
nu din sediu, ci din sedii, domnule Codreanu. Din toate cele 3. Vă doresc o
noapte bună!
S.K Ce
mi s-ar părea cu adevărat interesant- dacă ne mai poate spune cineva de la EL-
ar fi imaginea pe care o aveau cei de acolo despre România- după Ceaușescu.
Asta ar fi istorie adevărată. Pentru că vrem sau nu- EL a fost poate singurul
opozant direct- și cu posibilități de expresie.
S.F Există
deja suficientă memorialistică pe tema asta, domnule Kovacs.
Jurnalele Monicăi Lovinescu sînt doar un bun început de lectură, dar
clarificator. Un singur lucru pot să garantez, ca martor direct: toţi oamenii
cu care am lucrat la Europa Liberă îşi iubeau şi îşi iubesc ţara. Stiu, formula
sună pompos şi gol, dar ăsta e adevărul. E chiar atît de simplu.
A.C.C Dl.
Stefan Kovacs,
cartea dlui. Carp este elocventa in acest sens. Evident ca sunt lucruri care nu
se pot spune cu voce tare, insa se pot citi printre randuri. Poate intr-o zi
voi face niste interviuri pe acest subiect, important este sa am cu cine vorbi.
A.C.C Revin
dl. Stefan Kovacs
cu un raspuns si mai concret la intrebarea dumneavoastra. Exista o serie de
articole legate de Gertrud Dumitrescu care venise din Germania sa-l
intervieveze pe Corneliu Coposu. Vizite de curtoazie ale diasporei care vedea
realitatea de la Bucuresti in vechii termeni ai razboiului rece. Celor 3
muschetari: Coposu, Campeanu si Ratiu li se opunea (cu succes) cardinalul
Iliescu.
Viorel
Straoanu
Dle
Prospectiv
FCh
, va rog nu mai generalizati : ,, Iata-i pe cei care au reusit sa ne educe
intr-atat incat STIAM NIMIC in 1990. Sa aiba pe constiinte greutatea
naivitatii/rautatii care ne-au plantat-o in cuget si simtiri! " Nu stiu ce
v-a plantat dvs REL in cuget si simtiri .Stiu doar ca mie nu mi-a plantat
nimic,ma rog ,nimic de care sa ma faca sa ma rusinez.Pt mine era destul ca
puteam asculta ALTCEVA.Radio Europa Liberă a furnizat popoarelor din lagarul
comunist, informația obiectivă, corectă și nepărtinitoare de care aceste
popoare erau private de către cenzura comunistă. Și pentru români, REL a
devenit substitutul presei libere, al opiniei necenzurate de care erau privați.
Totodată, REL a dat glas protestatarilor și disidenților care nu se puteau
exprima liber la ei acasă. La apelurile pentru respectarea drepturilor omului,
a libertăților fundamentale, regimul comunist a răspuns cu bruiaj, cu
persecutarea celor care ascultau Europa Liberă, și cu atentate. Sa auzim numai
de bine ! ...Vorba contaranului meu Neculai Constantin Munteanu. p.s. nu
spuneti ca sint subiectiv caci o stiu
P.FCh Domnule
Viorel
Straoanu,
pe baza informatiilor RFE de pana la 1990, care au fost deciziile acelea care
v-au detasat de restul romanilor care s-au priceput DOAR la a dezasambla
economia nationala pe motiv ca era ceausista/comunista/ruginita/etc?
Sa ne amintim ca exemple: RFE critica ORICE era in Romania ca fiind expresia culmii ineptitudinii comunistilor/lui Ceausescu. Mi-aduc aminte de productia pe stoc sau nivelul birocratiei. Aici in SUA, vad ca se produce pe stock bine mersi, iar birocratia post-industriala e ceva luat direct din Kafka. RFE sustinea ca Ceausescu distrugea satele si persecuta cel mai tare minoritatea maghiara etc. Am aflat intre timp ca relativ la ce se intampla in realitate, acestea erau relatari cu mult exagerate. In fine, RFE a fost responsabila si pentru raspandirea zvonurilor panicarde in decembrie 1989--60 mii morti, securistii lui Ceausescu trageau in populatie cu foc deschis/din elicoptere etc.
"REL a dat glas protestatarilor și disidenților care nu se puteau exprima liber la ei acasă" Cati din acestia cereau mai mult de pasaport pentru rude? In alte cuvinte, cati din acestia au facut LUMEA mai buna, in Romania sau de unde vorbeau?
Sa ne amintim ca exemple: RFE critica ORICE era in Romania ca fiind expresia culmii ineptitudinii comunistilor/lui Ceausescu. Mi-aduc aminte de productia pe stoc sau nivelul birocratiei. Aici in SUA, vad ca se produce pe stock bine mersi, iar birocratia post-industriala e ceva luat direct din Kafka. RFE sustinea ca Ceausescu distrugea satele si persecuta cel mai tare minoritatea maghiara etc. Am aflat intre timp ca relativ la ce se intampla in realitate, acestea erau relatari cu mult exagerate. In fine, RFE a fost responsabila si pentru raspandirea zvonurilor panicarde in decembrie 1989--60 mii morti, securistii lui Ceausescu trageau in populatie cu foc deschis/din elicoptere etc.
"REL a dat glas protestatarilor și disidenților care nu se puteau exprima liber la ei acasă" Cati din acestia cereau mai mult de pasaport pentru rude? In alte cuvinte, cati din acestia au facut LUMEA mai buna, in Romania sau de unde vorbeau?
S.F Domnule Prospectiv FCh, utilizaţi pur şi
simplu greşit informaţie distorsionată de opinii, păreri, zvonuri. Scrieţi fără
să ştiţi, ci doar pentru că aşa aţi auzit, cum că “RFE a fost responsabila si
pentru raspandirea zvonurilor panicarde in decembrie 1989--60 mii morti,
securistii lui Ceausescu trageau in populatie cu foc deschis/din elicoptere
etc”. 1. Resposabilitatea pentru informaţia celor 60 de mii de morţi nu
aparţine Europei Libere. Dacă aţi fi avut curiozitatea să vă informaţi, aţi fi
aflat că despre 60 de mii de morţi vorbeşte senţinta prin care a fost condamnat
la moarte Nicolae Ceauşescu. Sentinţa cu pricina a fost citită ca atare la
Europa Liberă, ceea ce presupun că e normal, nu?, dar n-a fost opera Radioului,
ci este documentul oficial în baza căruia au fost împuşcaţi la Tîrgovişte
Nicolae şi Elena Ceauşescu. Aceeaşi sentinţă a fost citită de nenumărate ori şi
la postul public de radio de la Bucureşti, cu tot cu 60 de mii de victime, dar
pe vremea aceea mai nimeni nu asculta altceva decît Radio Europa Liberă. De
aici confuzia, perpetuată ca legenda supremă a intoxicării mediatice, marca
REL, legendă falsă, dar vie, iată, pînă azi. 2. Pe saitul Europei Libere găsiţi
in integralitate emisiunile Europei Libere din zilele Revolutiei din decembrie
1989. Ascultati-le, iar după aceea discutăm despre acurateţea informaţiilor
difuzate către România de la mii de kilometri distanţă, în condiţiile în care,
mai ales în acele zile, barajul informaţional din ţară era redutabil.
Emisiunile acelea sînt nişte lectii de jurnalism şi deontologie, chiar şi în
condiţiile acelea, foarte complicate. Aşa că, repet, înainte de a avea păreri,
e util “să consumaţi” informaţie corectă despre orice fenomen, cu atît mai mult
cu cît “marfa” e la liber şi poate fi uşor accesată.
P.FCh Domnule
Faur, nu stiu cand v-ati alaturat colectivului de redactie la RFE; eu, ca
ascultator al postului pe zeci de ani, pot sa spun cu oarcare certitudine
despre emisiunile postului de pana in 1990: din perspectiva celor pe care le
tot aflu in acesti 25 de ani care au trecut, RFE a DEZINFORMAT. Iata ce spun
altii, inclusiv comentariile dela Marius Mioc; sa judece fiecare:
http://mariusmioc.wordpress.com/.../radio-europa-libera.../
https://www.google.com/search...
http://www.memoria.ro/.../decembrie_1989_dot.../1028/
P.S. RFE n-a procedat cu nimic diferit de cum procedeaza mass-media oficiale pe care le-am putut verifica: Ucraina, Irak, Iugoslavia etc. Pe chestii pur romanesti: tiganii din Europa, Mures 1990 etc.
http://mariusmioc.wordpress.com/.../radio-europa-libera.../
https://www.google.com/search...
http://www.memoria.ro/.../decembrie_1989_dot.../1028/
P.S. RFE n-a procedat cu nimic diferit de cum procedeaza mass-media oficiale pe care le-am putut verifica: Ucraina, Irak, Iugoslavia etc. Pe chestii pur romanesti: tiganii din Europa, Mures 1990 etc.
S.F Ion Iliescu pur şi
simplu minte. Acesta a fost comunicatul oficial de imediat după executia
Ceauşeştilor, difuzat prima oara de postul public de televiziune de la
Bucuresti în 25 decemrbie. Desigur că Ion Iliescu in 25 decembrie nu controla
Televiziunea Română Liberă, iar comunicatul ăsta s-a difuzat fără ştirea SA!!!
"Luni, 25 decembrie 1989 a avut loc procesul lui Nicolae Ceaușescu și al Elenei Ceaușescu, în fața Tribunalului Militar Excepțional.
Capete de acuzare:
Genocid -- peste 60.000 de victime;
Subminarea puterii de stat prin organizare de acțiuni armate împotriva poporului și a puterii de stat;
Infracțiunea de distrugere a bunurilor obștești prin distrugerea și avarierea unor clădiri, explozii în oraș etc;
Subminarea economiei naționale;
Încercarea de a fugi din țară pe baza unor fonduri de peste un miliard de dolari, depuse în bănci străine;
Pentru aceste crime grave împotriva poporului român și a României, inculpații Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu au fost condamnați la moarte și confiscarea averii. Sentința a rămas definitivă și a fost executată."
"Luni, 25 decembrie 1989 a avut loc procesul lui Nicolae Ceaușescu și al Elenei Ceaușescu, în fața Tribunalului Militar Excepțional.
Capete de acuzare:
Genocid -- peste 60.000 de victime;
Subminarea puterii de stat prin organizare de acțiuni armate împotriva poporului și a puterii de stat;
Infracțiunea de distrugere a bunurilor obștești prin distrugerea și avarierea unor clădiri, explozii în oraș etc;
Subminarea economiei naționale;
Încercarea de a fugi din țară pe baza unor fonduri de peste un miliard de dolari, depuse în bănci străine;
Pentru aceste crime grave împotriva poporului român și a României, inculpații Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu au fost condamnați la moarte și confiscarea averii. Sentința a rămas definitivă și a fost executată."
P.FCh Nu
stiu de ce ne cramponam pe dezinformarile din decembrie 1989, ideea pe fond
este aceea a rolului in dezinformarea romanilor pe care l-a avut acest post de
radio.
Cert este ca pana pe 25 decembrie, se vehicula aceasta cifra, preluata de bazbuzucii care au instrumentat procesul ca o lozinca--RFE impreuna cu alte posturi straine erau principalii vectori de dezinformare.
Cert este ca pana pe 25 decembrie, se vehicula aceasta cifra, preluata de bazbuzucii care au instrumentat procesul ca o lozinca--RFE impreuna cu alte posturi straine erau principalii vectori de dezinformare.
S.K Fără
nici un fel de problemă- RFE sau EL a fost un post de propagandă. În respectiva
perioadă aveam acces la Time și Newsweek- la Biblioteca Americană- și sincer
n-am prea văzut ce povestea RFE. Mai mult de-atât- am avut în Noiembrie 1989 o
delegație de serviciu la Timișoara- și era un oraș mult mai calm, mai bine
aprovizionat și mai puțin tensionat decât Bucureștiul. Problema- pentru mine
personal- a fost o falie clară între ce era înainte de 1989 și ideile cu care
au venit partidele istorice la începutul lui 1990. Această falie a condus- din
păcate- la mineriadă. Și la scoaterea României din circuitul normal al
valorilor din Europa pentru mai mult de 16 ani. Și aici ar fi interesant să avem
părerile dlui. Faur- mai degrabă decât vreun articol sau niște memorii- despre
cum vedea domnia sa viitorul României în 1990.
S.F Ne
cramponăm de această ştire, pentru că realitatea şi faptele sînt încăpăţînate.
Nu numai că NU e cert ceea spuneţi, ci cert e că dimpotrivă. Cert că n-a vorbit
nimeni, dar nimeni despre 60 de mii de morţi înaintea executorilor de la
Bucureşti ai lui Ceauşescu. Dar, nu vă necăjiţi prea tare. Ştiu, e greu să
acceptaţi că n-aveţi dreptate. Ştiu că în toată povestea astea faptele omoară
fengşuiu unor ficţiuni de genul curentei... Noapte bună!
S.K
Domnule
Faur- exact aici văd rolul dvs.- apropo de istoria trăită- ca fiind unul imens.
Eu- și probabil că majoritatea din cei care priveam TV-ul în 1989- am luat de
bune toate mizeriile turnate de dl.Bratu (parcă dacă mai țin bine minte numele)
și compania . Dvs. aveați informații din surse neviciate. Poate că n-ar fi rău-
dacă îmi aduc aminte și cartea francezilor - despre minciuna mai mare decât
veacul- dacă îmi citez bine memoria- să ne oferiți plus-valoarea care ne
lipsește. Pentru că noi- ăștia mai vechii- vom dispărea mai curând sau mai
târziu. Iar generațiile de după 1989 vor vedea evenimentele de atunci ca pe
Star Wars - undeva, într-o galaxie îndepărtată. Și, din păcate- e istoria
noastră recentă.
P.FCh
Domnule Faur
& coprospectivi, iata aici o mostra a climatului de dezinformare din
decembrie 1989:
"La ora 17.00, Europa Liberă informează despre o conferinţă a ministrului de externe ungar, la care acesta a declarat că potrivit unor informatii credibile, în vestul României au loc ciocniri între forţele armate şi cele ale Securităţii. Se pare că unii soldaţi au refuzat să execute ordinele de a trage în demonstratii şi s-au alăturat manifestanţilor. Horn a informat totodată că potrivit informaţiilor deţinute, între 1000-2000 de persoane au fost ucise la Timişoara şi în împrejurimi, ca urmare a ciocnirilor dintre forţele Securităţii şi demonstranţi".
În dimineaţa zilei de 22 decembrie, Europa Liberă difuzează o ştire primita de N. C. Munteanu, de la cineva, cu o voce gâtuită de emotie, care a spus că la Timişoara ar fi fost "4632 morti, 1282 de raniti în spitale, unii în judete apropiate". „Cifra ni se pare foarte mica [comentariu Emil Hurezeanu -n.n.]. 13214 arestări şi 7613 condamnari la moarte! Deci la Timisoara! Cifrele respective ar fi fost discutate într-o sedinta cu usile închise a Cabinetului 2 a Comitetului Executiv, miercuri seara"."
http://www.edituracasaradio.ro/art.htm?id=27
Intrebare de sfarsit si din partea-mi: Nu am dreptate ca RFE a fost un post de dezinformare?
"La ora 17.00, Europa Liberă informează despre o conferinţă a ministrului de externe ungar, la care acesta a declarat că potrivit unor informatii credibile, în vestul României au loc ciocniri între forţele armate şi cele ale Securităţii. Se pare că unii soldaţi au refuzat să execute ordinele de a trage în demonstratii şi s-au alăturat manifestanţilor. Horn a informat totodată că potrivit informaţiilor deţinute, între 1000-2000 de persoane au fost ucise la Timişoara şi în împrejurimi, ca urmare a ciocnirilor dintre forţele Securităţii şi demonstranţi".
În dimineaţa zilei de 22 decembrie, Europa Liberă difuzează o ştire primita de N. C. Munteanu, de la cineva, cu o voce gâtuită de emotie, care a spus că la Timişoara ar fi fost "4632 morti, 1282 de raniti în spitale, unii în judete apropiate". „Cifra ni se pare foarte mica [comentariu Emil Hurezeanu -n.n.]. 13214 arestări şi 7613 condamnari la moarte! Deci la Timisoara! Cifrele respective ar fi fost discutate într-o sedinta cu usile închise a Cabinetului 2 a Comitetului Executiv, miercuri seara"."
http://www.edituracasaradio.ro/art.htm?id=27
Intrebare de sfarsit si din partea-mi: Nu am dreptate ca RFE a fost un post de dezinformare?
S.F În
’90, domnulle Kovacs,
eram convins că viitorul României va fi roz. Azi, am certitudinea culorii maro
a aceluiaşi viitor. Dar de ce nu m-aş înşela şi a doua oară...?
Gavrila Ch. Cred
ca sunteti de acord ca EL difuza materiale ce ii parveneau pe canalele de
informatii americane si care urmareau promovarea intereselor americane. Imi vin
in minte cele 6000 de victime dela atacul terorist din New York si armele de
distrugere in masa vazute in Irak dela inaltimea satelitilor de nimeni altul
decat Colin Powell.
S.K Făceam
și eu pe undeva paradă de cunoștințele mele - apropo de faptul că cine nu
învață din istorie e condamnat să o repete. Dacă nu putem să învățăm ceva din
ultimii ani ai comunismului- noi ăștia care l-am trăit pe propria piele- tare
mi-e teamă că la un moment dat se va găsi o mișcare populistă- nu comunismul că
ăla e mort și îngropat din 1989- să reia niște cântece pe corzile sensibile- în
condițiile în care nivelul de trai din păcate nu crește. De aceea chiar sunt
foarte curios- apropo de respectiva perioadă- când ceea ce vedeam noi- din
România- era un gorbaciovism despre care eram convinși că era culmea la care ne
puteam aștepta. La momentul în care Sputnik-ul sau New Times erau niște
materiale rare- pentru care trebuia să duc bătălii la Poștă pentru abonament-
nu cred că era cineva pregătit pentru 1990.
S.F Prospectiv
FCh,
văd că ţineţi morţiş 1. să aveţi neapărat dreptate.2 să nu trimiteţi cumva la
fapte si la dovezile directe ( necomentate sau editate de pildă de magazine
istorice) pe care vi le-am sugerat. Foarte bine, dacă vă simţiţi dumneavoastră
aşa bine cu credinţele dumneavoastră, ok aveţi dreptate integral, tot timpul,
mereu samd. Încă o dată, definitiv şi doar la figurat: Noapte Bună!
G.C Se
sting luminile.
P.FCh Domnule Faur, din
moment ce insistati, va intreb ca pe cineva care pare a fi lucrat in domeniu
dupa 1990: Cu ce este mass media de expresie romaneasca responsabila pentru cum
e Romnania acum? Personal ati avut vreo contributie?
Viorel
Straoanu
Dle
Prospectiv
FCh,urmaresc
discutia...m-a ajutat dl.Faur sa va raspund prin comentariul ,, utilizaţi pur
şi simplu greşit informaţie distorsionată de opinii, păreri, zvonuri. "
Mai am de adaugat ca observ ca faceti trimitere la tot felul de surse,link-uri
etc.E stiut ca internetul e alcatuit din foaaaarte mult gunoi informatic.Eu
mi-am exprimat parerea si am expus ce am simtit ascultind si as adauga ,cum
mi-a destupat mintea REL .Cum spuneam ,ascultam si ALTCEVA in afara de cit eram
noi de fericiti si cit de destept era tovarasul.Am fi bucurosi sa citim si cum
v-a influentat ,daca s-a intimplat asta,REL fara sa ne trimiteti sa citim ce
spun altii despre REL.
P.FCh
"utilizaţi
pur şi simplu greşit informaţie distorsionată de opinii, păreri, zvonuri"
In afara de instanta celor 60 mii de victime, pe care mi-e greu s-o localizez
acum si despre care s-ar putea sa fiu partial in eroare, ce altceva va face
domnilor sa spuneti una ca asta?
Altceva va deranjeaza, fondul problemei este altul. Ma bucur ca RFE v-a ajutat, tzara este dupa chipul si asemenarea dvs.
Altceva va deranjeaza, fondul problemei este altul. Ma bucur ca RFE v-a ajutat, tzara este dupa chipul si asemenarea dvs.
V.S Normal.Ca
doara n-o fi dupa chipul si asemanarea vreunui somalez care asculta REL....Dupa
chipul meu,al altuia.
V.S Incerc
o intrebare obraznica : inteleg ca chipul tarii din momentul de fata nu va
place .Ce nu v-a convenit la celalalt chip ,acela al tarii cu suprastocuri ? Ca
musai nu v-a convenit ceva la chipul aceala.Sau v-a convenit ?!
P.FCh N-am
zis ceva despre chipul tarii de acum sau de altadata in termeni de placut sau
nu. Este doar vorba ca omul sfinteste locul, dupa chipul si asemanarea sa.
N.B In
ceea ce ma priveste, eu am incercat sa-mi explic de ce toti cei care au avut
tangente cu Europa Libera se regasesc astazi inrolati sub acelasi stindard? Ce
s-a intamplat cu dragostea lor pentru valorile democratice? Cum se poate ca
reeditarea, in ultimii zece ani, a unor practici profund staliniste, sa nu-i
deranjeze deloc? Este întrebarea care m-a obligat sa-mi resetez opiniile
privitoare la dansii (dar nu numai), un adevarat test cu hartie de turnesol.
O.L Europa
Libera a fost un post de propaganda aticomunista. De aia s-au bagat bani in el.
Obiectivul sau a fost sa lupte impotriva comunismului nu sa-i informeze cat mai
corect pe romani. Ca in subsidiar au existat si niste avantaje extracuriculare
pentru ascultatori (muzica de exemplu, sau stiri cenzurate in Romania), de
acord. Succesul propagandistic al Europei Libere in perioada comunista este
supraevaluat. Dovada: Succesul zdrobitor al lui Iliescu in primele alegeri. Nu
regret ca acest post a existat. Dar nici nu-mi fac icoana sfintita din efigia
lui.
P.FCh Propaganda
agentilor de influenta in mass-media a lui Basescu era anti-coruptie sau anti-Romania?
O.L Nu prea inteleg
"era". Este anti-romaneasca.
Smaranda
Dobrescu
Imi
pare rau ca nu imi amintesc cum a tratat REL fuga lui Pacepa. Ar fi un indiciu
despre corectitudinea informatiilor de atunci, pe care noi cu totii eram deja
pregatiti cum sa le interpretam Chiar de catre REL
S.D In
trusa anti romaneasca a mass media aservita lui Basescu principala arma de depresie
in masa este coruptia.
P.FCh Atunci
n-ar putea careva spune ca propaganda anticomunista a RFE era si
anti-romaneasca? Intreb doar.
N.B Smaranda,
"Orizonturile rosii" au fost difuzate in intregime, capitol dupa
capitol, intr-un serial care a durat destul de mult. Erau considerate revelatia
ultima.
O.L L-au
ridicat in slavi. Singurul care l-a pocnit peste bot a fost Dorin Tudoran(pe
vremea aceea lucra la VoA) in cadrul unui interviu conspirativ luat intr-o
cafenea din New York. Mi-amintesc ca si-a inceput interviul cam asa: "Nu
prea inteleg de ce trebuie sa va iau dvs un interviu cand mi-as fi dorit ca in
fata mea sa se afle un dizident autentic precum Doina Cornea...." Nu mai
stiu ce i-a raspuns Pacepa dar am tinut minte cele de mai sus pentru ca m-a
socat spiritul de fronda al lui DT fata de angajatorii sai.
N.B In rest, nu stiu...
in perioada aceea Goma si alti nationalisti romani erau tratati cu multa
deferenta la "Europa Libera"...
S.D Daca
avem in vedere cartile recente ale lui Larry Watts, bazate pe date de arhive,
am putea sa o consideram si asa. Perceptia noastra, hai sa spun a mea indusa de
REL era ca aveam parte de un comunism acerb, nemilos, sustinut de un aparat
represiv mai puternic decat in alte parti, de sorginte sovietica. Acum,
ulltimul aspect nu mai este atat de clar.
N.B Propaganda era
îndeajuns de subtila, nu devenise inca antiromaneasca pe fata.. imi amintesc ca
se vorbea mult despre sate, despre demolarea bisericilor.... Probabil ca si
redactorii beneficiau de o anumita autonomie, existau diferente ideologice si
intre dansii... asa ca erau abordate destul de multe teme pe care unii le-ar
considera azi chiar nationaliste. Dar, pe de alta parte, cum altfel ar fi putut
reusi seducerea ascultatorilor?
S.D Un dizident, era un
dizident, nu putea fi ignorat. Paul Goma era haituit de securitatea lui
Ceausescu Dupa ce a semnat Carta 77 Paul Goma trimitea o scrisoare, CSCE de la
Belgrad, în care denunţa încălcările drepturilor omului în România, Securitatea
nu a mai stat deoparte. A fost dat afară din Uniunea Scriitorilor după o
campanie de presă denigratoare şi a fost arestat, anchetat şi torturat în
închisoarea de la Rahova. Peste câteva luni, în noiembrie, avea să fie privat
de cetăţenie şi expulzat, împreună cu familia sa, în Franţa.REL nici nu putea
sa trateze altfel cazul Goma decat in termenii realitatii.
P.FCh "Propaganda
era îndeajuns de subtila, nu devenise inca antiromaneasca pe fata..."
Dar acum ca am aflat ca 'Orizonturile' lui Pacepa erau fabricate, propaganda nesubtila n-a devenit anti-romaneasca?
Dar acum ca am aflat ca 'Orizonturile' lui Pacepa erau fabricate, propaganda nesubtila n-a devenit anti-romaneasca?
S.D Unghiul
mai mare sub care privim si apreciem activitatea REL dupa un sfert de veac ne
confirma si bune si rele despre aceasta. Noi credeam orbeste tot ce ni se
spunea de catre Europa LIbera. Faptul ca recunosteau aparatul represiv, frigul
din case si foamea din stomac le dadea credibilitate deplina in ochii nostri.
In acelasi timp pe acest fond de incredere a populatiei REL putea si chiar a
facut-o sa manipuleze cu acelasi succes. Doua din aceste incercari-reusite la
vremea lor au fost prezentarea patriotului Pacepa in aceeasi lumina in care
Volodea Tismaneanu ni-l prezinta azi, si momentul revolutiei cand impreuna cu
media din Ungaria au reusit sa scoata lumea in strada Si daca memoria nu ma
insala, cei 60000 despre care REL a vorbit prima data a constituit pentru noi
mobilul puternic de a iesi in strada.
C.G 1.
Am ascultat de 2 ori REL si nu am crezut-o (eram prea mic si nu aveam nevoie de
o alta lume/realitate).
2. Dincolo de elementele concrete, dar secundare, REL a urmarit o politica antiromaneasca si de imperialism american.
3. Stiu ca in 89/90 militau oentru desfiintarea CAP-urilor spunand ca dragistea micilor proprietari va duce agricultura pe cele mai inalte culmi. Toate teoriile lor economice pe care ni le vindeau s-au dovedit catastrofale.
4. Revolutia din RO a fost facuta de securitate REL a avut doar rolul de a ambala media internationala si a pune presiune pe cea interna, controlata de securitate.
5. Privind retrospectiv: REL a fost un inatrument de propaganda antiromanesc creand doar impresia unei oaze de libertate. Doar impresia. Ca un bec pentru fluturii de noapte!
2. Dincolo de elementele concrete, dar secundare, REL a urmarit o politica antiromaneasca si de imperialism american.
3. Stiu ca in 89/90 militau oentru desfiintarea CAP-urilor spunand ca dragistea micilor proprietari va duce agricultura pe cele mai inalte culmi. Toate teoriile lor economice pe care ni le vindeau s-au dovedit catastrofale.
4. Revolutia din RO a fost facuta de securitate REL a avut doar rolul de a ambala media internationala si a pune presiune pe cea interna, controlata de securitate.
5. Privind retrospectiv: REL a fost un inatrument de propaganda antiromanesc creand doar impresia unei oaze de libertate. Doar impresia. Ca un bec pentru fluturii de noapte!
O.L Pentru
mine cel mai important lucru este reprezentat de faptul ca, pentru prima asist
la o dezbatere in care Europa Libera nu mai este tratata ca o vaca sacra.
A.C.C Concluzii
1) Mai mulți membrii ai grupului GP au citat „păreri” conform cărora RFE a fost aparat de propagandă anti-comunistă finanțat de CIA.
2) Dragostea de patrie nu este incompatibilă cu fluturașul de plată de la CIA / Congresul SUA. Imediat după 1945 aceste lucruri erau chiar sinonime.
3) Persoanele din interiorul RFE nu au niciun sentiment de culpabilitate vis-a-vis de o realitate prezentată subiectiv: Occident = roz, România = maro. În opinia dumnealor nu există nicio problemă etică în subminarea regimului Ceaușescu prin emisiuni radio finanțate de CIA, fără însă a propune în loc soluții de redresare națională „in house”.
3) Suntem invitati să privim angajații RFE ca pe niște stareți chemați să păstorească poporul prin puterea liturghiei. Ceea ce se spune în biserică (RFE) este sfânt și trebuie luat ca atare. Crede și nu cerceta. Trebuie să îmbrățișăm necondiționat credința în patriotismul angajaților RFE. Să facem ce spune popa, nu ce face popa.
4) Discuția privind RFE este deosebit de importantă și reprezintă o altă restituire istorică necesară a acelor vremuri tulburi. Persoane ca dl. Sorin Faur trebuie să aducă mai multe argumente când susțin o libertate necondiționată a presei la RFE. Trebuie să probeze veridicitatea surselor de informare folosite de-a lungul timpului. Trebuie să înteleagă că nu este suficient să distrugi; este mult mai important (și mai greu) să construiești.
5) Schimbările produse de RFE în societatea româească au fost majore. Responsabilitatea RFE este pe măsură. Ușor, ușor, nu vom mai putea evita asumarea responsabilității în spatele bunelor intenții.
1) Mai mulți membrii ai grupului GP au citat „păreri” conform cărora RFE a fost aparat de propagandă anti-comunistă finanțat de CIA.
2) Dragostea de patrie nu este incompatibilă cu fluturașul de plată de la CIA / Congresul SUA. Imediat după 1945 aceste lucruri erau chiar sinonime.
3) Persoanele din interiorul RFE nu au niciun sentiment de culpabilitate vis-a-vis de o realitate prezentată subiectiv: Occident = roz, România = maro. În opinia dumnealor nu există nicio problemă etică în subminarea regimului Ceaușescu prin emisiuni radio finanțate de CIA, fără însă a propune în loc soluții de redresare națională „in house”.
3) Suntem invitati să privim angajații RFE ca pe niște stareți chemați să păstorească poporul prin puterea liturghiei. Ceea ce se spune în biserică (RFE) este sfânt și trebuie luat ca atare. Crede și nu cerceta. Trebuie să îmbrățișăm necondiționat credința în patriotismul angajaților RFE. Să facem ce spune popa, nu ce face popa.
4) Discuția privind RFE este deosebit de importantă și reprezintă o altă restituire istorică necesară a acelor vremuri tulburi. Persoane ca dl. Sorin Faur trebuie să aducă mai multe argumente când susțin o libertate necondiționată a presei la RFE. Trebuie să probeze veridicitatea surselor de informare folosite de-a lungul timpului. Trebuie să înteleagă că nu este suficient să distrugi; este mult mai important (și mai greu) să construiești.
5) Schimbările produse de RFE în societatea româească au fost majore. Responsabilitatea RFE este pe măsură. Ușor, ușor, nu vom mai putea evita asumarea responsabilității în spatele bunelor intenții.
S.F Prospectiv
FCh,,
din moment ce dumneavoastră insistaţi, vă rspund exact ca unuia care crede că,
pînă în ’90, el a fost educat să ŞTIE NIMICA de către foştii mei colegi de la
Europa Liberă: ca de obicei, aveţi dreptate! “ştiaţi nimica” numai pentru că
eraţi victima educaţiei în acest sens a Europei Libere. Mass-media (cum adică
„de expresie românească”?) sînt unicele resposnabile pentru cum e România acum.
Iar eu am avut mereu, am şi azi o contribuţie covîrşitoare la educarea
dumneavoastră în a şti în continuare nimica. Admit, fără modestie, că am nişte
rezultate remarcabile.
Zoe Petre
Sa
scrii de la Boston contra Europei Libere e o dovada pregnanta de filo-ceausism?
S.F Doamnă
Smaranda
Dobrescu,
vă înşală memoria: despre cele 60 de mii de victime n-a vorbit prima oară
Europa Libera, ci Televiziunea Publică de la Bucuresti în comunicatul oficial
din 25 decembrie ‘89 referitor la împuşcarea Ceauşeştilor. Dacă nu mă înşală pe
mine memoria, la putere era atunci domnul Ion Iliescu. Deşi am clarificat acest
aspect chiar în comentariile anterioare, iată cît de puternice sînt falsele
mitologii. În decembrie 89, altceva aţi auzit însă la Europa Liberă, în
exclsuivitate: focurile de armă trase pe străzile Timişoarei şi înjurăturile de
mamă ale celor în care s-a tras către cei care trăgeau în ei! Ăia care trăgeau
nu apărau România, iar acelea nu erau nici propaganda anticomunistă, nici
manipulare. Acelea erau gloanţe adevărate, doamnă. Există cimitire pline, care
depun mărturie în acest sens!
O.L Mutatis
mutandis: cand Winston Churchill a pierdut alegerile imediat dupa ce castigase
razboiul a fost intrebat daca nu este dezamagit. "Pentru asta am
luptat", a replicat el. Si fostii de la EL trebuie sa inteleaga ca au
luptat pentru dreptul de a fi criticati. Si slava domnului pe acolo nu au
lucrat doar amazoane virgine.
C.G Sa
fii pe statul de plata a CIA este fundamental incompatibil cu iubirea de tara.
Este chiar haioasa aceasta credinta.
Este ca si cum am spune ca un soldat in armata romana care a luptat la cotul Donului i-a urat fundamental pe rusi astfel incat oeste 2 anu luptau cot la cot pe strazile Budapestei.
Dragii meu: un soldat nu are mama nu are tata. Un sildat executa ce i se spune.
Cei de la REL (mi se pare de bun simt sa ii rostim numele in limba materna......si nu in limba angajatorului) au fost atent selectati si antrenati sa creada ca luota impotriva lui Ceausescu. In realutate ei reprezentau interesele grupurilor de inyeres americane. Care numai iubire de România nu au.
Nu suntem naivi si nici nu avrm a apara poziti. Sunt prea tanar si neimplicat in polituca sa fiu acuzat de orice are a face cu acea perioada. Dar.....
REL a fist finantata de CIA
cei care lucrau la REL au fost selectionati atent
Nimeni de la REL nu avea dreptul sa spuna ceva pozituv fata de RO (ar fi fost concediat).
Cei de la REL au fost la fel dr spalati pe creier (sub rezerva credintei sincere si naive ca fac bine RO) ca si romanii din Romania ceausista.
Sper ca nu sunt prea dur. Am recitit emisiunile lui Munteanu (sunt publicate pe la inceputul anilor 90) - naivitati fata de ce este acum in RO -colonie americana.
Daca acesta era scopul celor de la REL ca RO sa devina colonie americana si nu sovietica: au reusit.
PS: ceausismul a murit in noi toti. A ramas insa imaginea unei Romani distruse la care au cibtribuit agentii CIA de la REL.
Este chiar haioasa aceasta credinta.
Este ca si cum am spune ca un soldat in armata romana care a luptat la cotul Donului i-a urat fundamental pe rusi astfel incat oeste 2 anu luptau cot la cot pe strazile Budapestei.
Dragii meu: un soldat nu are mama nu are tata. Un sildat executa ce i se spune.
Cei de la REL (mi se pare de bun simt sa ii rostim numele in limba materna......si nu in limba angajatorului) au fost atent selectati si antrenati sa creada ca luota impotriva lui Ceausescu. In realutate ei reprezentau interesele grupurilor de inyeres americane. Care numai iubire de România nu au.
Nu suntem naivi si nici nu avrm a apara poziti. Sunt prea tanar si neimplicat in polituca sa fiu acuzat de orice are a face cu acea perioada. Dar.....
REL a fist finantata de CIA
cei care lucrau la REL au fost selectionati atent
Nimeni de la REL nu avea dreptul sa spuna ceva pozituv fata de RO (ar fi fost concediat).
Cei de la REL au fost la fel dr spalati pe creier (sub rezerva credintei sincere si naive ca fac bine RO) ca si romanii din Romania ceausista.
Sper ca nu sunt prea dur. Am recitit emisiunile lui Munteanu (sunt publicate pe la inceputul anilor 90) - naivitati fata de ce este acum in RO -colonie americana.
Daca acesta era scopul celor de la REL ca RO sa devina colonie americana si nu sovietica: au reusit.
PS: ceausismul a murit in noi toti. A ramas insa imaginea unei Romani distruse la care au cibtribuit agentii CIA de la REL.
Note: Some of the Operation Prospero material in
this article was used, with permission, in the Brian Kannard...
psywarrior.com
S.D Domnule Sorin Faur,
ar fi absolut incorect sa acreditati ideea ca nu am pretuit revolutia la justa
valoare si nu am recunoscut jertfa tinerilor si mai putini tineri care au
crezut in necesitatea gestului sublim. Cele 1100 victime recunoscute oficial
sunt vii sper in memoria tuturor cu respectul cuvenit. Accept ca ma inseala si
memoria si de aceea m-am apucat sa citesc. In cele cateva documente parcurse,
REL este exemplificat alaturi de alte posturi straine (maghiare, britanice,
franceze) de a fi anuntat cifre chiar mai mari de 60.000 inaintea executiei..
La nevoie dau linkuri. Redau un fragment : "In fine, si o ştire prezentata
de E. Hurezeanu, la Europa Libera, în jurul prânzului: „Se ofera un numar al
victimilor care, as spune, deja cprespunde cu cel transmit astazi dimineata -
dar pentru care nu aveam o confirmare - la ora 6.00 de colegii britanici de la
serviciul mondial al BBC, peste 60 000 de victime". Comunicatul executiei
era dat in jurul orei 16.
http://www.edituracasaradio.ro/art.htm?id=27
Sunt sigura ca au lucrat pentru REL destui jurnalisti de buna calitate, reprezentati in primul rand de Nicolae Stroescu Stanisoara.
In privinta dovezii de filo-ceausism si a "tonicii troglodeli" atribuite colegului Prospectiv FCh va da el explicatii. Eu pot doar sa constat un limbaj neasteptat in discutiile grupului, cat de aprinse ar fi ele.
http://www.edituracasaradio.ro/art.htm?id=27
Sunt sigura ca au lucrat pentru REL destui jurnalisti de buna calitate, reprezentati in primul rand de Nicolae Stroescu Stanisoara.
In privinta dovezii de filo-ceausism si a "tonicii troglodeli" atribuite colegului Prospectiv FCh va da el explicatii. Eu pot doar sa constat un limbaj neasteptat in discutiile grupului, cat de aprinse ar fi ele.
[…] Când, la 22 decembrie 1989, dictatura comunistă
s-a prăbuşit, radioul, la fel ca televiziunea, la fel ca presa, la fel ca
întreaga ţară, şi-a redobândit dreptul la liberă exprimare. În zilele
Revoluţiei din decembrie 1989, înfruntând pericolele – s-a tras asupra
clădirii, aşa cum s-a tras şi asu…
edituracasaradio.ro
S.F Doamnă
Dobrescu.,
de-abia acum înţeleg că tribunalul de la Tîrgovişte l-a condamnat la moarte pe
Ceauşescu pentru genocid din cauză că a auzit de la BBC şi de la Europa Liberă
despre cele cel puţin 60000 de victime!!! În sfîrşit, s-a stabilit Adevărul.
Era şi timpul…
S.D Apreciez
ca intotdeauna ironia D-voastra. Executia era cine stie de cand pusa la cale.
Incadrarea trebuia sa fie genocid, adica fapta cea mai grava. O ultima
cronologie a nenorocitelor de evenimente a aratat ca la ora 21,30,Petru Popescu
a anuntat la TV procesul si executia. In 25, la ora pranzului, materialele de
pe internet arata ca D-l Emil Hurezeanu a anuntat cifra de 60000. Este doar o
cronologie din care eu nu trag concluzii.
S.F Din
stenograma completa a procesului sotilor Ceausescu , 25.12.1989: (...)
"Judecatorul: 64.000 de victime sunt astazi ca urmare a dispozitiilor date
de dumneata, in toate orasele, ai auzit, in toate muncipiile tarii, cum le
pronuntai dumneata, in toate municipiile pe care te laudai ca le-ai construit.
S-au construit cu sudoarea poporului, indobitocit, sleit. Toti oamenii de
cultura, toate inteligentele le-ai persecutat, ca sa nu fuga din tara, sa ne
lase pe mana dumitale. Aveti de pus intrebari?"
luju.ro|De Copyright (c)
luju.ro
G.G September
19, 1972
CIA ENDS ALL INVOLVEMENT WITH RADIO FREE EUROPE AND RADIO LIBERTY : http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/115135
CIA ENDS ALL INVOLVEMENT WITH RADIO FREE EUROPE AND RADIO LIBERTY : http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/115135
G.G The
RFE/RL collection of documents is among the many fascinating collections posted
by the Wilson Center on its website: “Digital Archive: International History
Declassified.” It is a treasure trove of information. Memorandums, reports, and
letters, all declassified by the Central Intelligence Agency, giving us an
unseen history of the station. You can see the beginnings of the program, when
George Kennan (one of the architects of containment policy) stressed the need
to inspire “continuing popular resistance within the countries of the Soviet
World,” to its founding mission statement to “engage in efforts by radio, press
and other means to keep alive among their fellow citizens in Europe the ideals
of individual and national freedom.” The documents give us insight into
uncertainties about the program as well. Several statesmen had doubts, like
Richard Arens, who claimed RFE was harboring Marxists and broadcasting
socialist propaganda. West Germany, where RFE was based, also felt a lack of
control over the station and a sense of being used by the U.S.:http://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/115135
S.D Daca
as continua aceasta discutie care are ca traiectorie un cerc, as lasa poate
impresia ca am vreo ambitie sa dau prioritate REL in emiterea acelui anunt cu
numarul mortilor. Am spus de la bun inceput ca am doua nelamuriri privind
activitatea radioului. Fata de a doua am continuat discutia intrucat D-voastra,
Domnule Faur ati enuntat mai sus: " Sentinţa cu pricina a fost citită ca
atare la Europa Liberă, ceea ce presupun că e normal, nu?, dar n-a fost opera
Radioului, ci este documentul oficial în baza căruia au fost împuşcaţi la
Tîrgovişte Nicolae şi Elena Ceauşescu."Cronologia din presa este diferita
si acesta e motivul pentru care am persistat intr-o idee care doar impreuna cu
cea legata de Pacepa ar putea da o masura a invinuirilor. Cele bune sunt in
amintirea noastra.
G.G 1.
Summary
The aims of this paper are three-fold. It offers (a) a review of ef-
forts made to resolve the status of the Radios since the press disclo-
sures of CIA covert funding activities in 1967; (b) it describes the ac-
tivities and effectiveness of Free Europe, Inc., and Radio Liberty
Committee, Inc.; and (c) it discusses three basic alternatives for the Ra-
dios, and the consequences of each.
This paper concludes that the only realistic hope of retaining the
present benefits of the Radios is in continuing their status quo, and
therefore recommends that the Committee endorse and recommend to
higher authority their continued operation as CIA proprietary covert
action projects, to be funded in amounts sufficient to keep them tech-
nologically competitive with comparable broadcasters :http://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf
The aims of this paper are three-fold. It offers (a) a review of ef-
forts made to resolve the status of the Radios since the press disclo-
sures of CIA covert funding activities in 1967; (b) it describes the ac-
tivities and effectiveness of Free Europe, Inc., and Radio Liberty
Committee, Inc.; and (c) it discusses three basic alternatives for the Ra-
dios, and the consequences of each.
This paper concludes that the only realistic hope of retaining the
present benefits of the Radios is in continuing their status quo, and
therefore recommends that the Committee endorse and recommend to
higher authority their continued operation as CIA proprietary covert
action projects, to be funded in amounts sufficient to keep them tech-
nologically competitive with comparable broadcasters :http://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf
V.S Presupunind
si nu prin absurd,ca REL ar fi difuzat la comanda cuiva stirea ca au fost 60
mii de victime,ca Ceausescu ar fi fost impuscat din aceasta cauza ,ii pare
cuiva rau ?!?! Pina la urma el a semanat furtuna 24 de ani si a cules
uragan.Daca ar fi fost DOAR un singur om impuscat din ordinul lui si tot si-ar
fi meritat soarta.Bineinteles ca ar fi fost un proces greoi sa fie eliminat
fizic ,ba chiar nu ar fi putut sa fie eliminat.La revolutii nu se petrec
lucrurile ca la carte.Abia atunci intervine ,,demos " si ,,cratos" si
lucrurile se intimpla ca atare.D-le Sorin Faur ma bucur ca a existat REL si ca
am fost manipulat in asa hal incit sa nu-mi para rau dupa Ceausescu si
vremurile lui.
S.K Ar
fi de discutat aici despre corectitudinea relativă a informației (poate că
cifra de 60.000 de morți poate fi considerată ca o corectitudine relativă- idem
rarmele lui Saddam,elatările despre Ucraina, etc.- informația este corectă
relativ dacă îndeplinește obiectivul urmărit) și valoarea adăugată a
informației (aici ne referim la valoarea reală- adică 0), calitatea
transmițătorului informației (de la clară- vezi un buletin TF I- la isterică-
1989 sau decapitările prezentate live), calitatea canalului de transmitere (la
1989 toate canalele- erau în mod obiectiv- canale de propagandă- pentru că
toată lumea își dorea un dictator mai puțin- fie că discutăm de RFE, radio Beograd
sau orice mass-media care a păstrat mărturii).
N.B Eu
as zice ca marea problema a Romaniei tocmai asta este - faptul ca inlaturarea
lui Ceausescu a fost urmata de acel asasinat oribil a carui menire nu a fost
nicidecum justitiara. Prin evitarea unui proces cat de cat corect s-a dorit si
s-a reusit pastrarea "infiltratilor" de toate soiurile. Imensa
majoritate a elitei conducatoare a Romaniei de dupa 1990 s-a ales din aceasta
fauna, binecunoscuta de serviciile secrete si de Ceausescu insusi. De asta nu
trebuiau sa vorbeasca nici profesionistii Serviciilor si nici Ceausescu.
Oamenii astia, "anticomunistii" de tip Tismaneanu & comp.
continua sa ocupe pozitii importante de influenta si putere pana in ziua de
astazi.Acesta este motivul fundamental pentru care am ajuns unde am ajuns.
N.B (Si,
absolut din intamplare, unii dintre dansii au trecut si pe la Europa Libera. Cu
o treaba. Sau cu alta. )
V.S Mde,la
guerre comme a la guerre
P.FCh "Sa
scrii de la Boston contra Europei Libere e o dovada pregnanta de filo-ceausism?"
Doamna Zoe Petre, Sa puneti o asemenea intrebare este o explicatie, chiar si fara cunoasterea detaliilor biografice anti-ceausiste/comuniste ale interlocutorului, ca ati fost prim consilier al presedintelui Constantinescu intre anii 1996 si 2000?
Doamna Petre, lasati va rog macar noile generatii sa vada adevarul, printr-un proces firesc de intrebari ca cel de mai sus. Si procesul si rezultatele sunt mult mai nuantate decat ar lasa chiar si numai intrebarea dumneavoastra sa se inteleaga. Sunt sigur ca sunteti o persoana a nuantelor, de ce (vi) le refuzati tocmai acum?
Acum, revenind la intrebarea dumneavoastra:
1) Raspunsul este NU;
2) Pot fi de acord ca RFE era si anti-ceausista, dar a spune ca DEZINFORMA nu te face automat filo-ceausist;
3) RFE este o institutie publica sprijinita acum SI CU BANII mei care a contribuit la istoriile tarilor mele, Romania si SUA. Eu imi pun problema ca romanul-american care incearca sa vada cum s-a facut ca relatia organica dintre tarile mele a ramas atat de problematica multi ani dupa disparitia lui Ceausescu.
Doamna Zoe Petre, Sa puneti o asemenea intrebare este o explicatie, chiar si fara cunoasterea detaliilor biografice anti-ceausiste/comuniste ale interlocutorului, ca ati fost prim consilier al presedintelui Constantinescu intre anii 1996 si 2000?
Doamna Petre, lasati va rog macar noile generatii sa vada adevarul, printr-un proces firesc de intrebari ca cel de mai sus. Si procesul si rezultatele sunt mult mai nuantate decat ar lasa chiar si numai intrebarea dumneavoastra sa se inteleaga. Sunt sigur ca sunteti o persoana a nuantelor, de ce (vi) le refuzati tocmai acum?
Acum, revenind la intrebarea dumneavoastra:
1) Raspunsul este NU;
2) Pot fi de acord ca RFE era si anti-ceausista, dar a spune ca DEZINFORMA nu te face automat filo-ceausist;
3) RFE este o institutie publica sprijinita acum SI CU BANII mei care a contribuit la istoriile tarilor mele, Romania si SUA. Eu imi pun problema ca romanul-american care incearca sa vada cum s-a facut ca relatia organica dintre tarile mele a ramas atat de problematica multi ani dupa disparitia lui Ceausescu.
P.FCh "Sorin
Faur: Alexandru Cosmin Codreanu (& friends), spui prostii, repeţi
neadevăruri şi clişee fîsîite încă de pe vremea lui Ceauşescu, eşti complet
defazat, pe scurt - habar n-ai despre ce vorbeşti.[...] Deci: flit!
"Sorin Faur: Doamnă Petre, răspunsul este DA. Dar e şi dovada unei tonice troglodeli."
Domnule Sorin Faur, observ sI eu ca atunci cand va aprindeti, in lipsa contra/argumentelor, limbajul va releva ceva din caracter/educatie, in sensul unor carente. Daca nu va cereti scuze, nu putem continua conversatia la Grup. Va multumesc pentru intelegere.
"Sorin Faur: Doamnă Petre, răspunsul este DA. Dar e şi dovada unei tonice troglodeli."
Domnule Sorin Faur, observ sI eu ca atunci cand va aprindeti, in lipsa contra/argumentelor, limbajul va releva ceva din caracter/educatie, in sensul unor carente. Daca nu va cereti scuze, nu putem continua conversatia la Grup. Va multumesc pentru intelegere.
V.S Mie
imi miroase a altceva indemnul dvs dle Prospectiv : ati tinut aceasta gaselnita
pt atunci cind chiar nu o sa mai aveti argumente rezonabile ca sa-l ( ne )
combateti eficient,ati vazut mesajele asa zis incriminatoare de cind au fost
postate dar nu credeati ca dl Faur ( si altii ) va fi asa virulent ,pe buna
dreptate de altfel si in limite decente pt cineva care a fost in interiorul
REL.Cum spuneam imi miroase a ,,cine nu-i cu noi...."
P.FCh Domnule
Viorel
Straoanu,
puteti deschide o postare pe tema regulilor Grupului separat, ocazie de
re/citire a acestora. "Aceasta gaselnita" s-a aplicat de cateva ori
deja in anul trecut, este o minima conditie a acestui condominium ideatic.
S.D Viorel,
a fi complet un fan REL , a recunoaste suportul acordat romanului in trecut si
a aprecia ca unele lucruri nu au fost in ordine nu sunt idei nici antagonice
nici capabile sa opreasca dialoguri pe diverse teme fierbinti ale momentului.
Important cred, este sa ne respectam indiferent ce pareri avem. Asa ca, avem de
mers la un razboi actuali! A la guerre, comme a la guerre! (cu accentele
necesare!)
C.G Revenind
la topicul discutiei.
Eu cred ca REL este parte integranta a mecanismului care a adus Romania in aceasta situatie.
Restul, lupta anti ceausista/ comunista...e doar teorie.
Practic Romania este distrusa, generatii distruse iar postul platit de americani a militat pentru aceasta stare.
Restul...discutii in cismigiu!
Eu cred ca REL este parte integranta a mecanismului care a adus Romania in aceasta situatie.
Restul, lupta anti ceausista/ comunista...e doar teorie.
Practic Romania este distrusa, generatii distruse iar postul platit de americani a militat pentru aceasta stare.
Restul...discutii in cismigiu!
V.S
Dna
Dobrrescu,cind pleci din capul locului cu un titlu ca al acestui subicet, punind
o eticheta clara si fara echivoc unor oameni,mai inainte de a argumenta,nu te
poti astepta sa nu existe polemici.Ar putea sa mi se para si mie lipsa de
respect sa spui in cuvinte frumos ambalate ca realizatorii REL au fost
tradatori,caci asta ar trebui sa fie cei care sint in slujba SUA,dupa parerea
unora.Poate fi neplacut chiar frustrant sa sponsorizezi leafa realizatorilor
REL din banii tai asa cum este neplacut si frustrant sa sponsorizezi leafa dlui
Basescu,in cazul meu.Dar ce pot eu face ? Sa-l dau afara din tara? Asa cum
poate dl Prospectiv sa-l dea afara din grup pe dl Faur ?
V.S Dle
Gilca ,mecanismul care spuneti ca a adus Romania in starea in care este,nu a
fost in stare sa anticipeze nici macar ca le va cade WTC si ca vor pleca cu
coada intre picioare din Irak,daramite sa aduca Roamina unde este astazi.Sintem
acolo unde am votat ca vrem sa fim. Cu scuzele de rigoare, imi permit aceasta
generalizare.Acesta a fost mecanismul.REL a dat cu gura cum se spune neaos.N-a
pus trenuri la dispozitia minerilor.
P.FCh Domnule
Straoanu, titlul acestei postari este aidoma unui loc geometric, pe care mi-l
asum.
"Ar putea sa mi se para si mie lipsa de respect sa spui in cuvinte frumos ambalate ca realizatorii REL au fost tradatori"
Sa ramanem la text, nu la deductii. Pastrati pentru dvs. rezultatul celor din urma cand nu pot fi urmarite si de interlocutor.
"Poate fi neplacut chiar frustrant sa sponsorizezi leafa realizatorilor REL din banii tai asa cum este neplacut si frustrant sa sponsorizezi leafa dlui Basescu,in cazul meu."
Nu-i frustrant sa suporti RFE plecand dela premizele de informare ale institutiei. Cand dezinformeaza si destinatarii se prind, sunt bani irositi. Basescu e ales direct, nu-i cazul cu RFE. In plus, Congresul SUA a votat sa finanteze si prostii.
Eu nu l-am dat afara pe dl. Faur, ba mai mult, i-am oferit o sansa in plus de a ramane desi penultima regula a Grupului este:
"* Nu este permis atacul la persoana membrilor Grupului. Discuţiile trebuie să fie despre argumente şi contra-argumente."
V.S 1. Deductiile mele se bazeaza pe text.Fara sa vreau m-am incadrat in ,,cerinte " 2.Congresul SUA voteaza prostii ?! V-as ruga sa definiti atacul la persona dar ar insemna sa polemizam steril.
"Ar putea sa mi se para si mie lipsa de respect sa spui in cuvinte frumos ambalate ca realizatorii REL au fost tradatori"
Sa ramanem la text, nu la deductii. Pastrati pentru dvs. rezultatul celor din urma cand nu pot fi urmarite si de interlocutor.
"Poate fi neplacut chiar frustrant sa sponsorizezi leafa realizatorilor REL din banii tai asa cum este neplacut si frustrant sa sponsorizezi leafa dlui Basescu,in cazul meu."
Nu-i frustrant sa suporti RFE plecand dela premizele de informare ale institutiei. Cand dezinformeaza si destinatarii se prind, sunt bani irositi. Basescu e ales direct, nu-i cazul cu RFE. In plus, Congresul SUA a votat sa finanteze si prostii.
Eu nu l-am dat afara pe dl. Faur, ba mai mult, i-am oferit o sansa in plus de a ramane desi penultima regula a Grupului este:
"* Nu este permis atacul la persoana membrilor Grupului. Discuţiile trebuie să fie despre argumente şi contra-argumente."
V.S 1. Deductiile mele se bazeaza pe text.Fara sa vreau m-am incadrat in ,,cerinte " 2.Congresul SUA voteaza prostii ?! V-as ruga sa definiti atacul la persona dar ar insemna sa polemizam steril.
N.B Sprijinul
pe care fostii anajati ai Europei Libere l-au dat si il dau lui Basescu, cum vi
se pare? Printre cei care l-au votat (nu ma numar printre acestia) se gasesc o
gramada de oameni de buna credinta care au crezut ca in felul acesta lupta
impotriva comunismului.
C.G
sa
va spun eu cateva prostii ireparabile votate de congresul SUA (ma refer la
polituca externa)?
Citeam in Dio Cassius ca romanii trimiteau cu sageti in cetățile asediate scrisori de propaganda.
Propaganda ideologica face parte din război fiind pregătirea aperceptiva a populatiei pentru razboiul soldatilor!
Citeam in Dio Cassius ca romanii trimiteau cu sageti in cetățile asediate scrisori de propaganda.
Propaganda ideologica face parte din război fiind pregătirea aperceptiva a populatiei pentru razboiul soldatilor!
C.G
Soldatii trag
cu gloante, propaganda cu cuvinte. REL ne-a promis o lume a libertatii,
fericirii fara ceausescu/comunism.
Si? Unde suntem? Sclavi cu tara cu tot!
Si? Unde suntem? Sclavi cu tara cu tot!
V.S
Dna
Burca sa fim sinceri si sa recunoastem ca dl Basescu e un geniu in sensul rau
al cuvintului si a pacalit multa lume de buna credinta,asa cum spuneti.Sa fii
realizator de programe la REl nu te impiedica sa fii naiv.
N.B O
naivitate in corpore, ca sa zic asa, nu ?
V.S Dle Gilca suna cam
bombastic ,,REL ne-a promis "
P.FCh Domnule
Viorel
Straoanu,
am scris "Congresul SUA a votat sa finanteze si prostii." Ati
rastalmacit "2.Congresul SUA voteaza prostii ?!"
Daca deductiile nu va sunt impartasite de interlocutor, nu insistati sa faceti si atribuiri in sensul concluziilor dvs. E ca si cum ati ofensa inteligenta celorlalti.
In final, simulacrul jertfei e trufie fara glorie.
Daca deductiile nu va sunt impartasite de interlocutor, nu insistati sa faceti si atribuiri in sensul concluziilor dvs. E ca si cum ati ofensa inteligenta celorlalti.
In final, simulacrul jertfei e trufie fara glorie.
V.S Ei
si ce ? nu mai sint posturi de radio si tv care in corpore fac partizanat pro
Basescu ?
N.B Si
o fac din naivitate?
V.S Erata
: Congresul SUA voteaza SI prostii ?
C.G De
acord ca poate fi bombastic (ca varianta de lucru).
Dar ce a facut? Cand vinzi/creezi iluzii nu se cheamă ca promiti o lume mai buna?
Dar ce a facut? Cand vinzi/creezi iluzii nu se cheamă ca promiti o lume mai buna?
N.B Cei
de la Europa Libera n-au nici un interes, sunt pur si simplu naivi.
V.S Sa
admitem ca REL a promis o lume mai buna.Dar a facut-o pe baza analizei
vremurilor,politicilor si estimarilor vremii.Daca ma intrebati pe mine e o lume
mai buna cel putin din doua motive care mi-au venit acum in minte : nu-mi mai
ia Militia nevasta de pe strada sa o duca la control ginecologic obligatoriu si
pot face polemica cu cineva din SUA in direct si fara oprelisti.
Da, istoria voturilor
acestei institutii ne arata ca nu este o masura infailibila. In SUA, a fi
cetatean inseamna, printre altele, a vedea si discuta limitarile oricarei
instutitii. Se pleaca dela premiza imperfectiunii institutiilor, motiv pentru
care fondatorii au creat un anume echilibru intre ele (checks and balances).
C.G Fara
indoiala sunt aspecte pozitive. La fel cum fara indoiala sunt multe aspecte
negative.
totusi situatia actuala este departe de cea pe care RELne-o primitea.
Senzatia mea ca CIA stia de oe atunci, in liniile fundamentale distrugerea polituca si economica a Romaniei!
totusi situatia actuala este departe de cea pe care RELne-o primitea.
Senzatia mea ca CIA stia de oe atunci, in liniile fundamentale distrugerea polituca si economica a Romaniei!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Un comentariu:
https://intelart.blogspot.com/2018/04/paul-cernat-despre-monica-lovinescu.html
Trimiteți un comentariu